موضوعات داغ

نگاهی دقیق به اوپل کورسا کم کارکرد تیونینگ شده در تهران

عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول
مقدمه
این بار به سراغ خودرویی رفته‌ایم که می شود گفت تعداد بسیار کمی از این مدل خودرو در ایران را تیونینگ و مجهز به موتور قوی کرده‌اند. خودرو مورد بحث ما اپل کورسای دوست داشتنی است که این بار مجهز به یک پیشرانه 2000 سی‌سی شده و توانسته در مسابقات درگ، تایم‌های خوبی رو کسب کند. اجازه دهید ابتدا کمی بیشتر در مورد خود خودرو صحبت کنیم.

معرفی خودرو
اپل کورسای ما یکی از سالم‌ترین نمونه‌های موجود در کشور است که به طور دقیق اتاق و مطعلقاتش 130 هزار کیلومتر را طی کرده و نسبت به سنش عدد بسیار کم و خوبی حساب می‌شود. تمامی آپشن‌ها فعال بوده و 90 درصد آن‌ها فابریک هستند. به طور مثال شیشه‌ها به صورت برقی شده‌اند. اتاق جذاب و کوچک‌اش به همراه وزن سبک کمک بسیاری در امر شتاب‌گیری می‌کند.

از نظر چهره تغییرات زیادی دیده نمی‌شود و به شکل استاندارد کارخانه باقی مانده است فقط رینگ و لاستیک‌های 15 اینچی مدل F1 از برند OZ که به رنگ مشکی در آمده است خود نمایی می‌کند و یک برچسب روی درب که نماد و کد موتور خودرو است چسبانده شده و افرادی که به خودرو علاقه دارند را مشکوک و نظرشان را جلب می‌کند.

قوای محرکه
سریع به سراغ موتور و بخش فنی خودرو می‌رویم. درب موتور را بالا زده و موتور بزرگ 2 لیتری با کد C20XE که به صورت کارخانه‌ایی بر روی اتاق و مدل‌های اپل کالیبرا و وکترا GSI نصب می‌شد را در این خودرو می‌بینیم. همانطورکه گفتیم این موتور دارای 2000 سی‌سی حجم و 16 سوپاپ بوده و با تراکم 11 به 1 به صورت استاندارد 156 اسب بخار قدرت و 203 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. سرسیلندر این موتور ساخت شرکت کازورس بوده و به طور استاندارد از میل لنگ و شاتون و پیستون فورج با نسبت 86 به 86 در آن استفاده شده است.
بعد از خارج کردن موتور استاندارد با کمی تغییرات در دسته موتور، موتور جدید به همراه گیربکس بر روی شاسی سوار و بسته شد و به دلیل بزرگ شدن موتور و همچنین بیشتر شدن حجم آن، از رادیاتور آب و مجموعه فن مدل GSI استفاده شده است.

بعد از نصب موتور مالک اقدام به یک سری تغییرات و قوی‌تر کردن موتور کرده که شامل جایگزین شدن انژکتورهای 250 سی‌سی با نمونه فابریکی‌اش است. لازم به ذکر است که سیستم پاشش سوخت این موتور به طور کلی از نمونه SFI بوده است.
از دیگر قطعات موتوری که تعویض شده می‌توان دریچه گاز یا TROTTLE POWER CAP ساخت شرکت IRMSCHER را نام برد که نقش بسیاری در امر تنفس و مکیدن هوای بیشتر را ایفا می‌کند.
در همان قسمت بالای موتور و سرسیلند از دو میل سوپاپ 276 درجه به همراه لیفت 10.8 برند و ساخت شرکت RSR PERFORMANCE استفاده شده که برای دورگیری سریع‌تر و بیش‌تر دور زدن موتور بسیار مهم و واجب هستند. ECU استفاده شده همان نمونه اصلی و استاندارد خود همین موتور است ولی به دلیل استفاده از میل سوپاپ‌های جدید و گرفتن قدرت بیشتر ECU چیپ شده و برای آن استیج FINAL هم انتخاب شده و که چیپ‌ست آن در خارج کشور ساخته و برنامه‌ریزی شده و به سفارش مشتری تنظیم شده است.
در بخش انتقال قدرت تغییرات زیادی صورت گرفته و از گیربکس با کد F20 دنده چین شده به همراه FINAL استفاده شده که نیرو توسط یک صفحه کلاچ از جنس گرافیت منتقل و وارد گیربکس می‌شود. با وجود این تغییرات و گرفتن کمپرس 175 قدرت این موتور به 200 اسب و 235 نیتون متر گشتاور افزایش یافته است.
برای پایداری بهتر مجوعه دست ساز ANTI SWAYBAR به محور جلو وعقب اضافه شده در محور جلو STRUT BAR هم برای فرمان‌پذیری بیشتر اضافه شده و همچنین برای قوی‌تر شدن سیستم ترمز از سیستم ترمز اپل وکترا استفاده شده است.

تست شتاب

بعد از بازدید خودرو وارد اتوبان شدیم تا کمی به موتور فشار بیاوریم. راننده در دنده 2 پدال را تخته گاز کرده و ناگهان خودرو شروع به شتاب‌گیری بسیار خوبی می‌کند به دلیل ریز بودن دنده‌ها به سرعت دنده پر شده و اقدام به تعویض دنده می‌کند. در شتاب‌گیری خودرو بسیار راحت و بوده و اصلاً انحرافی نداشته و اثری از گیجی فرمان نبود. به ترافیک می‌رسیم و ترمز گیری شدید انجام می‌شود و به خوبی از پس این قدرت بر می‌آید.
در محل خلوتی توقف کردیم تا یک لانچ معمولی انجام دهیم و عملکرد خودرو در این تست را نیز بررسی کنیم که به دلیل استفاده از لاستیک‌های معمولی، لاستیک‌ها چسبندگی نداشته و در دنده 1 و 2 به طور کامل هرزگردی داشتند.
باید گفت تجربه رانندگی با چنین خودروی تند و فرز و البته نوستالژیکی، واقعاً لذت بخش بوده و جمع کردن چنین خودرویی در شرایط کنونی بازار و محدودیت‌ها، جای تحسین دارد. در پایان از جناب آقای امید حیدری مالک محترم برای در اختیار قرار دادن خودرو به تیم تست خودروبانک تشکر ویژه می‌کنیم.

نظرات کاربران

8 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/18
ممنون از خودرو بانك
از اين دست مقاله ها بيشتر بگذاريد
1396/7/18
اینکه پراید خودمونه!!!!
1399/10/12
بی سواد ...... شما از ماشین چی میدونین
1396/7/18
ناموسا این نگاه دقیق بود؟
1396/7/19
اخر شتتبش چند ثانیه شد؟
1396/11/29
قیمت این ماشین رو میخواستم بدونم
1397/4/26
سلام و وقت بخیر.اقا من دنبال همچین موتوری هستم لطفا کمک کنین ممنون
1400/11/11
سلام، وقت بخير
من همچين موتوري رو ميخوام رو ماشينم بندازم، ازهمين كورسا دارم، لطفا راهنماييم كنيد