موضوعات داغ

بررسی مزدا BT-50 پیکاپ دوکابین ناآشنا ژاپنی

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برای خرید یک خودروی پیکاپ، گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی مشتریان خواهد بود که در این چند سال اخیر بیشتر هم شده است، اما در این میان خودروی مزدا BT-50 XTR می‌تواند یک انتخاب ارزشمند برای کسانی باشد که هم تمایل به صرفه جویی در هزینه‌های پرداختی خود دارند و هم می‌خواهند یک خودروی پیکاپ 2 کابین داشته باشند که توسط شرکت‌های بزرگ خودروساز ژاپنی ساخته و پرداخته شده است.
حال باتوجه به پاراگراف بالا، کارشناسان "کار ادوایس" موفق به تست و بررسی یکی از مدل‌های دوکابین مزدا BT-50 XTR شده‌اند که در ادامه قصد داریم شرح آن را در خودروبانک مورد بررسی قرار دهیم.
اول از همه اگر با قیمت گذاری این اتومبیل شروع کنیم، می‌توان گفت که این خودرو در نسخه‌های پایه خود به قیمت 49 هزار و 700 دلار به مشتریان در استرالیا عرضه می‌شود، اما نسخه‌های بالاتر آن موسوم به GT که دارای امکانات بیشتری است، به قیمت 51 هزار و 790 دلار استرالیا به مشتریان عرضه خواهد شد تا هم یک خودروی پیکاپ دو کابین از یک شرکت خودروساز معتبر ژاپنی سوار شوید و هم بخش قابل توجهی از هزینه‌های پرداختی خود را ذخیره کنید.

مزدا BT-50

مزدا BT-50

هیچ اطلاعات دقیقی از امکانات نسخه‌های استاندارد مزدا BT-50 XTR وجود ندارد، اما ویژگی‌های این اتومبیل از لحاظ تجربی می‌تواند شامل رینگ‌های آلیاژی 17 اینچی، دستگیره‌های کرومی رنگ اتومبیل، چراغ‌های جلو اتوماتیک، برف پاکن‌های اتوماتیک، پوشش‌های آیینه جانبی، سپر عقب کروم، پلکان برای ورود راحت‌تر سرنشینان به داخل کابین، آینه‌های برقی، آینه‌های داخلی الکتروکرومیک و... می‌شود که به احتمال زیاد جزو تجهیزات استاندارد این اتومبیل به شمار خواهد رفت که در نسخه تست شده به دست کارشناسان "کار ادوایس" چنین مواردی وجود داشت.
در مدت زمانی که با این خودرو رانندگی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که سیستم سرگرمی اتومبیل واقعا افتضاح است و می‌تواند شما را هنگام استفاده کلافه کند، اما در مقابل باید به هزینه‌های پرداختی خود برای داشتن یکی از خودروهای پیکاپ مزدا هم فکر کنید که با پرداخت هزینه بیشتر، می‌توان یک خودروی بهتر با تجهیزات پیشرفته‌تر خریداری کرد. هرچند خبر خوب برای مشتریان مزدا BT-50 XTR می‌تواند بهبود این سیستم در نسخه‌های جدید باشد. یکی از معایب بزرگ سیستم سرگرمی اتومبیل هم عدم استفاده از سیستم MZD Connect در سیستم سرگرمی اتومبیل است که هنوز تبدیل به یک آپشن استاندارد برای این خودروی پیکاپ نشده است. در واقع تعجب برانگیز است که چرا کمپانی خودروسازی مزدا بر روی پیکاپ BT-50 XTR از سیستم MZD Connect استفاده نکرده و می‌توانست با نصب این رابط کاربری بر روی ماشین، دسترسی مشتریان خود را به سیستم سرگرمی اتومبیل بهتر کند.

مزدا BT-50

توضیحات

به غیر از موارد بالا، صفحه نمایشگر اتومبیل دارای تاچ اسکرین (لمسی) بوده و سیستم راهیاب ماهوره‌ای آن به اندازه کافی سریع و دقیق عمل می‌کند. یک دوربین دید عقب هم بر روی اتومبیل نصب شده است که تصویر آن در صفحه نمایشگر اتومبیل نشان داده خواهد شد، بویژه اتصال بلوتوث که در طول تست ما هیچ مشکلی بوجود نیاورد، اما در مقابل هیچگونه پشتیبانی از اپل کارپلی و یا آندروید صورت نمی‌گیرد.

مزدا BT-50

مزدا BT-50

کابین BT-50 باتوجه به راحتی سرنشینان و نیازهای آنان به محل‌های ذخیره سازی طراحی شده است که در نسخه‌های جدید آن شاهد بروزرسانی کابین و ارتقا آن هستیم. داخل کابین بین صندلی‌های جلو فضای نسبتا بزرگی وجود دارد که برای ذخیره سازی وسایل دم دستی و یا حتی راحتی بیشتر سرنشینان کاربرد خواهد داشت. طراحی داشبورد اتومبیل و غربیلک فرمان کمی ساده است، اما کنسول مرکزی آن بسیار خوب طراحی شده و از کلیدهای باکیفیت در تکمیل آن استفاده شده است.
ردیف دوم صندلی‌های اتومبیل، یکی از بهترین نمونه‌های کلاس خود است که یک فضای مناسب در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد و سرنشینان بزرگسال بدون مشکل می‌توانند از فضای عقب اتومبیل استفاده کنند. علاوه بر این‌ها، برای سرنشینان عقب اتومبیل یک سوکت برق 12 ولت تعبیه شده است که می‌توانند تلفن همراه خود را با آن شارژ کنند، هرچند برای سرنشینان جلو هم این سوکت به همراه 2 پورت USB تعبیه شده است.

مزدا BT-50

مزدا BT-50

با ورود به بخش فنی اتومبیل، به یک پیشرانه 3.2 لیتری پنج سیلندر توربو دیزل خواهیم رسید که در کلاس خود یک پیشرانه قدرتمند به شمار می‌آید، زیرا دارای قدرت 197 اسب بخاری در کنار 470 نیوتن متر گشتاور است که به خوبی پاسخگوی نیاز راننده خواهد بود. طبق ادعای سازمان ADR، مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل به ازای کارکرد 100 کیلومتر چیزی معادل 9.2 لیتر عنوان شده است، درحالی که کارشناسان ما با انجام تست‌های لازم به مصرف سوخت 12.8 لیتری در کارکرد ترکیبی شهر و بزرگراه دست پیدا کرده‌اند، هرچند ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از این تست در شهر انجام شد که دلیل اصلی مصرف سوخت بالای آن می‌تواند باشد.

مزدا BT-50

مزدا BT-50

در رانندگی با سرعت کم، شما به وضوح متوجه تاخیر توربوشارژر خواهید شد و همچنین گیربکس خودکار اتومبیل هنگام رها کردن پدال گاز در سرعت‌های پایین، در انتقال قدرت پیشرانه و یا عدم انتقال آن تردید دارد، اما این موضوع هرگز باعث نشد تا تجربه رانندگی ما خراب شود. در ادامه تست، با قرار دادن چهار حلقه لاستیک آفرودی در قسمت بار اتومبیل، حتی این افزایش وزن اندک هم در عملکرد مزدا BT-50 تاثیرگذار بود و باعث شد که رفتار این خودرو تغییر کند.
فرمان اتومبیل در سرعت‌های پایین کمی سنگین عمل می‌کند و درست همانند جعبه دنده اتومبیل، در عملکرد آن تردید وجود دارد، اما با افزایش سرعت اتومبیل این سنگینی سیستم فرمان کاهش پیدا خواهد کرد، اما فرمان دهی شما نیز در سرعت‌های بالا به چند درجه محدود خواهد شد. در ادامه خودروی پیکاپ BT-50 دارای یک دایره چرخش گسترده است، بنابراین شما نمی‌توانید با این خودرو مانورهای سریع داشته باشید.

مزدا BT-50

مزدا BT-50

در پایان باتوجه به تجربه تقریبا 1 هفته با این خودرو، می‌توان خودروی پیکاپ BT-50 را یک خودروی دوست داشتنی توصیف کرد، اما در مدل‌های XTR خود چندان قابل قبول نخواهد بود، ولی همچنان اگر به فکر ذخیره پول خود هستید، می‌توانید دلایلی قانع کننده برای خرید این اتومبیل داشته باشید.
در پایان پس از تست‌های انجام شده، این خودرو موفق به دریافت نمره 7.5 از 10 شده است که حاصل جمع و تقسیم نمرات 8.5 برای کارایی و اقتصاد، نمره 7.5 برای فضای کابین و راحتی، نمره 7 برای تکنولوژی و اتصالات، نمره 7 برای قیمت و امکانات و همچنین در پایان نمره 7.5 برای سطح رانندگی و هندلینگ اتومبیل بوده است.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/29
طراحی عقبش چقدر زشت و بد ترکیبه. ماشینای چینی هم دیگه اینقدر افتضاح نیستن.
1396/7/30
چه طراحی بدی داره عقبش..........خداییش کاپرا و فوتون قیافه بهتری دارن
1401/3/16
این مزدا دو کابین رو چجوری میشه تو ایران تهیه کرد و قیمتش چند تومانه؟
1402/2/23
این ماشین تا جایی که میدونم در ایران فقط دوتا مدل ۲۰۱۰ ازش وجود داره که فیسش هم این نیست و مربوط به نسل قبل هست که اونها هم داخل منطقه آزاد اروند تردد دارن