موضوعات داغ

یکی از اصول پایه ای طراحی برای ایمنی بیشتر؛Crumple Zone چیست؟

عکس نویسنده
نیما محمدی
نویسنده
عکس مطلب اول
قبل از هر چیز باید گفت از آنجایی که تعداد زیادی از مخاطبین خودرو بانک طراحان یا علاقه مندان به مباحث طراحی خودرو هستند، لازم دانشتیم تا موضوعات مربوط به طراحی را نیز حتی الامکان مطرح کنیم.
اهمیت ایمنی سرنشینان خودرو با پیشرفت صنعت خودرو سازی روز به روز افزایش یافته تا آنجا که نه تنها آزمایش های متعدد و دقیقی توسط شرکت سازنده بلکه تست های تصادف و ایمنی زیادی توسط موسسه هایی مثل Euro Ncap یا شرکت ها و موسسات تحقیقاتی مشابه فعال در زمینه ایمنی سنجی انجام می گیرد. اساسا بخش عمده ایمنی یک خودرو نیز به طرح اولیه بدنه و شاسی آن باز می گردد.چرا که شاسی خودرو در عین تحمل وزن تمام خودرو در حالت های مختلف حرکتی و ناهمواری های مختلف باید در مقابل ضربات شدید احتمالی که به آن وارد می شود نیز مقاومت لازم را داشته باشد و حتی الامکان باید احتمال خسارت جانی را صفر کند. اینجاست که Crumple Zone یا ناحیه جمع شونده(مچاله شونده) موضوعیت پیدا می کند که در ادامه بصورت کامل به این موضوع می پردازیم.

به طور عمده Crumple Zone در قسمت جلو خودرو برای جذب ضربه ناشی از تصادفات به اصطلاح شاخ به شاخ ،در نظر گرفته می شود که البته در قسمت عقب و سایر قسمت های یک خودرو نیز پیش بینی می شود.برای توضیح بهتر باید یکی ازعیوب رایج در خودروهای ساخته شده قدیمی را شرح دهیم و آن اینکه در بسیاری از تصادفات بلای جان سرنشینان، ورود تیرهای طولی و یا اجزای دیگر به داخل اتاق راننده بود!در واقع می توان گفت هدف از طراحی این نواحی ،تغییر شکل کنترل شده اجزای خطر آفرین در برخوردها به جای ورود یکپارچه آن به سمت کابین سرنشینان است. بد نیست بدانیم طبق مطالعات انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی تعمیر و نگهداری خودروهای بریتانیا،65 درصد برخوردها در جلو،25 درصد در عقب و10 درصد از ضربات به طرفین وارد می شوند که می تواند دلیل خوبی برای حساسیت و وسواس بیشتر یک طراح روی ناحیه جلویی خودرو باشد.


اگر بخواهیم وارد تاریخچه Crumple Zone شویم باید به نقش آفرینی طراح شرکت مرسدس-بنز اشاره کنیم.هرچند بحث زیادی در این باره که اولین طراح یا بهتر بگوییم مبدع Crumple Zone چه کسی بود وجود دارد.اما بیشتر منابع خبر از ایفای نقش اصلی توسط طراح اتریشی Béla Barény می دهند .البته او طرح ایجاد نواحی جمع شونده را قبل از پیوستن به مرسدس ارائه کرده بود.طبق نظریه او یک خودرو ایمن نباید کاملا صلب بلکه باید دارای سه بخش سرنشین،ناحیه جلو و ناحیه عقب می بود به طوری که قسمت های جلو و عقب قابلیت مچاله شدن داشته باشند و ناحیه میانی کاملا برعکس،یعنی صلب و بدون امکان تغییر شکل! اولین Crumple Zone با شروع همکاری Béla Barény با مرسدس در سال 1959 عملی شد.خودرو بنز مدل W111 با خود امنیت فراوانی به ارمغان آورده بود که تا آن زمان برای نخستین بار بود که این نوع از طراحی بکار گرفته شده بود.


برای اینکه امکان تغییر شکل به صورت کاملا کنترل شده باشد، به طرق مختلف در اعضا طولی خودرو طی شبیه سازی ها و محاسبات متعدد،ایجاد انحنا کرده یا در یک نقطه مشخص امکان خم شدن آن عضو را فراهم می کنند تا در تصادف قابلیت صلبیت از بین برود و عضو طولی جمع شده و در نتیجه تاثیر آن به اتاق سرنشین کمتر شود.البته لازم به ذکر است که امروزه ترکیب ضربه گیرهای تلسکوپی با اعضای طولی باعث می شوند که نسبت به قبل تاثیر برخوردهای شدید کمتر شود. در حقیقت Crumple Zone با انتقال نیروهای وارد شده به اعضای خارجی خودرو علاوه بر جلوگیری از وارد شدن مستقیم ضربه به اتاق سرنشین،مانع تغییر فرم کابین راننده می شود.در تصویر ابتدای مطلب فریم یک خودرو امروزی و نحوه انتقال نیروی ناشی از ضربه را مشاهده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد