موضوعات داغ

چه خودروهایی مصرفی کمتر از مصرف سوخت اعلامی کارخانه دارند؟

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
خریداران خودروهای هوشمند به تست‌های سوختی EPA تکیه می‌کنند تا پیش بینی کنند که ماشین جدیدشان چقدر مصرف سوخت به ازای کارکرد 100 کیلومتر دارد، اما به نظر شما برچسب‌هایی که بر روی شیشه اتومبیل نصب می‌شود و یا اطلاعاتی که از سوی شرکت‌های سازنده در رابطه با مصرف سوخت محصولاتشان ارائه می‌شود چقدر قابل اعتماد هستند؟!.
معمولا مصرف سوخت واقعی یک ماشین بیشتر از مقداری است که از سوی شرکت سازده اعلام می‌شود، اما تجزیه و تحلیل‌های "موتورترند" و آزمایشات آنان پیرامون مصرف سوخت واقعی ماشین‌ها یک نتیجه شگفت انگیز داشته است که مصرف سوخت برخی از آنان نه تنها بیشتر نیست، بلکه بسیار کمتر از مقداری است که از سوی شرکت‌های سازنده و یا آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا مشهور به EPA تعیین شده است. حال در این رابطه به گزارش اخیر "موتورترند" خواهیم پرداخت که برخی از آنان خودروهای 2017 بوده و برخی دیگر هم مدل‌های 2016 هستند که تغییری بر روی آنان صورت نگرفته است، پس در ادامه با خودروبانک همراه باشید تا این لیست بلند را مورد بررسی قرار دهیم.

مرسدس بنز AMG GT S

مرسدس بنز AMG GT S

10- مرسدس بنز AMG GT S مدل 2016
اگر شما انتظار داشتید که این لیست پر از ماشین‌های کوچک و اقتصادی با موتورهای کوچک دوست دار محیط زیست باشد، می‌توانید اندیشه خود را همین ابتدای کار تغییر دهید، زیرا مرسدس بنز AMG GT S با یک پیشرانه 4 لیتری هشت سیلندر توربوشارژر همراه با جعبه دنده 7 سرعته اتومات کلاچ دوبل در جایگاه دهم این لیست قرار گرفته است که مصرف سوخت واقعی آن از سوی شرکت سازنده چیزی معادل 13 لیتر به ازای کارکرد 100 کیلومتر اعلام شده است، درحالی که کارشناسان موتورترند بعد از انجام آزمایشات لازم به عدد 11.5 لیتر برای مصرف سوخت این پرچم‌دار مرسدس بنز رسیده‌اند که یک بهبود 13.9 درصد را تجربه کرده است.

پورشه 718 باکستر S

پورشه 718 باکستر S

9- پورشه 718 باکستر S مدل 2017
مرسدس بنز AMG GT S تنها خودروی اسپرت این لیست نخواهد بود، زیرا پورشه 718 باکستر S هم می‌تواند یکی دیگر از خودروهای اسپرت بازار باشد که مصرف سوخت آن کمتر از مقدار تعیین شده از سوی شرکت سازنده است. در واقع کمپانی خودروسازی پورشه برای کاهش مصرف سوخت این خودرو و همچنین افزایش قدرت خروجی آن از یک پیشرانه 2.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر استفاده کرده است که به صورت تخت در عقب اتومبیل نصب شده و نیروی خود را از طریق جعبه دنده 7 سرعته اتومات دوکلاچه به سمت چرخ‌ها هدایت می‌کند. حال کمپانی خودروسازی پورشه برای فعالیت این پیشرانه بر روی 718 باکستر S یک مصرف سوخت 9.7 لیتر را اعلام کرده است، در حالی که مصرف سوخت واقعی این خودرو بنابر اظهارات کارشناسان موتور ترند چیزی معادل 8.5 لیتر اعلام شده است که یک بهبود 15.5 درصد را تجربه کرده است.

هوندا HR-V

هوندا HR-V

8- هوندا HR-V مدل 2016
خودروی شاسی بلند هوندا HR-V هم می‌تواند یکی دیگر از خودروهای کم مصرف این لیست باشد، اما در نسخه محور جلو محرک که نیروی خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری دریافت کرده و از طریق جعبه دنده 6 سرعه دستی به سمت چرخ‌های محرک جلو ارسال می‌کند. در ادامه گفتنی است که برای هوندا HR-V با این پیشرانه و سیستم‌های انتقال قدرت ذکر شده، مصرف سوخت 8.4 لیتر از سوی شرکت سازنده اعلام شده است، اما در عمل کارشناسان موتورترند به عدد 7.2 لیتر برای مصرف سوخت 100 کیلومتر این شاسی بلند رسیده‌اند که یک بهبود 15.7 درصد را تجربه کرده است.

