موضوعات داغ

رایزنی سیاسی فولکس واگن

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حالی طی هفته جاری راهی آلمان شد که در جریان این سفر، با مدیران صنایع بزرگ آلمان از جمله غول خودروسازی این کشور یعنی فولکس واگن نیز دیدار و گفت‌و‌گو کرد. هرچند جزئیات خاصی از محتوای گفت‌و‌گوی طرفین منتشر نشده، با این حال آن طور که ظریف در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده، «جلسه بسیار خوبی با صاحبان صنایع بزرگ آلمان از جمله فولکس واگن برگزار و مشخص شد بسیاری از این شرکت‌ها توافق‌های خوبی با ایران انجام داده‌اند؛ به‌نحوی‌که برخی در حال اجرا بوده و برخی نیز در جریان مذاکره یا فراتر از آن هستند.» داستان ورود فولکس واگن به ایران به حدود سه سال پیش برمی گردد، چه آنکه در آن مقطع خبرهای زیادی در مورد همکاری مشترک این خودروساز معتبر جهان با شرکت‌های داخلی مطرح شد. اوضاع به شکلی بود که حتی برخی گمانه‌زنی‌ها بر تبدیل فولکس به‌عنوان شریک اصلی خودروسازی ایران و جایگزینی آن با پژو تاکید داشتند. هر چند خودروسازان بزرگ داخلی به خصوص ایران خودرو مذاکراتی را با فولکس برای همکاری مشترک انجام دادند، با این حال توافقی میان آنها حاصل نشد. شنیده‌ها حکایت از آن داشت که فولکس به‌دلیل ساختار دولتی دو خودروساز بزرگ کشور، تمایلی به مشارکت با آنها نشان نداده و به سمت شرکت‌های بخش خصوصی چرخیده است.
در نهایت نیز آن طور که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کردند، فولکس با یکی از خودروسازان خصوصی ایران به توافق رسید و بنابر آخرین اخبار قرار شد دو طرف همکاری مشترک خود را از اواسط سال آینده میلادی آغاز کنند. این در شرایطی است که هنوز فولکسی‌ها واکنشی رسمی به همکاری مشترک با بخش خصوصی خودروسازی ایران نشان نداده و مشخص نیست آیا واقعا این غول صنعت خودرو جهان راهی کشور خواهد شد یا نه. آن طور که برخی کارشناسان عنوان می‌کنند، فولکسی‌ها برای حضور در خودروسازی ایران، جدای از مسائل فنی و اقتصادی، یک سری دغدغه‌های سیاسی نیز دارند و این موضوع تردیدهایی بر سر قطعی شدن ورود خودروساز آلمانی به کشور ایجاد کرده است. از همین رو این احتمال وجود دارد که مقامات این شرکت در دیدار اخیر خود با وزیر امور خارجه ایران، دغدغه‌های سیاسی شان را با وی در میان گذاشته و خواستار رفع آنها از سوی دستگاه دیپلماسی کشور شده باشند. فولکس بازاری بزرگ در ایالات‌متحده آمریکا دارد و نمی‌خواهد آن را به‌واسطه همکاری با خودروسازی ایران، به خطر بیندازد؛ بنابراین به‌دنبال به حداقل رساندن این خطر (آسیب دیدن بازار فولکس در آمریکا) است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/9
شنیده ها حاکی از آن است که ماموت خودرو قرار است محصولات فولکس واگن را به ایران عرضه کند در حال حاضر مسئولین ماموت خودرو در حال آزمایش و تعلیمات لازم به تعمیرکاران خود برای آشنایی با محصولات فولکس واگن هستند و در مرحله اول قرار است فولکس واگن تیگوان با قیمت 210 میلیون تومان عرضه شود
1396/4/14
شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن فروش محصولات خود در بازار ایران را پس از ۱۷ سال از ماه اوت (مرداد-شهریور) از سر می‌گیرد.
این شرکت در گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه روی سایت خود منتشر کرد از امضاء قرارداد با شرکت «ماموت خودرو» ایران خبر داد. طبق این گزارش، در مرحله نخست، خودروهای مدل «تیگوان» و «پاسات» به ایران صادر خواهد شد.