موضوعات داغ

بررسی نیسان جوک R، قلب وحشی GTR روی بامزه ژاپنی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد زمانی که یک موتور 600 اسب بخاری از روی نیسان GT-R بردارید و بر روی کراس اوور نیسان "جوک" نصب کنید؟!. شاید این موضوع کمی عجیب و غیرمحتمل به نظر برسد، اما این اتفاق صورت گرفته و شاهد نصب پیشرانه نیسان GT-R بر روی کراس اوور نیسان جوک هستیم که حالا با لقب جدید R شناخته می‌شود.
نیسان جوک R 2.0 یکی از موارد نادر در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود که در آن چشم انداز تخیلی‌های تولید کنندگان از بین رفته و بجای آن خلاقیت و توانایی‌های مهندسی به درخشش می‌انجامد. این خودرو برای کسانی ساخته شده است که وضعیت مالی آنان مناسب بوده و مشکلی در خرید این اتومبیل نداشته باشند، زیرا این خودرو تنها سفارش داده می‌شود و قیمت بسیار بالایی معادل 400 هزار پوند دارد که قطعا چنین انتظاری هم می‌رفت.
معمولا در چنین شرایطی، شرکت‌های خودروسازی صرفا یک ماشین با پیشرانه بزرگ و قدرتمند برای تبلیغات و نمایش آنان در نمایشگاه‌های بین المللی می‌سازند، اما نیسان تجربی عمل کرده و ایده خود را توسعه داده است تا این خودروی کراس اوور با داشتن پیشرانه بزرگ نیسان GT-R، حتی قادر به ثبت سرعت 320 کیلومتر بر ساعت باشد.

نیسان جوک R

نیسان جوک R

به طور دقیق‌تر، در سال 2011 میلادی کمپانی خودروسازی نیسان تصمیم به ساخت یک خودروی کراس اوور قدرتمند گرفت، به همین دلیل به سراغ کراس اوور نیسان جوک رفت و از پیشرانه نیسان GT-R در زیر کاپوت آن استفاده کرد که با انجام این کار، خودروی نیسان جوک R با حداکثر قدرت 458 اسب بخار متولد شد. اما ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود، زیرا پس از آن در سال 2015 شرکت خودروسازی نیسان یک نسخه بروزرسانی شده از این خودرو آماده کرد که حالا به دست کارشناسان "اتو اکسپرس" افتاده تا تجربیات خود را شرح دهند.
پلتفرم نیسان جوک R همان پلتفرم اصلی است، اما ارتفاع آن نسبت به زمین حدود 150 میلی متر کاهش داشته و از یک قفس رول محافظ در داخل کابین این خودرو استفاده شده است تا همزمان با افزایش نیروی اتومبیل، ایمنی آن هم در سرعت‌های بالاتر حفظ شود. در زیر کاپوت این خودرو همانطور که گفتیم، از پیشرانه هشت سیلندر 3.8 لیتری نیسان GT-R استفاده شده است که مجهز به توربوشارژر بوده و از یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بر روی خود سود می‌برد که پیش از این حدود 485 اسب بخار قدرت برای نیسان جوک R به همراه داشته است، اما در مدل‌های جدید این خودرو با ایجاد یکسری تغییرات بر روی پیشرانه و تقویت آن، موفق به تولید حداکثر 600 اسب بخار قدرت شده‌اند تا با خودروی نیسان GT-R نیسمو برابری کند!!.

نیسان جوک R

نیسان جوک R

صندوق عقب این اتومبیل به نصب قفس‌های رول ایمنی اختصاص داده شده است و بر روی صندلی‌های اتومبیل از روکش‌های باکیفیت "آلکانتارا" استفاده شده است. کمربندهای ایمنی از 4 نقطه سرنشینان را مهار می‌کنند تا خطری آنان را تهدید نکند.
عملکرد اتومبیل بسیار شگفت انگیز است، باوجود استفاده از یک سپر حجیم در قسمت جلو به همراه بامپرهای بزرگ ثابت، بدنه حجیم در قسمت عقب اتومبیل و همچنین کاهش ارتفاع اتومبیل نسبت به سطح زمین، این خودرو می‌تواند در عرض تنها 2.9 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و با سرعت 320 کیلومتر بر ساعت به راه خود ادامه دهد که یک پیشرفت چشمگیر برای نیسان جوک به شمار آمده و همچنین به عملکرد شگفت انگیز نیسان GT-R هم نزدیک شده است تا پیشرانه فوق العاده نیسان GT-R بر روی اتومبیل‌های دیگر هم یک عملکرد فوق العاده از خود به نمایش بگذارد.

نیسان جوک R

نیسان جوک R

هندلینگ این خودرو در سرعت بالا، می‌تواند آسایش را از سرنشینان اتومبیل بگیرد و آنان را به اطراف پرتاب کند، اما در فرمان دادن‌های ناگهانی، کمربندهای ایمنی اتومبیل به خوبی در 4 نقطه سرنشینان را مهار می‌کند تا پرتاب آنان به اطراف کمتر احساس شود. استفاده از رینگ و لاستیک‌های پهن‌تر بر روی این اتومبیل، تاثیر شگفت آوری برای دستیابی به ثبات بیشتر در سرعت‌های بالاتر فراهم می‌کند، اما فاصله بین دو محور این خودرو نسبت به نسخه‌های استاندارد کمتر شده است تا اتومبیل مانوردهی و چابکی بیشتری هنگام حرکت داشته باشد.
در پایان شاید این سوال بوجود بیاید که نیسان جوک R 2.0 تنها اجازه ورود به پیست اتومبیلرانی را داشته باشد، اما در واقع این خودرو علاوه بر قابلیت شرکت در مسابقات اتومبیلرانی، می‌تواند کاملا قانونی وارد خیابان‌های شهری نیز شود. این خودرو همانطور که گفتیم، با قیمت 400 هزار پوند ساخته خواهد شد که تاکنون بیشتر مدل‌های آن در خاورمیانه فروخته شده است، اما اگر مشتری وجود داشته باشد، نیسان هیچگونه اعتراضی نسبت به ساخت چندین مدل دیگر این خودرو نخواهد داشت.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/26
سلام
ممنون از نیسان ولی ما تو جوک معمولیش موندیم این که بماند.
1397/2/20
موتور gtrهشت سیلندر نیست 6هست تحقیقت بیشتر کن عزیز