موضوعات داغ

داستان پلاک شدن چند دستگاه هامر H2 در ایران چه بود؟

عکس مطلب اول
هامر، تانک جنرال موتورز
در سال 1992 یک کمپانی به نام AM General کار خود را باساخت خودروهای نظامی بنام هاموی Humvee به جهت تجهیز ارتش آمریکا آغاز کرد. چند سال بعد با اقبال مردم از این نوع خودرو، جنرال موتورز این شرکت را در سال 1998 خرید و شروع به ساخت مدل‌های هامر کرد. در ابتدا و در اولین قدم مهندسان و طراحان جنرال موتورز درصدد طراحی نمونه کوچک‌تر با نام تجاری هامر H1 برآمدند تا جوابگوی خریداران و دوستاران این شاسی بلند غول پیکر در بازار خودرویی باشد.
ولی به علت حجیم بودن، بدنه عضلانی و ارتفاع زیاد این خودرو که تردد را در خیابان‌های شهر با مشکل روبرو می‌کرد، نمونه کاربردی‌تری در دستور کار کمپانی جنرال موتورز قرارگرفت تا با قابلیت‌های درون شهری و آفرودی همخوانی داشته باشد و بتواند پاسخگوی تقاضای مشتریان باشد.

هامر پلاک ملی

هامر پلاک ملی

بدین ترتیب در سال 2003 نمونه جدید با نام تجاری هامر H2 که در زمره شاسی‌بلندهای لوکس و قدرتمند بیابانی بود، پا به عرصه گذاشت و در خط تولید قرار گرفت. برخلاف انتظارها تولید هامر H2 نه تنها در کاهش حجم بدنه، پاسخ مثبتی را به همراه نداشت، بلکه ارتفاع بیشتر آن نسبت به H1 آن را تبدیل به یک غول چهارچرخ و خشن کرده بود.
این خودرو بیابانی که در رده شاسی‌بلندهای بزرگ به حساب می‌آمد، رانندگی در شهر را تا حدودی دچار مشکل می‌کرد ولی هماهنگی و توازن در کنار مدرنیته و زیبائی در طراحی بدنه جلوه چشم نوازی را تداعی می‌کرد و قابلیت آفرودی آن بر کسی پوشیده نبود.

هامر مورد بحث ما
در قسمت جلو هامر H2 هفت ورودی هوا باروکش کروم پوشش داده شده که چراغ‌های اصلی و راهنمای کناری را در بر می‌گیرند. دقت داشته باشید که در خودرویی که در عکس‌های زیر مشاهده می‌کنید، وینچ و یا چراغ‌های LED مشاهده می‌شود که توسط مالک نصب شده و این تجهیزات به صورت استاندارد روی این خودرو قرار ندارند.
لاستیک‌های پهن کار شده روی این خودرو غول‌پیکر ساخت کمپانی BF GOOD RICH به بلندی شاسی کمک شایانی کرده است. درقسمت کابین، حس راحتی، کاملاً قابل لمس است ولی از لوکس بودن ادوات داخل آن خبری نیست و حتی بکار بردن چرم و پلاستیک ارزان قیمت در قسمت داشبورد در وهله ورود به چشم می‌خورد و این بی‌توجهی از کمپانی بنامی چون جنرال موتورز دور از انتظار است.
از دیگر تجهیزات درون کابین می‌توان به سیستم صوتی Bose، قفل تنظیم دیفرانسیل، تهویه اتوماتیک، سانروف برقی، کیسه هوای ایمنی و سیستم تهویه هوای مطبوع اشاره نمود.

کیفیت کابین هامر H2

کیفیت کابین هامر H2

روی این هامر بزرگ و زیبا، یک پیشرانه 8 سیلندر خورجینی قرار دارد که 6 لیتر حجم (دقیقاً 5967 سی‌سی) دارد و می‌تواند نزدیک 400 اسب بخار را تولید کند. همچنین گشتاور تولید شده توسط این خودرو به بیش از 560 نیوتن متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد اعلام شده برای این خودرو 7.8 ثانیه است.

داستان پلاک شدن تعدادی از هامرها در ایران
اما اگر خاطرتان باشد، سال گذشته تعدادی هامر توسط دولت به مزایده گذاشته شد و پلاک ملی دریافت کرد. این خودروها در حقیقت سال‌ها قبل در مدل‌های 2007 و 2008 برای چند ارگان دولتی وارد شده بودند که استفاده‌های خارج از جاده و امدادی و برای ستاد بحران داشتند اما به مرور زمان و با توجه به عدم سرویس آن‌ها و هزینه‌های نگهداری، دولت وقت تصمیم گرفت این خودروها را به مزایده بگذارد و بدین صورت چند دستگاه هامر H2 به صورت رسمی پلاک ملی دریافت کردند.
جمعاً حدود 15 دستگاه هامر در این مزایده شرکت کردند و هر کدام زیر 1 میلیارد تومان قیمت خوردند.

هامر H2 پلاک ملی

هامر H2 پلاک ملی

در خاتمه باید یادآور شد که هامر H2 خودروی شاسی‌بلند بزرگی با بدنه عضلانی قوی است که بیشترین کاربرد آن رانندن در بیابان‌ها و جاده‌های ناهموار وکوهستانی است ولی نباید از حق گذشت که تردد آن در خیابان‌های شهر با ظاهر زیبا و فریبنده چشم هر بیننده‌ایی را به سوی خود جلب می‌کند.
متاسفانه در سال 2008 مشکلات اقتصادی که بر جنرال موتورز فشار می‌آورد، باعث شد تا این برند دچار مشکل تولید شود و در سال 2010 آخرین خودروی هامر H3 تولید شد و این برند برای همیشه از دنیای خودرو خداحافظی کرد.

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/10
مزایده و ... چرت و دروغه. همه رو خوداشون کشیدن بالا با قیمت مفت خریدن.
1396/5/10
خدارو شکر در راستای حمایت از تولید ملی از پلاک شدن خودرو های ساخته شده توسط امریکا جلو گیری می شود و موجب فقر روز افزون کارگران امریکایی شده.در واقع ما خودرو سازی امریکا را تحریم کرده ایم.
وانشالله تولیدات خودرویی خود رو حتی به امریکا صادر خواهیم نمود.
این گفته اخر انشا الله تا افق برنامه 1396 ام به عددی حدودا تا 5 هزار سال اینده عملی می شود
1396/5/10
اینا که هامرشون پلاک میشه احتمالا ژن خوب دارن
1396/5/10
میگن مرگ بر امریکا!! بعدش ماشین امریکایی سوار میشن
جالبههههههه!!!
1396/5/11
میگن مرگ بر آمریکا
بعد خودش یه پاسپورت به نام خود آمریکا داره
1396/5/10
واقعا اين امريكاي جنايتكار چه ماشينهايي توليد ميكنه درسته كه ما با امريكا رابطه نداريم ولي در عوض پرايد و پژو 405 داريم خدايا واقعا ممنونيم
1396/5/10
بعید میدونم "دستگاه" واحد شمارش مناسبی براش باشه. بهتره "فروند" رو در مورد این غول بیابونی به کار ببرید.
1396/5/10
نه داداش، داستان پلاك شدنش برميگرده به داشتن ژن خوب!!
1396/5/10
اخه تو هامر كي امير تتلو گوش مي ده!!!!!
1396/5/10
من تو دبی سوار یکی از اینها شدم دو نکته جالب داشت یکی این که داخل ماشین خیلی خاص و باکیفیت نبود یعنی انتظارم بیشتر بود نه این که بد باشه.دو این که مالکش می گفت صدی ۳۷ لیتر بنزین می سوزونه.
1396/5/11
فقط میتونم : OMG
1396/5/11
چند روز پیش یه لندکروز 2017 جدید رو روی ماشین بر دیدم نه دادش کدوم مزایده فقط پارتی و پول
1396/5/12
یک فروند h3 در مشهد رویت شد. مال یک عربه.
1396/5/12
جالبه توی متن نوشتن ک ماشین ها چون هزینه نگهداری داشتن و نمیشده تعمیر کنن ب مزایده گزاشتن یعنی دولت اینارو آورده تا اون جایی ک میشده ازشون کار کشیده بعد دیگه نمیشه تعمیر کنه مزایده گزاشته منتها مشکل اینجاس پس چرا انقدر ماشین ها تمیزه والا من دیدم دیگه مثلاً موتور های سپاه رو هر از گاهی میزارن مزایده مثلاً بندیت های 400 سی سی 1990 تا 2000 رو میزارن شما بخری باید 3 برابر خرج تعمیراتش کنی در این حد ک هیچی نداره فقط شاسی و انجین روشه همین حالا چجوریه ک این چندتا ماشین انقدر نو باقی موندن ک الان تا این حد سر حالن و دارن راه میرن من دوتاشونو توی عباس آباد تو یکی از نمایشگاه ها دیدم همین دو ماه پیش اتفاقا خیلی هم سر حال بودن و البته از دیدن پلاکشون هم خیلی تعجب کردم.
1398/9/25
دیروز یعنی 24 اذر 1398 یه دستگاه هامر اچ 3مشکی تو نمایشگاه چهارراه استانداری مشهد دیدم خیلی اسمی بودمرگ بر امریکا با همچین ماشینای داغونی که تولید میکنه اصلا کسی نگاه نمی کرد انگار پراید گذاشته بود پشت ویترین مغازه