موضوعات داغ

تست درایو وانت کاپرا 2 توسط اصحاب رسانه در طالقان

6 خرداد 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

کاپرا 2 محصول جدیدی از گروه بهمن است که در واقع نسخه فیس‌لیفت شده کاپرا به شمار می‌رود. بدین منظور برای معرفی بهتر این محصول، چهارشنبه هفته گذشته گروه بهمن برای اولین‌بار برنامه‌ سفر یک‌روزه جهت تست درایو این خودرو برای جمعی از اصحاب رسانه را فراهم کرد تا این خودرو در شرایط جاده و خارج از جاده مورد ارزیابی قرار گیرد. برنامه سفر بدین صورت بود که خبرنگاران راس ساعت 8 صبح در محل اصلی شرکت واقع در کیلومتر 16 جاده قدیم کرج (فتح) گردهم آمدند و با تاخیر حدودا یک ساعته بوسیله دو دستگاه مینی‌بوس که یکی از آن‌ها ایسوزو و دیگری مکسوس بود، از تهران به سمت طالقان حرکت کردند. خبرنگاران با تمام سختی‌هایی که در طول مسیر وجود داشت، سرانجام حدود ساعت 12 ظهر به مقصد رسیدند و برای صرف نهار در هتلی که از قبل تعیین شده بود، سکنی گزیدند. پس از استراحتی کوتاه و تماشای یک تیزر تبلیغاتی که توسط گروه آماتوری آفرود تهیه شده بود، رهسپار منطقه حفاظت شده سد طالقان شدند تا در آنجا به تست و بررسی کاپرا 2 در شرایط جاده و خارج از جاده بپردازند. این برنامه صرفاً جهت تست و بررسی محصول جدید کار و تجاری گروه بهمن یعنی وانت دو دیفرانسیل کاپرا 2 تدارک دیده شده بود، اما از آن‌جایی که مینی‌بوس مکسوس یکی از محصولات جدید بهمن دیزل به‌شمار می‌رود، ابتدا نگاهی کوتاه و اجمالی بر آن خواهیم داشت و سپس سراغ کاپرا 2 خواهیم رفت.

شروع کار با مینی‌بوس مکسوس V80

مینی‌بوس مکسوس V80 در سال‌های 2004 تا 2009 میلادی برای اولین‌‌بار در کشور انگلستان تولید شد، سپس تولید در سال 2011 با مشارکت لیلاند و سایک موتور در کشور چین ادامه یافت. بهمن دیزل باتوجه به سابقه و تجربه کافی در زمینه تولید و عرضه مینی‌بوس در کشور، در سال 1393 با مطالعه و بررسی این مدل، اقدام به عرضه آن کرد. این محصول توسط سایک‌موتور به استرالیا، نیوزلند، اروپا، آسیا و آفریقا صادر می‌شود. تجربه سفر با مینی‌بوس مکسوس کمی جالب و البته تاحدودی خسته‌کننده بود.

فضای کم میان صندلی‌ها باعث می‌شود تا در سفرهای طولانی مسافران احساس خستگی کنند، اما ارتفاع بلند کابین یکی از نکات مثبتی است که باید به آن اشاره شود. همچنین سیستم سرمایشی مکسوس آن‌قدر قوی است که در کم‌ترین زمان ممکن تمامی بخش‌های کابین خنک می‌شود. نکته دیگر عملکرد خوب و کشش قوی پیشرانه دیزلی مکسوس است. موتور 2.5 لیتری نصب شده روی این مینی‌بوس مجهز به سیستم توربوشارژر بوده که قادر است 135 اسب‌بخار نیرو تولیدکند. مکسوس دارای 15 صندلی برای سرنشینان است که باتوجه به ابعاد کوچکی که دارد، ظرفیت قابل قبولی برای جابجایی مسافران از خود ارائه می‌کند.

یکی دیگر از نکاتی که در نگاه اول توجه را به خود جلب می‌کند، ظاهر زیبا و نسبتاً جدید آن است. قیمت این مینی‌بوس تازه نفس بهمن دیزل، حدود 127 میلیون تومان است. اما شاید اصلی ترین نکته در مورد مینی‌بوس مکسوس مدل V80، سیستم تعلیق بسیار خشک آن است که در طول سفر موجب آزردگی خاطر خبرنگاران شد، زیرا کوچک‌ترین ضربات ناشی از ناهمواری سطح جاده به کابین منتقل شده و مخل آسایش مسافران می‌شود.

