موضوعات داغ

راهنمای خرید کامیون دست دوم در اروپا

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: این مقاله در سال ۲۰۱۲ نوشته شده است.

از آنجایی که به خاطر تحریم بسیاری از سازندگان کامیون های اروپایی بخصوص آنهایی که خود یا شرکت های وابسته شان با امریکا داد و ستد دارند مانند بنز، ولوو، رنو، داف و ایویکو تمایلی به کار درایران ندارند و چاره ای به جز واردات کامیون های دست دوم (که صد البته با کیلومتر صفر و به عنوان نو وارد می شوند) نیست خریداران این نوع کامیون بد نیست مطلب زیر را بخوانند.

۱- مطمئن ترین محل برای خرید کامیون دست دوم خود نمایندگی آن کامیون می باشد. این کامیون ها معمولاً یک صاحب بیشتر نداشته و تمام سرویس هایشان در نمایندگی انجام شده و به همین علت کامیون سالم است و عیبی ندارد. نمایندگی ها معمولاً از فروش کامیون های معیوب خودداری می کنند و چون خود مکانیک های مجرب داشته و دستگاه دیاگ نیز دارند بهتر از هر کسی می توانند کامیون را عیب یابی کنند. داشتن یک دستگاه تشخیص رنگ شدگی می تواند صرفه جویی بزرگی برای خریدار باشد.

۲- اگر از کامیون فروشی هایی که نماینده نیستند خرید می کنید احتمالاً دارید کامیون دست سوم به بالا می خرید. یعنی کامیونی که بار اول در نمایندگی بعنوان نو به فروش رفته و بار دوم در همان نمایندگی به عنوان دست دوم به فروش رفته و حالا در دست سوم که دیگر رکورد سرویس هایش نیز یا وجود ندارد یا کامل نیستند قرار است فروخته بشود. طبعاً قیمت کامیون در چنین محل هایی باید کمتر از نمایندگی باشد.

۳- بعضی از شرکت های حمل و نقل بزرگ که قانون داخلی اشان الزام می دارد که هر چند سال کامیون های خود را بفروشند مجبور می شوند که این کار را انجام بدهند. اگر بتوانید آنها را پیدا کنید خرید از اینها بهتر از خرید از کامیون فروش های غیر نماینده است و دارید یک کامیون یک دست استفاده شده شرکتی را می خرید که سرویس های آن نیز مرتب انجام شده است.

۴- خرید از حراجی AUCTION: در حراجی های کامیون معمولاً تمام کامیون های اضافه شرکت های حمل و نقل و یا آنهایی که کامیون فروش متفرقه نتوانسته بفروشد عرضه می شود. از آنجایی که وقت زیادی برای چک کردن و تست کردن کامیون به شما نمی دهند هم شانس گیر آوردن یک کامیون خوب به قیمت پایین تر از بازار را دارید و هم خرید یک کامیون بد. در این حراجی ها معمولاً قدیمی ها اگر احساس کنند یک نفر جدید می خواهد یک کامیون بخصوص را بخرد به طور مصنوعی قیمت را آنقدر بالا می برند که شما دیگر به حراجی برنگردید. تنها راه مبارزه شما این است که در مراحل بالا رفتن قیمت شرکت نکنید و فقط یک بار قیمت را اعلام کنید و آن هم وقتی است که قیمت حراج به قیمت واقعی ماشین نزدیک شد.

از آنجایی که گمرک ما مانند پدر و مادرهایی که با سخت گیری های بی جا موجب می شوند فرزندشان به آنها دروغ بگوید از خریداران می خواهند که ماشین در حدصفر تا سه سال گذشته را بیاورند. چنین ماشین هایی که در حد صفر باشند و سه سال قدیمی دیگر وجود ندارند و فقط در سال ۲۰۰۸ چنین پدیده ای بوجود آمد که ماشین های نوی ۲۰۰۸ تا دو سال هنوز در بازار بود. اکنون تولیدات سازنده ها آنقدر کم شده که شما حداکثر ممکن است بتوانید در سال ۲۰۱۲ ماشین ۲۰۱۱ صفر گیر بیاورید. این قانون گمرک باعث شده که خریداران ماشین های تا ۲۰۰۶ را خریده و دستی بر روی آنها کشیده و مدارک و کیلومتر را عوض کرده و آنها را بعنوان مثلاً ۲۰۱۱ با کیلومتر ۳۰۰۰ وارد مملکت می کنند.

البته بعضی ها مردانگی کرده و حقیقت را به خریداران نهایی در ایران می گویند ولی بعضی نصف حقیقت را می گویند و تا خریدار دیاگ نزند به واقعیت پی نمی برد. خریداران احتمالی این کامیون ها در ایران بهتر است قبل از خرید سعی کنند که کامیون را به نمایندگی معتبر برده و با زدن دیاگ از سال ساخت و کیلومتر واقعی آن مطمئن بشوند. همچنین مطمئن بشوند که نمایندگی قادر به سرویس دادن به آن نوع ماشین می باشد زیرا بسیاری از کامیون های جدید اروپایی استاندارد یورو ۵ را دارند در حالی­که نمایندگی ایران ممکن است فقط ماشین های یورو ۳ را عرضه کرده باشد و لوازم یدکی یورو ۵ را نداشته باشد.

خریداران ایرانی این کامیون ها چه در اروپا و چه در ایران همچنین باید بدانند که بسیاری از کامیون های یورو ۵ اروپایی از سیستم SCR برای تقلیل دود اگزوز استفاده می کنند که استفاده یک تا دو لیتر ماده ادبلو در هر یکصد کیلومتر در آنها اجباری است که آن خود مخارج نگهداری چنین کامیون هایی را بالا می برد و استفاده نکردن و یا استفاده از مواد تقلبی نیز باعث کم کاری ماشین می شود.

حرف آخر اینکه در اروپا و امریکا کتاب هایی هر چند ماه یک بار منتشر می شود که قیمت ماشین و کامیون دست دوم را با توجه به کیلومتر و سال ساخت آن ارائه می دهد. استفاده از آنها می تواند کمکی برای شناخت قیمت کامیون های دست دوم درآن کشورها باشد. توجه کنید که هیچ جای دنیا قیمت ماشین و کامیون مثل ایران بالا نمی رود و در اکثر ملل هنگامی­که کامیون و یا ماشین از در نمایشگاه خارج می شود با افت ۲۵ درصدی قیمت مواجه می شود. بنابراین قیمت یک کامیون دست دوم کارکرده سال ۲۰۱۱ باید حدود سی درصد از قیمت نوی آن کمتر باشد وگرنه یک جای کار اشکال دارد.

نظرات کاربران

1 نظر