موضوعات داغ

بهترین لاستیک زمستان

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
زمستان که گذشت و برف خوبی داشتیم و من از هر لحظه رانندگی در جاده تهران میگون لذت بردم. لاستیک های ماشینم لاستیک همه فصل بود ولی عاج زیادی نداشت و منتظر تعویض آن بودم که متأسفانه وقت نشد. آزمایشات زیادی انجام شده که نشان می دهد که فرق داشتن عاج کامل، عاج نیم دار و بدون عاج مانند اسکی کردن بدون اسکی یا با اسکی است. لاستیک نیم دار و یا بدون عاج مانند اسکی روی آب یا اسکی روی برف به حرکت خود ادامه می دهد و به این راحتی متوقف نمی شود و فرق مسافت ترمز با لاستیک عاجدار در برف و باران و بی عاج در حد چند برابر می تواند باشد.
وقتی حرف لاستیک زمستان می شود ما به یاد لاستیک های میخ دار می افتیم. لطفاً نیافتید چون بدترین لاستیک ها هستند مگر اینکه شما در جایی زندگی کنید که برف و یخ برای مدت های طولانی ادامه داشته باشند وگرنه یک روز برف و یک روز آفتاب معنی بدی برای لاستیک میخ دار شما دارد یعنی یکروز خوب رانندگی می کنید و یک روز بعد ماشین شما مانند لاستیک بدون عاج قابلیت لیز خوردن در آسفالت خشک و یا خیس را دارد و آسفالت را نیز خراب می کند مگر شما بخواهید هر روز لاستیک های ماشین خود را با عوض شدن آب و هوا عوض بنمایید که کاری غیرممکن می باشد.
در یک نمونه زنده هنگامی که در زمستان سال ۱۳۵۵ عازم محل خدمتم یعنی لشگرک بودم و لاستیک های عقب را با لاستیک میخ دار عوض کرده بودم هنگامیکه یکی از گردنه ها را می خواستم دور بزنم عقب ماشین لیز خورد و حدود ۴۰۰ درجه در وسط جاده چرخیدم که شانس آوردم که به کوه نخورده و در دره هم نیافتادم. البته ناگفته نماند که سرعت هم در این مسئله دخیل بود و زمین هم کاملاً خشک.
آیا امکان دارد لاستیکی وجود داشته باشد که هم میخ داشته باشد و هم نداشته باشد. یک لاستیک فروش در خیابان سورنا قسم می خورد که چنین چیزی را دیده است که با سرد شدن هوا در حد صفر درجه میخ ها از لاستیک در می آیند و با گرم شدن هوا به سرجایشان می روند. فکر جالبی است ولی ایشان نتوانست آنرا به من ثابت کند ولی اگر کسی چنین لاستیکی را می شناسد لطفاً خبر بدهد.
اخیراً مقاله ای در مجله مرسدس بنز می خواندم که لاستیکی وجود دارد که اگرچه میخ ندارد ولی بهترین لاستیک برای برف می باشد. نام این لاستیک نا آشنا نوکیان هاکاپلیتاس NokianHakkapeliittas می باشد که لابد می تواند بطور اختصار آنرا لاستیک نوکیان خواند. این لاستیک را یکی از خوانندگان این مجله که در کوه های راکی در ایالت کلرادوی امریکا زندگی می کند. سالهاست که استفاده کرده و پشت آن قسم می خورد و پنجاه سال سابقه استفاده از آنها را دارد. لاستیک نوکیان ساخت فنلاند است و بنظر می رسد که همانطور که در ایران مردم نوکیا و نوکیسه زیاد وجود دارند در فنلاند هم نام نوکیا نام محبوبی است.

وی می گوید که این لاستیک ها از سرعت کم تا سرعت زیاد هر دو قابل استفاده هستند و در پیچ ها جاده را بغل می کنند و از آن جدا نمی شوند. چه برف شل باشد چه سفت عاج های این لاستیک آمادگی برخورد با آنها را دارد.
لاستیک های همه فصل در واقع در تمام فصول تا حدی کار می کنند ولی برای هیچیک از این شرایط ایده آل نیستند و فقط بشما یک احساس امنیت کاذب در شرایط مختلف را می دهند.
لاستیک های زمستانی طوری ساخته شده اند که در شرایط سرد زمستانی هم چنان نرم مانده و زمین را بچسبند.
ولی در هوای گرم بهمین خاطر خیلی زود سائیده می شوند و نباید در هوای گرم استفاده بشوند. اگر عاج لاستیک زمستانی شما به ۲ میلی متر برسد دیگر از آن انتظاری نباید داشته باشید و آنرا با لاستیک صاف یکی بدانید و صدای لاستیک در این حال زیاد هم می شود. چندی پیش که قصد فروش ماشین آریانا را داشتم متوجه شدم که لاستیک های عقبش کاملاً‌ صاف شده و صدای زیادی هم می داد که با تعویض لاستیک مسئله حل شد.
برای لاستیک های زمستانی بیش از ۵۰۰۰۰ کیلومتر روی آنها حساب نکنید زیرا لاستیک های نرمی هستند و زود سائیده می شوند.
اصولاً وقتیکه برای تعویض لاستیک به شما سه نوع لاستیک پیشنهاد می شود که یکی ۳۰۰۰۰ کیلومتر یکی ۵۰۰۰۰ کیلومتر و یکی ۷۰۰۰۰ کیلومتر عمر دارد مطمئن باشید که لاستیک ۳۰۰۰۰ کیلومتری بهترین چسبندگی را بشما می دهد و نرمتر می باشد و لاستیک ۷۰۰۰۰ کیلومتری سفت ترین و پرسروصدا ترین می باشد بنابراین فکر نکنید که با خریدن لاستیک ۷۰۰۰۰ کیلومتری سر کارخانه سازنده را کلاه گذاشته اید و فراموش نکنید که هرچقدر پول بدهید آش می خورید. لاستیک بنزهای AMG عمرشان به ۲۰۰۰۰ کیلومتر هم نمی رسد و دو برابر لاستیک های پردوام هم قیمت دارند. شما دارید پول چسبندگی و نرمی و بیصدائی را می دهید.
بد نیست گفته شود که لاستیک های میخ دار در بعضی کشورها و بعضی ایالت آمریکا ممنوع هستند.
بالاخره لاستیک اف جی را که ٢.۵ میلیمتر عاج داشت با لاستیک نوی ١٠ میلیمتری عوض کردم. از نظر من از عاج ٣ میلیمتر باید شروع بفکر تعویض بود و قبل از ٢ میلیمتر اینکار را بپایان رسانید.

نظرات کاربران

3 نظر