موضوعات داغ

بررسی کامل سوبارو WRX در تهران، ژاپنی چهارچرخ پرمدعا!

عکس مطلب اول
سوبارو WRX در مدل ۲۰۱۷ خود مجهزتر از همیشه به میدان آمده است و به تجهیزاتی چون سیستم ایمنی ویژه‌ی سوبارو با نام EyeSight و یا چراغ های هوشمند خودکار مجهز شده است.
سوبارو WRX در حقیقت مدلی است که بر اساس خودروی معروف و توانمند ایمپرزا ساخته شده است. این خودرو یک سدان دو دیفرانسیل است که از نظر قیمتی در بازه قیمتی معادل خودروی اسپرت کوپه‌ی دیفرانسیل عقب سوبارو یعنی BRZ یا همان تویوتا GT86 قرار دارد. البته مدل قدرتمندتر این خودرو با نام WRX STi که موتور قوی تری دارد دارای قیمت بالاتری است. هر دو مدل این خودرو به موتور تخت (باکسر) و با سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز هستند، منتهی در مدل WRX این موتور دارای ۲ لیتر حجم است و در مدل WRX STi دارای ۲.۵ لیتر حجم است.
مدل WRX را می توان با گیربکس دستی و یا اتوماتیک سفارش داد اما مدل Sti تنها با گیربکس دستی قابل خریداری است.
پس از مدت ها، چند وقت پیش یک سوبارو WRX آبی رنگ به صورت گذرموقت و در مدت بسیار کوتاهی به شهر تهران آمده بود که توانستیم این خودروی معروف و حرفه ای را به خارج از جاده برده و با مشاهده توانمندی های این خودرو، بررسی کاملی از این غایب بزرگ کشور داشته باشیم.

بررسی

سوبارو WRX

سوبارو WRX

برای سال ۲۰۱۷، WRX تغییرات جزیی را به خود دیده است که شامل چراغ های جلوی جدید خودکار است که حتی در مدل پایه نیز موجود هستند. شیشه های جلویی نیز از نوع خودکار هستند و برای جلوگیری از آسیب به انگشتان دست به سیستم ایمنی نیز مجهز شده اند.
مدل ۲ لیتری سوبارو WRX را می توان با یک گیربکس ۶ دنده دستی و یا یک گیربکس اتوماتیک از نوع ضریب متغیر سفارش داد که نسخه مورد تست به گیربکس خودکار مجهز شده است. موتور این خودرو به یاری توربوشارژر می تواند ۲۶۸ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
مدل ۲.۵ لیتری نیز مجهز به سیستم توربو است و می تواند ۳۰۵ اسب بخار قدرت و ۳۹۳ نیوتن متر گشتاور را تولید کند.
مشخصات مدل WRX STi را در جدول زیر می توانید مطالعه کنید:

مشخصات فني
مدلسوبارو WRX STi
پيشرانه۴ سیلندر تخت
حجم موتور۲.۵ لیتر
حداکثر قدرت۳۰۵ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور۳۹۳ نیوتن متر در ۴ هزار دور بر دقیقه
شتاب رسمي۵.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
وزن۱۵۰۰ کیلوگرم
قيمتنا موجود در بازار کشور

این سدان اسپرت در داخل کابین خود دارای یک صفحه نمایش لمسی ۶.۲ اینچی نیز است که رادیوی ماهواره ای، بلوتوث و ورودی AUX نیز درون آن قرار دارد. مدل WRX همچنین در تمامی تیپ های خود به دوربین دید عقب مجهز شده است. در این خودرو می توان به صورت آپشن یک نمایشگر ۷ اینچی را نیز سفارش دادکه دارای پورت USB اضافه بوده و قابلیت ارسال پیامک را نیز دارد. کسانی که خواهان نمایی اسپرت هستند نیز می توانند باله‌ی عقب نیز برای خودروی خود سفارش دهند که جالب است بدانید سفارش این باله هیچ هزینه ای در بر ندارد.

ایمنی و امکانات

سوبارو WRX

سوبارو WRX

پکیج آیسایت سوبارو در مدل ۲۰۱۷ این خودرو موجود است که این پکیج شامل کروز کنترل هوشمند، سیستم پیشگیری از برخورد و سیستم رادار بین خطوط می شود. همچنین به صورت آپشن می توان سیستم ترمز خودکار در دنده ی عقب را نیز به این پکیج اضافه کرد.
سیستم هشدار نقطه کور، رهیاب ماهواره ای، سیستم هشدار انحراف از مسیر و سیستم هشدار خودروی پشت سری نیز از دیگر امکانات این خودرو هستند.
امکانات ایمنی استاندارد نیز شامل سیستم ترمز ضد قفل، چراغ های روشنایی در روز، دوربین دید عقب، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای، ستون فرمان تا شونده در تصادف، و ساختار تقویت شده ی بدنه هستند.

سوبارو WRX

سوبارو WRX

سوبارو تولید مدل هاچ بک این خودرو را متوقف کرده است که سبب شده فروش آن تا حدودی کاهش پیدا کند اما مدل سدان خودروی بسیار کاربردی است. این خودرو دارای صندوق عقبی با حجم ۳۴۰ لیتر است که با تا کردن صندلی های عقبی می توان آن را افزایش داد.
فضای داخلی نیز برای بزرگسالان کاملاً کافی است. این خودرو که به صورت استاندارد دارای سیستم چهارچرخ محرک است و یکی از دلایل معروف بودن این خودرو نیز همین استفاده از این سیستم در مدل های پایه است که هیچ یک از رقیبان به آن مجهز نیستند. این سیستم دارای حالت های مختلف رانندگی برای رانندگی در جاده های لغزنده نیز است. سیستم تعلیق فوق العاده آن نیز سبب شده تا سوبارو WRX ضمن راحتی بالایی که دارد توانایی خوبی نیز درعبور از پیچ ها دارد.
با تغییر حالت رانندگی در این خودرو می توان عملکرد موتور را تعییر داد و حالت اسپرت نیز جزو حالت های آن است.
در روز تست دل به جاده های خاکی زده و سعی کردیم عملکرد سیستم چهارچرخ محرک آن را بسنجیم. چسبندگی این خودرو به زمین چنان خوب است که به راننده این جرات را می دهد تا هر لحظه به سرعت خود بیافزاید و پیچ های خطرناک لغزنده را با سرعتی بیشتر طی کند و لذت یک رالی کوچک را در زیر دستان خود احساس کند.

پایان سخن

سوبارو WRX

سوبارو WRX

رقبای این خودرو را باید شورولت کامارو، دوج چلنجر، فولکس واگن گلف و فورد موستانگ دانست. قیمت این خودرو حدود ۲۶ هزار دلار است که می توان در کشوری مثل آمریکا با قسط ماهانه ۵۰۴ دلار آن را خریداری کرد. اما در ایران داستان سوبارو، داستانی غم انگیز دارد. تلاش های شرکتی به نام سیف خودرو که در چند سال پیش بی نتیجه ماند و تنها به واردات چند دستگاه سوبارو فارستر و لگاسی ختم شد. سوبارو همیشه بین ماشین باز ها برند معروفی بوده و بی شک این اعتبار را مدیون پیشرانه های باکسر و سیستم چهارچرخ محرک و قابلیت های خودرویی آن است که در رنج قیمتی خود بدون رقیب است.
در هر صورت حضور کوتاه این سوبارو WRX در کشور باعث تزریق اندکی آدرنالین در رگ های ما شد و توانستیم ملاقاتی نزدیک و بررسی کاملی به صورت عملی از آن داشته باشیم و امیدواریم بالاخره یک شرکت قوی در زمینه واردات خودرو بتواند نمایندگی رسمی سوبارو را در ایران بگیرد تا بتوانیم به صورت مداوم، شاهد حضور مدل های مختلف این برند ژاپنی باشیم.

سوبارو WRX

سوبارو WRX


سوبارو WRX
مثبتقدرت بالا، سیستم چهارچرخ محرک، هندلینگ عالی
منفینفوذ زیاد صدا به کابین، طراحی ساده کابین، قدرت کمتر مدل WRX نسبت به مدل STi


در پایان ضمن تشکر از آقای عادل زمانی مالک خودرو، پیشنهاد می کنیم گالری تصاویر این خودروی محبوب ژاپنی را از دست ندهید.

نظرات کاربران

14 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/26
باتشکر از مقاله خوب و کاربردی تون.
امیدوارم روزی شاهد حضور این خودرو ها در سطح کشورمون باشیم.
و عموم مردم بتونن استفاده کنن.
1396/7/26
امیدوارم این مدل وارد شود
1396/7/26
جلو داشبوردش چقدر شبیه مزدا 3 شده
1396/7/26
مقاله خاص و جالبی بود. واقعا همانگونه که تو مقاله اشاره شد عملکرد ناشیانه سیف خودرو تنها دلیل عدم موفقیت سوبارو تو کشورمون بوده . سوبارو برندی نیست که مثلا توقع داشته باشید مدل لگاسیش بتونه پا به پای آکورد، کمری و ... فروش کنه. سوبارو یه برند کاملا خاصه و بازاریابی شم باید کاملا خاص انجام بشه .
مهمترین نقطه قوته این برند خوش نام ژاپنی پیشرانه های تخت توربو، سیستم چهار چرخ محرک و کیفیت و قیمت واقعا ارزندشه .
اگه به جای لگاسی و فورستر، WRX، BRZ و کراس اور اش وارد کشور می شدن قطعا وضعیت متفاوت بود.
حتی رنگ بندی محصولات سوبارو تو جذابیتشون بسیار تأثیر گذارن. همین رنگ آبی مدل تست شده با رینگ های طلایی سالهاست نماد یه برنده اونم سوبارو یا به قول ماشین بازا سوبی.
1396/7/26
مطلبی درباره ی سازگاری موتور با اب و هوا و بنزین سوپر ایران نگفتید.
1396/7/26
با تشکر از بررسی فوق تخصصی شما، پیشنهاد می کنیم گالری تصاویر این خوردی محبوب ژاپنی و سایر خودروهای محبوب دنیا را از سایت نت کار شو دانلود کنید و منت مالکین خودرو را نکشید
1396/7/26
برای ایرانیا حیفه. ما باید آشغالهای کره ای، فرانسوی و چینی رو سوار بشیم. ما را چه به سوبارو، مزدا و تویوتا.
1396/7/26
مدتهاست منتظره وارد شدنش هستم اما نمياد
1396/7/28
عالیه این، جاش تو بازار خالیه واقعا، لنگه نداره تو ایران
1396/7/29
تو ايران كلا بايد با محدوديت زندگي كرد از هر لحاظي كه فكرشو بكنيد ما محدوديم يا دنيا مردم تحريم ميكنه كه اونا نامردن يا دولتمردان خودمون كه كار اينا به صلاح مردمه يني كه ما نميفهميم اينا ميفهمن
اخه ماشين چيه كه اينو هم محدود ميكنيد اونوقت جالبه ماشيناي چيني امروز تو چين رونمايي ميشن فردا تو نمايشگاهاي ايران واسه فروش امادن
ماشين هم سليقه اي وارد ميشه دولت كمونيست چين دوست و برادر
دوستان اينقد نگين لگن كره اي چن سال ديگه همينا هم ارزو ميشن واسمون
1396/7/30
میتسوبیشی لنسر اوو رقیبش نیست یعنی؟ حتما نیست دیگه. لنسر اوو بی رقیبه
1399/8/12
متاسفانه میتسوبیشی لنسر ایوو تو سال ۲۰۱۶ تولیدش متوقف شد
1396/7/30
، قدرت کمتر مدل WRX نسبت به مدل STi
جدا این مورد ایراد حساب میشه؟
1397/2/28
خخخخخ چه انتظاری داری از اینا در ضمن شتاب این 5.7 هست شتاب مدل 2.5 لیتریش 4.9