کاپرا 2

پس از معرفی و بررسی مینی‌بوس مکسوس، سراغ کاپرا 2 می‌رویم تا ببینیم این وانت دو دیفرانسیل در دشت و تپه‌های اطراف سد طالقان، سربلند از امتحان بیرون می‌آید یا خیر! در همین ابتدا باید بگوییم از آن‌جایی که کاپرا 2 در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان قرار دارد، اصلی‌ترین رقیب‌اش در بازار نیسان پیکاپ کارکرده بوده که در این‌ سال‌ها حضوری پررنگ و قوی داشته است. شاید تصور اینکه یک وانت چینی قابلیت آفرود رفتن دارد کمی دور از انتظار باشد، اما ما در این تست کاپرا 2 را به چالشی سخت کشیدیم تا ببینیم چند مرده حلاج است.

کاپرا 2 نسبت به نسخه اولیه خود تغییرات اندکی را به خود دیده است که اگر بخواهیم به آن ها اشاره کنیم، باید به تغییر چهره خودرو در بخش جلو اشاره کرد که شامل تغییرات جلوپنجره، چراغ‌های هالوژن و دی‌لایت است. همچنین تغییر فن از حالت مکانیکی به الکتریکی که در راندمان موتور تاثیر قابل توجهی داشته است. همچنین افزایش طول خودرو نکته بارزی است که فضای بار بیشتری را برای وانت کاپرا 2 به همراه داشته است. اما این افزایش طول به سبب افزایش فاصله بین دو محور کمی برای مسیرهای خارج از جاده‌ای دردسرساز خواهد بود. علاوه‌ بر این‌ها، تغییرات فضای داخل کابین نیز که شامل صفحه نمایشر 7 اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث، رهیاب، نمایش دوربین دنده عقب و پخش فایل‌های صوتی و قابلیت اتصال USB، از دیگر تغییرات این خودروست.

آزمایش رانندگی

پس از اینکه کاپرا 2 را در کنار سد طالقان کمی از لحاظ طراحی و امکانات مورد بررسی قرار دادیم، به چند گروه تقسیم شدیم و هر یک به‌صورت مجزا و تخصصی به تست و بررسی آن پرداختیم. با استارت زدن پیشرانه 2378 سی‌سی، صدایی بلند از موتور به گوش می‌رسد و با بالا رفتن دور موتور این صدا بیشتر هم می شود. در ابتدا با حالت تک دیفرانسیل روی جاده‌ای خاکی شروع به حرکت می‌کنیم، از همان ابتدا می‌توان به گیجی فرمان پی برد، به گونه‌ای که احساس می‌کنید پشت فرمان یک خودروی قدیمی با کارکرد بالا نشسته‌اید. نکته دیگری که هنگام عبور از سربالایی‌ها به چشم می‌خورد، ضعیف بودن دیسک و صفحه است که این مورد در نسخه پیشین نیز بسیار بارز و مشهود بوده است. اما باید گفت عملکرد دیفرانسیل کاپرا 2 بسیار خوب بوده، به گونه‌ای که فراتر از انتظار عمل می‌کند. از آن جایی که دلیل برگزاری این تست درایو، بررسی توانایی و عملکرد کاپرا 2 در شرایط سخت خارج از جاده‌ای بوده، شرایط را کمی برایش سخت‌تر کردیم ابتدا اقدام به صعود از تپه‌ای با شیب نسبتا تند کردیم، به همین منظور خودرو را روی حالت چهار چرخ سبک یا 4H قرار دادیم و شروع به حرکت کردیم، در این حالت کاپرا 2 توانست نیمی از شیب را بالا رود، با توجه به فشار وارده بر موتور و گیربکس بوی ناخوشایندی از صفحه کلاچ به مشام می‌رسید، اما با قرار دادن حالت دیفرانسیل روی 4L یعنی چهارچرخ متحرک سنگین، توانست با کمی تلاش از پس شیب تند برآمده و از آن صعود کند.

در زمان عبور از موانع و پستی بلندی‌‌ها، فاصله زیاد بین دو محور باعث گیر کردن کاپرا 2 می‌شود که این عدد به 3100 میلیمتر رسیده است. اما نکته‌ای که توجه برخی از خبرنگاران را به خود جلب کرد، بی‌صدا بودن کابین در شرایط سخت خارج از جاده است. یعنی پس از انجام تست و بررسی‌های سختی که انجام شد، صدای اضافی از جلوبندی و کابین به گوش نمی‌رسید.

در پایان اگر بخواهیم کاپرا 2 را در چند کلمه معرفی کنیم، باید بگوییم با توجه به عدم حضور رقبای جدی در این بازه قیمتی و تشنگی بازار برای خودروهای آفرود دو دیفرانسیل، کاپرا 2 می تواند گزینه مناسبی در میان وانت‌های دو دیفرانسیل صفر کیلومتر در بازه قیمتی 70 تا 80 میلیون تومان باشد که می‌تواند در زمینه آفرود هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

37 عکس

نظرات کاربران

33 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/6
آخه این موتور رو همچین اتاقی ؟؟؟؟ نصف همین پولو بدین تویوتا فرماندهی بخرین بابا
1396/3/6
خداوکیلی یه نگاه به داخل کاپرا 2 بندازید...کاملا متوجه میشید ........که که که انگار داخل سوبارو لگاسی 2014 نشستید...خدایشش شک شدم....کل کنسول...البته کاپرا 1 در حد قیمتش خوب بود.
مرسی بر و بکس خودرو بانک
1396/3/7
خبرنگاران با تمام سختی‌هایی که در طول مسیر وجود داشت، سرانجام حدود ساعت 12 ظهر به مقصد رسیدند و برای صرف نهار در هتلی که از قبل تعیین شده بود، سکنی گزیدند.?????????قسمت سختش کجا بود..... خداييش شما خبرنگارها خوب بلديد جو بديد ...مگه طالقان چقدر با تهران فاصله داره ....با مينى بوس رفتيد اونجا هم ناهار آماده بوده رفتيد زديد اونوقت ميگى با تمام سختى ها .....!!!!!!!
1396/3/7
روشون نمیشه وگرنه میگفتن کار ما از معدن هم سخت تره خخخ
1398/7/18
آقا/خانم ایرانی! هیچ کار آسونی تو دنیا پیدا نمیشه؛ مگه اینکه خلافی چیزی توش باشه!
از دندان‌پزشکا که تو سن ۳۰-۳۵ سالگی انواع مشکلات گردن و ستون‌فقرات رو میگیرین، پزشکایی که تا آخر عمر باید سرشون تو کتاب و مقاله و اینترنت باشه، قاضی هایی که انواع تهدیدات براخودشون و خونوادشون فرستاده میشه و مهندسا که یا پول گیرشون نمیاد یا مصالح و کارگر کاری بگیر تا. . . کارگر معدنی که جایی کار میکنه که هر لحظه میتونه آوار بشه رو سرش!
خبرنگاری خیلی راحته، بفرما بیا بینیم چند مرده حلاجی!؟ با این طرز تفکر، ۲-۳ ماهم دووم نمیاری!
1396/3/7
اين ماشين جز ضعف ديسك و صفحه و گيجي فرمان ايراد ديگه اي نداره؟! خب اينا قابل رفعه
در كل بنظر من اين خودرو مورد بررسي كامل قرار نگرفته
1396/3/7
ریچ بهتره یا کاپرا؟
1396/3/7
به نظرم اگه فیلم بررسی قرار میدادین خیلی بهتر از این بود و پیشنهاد میکنم با توجه به قدرت خرید مردم فیلم بررسی خودروهای 30 تا 50 میلیون رو تهیه کنید
1396/3/7
قیمت ون مکسوس 127 میلیون تومان هست؟؟؟؟؟
اصلا باورم نمیشه
127 میلیون بابت یک خودرو چینی بدیم!!!!!
با کمتر از این قیمت میشه یه تویوتا هایس کارکرده خریداری کرد.
1396/3/24
توجه توجه خيلي مهم
حتما بخوانيد:
به هيچ عنوان ماشين چيني نخريد چينيها دقيقا از تاكتيك شركت اسلحه كلانشينكف براي خالي كردن جيب مشتري استفاده ميكنند در سيستان بلوچستان قيمت يك اسلحه كلانشينكف آك فقط 400 هزار تومن تقريبا معادل يك تفنگ بادي ديانا 5.5 هست! اما قيمت هر گلوله اون 5 هزار تومنه به عبارتي كلاش با فروش بسيار بالاي گلوله كه در انحصار خودشه نه تنها قيمت ارزان اسلحه ها را جبران ميكنه بلكه چندين برابر هم سود ميكنه ماشينهاي چيني دقيقا از همين تاكتيك استفاده ميكنند با فروش لوازم مصرفي و قطعات يدكي گرانقيمت كه بسيار زودتر از موعد خراب ميشه ارزاني ماشينا را در دراز مدت جبران ميكنن.
ماشين چيني طوري طراحي شده كه با خرابي كوچكترين قطعه شما مجبوري كل مجموعه را با قيمت گزافي تعويض كني براي مثال شناور بنزينم خراب شد مجبور به تعويض كل مجموعه پمپ برقي، اتومات قطع كن،شناور، لوله هاي اتصال شدم
خيليا نميدونن 80 درصد قطعات ماشين چيني شامل گارانتي نيست و يكي از دلايل عدم اجازه توليد قطعات ماشين چيني در ايران همين خوان نعمت گسترده است كه در انحصار خودشونه
1396/5/21
والا فشنگ كلاشنيكف جزو متداول ترين فشنگها تو دنياس خيلي از كشور ها توليد ميكنن من جمله ايران
1397/2/2
دمت گرم اقا خیلی مردی که این متن رو گذاشتی
1397/2/22
سلام من کاپرا دارم ۵۰،۰۰۰ کارکرده باهاش همه جوره همه جا رانندگی کردم فقط یه بار کمپرسور کولر یه ایراد پیدا کرد اونم خیلی ارزون درست شد فقط روغن ایرانی ۱۰۴۰ میریزم یه همسایه هم دارم ۲۵۰،۰۰۰ کیلومتر با کاپراش کار کرده که به قول خودش من فقط لاستیکاشو چون آشغال بود عوض کردم و روغن تعویض کردم تا حالا اونم مشکل بر نخورده. در صورتی که یه ۲۰۶ تیپ ۵ صفر خریداری کرده بودم دارم همون مسیرایی که با کاپرا رفتم ۱ سال رفتم حدودا ۲ میلیون فقط خرج استهلاک دادم درسته شتاب بهتری داره ولی حتی هندلینگشم در حد کاپرا نیست الان طوری شده که من خونه اقوام هم با کاپرا میرم ولی ۲۰۶ مونده تو پارکینگ خونم فقط دارم پول بیمه سالیانشو میدم :-)))
1396/4/31
سلام در رابطه با کلاچ کاپرا تحقیقات زیادی انجام داده ام که در صورت نیاز می‌توانیم مکاتبه نماییم
1397/10/5
سلام من قبلا کاپرا داشتم با کلاچش هم مشکلی نداشتم ولی الان که کاپرا ۲ دارم اصلا از کلاج ماشین راضی نیستم و تو سر بالایی دم خونمون هم گیر میکنه چه بکنم ؟! اگه بدم عوض کنن به مشکل کارآمدی ماشین بر نمیخورم ؟!
1396/6/18
من پيكاپ زياد داشتم و با اطمينان ميگم از اين آشغال تر نيست
كاپرا يه لجن بي استفادس
1396/6/22
با این لحن که شما صحبت میکنید تنها نظرتان محترم نیست بلکه دچار یک شخصیت پارانویید هستید
1396/8/1
شما تو پیکاب نشستی ماشین به او سفتی رو بادرست کاپرا مقایسه میکنی شما از دهن بقیه این حرفا رو شنیدی نظر الکی نده
1396/6/19
با سلام. لطفا راهنمایی کنید لاینر این کاپراهای مدل جدید را از کجا میشه تهیه کرد ؟ با تشکر
1397/6/8
سلام من کاتالوگش رو دانلود کردم میتونی از نمایندگی خدمات پس از فروش بهمن موتور تهیه کنی.
1396/10/1
سلام دوستان من چهار ماهی میشه کاپرا نیو خریدم ماشینی در حد خودش فوق العاده ضعف های گذشته جبران شده تو جاده بسیار پر شتاب وتو افرود مخصوصٱ کمک سنگین بسیار پرقدرت به راحتی وبی صدا صد پنجاه شصتا میره لوازم و ادوات داخلی هم بسیار شیک وتمیز شده
1396/11/14
من خیلی اهل مسافرت هستم مثلا از اصفهان برم مشهد بعد شمال و بعد همدان و برگردم آیا به نظر شما کاپرا دو بدردم میخوره
1397/3/14
ما تو شرکت 4 دستگاه کاپرا نیو داریم. با توجه به کارکرد بالای صد هزار کیلومتر در شهر و جاده، باید بگم هنوز هم کابینش بی صدا هست. ماشین برای داخل شهر یه مقدار طول زیادی داره که اونم با توجه به دوربین عقب خیلی سخت نیست. اگر دور موتور زیر 2هزار دور در دقیقه نیاد کشش خوبی هم داره . فضای جای پای عقبش خیلی خوبه ( به نسبت پیکاپ نیسان) خیلی هم نرمه توی جاده. توی جاده خاکی های معمولی هم قابل استفاده است. ولی باهاش آف رود سنگین نرفتیم. فقط دم به ساعت سنسور abs خراب میشه. و هزینه سرویسها و تعمیراتشم کم نیست.
1398/12/11
سلام
دوست عزیزمان دقیقا درست گفتند
من کاپرا ۹۵ دارم
دقیقا مشابه ایشان برای من هم اتفاق افتاد
بین خودمان باشد فکر میکنم نمایندگی سرم را کلاه میزاشت چون سنسورها را به ما نشان نمیداد هر چند ماه خراب میشد فکر کنم پول نو را از ما میگرفت دسته دو تعمیری مینداخت بعد از چند بار خودم رفتم بازار خریدم و عوض کردم تا الان مشکل نداشت اخیرا هم از گروه بهمن مسج آمد آن نمایندگی لغو امتیاز شده البته من که خیلی پیشتر دیگر نمیرفتم آنجا
1397/4/26
با سلام .میخواستم بپرسم به صورت اقساطی کاپرا نیو رو با چه مبلغ پیش قسطی میشه خرید؟
1397/12/16
سلام دوستان به نظر شما بین کاپرا دو دف ومزدا دو کابین 2000کدومشون بهتره .من برا پدرم میخوام بگیرم برا روستا میخاد ؟؟لطفا اهل فن راهنمایی کنید ممنون میشم......
1398/5/18
سلام آقا رضا معلومه مزدا آخه کی ژاپنی رو به چینی ترجیح میده؟ تازه هم قطعات اون بهتر گیر میاد هم برا بعد بهتر فروش میره
1399/1/1
من ریچ داشتم ماشین ۲۰۰۰۰ تا کارکرده بود توی یه خورده شن و ماسه که پراید هم ازش رد میشد گیر کرد اما کاپرا یه ماشینیه که سگش یه ریچ میارزه
کاپرا رو تک دف باهاش میرم بیابون جواب میده
اما ریچ ههههه
1399/1/18
داش من ، مطمئنی ؟؟؟؟ من دوتا ماشین دارم یه کاپرا ۲ و ریچ از نظر افرود ... شن . ماسه . برف . گل یا... عالیه حرف نداره ولی کاپرا تو جاده حرف نداره خیلی نرم راحت ولی تو افرود به پای ریچ نمیرسه
ولی به ریچ از ۱۰۰ بهش ۶۰ میدم ولی به کاپرا ۸۰ میدم که درکل اینایی که کاپرا دارن میدونن
اقا سهیل دیگه چوخان نگو باشه ؟ افرین بچه ی خوب
1399/1/19
من ماشین قبلیم ریچ بود الان کاپرا دارم ، کاپرا ماشین به روز فول و.... ولی ریچ خیلی خیلی جای پیشرفت داره که متاسفانه روز به روز داره ازش اپشن کم میشه
1399/7/25
سلام. من الان حدود 1 سال که کاپرا دارم و از همه نظر عالی مخصوصا توی جاده و از معدود عیب هاش میتونم به دیسک صفحه نسبتا ضعیف البته توی افرود سنگین/از نظر سیستم صوتی هم نسبتا ضعیفه/مصرف سوختش هم بشدت بالاست/ولی در عوض خیلی نرم و کمک سنگین عالی و جادار است.

