موضوعات داغ

حذف خودکار خودروهای قدیمی

عکس مطلب اول
دنیای اقتصاد : تجهیز خودروهای داخلی به استانداردهای ۸۵‌گانه در حالی شرط ادامه تولید آنها از زمستان سال آینده است که به‌نظر می‌رسد اعمال برخی استانداردهای جدید، خود به خود سبب حذف تعدادی از محصولات قدیمی از چرخه تولید خواهد شد.
سازمان ملی استاندارد بارها اعلام کرده که استاندارد خودروها (چه داخلی‌ها و چه وارداتی‌ها) باید به‌تدریج از ۵۵ به ۸۵ مورد ارتقا پیدا کند. همچنین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان، تاریخ نهایی برای احراز استانداردهای ۸۵ گانه، انتهای پاییز ۹۷ در نظر گرفته شده است؛ به‌نحوی‌که هر خودرویی نتواند استانداردهای موردنظر را در زمان مقرر پاس کند، مجوز تولید نخواهد داشت. در این شرایط اما این پرسش پیش می‌آید که استانداردهای جدید چیست و آیا خودروهای داخلی توان پاس کردن آنها را دارند؟ بخشی از این پرسش را دیروز معاون سازمان ملی استاندارد در نشستی خبری پاسخ داد تا مشخص شود به احتمال زیاد خودروهای قدیمی فعلی توان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه را ندارند.

آن‌طور که وحید مرندی مقدم اعلام کرد، خودروسازان باید تا ابتدای زمستان امسال، استاندارد محصولات خود را به ۶۱ مورد ارتقا داده و در سال آینده نیز طی دو مرحله، این استانداردها را ابتدا به ۶۳ مورد (در تیرماه) و سپس به ۸۵ مورد (در پایان آذرماه) برسانند. به گفته وی، برخی از استانداردهای جدید شامل مواردی مانند ترمز اضطراری، سیستم هشداردهنده در صورت انحراف خودرو و همچنین استاندارد تصادف با عابر پیاده می‌شوند.اظهارات این مقام مسوول در شرایطی است که برخی خودروهای پرتیراژ داخلی به‌دلیل قدیمی بودن پلت‌فرم، امکان تجهیز به چنین استانداردهایی را ندارند.با این حساب و اگر سازمان ملی استاندارد روی موضع خود مبنی‌بر توقف تولید خودروهای فاقد استانداردهای ۸۵ گانه از ابتدای دی‌ماه ۹۷، پافشاری کرده و بایستد، آنگاه بخش اعظم خودروهای تولید داخل (به لحاظ تیراژ) امکان ادامه تولید نخواهند داشت. در حال حاضر بیشترین تیراژ در خودروسازی‌های ایران را خودروهای قدیمی به خود اختصاص داده‌اند و بسیار بعید است این محصولات بتوانند استانداردهای جدید را پاس کنند؛ بنابراین می‌طلبد که خودروسازان از همین حالا به فکر ارائه جایگزین برای آنها باشند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد