موضوعات داغ

کشیدن ترمز واردات با حمایت از تولید داخل

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: در حالی طی سال گذشته واردات خودرو از طریق شبکه نمایندگی‌های رسمی کلید خورد که به گفته معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه این وزارتخانه در سال‌جاری ایجاد محدودیت به‌منظور حمایت از تولید داخل است.به‌دنبال توافق هسته‌ای وزارت صنعت با تهیه مقرراتی واردات خودرو را منوط به اخذ مجوز رسمی از شرکت مادر کرد در همین حال مقررات یاد شده با ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری اوایل دی‌ماه سال‌گذشته اجرا شد. حال در شرایطی فعالیت وارد‌کنندگان متفرقه و غیرمستقیم در بازار متوقف شده که روز گذشته یدالله صادقی، معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید کرد که وزارت صنعت در سال‌جاری منوط شدن واردات خودرو به تولید را در دستور کار دارد. در حالی این موضوع در برنامه وزارت صنعت قرار دارد که سال گذشته وزارتخانه «دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو و نحوه همکاری با شرکت‌های خودروساز خارجی» را به هیات دولت ارسال کرد. این طرح در کنار دیگر بندهایی که واردات خودرو را محدود می‌کند، تلاش دارد واردات را منوط به سرمایه‌گذاری تولید داخل وارد‌کنندگان کند؛ در همین حال هر چند طرح یاد شده در هیات دولت مصوب نشد اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون زیربنایی دولت ارسال شده است.
در این مورد صادقی با اشاره به دستورالعمل منوط شدن واردات خودرو به تولید که توسط این وزارتخانه تهیه شده و در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است، عنوان کرد: ما معتقدیم، واردات و تولید داخل باید به هم گره بخورند؛ بنابراین در صورتی که شرکت‌های خودروساز خارجی تمایل به فعالیت در بازار خودرو دارند باید در ازای سهم بازاری که به آنها داده می‌شود در کشور ما به تولید بپردازند.وی می‌گوید: وزارت صنعت تلاش دارد تا آنجا که می‌تواند از ورود کالا ی مشابه به داخل کشور جلوگیری کند و در این زمینه یکی از اهداف ما توسعه صنعت خودرو است بنابراین تلاش داریم واردات خودرو به کشور نیز براساس نیاز صورت بگیرد.صادقی همچنین با تاکید بر اینکه واردات خودرو به کشور صددرصد ممنوع نمی‌شود، می‌گوید: یکی از رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت از تولید، حقوق مصرف‌کننده و حمایت از ارتقا و بالا رفتن رشد اقتصادی در کشور است. به‌هرحال وزارتخانه به‌عنوان یکی از نهادهای دولت که بخش مهمی از تولید و تجارت کشور را در اختیار دارد، باید با برنامه‌ریزی مشخص و همه جانبه بحث واردات خودرو به کشور را دنبال کند.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/1
کاش کم کم گمرک رو بردارند تا کارخونه ها خودشون رقابت کنند با خارجی ها!
1396/4/1
دیگه دور بنز و پورش و ب ام و و امثالشون رو خط بکشید...
مملکته داریم؟
1396/4/1
ولی در عوض ماشین های چینی رو میارن چون اولا که چین بلاد کفر نیست و کشور دوسته دوما که بچه های خودشون هم سهام دارای همون شرکت هان
1396/4/1
صنعت خودروسازی که چهل و اندی ساله نمی تونن از شیر بگیرنش و هنوز نمی تونه روی پای خودش وایسته همون بهتر که درشو تخته کنن.
تا کی مردم باید هزینه بخور بخور آقایون رو بدن، تا کی ظلم
1396/4/1
خدا آخر عاقبت مارو با اینا بخیر کنه.
خدا میدونه قیمت وارداتی ها چقدر بکشه بالا.
1396/4/1
ایا واقعا حمایت از حقوق مصرف کننده اینه که خودرو بی کیفیت نا امن با
قیمت بسیار بالا یک ایرانی سوار شه؟؟؟؟؟ .اینا که همه به نفع خودرو ساز های بی وجدانه.
اگه به فکر مردمید یا خودرو با کیفیت تولید کنید یا باقیمت معقول واردش کنید.
1396/4/1
ما اصلا چیزی به نام تولید کننده نداریم !!! یا منتاژ کار هستن یا دارن خودشون وارد میکنن !
اونایی هم که به اصطلاح خودروی ملی هم فروخته میشه تمام اجزاش از چین وارد میشه !!
1396/4/1
برای حمایت از خودرو ساز داخلی تنها کار نخریدن محصولات داخلی می باشد تا چند سال که خودروسازان به خودشان بیایند و بفهمن که با زور نباید محصولات مانند دنا و دنا پلاس رو به مردم انداخت.
1396/4/1
خاک بر سرتون با اون سیاستهای مسخره حمایتی که باعث شده در قرن بیست و یکم
که عصر خودروهای هایبرید و برقی و خودروهای خودران است اما خروجی خودروسازان
داخلی پراید و 405 و سمند و...بی کیفیت و پرمصرف باشد!!!!!!
1396/4/1
هیچ وقت گمرک رو برنمیدارند بخاطر گمرکی بسیار بالایی که میگیرند سود زیادی تو این مسئله میکنند بعد مثلا تولید داخل پژو مونتاژ کنند چه خوبی داره وقتی که میخوان با قیمت نجومی بفروشند ؟
1396/4/2
خوب سیاستی در پیش گرفتن
ایرانی رو گرسنه و عقده ای نگه دار
لیاقتمون همینه اینم از دولت روحانی
همه شون دستشون باهم تو یه کاسه است
1396/4/3
دولت مچکریم :|
1396/6/17
اینم سهم ما از سفره پر برکت انقلاب(اسلامی😐)
که غیر قابل مقایسه با سهم مسئولین غیر محترمه هست.