موضوعات داغ

ستاره‌های رنگارنگ کیفیتی، کیفیت چینی بهتر است یا ایرانی؟

عکس نویسنده
فراز مصری
نویسنده
عکس مطلب اول
چند سالی است بازار خودروی کشورمان داغ‌داغ شده است طوریکه هر نوع خودرویی با هر نوع قیافه و قیمتی سرانجام به فروش می‌رسد. کاری نداریم که چقدر قیمت‌گذاری‌ها کارشناسی و دقیق انجام می‌گیرد و یا کیفیت کدام مدل بهتر است و کدم بی‌کیفیت! ولی باید گفت بازار کاملاً تشنه‌ای داریم، بازاری که تنوع محصول مختلف در آن رفته‌رفته بیشتر شده و به سمت رقابتی شدن پیش میرود. اما در این بین خودروهای چینی حضور پررنگی داشته‌اند که دروازه ورودشان به کشورمان گسترده شده و روز به روز این روند در حال افزایش است و محصولات چینی با تمام اعتماد به نفس در همه رده‌های قیمتی ورود کرده‌اند و حتی از نظر کیفیتی توانسته‌اند گاهاً بهتر از رقیبایشان ظاهر شوند. اما موضوع بحث ما فقط چینی‌ها نیستند، بیشتر تمرکز ما محصولات داخلی خودروسازان هستند که چقدر توانسته‌اند در این بازار پر فراز و نشیب پیشرفت کرده و آیا به سطح کیفیتی و آپشنی قابل قبولی رسیده‌اند؟
قبل از شروع بحث باید بگویم با استاندارد کیفیت و جدول رده‌بندی و ستاره‌ها و این گونه داستان‌ها کاری نداریم این مقاله از خودروبانک از نظرت مردمی در کامنت‌ها و پرس‌و‌جوها جمع‌آوری شده است. اینکه در نهایت کیفیت خودروهای چینی بهتر است یا ایرانی؟

داستان ورود محصولات چینی به ایران از سال 90 به بعد و با قوت گرفتن تحریم رنگ بوی تازه‌ای به خود گرفت و به اصطلاح صنعت خودروی کشورمان که کاملاً فلج شده بود به دست چینی‌ها افتاد و کمی رنگارنگ شد. چینی‌ها از این فرصت کمال استفاده را کرده و محصولاتی جدیدتر و با چهره‌هایی زیباتر را به خط تولید شرکت‌های داخلی تحمیل کردند. شرکت‌هایی که قبل از آن همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های مطرح دنیا داشتند و دیگر به ناچار تنها فرشته نجات آن‌ها، چینی‌ها شده بودند.
اما داستان فقط به مونتاژ محصولات چینی ختم نمی‌شود و بلکه ورود محصولات چینی تاثیر به سزایی در تغییر قطعات اصلی نیز داشته و حتی قطعات درجه چندم چینی نیز در بازار به وفور دیده می‌شود و زنگ خطری برای قطعه‌سازان بزرگ کشور به صدا درآمد، در حالیکه همان قطعات را تولیدکنندگان قطعات داخلی به راحتی می‌توانند تولید کنند. کار تا آنجایی پیش رفته که بعضاً خودروهای صفر کیلومتری بعد از پیمایش تنها 2 هزار کیلومتر به تعویض کامل دیسک صفحه محکوم می‌شوند و در طرف مقابل مشتریان ناراضی هستند که هیچ‌کس حتی به صدای اعتراض و ناراحتی آنها از این وضعیت گوش هم نمی‌دهد چه رسد به اینکه گوش دهند و اقدامی صورت نگیرد! اعتراضاتی در مورد کیفیت بد خودروهایی که بعضاً از ستاره‌های زیاد کیفیتی خود در رده‌بندی‌های مختلف می‌نازند و فراموش کرده‌اند که ستاره‌های واقعی که در نهایت باعث فروش بیشتر شود، در دستان خریداران است نه فلان ارگان و رسانه!
شاید جواب این سوال را نتوان به این راحتی‌ها داد! تا چند سال قبل قطعاً کیفیت چینی‌ها از ایرانی‌ها بدتر بود، اما حال نه تنها محصولاتی که به ایران ارسال کرده‌اند، متنوع و مدرن‌تر شده، بلکه در طرف مقابل ایرانی‌ها آنچنان تلاشی برای افزایش کیفیت و تنوع محصولات متناسب با چینی‌ها نکرده‌اند و حتی در زمینه‌هایی پسرفت نیز داشته‌اند که خبر چند روز پیش خودروبانک در مورد مشکلات مونتاژی پژو 207 از این نمونه‌ها است. شاید در حال حاضر جواب قطعی این سوال معلوم نباشد اما اگر اوضاع به همین صورت پیش رود، به زودی شاهد گذر چینی‌ها و پیشی گرفتن آن‌ها از تولیدات داخلی خواهیم بود.

