موضوعات داغ

چرا تویوتا هایلوکس در بازار گران شده است؟

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
شاید جواب این سوال را باید با چشمانی اشک بار داد. وضعیت تاسف‌بار بازار خودرویی کشور که از وقتی یادمان است همین بوده و هست! از پیش‌فروش‌های چند هزارتایی گرفته که یک دقیقه‌ای تمام می‌شوند و از چند ساعت بعد آن حواله‌هایی در فضای مجازی برای مردم عادی دست تکان می‌دهند تا برندهایی که بدون اطلاع شرکت مادر، مجوز نمایندگی آن‌ها را در دست دارند و بعد از فروش چند ده دستگاهی ناپدید می‌شوند! از همه بدتر قیمت‌های کذایی خودروهای خوش کیفیت داخلی که کافی است یک سفر کوتاهی به هر کشوری که دلتان می‌خواهد داشته باشید (به جز سومالی و کره‌شمالی!) تا متوجه شوید چه خودروهای مدرنی را در داخل با چه قیمت‌های درخشانی خریداری می‌کنیم! بازار دست دوم هم که قوانین خاص نانوشته خود را دارد، خودروی کارکرده چند سال پیش فقط به دلیل عدم ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی (ملاک منطقی خودروهای لوکس منظورمان است!) با قیمت‌هایی باورنکردنی به فروش می‌روند و حکم جگوارهای کلاسیک را در بازار انگلستان دارند! کافی است به قیمت لکسوس‌های RX350 مدل 2012 نگاهی بیندازید تا متوجه شوید از چه سخن می‌گویم.
اما به اصل موضوع برگردیم. درست تیرماه سال گذشته بود که ایرتویا، تویوتا هایلوکس دو کابین با شاسی‌بلند را با قیمت 169 میلیون تومان پیش‌فروش می‌کرد. اما ورود این خودرو بعد از چند ماه متوقف شد و ایرتویا دیگر اقدامی به واردات این خودرو نکرد. حال همین تویوتا هایلوکس داستان ما در عرض چند ماه با قیمتی بیش از 240 میلیون تومان در بازار فروش می‌رود! یعنی 70 میلیون سود خالص در عرض تنها چند ماه! به یاد ندارم کسب‌و‌کاری که چنین سود کلانی را داشته باشد! و تنها بازندگان این بازار مکاره چهارچرخ ساده، مصرف‌کنندگانی هستند که قصد دارند بعد از تلاش فراوان چندرغاز پس انداز خود را که چند کیلومتر آن طرف‌تر می‌توانستند با آن یک بی‌ام‌و سوار شوند، به هایلوکسی بدهند که دیگر کاملاً از دسترس خارج شده است. البته این قانون تبصره‌هایی هم دارد، مثلاً تویوتا GT86 بخت برگشته را تنها در مدت کوتاهی این شرکت وارد کرد و بعد از مدتی واردات آن را متوقف کرد، که آب هم از آب تکان نخورد و با تمام شایستگی‌ها و کوله‌باری از افتخارات، قیمت آن افزایش نیافت که باید دلیل آن را در عدم شناخت بازار آپشن‌پرست از این خودرو جستجو کنیم. و یا آلفارومئو میتو که واردات آن بدلیل فروش پایین متوقف شد و کسی هم اصلاً خبری از آن ایتالیایی دلربا نمی‌گیرد! اما هیچ تبصره‌ای شامل هایلوکس خوشنام نشد!
هر آنچه باشد یکی از قوانین نانوشته بازار پیچیده خودروی ایران، افزایش قیمت خودروهایی است که دیگر وارد نمی‌شوند و حکم همان جگوار کلاسیک را پیدا می‌کنند، در صورتیکه در خارج از کشور به چنین خودرویی همچون یک بیچاره درمانده نگاه می‌کنند که دیگر شرکت عرضه‌کننده آن را طرد کرده و تمایلی به واردات آن ندارد و حاضر است به هر رقم اندکی از شر آن خلاص شود و بازار نیز به دلیل عدم ادامه عرضه این خودرو که قطعاً در آینده باعث کمتر شدن خدمات و ارایه قطعات می‌شود، به چشم یک محصول تنها و رانده شده نگاه می‌کند و تمایلی به خرید آن ندارد!
به یقین این اتفاق بارها و بارها پیش آمده و عدم واردات یک نوع خودرو به هر دلیلی اعم از تغییر قوانین یا تغییر سیاست‌های شرکت واردکننده، باعث افزایش قیمت ناگهانی و افسار گسیخته این خودرو شده بطوریکه اگر به شخصه می‌دانستم چنین اتفاقی خواهد افتاد، حاضر بودم چهاردیواری بالای سر خود را بفروشم و تا خرخره هایلوکس بخرم که اگر چنین می‌شد در حال حاضر سود این معامله می‌توانست نه تنها چهاردیواری بهتری را برای من فراهم کند، بلکه هم‌اکنون صاحب یک پورشه 911 نیز بودم!

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/14
امیدواریم این چنین مقاله ها ادامه داشته باشد تا بلکه آبی در دل مسؤلان و ذی نفعان و شرکت وارد کننده تکان بخورد ( زهی خیال خوش).
و کاش مردم همیشه در صحنه نمیخریدند....
1396/3/15
عزیزم وقتی حتی نویسنده ارزو میکنه که کاش هایلوکس خریده بود و الان میفروخت ، یعنی کشور ما حالا حالا درست بشو نیست!
مشکل از خودمونه ، بعد مسئولان!
1396/3/15
مطمئن باشید تا وقتی که این قانون های مسخره ایی که برای واردات خودرو (تعرفه گمرکی و حجم 2500 سی سی و ...) گذاشتن اگه صد سال هم بگذره چیزی درست نمیشه که هیچ بدتر هم میشه فقط فقط تنها راه حل این موضوع آزاد گذاشتن بازار خودرو تو کشوره اگه اجرا بشه ( که بعید میدونم ) همه چیز اتوملتیک درست میشه...!!
1396/3/14
کسایی که تو بازارن میدونن ماشین های تویوتا و لکسس ا ضرر نداره و هر وقت خریدی سود کردی از از یاریس گرفته تا لکسس ال ایکس
1396/3/14
فک کنم امسال با واردات میتسوبیشی L200 یکم قیمت هایلوکس هم منطقی بشه واقعا سرتر از هایلوکسه
1396/3/15
همینطوره که شما میفرمایید
L200 در رده بندی امتیاز بالاتری از هایلوکس داره
وقتی آرین موتور وارد بکنه این پیکاپ L200 رو، یا ایرتویا قیمت هایلوکس رو میاره پایین یا به سرنوشت سیف موتور در واردات سوبارو دچار میشه
1396/3/15
با درود بر همه
شركت هاي وارد كننده خودرو همچون خودرو سازان وطني؛ مردم را نقره داغ مي كنند و هر جوري كه دلشان مي خواد و سود بيشتري براي آنها داره؛ عمل مي كنند.
يك خودروي محبوب و يا غير محبوب را براي مدتي وارد مي كنند و وقتي به سود كامل رسيدند، بازار را براي مدت زيادي براي آن خودروها رها مي كنند تا اگر خواستند مجددأ آن خودروها را وارد كنند، بازار گرمي داشته باشن و سود كلاني به جيب بزنند!
دولت هم كه حتمأ از آنها پورسانت مي گيره و صداش در نمياد. من طرفدار دولت روحاني هستم اما اين بي تفاوتي ها، موجبات ضعف دولت است!
1396/3/15
باید به عقل اون کسایی که میرن هایلوکس ۲۴۰ تومنی رو میخرن شک کرد وگرنه اون کسایی که قیمت روش کشیدن عقلشون خیلی هم کار میکرده .
ایراد از خریداره اگر نخره هیچکس جرئت نمیکنه قیمت یه خودرو رو فقط به اسم ژاپنی بودن اینهمه بالا ببره حتی خود ایرتویا! که دیدین چطور قیمت RAV4 رو بالا برد و مردم هم با سر رفتن تو نمایندگی!!!! باید اصلاح بشیم باید...
1396/3/15
هرچی میکشیم از دست خودروسازان داخلی و حامیانشون میکشیم آقای آل طه.
این وضع حالا حالا ها تمومی نداره
1396/3/15
همین نگرش عجیب ما مردم ایران است که هر طوری باهامون رفتار بشه فورا و بدون پرسیدن دلیل قبول میکنیم . شاید زمانی این نگرش درست بشه که فرزندان ما حکم همان جگوار کلاسیک رو داشته باشن !
1396/3/15
حیفgt86که دیگه وارد نمیشه🙁
1396/3/15
واقعا نمیدونم چرا آرین موتور این بازار تشنه پیکاپ L200 را سریعا به بازار نمی رسانه تا هم خودشون منتفع بشوند هم مردم از دست این دلالهای خدانشناس نجات پیداکنند
1396/3/15
امسال قرار وارد بشه
1396/3/15
اخر مقاله واقعا جالب بود
تو کشوری زندگی میکنیم که با خرید و فروش چنتا ماشین و دلالی میشه از سودش پورشه911 خرید...اونم به قیمت دو برابر جهان
1396/3/15
اینقدرسنگ آریا موتور ذو واسه وارد کردن L200 به سینه نزنین. این شرکتهای وارد کننده همه با هم رفیقن. همین ایر تویا گنده ترین مافیا ها هستند که مالکیتش هم متعلق به س.پ.ا.ه هست
بقیشون هم همینن
مشکل اصلی در فرهنگ نداشته مردمه. که تا گرون میشه میریزن تو صف. اگه این مردم کمی صبر کنن و از چشم و هم چشمی دست بردارند و مدتی همون ماشینی که زیر پاشونه رو سوار بشن و خودروی صفر نخرن و آگاهی پیدا کنن که این ماشینا در بازار جهانی چه قیمتی دارند همه چی حل میشه
دو سال پیش کمپین خوبی راه افتاده بود اما مردم دووم نیاور ند.
1396/3/15
خیلی با جمله عدم شناخت بازار آبشن پرستت عجیب موافقم
1396/3/16
جیگر محسن
1396/3/16
آقاي ال طه
مدتيه از فيلم تست خودرو خبري نيست
بينندگان سايت رو دريابيد.
1396/3/16
يكي از دوستانم كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني بين الملل ميخونه واسه پايان نامه موضوع قوانين گمركي را انتخاب كرده بود بنده خدا ميگفت بعد از ترجمه و بررسي قوانين گمركي 85 كشور جهان فهميدم عصر حجري و عقب افتاده ترين قوانين گمرك جهان متعلق به كشور ايرانه، ميگفت حتي كشورهاي درب و داغون آفريقايي و آمريكاي جنوبي و حتي كشورهاي دور افتاده جزاير وسط اقيانوس با ده بيست هزار نفر جمعيت هم قوانين گمركي پيشرفته و آزادتري از كشور خودمون داشتن!!!
1396/3/16
چند سال پیش یادمه هایلوکس 60 تومن بود شایدم کمتر اون موقع بازار ماشین ها تا حدودی بهتر بود ینی خرید همچین ماشین هایی واقعیت داشت اما نمیدونم چی شد چه اتفاقی افتاد همه ماشین ها قیمت ها تصاعدی رفت بالا الان همین هایلوکس رو باید 250 پول بدیم که دیگه داشتن همچین ماشینایی افسانه شد من عاشق این ماشینم اما حیف که خیلی گرونه . چرا ما باید 2.5 برابر قیمت جهانی پول به ماشین بدیم اگه این ها فقط بخاطر اینه که تولید ملی خودمون استقبال بشه ته نامردیه چون شرکت های داخلی هیچ نکته مثبتی ندارند
1396/5/23
مملکتی که صاحب نداره همینه یه کله گنده میاد 1000دستگاه وارد میکنه بعد با پارتی بازی وارداتش رو لغو میکنن بهد طرف میشه مولتی تیلیاردر به همین راحتی
1396/11/25
خدایا مارو از دست خودروسازامون نجات بده