موضوعات داغ

سری 5 به ارتفاع صفر! سیستم پنوماتیک یا تعلیق بادی چگونه کار می‌کند؟

عکس نویسنده
بامداد صفائیان
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
سیستم پنوماتیک یا همان به اصطلاح کف‌خوابی خودرو جدیداً در ایران طرفداران خود را پیدا کرده است. البته این سیستم علاوه بر نمای ظاهری، کاربردهایی هم برای خودرو دارد و برخلاف فکر عموم، این خودرو همیشه بدین صورت نیست و به نسبت سطح جاده ارتفاع این سیستم تغییر می‌کند. برای مثال در هنگام دست‌اندازهای جاده‌ها و خیابان‌های شهر، این سیستم به روش خودکار، چه از داخل اتومبیل و چه از طریق اپلیکیشنی در تلفن همراه عمل کرده و در شرایط خاص می‌توان از آسیب‌ها و خرابی جلوبندی و دیگر قسمت‌های خودرو جلوگیری نمود.
همچنین با این روش می‌توان از بریدن و کوتاه نمودن کمک فنرها در بسیاری از اتومبیل‌ها برای تنظیم ارتفاع جلوگیری نموده و از خرابی ساختار ماشین جلوگیری کرد. به عبارت دیگر نصب سیستم پنوماتیکی تنظیم ارتفاع نیازی به بریدن و دستکاری سیستم کمک فنر خودرو ندارد.

سیستم تعلیق بادی

سیستم تعلیق بادی

به خودروی امروز بر می‌گردیم. این خودرو یک بی ام و 535 است که به تعداد بسیار کم در ایران وجود دارد و روی آن سیستم AccuAir نصب شده است. با نصب سیستم AccuAir یا همان تعلیق بادی، می‌توان با کنترل از داخل خودرو و به راحتی فشردن یک دکمه و یا به کمک یک نرم‌افزاری که روی تلفن همراه نصب می‌شود، ارتفاع خودرو را به صورت بادی تنظیم کرد.

نحوه عملکرد این سیستم
تنظیم ارتفاع خودرو در سه حالت مختلف صورت می‌گیرد به نحوی که بالن‌های بسیار مقاوم هوا، جایگزین فنرها شده و فشار باد آن‌ها از طریق کمپرسورها، پر و یا خالی می‌شوند.
نصب این کیت‌های بادی نه تنها روی هندلینگ خودرو تاثیر منفی نداشته بلکه سواری آن را نرم‌تر نیز می‌کند. این سیستم همچنین جهت زیبائی و نمایش نیز به کار می‌رود و علاقمندان خاص خود را دارد بطوریکه از خودروهای ارزان گرفته تا خودروهای گران‌قیمت، نصب چنین سیستم‌های تعلیق بادی دیده می‌شود.

کنترل تعلیق از طریق موبایل

کنترل تعلیق از طریق موبایل

کمپرسور سیستم پنوماتیک در صندوق عقب تعبیه شده و به کمک باد داخل این کمپرسور سیستم‌های پنوماتیکی برای بالا و پائین شدن خودرو استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که با هر بار پر بودن کمپرسور، می‌توان چند بار از سیستم تعلیق استفاده کرد و سپس باد داخل کمپرسور خالی می‌شود. هوای داخل کمپرسور از طریق پمپ نصب شده روی همین کمپرسور مجدداً پر می‌شود و دوباره برای کنترل سیستم تعلیق آماده می‌شود.

کمپرسور

کمپرسور

قطعاً نصب چنین سیستم بادی کار هر فردی نیست و بهتر است که مخصوصاً در مورد خودروهای گران‌قیمت، به افراد متخصص رجوع کنید. همچنین این سیستم ها طرفداران خاص خود را دارد و در بعضی از مدل ها تنها به کم شدن ارتفاع بسنده می شود که خبری از سیستم تعلیق بادی نیست که در این شرایط حرکت با این نوع خودروها در سطح شهر کار سخت و طاقت فرسایی است و به دلیل حذف تعلیق های استاندارد خودرو، فشار زیادی به قسمت های مختلف خودرو نیز وارد می شود.
اما همانطورکه گفتیم سیستم تعلیق نصب شده روی خودروی بی ام و 535 از نوع بادی است و می تواند به خوبی ضربات و فشارهای وارده به کابین را دفع کند. سیستم تعلیق بادی که در این مقاله به آن اشاره کردیم حدود 26 میلیون تومان هزینه دارد. سیستم تعلیق بادی مورد بحث ساخت کمپانی آکو ایر (AccuAir) است که یک شرکت کوچک ولی صاحب نام امریکایی است. این شرکت در سال ۲۰۰۱ در سان لوئیس تاسیس شد و تیمی از مهندسین نرم افزار، مکانیک و الکترونیک در آن فعالیت دارند و با جدیدترین فناوری ها سیستم های تعلیق بادی را تولید می کنند. این شرکت کوچک حتی با کمپانی هایی چون دایملر کرایسلر و بوئینگ نیز همکاری داشته است.

بی ام و سری 5 به ارتفاع صفر!

بی ام و سری 5 به ارتفاع صفر!

همانطورکه گفتیم خودروی مورد نظر این مقاله از خودروبانک که روی آن چنین سیستم جالب پنوماتیکی نصب شده، یک بی ام و 535 بنزینی است که قبل از منع واردات خودروهای بالای 2500 سی سی وارد کشور شده بود.
شاید بد نباشد که یادآوری کنیم که بی ام و 535 بنزینی به یک پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری مجهز شده که دقیقاً 2969 سی سی حجم دارد و می تواند حداکثر 306 اسب بخار و 400 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. همچنین روی این خودرو سیستم پرخوران نیز نصب شده است.
در خاتمه جا دارد از آقای پیمان احمدی کمال تشکر را داشته باشیم که وقت و خودروی خود را جهت تست و گزارش در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/16
چند ؟؟؟ 26میلیون تومان مگه جنگه این سیستم با قیمت 7_8میلیون تو بازار پیدا میشه
1397/1/30
داداچی بهترینش ۸ تومنه از ۳ تومنم شروع میشه
1396/3/16
من عاشق bmw l۸ هستم اون هم تست کنید .اما این هم خوب است من یدون ازاورودیدم با تشکر هرمز قاسمی
1396/3/16
ای کاش قیمت همچین نمونه ای رو میگفتین(منظورم جنسای غیر قابل اعتماد توی بازار نیست)
1396/3/17
عرض سلام و ادب و احترام...
تشکر میکنم از سایتتون و بررسی های خوبتون که البته خیلی وقته دیگه خبری از بررسی های ویدئوی نیست...
دوستان عزیز،خیلی از ما جوون ها و خیلی از ما ایرانی ها،مجبوریم به انتخاب بین بد و بدتر و کماکان درگیر رانت خواری ها و سیاسی بازی سیاسیون نه چندان به فکر ملت و مردم هستیم و مدام داریم عمر و سرمایه مون رو توی چهار چوبی ک سیاسیون تعیین میکنن هزینه میکنیم...بحث خودروهای بی کیفیت و سوخت های بی کیفیت تر..تنها دلخوشی ما ،مجازی دیدن بسیاری از آرزوها خنده دار ( برای جهانی خارج از مرزهای وطن عزیزمان،حتی اونور خلیج همیشه فارس)...عمری که سراسر حسرت و خسران چیزی برای ما جوونایی ایرانی نداشته، بگذریم از آن عده ی که واقعا طعمه جوونی رو چشیدند...آغازاده وزیر زاده..هر چی اسمشو بذاریم...
اینکه میگم دلخوشی ما مجازیی و بس و تنها امیدمونم برای استحقاق حقمون قطعا صدای شما و سایت های پربیننده تونه..بسیار از ماها برای خرید خودرو ،با توجه به عدم امکانات و هزینه های جاری ،برای انتخاب خودرو سراغ شما،فرهنگی ها و قلم بدستان می آیم و بادقت نقد های بدون غرض و بی اغراق شماها رو مد نظر قرار میدیم و تو این بحبوحه ی تبلیغات سیاسیون فرهنگ زده،تنها مرجع ما برای انتخاب بین بد و بدتر شمایید...
طولانی شد حرفام...دل پری دارم که دست به دامن شما ها و سایت همسایه تون شدم ولی متاسفانه علی رغم اصرار زیاد اینجانب ،دوستان همسایه تون حاضر به پیگیری مشکل بنده و دوستان فراونم نشدن وحتی پیام بنده رو هم جزو دیدگاه هاشون لحاظ نکردن...
دوستان عزیز بنده و عده ی دیگه از دوستان و هموطنان ،از روی حس جوانی و خامی،اقدام ب خرید سمند سورن توربویی کردیم که بشدت از خامی خود پشیمانیم و بارها به حال پراید و پیکان غبطه خوردیم ک آزموده رو آزمودن خطاست..
بلا استثنا تمامی کسانی که این خودرو پر از هیجان رو خریدن لااقل سه بار و بعضا پنج تا شش بار برا تعویض توربو و منیفولد توربو و واشر منیفولد ...اقدام کردن و بازم مشکل نشتی توربو حل نشده.... جوونی که پول میده و ماشینی نو میخره به خیال خام جوونیش که تو این شرایط لااقل حس متفاوتی از خودرو وطنی تجربه کنه ،بایست هر دو سه هفته ی یکبار مراجعه کنه به نمایندگی ها و التماس و لابه که ماشین من باز به نشتی افتاده و جالب اینجاست بی هیچ اما و اگری تعویض میکنن و هفته بعد بازم مشکل نشتی...بگذریم از کیفیت بد مونتاژ و خیلی چیزای دیگه...جالب اینجاست با وجود این مشکلات توربو بازم فروش این خودرو آغاز شده بدون اینکه مشکلاتشو حل کنن
هر چند صدای ما خیلی بلند نیست ولی مسرانه خواهش میکنم از طرف جمعی از بچه های توربو سورا که حدودا 3000نفری میباشن ...لطفا صدای ما رو برسونید ب گوش مسولین...شاید ما هم باید بنر بزنیم و خودرومون آتش بزنیم تا فکری به حال ما هم بکنن...
تشکر میکنم ازتون و پیشاپیش تشکر میکنم از همکاریتون
1396/3/17
موتور EF7 که از همون ابتدای امر در سمند و بعد سورن استفاده شد موتور پر استهلاکی بود و سرشار از عیب. حالا همون موتور به طور غیر اصولی و غیر مهندسی توربو شده و مسئله همینه که طراحی موتور توربو با تنفس طبیعی کاملا متفاوته. حتی آلیاژ های مورد استفاده در دو مدل فرق میکنه. کاملا تعجب می کنم موتوری که 15 سال پیش از رده خارج شده و به نسبت حجمی که داره توان خوبی ارائه نمیده چرا باید هنوز مورد استفاده باشه؟
1396/3/17
دوست عزیز واقعا ناراحت شدم از اتفاقات که برا ماشینتون افتاده.
اما به هر حال ممنونم که تجربه رو تون رو به اشتراک گذاشتید تا کس دیگه ای به دردسر​شما دچار نشه.
🙏
1396/3/17
اولا اینکه دلیل این که دوستان همسایه ثبت نکردند اینکه این مشکل فک نکنید فقط مال شما و دوستان شماست. نه شما بلکه همه یه مشکلی نه درباره ی سورن توربو بلکه تو هر ماشینی که خریدند دارند. و امیدی نداشته باشین که این وضعیت درست بشه.
در ضمن خودروبانک تا حالا دو تا نظر نوشتم هیچکدومو تایید نمیکنی ها😕
1396/3/17
کیت m5 که خودش بسته ماشینو قشنگ کرده ولی به نظر من ماشین فقط فابریک کار خونه قشنگه.
چرا زیاد ماشینای آلمانی تست وبرسی نمیکنید
1396/3/17
همیشه خطای کمبود فشار چرخ ها هستش،به خاطر رینگاشه که سایز بزرگ تر و فاق کوتاه تری داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1397/2/6
انقد بى ام و،بى ام و كرد و از مشخصات فنيش گفت ك آخر من نفهميدم مقاله راجب ماشينه بود يا سيستم پنوماتيك😂
1398/2/24
سلام دوستان من میخوام روی ماشین پارس پنوماتیک بزارم ولی از چند نفر شنیدم ماشین توی حرکت خیلی میکوبه و بعداز چند وقت اتاق ماشین به صدا میوفته از دوستایی که تجربه پنوماتیک دارن خواهش میکنم راهنمایی کنن پنوماتیک بزارم یا با فنر اسپرت ماشینو بخوابونم ممنون