سوبارو ایمپرزا اسپرت

سوبارو ایمپرزا اسپرت

7- سوبارو ایمپرزا اسپرت مدل 2017
سوبارو ایمپرزا اسپرت ممکن است که سریع نباشد، اما برای مشتریان خود بسیار کارآمد خواهد بود، زیرا مصرف سوخت این خودرو با استفاده از یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر که به جعبه دنده انتقال متداول CVT مجهز شده است، می‌تواند به ازای کارکرد 100 کیلومتر معادل 7.8 لیتر باشد که از سوی شرکت سازنده و یا سازمان EPA اعلام شده است، در حالی که مصرف سوخت واقعی این خودرو بنابر آزمایشات و گفته‌های کارشناسان موتورترند برابر با 6.7 لیتر خواهد بود که یک بهبود 16.8 درصد را تجربه کرده است.

فیات 124 اسپایدر آبارت

فیات 124 اسپایدر آبارت

6- فیات 124 اسپایدر آبارت مدل 2017
این تنها یک خودروی جذاب و خوش ساخت کروکی از سوی شرکت خودروسازی فیات نخواهد بود که دارای عملکرد فنی فوق العاده است، بلکه مصرف سوخت این خودرو هم می‌تواند یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ فیات 124 اسپایدر آبارت باشد که با تجهیز آن به یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر 1.4 لیتری می‌تواند حداقل مصرف سوخت 7.8 لیتر به اعلام شرکت سازنده و سازمان EPA داشته باشد. اما در عمل ثابت شده است که با یک بهبود 17 درصدی، خودروی جذاب و کروکی فیات می‌تواند یک مصرف سوخت 6.7 لیتری در کارکرد 100 کیلومتر داشته باشد.

شورلت کلورادو Z71

شورلت کلورادو Z71

5- شورلت کلورادو Z71 مدل 2016
برای خودروی بزرگ و پیکاپ همچون شورلت کلورادو بعید است که در این لیست دیده شود، اما مدل‌های چهارچرخ محرک شورلت کلورادو Z71 با سود جستن از یک پیشرانه چهار سیلندر توربودیزل 2.8 لیتری و همچنین استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک، موفق شده مصرف سوخت حدودا 10.2 لیتر به اعلام شرکت سازنده داشته باشد، در حالی که مصرف سوخت این ماشین در عمل به عدد 8.5 لیتر خواهد رسید که یک بهبود 12 درصدی نسبت به اعلام EPA داشته است. شاید این مصرف سوخت واقعی و یا حتی درصد بهبود مصرف سوخت این اتومبیل بالاتر از گزینه‌های بالا باشد، اما این خودرو به خاطر سایز بدنه و همچنین سود جستن از یک سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک در این جایگاه ارزشمند قرار گرفته است که در بین خودروهای پیکاپ موجود در بازار شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

دوج چلنجر هلکت

دوج چلنجر هلکت

4- دوج چلنجر هلکت مدل 2016
دوج چلنجر هلکت نه تنها یکی از قوی‌ترین خودروهای سدان موجود در بازار است، بلکه از نظر مصرف سوخت می‌تواند یکی از کارآمدترین خودروهای سدان قدرتمند موجود در بازار باشد. در این رابطه گفتنی است که خودروی دوج چلنجر هلکت در زیر کاپوت خود از یک پیشرانه 6.2 لیتری سوپرشارژر هشت سیلندر سود می‌برد که به یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده است. این خودرو دارای یک حالت رانندگی اکونومی نیز است که قدرت موتور را به ۵۰۵ اسب بخار محدود می کند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. حال برای استخراج این نیرو از پیشرانه غول پیکر چلنجر هلکت، نیاز به ارسال 14.7 لیتر سوخت از باک اتومبیل به سمت انژکتورهای موتور خواهد بود که در آزمون عملی کارشناسان "موتورترند" با یک بهبود 23.8 درصدی، این عدد به 11.8 لیتر کاهش پیدا کرده است.

مرسدس بنز G63 AMG

مرسدس بنز G63 AMG

3- مرسدس بنز G63 AMG مدل 2016
عجیب‌تر از خودروهای سوپر اسپرت و یا حتی خودروی پیکاپ شورلت در این لیست، حضور مرسدس بنز G کلاس آفرودی در این لیست خواهد بود که معمولا به عنوان پرمصرف‌ترین خودروهای بازار شناخته می‌شوند، حال نسخه G63 AMG که بر روی آن یک پیشرانه توربوشارژر هشت سیلندر 4 لیتری در کنار جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته است، براساس اعلام شرکت سازنده دارای مصرف سوخت 18 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود، اما در آزمون‌های عملی این خودرو می‌توان شاهد بهبود 24.6 درصدی مصرف سوخت موتور بود که به عدد 14.4 لیتر در کارکرد 100 کیلومتر کاهش پیدا کرده است.

هیوندای الانترا اسپرت

هیوندای الانترا اسپرت

2- هیوندای الانترا اسپرت مدل 2016
معرفی هیوندای الانترا اسپرت که مدل‌های استاندارد آن در بازار کشور نیز عرضه می‌شود، به عنوان یک خودروی کم مصرف اصلا عجیب نیست. اما قرار گیری آن در جایگاه دوم این لیست می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، زیرا هیوندای الانترا اسپرت با پیشرانه توربوشارژر چهار سیلندر 1.6 لیتری در این جایگاه قرار گرفته است که مصرف سوخت آن از سوی شرکت سازنده چیزی معادل 9.4 لیتر به ازای کارکرد 100 کیلومتر اعلام شده است، در حالی که مصرف سوخت واقعی این خودرو از سوی کارشناسان موتورترند معادل 7.4 لیتر اعلام شده است که در مقایسه با مصرف سوخت اعلامی از سوی شرکت سازنده، حدود 26.4 درصد بهبود مصرف سوخت در عمل به همراه داشته است. در ادامه هم بد نیست بدانید که این مصرف سوخت با استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته دستی بر روی هیوندای الانترا اسپرت بدست آمده است که حداکثر نیروی 201 اسب بخاری آن را پس از تبدیل به سمت چرخ‌های محرک جلو ارسال می‌کند.

سوبارو BRZ/ تویوتا 86

سوبارو BRZ/ تویوتا 86

1- سوبارو BRZ/ تویوتا 86 مدل 2016
در جایگاه نخست این لیست هم محصول مشترک تویوتا و شرکت خودروسازی سوبارو قرار گرفته است که تویوتا برای آن نام 86 انتخاب کرده و همچنین شرکت خودروسازی سوبارو نیز محصول اسپرت خود را با نام BRZ معرفی کرده است، اما هر دو اتومبیل در مدل‌های 2016 خود به یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر مجهز شده‌اند که نیروی آنان توسط جعبه دنده 6 سرعته دستی دریافت شده و به سمت چرخ‌های محرک اتومبیل ارسال می‌شود، اما نکته مهم‌تر برای این خودرو می‌تواند مصرف سوخت آنان باشد که از سوی EPA و شرکت‌های سازنده این دو خودرو عدد 9.8 لیتری اعلام شده است، در حالی که مصرف سوخت این دو خودرو در عمل یک نتیجه متفاوت برای هر دو خودروساز به همراه داشته است که در این میان سوبارو BRZ دارای مصرف سوخت 7.6 لیتر و همچنین تویوتا 86 دارای مصرف سوخت 7.5 لیتر به ازای کارکرد 100 کیلومتر خود خواهند بود که در مقایسه با مصرف سوخت اعلامی از سوی سازنده، یک بهبود 29.1 درصد برای سوبارو BRZ و همچنین بهبود مصرف سوخت 30.4 درصد برای محصول اسپرت تویوتا، یعنی خودروی تویوتا 86 به همراه داشته است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/10
بعد خودرو های داخلی ما چقدر مصرف دارن با اون اسب بخار.

واقعا عالیه مخصوصا 86
1396/5/11
ایول النترا تو این مدت به تنهایی تو بازار جهانی داره جور تمام کره ایا رو میکشه چه میکنه این هیوندای
1396/5/11
اون که چارجر هلکته چلنجر نیست بعدشم 707 اسب بخاره نه 505
1396/5/21
سلام AMR عزیز. در متن نوشته شده با انتخاب حالت رانندگی اکونومیک قدرت به ۵۰۵ اسب محدود میشه، نه اینکه قدرت موتور اینقده!
1396/5/11
خوب بود فقط اون ماشین چهارمی رو نوشتید دوج چلنجر ولی تو عکس دوج چارجر هست.