ولی اگر کسی میدونه لطفا بگه چطور موتورش رو تقویت کنم و ایا میشه از استرس بار و ضربه گیر کمک فنر استفاده کرد برای نرم تر کردن ماشین؟
1399/10/6
یادش بخیر، گروه خوبی بودیم روز خیلی خوبی بود، ناگفته نماند که تست کاپراها دست خبرنگاران بود که متاسفانه هیچ تجربه ای از افرود نداشتن، از قلق کاپرا چیزی نمیدونستن، ولی درکل کاپرا پیکاپ خوبیه نسبت به قیمت و اپشنهاش، چندین سال دارم و واقعا بگم که هرجایی که دلتون بخواد رفتم، انشالله دوستان خوبم که در اونروز باهم بودیم هرجا هستن خوب و خوش سلامت باشند، آقای مهدی مصطفایی عزیز که از تبریز تشریف آورده بودند آقای مهدیار و نصیر ذاکری که از اساتید کاپرا هستن و زحمت فیلمبرداری و عکسبرداری رو انجام دادن، موفق و پیروز باشید
1400/12/20
کاپرا 2 بیش از یک میلیارد ارزش دارد تمام امکانات افرودی را دارد ابعاد درشت و تو چشمی خم دارد قدرت موتورش در مسیر های سخت آنقدر زیاد است که سختی مسیر را متوجه نمی‌شوید درود بر بهمن موتور