موضوعات داغ

بررسی کامل نقاط قوت و ضعف هیوندای کونا، شاسی‌بلند جدید کره‌ای

عکس نویسنده
سجاد حیدری
نویسنده
عکس مطلب اول
برند جدید "کونا"، اولین تجربه کمپانی خودروسازی هیوندای در تولید یک خودروی کراس اوور کامپکت است که گفته می‌شود برمبنای هیوندای ولوستر رشد پیدا کرده و قرار است که در بازار مصرف، رقیبی برای نیسان جوک، تویوتا CH-R ، سیتروئن C4 کاکتوس و... باشد. نامی که در اصل برگرفته از باد معروف جنوب غربی در "هاوایی" است که حالا کمپانی خودروسازی هیوندای با انتخاب آن برای محصول جدید خود، در تلاش است تا همچون یک باد سهمگین، رقبای خود را از میدان به در کند!.
همانطور که گفتیم، این خودرو می‌تواند یک رقیب جدی برای دیگر کراس اوورهای موجود در بازار همچون مزدا CX-3، میتسوبیشی ASX، سوبارو XV، تویوتا C-HR و... باشد که مشتریان می‌توانند با پرداخت حداقل 24.5 هزار دلار در بازار استرالیا (برای رسیدن به قیمت جهانی باید تبدیل به دلار آمریکا شود)، صاحب یکی از خودروهای کراس اوور کامپکت هیوندای شوند.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

در طراحی ظاهری، تویوتا C-HR همچون یک خودروی کوپه به نظر می‌رسد، خودروی سیتروئن C4 کاکتوس مثل یک حباب می‌ماند و همچنین خودروی نیسان جوک هم ظاهری شبیه به قورباغه دارد، اما در مقابل کراس اوور کامپکت هیوندای "کونا" را می‌توان دارای ظاهری جذاب و تماشایی توصیف کرد که همچون یک ستاره قطبی طراحی شده است و از این نوع طراحی، شرکت خودروسازی هیوندای در توسعه نسل جدید هیوندای سانتافه هم بکار گرفته است که به نظر می‌رسد زبان طراحی جدید این شرکت برای محصولات آینده آن باشد که بر روی هیوندای کونا، با رنگ‌های مختلف "سیاه فانتوم"، "سفید گچ"، "نقره‌ای دریاچه"، "شوالیه سیاه!"، "قرمز پالس"، "نارنجی کامت"، "زرد یا سبز اسیدی"، "آبی چشمه" و همچنین "آبی سرامیک" عرضه می‌شود که اگر مشتریان دوست داشته باشند سقف اتومبیل خود را به رنگ دیگری نقاشی کنند، می‌توانند 295 دلار اضافه پرداخت کنند. اما در مجموع طراحی ظاهری خودروهای کراس اوور کامپکت این موضوع را به اثبات می‌رساند که شرکت‌های بزرگ خودروسازی به طراحان خود اجازه می‌دهند تا با یک ریسک پذیری بالا، یک طراحی متفاوت ارائه دهند و آن را به مرحله پایانی برسانند.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

با تایید شرکت سازنده، خودروی کراس اوور هیوندای کونا در سه مدل مختلف به مشتریان عرضه خواهد شد که به ترتیب با نام‌های "اکتیو"، "الایت" و "هایلندر" به بازار می‌آیند، اما با پیشرانه و سیستم‌های انتقال قدرت مختلف که در ادامه بیشتر در رابطه با آنان توضیح خواهیم داد.
هر سه مدل از کراس اوور هیوندای کونا که معرفی کردیم، با دو انتخاب پیش روی مشتریان قرار گرفته‌اند، اول از همه یک پیشرانه تنفس طبیعی چهار سیلندر بنزینی به همراه جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک که می‌تواند نیروی تولیدی پیشرانه را به سمت چرخ‌های جلو ارسال کند، اما گزینه دوم متشکل از یک پیشرانه توربوشارژر بنزینی است که جعبه دنده آن از نوع "دوکلاچه" بوده و نیروی پیشرانه را به دست هرچهارچرخ اتومبیل می‌رساند.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

