موضوعات داغ

سرنوشت خانواده تندر-90 پس از امضای قرارداد رنو

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد: رنو این خودروساز فرانسوی قصد دارد در اوایل سال آینده میلادی فعالیت جدید خود را در ایران آغاز کند و بر این اساس دو مدل از محصولاتش به نام‌های سیمبول و داستر را در کشور تولید کند.
طبق اعلام رنو، هر دو مدل به‌طور اختصاصی برای بازار ایران طراحی شده‌اند و در این بین، این شرکت حساب ویژه‌ای روی سیمبول به‌عنوان نسل جدید تندر-90، باز کرده است.حال این پرسش پیش می‌آید که با تولید و عرضه سیمبول جدید (مدل فعلی سیمبول به بازار کشور عرضه شده است)، چه سرنوشتی در انتظار تندر-90 و ساندرو خواهد بود؟ آیا رنو قید این دو محصول محبوب خود به‌خصوص تندر-90 را در بازار ایران خواهد زد یا کماکان به تولید آنها ادامه خواهد داد؟در این شرایط می‌توان چند فرضیه را مطرح کرد. اول اینکه رنو طبق عادت جهانی خود و سایر خودروسازان معتبر دنیا، با عرضه نسل جدید محصولاتش در ایران، قید تولید مدل‌های قدیمی را بزند و به‌نوعی سیمبول را جایگزین خانواده تندر-90 (تندر معمولی، پارس‌تندر و ساندرو) بکند. این فرضیه البته با چالش‌هایی رو‌به‌رو خواهد بود، از جمله اینکه شاید شرکای فعلی رنو در ایران (ایران‌خودرو و پارس‌خودرو) در برابر حذف تندر-90 و ساندرو موضع گرفته و خواستار تداوم تولید آنها شوند.فرضیه دوم اما این است که رنو رفتاری خاص در بازار خودرو ایران در پیش گرفته و در کنار سیمبول جدید، تندر-90 و ساندرو نیز کماکان ادامه حیات دهند. در این شرایط، به احتمال فراوان قیمت سیمبول با فاصله‌ای فاحش نسبت به تندر-90 و ساندرو تعیین خواهد شدتا به‌نحوی تداخلی در بازار فروش یکدیگر نداشته باشند. واما فرضیه سوم نیز اگرچه بر حذف تندر-90 و احتمالا ساندرو تاکید دارد، اما طبق آن، رنو رفتاری رقابتی را از خود بروز خواهد داد؛ به‌نحوی‌که از طریق قیمت‌گذاری سیمبول، عملا تندر و ساندرو را از بازار حذف خواهد کرد. به‌عبارت بهتر، با لحاظ کردن این فرضیه، رنو قیمت سیمبول را تا حد امکان نزدیک به تندر-90 و ساندرو تعیین خواهد کرد تا تولید این دو محصول عملا توجیه خود را از دست بدهد.رنو احتمالا طی تابستان سال‌جاری قرارداد جدید خود را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا خواهد کرد و طبق آن بناست این خودروساز فرانسوی حضوری مستقل را در کشور تجربه کند.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/22
فرض آخر خیلی خوب بود اگه رنو سیمبل با قیمتی برابر با ساندرو و تندر 90 عرضه بشه خیلی عالیه
ولی دو باند بزرگ خودرو یعنی ایران خودرو و سایپا نمی گذارند حتی ممکنه وزیر صنعت هم بخاطر اینکه محصولات ایران خودرو و سایپا فروش بره با قیمت پایین رنو سیمبل مخالفت کنه چون سود و پول زیاد اهمیت داره مردم هیچ اهمیتی نداره
1396/4/22
با شناختی که همگی از مافیای فرقون ساز داخلی داریم، تمام خارجی هایی که پا به ایران میگذارند نیز مثل خودشان تربیت می کنند. پس قطع به یقین فرضیه دوم واقع خواهد شد. تجربه جدید به اصطلاح پسا برجامی پژو با قیمت گذاری و فروش 2008 مثال صحه گذاری بر این فرضیه دوم می باشد.
تا روزی که مدیریت دولتی بر خودروساز های کشور حکمرانی کنه و هر نهاد و سازمانی بخواد کسری پول و بودجه و حقوق و پاداش و ... رو از قیمت خودرو و تعرفه واردات با دست بردن تو جیب مردم و مصرف کننده تأمین بکنه، و مردم نیز به این موضوع با خرید خودرو های صفر کیلومتر مشروعیت ببخشند، تغییری تو وضع مردم حاصل نمیشه.
1396/4/22
مطمئن باشید حالت دوم اتفاق می افته.مثل مونتاژ هیوندای که وارداتیش ارزونتره.
1396/4/22
امیدوارم فرضیه سوم اتفاق بیفته
1396/4/22
رنو در ایران سرمایه گذاری خاصی نخواهد کرد و محصولی را نیز از چرخه تولید خارج نخواهد کرد. اگر سیمبل هم به اصطلاح مونتاژ شود ارزانتر از قیمت وارداتی نخواهد بود. بالکل رنو بیشتر دوست داره از بازار ایران سود ببره، زیر بار داخلی سازی محصولاتش نره که از قضا عملکرد بد خودرو سازای داخلی سبب شده بیشتر مردم مخالف داخلی سازی باشن. یعنی با اینکه داخلی سازی به نفع مردمه کشوره مردم عطای این نفع رو به لقایش ببخشند. رنو میخواد هزینه ای متحمل نشه تا نخواد با آمریکا بر سر سرمایه گزاری در ایران سرشاخ شه. متاسفانه به نظر میرسه مسولان کشور ما در قضیه برجام به فرانسویها باج دادن. هیچ خودرو ساز درستی ایران نیامد. اولش ذوق کردیم کره ای ها میخوان محصولاتشون رو تو ایران مونتاژ کنن اما بعد دیدیم کرمان موتور میخواد خودروی کره ای وارد کنه و با دلالی اونا پول به جیب بزنه
1396/4/22
همکاری رنو با دو خودروساز ایران به نسل قبل LOGAN و SANDRO محدود خواهد شد و تامین قطعات این دو خودرو را تا وقتی خودروسازان ایرانی بخواهند تامین خواهد نمود .
1396/4/23
سيمبل ٧٧.٩٠٠
ال نود٤٥.٩٠٠
قيمت درست و اينده محصولات