موضوعات داغ

موتور BP، شاهکار مزدا در خیابان‌های ایران

عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
مزدا ۳۲۳ که در برخی بازارها با نام مزدا فامیلا شناخته می شود اولین بار در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد و تولید آن تا ۸ نسل ادامه یافت تا اینکه سرانجام با کزدا ۳ جایگزین شد. سه نسل آخر این خودرو فرصت راهیابی به بازار داخلی ایران را پیدا کردند که همگی با استقبال خوبی از سوی بازار مواجه شدند به طوری که امروز نیز یک مزدا ۳۲۳ تمیز خواهان زیادی در بازار دارد. اصلی ترین دلایل این موفقیت را باید در کیفیت بالای این خودرو، استهلاک پایین و لذت رانندگی آن دانست.
امروز اما می خواهیم به یکی از مدل های این خودرو بپردازیم که مورد بهینه سازی و ارتقا قرار گرفته است. خودروی مورد بحث یک مزدا ۳ مدل ۱۹۹۴ و از نسل ششم این خودرو است.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

بدنه و اتاق
ابتدا به تغییرات ظاهری این خودرو می پردازیم. مالک خودرو اقدام به سفارش ساخت سپرهایی اسپرت از جنس فایبر گلاس کرده اند که ارتفاع آنها از سطح زمین پایین تر از سپرهای استاندارد این خودرو است. رنگ خودرو نیز به طور کامل تغییر یافته است که البته دریافت مجوز چنین کاری از نیروی انتظامی خود مصیبت بزرگی است که البته در مورد این خودرو موفق به دریافت مجوز شده اند. جلو پنجره نیز کمی با مدل استاندارد ۳۲۳ متفاوت است. در بخش عقبی نیز ی باله ی کوچک خود به همراه خروجی دوگانه ی اگزوز خود نمایی می کنند.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

در نمای جانبی هم رینگ های BBS به رنگ طلایی جلوه ی زیبایی دارند. اما با دقت به آنها نکته ای که جلب توجه می کند این است که هر چهارچرخ این خودرو به ترمز دیسکی مجهز شده است. محور عقب این خودرو به طور کامل با محور میتسوبیشی گالانت دهه ی ۹۰ تعویض شده است و به این ترتیب بر خلاف مدل استاندارد ۳۲۳ که در چرخ های عقب به ترمز کاسه ای مجهز است، در این مدل شاهد ترمز دیسکی در هر چهارچرخ هستیم. ضمن اینکه استفاده از اکسل میتسوبیشی تاثیر مثبتی نیز بر روی هندلینگ خودرو گذاشته است.

کابین
مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

در داخل کابین ۳۲۳ اولین چیزی که جلب توجه می کند کیفیت بالای متریال داخلی است به طوری که با وجود عمر بیش از ۲۰ سال می توان به جرات گفت که کیفیت پلاستیک های کابین از بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر داخلی و چینی بالاتر است. صندلی های جلویی خودرو با نمونه ای با کارایی بهتر تعویض شده اند و راحتی مناسبی دارند. فضای داخلی نیز علیرغم ابعاد کوچک بدنه اما کافی و جادار است. هر چهار شیشه ی این خودرو به صورت استاندارد برقی هستند و حتی کلید تنظیم نور پشت آمپر نیز به صورت استاندارد در ۳۲۳ وجود دارد.

موتور BP
اما به جذاب ترین بخش خودرو یعنی موتور آن می رسیم. این مزدا ۳۲۳ به صورت استاندارد به موتور B6 مزدا مجهز است که یک موتور ۱.۶ لیتری کاربراتوری با ۸۸ اسب بخار قدرت است. اما در این خودرو مالک اقدام به تعویض موتور کرده است و موتور قدرتمند تر BP را بر روی این خودرو نصب کرده است.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

موتور BP یک موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۸۳۹ سی سی است که البته معمولا حجم آن را به ۲ لیتر افزایش می دهند که در این خودرو نیز حجم موتور افزایش پیدا کرده است. قطر پیستون استاندارد موتور BP معدال ۸۳ میلی متر است اما در خودروی مذکور از پیستون هایی با سایز ۸۶ استفاده شده است. موتور BP به صورت استاندارد به میل لنگ فورج کاری شده، خنک کاری پیستون ها با روغن، چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو عدد میل سوپاپ مجهز است. موتور BP به صورت استاندارد می تواند ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. تغییراتی که در خودروی مورد بررسی صورت گرفته است شامل نصب دو عدد کاربراتور دو دهنه‌ی وبر، استفاده از میل سوپاپ با لیفت بیشتر، سر سیلندر پورت و پولیش شده، حذف نازل های پاشش روغن زیر پیستون، منبع اگزوز اسپرت و اویل پمپ قوی تر است. همچنین گیربکس خودرو با گیربکس متعلق به نیسان آلتیما جایگزین شده است که ضرایب دنده ی آن تاثیر مثبتی بر روی شتاب خودرو گذاشته اند.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

موتور BP به خاطر ساختار تنومند خود و کیفیت بالای آلیاژها یکی از بهترین موتورها برای تیونیگ است و به راحتی می توان روی آن توربوشارژر نیز نصب کرد و قدرت های بالایی را از آن بیرون کشید. البته نسخه ای از این موتور با نام BPT وجود دارد که به صورت استاندارد توسط مزدا به توربو مجهز شده است و میتواند ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند اما دربازار ایران به ندرت یافت می شود.

تست رانندگی
با استارت زدن به ۳۲۳ صدای غرش موتور BP یادآوری می کند که با چه خودرویی روبرو هستیم. در این خودرو مکش هوا به صورت مستقیم از شیپوری های کاربراتور انجام می شود و اثری از مانیفولد هوا نیست. این مورد ضمن اینکه مکش هوا را برای موتور آسان تر می کند صدای بسیار جالبی نیز در هنگام گاز دادن به خودرو دارد و می توان صدای مکش هوا به درون موتور را شنید. سرعت گاز خوردن موتور BP بسیار خوب است و موتور کاملا گوش به فرمان است و به کوچک ترین فشار پدال گاز واکنش نشان می دهد.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

به دلیل قدرت بالای موتور و ضرایب دنده، خودروی مورد آزمایش ما هرزگردی زیادی در دنده ی یک داشت و به همین دلیل نمی توان با قاطعیت در مورد شتاب صفر تا صد کیلومتر آن اظهار نظر کرد. اما در تستی که چندی پیش با این خودرو داشتیم در شتاب گیری توانست به راحتی تویوتا GT86 را شکست دهد و با نیسان ماکسیمای دنده دستی نیز پا به پا حرکت کرد. نیسان ماکسیمای دنده دستی در حالت استاندارد و به شرطی که همانند روزهای اول سرحال باشد شتاب صفر تا صدی حدود ۷.۱ ثانیه دارد که البته ما حدث می زنیم گذر زمان و شرایط محیطی سبب کاهش شتاب این خودرو به عددی حدود ۸ الی ۹ ثانیه شوند، از همین جهت حدس می زنم که مزدا ۳۲۳ با موتور BP مذکور نیز شتابی در همین حدود داشته باشد. البته اگر موتور BP را بیشتر ارتقا داده و تیونینگ سنگین تری را روی آن انجام دهید خودروی بسیار سریع تری نیز خواهد شد و دیگر باید به رقابت با امثال جنسیس کوپه بپردازید اما مزدایی که ما تست کردیم در حدی تیونینگ شده بود که بتوان آن را مورد استفاده ی روزمره نیز قرار داد.

مزدا ۳۲۳

مزدا ۳۲۳

گیربکس نیز همانند سایر خودروهای ژاپنی آن دوران تعویض هایی بسیار نرم و دقیق دارد و لذت حقیقی تعویض دنده ی گیربکس دنده دستی را در این خودرو می توانید تجربه کنید. در هنگام تعویض دنده از ۱ به دو نیز شاهد هرزگردی چرخ های هستیم و این حس به سرنشینان منتقل می شود که گویا تکان دادن این اتاق برای موتور BP هیچ زحمتی ندارد.
نکته‌ی منفی این خودرو مصرف سوخت نسبتا بالای آن است اما چاره ای نیست و هر چه باشد با یک موتور قدیمی کاربراتوری طرفیم که تیونینگ نیز شده است.
چسبندگی خودرو نیز به لطف تعلیق اسپرت و ارتفاع پایین در یک کلام فوق العاده است و واقعا انتظار نداشتم که یک خودروی دیفرانسیل جلو این قدر به زمین چسبیده باشد.
در پایان از آقایان بهزاد بخشی و سعید صادقی نیز بابت همکاری با گروه خودروبانک تشکر می کنیم و شما را به دیدن ویدیوی زیر و گالری تصاویر این خودرو دعوت می کنیم.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/5
دوستان كسي ميدونه اسم موتور فابريك پرايد چي هست؟؟
1396/7/6
درود اگر اشتباه نکنم Mazda B3 هستش. واسه همینه که موتور سگ جونی هست.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Mazda_B3E_engine.jpg

فقط کمی تغیر کرده تا به امروز شکل شمایلش.
1401/2/7
B3 البته نه مزدا بلکه فورد.
1396/7/6
بقول قدیم:
۷ درب رو بستی نمکی ، یک درب رو نبستی نمکی!

با ارزو سلامت و موفقیت برای مالک خودرو امیدوارم به لاستیک های اصطکاک بالا ، سیستم ضد هرزگردی و توربو (یا سوپرشارژر) مجهز بشه تا قدرت واقعی این مزدا مشخص بشه!
1396/7/6
(نیسان ماکسیمای دنده دستی در حالت استاندارد و به شرطی که همانند روزهای اول سرحال باشد شتاب صفر تا صدی حدود ۷.۱ ثانیه دارد که البته ما حدث می زنیم گذر زمان و شرایط محیطی سبب کاهش شتاب این خودرو به عددی حدود ۸ الی ۹ ثانیه شوند)


خب دلایل این افت چیه؟؟ میشه کاری کرد که این اتفاق به وجود نیاد؟؟؟
1396/7/8
بله ، راهی هست
یه کلیپ بود که همینو توضیح داده بود ، سرچکنی پیدا میکنی اش!
علت اصلی هم دوده و کثیفی هست که روی قطعات میشینه ، کثیفی بعضی قطعات رو دچار خراش میکنه و بعضی از منیفولد ها و سوزن ها افت عملکرد پیدا میکنن ، فیلتر ها کثیف میشوند و راه تنفس و خروج دود سخت تر میشه و ...
1397/10/18
سلام
اگه بخوام رو پراید یه موتور bp نصب کنم چقدر هزینه برمیداره؟؟؟
1398/3/11
سلام بستگی به موتور bp داره مثلا دهنه اش و میل لنگش چجوری باشه... ولی پایین ترینش ۵تومن بهترینش رو هم بخوای بزاری که خیلی وحشی باشه ۱۰تومن منظورم میلیون تومن.
1401/2/7
مزدا بی پی استاندارد کاربراتور ۲ دهنه ده میلیون میشه. فول لوازم که دیگه همه چی داشته باشه حدودا ۳۰۰ میلیون اب میخوره. میلنگ. شاتون پیستون. میلسوپاپ. سوپاپ. دنده سر میل سوپاپ. ای سی یو. سیم کشی کامل انژکتکر. تراتل. ام اس دی. رادیاتور روغن. هدرز. اگزوز کامل. فرایویل. دیسکو صفحه. و چند قلم دیگه. اونوقت خدارو بنده نیست. با پراید بغل بی ام دبلیو ۱۰ سیلندر مسابقه ایی بگاز.
1398/3/16
دوستان كسي موتور مزدا٣٢٣در حد سراغ داره
1400/1/18
سلام اگه موتور bpخوب رو پراید بزاریم کل هزینش چقدر میشه؟؟؟