موضوعات داغ

با بسترن B30 محصول جدید بهمن موتور آشنا شوید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول
شرکت بهمن موتور قصد دارد به زودی محصول جدیدی به نام بسترن B30 را روانه بازار کند. بسترن B30 روی پلتفرم Bora از شرکت فولکس واگن پیاده سازی شده و از سال 2015 وارد بازارهای جهانی شد. همانطورکه احتمالاً می‌دانید فولکس واگن جتا Jetta که مدل موفقی در بازارهای مختلف است نیز روی همین پلتفرم طراحی شده بود. فاو FAW پیش از این با محصول بسترن B50f وارد بازار کشور شد و توانست به کمک چهره بروز و سطح امکاناتی مناسب و البته پلتفرم خوب مزدا موفقیت خوبی را در بازار ایران بدست آورد و جزو گزینه‌های اصلی در رده قیمتی خود محسوب می‌شود. حال بسترن B30 در یک سگمنت پایین‌تر قرار است به زودی توسط بهمن موتور به بازار ایران عرضه شود.

بسترن B30

بسترن B30

ابعاد و اندازه بسترن B30
از نظر ابعاد و اندازه بسترن B30 خودرویی نسبتاً بزرگ‌تر نسبت به برلیانس H330 است اما نکته قابل توجه در مورد این خودرو حجم صندوق بار خوب بسترن B30 است که 480 لیتر می‌باشد و تقریباً بیشترین حجم صندوق را بین رقبا دارد. به طور مثال می‌توانیم به حجم صندوق بار زوتی Z300 اشاره کنیم که 457 لیتر است.

ویژگی‌های موتور:
بسترن B30 به یک موتور 4 سیلندر خطی 1.6 لیتری مجهز شده که در حقیقت از سری موتورهای 4GB شرکت فاو است و می‌تواند حداکثر 107 اسب بخار و 155 نیوتن متر را تولید کند و توانسته استاندارد یورو 5 را نیز کسب کند. شاید باید گفت که پیشرانه نصب شده روی این خودرو همانند دیگر رقیبان است اما نکته مهم گیربکس نصب شده روی این خودرو است که از نوع 6 سرعته Aisin کد F21 است و می‌تواند مزیتی رقابتی بین حریفان چینی باشد.

مدلبسترن B30لیفان X50دانگ فنگ H30 کراسبرلیانس H330زوتی Z300 مدل 2013
موتور سیلندر خطی 1.6 لیتری 107 اسب بخارسیلندر خطی 1.5 لیتری 102 اسب بخارسیلندر خطی 1.6 لیتری 105 اسب بخارسیلندر خطی 1.5 لیتری 103 اسب بخارسیلندر خطی 1.6 لیتری 112 اسب بخار
نوع گیربکس6 سرعته خودکارCVT4 سرعته خودکار4 سرعته خودکار4 سرعته خودکار
برند گیربکسAisin JapanChinese/LocalAisin JapanChinese/LocalChinese/Local
در پیشرانه بسترن B30 به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده شده که نه تنها باعث کم شدن صدای پیشرانه می‌شود بلکه دیگر نیازی به تعویض این قطعه نیست و به صورت مادام‌العمر روی این خودرو کار می‌کند. همانطورکه گفتیم گیربکس نصب شده روی این خودرو از نوع Aisin است. این گیربکس سیستم Failure Protection دارد بصورتیکه در صورتی خرابی گیربکس راننده می‌تواند بدون آسیب به این مجموعه با سرعت کم خود را به تعمیرگاه برساند.

بسترن B30

بسترن B30

سیستم تعلیق بسترن B30 در جلو از نوع مک‌فرسون مستقل است و در عقب از سیستم میل پیچشی نیم مستقل استفاده شده است. روکش صندلی‌های بسترن B30 از نوع پارچه‌ای و یا چرمی است و روی غربیلک فرمان نیز از روکش چرمی استفاده شده و ترکیب رنگ نیز در کابین دیده می‌شود. سیستم فرمان بسترن B30 از نوع برقی EPS است که توسط شرکت آلمانی Thyssenkrupp ساخته شده است. یکی از مزایای استفاده از فرمان الکتریکی به جز نرمی استفاده، حذف کاهش توان موتور در استفاده از پمپ هیدرولیکی فرمان است.

بسترن B30

بسترن B30

رینگ‌های استفاده شده روی این خودرو از نوع 16 اینچی آلومینیومی هستند و روی چرخ‌ها سیستم‌های کنترل پایداری ESC و ABS و EBD استفاده شده است. همچنین در این خودرو از سیستم‌های پایداری دیگری چون TCS و BA و HAC نیز بهره گرفته شده است. همانطورکه می‌دانید سیستم HAC برای کنترل حرکت در سربالایی است و وقتی خودرویی در این شرایط قرار دارد و راننده پدال ترمز را رها می‌کند، سیستم‌های ترمز به صورت خودکار عمل می‌کنند تا خودرو به عقب باز نگردد و راننده زمان کافی برای فشردن پدال گاز را بدون عقب رفتن خودرو داشته باشد.

بسترن B30

بسترن B30

در ساختار بدنه این خودرو از فولادهایی با استحکام بالا استفاده شده و بر روی بدنه و به خصوص ستون‌های A و B و همچنین کف قسمت جلو از طرح ساختمان 3H استفاده شده که باعث افزایش ایمنی خودرو می‌شود. این نوع ساختمان طراحی (3H) باعث جذب انرژی ناشی از ضربه وارده شده می‌شود و باعث می‌شود که باقی قسمت‌های خودرو از فرم و حالت خود خارج نشوند.

بسترن B30

بسترن B30

اگرچه قوانین سختگیرانه‌ای برای نسخه 2015 در موسسه CNCAP وضع شده، اما بسترن B30 توانسته 5 ستاره کامل ایمنی را از این موسسه دریافت کند. در روند ساخت این خودرو تست‌های جاده‌ای متعددی که بیش از 500 تست عملکردی هستند انجام شده و بیش از 3 میلیون کیلومتر از این خودرو در مدت سه سال تست‌های مختلفی در شرایط مختلف آب و هوایی ثبت شده است.
بهمن موتور قصد دارد بسترن B30 را با سیستم مولتی‌مدیا که به یک صفحه نمایش 7 اینچی مجهز شده روانه بازار کند. این سیستم به نقشه و رهیاب ماهواره‌ای ایران نیز مجهز است و محدوده طرح ترافیکی نیز در مسیریابی آن لحاظ شده است. همچنین روی بسترن B30 تجهیزات رفاهی دیگری چون سنسور پارک، سانروف، بلوتوث، ریموت کنترل مجهز به صندوق پران، چراغ مخصوص روز و آینه های جانبی برقی مجهز است.
بسترن B30 برخلاف اکثر رقبا که 2 سال گارانتی دارند، 3 سال و 100 هزار کیلومتر گارانتی دارد و باید منتظر اعلام زمان عرضه و قیمت نهایی این خودرو در بازار باشیم اما پیش بینی می‌شود در صورت قیمت‌گذاری مناسب و با توجه به پشتوانه خوب بازار از مدل بسترن B50f بتواند تجربه خوبی را از فروش شاهد باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد