موضوعات داغ

با هایما S5 شاسی‌بلند جدید ایران خودرو آشنا شوید + فیلم

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول
هایما S5 یکی از جدیدترین خودروهایی است که به زودی توسط ایران خودرو عرضه خواهد شد. خودرویی که بر خلاف روند عادی بازار، "قبل" از عرضه مشخصات کامل فنی آن روی سایت ایران خودرو قرار گرفته و از این بابت از این شرکت تشکر می‌کنیم زیرا تجربیاتی بوده که حتی مشخصات کامل خودرو بعد از تحویل آن به مشتری نیز توسط شرکت نه تنها منتشر نشده، بلکه اصلاً کسی در این شرکت از این مشخصات مطلع هم نبوده است!

هایما S5 برادر کوچک هایما S7
هایما S5 یقیناً برادر کوچک هایما S7 است اما طراحی آن حتی این دو را در یک قوم و فامیل مشترک نیز قرار نمی‌دهد و هر کدام در خارج و مخصوصاً داخل کابین چهره‌ای کاملاً متفاوت دارند. هایما S5 کراس‌اوور جمع و جور شهری است که طراحی جلوی آن سعی شده از کوسه الهام گرفته شود و عکس زیر نیز توسط شرکت هایما منتشر شده، کوسه‌ای که نادر فقیه زاده نیز از آن برای طراحی بی ام و سری 6 استفاده کرده بود و حال اینکه کدام یک بیشتر شبیه این کوسه بیچاره و خسته شده‌اند را شما قضاوت کنید!

الهام گرفتن هایما S5 از کوسه

الهام گرفتن هایما S5 از کوسه

چهره پشتی هایما S5 نسبتاً بهتر است و از چراغ‌هایی با طراحی خشن استفاده شده و درب صندوق نیز دارای خطوطی منحنی شکل است. اما بهترین قسمت طراحی این خودرو در نمای جانبی است که خطوط مناسبی بین درب‌ها کشیده شده و طرح بالایی شیشه‌ها و قوس پایانی آن بر روی درب عقب، ما را به یاد کوپه‌های شاسی‌بلند می‌اندازد.
اما در طرای این خودرو، هایما از حیوانات دیگری نیز کمک گرفته و برای کابین آن از بال پرندگان استفاده کرده و سعی شده تا قوس و منحنی بال‌های پرندگان روی دو طرف داشبورد میانی نقش بسته باشد. در زیر ببینید:

الهام گرفتن کابین هایما از بال پرنده

الهام گرفتن کابین هایما از بال پرنده

در نهایت خیلی با طراحی خودرو و حیوانات پیرامون آن کاری نداریم که امری سلیقه‌ای است و سعی می‌کنیم به قسمت بعدی یعنی پیشرانه آن بپردازیم. موتور نصب شده روی هایما S5 با کد HMA GN15-TF است که در حقیقت یک موتور 1.5 لیتری با توان حداکثر 161 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 223 نیوتن‌متر در دورهای بین 1800 الی 4000 دور در دقیقه می‌باشد. در زیر می‌توانید مشخصات فنی این خودرو را مطالعه کنید:

مشخصات فنی
نام خودروهایما S5
نوع موتورHMA GN15-TF
حجم موتور1497 سی سی
تزریق سوختسیستم توربوشارژ
حداکثر توان161 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور223 نیوتن متر در 1800 دور در دقیقه
حداکثر سرعت170 کیلومتر در ساعت
جعبه دندهCVT
مصرف سوخت8 لیتر به صورت ترکیبی
ابعاد (میلیمتر)4358 طول، 1823 میلیمتر عرض و 1630 میلیمتر ارتفاع
وزن1435 کیلوگرم

اگر به جدول بالا نگاهی ریزبینانه‌تر داشته باشید، متوجه خواهید شد استفاده از پیشرانه کم حجم 1.5 لیتری در کنار گیربکس CVT آنچنان نمی‌تواند ترکیبی سریع و چابک را بسازد و مخصوصاً عدد 1435 کیلوگرمی در ردیف وزن خودرو، شک و شبهه ما را برای عدد نهایی شتاب این خودرو در ارتفاع شهری مانند تهران دو چندان می‌کند.

هایما S5

هایما S5

همانطورکه گفتیم هایما S5 یک کراس‌اوور جمع و جور شهری است و در فضای صندوق بار خیلی از آن انتظار یک شاسی‌بلند را نداشته باشید زیرا حجم 320 لیتری آن حتی از نیسان جوک (نسخه تک دیفرانسیل) با آن هیکل جمع و جورش هم کمتر است و باید گفت که این خودرو بیشتر برای استفاده شهری ساخته شده است.
طول، عرض و ارتفاع این خودرو در جدول بالا نوشته شده اما به صورت اختصار باید گفت با خودرویی سر و کار داریم که کمی از نیسان جوک بزرگ‌تر است و حتی فاصله بین دو محور آن نیز بیشتر می‌باشد که نوید فضای پای بهتر برای سرنشینان عقب را خواهد داد.

هایما اس5

هایما اس5

در صفحه تجهیزات رفاهی، با لیست پر و پیمانی از تجهیزات رفاهی مواجه هستیم که قطعاً رضایت مشتریان علاقمند به آپشن را جلب خواهد کرد. سیستم‌های ترمز و پایداری نظیر ABS ، ESP و BAS و همچنین سیستم کمک در سربالایی HAC و سیستم کنترل کشش TCS روی هایما S5 نصب شده است.

هایما S5 شاسی بلند جدید ایران خودرو

هایما S5 شاسی بلند جدید ایران خودرو

در لیست تجهیزات رفاهی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، دوربین 360 درجه، رینگ‌های 17 اینچی آلومینیومی، سانروف، دکمه استارت، روکش چرمی صندلی و غربیلک فرمان، سیستم کنترل باد لاستیک‌ها TPMSو سنسور دنده عقب از جمله امکانات قابل ذکر است. جالب است که در بین لیست بلندبالای تجهیزات رفاهی، "کنسول میانی جلو و عقب" نیز به عنوان تجهیزات ذکر شده(!) که واقعاً ما منظور این آپشن را متوجه نشدیم و نفهمیدیم که دقیقاً این آپشن چه خدماتی را به سرنشینان می‌دهد که باقی خودروها از آن بی‌بهره هستند و اگر خودرویی کنسول نداشته باشد چگونه خواهد بود!؟ بگذریم!

قیمت هایما S5 چقدر خواهد بود؟
در پایان به بحث شیرین قیمت می‌رسیم. بحثی که این روزها همانند قیمت دلار اصلاً قابل پیش‌بینی نیست و حتی مشاهده شده قیمت قطعی اعلام شده در زمان پیش فروش، در دعوت نامه پایانی برای تکمیل وجه تغییر نیز کرده است! اما بالاخره باید در این قسمت طبق روال همیشه خودروبانک یک حدس و گمانی در مورد قیمت احتمالی این شاسی‌بلند جدید در بازار داشته باشیم. با نیم نگاهی به قیمت هایما S5 به یوآن در چین و یک حساب سر انگشتی، احتمالاً شاهد حضور هایما S5 در بازه قیمتی 70 الی 80 میلیون تومان خواهیم بود، رنجی که آن را مستقیماً در مقابل هم وطنی‌هایی نظیر ام وی ام X33S و یا جک S3 قرار می‌دهد و حتی چانگان CS35 نیز رقیبی برای این چشم بادامی جاده مخصوص خواهد بود.
در زیر می‌توانید در یک فیلم کوتاه با قسمت‌های مختلف هایما S5 بیشتر آشنا شوید:



بروزرسانی در 2 مهرماه: طی مراسمی هایما S5 توسط ایران خودرو رونمایی شد و شرایط پیش فروش این خودرو اعلام شد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه شرایط پیش فروش هایما S5 مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد