موضوعات داغ

بررسی لکسوس RC350 سامورایی زیبای ژاپنی در ایران

عکس مطلب اول
لکسوس RC نخستین بار در سال ۲۰۱۴ و به عنوان یک محصول کوپه‌ی چهار نفره و دو دیفرانسیل معرفی شد. این خودرو که در تاسیسات لکسوس در خود ژاپن به تولید می‌رسد نخست با یک موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر معرفی شد و بعداً نسخه توربوی ۲ لیتری ۴ سیلندر و بعد هم نسخه قدرتمند ۸ سیلندر آن با نام RC-F به بازار معرفی شدند.
این خودرو را به نوعی می توان یک رقیب قدرتمند برای بی ام و سری ۴ و مرسدس بنز C کلاس کوپه به شمار آورد که البته از نظر فنی و حرکتی حرف چندانی در مقابل رقبای آلمانی خود ندارد اما برگ برنده‌ی لکسوس طراحی اسپرت، مدرن و اغوا کننده آن است.

لکسوس RC350

لکسوس RC350

این مدل لکسوس با اینکه می تواند فروش خوبی را به واسطه خوشنامی این برند در بازار کشور داشته باشد اما فعلاً در ایران عرضه نشده است اما به صورت گذر موقف تعداد محدودی از این خودرو (حدوداً تنها سه دستگاه از این خودرو در کشور و مناطق آزاد وجود دارد) وارد کشور شده اند که در ادامه می خواهیم نگاهی به این خودرو و مشخصات آن داشته باشم.

پیشرانه

لکسوس RC350

لکسوس RC350

نخست به معرفی مدل ضعیف این خودرو یعنی مدل RC200t می پردازیم که به موتوری همانند لکسوس NX200t بازار ایران مجهز است. موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو به توربوشارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز است که البته سیستم سوخت رسانی آن از نوع D-4S تویوتا است که در این سیستم برای هر سیلندر ۲ عدد انژکتور در نظر گرفته شده است که یکی از نوع تزریق مستقیم GDI و دیگری از نوع معمولی MPI است. توربوشارژرهای مورد استفاده در این موتور نیز از نوع تویین اسکرول هستند و فشاری در حدود ۱.۱۷ بار را می توانند فراهم کنند. این موتور دارای ۱۶ سوپاپ و دو میل سوپاپ در بالا است که روی هر دو میل سوپاپ آن از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ استفاده شده است. بر روی میل سوپاپ هوای این موتور سیستمی بکار رفته است که به این موتور اجازه می دهد در دورهای پایین با سیکل آتکینسون کار کند تا مصرف سوخت و آلایندگی آن کاهش پیدا کند. این موتور ۲۴۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور بر دقیقه و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را در ۱۶۵۰ دور تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه می تواند تولید کند. این مدل با وزن ۱۷۲۵ کیلوگرمی خود می تواند در عرض ۷.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن نیز ۲۳۰ کیلوکتر بر ساعت است. با توجه به تکنولوژی بالای این موتور اما مصرف ترکیبی این کوپه سنگین وزن تنها ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

لکسوس RC350

لکسوس RC350

اما مدلی که تصاویر آن را مشاهده می کنید و وارد کشور شده است دارای کد RC350 است که به نوعی مدل میانی این خودرو محسوب می شود. این مدل به موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری مجهز است که جالب است بدانید با موتور مورد استفاده در تویوتا آریون و لکسوس RX350 یکسان است با این تفاوت که در RC350 شاهد استفاده از سیستم تزریق مستقیم سوخت هستیم.
در این موتور برای افزایش کارایی از سیستم ACIS یا مانیفولد هوای دوگانه استفاده شده است که بسته به دور موتور خودرو می تواند مسیر هوای ورودی به موتور را تغییر دهد. چنین سیستمی نه تنها عملکرد موتور در دورهای بالا را بهبود بخشیده است بلکه سبب شده تا در هنگام در جا کارکردن نیز موتور خودرو عملکرد نرم و آرامی داشته باشد.
این موتور دارای ضریب تراکم ۱۱.۸ به یک است که در نهایت سبب تولید ۳۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۴۰۰ دور بر دقیقه و ۳۷۸ نیوتن متر گشتاور در ۴۸۰۰ دور بر دقیقه خواهد شد. در تمامی مدل های لکسوس RC انتقال نیرو با استفاده از یک گیربکس ۸ دنده خودکار صورت می گیرد.
مشخصات دقیق تر لکسوس RC350 را می توانید در جدول زیر مطالعه کنید.

مشخصات فنی
مدللکسوس RC350
پيشرانهشش سیلندر وی شکل تنفس طبیعی
حجم موتور3456 سی سی
حداکثر قدرت312 اسب بخار
حداکثر گشتاور378 نیوتن متر
شتاب رسمی5.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبی10.6 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1.73 تن
قيمتناموجود در بازار داخل

لکسوس RC350

لکسوس RC350

سیستم تعلیق
در بخش سیستم تعلیق این خودرو شاهد استفاده از سیستم تعلیق مستقل دوبل جناغی در محور جلو و سیستم تعلیق مستقل در محور عقب هستیم که در کنار آنها از کمک فنرهای فعال نیز استفاده شده است که بسته به نوع حالت رانندگی انتخابی می توانند عملکرد خود را تغییر دهند.
فرمان این خودرو نیز از نوع کمک برقی است و عملکرد آن با سیستم کنترل پایداری یکپارچه سازی شده است. فرمان این خودرو به سیستم ضریب متغیر مجهز است و ضریب چرخش ان بسته به سرعت خودرو می تواند تغییر کند.
سیستم دیگری که در این خودرو وجود دارد سیستم فرمان پذیری چرخ های عقبی است و عملکرد آن به این صورت است که در سرعت های زیر ۸۰ کیلومتر بر ساعت چرخ های عقب در جهت خلاف چرخ های جلو زاویه می گیرند و در سرعت های بالای ۸۰ کیلومتر حرکت آنها موازی با چرخ های جلو است.

ایمنی و امکانات

لکسوس RC350

لکسوس RC350

از امکانات ایمنی این خودرو می توان به ۸ ایربگ شامل دو ایربگ زانو، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم منترل کشش، کمربندهای ایمنی هوشمند جلو، سیستم هشدار نقطه کور، درب کاپوت فعال در برخورد با عابر، سیتم هشدار خودروهای پشت سری، سیستم هشدار بین خطوط، سیستم پیشگیری برخورد از جلو و کروز کنترل هوشمند اشاره کرد.
در خصوص امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم صوتی مارک لوینسون، چراغ های LED، صندلی های جلوی برقی با حافظه، تهویه ی دوگانه، درب صندوق برقی، تودوزی چرم، بلوتوث، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سنسورهای پارک جلو و عقب، فرمان و دسته دنده با روکش چرمی، دوربین دید عقب، شیفترهای پشت فرمان، پاور ویندوز، تنظیم برقی فرمان، آینه های الکتروکرومیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نورپردازی داخل کابین و سیستم تغییرحالت های رانندگی را نام برد.

سخن آخر

لکسوس RC350

لکسوس RC350

از رقبای جدی این خودرو باید به بی ام و 435i و مرسدس بنز C350 کوپه اشاره کرد که هیچ یک از آنها نیز در بازار داخلی حضور ندارند و جای خالی هر سه خودرو در بازار خودروهای اسپرت کشور حس می شود. لکسوس از نشر فنی و لذت رانندگی در جایگاهی پایین تر از رقبای آلمانی خود قرار دارد اما در عین حال می توان آن را خودرویی رام تر و مناسب تر برای استفاده ی روزمره دانست که استفاده از قوای فنی مشابه با تویوتا آریون نیز می تواند دلیلی باشد که نشان دهد هزینه های نگهداری لکسوس به طرز قابل توجهی پایین تر از رقبایش است. جالب است بدانید که اگر روزی ورود این خودرو به بازار داخل باز شود، احتمالاً با قیمتی در حدود 400 میلیون تومان عرضه خواهد شد که قیمتی به مراتب کمتر نسبت به رقبا خواهد داشت.
در انتها ضمن تشکر از آقای سلمان مالک خودرو شما را به دیدن ویدیوی تبلیغاتی زیر و گالری تصاویر این کوپه‌ اسپرت ژاپنی دعوت می کنیم.

نظرات کاربران

13 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/8/1
زیباتر از خود ماشین رنگشه، واقعا رنگش بی نظیره
1396/8/1
من نمیدونم چرا هرکسی میخواد در مورد لکسوس نظر بده میگه از لحاظ فنی به رقبای آلمانی نمیرسه ، این حرف در حال حاضر قابل قبول نیست اگر قرار به ظاهر ماشین باشه که خوب ماشینهای چینی هم زیبا هستند البته در حد خودشان ، اگر قرار باشه با در نظر گرفتن ظاهر ماشین درباره اون برند قضاوت کنیم خیلی آماتورگونه برخورد کرده ایم زیرا که لکسوس سالیان سال است که از لحاظ استهلاک و رضایت در دنیا همیشه حرف اول رو زده این به نظر شما مسئله فنی نیست؟ اگر مشکل فنی بود که لکسوس ، لکسوس نمیشد، خواهشن کمی بدون تعصب نظر بدهیم ممنون
1396/8/1
دقیقا منم با شما موافقم
این حرف یه چرت و پرت محضه که مد شده ضاهرا

این که یه کمپانی موتور قوی تر بزنه دلیل به این نیس که خیلی توانا هست
هر کمپانی سیاست خاص خودشو دمبال میکنه
1396/8/1
فکر می کنم تا حدودی حق با شما باشه.
وقتی به لحاظ فنی هم این مدل لکسوس رو با BMW 435i و Mercedes C350 مقایسه می کنید، می بینید این ماشین با تنفس طبیعی موتور 3.5 لیتری، 312 اسب بخار میده که هیچ کدوم از دو مدل یاد شده چنین خروجی ای نداشتند. یعنی بی ام دابلیو که 3 لیتری توربو هست و 300 اسب بخار میده و بنز هم 3.5 لیتری تنفس طبیعی هست و همون حدود 300 اسب بخار خروجی میده.

ولی خب تا حدودی هم میشه حق رو به نویسندۀ مقاله داد. شاید اغراق نباشه اگه بگم تجربۀ رانندگی پشت فرمون BMW و Mercedes زمین تا آسمون با لکسوس متفاوته. لذت دیگه ای داره کلاً. توجه داشته باشید که من تجربه م بر پایه رانندگی با دو مدل متفاوت از لکسوس هست (NX200T و RX200) که هر دو SUV هستند و مقایسه کردنشون با کوپه چندان درست نیست؛ شما میتونید طرف مقایسه رو BMW X4 28 در نظر بگیرید.
1396/8/2
متاسفانه خودرو بانک و نویسندگان و کادر اجراییش تعصب کورکورانه روی برندهای آلمانی دارن.
1396/8/5
منظور خودروبانك از اينكه به پاي رقباي الماني اش نميرسه لذت رانندگي است نه استهلاك و كيفيت قطعات.
1396/8/1
موتورش واسه جسته و ظاهر خشنش کوچیکه یه دور با تالیسمان کورس بندازه تقریبا مساوی میشن در صورتی که تالیسمان سدان خانوادگیه ولی اگه کفیت بخوایم بگیم خیلی ماشینای لکسوس عالی هستن
1396/8/1
شما برو فیلم شتاب کمری هیبرید و تالیسمان رو ببین بعد بیا اظهار فضل کن جناب.
درضمن اون شتابش درکاتالوک 9 و خوردی هست و در عمل 11 و خوردی...
1396/8/1
یااخدا آقا رضوان شتاب تالیسمان تو کاتالوگ 9 هست؟؟؟؟تو کاتالوگ 7.8 هست در عمل هم زیر 8.5 میزنه کمری هیبریدی هم به زور یک متر جلو افتاد اونم با 2 موتور
1396/8/2
کمر کمپانی لکسوز شکست با این حرف شما.
نمیدونم جرا بعضی ها از رنو تلیسمان و کوليوس بت میسازن!!!
1396/8/1
چه ادم بی سلیقه ای سوار این ماشین.زیر داشبورد گاز گرفته چرا🤔🤔🤔
1396/8/1
واقعا تبلیغ بی نظیری بود ماشالا به این فکر
1396/8/4
من تو جاده جالوس پشت سر این میرفتم، وقتی گاااااااز میداد پدال گاز ماشینه من زیر پام میلرزید! :))))