موضوعات داغ

اگر من لاستیک را اختراع کرده بودم

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
ما ایرانی ها خیلی زرنگیم. صبر می کنیم بقیه دنیا چیزی را اختراع کنند بعد ما شروع می کنیم به ایراد گرفتن از آنها. طرف وسیله اندازه گیری قند را اختراع می کند و می گوید از عدد ۱۱۰ به بالا بد است ولی دکترهای ما تا ۱۲۰ و ۱۳۰ را هم باهاش موردی ندارند.
اون یکی زور زده برای پروستات یک تست خون اختراع کرده که عدد چهار حد نهایی سالم بودن است ولی دکترهای ما بعضی تا عدد ۷ را هم جدی نمی گیرند حالا برویم سر لاستیک.
آقای جان دانلوپ و رابرت تامپسون و چارلز گودیر هر کدام یک گوشه کار را گرفتند و لاستیک را اختراع کردند و حالا آقای فرهاد کاشانی می خواهد از روش شماره گذاری لاستیک ها انتقاد کند.

این شماره یک لاستیک است

۲۷۵ / ۷۵ R 20

عدد ۲۷۵ یعنی عرض لاستیک ۲۷۵ میلی متر است وعدد بعد یعنی ارتفاع دیواره تقسیم بر عرض ۷۵% است و عدد سوم یعنی قطر داخل لاستیک ۲۰ اینچ است.
اگر روش من بود این لاستیک می شد

۲۷۵ / ۲۰۶ / ۵۰۰/ ۲۸۶۴

حالا اینها چه هستند.
در روش من اولی عرض، دوم ارتفاع و سومی قطر داخلی لاستیک و چهارمی پیرامون لاستیک و همه به میلیمتر هستند. اصلاً معنی ندارد که در یک لاستیک از سه روش شماره گذاری استفاده شده که یکی میلیمتر است و یکی درصد و یکی اینچ.
اخیراً آقای مهندس عابدینی از طریق اینستاگرام فرمودند که در جاده قزوین قبض جریمه سرعت گرفته اند در حالیکه داشتند با سرعت قانونی می رفتند. پلیس به ایشان گفته احتمالاً استفاده از لاستیک پهن باعث این مسئله شده. ایراد در واقع از لاستیک پهن نیست ولی اگر شما عدد اول را بزرگ کنید و عدد دوم را کوچک نکنید ارتفاع لاستیکتان اضافه شده و عدد کیلومتر شمار غلط می شود.
مزایای شماره گذاری لاستیک من چیست؟ شما به راحتی عرض، ارتفاع جداره، قطر داخل لاستیک و پیرامون لاستیک را می بینید. اگر بخواهید لاستیک خود را عوض کنید می توانید اول ببینید که پهنای لاستیک جدید چگونه است؟ ارتفاع دیواره اتان چگونه است؟ قطر لاستیک آیا با رینگ فعلی یا رینگ بعدی شما می خورد و از همه مهم تر آیا پیرامون لاستیک جدید با قدیم هماهنگی دارد؟ شما اگر لاستیکی را انتخاب کنید که پیرامون آن مثلاً ۵ درصد بیشتر باشد سرعت شمار شما ۵ درصد سرعت شما را کمتر از واقعیت نشان می دهد و باید مواظب آن باشید.
خب حالا که لاستیک های مارک کاشانی در بازار کمیاب است ببینیم چگونه لاستیک خود را بهتر فهمیده و جانشین آن را خود انتخاب کنم و آن هم به روش صحیح.
اگر لاستیک فعلی شما ۲۷۵/۷۰/۱۸ باشد می توانید پیرامون آن را به طریق زیر محاسبه کنید

۲۷۵x70% = 193 mm ارتفاع دیواره

۱۸x2.5= 450 mm قطر داخل لاستیک

۱۹۳+۱۹۳+۴۵۰= ۸۳۶ mm قطر بیرونی لاستیک

۸۳۶x3.14= 2625 mm پیرامون لاستیک

خب حالا اگر می خواهید رینگ همان ۱۸ باشد اشکالی ندارد ولی اگر به ۱۹ یا ۲۰ می روید باید ارتفاع دیواره لاستیک را کم کنید وگرنه پیرامون لاستیک شما اضافه می شود و کیلومترشمار شما هم کمتر خواهد خواند. دیواره را چگونه کوتاه می کنید با کم کردن درصد ارتفاع نسبت به لاستیک مثلاً عدد ۶۰ یا ۵۵ سپس محاسبه بالا را کامل انجام بدهید تا ببینید چگونه می شود. اگر پیرامون لاستیک شما زیادتر از قبل بشود شتاب ماشین شما اندکی کمتر خواهد شد ولی ممکنست سرعت نهایی شما اندکی بیشتر بشود. علت اینستکه ارتفاع بیشتر لاستیک گشتاور بیشتری برای حرکت اولیه می خواهد و اندکی شتاب شما را خراب می کند.

لاستیک پهن تر ایرودینامیک ماشین شما را خراب می کند اصطکاک بیشتری دارد ولی در پیچ ها و ترمز کردن به کمک شما می آید و زیبا هم هست.
فراموش نکنید که کیلومترشمار شما فقط بر اساس تعداد چرخش یک لاستیک بخصوص در ساعت تنظیم شده است و استفاده از هر سایز لاستیک دیگری این محاسبه را خراب می کند. امیدوارم که در ماشین های جدید که همه چیز کامپیوتری است چنین چیزی هم باشد که اگر شما سایز لاستیک جدید را به کامپیوتر بدهید کامپیوتر خود‌به‌خود کیلومترشمار شما را بر اساس سایز لاستیک جدید کالیبره کند. در بنز S کلاس مدل ۲۰۰۱ من اگر لاستیک شما فرق داشت ماشین سرعتش کم می شد تا با نمایندگی تماس بگیرید و مسئله را اصلاح کنید.
شاید جالب باشد که بدانید که در حال حاضر با عمرترین لاستیک‌های فروخته شده در امریکا اکنون ۱۳۰,۰۰۰ کیلومتر ضمانت دارند.

نظرات کاربران

9 نظر