موضوعات داغ

تست و بررسی دی اس 7 شاسی‌بلند لوکس آرین موتور + فیلم

27 آذر 1396
عکس نویسنده
کاظم احمدی نیا
نویسنده و عکاس

چندی پیش دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو در تهران میهمان نمایشگاه شهر آفتاب بود. نمایشگاهی که پس از دوره اول موفق خود، این بار در پاییز به روی علاقمندان گشوده شد. اگر سری به نمایشگاه زده باشید، در غرفه دی اس، از یک شاسی‌بلند جدید رونمایی شده بود که به درستی بر روی سکو قرار گرفته بود: دی اس 7 کراس‌بک، اولین دی اس مستقل.

اما پس از نمایشگاه، شرکت فرانسوی دی اس، ژورنالیست‌های حوزه خودرو از سراسر دنیا را دعوت کرد تا در یک رویداد بین‌المللی تحت عنوان هفته دی اس، تست درایورهای مختلف دی اس 7 کراس‌بک را تست کرده و نتیجه تجربه خود را به اطلاع مخاطبان رسانه خود برسانند. ادامه این نوشتار، تجربه اینجانب از تست دی اس 7 کراس‌بک است که از طرف رسانه خودروبانک دی اس 7 را در پاریس ملاقات کردم.

تو مثل بقیه نباش

دی اس به خاص بودن معروف شده است، روحیه آوانگارد را می‌جوید و برای متفاوت بودن و متفاوت دیده شدن تلاش می‌کند. پس بازار هدف متفاوتی را هم دنبال می‌کند. مخاطبانی را صدا می‌زند که انگار در ناخودآگاه آن‌ها زمزمه کرده "تو مثل بقیه نباش". دی اس بعد از مرحله جذب مخاطب، باید ویژگی‌هایی را به مخاطبان خود عرضه کند که مشتاقان را تبدیل به خریدار کند، حتی با قیمت بیشتر نسبت به رقبا. ویژگی اصلی دی اس، تزریق حس لاکچری است. دی اس معتقد است که این حس لوکس بودن محصول را توانسته القا کند. لوکس بودن را گاهی از طریق ظاهر، گاهی از طریق جزئیات ظریف و گاهی هم از طریق آپشن‌های خاص منتقل می‌کند. دی اس سعی می‌کند مانند برندهای لوکس پوشاک فرانسوی، خود را بعنوان یک برند با کیفیت معرفی کند. حال پیش از اینکه به سراغ دی اس رفته و درستی ادعاهای مطرح شده پیرامون دی اس را با توجه به دی اس 7 کراس‌بک بررسی کنیم ، موضوعی را تحت عنوان "اولین دی اس مستقل" که در ابتدای متن آمده بود توضیح خواهم داد:

دی اس 7، اولین مستقل

تا قبل از دی اس 7 کراس‌بک، تمام محصولاتی که با لوگو و تحت برند دی اس تولید و عرضه می‌شدند، یک همزاد در سیتروئن داشتند. به عبارت دیگر، محصولات دی اس تحت سیطره سیتروئن بودند و یک نسخه دی اس هم به بازار بین‌المللی عرضه می‌شد. اما دی اس 7 کراس‌بک، شروع برند دی اس است. دی اسی که از این محصول به بعد روی پای خود ایستاده و مستقل شده است. و به عبارت دقیق‌تر، این خودرو را با هیچ لوگویی به جز دی اس نخواهید دید.

شرکت تولید کننده برای ورود به بازار چند خودرو را بعنوان رقیب اصلی خود معرفی کرده است. جگوار E-Pace، بی ام و X1، ولوو XC40، آئودی Q3 و رنجروور ایووک. اما با توجه به قواعد بازار ایران که معمولاً با همه جهان متفاوت است، رقیب اصلی دی اس 7 در ایران لکسوس NX خواهد بود. چرا که اکثر رقبای جهانی دی اس در ایران نیستند.

