موضوعات داغ

مقایسه پژو 3008 و مزدا CX5، جدال فرانسه و ژاپن

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
بهترین پیشنهادات در سگمنت خودروهای شاسی بلند سایز متوسط، یکی خودروی پژو 3008 و دیگری هم خودروی شاسی بلند مزدا CX-5 خواهد بود، برند اولی به عنوان خودروی سال اروپا در سال 2017 میلادی معرفی شده است و برند دوم نیز تاکنون توانسته آمار فروش خیره کننده در بازار استرالیا داشته باشد، حال برای اینکه بدانیم کدام خودرو بهتر از دیگری عمل می‌کند، اخیرا کارشناسان " کارادوایس " در خاک استرالیا موفق به تهیه این دو اتومبیل شده‌اند تا نقاط قوت و ضعف آنان را مورد بررسی قرار دهند، حال گروه خودروبان در تلاش است تا گزارش کارشناسان "کار ادوایس" را در اختیار شما قرار دهد.

اگر در مورد فروش مزدا CX-5 شک دارید، پس در این خصوص بد نیست بدانید که پس از عرضه این محصول از اوایل سال جاری میلادی در بازار استرالیا، با رشد فروش بسیار خوب خود موفق به تصاحب امپراطوری هیوندای توسان در آمار فروش استرالیا شده است و همچنان برای پیدا کردن خریداران بیشتر تلاش می‌کند. اما کمپانی خودروسازی پژو امیدوار است که مشتریان استرالیا هوشمندانه فکر کنند و به نسل جدید پژو 3008 یک نگاه دقیق‌تری داشته باشند که به مراتب طراحی بهتر و عضلانی‌تر نسبت به نسل قبل خود دارد، بویژه تجهیزات جدید صنعت خودروسازی که پژو سعی کرده است آنان را تا حد امکان بر روی شاسی بلند پژو 3008 مورد استفاده قرار دهد، ولی برندهای فرانسوی همچنان جای کار دارند تا جای خود را در کشور استرالیا محکم کرده و اعتماد مشتریان خود را جلب کنند. حال در پایان بار دیگر این سوال بوجود می‌آید که آیا پژو 3008 بهترین خودروی شاسی بلند سایز متوسط این مقایسه است یا خودروی مزدا CX-5 که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

- قیمت و مشخصات
همانطور که می‌دانید، این دو اتومبیل در بازار استرالیا مورد بررسی قرار گرفته است و این کشور دقیقا جایی بر روی کره زمین خواهد بود که هیج علاقه‌ای به ماشین‌های تک محور ندارد و مردم این کشور همیشه سعی می کنند تا یک خودروی شاسی بلند چهارچرخ محرک برای سازگاری با محیط و جاده‌های کشورشان داشته باشند، اما خودروی شاسی بلند پژو 3008 به گونه‌ای ساخته شده است که نه تنها در بازار استرالیا، بلکه در هیچ نقطه دیگر از جهان نمی‌توانید یک نسخه چهار چرخ محرک آن را پیدا کنید، حال کمپانی خودروسازی پژو شاسی بلند سایز متوسط خود را بدون سیستم چهارچرخ محرک راهی بازار استرالیا کرده است، آن هم با سیستم انتقال قدرت "محور جلو محرک" که شاید تنها مردم شهرنشین از خرید آن استقبال کنند.
در نقطه مقابل، خودروی شاسی بلند مزدا CX-5 در نسخه Akera با سیستم چهار چرخ محرک AWD در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت که همین موضوع می‌تواند دست برتری مزدا مقابل پژو 3008 باشد، ولی قیمت گذاری این دو اتومبیل به چه صورت خواهد بود؟

برای خرید پژو 3008 در بازار استرالیا، نیاز به پرداخت 49 هزار و 490 دلار این کشور خواهید داشت که برای بدست آمدن قیمت بین المللی این خودرو، باید رقم مذکور را به دلار آمریکا تبدیل کنید، حال در نقطه مقابل پژو 3008، نمایندگی کمپانی خودروسازی مزدا از شما 50 هزار و 410 دلار دریافت خواهد کرد، اما چیزی که برای مشتریان مزدا آزار دهنده است، نبود آپشن‌های سفارشی مختلف برای مزدا CX-5 خواهد بود.
صبر کنید، فقط گفتیم مزدا CX-5، زیرا شرکت خودروسازی پژو برای نقاشی رنگ متالیک بر روی بدنه اتومبیل از شما 690 دلار اضافه دریافت می‌کند و یا برای نصب روکش‌های چرمی "ناپا" چیزی حدود 2700 دلار استرالیا از شما دریافت خواهد کرد که در واقع همان روکش‌های مصنوعی چرم آلکانتارا هستند که به عنوان چرم‌های ناپا فروخته می‌شود!. علاوه بر این، برای داشتن سقف کامل پانوراما و یک درب عقب الکتریکی بر روی شاسی بلند پژو 3008 باید چیزی حدود 2500 دلار هزینه بیشتری پرداخت کنید.

فارغ از ویژگی‌های اختصاصی، هر دو اتومبیل به چراغ‌های پیشرفته LED با نوربالای اتوماتیک، سیستم راهیاب ماهواره‌ای، رادیو دیجیتال DAB، کنترل‌های صوتی، سیستم تهویه مطبوع دوکاناله، خروجی ‌های تهویه بر روی صندلی‌های عقب، استارت دکمه‌ای و همچنین هر دو اتومبیل به چراغ‌های مه شکن LED مجهز شده‌اند.
ویژگی‌های ایمنی استاندارد هر دو اتومبیل هم شامل کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اضطراری در صورت تشخیص خطر، سیستم هشدار خروج از جاده به همراه سیستم نگهدارنده خودکار اتومبیل بین خطوط، سیستم هشدار نقاط کور و همچنین شامل 6 کیسه هوای ایمنی در جلو/ جانبی و پرده‌ای می‌شود، هرچند با خرید شاسی بلند مزدا CX-5 می‌توانید از سیستم هشدار ترافیک عقب و سیستم ترمز خودکار چرخ‌های عقب بهره‌مند شوید که بر روی پژو 3008 چنین امکاناتی وجود ندارد.
البته پژو برای جبران سیستم‌های مذکور، از سیستم پارک نیمه اتوماتیک با کمک گرفتن از خطوط موازی دوربین دید عقب استفاده می‌کند، ولی شرم آور است که رزولوشن دوربین عقب پژو 3008 بسیار پایین است و در حد ماشین‌های ارزان قیمت می‌ماند. علاوه بر این، سیستم سرگرمی پژو 3008 قابلیت اتصال به "اپل کارپلی" و "آندروید" را خواهد داشت که در خودروی شاسی بلند مزدا CX-5 چنین امکاناتی وجود ندارد و حتی نمی‌توان سفارش داد.

- مشخصات فنی
دو اتومبیل مزدا CX-5 و پژو 3008 از لحاظ مولد قدرتی بسیار نزدیک به یکدیگر هستند، در این میان خودروی شاسی بلند مزدا CX-5 از یک پیشرانه دیزلی چهار سیلندر 2.2 لیتری استفاده کرده است که دارای 173 اسب بخار قدرت در دور موتور 4500 بوده و می‌تواند چیزی حدود 420 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2000 تولید کند.

در مقابل، خودروی شاسی بلند پژو 3008 در زیر کاپوت خود از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر 2 لیتری سود می‌برد که تنها 20 نیوتن متر گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه مزدا CX-5 دارد، اما در عوض قدرت خروجی آن 5 اسب بخار بیشتر از پیشرانه 2.2 لیتری مزدا CX-5 خواهد بود.
به طور دقیق، پیشرانه توربو دیزل 2 لیتری پژو 3008 در محدوده 3750 دور بر دقیقه می‌تواند 178 اسب بخار قدرت تولید کند و گشتاور خروجی آن هم با رساندن دور موتور به محدوده 2000، چیزی حدود 400 نیوتن متر خواهد بود تا یکی گشتاور بیشتری داشته باشد و دیگری هم قدرت بیشتر. اما در مجموع هر دو پیشرانه یک عملکرد بسیار خوب را ارائه می‌دهند که به راحتی نیازهای راننده را برطرف خواهد کرد.
از طرفی دیگر، پیشرانه‌های بکار رفته بر روی این دو خودرو با یکدیگر متفاوت هستند و از جعبه دنده‌های 6 سرعته اتوماتیک متفاوت برای دریافت و انتقال نیروی آنان استفاده شده است، به همین دلیل است که شاهد ناهماهنگی میان قدرت و گشتاور تولیدی پیشرانه‌ها هستیم که یکی از آنان گشتاور بیشتر دارد و دیگری قدرت بیشتر نسبت به رقیب خود.

هنگام رانندگی با خودروی پژو 3008 در سرعت‌های پایین، داخل کابین فقط صدای موتور شنیده می‌شود و خوشبختانه خبری از لرزش و ارتعاش نخواهد بود، اما با خرید مزدا CX-5 می‌توانید همین اندک صدای وارد شده به داخل کابین را کمتر کنید. با انتخاب حالت اسپرت در خودروی مزدا CX-5، سیستم تعلیق اتومبیل اندکی سفت شده و همچنین یک صدای ظریف موتور از بلندگوهای داخل کابین پخش می‌شود تا احساس کنید که ماشین شما درست همانند یک خودروی اسپرت زنده و سرحال است. در این حالت جعبه دنده اتومبیل هم وارد عمل شده و کار خود را سریع‌تر انجام می‌دهد تا نیروی موتور بهتر و سریع‌تر به چرخ‌های اتومبیل منتقل شود.
کمپانی خودروسازی پژو ادعا می‌کند که مصرف سوخت این اتومبیل برای کارکرد 100 کیلومتر چیزی حدود 4.7 لیتر خواهد بود، اما در آزمایشات عملی کارشناسان "کار ادوایس" این رقم به 7 لیتر در ازای کارکرد 100 کیلومتر افزایش پیدا کرده است که یک رقم نزدیک به مصرف سوخت حدودا 6 لیتری مزدا CX-5 است.


در پایان این تست و بررسی، کارشناسان به خودروی مزدا CX-5 یک نمره کلی 8 داده‌اند که از مجموع و تقسیم نمره 8 برای عملکرد و اقتصاد اتومبیل، نمره 7.5 برای امکانات و فضای کابین، نمره 8 برای تکنولوژی و قابلیت‌های اتصال، نمره 8 برای قیمت و امکانات و همچنین نمره 7.5 برای سطح رانندگی و هندلینگ اتومبیل به دست آمده است که یک نمره قابل قبول خواهد بود.
علاوه بر این، نمراتی جداگانه هم برای پژو 3008 در نظر گرفته شده است که باتوجه به نمره 8 برای کارایی و اقتصاد، نمره 8.5 برای امکانات و فضای کابین، نمره 8.5 برای تکنولوژی و قابلیت‌های اتصال، نمره 7.5 برای قیمت و امکانات و همچنین در پایان باتوجه به نمره 8 برای سطح رانندگی و هندلینگ، نمره نهایی 8 برای خودروی سال 2017 اروپا بدست آمده است.

شاید برایتان جالب باشد که هر دو اتومبیل نمره 8 دریافت کرده‌اند، اما در واقع کارشناسان از قانون رُند کردن اعداد استفاده می‌کنند و به همین دلیل است که نمره هر دو اتومبیل با توجه به ریز نمرات متفاوت، در این مقایسه به عدد مشابه 8 رسیده است، اما اگر دقیق بخواهیم بررسی کنیم، نمره مزدا CX-5 در این تست و بررسی به چیزی حدود 7.8 می‌رسد، این درحالیست که خودروی پژو 3008 با جمع و تقسیم نمرات آن، به نمره 8.1 می‌رسد که نشان از برتری این خودروی فرانسوی در مقابل مزدای ژاپنی دارد، با این وجود که خودروی پژو 3008 با سیستم محور جلو محرک وارد بازار استرالیا شده و به مصاف مزدا CX-5 چهار چرخ محرک رفته است.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/11
پژو اصلا در حد و اندازه هاي اسم مزدا نيست.بعيد ميدونم اگه يه روز هر دو خودرو تو بازار ايران موجود باشن كسي مزدا رو نخره و بره يه برند سطح پايين فرانسوي بخره.قطعا كلاس مزدا يه چيز ديگست
1396/9/11
عجیب هست اگر متن را بخوانیم بیشتر میبینیم خوبی های مزدا از پژو بیش تر است ولی در آخر نتیجه گیری پژو 8.1 و مزدا 7.8 ولی خب دور از انصاف نباشیم پژو 3008 نسبت به نسل قبل 180 درجه فرق کرده وکابینش بسیار زیبا است و در لحاظ طراحی رقیبی ندارد موتور خوبی هم دارد که جواب گوی تمام نیاز ها است