موضوعات داغ

رنو اسپیس ، خودروی خانوادگی رنو به ایران می‌آید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
رنو اسپیس خودروی لوکس فرانسوی رنو است که توانسته مجوز واردات به کشور را دریافت کند. اسپیس در حقیقت از سال 1984 متولد شد و جزو مدل‌های قدیمی رنو به حساب می‌آید. رنو اسپیس در ایران بی‌شک به عنوان یک ون نامیده می‌شود اما جالب است بدانید که در بعضی از بازارهای اروپایی به این مدل خودرو (جدیدترین مدل اسپیس) شاسی‌بلند نیز می‌گویند.
نام اسپیس Espace که کلمه‌ای فرانسوی است، در حقیقت همان Space در انگلیسی است و به معنای فضا می‌باشد. البته یک مدل دیگری به نام Grand Espace نیز از این مدل معرفی شده که نسخه‌ای با فاصله بین دو محور بیشتر LWB همین مدل است اما مدلی که به ایران می‌آید نسخه معمولی اسپیس است.

رنو اسپیس

رنو اسپیس

رنو اسپیس همانطورکه گفتیم جزو خودروهای قدیمی رنو است و مدلی که به ایران خواهد آمد، نسل پنجم اسپیس است. این خودرو روی پلتفرم مشترک رنو نیسان به نام CMF پیاده سازی شده و در سال 2014 در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی شد.
نمای جلوی این خودرو کاملاً بر طبق امضای جدید رنو طراحی شده که می‌توان همین طرح جدید چراغ‌های جلو و جلو پنجره رنو را در محصولات دیگر این شرکت همچون رنو تالیسمان و یا رنو کولیوس مشاهده کرد. یکی از نکات جالب طراحی اسپیس استفاده از نقشه پاریس روی سقف تمام شیشه‌ای بعضی مدل‌های اسپیس است که ایده‌ای جالب و هنری است اما قطعاً نقشه پاریس روی سقف خودرویی برای استفاده در شهرهای ایران کاملاً بی‌معنی به نظر می‌رسد و بعید است روی مدل‌های وارداتی برای ایران نقشه پاریس روی سقف داشته باشد!

رنو اسپیس

رنو اسپیس

رنو اسپیس بعد از کولیوس و تالیسمان، سومین خودرویی است که از پیشرانه 1.6 لیتری توربو رنو استفاده می‌کند. این پیشرانه 4 سیلندر خطی می‌تواند 197 اسب بخار در دور 6000 و حداکثر 260 نیوتن متر در دور 2500 را تولید کند که قطعاً این میزان گشتاور به کمک سیستم پرخوران تولید می‌شود. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو 8.5 ثانیه اعلام شده که باید دید در شهرهایی همچون تهران با توجه به ارتفاع از سطح دریا و البته بنزین عرضه شده در داخل کشور، به چه عددی دست خواهد یافت.
رنو اسپیس به غیر از پیشرانه بنزینی توضیح داده شده، با دو پیشرانه دیزلی نیز قابل عرضه است که بیشتر برای بازارهای اروپایی مناسب است و در ایران همان مدل بنزینی 197 اسبی عرضه می‌شود. گیربکس استفاده شده روی اسپیس، هفت سرعته خودکار است و تنها در مدل دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود.
در زیر می‌توانید تمامی مشخصات فنی این خودرو را مشاهده کنید:

مشخصات فنی
مدلرنو اسپیس
پيشرانه4 سيلندر خطی 16 سوپاپ
حجم موتور1618 سی‌سی
حداکثر قدرت197 اسب بخار در 6000 دور در در دقيقه
حداکثر گشتاور260 نيوتن متر در 2500 دور در دقيقه
شتاب رسمی8.5 ثانيه
مصرف سوخت ترکيبی6.2 ليتر در هر صد کيلومتر
وزن1684 کيلوگرم

رنو فعلاً در نظر دارد این خودرو را در کشورهایی عرضه کند که فرمان آن‌ها سمت چپ هستند و لذا فعلاً برنامه‌ای جهت عرضه این خودرو به بازارهایی نظیر انگلستان وجود ندارد.
رنو اسپیس خود به تجهیزات مختلف و مدرنی مجهز است اما اینکه در نهایت با چه سطح امکاناتی به ایران بیاید خدا داند! البته این موضوع حتی در مورد رنو کولیوس که هم اکنون در شوروم‌های نگین خودرو موجود است نیز صادق است و در روزهای اولیه قبل و بعد از پیش‌فروش حتی مسئولین داخل شوروم نیز گاهاً در مورد وجود و یا عدم وجود بعضی آپشن‌ها مردد بودند! چه رسد به اسپیس! اما اسپیس قابلیت نصب سیستم‌هایی نظیر کروز کنترل تطبیقی، ترمز پیشگیری از تصادف، سیستم صوتی R-Link نسخه 2، کلید استارت موتور، هشدار خروج از خطوط جاده، پارک خودکار، دوربین عقب و سنسور در دورتادور خودرو را دارد و امیدواریم با تمامی این امکانات به ایران راه یابد.

رنو اسپیس

رنو اسپیس

قیمت رنو اسپیس با موتور 1.6 لیتری توربو بنزینی و در پایه‌ای‌ترین مدل حدود 37 هزار یورو است. قطعاً حدس زدن در مورد قیمت احتمالی رنو اسپیس در وضعیت کنونی کار دشواری است اما اسپیس خودروی ارزان قیمتی نیست و سطح تجهیزات بکار رفته روی آن، این ون لوکس رنو را در رده خودروهای لوکس قرار می‌دهد و احتمالاً باید انتظار قیمتی بالای 270 میلیون تومان را برای آن انتظار داشته باشیم.
خودروهای ون با تمام قابلیت‌های خوبی که دارند و محبوبیت بالای آن‌ها در بازارهای مهم جهانی، اما در ایران متاسفانه هیچگاه نتوانستند جایگاه خود را بدست آورند و همانند خودروهای استیشن، بازار هیچ رغبتی به این نوع خودروها نشان نداده است. حال باید دید رنو اسپیس با چهره‌ای جذاب و پیشرانه‌ای قوی، آیا می‌تواند این میل کمرنگ بازار به این نوع خودروها را آنچنان رنگین کند که حاضر به پرداخت چنین رقمی برای یک ون لوکس باشند یا خیر؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد