موضوعات داغ

بررسی وضعیت بازار خودرو کشور، قیمتهای جدید حباب یا ماندگار

عکس مطلب اول
نوشته بابک صدرایی به نقل از روزنامه هفت صبح

بازار خودروی ایران به مانند شرایط اقتصادی ان همیشه متلاطم و حاشیه ساز است که قطعا چنین باید باشد ، چراکه از شرایط اقتصادی حاکم بر کشور تاثیر می پذیرد .
خودرو در ایران بالعکس سایر نقاط جهان کالایی سرمایه ایی شناخته میشود ،و شاید محاسبات خریداران به نوعی متفاوت و منحصر به فرد میباشد
مثلا فلان مشتری یکسال پیش یک خودروی وارداتی را 180 میلیون خریداری نموده و در این 1 سال از خودرو استفاده کرده و حال آنرا با قیمت 240 الی 250 میلیون تومان به فروش میرساند. البته در برهه هایی خاص این اتفاقات می افتد و در همین زمان است که انتظارات تغییر کرده و به خودرو بیشاز گذشته به عنوان یک کالای سرمایه ایی نگریسته شود.
داستان نوسانات بازار خودرو بر می گردد به سالهای جنگ ، زمانی که تولید و واردات تقریبا متوقف بود و صنایع کشور در اختیار جنگ بود ، دسترسی به یک خودروی صفر کیلومتر بسیار سخت بود و می باست چندین خوان را طی می کرد ، در همان حال هم عده ایی سود جو بودند که با خرید و فروش حواله ها سودهای مناسبی را با توجه به احوال آن روزگار به جیب زدند.
اما با پایان جنگ و ورود کشور به مرحله جدید ، بازهم همان زخم کهنه به جای خودش باقی بود با وجود تولید و واردات محدود خودرو که شرایط ارزی ان زمان کشور اجازه نمی داد و همچنین نیازهای انباشته شده از قبل ، بازهم بحث نوسانات قیمتی میان کارخانه و بازار مطرح گردید و در اصل این بازار بود که قیمت قطعی محصول را مشخص می نمود.
اگر طرح های فروش اوایل و اواسط دهه 70 را به خاطر داشته باشیم این عبارت اشنا بود که زمان تحویل 1 سال یا ا سال و نیم بعد و قیمت نهایی خودرو 10 درصد زیر قیمت روز بازار خواهد بود ، که خود گواه بر قدرت بازار و نقش تعیین کننده آن داشت.
در طول این سالها داشتن یک خودرو صفر کیلومتر و اماده تحویل گوهری گرانبها بود که ثبت نام خودرو به شغلی پر درامد برای برخی از اقشار جامعه بدل گشته بود و به نوعی دلالی را در کشور گسترش می داد ، صورت مساله هم کاملا مشخص بود عرضه و تقاضا با یکدیکر تناسب نداشتند و همین امر وزنه را برای بازار و دلالان سنگین تر می نمود.
شاید می توان اینگونه بیان کرد که این مشگل و ضعف به امری رایج بدل گشت که به مرور زمان طیف بیشتری از جامعه را در سمت دلالان قرار داد ، اما سال 1374 یکباره با افزایش قیمت ارز ، قیمت خودرو نیز جهش بالایی پیدا کرد و چند برابر شد و همین امر بازهم بازار دلالی را داغ تر کرد چراکه نوسان قیمت ارز و بسته شدن واردات خودرو در همین سال بهانه ایی را به دست بازار داد تا با تغییرات ناگهانی قیمت مدام مواجه گردد .
افزایش قیمت ها طوری بود که قیمتهای سال 73 به نوعی افسانه ایی بود در سال 74 .
روال فوق تا اواخر دهه 70 نیز ادامه دار بود چراکه هنوز هم میزان عرضه و تقاضا برابر نبود و خلاء ها و نیازهای گذشته نیز تامیین نگردیده بود ،
اینگونه میتوان بیان کرد که سرمایه های سرگردان در یک اقتصاد بیمار به جای ورود به تولید و تجارت ، وارد بازار مسکن ، ارز و طلا میشوند و در ایران خودرو هم بخشی از این سرمایه است .
وقتی رکود در مسکن و ارز پدید اید سرمایه های سرگردان چشم و دل به بازار خودرو خواهند دوخت و قطعا نتیجه مطلوب خود و تخریبی خود بر صنعت و اقتصاد کشور را خواهند داشت.
برای درک مثالی نزدیکتر و ملموس تر اشاره ایی می کنم به ورود خودروی پژو 206 که اولین سری از ثبت نام آن در سال 79 صورت گرفت و به یاد دارم که در نمایندگی های ایران خودرو جای سوزن انداختن نبود ، گویی به یکباره خودرویی از سیاره ایی دیگر وارد بازار محدود و کسالت اور ان روزهای خودرو کشور شده بود.
همین خودروی 206 ، ا سال و نیم بعد از ثبت نام به مشتری تحویل می گردد ، چراکه تقاضا برای ان بسیار بالا بود و قیمت تمام شده آن برای مشتری چیزی در حدود 8 میلیون تومان بود که در بازار تا مبلغ 12 میلیون تومان هم خرید و فروش میشد.
دهه 80 اوضاع تغییر کرد و تولید داخل یکدفعه با سرمایه گذاریهای انجام شده در زمینه تولید رشد چشمگیری یافت و تحویل خودروهای روتین بازار تقریبا به روز شد.
در طول این سالها بیشتر پولهای سرگردان بیشتر به سمت خودروهایی می رفت که اولین سری پیش فروش آن صورت می گرفت و بازار عطش ویژه ایی برای آن داشت. و بالطبع سود نسبتا مطلوبی را عاید سرمایه گذاران خود می نمود اما بازار روند نسبتا ثابتی را طی می نمود و افزایش قیمتها نیز چنان محسوس نبود.
اما شوک بزرگ دیگر که برای دلالان، بهشتی وصف ناپذیر را پدید اورد ،همزمان با شدت تحریم های بین المللی و به یکباره افزایش بی سابقه قیمت ارز که به بیش از 3 برابر رسید بار دیگر شوکی بزرگ را به بازار وارد نمود ، گرچه ترس از افزایش قیمت بیشتر و خارج شدن اوضاع از کنترل مردم را تشویق به خرید بیشتر می کرد اما به لحاظ قیمتی بازهم مشکلاتی را ایجاد نمود و دست دلالان دوباره باز گردید.
افزایش تحریم ها در کنار توقف تولید و سخت شدن واردات و تغییر قیمت ارز دوباره قیمت خودرو را دچار نوسان نمود ، گرچه گویا مشتریان ایرانی برای بحرانهای جدید اماده هستند و یا به نوعی عادت دارند و شاید بحرانهای گوناگون ترس از نخریدن را در میان انها ایجاد کرده.
اما جامعه مصرف از پراید 8 میلیونی در عرض 1 سال به پراید 20 میلیونی عادت کرد، البته علت اصلی در نهایت افزایش قیمت ارز بود که بر روی بسیاری از مسائل دیگر تاثیر گذاشت و نوعی سیستم جدید را به وجود اورد.
در فاصله سالهای 92 تا اوائل سال 96 قیمت خودرو تقریبا ثابت بود و اتفاق خاصی در بازار خودرو صورت نگرفت ، اما سال 96 را باید سالی جنجالی در بازار ایران نامید که اینبار بدون افزایش زیاد و ناگهانی قیمت ارز قیمت خودرو جهش بزرگی داشت.
با بسته شدن سایت ثبت سفارش ابتدا بازار واکنش خاصی نشان نداد و شاید بسیاری انرا امری موقتی و کوتاه مدت میدیدند ، اما با گذشت 1 ماه کم کم اثرات روانی ان ظاهر گشت و همان دلالان یا اصطلاح بیشتر رایج ، مافیای خودرو کم کم فرصت را مناسب دیدند و قیمت خودرو تا 30 درصد هم در بازار به خود افزایش دید و در برخی خودروها ی لوکس تا درصد بالاتر .
دولت با بهانه جلوگیری از خروج ارز و همچنین قدرت غالب ما فیا وارد کننده خودرو برای فروش خودروهای خود با ایجاد جو روانی و ولع توانستند به هدف خود برسند ، بدین معنی که گروهی سود هنگفتی به جیب زدند و دولت هم بازار را به جهت کشش محک زد تا ببیند چه مقدار کشش برای افزایش تعرفه وجود دارد.
هر روز خبری درج میکند که دولت می خواهد سقف تعرفه را تا 150 درصد هم برساند و بین 50 تا 80 درصد به تعرفه ها حدودی اضافه کند شاید به نوعی با خروج ارز کمتر درامد خود از واردات را حفظ کند که صورت ظاهر همین است یعنی تعداد کمتر وارد شود با عوارض بالاتر.
اما میتوان چنین تشبیه نمود که دلالان علاوه بر کسب سود ، جاده صاف کن دولت بوده اند و شاید این تعلل ، دلیلی بر محک زدن بیشتر بازار است، در اصطلاح عموم چیزی که گران شد دیگر ارزان نمی شود ومتاسفانه ما خیلی زود عادت می کنیم.
به هر صورت پیش بینی در اوضاع نابه سامان فعلی سخت و گاهی غیر ممکن است اما انچه مسلم است خودروهای خارجی گرانتر میشوند تا شاید جلوی میل و تقاضای بالایی که شاید کم کم برای تولید داخلی احساس خطر ایجاد می نمود کنترل شود.
حمایت های اشکار از صنایع داخلی و رسیدن به اهداف اشکار و غیر اشکار ، پیامدهای این گرانی است که قطعا مردم بازنده اصلی خواهند بود . یادمان باشد وارد عصر جدیدی شدیم که ایجاد محدودیت هیچ کمکی به رشد ما نمی کند و تنها حس تحمیلی را به مصرف کننده وارد می کنیم که خود طبعات دیگری خواهد داشت.
خودرو خارجی گران میشود و شاید در مقایسه با جامعه مصرف آن و مشکلات جامعه این معظل گم گردد، ولی قطعا تاثیرات نا مطلوبی را بر پیکره صنعت نیمه جان ما خواهد گذاشت و بازهم نسخه اشتباهی پیچیده شد.

نظرات کاربران

40 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/21
بیایید با شعار من خودرو نمیخرم جلوی این جریان تحمیلی رو بگیریم
من خودرو نمیخرم
1397/10/6
چرا باید خودروهای آشغال رو گران بخریم لعنت به صنعتتون
1396/9/21
واقعا باید به نگارنده این مقاله احسنت گفت ! خیلی خوب و کارشناسی شده تمام مباحث مطرح شده بود !
دقیقا علت تمام گرانی های صنعت خودروی کشور برای بی کفایتی، عدم هماهنگی دستگاه ها و سود جویی خودروساز ها و دلال هاست . توی تمام این سال ها افراد متخصص راه های بسیار زیادی برای خروج از گرانی خودرو و درست کردن این صنعت ارائه دادند اما متاسفانه در راس هرم سود جویی خودروساز ها بدون زره ای بالا بردن کیفیت خودروهاشون فقط قیمت ها رو افزایش میدن در سطح دوم دولت با حمایت های مالی و معنوی بی جا و بی مورد از خودروساز ها و عدم توجه به اختراعات فراوان مخترعین و نخبه ها موجب عقب رفت این صنعت شدند در سطح سوم دلال ها که جز پول در آوردن از راه های حرام به هیچ فکر نمیکنند و در سطح آخر خود مردم که به دلیل نیاز فراوان به خودرو حاضر به پرداخت هر رقمی برای بی کیفیت ترین خودرو ها می شوند !
و این بار باز هم مثل سال های گذشته دولت برای سر پا نگه داشتن این خودروساز ها اقدام به بالا بردن تعرفه خودرو های وارداتی کرد تا خودروساز ها به راحتی مثل قبل به تولید ماشین های مرگشون ادامه بدن و از ورشکستی نجات پیدا کنند ! و باز هم مانند گذشته وزنه بی کفایتی مسئولین سنگین تر شد و به دوش مردم افتاد !
1396/9/21
تاسف و تاسف و تاسف
1396/9/21
به نظر من شما اگر در ایران پوشک بچه هم بخرید نوعی سرمایه گذاری محسوب میشه .... میگید نه امتحان کنید یه بسته پوشک بخرید توی خونه نگه داریدو بعد شش ماه دیگه ۳۰ درصد گرونتر بفروشید...
1396/9/21
یک مقاله زیبا که هر خطش ارزش خوندن داره، ممنون آقای صدرایی
متاسفم ازینکه مردم انقد زود به این تغییرات عادت میکنند و به جای مخالفت با آن به پرداخت بهای بیشتر تن میدهند
1396/9/21
ممنون از قلم بسیار خوبتون
این شاید دهمین یا شاید صدمین متنی بود که واسه اعتراض به این وضع نوشته شده بود
درسته اونا کار خودشون رو میکنن ولی حداقل این متن های شما مسکنیه واسه ما مردمی که حالا با این وضع هیچوقت نمیتونیم خودرو به روز سوار شیم با اینکه دنبال کننده ی اخبار اون هستیم
......
1396/9/21
مرسی ، متن قشنگ و درستی نوشته اید من به شخصه و خیلی از هموطن هایمان گول حرفهای روحانی رو خوردیم فقط میتونم بگم متاسفم
1396/9/22
در پاسخ به شما دوست عزیز باید بگم افکار عمومی فراموش‌کاره و طبیعتا در هیجانات انتخابات بعدی باز شاهد این فریب‌خوری خواهیم بود، دموکراسی هم که به قول سقراط، حکومت گوسفندانه•••
1396/9/21
اگر قیمت خودرو به این منوال افزایش پیدا کنه رکود شدیدی همانند رکود مسکن در بازار خودرو نمود پیدا خواهد کرد ودر بلند مدت عوامل دخیل در واردات خودروی وارداتی بشدت متضرر خواهند بود وملت مثل سالهای بسیار دورملت به خودرو ی مونتاژی در داخل کشور بسنده خواهند کرد
1396/9/25
همین الان هم بازار خودرو دسته دوم تا حدود زیادی تو رکود قرار داره. شما برو دیوار رو چک کن و نمایشگاه های خودرویی رو ببین که پر از ماشین هستن.
1396/9/21
ما متاسفانه از بخت بد روزگار در ایران به دنیا آمدیم ..
ما می توانستیم خیلی بهتر از این زیست کنیم
هر چه هست تقصیر این ماجرایی که به سرمان می آید 100% خودمان هستیم

یکبار دیگر ثابت شد هیچ وقت « یک فرد » توانایی انجام کاری را ندارد
برای چندمین بار از رای دادنم پشیمان شدم !!

متاسفانه رئیس جمهورمان فقط هنگام انتخابات برای جمع آوری رای سخنرانی آنچنانی میکرد
حیوان مبارک که از پل گذشت « درست عین قبلی ها » همان راه خودش را میرود .

______________

متن بسیار دقیق و موشکافانه ای بود
متشکر از نویسنده
و البته افسوس /.


1396/9/21
لعنت به این دولت و اعوان و انصارش.من کسی هستم که هر دو بار توو ستاد جوانان آقای روحانی بشدت فعال بودم ولی مثل سگ پشیمونم که پشت این آقا وایسادم و افراد زیادی رو برای رای به ایشون تشویق کردم....
1397/2/27
ناراحت نباش راسه دور بعد دوباره فدیب یه عده دیگه رو میخوری و واسشون تبلیغ میکنی از من به تو نصیحت تو ایران دیگه هیچوقت گزینه به اسم رای وجود نداره
1396/9/21
فقط خوشحالم از این که گول حکومت فریبکار و چرب زبونی این روحانی را نخوردم و و تو انتخابات شرکت نکردم،می دونستم بعد از انتخابات تازه خودشونو نشون میدن.
1396/9/22
خوش به حالت گول نخوردی من جو گیر شدم رای دادم خیلی پشیمانم ولی قسم می خورم دیگر هرگز رای ندهم
1396/9/22
واقعاً فکر میکنید رأی ندید اوضاع مملکت بهتر بشه😄
1396/9/22
وقتی دولت هم کاسب و دلال بشود و درآمد ناحق خود را از جیب مردم و مصرف کنندگان بیرون بکشاند، زنجیره های بی اعتمادی، عصبانیت و خصومت با خودش را تقویت میکند که مطمئناً فراموش نمیشود و در جاهای دیگر توسط اقلیتی از همین مردم که دستشان میرسد به دولت، از جیب مبارکش جبران مافات میشود. یا اختلاص، یا کلاه برداری پیمانکاران، یا وام های قرض ال پس نده...
خلاصه این پول های بیت المال خوردن نداره...
فقط باعث آشوب، بی نظمی، قانون گریزی، دزدی، بی دین و ایمانی مردم میشه...
1397/1/25
با سلام. تا زمانی که بورس قوی نداشته باشیم و جایی برای سرمایه های سرگردان مردم نباشد باید همیشه با حباب قیمتی و غیر واقعی دست و پنجه نرم کنیم.امروز ارز فردا سکه بعد مسکن و خودرو.....
1396/9/23
مقاله خیلی قشنگی بود و اینم بگم که دولت خودش میخواد که دلالی وجود داشته باشه چون همین دلال ها هستن که حباب تو بازار ایجاد میکنن و مردم عطش خرید پیدا میکنن نمونه ی همون ساندرو استپ وی که واقعا با ساندرو معمولی فرق چندانی نداشت ولی به خاطر حباب قیمتی همه میرفتن بخرن
1396/9/23
هیچ کاری از دست ما مردم بیچاره برنمیاد واقعا برای این مسئولین بی کفایت فقط باید تاسف خورد. خودشون با این پولا میرن کیف میکنن و ما بدبخت ها هم درنهایت مجبور میشیم همین آشغالای داخلی رو بخریم. ان شاءالله خدا ازشون نگذره.
1397/2/9
ما نباید خودروی صفر بخریم تا حساب کار دستشون بیاد.
یه بار دیگه کمپین نخریدن خودروی صفر راه بندازیم ولی اینبار قویتر
1397/5/10
و اگر خدایی وجود داشته باشه....
1396/9/23
#خودرو صفر نخریم
1396/9/24
من و تو وارث دردیم
1396/9/25
واقعا این روحانی عجب کلاهی سرمون گذاشت
با وزیرهای عجیبش
1396/10/11
مشکل ما اینه که در ایران بدنیا اومدیم باید همه چیزو سه الی چهار برابر بقیه مردم دنیابخریم ریشه قاچاق هم همینه دورتادور مملکت تو کشورهای همسایه مردمشون دارن همه چیزو به قیمت واقعی خرید میکنن ولی مسئولای ما از سادگی ملت سوئ استفاده میکنن جیب ملتو میزنن
1397/3/1
افتضاحتر از همه این سیتروین c3 هست یارو 60 تومن حواله خریده 90 تومن میخواد بفروشه... مردم خول شدن ببخشیدا...
1397/3/22
اول از همه باید تمام مدیران ایران خودرو و سایپا رو از اول انقلاب تا الان رو به جرم جنایت علیه بشریت(به دلیل تولید خودروی بی کیفیت و مرگ بسیاری از هم وطنان)اعدام کنند بقیه چیزا خودش درست میشه
1397/4/10
دولت بسیار ساده میتونه برای خریداران بیش از یک حواله خودرو مالیات سنگین تعریف کنه تا دست دلال از بازار خودرو حذف بشه ولی متاسافه خود خودرو ساز با تمام دلالان در ارتباط هستش. خودرویی که ثبت نامش اعلام میشه و سایت مسدود میشه بعد اعلام میکنن همش فروش رفت از فرداش میبینی تمام دلال ها با سود کلان همان حواله های بی نام رو میفروشن. خودروی چینی 80 میلیونی رو همین دلال ها تبدیل کرده به یک خودروی 190 میلیونی. ایا واقعا کسانی که خودرو ندارن هیچ وقت میتونن دیگه خودرو تهیه کنن ؟
1397/5/24
یک ضرب المثل میگه تا خر باشه بالون و خر سوار هم هست
ا
1397/6/1
درود این قیمتهای الکی بازار هیچ دردی را دوا نمی کند من یک 330 دستی میخوام بخرم ولی ای دلالان وای مافیای خودرو به همین خیال باشید خوردو با این قیمت های فضایی بخریم مگر مغز خر خوردیم .تولید کننده های محترم به اندازه ی کافی و غیر مقپعقول گران کدرن دیگه شما چه خبرتونه ترمز رو بکشید من هینجا می گم یا خودرو نمی خریم یا باید قیمته ها درست شود این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست پیاده میریم ول خودرو با این قیمت هرگز دلالان از خواب و خیال بیدار بشید هرکسی هم با این قیمتها می خره به امید سود بیشتر واقعا متاسفم داری کنز انجام میدی عزیز یک عمل کاملا حرام و مورد تنفر خدا اونی هم که از نظر ناآگاهی بخره واقعا واقعا براش متاسفم
