موضوعات داغ

بدنه‌های پوشالی! رسوایی جدید برای خودروسازان بزرگ ژاپنی!

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
عنوان مقاله بسیار گمراه کننده خواهد بود، زیرا مخاطب اولین فکری که به سراغش می‌آید، این است که شرکت‌های خودروساز ژاپنی در ساخت محصولاتشان تقلب کرده‌اند، اما حقیقت ماجرا این است که حتی خود شرکت‌های خودروسازی هم قربانی این تقلب شده‌اند.
کوبه استیل، شرکت فولاد ژاپنی است که در زمینه طراحی و ساخت محصولات بر پایه مس، تجهیزات آلومینیمی و تیتانیمی، فولاد ضد زنگ، ربات‌های جوشکاری، ورق‌های آلومینیومی، آلیاژهای آلومینیوم، تجهیزات آهنگری، ماشین‌آلات فلزکاری، جرثقیل، لودر، بیل مکانیکی زیرساخت‌های نیروگاه هسته‌ای و ماشین‌آلات راه‌سازی فعالیت می‌کند. حال این شرکت باتوجه به محصولاتی که تولید می‌کند، با شرکت‌های خودروساز ژاپنی از جمله تویوتا، هوندا و سوبارو نیز در تعامل بوده و قطعات آلومینیومی و مسی مورد نیاز آنان را تامین می‌کند، اما گویا این شرکت برای ساخت فلزات برخی از قسمت‌های اتومبیل کوتاهی کرده است تا حالا 3 شرکت خودروسازی مذکور را برعلیه خود بسیج کند.

به گزارش بلومبرگ و به نقل از خودروبانک، سه شرکت خودروسازی تویوتا، هوندا و سوبارو در حال برنامه ریزی اقدام قانونی علیه "کوبه استیل" هستند که دلیل اصلی آنان طبق ادعای بلومبرگ، ساخت درب‌ها، کاپوت و قطعات پیرامونی بدنه اتومبیل با استقامت کمتر است که باعث شده محصولات شرکت‌های ذکر شده دارای بدنه پوشالی باشند!.
در این خصوص گفته می‌شود که شرکت فولاد "کوبه استیل" مواد را به بیش از 200 شرکت ارسال کرده و همچنین قدرت استحکام فلزات را جعل کرده است تا به نظر برسد که فلزات تولید شده از سوی این شرکت دارای شرایط کیفی استاندارد برای استفاده در محصولات مختلف از جمله اتومبیل‌ها هستند. علاوه بر این‌ها، مشخص شده است که جعل ارقام به طور منظم صورت گرفته و در تمام چهار کارخانه آلومینیوم "کوبه استیل" چنین شرایطی حاکم بوده است.

سخنگوی کمپانی خودروسازی تویوتا نیز در یک بیانیه پیرامون این موضوع عنوان کرد که در حال کار برای تعیین شرایط مناسب در جهت رفع مشکلات وسایل آسیب دیده هستند. وی در ادامه افزود: ما به سرعت در حال بررسی هستیم تا مشخص کنیم که چه محصولاتی این وضعیت را دارند و چه اجزایی از آنان باید تعویض شود. ما متوجه هستیم که این مشکل از سوی تامین کنندگان بوده و می‌تواند یک مسئله جدی برای ما باشد.
در پایان هم گفته می‌شود که جعل آمار از سوی "کوبه استیل" و قطعاتی که به این روش ساخته شده است، در محصولاتی مورد استفاده قرار گرفته که از ماه سپتامبر 2016 تا ماه اوت 2017 ساخته شده‌اند. در این زمینه کارشناسان برآورد می‌کنند که جایگزینی قطعات معیوب می‌تواند تا 133 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/23
اون از ایربگ ها اینم از بدنه واقعا عزیزانی که ژاپنی میخرن خیالشون همه جوره راحت باشه خخخخخ
1396/7/24
جناب گی گی (gigi):
نه مشکل ایربگ نه این مشکل ناشی از خطای خودروساز نبوده و به خاطر خطا و کوتاهی شرکت های دیگه بوده
شما اون مشکل سانتافه که قطعات همراه با ضایعات خط تولید موتاژ کرده بودن چکار میخوای بکنی؟ جوابی براش داری؟
1396/7/25
جناب نرید ( navid )
اولا بنده مدیر عامل هیوندای نیستم که بخوام پاسخگو باشم و از کیفیت سانتافه که 2014 خریدم بسیار بسیار راضی هستم و تا الان فقط آب و روغن قبلش هم مزدا 3 نیو داشتم دوما مشکل از هرکسی که هست خودروساز مقصره الان پرایدت خراب میشه میگی کروز مشکل داره یا سایپا ؟؟ پس حرف چرت نزن و سوما شما برو مشکلات پراید و تیبا رو بررسی کن که به کارت میاد ممکنه بتونی بخری نه ماشین های 200 میلیونی
1396/7/25
اقای نوید خان برادر گرامی. خودرو ساز مسئول کنترل کیفیت قطعات محصولات و مجموعه های ورودی هستش. اگر فرمایش شما درست باشه ایران خودرو و سایپا هم مقصر کیفیت محصولات تولیدی نیستند و مشکل جای دیگری است. ولی در واقع اتفاقاتی که داره برای شرکت های ژاپنی می افته ( مثل داستان ابروریز میتسوبیشی و جدیدا نیسان و حالا تویوتا و هوندا و غیره ) نشون دهنده این هست که این شرکت های برای کاهش هزینه های و افزایش سود قطعات ورودی خودشون رو به درستی کنترل کیفیت نمی کنند و این موضوع از نظر من به عنوان فردی که سالها در صنایع خودرویی مشغول به کار بوده عیب بزرگیه. کور نباشیم. حسن رو ببینیم عیب رو هم ببینیم.
کیفیت مثال زدنی ژاپنی حداقل در خودرو داره کم کم تبدیل به افسانه میشه. متسافانه
1396/7/27
دلیل بر این نیست برو رده بندی جهانی رو ببین کی اول هست پراپشن ترین شده تویوتا مورد اعتماد ترین تویوتا
همون ضرب المثل هست دیگه میگه گربه دستش به گوشت نمیره میگه پیف پیف بو میده
1396/7/23
ده سال مونده تا چین به کره برسه . همینقدر هم زمان لازمه تا کره به ژاپن برسه . اونوقت الان معلوم شده که ماشینهای ژاپنی ایرادات ریز و درشت زیادی دارن . حالا فکر کنین مردم ما کجای دنیان که سر ماشینهای کره ای و چینی به جون هم میفتن .
کاش همه این ماشینهای آشغال آسیایی گم و گور میشدن و فقط ماشینهای آلمانی و آمریکایی به ایران میومدن . درست مثل دهه پنجاه . با اون ب ام و و بنز و کادیلاک و شورولت های بی نظیرش که هنوز که هنوزه ، لاشه اونها میارزه به کل ماشینهای آسیای جنوب شرقی .
1396/7/24
این دقت روی جزئیات رو المانی ها و امریکایی ها هم اگر میکردن ، شاید میفهمیدن ایربگ ها و بدنه هاشون مشکلاتی داره!
وگرنه بعد چند هزار کیلومتر ، راهی تعمیرگاه نمیشدن!
1396/7/24
خیلی خنده داره که مردم احساسی ما همینجوری مثل شما یک شبه یکی رو رئیس جمهور میکنند یک شبه هم با کله میزننش زمین . و خیلی چیزهای دیگه.. با یک گزارش کل خودروسازی آسیا رو بردی زیر سوال.. در حال حاضر تویوتا اولین و برترین خودروساز جهان است نقطه سرخط. (ژاپنی سوار نیستم) ولی واقعیت همینه. اتفاقا دیشب یک کمری گرند 2005 سوار شدم بعد این همه سال یک صدا داخل کابین نمیومد
1396/7/23
بفرستن ایران 133 میلیمن دلار ضررو تبدیل میکنیم 1330میلیون دلار سود
1396/7/24
یعنی ایمنی پایین،
اوه اوه
خیلی زوره انقدر پول بدی بعد تصادف کنی که مهمترین مسئله یه ماشین خوب ایمنیشه انگار با پراید و 405 تصادف کرده باشی
1396/7/26
انگار این فولاد پوشالی در فرانسویها هم هست عکسهای تصادف ام وی ام 110 رو با رنوتالیسمان سرچ کنید منظورم رو می فهمید.