موضوعات داغ

بررسی نمونه‌هایی از ماکت‌های موجود در بازار (قسمت دوم)

عکس نویسنده
فربد امینی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
در این قسمت از بررسی ماکت ها، می خواهیم به سراغ فرزندان اشتوتگارتی برویم. ماکت هایی که به بررسی آنها خواهیم پرداخت از شرکت های مینی چمپس, اتوآرت و ولی هستند. ماکت های مورد بحث شامل فولکس بیتل ۱۳۰۰ مدل ۱۹۷۶، پورشه ۳۵۶ مدل ۱۹۵۵، پورشه ۹۱۱ سال ۱۹۶۳، پورشه ۹۱۱ توربو مدل ۱۹۷۵، پورشه ۹۱۱ کاررا مدل ۱۹۹۰، پورشه ۹۱۱ جی تی ۳ آر اس مدل ۲۰۰۷و پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ آر اس مدل ۲۰۱۱ هستند.
اولین خودروی ماکتی حاصل دست رنج فردیناند پورشه یعنی مدل بیتل است که ما در ایران این مدل را با نام فولکس قورباغه ای می شناسیم. جالب است که بدانید بیتل نام نوعی سوسک است! این ماکت ساخت شرکت مینی چمپس است. این مدل دارای جزییات ریزی شامل آنتن، برف پاککن و زاپاس چرخ که قابلیت برداشته شدن را دارد. کیفیت ساخت این ماکت به خوبی دیگر شرکت هایی مانند اتوآرت یا BBR نیست امابا توجه به قیمت پرداختی که حدود ۵۰۰ هزار تومان است جزییات مناسبی دارد.

مدل بعدی پورشه ۳۵۶ ساخت شرکت اتوآرت است که جزییات بسیار دقیق و ظریفی دارد که با دیدن این جزییات شگفت زده خواهید شد. این جزییات شامل اعداد کیلومتر شمار و دور موتور، اعداد روی سر دنده و حک شدن مدل خودرو روی داشبورد است. موتور این خودرو مشابه با فولکس واگن بیتل است، قطعات کرومی در این ماکت با ظرافت و دقت تمام کار شده اند. این پورشه در رنگ های مختلف شامل سفید، قرمز و مشکی تولید شده است که مدل قرمز آن توری روی چراغ و سپر بلند جلویی را ندارد.

سومین ماکت پورشه ۹۱۱ است این ماکت هم همانند قبلی ساخت اتوآرت است و در حال حاضر دیگر تولید نمی شود و همین مورد سبب شده تا ارزش نقدی بالایی پیدا کند. این پورشه نیز شامل جزییات بسیار دقیقی است و همانطور که در عکس مشاهده می کنید داخل صندوق جلوی خودرو پوشیده شده از یک موکت مخصوص است. این موکت در کف اتاق خودرو نیز وجود دارد. سیستم تعلیق هم در این ماکت شبیه تعبیه شده است و می توانید با فشار دادن چرخ ها به داخل عملکرد آن را مشاهده کنید.

ماکت بعدی پورشه ۹۱۱ توربوی سفید رنگ است که این مدل نیز ساخت اتوآرت است و در رنگ های سفید و قهوه ای سوخته تولید شد. رنگ قهوه ای سوخته زیباست و جلوه ی خوبی دارد اما جزییات ماکت رابه خوبی رنگ سفید نشان نمی دهد.

ماکت بعدی پورشه ۹۱۱ کررا است که ساخت آتوآرت بوده و دارای جزییات بسیار دقیقی است. یکی از این جزییات باله ی عقب ماکت است که به حالت های مختلفی باز و بسته می شود که در عکس نیز مشخص است. وقتی صندوق پشت را باز کنید علاوه بر جزییات دقیق موتور بر چسب های ظریف که شامل هشدارهای مربوطه نیز موجود هستند.

ماکت بعدی ۹۱۱ جی تی ۳ آر اس است که ساخت ولی است. این ماکت بر خلاف اتوآرت جزییات دقیقی همانند موکت و یابرچسب ندارد. ولی با توجه به قیمت پرداختی که در زمان خرید آن ۵۰ هزار تومان بود کیفیت خوبی دارد. جزییات این ماکت نیز چیزی کم ندارد و حرف های زیادی برای گفتن دارد. جزییات این مدل شامل رول کیج به رنگ نارنجی در داخل اتاق و ساعت مخصوص پورشه که روی داشبورد تمامی مدل های پورشه وجود دارد قابل مشاهده هستند و یا خط زرد رنگی که روی فرمان قرار دارد نیز دیده می شود.

آخرین ماکت مورد بحث پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ آر اس ساخت شرکت مینی چمپس است. این ماکت در مقایسه با مبلغ پرداختی کیفیت کمی دارد و در کنار اتوآرت حرف زیادی برای گفتن ندارد اما بدون در نظر گرفتن قیمت ماکت سنگینی است. هم از لحاظ وزنی و هم از نظر جزییات. در این ماکت نیز جزییاتی چون ساعت پورشه، فرمان مسابقه ای، دیسک های ترمز سوراخ دار و سیستم تعلیق به چشم می خورند. یکی دیگر از جزییات قابل توجه موتور ماکت است که نوشته ی برند خودرو روی آن حک شده است.

در انتها می توانید در گالری تصاویر عکس های بیشتری از ماکت های معرفی شده را به همراه جزییات انها مشاهده کنید.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/8
این سری مقالات راجب ماکت ها خیلی جالبه. دستتون درد نکنه