ابهت الماس‌های پیشانی

دی اس 7 کراس‌بک در نمای ظاهری ابهت کافی را دارد. این ابهت را به لطف جلو پنجره نسبتاً بزرگ و چراغ‌های تقریباً خشن خود به دست آورده است. همچنین دیلایت‌هایی که تمرکز نگاه شما را روی طراحی دقیق و براق جلوی خودرو نگه می‌دارد. شاید فرم خاص دیلایت‌ها برای بعضی سوال برانگیز باشد، لذا لازم است توضیح دهیم این طرح نقطه-خط که استفاده شده، همان طرح کوک و دوخت روی چرم‌های دی اس است که به ثبت رسیده است.

اما اوج توجه دی اس در طراحی جلو را می‌توان به طرح چراغ‌های جلو دانست. جایی که بعد از روشن شدن خودرو، سه چراغ به شکل الماس 180 درجه می‌چرخند و سپس روشن می‌شوند. همینجا راجع به ابعاد این خودرو هم اشاره کنیم که دی اس 7 کراس‌بک حدود 60 میلیمتر در طول از لکسوس NX کوچکتر اما 30 میلیمتر در عرض بزرگتر است و با توجه به فاصله دو محور 2738 میلیمتری، انتظار داریم که فضای داخلی جلو و عقب جادارتری هم داشته باشد. این در حالی است که فاصله دو محور لکسوس 2660 میلیمتر است. در عقب خودرو نیز چراغ‌ها طراحی بسیارمدرنی دارند و بقول خود دی اس، بصورت سه بعدی هستند. البته با خواندن عبارت سه‌بعدی، قرار نیست عینک سه‌بعدی به چشم بزنید، یا منتظر باشید که چراغ از قاب خود خارج شود. صرفاً تاکید بیشتری بوده بر طراحی خطوط نورانی که گاهی به عمق چراغ رفته و برگشته‌اند.

از ساعت آنالوگ تا صفحه نمایش تمام دیجیتالی

هنگامی که به خودرو وارد می‌شوید، باز هم متوجه خاص بودن این خودرو خواهید شد. نمایشگر بزرگ و زیبایی که در وسط داشبورد قرار دارد، دسته دنده‌ای که متفاوت از بقیه دسته دنده‌هاست، و دکمه‌های وسط کنسول که بیشتر شبیه دکمه‌های تغییر حالت رانندگی و تغییر سیستم تعلیق در سوپر اسپرت‌ها هستند و شاید شما انتظار نداشتید که بوسیله چنین دکمه‌های زیبایی، فقط شیشه‌های پنجره را بالا و پایین کنید. و شاید کمی بهتر بود که دکمه تغییر حالت رانندگی، به همین زیبایی دکمه های بالابر شیشه و نزدیک به دست راننده باشد تا اینکه دورتر از دست راننده، سمت راست دسته دنده. بهرحال هنوز مشغول کار با غلطکی با پوشش الماس گونه زیر نمایشگر وسط داشبورد هستیم که وظیفه اسکرول و جابجایی بین تنظیمات و گزینه‌های نمایشگر را دارد که نگاهمان به دکمه استارت استاپ خودرو، وسط داشبورد بالای نمایشگر می‌افتد. وقتی دکمه را فشار می‌دهیم، یک ظرافت دیگر دی اس 7 خودنمایی می‌کند. یک ساعت لوکس ‌BRM به صورت چرخشی باز می‌شود که یقیناً مطابق انتظار ما آنالوگ است. اما بعد از روشن شدن خودرو نوبت نمایشگر پشت فرمان است.

این نمایشگر هم ١٢.٣ اینچی است و انواع اطلاعات بر روی آن نمایش داده می‌شود. تنظیم اطلاعات نیز توسط غلطكی كه روی فرمان تعبیه شده انجام می‌شود. كیفیت متریال داشبورد بی‌نظیر است، و جنس داشبورد بسته به نوع سفارش خودرو جیر یا چرم ناپاست. ناگفته نماند که در این رنج قیمتی و خودرویی که پسوند لوکس را با خود یدک می‌کشد، انتظاری غیر از این نیست. فضای پا برای سرنشینان جلو بی نقص است و در مقایسه با لكسوس، فضای راننده و شاگرد بهتر و بازتر است. فضای سرنشین عقب نیز به اندازه کافی جذاب است. کنترل تهویه مطبوع مستقل برای سرنشینان عقب قابل پیش‌بینی بود، اما در کنار دکمه بالابر شیشه پنجره، دکمه‌ای هست برای تنظیم زاویه صندلی سرنشین عقب، آن هم برقی. ماهیت دی اس دقیقاً همینجا قابل شناسایی است. ریزه‌کاری‌های ظریف و جالب. سقف پانوراما هم به جذابیت کابین در بخش عقب افزوده.

پشت فرمان دی اس 7

حالت رانندگی را ابتدا روی نرمال گذاشته و کمی دی اس را راندم. سیستم تعلیق بسیار خوب است. با اینکه مسیر آنچنان هم هموار نیست، ولی ضربه‌ها به خوبی دفع می‌شوند. در وضعیت رانندگی Comfort، اوضاع بهتر هم می‌شود، چرا که سیستم اسکن جاده جهت بهینه‌سازی سیستم تعلیق هم به کمک خودرو آمده. این سیستم به وسیله یک دوربین کار می‌کند که مدام سطح مسیر را چک می‌کند و در اکثر موارد هم بخوبی از پس کنترل ناهمواری‌ها بر می‌آید.

متاسفانه این آپشن روی خودروهایی که به ایران می‌آیند فعال نیست. بنابراین در بهترین حالت، همان تعلیق نرمال در انتظار ما خواهد بود. هماهنگی گیربکس با موتور بسیار خوب است. دی اس 7 کراس‌بکی که به ایران خواهد آمد موتور بنزینی 165 اسبی (در دور 6000) و گشتاور 240 نیوتن متری بهمراه گیربکس شش سرعته خواهد داشت. این موتور همان پیشرانه THP بکار رفته روی مدل‌های دیگر دی اس است، البته یک پیشرانه دیگری با همین حجم ولی توان خروجی حدود 200 اسبی وجود دارد ولی متاسفانه به دلیل کیفیت پایین بنزین در ایران، امکان استفاده از آن نیست و لذا گیربکس و موتور بکار رفته روی دی اس 7 با محصولاتی چون دی اس 5 یکسان است. یکی از آپشن‌هایی که دی اس خیلی بر روی آن تاکید داشته، شناسایی خطوط جاده و امکان هدایت نیمه خودران دی اس است. موضوعی که باز هم مانند نویگیشن دی اس 7 در ایران غیرفعال خواهد بود. اما دوربین دید در شب خودرو در ایران هم فعال خواهد بود و بسیار کاربردی است. دوربین دید در شب، همه موجودات زنده را شناسایی می‌کند و در صورت حضور ناگهانی آنها جلوی خودرو، به طور خودکار ترمز کرده و مانع از برخورد می‌شود. بعد از بررسی این آپشن‌ها، خودرو را روی حالت اسپرت قرار دادم. همه چیز تغییر کرد. صدای موتور کاملاً فرق کرد، فرمان کاملاً خشک و اسپرت شد و به وضوح دور موتور بیشتری احتیاج بود تا گیربکس اتوماتیک دنده سبک تری را انتخاب کند. همچنین آپشن دیگر جذابی که در ایران فعال خواهد بود، سیستم تشخیص خواب آلودگی راننده است که توسط دو سنسور ، دقیقاً در مرکز دایره غربیلک فرمان، با بوق‌های متوالی راننده را هوشیار می‌کند.

دی اس 7 همانند رقیب مستقیم خود یعنی لکسوس NX به سیستم چهارچرخ متحرک مجهز نیست ولی به کمک سیستم‌های کنترلی می‌تواند ترمز و گشتاور وارد شده را کنترل کند تا در شرایط مختلفی از جمله بارانی و یا روی خاک و آفرود بتواند کنترل و چسبندگی بیشتری را روی جاده داشته باشد.

مانند هیچ‌کس

تجربه رانندگی با دی اس 7 جذاب و لذت بخش بود. مطمئناً اگر پشت دی اس 7 بنشینید، ظرافت و کیفیت آن را به عنوان یک شاسی‌بلند را تحسین خواهید کرد. دی اس 7 برای کسانی طراحی شده که به دنبال خاص و متفاوت بودن هستند و قصد ندارند خودرویی زیر پایشان باشد که در هر کوچه و خیابانی پیدا شود و همیشه این لوکس‌ساز فرانسوی هزینه تولید پیچیدگی‌های فنی را صرف سیستم‌های خاص و متفاوت و ظرافت‌های طراحی کرده و دی اس 7 کراس بک را باید فرزندی موفق در این راه بدانیم.

1 عکس

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/26
عجب چیزیه . فوق العاده زیبا و شکیل. باوقار قدرتمند حس خاص بودن رو واقعا میشه فهمید.

تاریخ پست مال 96/9/27 هستش تو سایت رفرش میدم همچین پستی نیست. خخخخخخخخ
1396/9/27
فوق العادست خوش بحال کسایی که باهاش برن دور دور...
1396/9/27
خسته نباشید خیلی خوب بود. لطفا آمد ایران، فیلمش رو هم بسازید
آقا کاظم شما که قلم خوبی دارید چرا کم دست به قلم میشوید
1396/9/27
ماشين خيلى خوشگل و جذابى هست.فقط كاش در مورد موتور و شتابش و توانايى ها حركتى بيشتر ميگفتيد.
1396/9/27
این باید به عنوان اولین ماشین از برند دی اس میومد تو ایران . . .
1396/9/27
بازنده محض در برابر رقبا ( ولوو xc90 ، بی ام و x4 و ... )
1396/9/27
دوست عزيز قبل از نظر دادن يكم فكر كنى بد نيست.يا اگر هم نميدونى پس نظر نده.ربط اين ماشين به XC90 چيه اخه؟اين ماشين يك كراس اوور سايز متوسط هست.و XC90 يك SUV فول سايز.از نظر قيمتى هم گفتن قيمت اين ماشين تو ايران حدود 350 ميليون تومان هست.XC90 هم كه در حال حاضر بالاى 800 ميليون هست.يعنى قيمت XC90 از دو برابر DS7 هم بيشتره بعد شما اين دو تا رو رقيب ميدونى؟تازه ثبت سفارش باز هم بشه قيمت XC90 ميشه حدود 650 ميليون تومان كه بازم نزديك به دو برابر DS7 هست.
1396/9/27
این همرده لکسوس nx300 و bmw x3 است نه اونها
1396/9/29
جناب محمد اقا
اطلاعات ماشینی نداری, لطفا چرت نگو
با تشکر
1396/9/29
در پاسخ به mehdi
فکر نمیکنم به شما ربطی داشته باشه من نظرم رو دادم این ماشین دقیقا بدرد ندید بدید هایی مثله شما میخوره که تا چهارتا جنگولک بازی میبینن کف میکنن ، 300 تومن بدی ماشینی که دو دیفرانسیل هم نیست خخخخ اونم فرانسوی که هنوز بلد نیستن یه ماشین چهارچرخ متحرک بسازن
1396/10/11
واقعا هیچی از ماشین حالیت نیست همین فرانسوی ها بوگاتی شیرون سریع ترین خودرو جهان رو ساختن برو بچه جا عمویی
1397/4/9
ببخشیدا شما ماشینت چیه که ما ندید پدیدیم?
1396/9/27
نمای عقبش خارق العادس مخصوصا با هنر عکاستون و لنز انتخابیش زیباییش دو چندان شده واقعا این ماشین هیچ چی کم نداره تو زیبایی فقط قیمت که اونم نمیشه بگی گرونه وحشتناکه وحشتناک در ضمن اون رنگ نمایشگاهیش قشنگ تر بود
1396/9/27
سلام دوستان من دی اس 5 دارم بسیار هم راضی هستم ولی شتاب اولیش خیلی معمولیه و با افزایش دور موتور و براه افتادن اسکرول بزرگتر توربوی موتور، شتابش خوب میشه... در کل از ماشین های هم قیمتش به نظر من اگه نگم بهتره (که هست) لا اقل جذاب تره و تنوع بهتری ایجاد می کنه... اما در مورد دی اس 7 باید موتور قوی تر رو با شرایط ایران تطبیق می دادن تا بتونه موفق بشه. البته استفاده از موتور 165 اسبی هم مزیت در دسترس بودن تعمیر و قطعه رو داره...موفق باشید
1396/9/27
واقعا عالی طراحی شده،دلربا یکی از واژه های مناسب هست برای توصیف این فرشته فرانسوی،دی اس 5 رو سوار شدم،کیفیت کابین واقعا عالی هست، این که احتمالا بهر هم هست.
1396/9/27
مسحور کننده و باکیفیت بهترین سواری در این کلاس اینها نظراتین که در آینده در مورد این ماشین میگن
1396/9/27
حالم بهم میخوره الکی تعریف میکنید پژو تو عمرش نتونسته یه ماشین چهار چرخ متحرک بسازه از کدوم مهندسی صحبت میکنید
1396/9/29
5008 چی میگه این وسط ؟
1396/10/7
جناب دایملر، پژو چه ربطی به دی اس داره این یک( اگرچه متحدن ولی هیچ دلیلی نمیشه)، ثانیا پژو 5008 4wd هست پس اول اطلاعاتتون رو قوی کنید، سوما الکی تعریف میکنیم؟! خدا رو شکر از طرف خودرو بانک هم تست شد و آقا کاظم خوب ماشین رو بازگو کردن. نکنه اونا هم تعریف الکیه؟! بخدا الان تو جامعه ای هستیم که داستر تک دیفرانسیل با داشبورد ساندرو و پلتفرم ال نود و آپشنایی که کمتر از سورن ELX هست رو میگیرن ملت 120 بعد ماشینی مثل تیوولی یا 2008 نمیخرن...