1397/6/6
واقعیتش این قبیل افزایش قیمت با فرمول تورم قابل مقایسه نیست لذا گرانی های موردی با تورم تعریف شده در اقتصاد همخوانی ندارد لذا دست دزد را باید به فرمول قطع ید به محکمه برد حالا صاحب مال را یعنی ملت را میبینید با دزد همراهی می کند گفتن ناچار ند واقعا ناچارند من که ۲۵سال معلمم ودانش آموزانم دکترا در رشته های مختلف هستند (برخیشون)هنوز هم که هنوز من صاحب یک خودرو مناسب نیستم وشرمنده خانواده عده ای در این مرز وبوم خون می مکند خون منیکه که به فرزند همان دلال درس وتربیت میدهم شبانه وروزم شده دانش آموزانم اره دلالی شغل مناسب کشور بی در وپیکر وعقب مانده است .چون شغل های خلاق ونخبه افرین شغل تعریف نمیشوند چون تعریف مادی ندارند ......باز از سر دلسوزی عرض میکنم چون معلمم التماس تفکر به رستاخیز
1397/6/7
پیشنها می شود که خودرو سازان باید برای جوانان ۲۰ سال تا ۴۵ سال براساس سامانه ثبت احوال یک خودرو اختصاص دهد به اینصورت که به ازای هر کد ملی یک خودرو ثبت نام اولیه شود تا در صورت در خواست متقاضی بلافاصله پس از واریز پول خودرو برای متقاضی ثبت نهایی شود و مردم بتوانند بصورت مستقیم از کارخانه ماشین دریافت کنند و دست دلالان کوتاه شود .
1397/6/8
فقط ميتوان گفت اگه دنياي بعدي وجود داشته باشه و البته عدالتي هم باشه آقايون و سياستمداران بد شكل و ناجور حق خيليها رو ضايع كردند و درنهايت با بي كفايتي حق مسلم أين افراد رو در سوار شدن خودرويي مشابه خودرو خودشان سلب كردند و بايد منتظر جواب دادنشان بود البته با اين رفتارها شك دارم دنياي بعدي وجود داسته باشد
1397/6/25
اینا بازی های سیاسی و اقتصادیه که جیب عده ای رو پر می کنه و فشارش روی ملته البته اینم بگم کسی که تا دیروز حتی خرید پراید رو عار میدونست رفته پراید 40 میلیونی خریده این ملت میگن نداریم از کجا میارن میخرن خودش یک بحثه دیگس ...ولی با کمپین نخریدن خودروی صفر موافقم .اگر وحدت و انسجام بین احاد ملت باشه شرکت خودروسازی جرات احتکار ندارن .وقتی ملت حرفی نمیزنن و باهرساز این شرکت ها میرقصن نتیجش میشه همینی که هست دولت هیچکارس با عرض معذرت مترسک سرجالیزه
1397/7/1
ایران خودرو و سایپا وقتی که رو به ورشکستگی میرود شروع به زد و بند با مسئول میکنه و از جیب مردم خودش نجات میده ولی جایی که منافع ایجاد میکند مسئولین و مردم زیر پا له میکنه ما اگر به اصطلاح این دو خودرو ساز نخواهیم کی رو بایید ببینیم حداقل اینه که بهترین ماشینارو با کمترین قیمت سوار میشیم
1398/1/11
خانه از بنیاد ویران است.
روشتون عوض کنید با این افکار راه به جایی نخواهید برد.
الحمدالله رب العالمین برا حکومت،دولت،و ملت
1398/3/2
واقعا من از کیفیت خودروی داخلی راضی هستم چون در هیچ جای دنیا ظرف چند ثانیه اینقدر مشتری آماده نداره من که تویوتا رو نه دوست دارم نه مفتی سوار میشم .هیچ خودروی خودروی ایران نمیشه .
1398/12/19
کشور جمهوری اسلامیه دیگه یعنی اون بالایی ها نمیتونن پدر این جنایتکارارو دربیارن اخه پراید قوطی کبریت رو عراق جنگ زده باید بخره ۸تومن ما بخریم ۶۰ تومن