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/24
والا من با داشتن چندین نوع خودروی چینی الان یک سمنددارم واقعا کیفیت چینی ها خیلی بالاتتر از خودروهای ایرانی هست.و مخصوصا در مورد سروصدا اتاق!!!بزرگترین اشتبا خریدن خودروی ایرانی هست
1396/7/24
یه چیزی بگید ما ندونیم اینا رو که بچه 7 ساله هم میتونه تشخیص بده
1396/7/24
shak nakon chini
1396/7/24
هیچی دیگه هر کی رو پیدا میکنید میگیریدش واسه مقاله
1396/7/24
من ترجیه میدم محصول اصلی کمپانی چینی رو سوار بشم تا محصولات چینی اما ب اسم ایرانی
همین خودرو ساز های چینی غیرتشون بیشتره چرا که بار ها شنیده ایم که زیر بار داخلی سازی خودرو هاشون با درصد بالاjv نرفتن
کلا صنعت و اقتصاد چین از ما خیلی جلوتره و طبیعتا خودروسازیشون با سرعت بالایی پیشرفت کرد و الان ازما جلوتر و هرچی زمان میگذره بیشتر هم میشه(رجوع کنید به مدل های 2017 یا فیس لیفت محصولاتشون)
1396/7/25
پ ن پ ایران جلو میزنه .چه حرف مسخره ای
1396/7/25
این سوال از نظر من دو پاسخ دارد:
1-کیفیت قطعات ساخت ایران از چینی بهتره( ایران قطعه سازان بهتری دارد)
2-کیفیت مونتاژ و خودروهای ایران از خودروهای چینی متاسفانه پایین تره!( ایران خودروسازان بدی دارد!)
متاسفانه آفتی که در صنعت خودروی ایران وجود دارد، کاهش قیمت با حذف قطعات به ظاهر بی اهمیت مثل قطعات تریم داخلی و عایق های صدا گیر و حرارتی خودرو است که در ایجاد سر وصدای اتاق نقش بسزایی دارد. این قطعات بی اهمیت دقیقا باعث شده خودروهای ایرانی پر سر و صدا و بی کیفیت به نظر برسند! خودروسازان عزیز باید بدانند که ارزان سازی را با بهبود بهره وری بدست آورند، نه اینکه از سر و ته قطعه تولیدی بزنند تا خودرو ارزان شود.
خودروسازهای چین به واسطه شرکای خارجی خود این قضیه را درک نموده اند. همچنین خودروسازان چین قطعات اصلی و حیاتی را از تامین کنندگان اروپایی و کره ای و ژاپنی خریداری می کنند( دقت کنید موتور و گیربکس اغلب این خودرو ها ژاپنی هستند و خیلی قطعات برقی هم زیمنس و بوش هستند!
متاسفانه ما اگر روی قطعه سازی تمرکز کرده بودیم، الان اوضاعمون مثل ترکیه بود!
هیچوقت یادم نمیره وقتی برای اولین بار در نمایشگاه سوار سمند تولید ایرانی شدم از بی صدا بودن اتاق لذت بردم! اما الان حالم به هم میخوره!
1396/7/25
چین دومین اقتصاد بزرگ دنیاست و مدت زیادیه که ژاپن رو جا گذاشته طبیعتا با ثروتی که در این کشور موجوده و برنامه ریزی گسترده برای صنعت خودروسازی چین به زودی شاهد جهانی شدن محصولاتشون خواهیم بود کما اینکه تو فرانکفورت دیدیم که چری اکسید با استانداردهای روز جهان معرفی شد پیشرفت محصولات چینی در بازار داخلی ایران هم کاملا مشخصه و بنده به شخصه محصولات چینی رو به ایرانی ترجیح میدم اون ستاره های کیفی هم تو سیستم فاسد اداری ایران مشخصه چجوری میچسبه به بعضی ماشین ها کسی به این ستاره های جعلی نگاه نمیکنه
1396/7/25
چینیا تو ایران بد اسم در کردن و قطعا مشکلات خاص خودشونو دارن و اینکه نمیتونن مثل خودرو های هر کشور پیشرفته دیگه ای حس لوکس بودنو القا کنن (البته نه همشون)............. ولی یدونه خودرو چینی میرزه به صدتا ماشین ایران خودرو و سایپا