همین طرز فکره که اینطور نظر میده.
موتور THP ، طی ۸ سال پیاپی عنوان موتور سال رو از آن خودش کرده، موتور هم مال PSA هست پس کدوم مهندسی کدوم مهندسی راه ننداز. آره بابا تو راست میگی...
نمیدونم والا ما چه خصومتی با ماشینی که هیچ چیزیش برامون روشن نشده داریم، ولی خوب مثلا بعضی ماشین ها مثل برلیانس و بقیه چینی های مزخرف تکلیفشون برامون روشنه میگیم آشغالن خوب مدرک داریم و تجربه شده و تجربه های خریدارا گواهه، ولی مثلا میگم دنا پلاس توربو که تو همین سایت گذاشته بودن عوامل خودرو بانک که توی نمایشگاه بودن، ده ها نفر میان میگن فلانه و بهمانه... عاقا بزار بیاد از کجا قضاوت میکنی... هی میگن آشغاله و فلانه، یا همین موضوع راجب 2008 و C3 هم بود.... یه عالمه نظر که چی؟!
-بابا آشغاله این چیه فردا میاد دست مشتری بیچاره ش میکنه با اون ظاهر آشغالش!!!!
-واقعا که جای خجالته مشخصه که خیلی بی کیفیته :-/ ( هنوز نمیدونه ماشین با چه حروفی نوشته میشه)!
-وقتی این فرانسوی های بی خاصیت بیان تو بازار و چند سالی از عمر نحسشون :-/ بگذره، مشخص میشه که آشغالای بی مصرفی هستن!!!


آخه نمیدونم چه خصومتی دارین.
اگه آشغال باشه مشخص میشه اگرم عالی باشه مشخص میشه... که البته فعلا از تجارب آقا کاظم استفاده کردیم...
مبارک هر کی بخرتش
1396/9/27
چقدر شبیه گنو ماشینی که طراح ایرانی طراحی کرد ولی هیچ کسی اهمیت نداد واقا حیف حتمی نگاه کنید
1396/9/28
من که عاشقش شدم
1396/9/29
تموم آپشن های مفیدش رو برداشتن . . .موتور 163 اسبی روش گذاشتن میگن این برای شرایط ایران بهینه است و خوبه!!! اونوقت چرا نمونه ی هیبریدش که واسه ما نیس یعنی موتورهای الکتریکی قدرتمندش که برای رانندگی در سرعت های کم مفیده و رانندگی باهاش بی صداست رو حذف کردن؟!!! . . .اینم به خاطر اینه که ما ایرانیا برامون خوب نیس؟!!! گول زدن بسه دیگه!!! پژو تو یه لباس دیگه وارد شده!!! شرکت نماینده اش هم ازش خواسته یا حداقل باهاش همکاری میکنه که سود بیشتری بهش برسه!!! حواستون کجا رفته؟! . . . چرا همه اش ظاهر رو میبینین؟! . . . بعدش سیستم اسکن جاده اش رو چرا برداشتن دیگه؟!!! . . . اونم برا ماها خوب نیس دیگه؟نه؟!!! . . . یکم فکر کنین که کمپانی مادر به چه دیدی داره باهاتون رفتار میکنه؟! . . .نماینده ی داخلی چه سودی رو محاسبه کرده و در مورد شمایی که دارین اینو تائید میکنین چه فکری میکنه؟! . . .این ورژنی که قراره به ایران بیاد مثل این میمونه که چین بخواد یه کپی از این ماشین بزنه و بفروشه بهمون! . . . اگر هر ماشینی به همون شکل اورجینال بین المللی وارد ایران شد مطمئن باشین کار کمپانیش درسته:) مثل تویوتا یا لکسوس.رنو.ولوو.بی ام دبلیو. بنز. . . . درسته تو بعضی شرایط نمیشه یه نمونه خاص رو مثل نمونه های دیزل به دلیل کیفیت پائیین سوخت ما ایران وارد کرد. . . اما در این حالت که دی اس 7 قراره وارد بشه دیگه کلاهبرداری تا کجا آخه؟! دیگه حرف از دو دف و حرفای دیگه نباشه و باشه هم جای خود!پیشکش! . . . چطور تویوتا و هوندا و بی ام دبلیو میتونن تو بازار ایران با این شرایط هیبریدی وارد کنن و بفروشن و مشکلی هم نباشه اما دی اس نمیشه!بده؟! اوفه؟! :)) . . . یکم چشماتون رو باز کنین و گول ظاهر رو نخورین! آپشن هم نداره دیگه! آخه 400 میلیون برای چی؟!؟!!! خنده داره به خدا.
واقعا" پژو سیتروئن فقط ایران براشون کافیه دیگه!!! بازارهای دیگه رو میخوان چیکار!
1396/10/10
اقای وکیلی من با شما موافقم ولی فکر کنم دلیل این که نسخه ی هیبریدیش نیومده بخاطر اینه که سیستم هیبریدیش از نوع plug in هستش یعنی یا باید شارژ بشه یا با روندن مسافت زیاد باتریهاش پر بشن که هنوز هیچ ماشینی با این سیستم وارد نشده و دوم اینکه هنوز فرهنگ هیبریدی های از این نوع جا نیافتاده
1396/9/30
با سلام
من الان حدود 6 ماه است که دارم از دی اس 5 استفاده میکنم البته چون من ساکن تبریز هستم ماشین دارای پلاک منطقه آزاد ارسه و توی قیمت هم حدود 100 تومن از پلاک ملی ارزون تر درمیاد
دی اس توی طراحی بسیار جوان پسند و تر رو تمیز و توی امکانات رفاهی تو رنج خودش بی نظیره و البته سیستم فنی مناسب خودش رو داره که تو هیچ جایی کم نمیارید تو سربالایی چالاک و توی جاده پر پیچ روونه البته من اینا رو نسبت به ماشین های قبلیم مثل اپتیما 2013 و کمری 2016 ارض کردم
من الان با مسافت حدود 11000 کیلومتر رانندگی اگه مجبور به انتخاب بین کمری و اپتیما و دی اس بشم انتخاب من به عنوان یه فرد 22 ساله 100% دی اس خواهد بود
البته در مورد دی اس 7 ==من از یکی از دوستان قیمت رو جویا شدم که گویا تا 400 م هم بیان شده ولی اگه در مناطق آزاد پلاک بشه قیمتی حدود 230 تومن خواهد داشت که نسبت ماشین های موجود مثل فورد 2015 که الان کارکردش با این قیمت موجوده به نظر من برتری ظاهری و رفاهی داره و ارزش خرید-- البته در مناطق آزاد --رو داره ولی در مورد پلاک ملی با این قیمت میشه BMW یا مرسدس خرید که البته از منظر فنی برتر از دی اس هستند
1396/10/2
خيلي قشنگه.اتاقش كه حرف نداره.هرچي در بارش بگم كم گفتم.
1396/10/15
با سلام.ای کاش از صندلی عقب هم تصاویری نشان می دادید>
1397/12/14
خیلی ماشین خوبیه ولی اندازه ۱.۵ میلیارد خوب نیست
1398/8/6
من یدونه ds7 خریدم خیلی ماشین خوبیه راحتیشم از ولوو واقعا بهتره