همانطور که در ابتدا گفتیم، مدل‌های پایه از هیوندای کونا با قیمت 24 هزار و 500 دلار استرالیا به مشتریان عرضه می‌شود که حدود 2500 دلار ارزان‌تر از مدل‌های پایه تویوتا CH-R و یا حتی خودروی مزدا CX-3 است، اما مدل‌های بالاتر این خودرو همچون نسخه "الایت" به قیمت 28 هزار و 500 دلار استرالیا و همچنین نسخه "هایلندر" به قیمت 33 هزار دلار استرالیا به مشتریان عرضه می‌شود. هر دو اتومبیل در نسخه‌های محور جلو محرک عرضه می‌شوند، اما اگر نسخه‌های توربوشارژر با سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک را می‌خواهید، چیزی حدود 3000 الی 3500 دلار به هزینه پرداختی شما اضافه خواهد شد تا در مجموع قیمت اتومبیل به عدد 36 هزار دلار استرالیا برسد که مابین نسخه‌های فول آپشن تویوتا CH-R و مزدا CX-3 در نسخه "آکاری" قرار می‌گیرد.
به طور کلی، خودروی کراس اوور کامپکت هیوندای کونا با طول 4165 میلی متر، عرض 1800 میلی متر و همچنین با فاصله بین دو محور 2600 میلی متر ساخته شده است که باعث شده حداقل فضای بار اتومبیل در حالت استاندارد به چیزی حدود 360 لیتر برسد، این درحالیست که با خواباندن صندلی‌های عقب می‌توان فضای بار اتومبیل را به حداکثر 1143 لیتر افزایش داد.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

کمی بیشتر در رابطه با مشخصات فنی اتومبیل صحبت کنیم، در این خصوص می‌توان گفت که شرکت خودروسازی هیوندای از یک پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی و یک پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژر استفاده کرده است که بر روی پیشرانه اول تنفس طبیعی از جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و همچنین بر روی پیشرانه توربوشارژر اتومبیل، از یک جعبه دنده 7 سرعته اتومات دوکلاچه استفاده می‌شود که نیروی خود را بر خلاف پیشرانه تنفس طبیعی، در اختیار چهار چرخ اتومبیل قرار می‌دهد.
اول از همه پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی هیوندای کونا، می‌تواند با دریافت 7.2 لیتر سوخت به ازای کارکرد 100 کیلومتر خود، حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 4500 تولید کند که در مقایسه با پیشرانه توربوشارژر 1.2 لیتری تویوتا CH-R، حدود 35 اسب بخار قدرت بیشتر تولید می‌کند، اما در مقابل گشتاور خروجی اتومبیل 5 نیوتن متر کمتر از تویوتا CH-R خواهد بود که به لطف استفاده از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک ، این مشکل در مقایسه با جعبه دنده اتوماتیک CVT تویوتا C-HR تاحدودی برطرف شده است.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

پیشرانه دوم اتومبیل، از نوع GDi با حجم سیلندر 1.6 لیتری است که همگی ما به واسطه شاسی بلند هیوندای توسان با آن آشنایی کافی داریم، اما اگر اطلاعات کافی در رابطه با این پیشرانه توربوشارژر ندارید، پس لازم است بدانید که این پیشرانه با مصرف سوخت 6.7 لیتری خود برای کارکرد 100 کیلومتر، می‌تواند 175 اسب بخار قدرت و گشتاور 265 نیوتن متر داشته باشد که در دور موتور 1500 بدست آمده و به تمامی چرخ‌های اتومبیل ارسال می‌شود.

هیوندای کونا

هیوندای کونا

خودروی کراس اوور هیوندای کونا مورد نقد و بررسی کامل قرار گرفته است که از دید کارشناسان آن، رنگ بندی متنوع بدنه و مشخصات اتومبیل، پیشرانه توربوشارژر بنزینی، سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک، راحتی و هندلینگ بسیار خوب اتومبیل و همچنین گارانتی و قیمت خدمات خودرو به عنوان نقاط قوت این خودرو عنوان شده است، اما در مقابل کارشناسان به نقاط ضعف اتومبیل هم اشاره کرده‌اند که شامل نبود سیستم AEB بر روی مدل‌های پایه خودرو، نبود سیستم راهیاب ماهواره‌ای (GPS) در تمامی کلاس‌ها، حذف جعبه دنده دستی برای تمامی مدل‌ها و همچنین در پایان، شامل قیمت بسیار بالا برای نسخه‌های فول آپشن "هایلندر" می‌شود که برای یک خودروی کراس اوور کامپکت بسیار گران است.

نظرات کاربران

6 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/23
واقعا این کره ای ها از کجا به کجا رسیدن . این پیشرفت نشان دهنده ی مدیریت و استفاده درست از منابع هستش
1396/8/24
داداش مدیونی اگه بخوای بگی فرغون سازی هامون با خودروسازی هاشون هم سنه!
1396/8/23
یه خودرویی مثل نیسان جوک
1396/8/24
واقعا خیلی نظر کارشناسی بود ؟؟ خخخخخخخخخ طراحی پشت ، جلو ، داخل یا موتورش شبیه نیسان جوکه ؟؟؟؟؟
1396/8/24
یه کم عقلتو به کار بنداز یه شباهت هایی میبینی
1396/8/25
طراحیش خوبه جز اون نوار پلاستیکی که از چراغ عقب تا جلوی ماشین اومده . خیلی تو چشه