موضوعات داغ

اوپل موکا ، کراس‌اوور جمع و جور آلمانی به ایران آمد + فیلم

عکس مطلب اول
از چرخ خیاطی تا خودرو
اوپل خودروساز بزرگ آلمانی است که کار خود را با تولید چرخ خیاطی در سال 1862 آغاز کرد و در ادامه بعد از تولید دوچرخه، در سال 1899 وارد صنعت خودروسازی شد. اوپل را باید یکی از قدیمی‌ترین و موفق‌ترین خودروسازان آلمانی بدانیم که محصولات مختلف آن در بازار پر رقابت اروپا معروف و پرفروش بوده‌اند.
سهام این شرکت البته در طول حیات این شرکت کمی جابجا شده و پس از خرید سهام عمده آن توسط جنرال موتورز در سال‌های دور، حال در ماه مارس سال جاری شرکت فرانسوی PSA برای خرید این برند به توافق رسیده و از این پس مسئول تمامی 35 هزار کارمندی خواهد بود که در این شرکت مشغول بکار هستند.
نکته قابل توجه در مورد این برند، همکاری آن با شرکت بیوک و واکسهال است بطوریکه در بازار انگلستان دقیقاً هر خودروی اوپل را می‌توانید بدون هیچ تغییری اما با لوگو واکسهال ببینید و همچنین از طرف دیگر بازارهای مختلف بین بیوک و اوپل تقسیم شده‌اند. بطور مثال اوپل اینزیگنیا در بعضی از بازارها به نام بیوک ریگال عرضه می‌شود اما هر آنچه باشد در بازار ایران شاهد محصولات این شرکت با همان برند اوپل خواهیم بود.

بازگشت دوباره اوپل به ایران
برند اوپل در ایران داستان غم‌انگیزی دارد. این برند تنها در مقطعی وارد کشور شد و هنوز هم می‌توان مدل‌های دهه 90 از اوپل کورسا را در خیابان‌ها مشاهده کرد. اما بعد از وقفه‌ای طولانی، شرکت‌هایی مثل توان خودرو جی تلاش کردند این برند را به ایران باز گردانند که متاسفانه موفق نشدند تا اینکه امسال شرکت ساپرا موتور توانست مجوز واردات اوپل را دریافت کند و با تاسیس یک شوروم در خیابان پاسداران تهران و به نمایش گذاشتن اوپل موکا نشان داد که برای عرضه محصولات مختلف اوپل بسیار مصمم است.

اوپل موکا

اوپل موکا

از این رو و با مشاهده اولین خودروی اوپل پس از سال‌ها غیبت به بازار ایران، خودروبانک خود را سریعاً به این محصول جدید آلمانی رساند تا از نزدیک ملاقاتی با تازه وارد ژرمن‌ها داشته باشد.

موکا، کراس‌اوور جمع و جور اوپل
اوپل موکا کراس‌اوور جدید اوپل است که به تازگی وارد بازار جهانی شده و به زودی قرار است در بازار داخلی کشورمان نیز عرضه شود. این خودرو در دو تیپ Innovation و Edition به بازار ایران خواهد آمد.
اوپل موکا که در عکس‌ها مشاهده می‌کنید، اوپل موکا X است که در حقیقت فیس‌لیفت جدید اوپل موکا است و با چهره‌ای مدرن‌تر معرفی شده است.
اوپل موکا از سال 2012 متولد شد و در کشورهایی نظیر اسپانیا و کره‌جنوبی تولید می‌شود. این خودرو در بازار آمریکای شمالی و چین بنام بیوک Encore فروخته می‌شود و اما در بازار ایران با همان نام اوپل موکا عرضه خواهد شد.

نمای داخلی اوپل موکا

نمای داخلی اوپل موکا

اوپل موکا روی پلتفرم Gamma II جنرال‌موتورز پیاده‌سازی شده و با سه پیشرانه 1.6 تنفس طبیعی بنزینی، 1.4 لیتری توربو بنزینی و 1.7 لیتری دیزلی در بازارهای جهانی عرضه می‌شود که در ایران نسخه 1.4 لیتری بنزینی با دو توان خروجی متفاوت در نظر گرفته شده است.
اوپل موکا به صورت چهار چرخ متحرک 4X4 است و عملکرد آن بدین حالت است که به صورت پیش‌فرض تمامی نیرو به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود و در صورت تشخیص شرایط خاص مثل پیچیدن یا لیز خوردن خودرو، تا 50 درصد گشتاور را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

اوپل موکا X

اوپل موکا X

تیپ ادیشن دارای امکاناتی چون چراغ‌های روشنایی در روز، شیشه‌های محافظ در برابر اشعه خورشید، نور پایین خودکار، دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی گرمکن‌دار با تنظیم برقی، سنسور نور، رینگ ۱۷ اینچی، کروز کنترل، سیستم هشدار فشار باد تایر، صندلی‌های پارچه‌ای، مانیتور رنگی ۷ اینچی، سانروف برقی، فرمان برقی، سیستم کنترل فرمان در پیچ‌ها، سیستم کنترل پایداری، ۶ عدد کیسه هوا و اتوهلد است.
مدل اوپل موکا Innovation علاوه بر امکانات ذکر شده دارای چراغ‌های جلوی LED، رینگ ۱۸ اینچی دو تکه، زیر آرنجی راننده، سنسور پارک جلو و عقب، تهویه اتوماتیک دوگانه، حالت رانندگی اکونومی، رادار هشدار فاصله با خودروی جلویی، رادار بین خطوط، آینه فتوکرومیک مرکزی و صندلی‌های چرمی است.

موتور 1.4 لیتری اوپل موکا

موتور 1.4 لیتری اوپل موکا

پیشرانه‌های اوپل موکا
تیپ ادیشن به یک موتور ۱.۴ لیتری توربو مجهز است که می‌تواند 140 اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و با کمک گیربکس ۶ دنده خودکار به چرخ‌های جلویی انتقال دهد. شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل ۱۰.۷ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
مدل Innovation اما به موتوری قوی‌تر به همان حجم 1.4 لیتر مجهز است و می‌تواند ۱۵۲ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این مدل نیز دارای مصرف سوخت ۶.۵ لیتری است اما شتاب صفر تا صد کیلومتر آن به ۹.۷ ثانیه کاهش پیدا کرده است.
برای مقایسه راحت‌تر مشخصات فنی اوپل موکا را در این دو تیپ برای شما در جدول زیر قرار داده‌ایم:

نام خودرواوپل موکااوپل موکا
مدلInnovationEdition
پیشرانه4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
حجم موتور1399 سی سی1399 سی سی
تزریق سوختتوربوتوربو
حداکثر قدرت152 اسب بخار140 اسب بخار
حداکثر گشتاور235 نیوتن متر200 نیوتن متر
جعبه دنده6 سرعته خودکار6 سرعته خودکار
شتاب9.7 ثانیه10.7 ثانیه
انتقال نیروچهارچرخ متحرکدیفرانسیل جلو

قیمت اوپل موکا و رقبا
ساپرا موتور علی‌الحساب برای اوپل موکا دو قیمت 180 و 149 میلیون تومان را به ترتیب برای مدل Innovation و Edition اعلام کرده که باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه شماره‌گذاری را به آن اضافه کنیم. سود مشارکت برای خرید این خودرو 22 درصد است و نرخ تاخیر 24 درصد اعلام شده است. زمان تحویل این آلمانی کراس‌اوور 90 الی 120 روز کاری می‌باشد.

شرایط فروش اوپل موکا

شرایط فروش اوپل موکا

با این تفاسیر باید گفت که اوپل موکا رقیبی برای خودروهایی چون تویوتا CHR، نیسان جوک اسپرت، هوندا HRV و یا میتسوبیشی اکلیپس (به زودی) خواهد بود و تنها آلمانی حاضر بین این رقبای ژاپنی است و حال همه چیز به شرایط فروش، عرضه مناسب و البته به موقع ساپرا موتور بر می‌گردد تا بتواند به راحتی با پشتوانه کیفیت خوب این آلمانی و برند معتبر، سهم خوبی را از این سگمنت پرطرفدار بدست آورد.
در زیر می‌توانید فیلم کوتاهی که توسط خودروبانک تهیه شده را مشاهده کنید و با این خودرو بیشتر آشنا شوید:

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد