موضوعات داغ

تست هیوندای سوناتا 2018 قبل از ورود به بازار ایران + فیلم بررسی

25 مرداد 1396
عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده و عکاس

از تهران تا صلاله

همیشه در بازار خودروهای وارداتی کشور، هستند شرکت‌هایی که ادعای نمایندگی رسمی می‌کنند ولی نه تنها رفتار آن‌ها هیچ شباهتی با شرکت‌های رسمی ندارد بلکه حتی در موارد مشاهده شده که بعد از عرضه چند صد دستگاه خودرو برای همیشه ناپدید نیز شده‌اند!

اما خوشبختانه بعد از برجام، شرکت کرمان موتور توانست نمایندگی رسمی شرکت هیوندای را بگیرد و نه تنها دو محصول از این شرکت یعنی هیوندای i10 و هیوندای i20 را روی خط تولید برد، بلکه مجوز واردات دیگر محصولات این شرکت را دریافت کرد و برخلاف نمایندگی قبلی که در اصل باید آن را تنها یک واردکننده بنامیم، قصد دارد تا جدیدترین محصولات این شرکت را همزمان با بازارهای جهانی وارد بازار کشور کند.

هیوندای سوناتا 2018 جدیدترین خودرویی است که قرار است به زودی راهی بازار شود و برای همین شرکت هیوندای یک برنامه تست درایو را برای رسانه‌های تخصصی خودرویی کشور در شهر صلاله عمان ترتیب داد تا بتوانیم قبل از ورود به بازار کشور با این خوش‌چهره کره‌ای بیشتر آشنا شویم. خودروبانک نیز در این برنامه از سوی کرمان موتور دعوت شد تا گزارشی کامل و مفصل را همپای رسانه‌های خلیج فارس برای مشتریان ایرانی آماده کند و تست و بررسی این خودرو را به عنوان نماینده ایران منتشر کند.

از همین ابتدا اگر حوصله خواندن این همه متن را ندارید، می‌توانید تنها فیلم قرار داده شده در انتهای متن را ببینید و به صورت مختصر با این خودرو آشنا شوید.

نظم کم‌نظیر برنامه

شاید بد نباشد قبل از شروع صحبت در مورد این محصول جدید از هیوندای، در مورد نظم این برنامه صحبت کنیم که مثال‌زدنی و بی‌نقص بود. برنامه‌های استانداردی که حال با ورود رسمی شرکت‌های خودرویی به بازار ایران، برای رسانه‌های خودرویی فرصتی شده تا تجربه تست‌های گروهی با رسانه‌های خارجی را کسب کنند و از برنامه یک شرکت خودرویی بزرگ در سطح جهانی برای تست یک خودرو آگاهی یابند.

شهر صلاله برای آب و هوای بسیار خوب در این فصل از سال انتخاب شده بود و مسیرهای کوهستانی و شهری آن فرصت مناسبی بود تا این خودرو را به صورت کامل مورد تست قرار دهیم. تنها موضوع قابل ذکر در این بخش، نظم و دقت هیوندای در اجرای این برنامه بود بطوریکه در روز قبل یک برنامه حدود 15 ساعته را به صورت جدول به خبرنگاران دادند که در آن حتی 5 دقیقه زمان مورد نیاز برای قدم زدن و رسیدن از محل کنفرانس به خودروها نیز دیده شده بود و در روز مراسم عیناً طبق برنامه انجام شد. برنامه‌ای که اصلاً کسل‌کننده نبود و برخلاف مراسم‌های وطنی از سخنرانی‌های طولانی نصف مسئولین شرکت و تاخیرهای زیاد در شروع مراسم و حتی تست‌های بی‌معنی خودروها توسط برخی خبرنگاران خبری نبود و به شخصه حاضر هستم تجربه خود را در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهم تا تست درایوهای داخلی نیز به همین منوال، نظم و ترتیب صورت بگیرد تا حداکثر بهره‌وری را برای چنین مراسم‌هایی داشته باشیم.

آبشار هیوندای برای سوناتا 2018

هیوندای سوناتا 2018 را نه می توانیم به عنوان یک فیس لیفت جدید بنامیم زیرا به صورت کلی چهره این خودرو در تمامی نماها تغییر یافته و نه می‌توانیم این خودرو را نسل جدید سوناتا بنامیم زیرا روی همان پلتفرم قبلی پیاده شده و از نظر فنی تنها کمی بهبود یافته است.

در نمای جلو هیوندای طی مراسم اولیه رونمایی گفت که از طرح آبشار استفاده شده و خط‌های افقی و محدوده دور جلو پنجره سعی شده تا به شکل یک آبشار دیده شود. همچنین حتی چراغ‌های کناری مه‌شکن نیز به شکل آفتاب هستند و خطوط افقی در آن دیده می‌شود.

در نمای عقب هیوندای از چراغ‌های کاملاً جدیدی استفاده کرده که طرح نوین و مدرنی دارد و طوری طرح جدید انتخاب شده که از فاصله دور و با روشن بودن چراغ‌ها بتوان تشخیص داد که یک هیوندای سوناتا جدید در حال تردد است.

اما نمای داخلی خودرو آنچنان هم تغییر نیافته و از همان داشبورد قدیمی با تغییراتی اندک استفاده شده است. اگرچه از نظر ارگونومی بسیار خوب و با عملکردی مناسب است اما باید گفت طرح محافظه‌کارانه داخل خودرو با طرح اسپرت و مدرن بیرون پارادوکسی را بوجود آورده و شاید بد نبود که طراحی داشبورد این خودرو نیز رنگ و بویی اسپرت‌تر را به خود می‌دید تا هارمونی لازم ببین نمای بیرونی و داخلی خودرو رعایت شود.

در زمان تولید هیوندای سوناتا YF طراحی دینامیک و پویا توانست این خودرو را به سرعت معروف و نام آن را بر سر زبان‌ها بیندازد اما عرضه هیوندای سوناتا LF با طراحی محافظه‌کارانه باعث شد تا بازار کمی به این طرح انتقاد داشته باشد و در نهایت فروش مناسب YF در مورد LF تکرار نشد. اما حال هیوندای به خوبی این سیگنال را از بازار دریافت کرده و با عرضه سوناتا 2018 با چهره‌ای خشن، اسپرت و به روز دوباره قصد دارد خاطره YF را زنده کند و می‌توان پیش‌بینی کرد که این طرح در بازار داخلی نیز مورد استقبال قرار بگیرد.

اگر در عکس‌ زیر مشاهده کنید، یک مدل سوناتا به رنگ‌ آبی وجود دارند که در نمای جلو از یک جلوپنجره مشبک بهره می‌برد و در نمای عقب سپری اسپرت‌تر با دیفیوزری متفاوت نصب شده است. این مدل به پیشرانه توربو مجهز شده‌ که با توجه به قابلیت‌های حرکتی بهتر، چهره آنها نیز اسپرت‌تر است و در نمای داخلی نیز کیلومتر شمار و دور موتور نیز کمی متفاوت با نمونه‌های تنفس طبیعی است.

قلب‌های بنزینی سوناتا جدید

سوناتا ۲۰۱۸ در قدرتمندترین مدل خود به یک موتور ۲ لیتری توربو مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده است که می‌تواند ۲۴۸ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۶ هزار دور بر دقیقه تولید کند. همانطورکه گفتیم این موتور چهار سیلندر به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ نیز مجهز است و گشتاور تولیدی آن نیز به ۳۵۳ نیوتن متر در دور موتور ۱۳۵۰ تا ۴۰۰۰ دور می‌رسد.

مصرف ترکیبی این موتور ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و نیروی خود را با کمک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو ارسال می‌کند که نتیجه آن توانایی دستیابی به شتاب صفر تا صد ۷.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۳۵ کیلومتر در ساعت است.

اما خیلی دلتان را به این اعداد و ارقام خوش نکنید زیرا در بازار ایران تنها مدل 2.4 لیتری GDi عرضه خواهد شد. موتور این خودرو ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی است که البته این مدل نیز به تزریق مستقیم سوخت مجهز است و میتواند ۱۸۸ اسب بخار قدرت را در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور را در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند‌. این موتور به گیربکس ۶ دنده اتوماتیک متصل است.

نام خودروهیوندای سوناتا 2018
پیشرانه4 سیلندر خطی GDi
حداکثر قدرت186 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور240 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
انتقال نیروچرخ های جلو
جعبه دنده6 سرعته خودکار
ابعاد4854 میلیمتر طول، 1864 میلیمتر عرض، 1475 میلیمتر ارتفاع
فاصله بین دو محور2804 میلیمتر
حجم باک بنزین70 لیتر
در طول این تست چند خودرو به پیشرانه های MPi نیز مجهز شده‌ بودند که البته شباهت زیادی با مدل GDi دارند اما از نظر توان خروجی کمی مدل GDi بهتر است و با توجه به عدم استفاده از سیستم پرخوران، در شهرهای مختلف داخل کشور می توان با خیال راحت‌تری سوخت‌گیری کرد.

البته داخل پرانتز بگویی که یک مدل موتور مربوط به نسخه اکو نیز وجود دارد که یک موتور ۱.۶ لیتری توربو را درون خود جای داده که می‌تواند ۱۸۰ اسب بخار را در ۵۵۰۰ دور و ۲۶۵ نیوتون متر گشتاور را در ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. این نسخه به یک گیربکس CVT مجهز است و مصرف سوخت ترکیبی آن تنها ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. البته این مدل 1.6 لیتری توربو اصلاً در بازار خاورمیانه عرضه نخواهد شد.

تجهیزات رنگارنگ در سوناتا

معمولاً خودروهای هیوندای و کیا از نظر سطح تجهیزات رفاهی خودروهای کاملی در رده خود هستند و در این مورد نیز سوناتا جدید از امکاناتی چون صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، سیستم هشدار نقطه کور BSD، سیستم هشدار وجود اشیاء در عقب RCTA، سنسور پارک در جلو و عقب PAS، سیستم چراغ‌های گردشی در پیچ LED Adaptive، شیفتر پشت فرمان، تغییر حالت رانندگی به اسپرت و اکو، پرده برقی عقب، ترمز پارک برقی، تهویه مطبوع دوگانه برای سرنیشنان جلو، خروجی تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب مجهز شده است.

همچنین کروز کنترل به همراه رادار نیز روی این خودرو نصب شده که رادار پشت لوگو جلوی خودرو همانند مرسدس بنز کلاس E بکار رفته است و در طول تست چند بار از این سیستم استفاده کردیم تا عملکرد آن را نسبت به سرعت خودرویی جلویی بسنجیم.

پشت فرمان سوناتا

برای هر سه نفر یک خودرو در نظر گرفته شد که ما مدل‌های MPi و GDi را تست کردیم. ارگونومی داخل کابین بسیار خوب است و همه چیز برای شما در اختیار است. سیستم تعلیق بسیار خوب ضربه‌های وارد شده به کابین را مهار می‌کند و حتی سرنشینان عقب نیز بسیار راحت هستند و برای مسافرت‌های طولانی مناسب است. تعلیق بکار رفته در جلو مک‌فرسون است و در عقب از سیستم مولتی‌لینک استفاده شده است.

نکته بسیار جالب فضای پای بسیار خوب برای سرنشینان عقب بود که بیش از حد زیاد بود و باید گفت اگر حتی قد بلند هم باشید مطمئناً هیچ مشکلی از این بابت نخواهید داشت. اما بالاخره به جاده‌های کوهستانی رسیدیم و فرصتی دست داد تا نه تنها عکاسی خوبی از این خودرو داشته باشیم بلکه بتوانیم در جاده‌های کوهستانی قابلیت‌های عملکردی آن را بسنجیم.

لذا در ابتدا خودرو را به بابک وفایی دوست خوبم سپردم (سلام بابک!) و با باز کردن سانروف و خارج شدن از آن شروع به عکاسی کردم که باید گفت بعد از مدت‌ها تفریح جالبی برای بنده بود! اما پس از عکاسی فرمان را از بابک پس گرفتم و سعی کردم تا با تغییر حالت خودرو به حالت اسپرت، تفاوت عملکرد آن را تجربه کنم. فرمان در این حالت سفت می‌شود و سعی می‌شود تا دنده‌ها در دورهای بالاتری تعویض شوند. اما همانند لکسوس خبری از تغییر سیستم تعلیق نیست و در این قسمت تغییری ایجاد نمی‌شود.

اما اگر راستش را بخواهید آنچنان تغییر محسوسی به جز سفت شدن فرمان در حالت اسپرت دیده نمی‌شود و بدین صورت نیست که مثل یک بی ام و در حالت اسپرت خودرو دگرگون شود و به یک حیوان وحشی تبدیل شود. اما کماکان تعویض دنده‌ها با شیفترهای پشت فرمان می‌تواند جذاب باشد.

از نظر کاراکتر رانندگی باید گفت که هیوندای سوناتا جدید بسیار شبیه به سوناتا LF خودمان است و تنها کمی بهبود یافته است اما باید اذعان کرد که سیستم تعلیق و عملکرد موتور نسبت به سوناتا YF بسیار بهتر شده است. در نهایت باید دید که این تعلیق بهبود یافته در چاله‌های بی‌پایان شهرهای کشور چقدر استقامت دارد و آیا با گذشت چند ده هزار کیلومتر بر روی آسفالت خوش کیفیت داخلی، آیا کابین به صدا خواهد افتاد یا خیر؟

هیوندای سوناتا 2018 و رقبا

هیوندای سوناتا جدید قرار است به زودی توسط کرمان موتور وارد کشور شود. قیمت سوناتا 2018 تا لحظه نگارش این مقاله هنوز اعلام نشده است. رقبای هیوندای سوناتا 2018 اصلاً رقبای راحتی نیستند و این کره‌ای تازه وارد باید با تویوتا کمری هیبریدی، هوندا آکورد، رنو تالیسمان و یا حتی با هم وطنی خود یعنی کیا اپتیما بجنگد.

هیوندای سوناتا خودرویی با چهره به روز و امکاناتی مدرن است که می‌تواند خودروی مناسبی برای استفاده خانوادگی باشد و به نظر می‌رسد با قیمت‌گذاری صحیح و همچنین عرضه به موقع و گسترده از سوی کرمان موتور، بتواند به راحتی خود را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی سدان‌های دوصد‌میلیونی‌ بازار معرفی کند.

69 عکس

نظرات کاربران

54 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/25
چقدر اتاقش پر سر و صدا بود خيلي صداي موتور مي پيچيد تويه اتاق
1396/5/25
خخخخخ معلومه اصلا سوار نشدی
1396/5/26
مگه من گفتم سوار شدم!!! نه نشدم ....نتيجه اي بود كه از ديدن فيلم گرفتم ....نيازي هم به سوار شدن نبود
1396/5/26
در ضمن مگه شما اينو سوار شدي؟؟؟!!!!!!!!!!
1396/7/24
ماشاا... کاه کاه
فهم و بینش تو از خودرو بی نظیره عزیز
معلومه از اون دوچرخه سوارهای عاشق آلمانی
1396/5/25
به جای این خودرو بهتر نیست فیلم بررسی محصولات پژو 2008 301,508 و اینایی که ایرانخودرو قرار داد بسته شده بزارید،امسال هنوز یه فیلم بررسی ندارین،من بیشتر بخاطر فیلمهای بررسی به این سایت سر میزدم
1396/5/25
آخه پژو ارزش نداره براش وقت و هزینه بزارن.بیشتر به درد مسافرکشا میخوره.خودروسازی ایرانو به گند کشیدن.
1396/5/25
شما هم فقط وایسادید اینجا که غر بزنید؟حالا این ماشین رو بررسی کردن تو عمان اونا رو هم بتونن بررسی می کنن.بعد پژو 301 95 میلیونی بررسیش به چه دردی می حوره؟اونم با مدل 2016 تازه.
1396/5/28
تبلیغات چی مونتاژکاران دولتی با رانت اضافه... آدم یاد ساندویچ فلافل با نون اضافه می افته
بورو آقا خدا روزیت را جای دیگه بده. من چهارساله که حاضرم خودروی چینی بخرم اما محثولات این دو تا مونتاژکار دولتی را نخرم. الان هم یکساله لیفان 820 دارم خداوکیلی توی این یک سال به اندازه سر سوزنی نه اذیتی کرده و نه مشکلی داشته... حالا یک عده بی کاره و ولگرد اینترنتی بیان سبکسربازی در بیارن و برای خوشمزگی بگن ماشن چینی ال و بل... هموطنان عزیز اهمیتی ندین به مهمل بافی ها برید خودتون تحقیق کنید و ببینید و با فکر باز تصمیم بگیرید و خودتون را گرفتار این مافیای مونتاژکاران دولتی نکنین
1396/5/25
به نظر من طراحیش مثل وای اف هیجان انگیز و گیرا نیست. جلو پنجره اش به ماشین های سدان زیاد جور در نمیاد.گرچه طراحی یه امر سلیقه ایه و خیلی ها هم ممکنه خوششون بیاد.‌در کل هیوندای ماشین بی دردسر و پرامکاناتیه
1396/5/25
چرا اینقدر تو فیلم تند تند حرف میزدید؟! فقط میخاستید زود تموم بشه؟
سوناتا جدید مثل تمام محصولات 2018 هیوندا جلو پنجره بزرگ و ورودی هوای زیاد داره ینی یجوری مثل همون سانتافه خودمون داره همون شکلی میشه.
عقبش واقعا جالب نیست و زیادی ساده است بنظر من. عقبش شبیه محصولات کیا شده و این خیلی بده. جلو داشبوردشم خوبه ساده و شکیله ولی خب جا داشت خیلی بهتر از این بشه
1396/5/25
هیوندای و کیا هر دو ماله کارخانه هیوندای موتور می باشند
1396/5/26
کیا سال 1999 ورشکست شد و هیوندا خریدش
بیشتر موتورها و حتی پلتفرمهاشون یکی اند
1396/5/25
سلام ایا این ماشین هیبرید هم داره
1396/5/25
سلام و خسته نباشید خدمت همه ی دست اندرکاران سایت خودروبانک
خیلی ممنون از سایت خوبتون
می خواستم بدونم کی خودرو بانک پلاس و فیلم های بررسی جدیدتون میاد؟
با تشکر
1396/5/25
خیلی از رقباش عقبه!
آکورد،کمری و یا حتی تالیسمان خیلی حرف بیشتری واسه گفتن دارن
1396/7/24
محسن جان تو هم خیلی حرف داری واسه گفتن ک عزیز
البته اینجا یکیشو گفتی خدا وکیلی این یکی را جای دیگه نگو
بابا اون تالیسمان تازه وارد بی هویت را میذاری کنار این سالار!
برو بابا نون پنیر سبزیتو بزن
چکار داری میای راجع به سوناتا مطلب بخونی
1396/5/25
کلا خیلی جالبه یه سری بدون هیچ اطلاعاتی از طراحی خودرو میان نظرهای خنده دار میدن البته تعجب هم نداره از بوگاتی هم ایراد میگیرن . شما کوئیک رو بچسب و دنا پلاس رو هیوندای رو بی خیال
1396/5/26
تو هم یه هیوندای خریدی کشتی خودتو
1397/8/23
جالبه که یک عده هم تا یک چیزی با هزار بدبختی و قرض و قوله و وام و قسط و ... میخرن فکر میکنن بهترین چیز دنیا را خریدن ، نه بابا جان شما اول راهی حالافعلا برو چرخ چرختو بزن :)
1396/5/25
سلام. همون اول متن منو دچار یه سردرگمی کردید. سوال اینکه که اگه این ماشین بیاد داخل کشور، خرید از آسان موتور بهتره یا کرمان موتور. چون با وجود ایران خودرو من سال هاست که از هرچی شرکت خودروسازی داخلیه زده شدم و تصورم اینه که آسان موتور حداقل تو ماشینا دستکاری نمی کنه، مثل کاری که کرمان موتور با i20 کرده.
خلاصه اینکه برای خرید، آسان خودرو یا کرمان موتور؟
خیلی ممنون.
1396/5/25
من که اسم این فیلمو برسی نمیزارم اگر بقیه برسی ها هم مثل این باشه دیگه توی این سایت نمیام خیلی نا کامل و مدت زمان کم
1396/5/25
کاش توربو میومد🙁
1396/5/25
طراحی قبلی خیلی زیباتر بود
این طراحی اصلا به درد نمیخوره
سوناتا فقط 1 قیافه داشت که اونم ازش گرفتن
تقریبا تو رده تالیسمان هست که تالیسمان خیلی سر تر از اینه با اختلاف
1396/5/26
مهم ترین مزیت هیوندای نسبت به هوندا و تویوتا قیمت پایین تره
اگه متعصب نباشی به محض اینکه سوار هوندا یا تویوتا بشی خودت دلیل اختلاف قیمت رو میفهمی
1396/5/26
طراحی تکراری و کسل کننده
1396/11/16
طزاحی فقط محصولات ایران خودرو و سایپا بیش از ۲۵ ساله دارن ۴۰۵ میدن بهتون هنوز نمیگین تکراری بعد ماشینی مه هنوز وارد بازار نشده تکراریه؟؟ با خودت چند چندی؟
1396/5/26
سلام خدمت آقا محسن عزیز .
خیلی ممنون از مقاله مفیدتون و تشکر میکنم از عکسهای بسیار زیبایی که گرفتید.من همیشه ویدیو های شما رو دنبال میکنم واز طرفدارهای پر وپا قرص شما و خودروبانک هستم . این نوشتار هم مثل همیشه خوب بود..
سپاس فراوان .موفق باشید
1396/5/26
سلام...من 3 سالی میشه که سوناتا رو دارم و به چن دلیل ترجیح دادم به جای خرید تویوتا کمری از سوناتا استفاده کنم. حدود 50000 کیلومتر با ماشین رانندگی کردم و بیشتر کارکرد ماشین در سفرهای طولانی و جاده بوده...قطعا سوناتا، اپتیما، کمری در بازار ما از پرفروش های رده خودشون هستن و هرکس قصد خرید سدان متوسط رو داشته باشه به این سه تا فکر میکنه. من سوناتا رو انتخاب کردم به چند دلیل؛
1. بازار بهتر و افت قیمت کمتر ماشین های پرفروش کره ای که به هر حال برای هرکسی از فاکتور های مهمه
2. خدمات پس از فروش خوب و به نسبت بهتر کره ای ها..معمولا ماشین های کره ای مشکلی از بابت قطعه ندارن
3. ظاهر تا یه حدی سلیقه ایه، ولی اینکه ظاهر سوناتا کلا بهتر از کمری هست، از سلیقه گذشته !...ظاهر هم به هرحال از فاکتورهای خریده
4. قیمت کمتر سوناتا...سوناتا کلا 10 تا 20 تومن ارزون تر از کمری های فول هم مدل خودش هست...مگر اینکه کمری بسیار لو آپشن بگیری...بعضی کمری ها و تویوتا کرولا ها در ایران حتی شیشه بالابر برقی و مه شکن جلو هم ندارن چه برسه به سانروف !!...البته کمری های جدید از نظر امکانات بد نیستن ولی در نسخه فول حدودا 30 تومنی گرونتر هستند.
5. قدرت موتور کمری های 2014 به بالا افزایش داشته...کمری های مدل زیر 2013 اکثرا دارای موتور 2500 با حدود 156 اسب بخار قدرت هستن
یه تحقیق کوچیک در زمان خرید، به من ثابت کرد که سوناتا حتی حدود 20 اسب قدرت بیشتر از کمری داره !...موتور قبلی کمری که 156 اسب قدرت داشت، هم اکنون رو لیفان 820 هم نصبه%...... در اینجا چند تا ویژگی از سوناتا خودم میگم که احتمالا تویوتا کمری هم این ویژگی ها رو داره ؛
1. تعلیق سوناتا خوبه...شاید به نرمی کمری نباشه ولی راضی کننده و مناسبه...سفرهای من با سوناتا معمولا بالای 600 کیلومتر هستش که واقعا از ماشین راضی هستم و به هیچ وجه خستگی وجود نداره
2. وزن ماشین من با متعلقات حدود 1700 کیلوگرم هستش، با این وزن و 4 سرنشین و صندوق پر و کولر روشن، ماشین به هیچ وجه کم نمیاره و توی گردنه ها و سربالایی ها هم هیچ ضعف قدرتی رو احساس نمی کنم...با این حال چندتا خودرو اتومات و دنده ای دیگه رو توی این مسیر ها تست کردم که حقیقتا اصلا شتاب و معکوس گیری شون در حد سوناتا نیست%
3. سوناتا گیربکس خییییییلی خوبی داره، از گیربکش بشدت راضی هستم...با وجود اینکه حدود 142000 تا با ماشین راه رفتم، هیچ تقه و مشکلی نداره، توی سربالایی ها بشدت حرف شنوی داره....به راحتی معکوس میده و نیازی هم به استفاده از حالت منوآل نیست، با توجه به مقدار فشار پدال و سرعت فشردن پدال بین 1 تا 3 معکوس به ماشین میده و ماشین در سربالایی ها کند خیلی خوبی داره
4. مصرف سوخت سوناتا واقعا عالیه، می دونم که کمری هم همینطوره، مصرف من در جاده حتی با کولر و بنزین سوپر همیشه زیر صدی 8 بوده...به نظرم برای یه موتور 2400 واقعا عالیه
البته براساس تجربه، اگر به ماشین فشار کمتری بیارید و از کروز استفاده کنید، میشه مصرف زیر صدی 7 رو هم تجربه کرد ( البته رکورد مصرف پایین زدن نیاز به مقداری هنر و دانش فنی هم داره )
5.استهلاک ماشین من واقعا کم بوده و جز موارد معدود مثل خراب شدن کلید شیشه بالابر، سوختن بوق ماشین که البته به لطف صاحب قبلی بوق "پژو" روی سوناتا گذاشته بود که خداروشکر آب خورد و سوخت، نشتی جزیی کولر که تقریبا توی 10 دقیقه گرفته شد و الان ماشین کاملا سالمه.
6. بعد سال ها کارکرد، داخل سوناتا من واقعا از هر نوع خودرو چینی و ایرانی، بسییییییار نو تر و کیفیت اجزا هم بالاتره، اتاق صدایی نداره و کابینش تا سرعت حدود 180 که من رفتم، آرومه و استرسی رو نداره، از هتدلینگش هم راضیم و کلا از نظر کیفیت و دوام و استهلاک شاید مثل کمری نباشه ولی بد هم نیست و راضی نگهتون میداره%
7. ترمز های سوناتا کلا خوب نیست...خودرو ایرانی من، که برای داخل شهر تهیه کردم، ترمزهاش به مراتب بهتر از سوناتاست که این ایراد در آزرا هم مشهوده
به عنوان نکته آخر؛
سوناتا، اپتیما، کمری هرسه خودروهای خوبی هستم که هرکدوم مزایای خودشون رو دارن ولی در کل هیچ کدوم آدمو پشیمون نمی کنن
فقط لازمه این رو بر اساس تجربه خدمت دوستان عرض کنم؛ با توجه به 1.سایز نسبتا بزرگ، و 2.دید نه چندان خوب و 3.قیمت نسبتا بالای قطعات،، بهتره که اگر قصد خرید سدان هایی مثل سوناتا یا کمری رو دارید، حتما در کنارش به فکر خرید یک خودرو نسبتا ارزان قیمت با استهلاک کمتر باشید% اینکار باعث میشه
1. استهلاک هر دو خودرو شما پایین بیاد...خصوصا اگر از خودرو خارجی در شهر استفاده نکنید، صرفه جویی بزرگی در هزینه ها و نگهداری خودرو کردید
2. استفاده از خودروهای کوچک و ارزان تر در شهر، استرس رانندگی در ترافیک های سنگین رو کمتر می کنه و برای رفع نیاز های روزمره و پیدا کردن جای پارک مناسب تره
3. کلا داشتن 2 اتومبیل برای 2 استفاده متفاوت، هم به صرفه ست و هم جذاب تره، با این کار می تونید تنوع بیشتری رو در رانندگی تجربه کنید
4. جا داره کسایی که خودرو خارجی میخرن، به جهت حمایت از تولیدات ملی، یک خودرو ایرانی ارزان قیمت هم تهیه کنن...به هرحال آشغال هم که تولید کنیم، انگار باز هم محکوم به حمایت هستیم :))....در نهایت پیشنهاد من به دوستان، خرید خودرو سوناتا هیبریدی با قیمت نسبتا ارزانتر از مدل بنزینی و امکانات و کیفیت بسیار خوب و قدرت موتور بسیار بالاتر و مصرف بسیار پایین تر است%....با تشکر
1396/5/27
داداش 50 هزار کیلومتر که تندر خودمونم آخ نمیگه برو رو 200 بعد با تویوتا مقایسش کن
1396/5/29
محمد جان عالی بود واقعا از متنی که نوشتی لذت بردم کاملا فنی و تحلیلی
آدم با خوندن متن افرادی مثل شما خوشحال میشه چون واقعا یه چیزی یاد می گیره
کاملا با سوناتا هیبرید و با چهره و قیمتی که داره موافقم
1396/6/29
بعضی کمری ها و تویوتا کرولا ها در ایران حتی شیشه بالابر برقی و مه شکن جلو هم ندارن چه برسه به سانروف !!.
منظورت تویوتا کمری و کرولا دهه 90 میلادی است؟‌ بله اگر منظورت کمری و کرولا دهه 90 هست باید بگم شیشه هاش برقی نیست!!!
1396/5/26
اقا محسن گل بازم مثل فیلم بررسی تیوولی گفتی هم وطنی!!
خخ
اما عیبی نداره کارت درسته
1396/5/26
هیوندا و کیا اخر خط هستن فروش نزولی و طراحی های ناقص و نا همگون باعث شده بازارشونو از دست بدن در ایران هم اگه مردم چشمشونو باز کنن کلا هیوندای فروشش انگشت شمار میشه
1396/5/28
مسخره ترین حرفی که تا الان شنیدم همین بود خخخخ
بیچاره هیوندای داره شاسی هیدروژنی میزنه اونوقت توی پراید سوار بیا اینجا جفنگ بکو
1396/5/26
زباله كره اي، حيف پول به اين سرطان
بي كيفيت ، فقط براي ٣ سال خوبه، با مشخصات فيك كه استادان چشم بادومي روي كاتالوگ هاشون ميزارن
وقتي ميشه خودروي كاركرده ژاپني خريد چرا پول به كره و چين بديم
1396/5/27
واقعا حرف دل ما رو زدی نادر جان...آشغال به تمام معنا جدا حیف پول، دیگه از سرطان رد کرده بیشتر شبیه "هرپس" شده..بی کیفیت، فقط برای 3 ماه خوبه % تا سوار بشی پیچو مهره هاش از هم باز میشه. راست میگی، کلا مشخصاتشون فیکه...سوناتا تقریبا ترکیبی صدی 15 حتی 20 بعضا 25 یا 30 هم مصرف سوختشه...الکی میگن صدی 9 ترکیبی
قدرت موتورشم من تست کردم شاید بین 13 یا 14 اسب بخار بیشتر نیست الکی میگن 248 اسب...انگار ما اسب بخار ندیده ایم %
اینا دیگه به " آخر خط " رسیدن نادرجان...الان توی چهره ماشین کره ای ها یه بغض دردناکی وجود داره که نشون از فرو رفتن "آخر خط" توی جلو پنجره ماشینه، به نظر من که باید آدم یه مگان بخره؛ ماشین 1.اروپایی با 2.طراحی همگون و 3.با دوام و 4.کم استهلاک...اصن صنعت اروپا با چشم بادومی ها قابل مقایسه نیست
اگر هم طراحی "همگون" تر بخوایم میریم تویوتا کمری میخریم که حداقل 50 سال بتونیم استفاده کنیم...ینی من کمری می خرم بعد تا خود ندیده و نتیجه م ازش استفاده می کنن
البته خرید مگان یا کمری از یک نظر خیلی بده...: چون این ماشینها طبق تجربه، بالای 50 سال عمر می کنن، کلا جزو اشیا "زیست تخریب ناپذیر" به حساب میان و وجودشون برای طبیعت مضره...به همین خاطر من آشغال های کره ای رو ترجیح میدم چون کلا 3 ماه عمر دارن و بدنه ش هم از کاغذه که در طبیعت به راحتی توسط ویروس های "هرپس" و باکتری های بی هوازی تجزیه میشه%...اکثر کره ای سوارها بعد 3 ماه از خرید خودرو میبینن ماشینشون داره پوسیده و متلاشی میشه درست مثل برگ های زرد پاییزی که به "آخر خط" رسیدن ! بعد طرف تا به ماشین دست میزنه، ویروس "هرپس" و سرطان تمام وجودش رو فرا می گیره !
طبق تحقیقات معتبر جهانی ، عامل بسیاری از بیماری های ویروسی و از جمله سرطان؛ دست زدن به ماشین کره ای بعد از پایان عمر 3ماهه هستش
به همین دلیل هم توی ایران بالای 50%مردم در معرض سرطان قرار دارن؛...اون 40% که پراید و پژو و مگان سوار میشن و 10% که بنز سوارن ، خداروشکر دز امان هستن%
1396/5/27
شما قبلش برو مطمئن بشو که دزدگیر پرایدتو زدی بعد برو دنبال ژاپنی دسته 2
1396/5/28
در پاسخ به محمد
تو دیگه از عقده ای گذشتی برو یکم آب رو بریز اونجا که میسوزه آروم بشی
خودت به این اراجیف که نوشتی دقت کن بابا یکسریا چقدر بدبختن
1396/5/28
خخخخ..محمد خیلی حال کردم باهات دمت گرم....خوب تیکه هایی اومدی
1396/5/28
ببنید الانن مثلا یک سراتو یا النترا 2 لیتری رو ببنید ، این قدرت موتور واقعا ربطی به خروجی نداره، اکه مثلا شتاب رو میگه 10 تو عمل 13 میشه
درگ هاش رو با ال 90 و 206 و ماشین های هم وزن با قدرت خیلی پایین تر ببنید
این اعداد رو رو با زیاده روی مینویسند
1396/10/25
اقساط پرایدت رو به موقع پرداخت کن نادان. یک چیزی شنیدی ٰژاپنی خوبه فقط بلدین حرف مفت بزنید. شما ایران خودرو و سایپایی که مشخصات فیک هم بلد نیستین رو کاتالوگ چاپ کنید
1396/5/26
جدیدا ماشینای هیوندا شبیه ماشینای فورد شده حالا نمیدانم فورد شبیه هیوندا ساخته یا عکسش به این دو لینک برید https://www.google.com/search?q=ford+edge&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiFjqv2zt7VAhUiApoKHVYNAR4Q_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=q38NcZp2dRtIYM:
بعدی
https://www.google.com/search?q=ford+fusion&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivzcLIzt7VAhWrNpoKHTurDkkQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#imgrc=LKj2-XYnJ8iKvM:
1396/5/26
سوناتا وای اف زیبا و تکرار نشدنی
1396/6/29
همه سوناتا ها از وای اف خوشگلترن
1396/5/27
من نمیدونم چرا اینقد بحثش داغه که اونجا رو نمایی شده شاید باورتون نشه ولی ده یا دوازه روز پیش سمت پارک محلمون یه دونه سفیدش رو دیدم ... قشنگه نسبت به ال اف خیلی بهتر شده ... این بار فک کنم بیشتر از اپتیما بفروشه ... فیس لیفت اپتیمای جدید جلوی این کم میاره ...
1396/5/27
سلام.مگه قرار نبود نقد و بررسی بزارید بعداز 6ماه؟چراغ پشتش انگار لامبورگینی اونتادور اگه اشتباه نکنم.
1396/5/28
بحث سر آشغال بودن یا نبودن یا مقایسه نیست.ایده ی کره ای ها برای ساخت ماشین تنوع طلبی هست به این صورت که هر 2 الی سه سال مدل های ماشین هایی که میسازن دگرگون میشه.بجای اینکه ایراد های جزیی یک مدل رو اصلاح کنن کلا قیافه ماشین یا به اصطلاح فیس لیفت جدید وارد بازار میکنن و این تنوع طلبی هرساله به نظر بنده اصلا چیز خوبی نیست.چون شما محصولی میخری که یکسال بعد تولید وارد ایران میشه و شما تازه میخوای بخریش کلی پول بابتش میدی یه شیش ماه سوار میشی بعد مطلع میشی فیس لیفت جدید تو راه ایرانه و اصن کلا با اون چیزی که داری زمین تا آسمون فرق داره.حتی اگه زشت تر هم باشه باز تنوع طلبی زیاد آدما مخصوصا ما ایرانیا باعث میشه که بریم سراغ فیس جدیدش حتی اگه مزخرفتر از فیس قبلیش باشه.مثل اسپورتیج جدید که خیلی بد شده اما مردم سراغ اون زیاد میرن.چون من خودم تو گیلان زندگی میکنم و این مساله رو به وضوح میبینم.بعد اینکه وضع جیب خیلیا طوریه که ماشینشونو برای حداقل پنج سال استفاده خریداری میکنن و با این مسخره بازی کره ای ها اصلا جور در نمیاد.
1396/5/29
در تکنولوژی ماشین های کره ای از فناوری آمریکا استفاده شده و جای نگرانی نداره هرکسی که این ماشینو بخره راحت تا 300 هزار کارکرد خیالش راحته
کره جنوبی تو صنعت خودرو پیشرفت کرده
مهندس های ایرانی هم خیلی از لحاظ اخلاق یو فکری و فرهنگی و علوم از کره ای ها عقبن شاید در حد 40 سال
1396/5/29
من تجربه چند ساله خودم میگم هیوندای سانتافه داشتم کیا سورنتو کیا سراتو تمام ماشینهای کره اشغال هستن دوستانی که میگن ماشینهای کره خوب هست علت اینه کیلومتر خودروشون زیر 100 هزار هست ماشینهای کره وقتی از 120 رد میشن میفتن روی خرج هیوندای سانتافه اگر بهش فشار بیاری موتورش پیاده میشه کیا سراتو معایبش فرمان سفت خرابی قطعات بالا در کل اگر میتونید ماشین کره نخرید من تویوتا کمری 2012 حالا دارم کیفیت یعنی تویوتا دوام تویوتا
1396/5/30
شما این همه ماشین داشتی حالا پولت نرسیده یه تویوتا صفر بخری ؟؟؟!!! کمری اونم 2012 ؟؟؟!!!! بعضی ها از نوشته هاشون تابلو هست چه کاره هستن . عزیزم شما داستان سرای خوبی هستن من خودم چندتا از فامیلامون سانتافه 2008 و 2010 دارن کارکرد بالای 200 به جز آب و روغن هزینه ای نداشته خودمم 2016 موتور gdi دارم واقعا عالی هست . منم نمیدونم واقعا هدف یکسری آدم که میان این داستان هارو مینویسن چیه آیا غیر از عقده اسمشو چیز دیگه ای میشه گذاشت ؟!!!
1396/5/30
دوستان توجه کنن خبر مهم اولین قسمت خودروبانک پلاس جمعه 3 شهریور 1396 ساعت 8 شب منتشر میشود
1396/6/11
خرید هیوندای سوناتا زمانی مقرون به صرفه است که حدود 50 میلیون با کمری یا آکورد فاصله داشته باشه در غیر این صورت انتخاب صحیحی نیست
1396/7/24
مطالب و کامنت های دوستان هم زمانی ارزش خوندن داره که سوادشون بالای دیپلم باشه
نه یکی مثل حضرتعالی رضاجان