موضوعات داغ

لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو به‌زودی به مجلس می‌رود

عکس مطلب اول
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها جزو مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است، گفت: به‌زودی لایحه افزایش تعرفه واردات خودرو و دیگر کالاها به مجلس ارسال خواهد شد.

محمد باقر نوبخت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از ارسال لایحه افزایش تعرفه وارداتی برخی کالاها از جمله خودرو به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: محدود کردن واردات یکی از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت است.

به‌گفته نوبخت، محدود کردن واردات به دو صورت انجام می‌شود، نوع اول ممنوع کردن کامل واردات است که از طریق بستن ثبت سفارش است که شوک به بازارها وارد می‌کند. راه دیگر استفاده از نظام تعرفه‌ای است که قانون برنامه هم بر این موضوع تأکید دارد که سیاستهای غیرتعرفه‌ای برای واردات و صادرات در نظر گرفته نشود.

وی افزود: گاهی به واردت نیاز نداریم و در این حالت از سیاستهای افزایش تعرفه استفاده می‌کنیم که کاملاً بر اساس سیاستهای ابلاغ‌شده به دولت می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به‌زودی دولت لایحه‌ای برای افزایش تعرفه‌ برخی کالاها به مجلس ارسال خواهد کرد، گفت: در این لایحه نه‌تنها خودرو بلکه بسیاری از کالاهای دیگر در جهت تقویت تولید ملی با افزایش تعرفه مواجه خواهند شد.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که آیا هدف دولت این است که بدون تصویب‌نامه و از طریق لایحه افزایش تعرفه‌ها را اعمال کند، گفت: ما نمی‌توانیم در این خصوص مصوبه داشته باشیم و تعرفه‌ها را افزایش دهیم.

وی در پایان گفت: قرار نیست هرچیزی که در داخل نمی‌توانیم تولید کنیم با گران شدن وارد کشور شود.

نظرات کاربران

24 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/9/27
با همون کلید تدبیرش سرمون رو برید!
1396/9/27
با افزایش تعرفه های خودرو نه تنها خودکفایی در تولید خودرو بوجود نمیاد بلکه یک هاشیه امن برای :
1- تولید بی کیفیت خودروها بعلت عدم رقابت که بیش از چهل سال است ادامه خواهد یافت!!
2-قیمتهای خودروهای داخلی بعلت فرصت پیش آمده غیر رقابتی به شدت افزایش خواهد یافت !!!
3- هزینه های گرانی خودرو هابر دوش مردم خواهد بود !!
4- مصرف بنزین بالای خودروهای با تکنولوژی قدیمی ساخت داخل همچنان هزینه های با لایی رابر کشور ومردم تحمیل میکند !!
5- کشور ومردم همچنان شاهد طلفات وهزینه های سنگین ناشی از سوانح خودروهای بی کیفت داخلی خواهند بود !!
6-رقابت یک اصل رشد و ترقی در اقتصاد است. کدام کشور را سراغ دارید که با بستن مرزها و یا بالا بردن تعرفه ها تونسته پیشرفت کنه یا خود کفا بشه مگر در سایه وکشاکش رقابت؟!!
7-مگر استفاده از امکانات و وسایل استاندارد وبروز حق و مطالبه مردم نیست ؟!!
8-بهترین روش برای خودکفایی در ساخت و پیشرفت در صنایع خودرو سازی کاهش پلکانی تعرفه واردات هست . تا از این طریق تلنگری به صنعت لخت . بی تحرک . این صنعت وارد شود ودر اثر وجود رقابت صحیح و منطقی فرصتی برای رشد و حتی حضور در بازارهای جهانی بوجود آید . در غیر ابنصورت مانند کودکی خواهد بود که در هنگام راه افتادن پدر ومادرهمیشه محکم زیر دست و بغل اونو گرفتند و هیچگاه روی پای خود نخواهد ایستاد. مگر با این روش توی این مدت تونستیم خودرو ساز بشیم ؟!!
9 - بیاییم برای یکبار هم که شده با این موضوعات بصورت علمی . اصولی . وکارشناسی برخورد کنیم وتصمیم بگیرم . و همچنین بجای توجه و حمایت تمام قد از مافیای خودرو ساز . نیم نگاهی هم به خواست و منافع مردم داشته باشیم !!
1396/9/27
دوست عزيز خيلي عالي نوشتي ولي تنها چيزي كه براي اينها اهميت نداره ملته !!
1396/9/27
کاملا درسته همه مطالب ؛
اما راه حل آن صرفا نخریدن خودروی گران و خصوصا ماشین های داخلی است ..
وقتی دولت و کارخونه دار میبینه که هر ماشینی با هر قیمتی و با نازلترین کیفیت تولید میکنه و مردم صف کشیدن و خرید 1 سال آینده رو هم پیش خرید کردن چرا باید به فکر پیشرفت باشه ؟!

این کم فروشی صنعت خودرو به مردم ظلم آشکاریه که خود ِ مردم به خودشون دارن تحمیل میکنن
1396/9/27
متن بسیار خوبی نوشتید، فقط اینقدر داخل متن غلط املایی دارید، که آدم فکر میکنه که سطح سواد نویسنده پایین هست و فقط بر اساس شنیده ها یک مطلبی رو نوشته، لطفا اصلاح کنید
1396/9/27
من متوجه یه مطلبی نمیشم کلا
چه حمایتی بالاتر از اینکه خودرو وارداتی با دلار 4200 تومان وارد میشه؟!
اگر تولید داخل حرفی برای گفتن و ماندن داشت باید تا الان در فروش داخل بی رقیب می ماند
1396/9/27
افزایش تعرفه واردات خودرو مطالبه ی مقامات عالیه نظام هست یا آقازاده ها و افرادی که به ارگانهای خاص وصل هستن و ماشینهای دپو شدشون به یکباره با قیمتهای نجومی به بازار عرضه میشه؟ و صد البته تولیدکنندگان خودرو داخلی که با خیال راحت و حاشیه امنیت لگنهای بی کیفیتشون رو با قیمتهای بالاتر بدست مردم فلک زده برسونن!
1396/9/27
افزايش تعرفه واردات خواسته مقامات عالي رتبه نظام از دولت بوده ؟ سوال مطرح ميشه اين وسط شما چند سال پيش قانوني رو تو مجلس تصويب كرديد كه تعرفه واردات سالي ٥ درصد كاهش پيدا كنه تا در نهايت به يه عدد منطقي برسه و تا اون زمان خودرو سازا خودشون جمع و جور كنن
حالا ايا نظر مقامات عالي رتبه از قانوني كه تو مجلس تصويب شده بالاتره ؟ بعدم اينكه چه كسي همچين چيزيو خواسته كه قانون رو بخاطرش زير پا ميزاريد مگه از قانون بالاتر داريم ؟
1396/9/27
امام على عليه السلام :

مَن جارَ أهلَكَهُ جَورُهُ .
هر كه ستم كند ، ستمش او را به هلاكت كشاند .
1396/9/27
این لایحه فقط به این دلیل که طی یک سال اینده به راحتی قیمت خودروهای داخلی رو به شدت افزایش بدن!
1396/9/27
بسیاری از سیاست ها از طرف مقامات عالی نظام به دولت ابلاغ و به زبان دیگر تحمیل می‌شود
موضوع دیگه اینکه در صورت عملکرد بی عیب و نقص دولت ، انگیزه رقابت در دور آینده انتخاب ریاست جمهوری از بین میره و جناح مقابل (اصول گرایان) توان رقابت به هیچ عنوان نخواهند داشت
1396/9/27
روحاني مچكريم
به اسم حمايت از داخل تعرفه گذاشتين ١٣٠ درصد شما يه نمونه از محصولات داخل رو بگين كه با محصولات كره اي و ژاپني رقيب باشه مثلا اپتيما با ٤٠٥ يا لگن هاي چيني كه ايران خودرو ميفروشه با ان ايكس يا سورنتو
وقتي خودرو ساز ما خودش شده فروشنده محصولات چيني همون بهتر كه جمع كنن
اقا تاريخ نشون داده ما خودرو ساز نيستيم چه زوريه كه لگن قالب ميكنيدبه ملت مث تركيه و كشوراي ديگه بزنيد تو كار مونتاژ
ملت فهيم دوباره بريد تو صف پرايد دوباره واسه وام خودرو بريد رو سر كول هم گزارش هم بگيره بيست و سي به نشانه دهن كجي با مردم خاك واقعا خاك تو سر ملتي كه هنوز با ديدن يه پژو پارس ذوق ميكنن
1396/9/27
فکر کنم سایپا دوباره پرایدُ رو کنه ولی ۳۰تومن
1396/9/27
فقط میتونم بگم واسه کشورم متاسفم. ما چه گناهی کردیم تو این مملکت به دنیا اومدیم. کمتر مردمو اذیت کنید اقای کلیدساز.
1396/9/27
دنا پلاس اتوماتیک 80 میلیون
ساندرو استپ وی 90 میلیون
تندر پلاس 70 میلیون
پارس LX سال با موکت و قالپاق و چراغ راهنما جدید 65 میلیون
پژو 207 صندوقدار اتوماتیک 70 میلیون

فکر کنید هموطنان، یک سال دیگه همین موقع با همین روند دور از ذهن نیست
1396/9/27
جلوگیری از واردات خواست مقامات عالی نظام است!!!!!!!!خواست مردم چی هست؟
1396/9/27
مردم کی مهم بودن که حالا مهم باشن!
1396/9/27
پیش بسوی اقتصاد کمونیستی با الگوی کره شمالی.
1396/9/27
امیدوارم مجلس ردش کنه
1396/9/27
به خدا اگه مجلس ردش نکنه من یکی نمایتده ها رو حلال نخواهم کرد هرچند پول خرید خ درو خارجی باکیفیت رو هم ندارم.
1396/9/27
این رو بخونید ببینید دارند چیکار میکنه این مافیای خودرو در ایران
توافق 5 عضوکابینه برای افزایش تعرفه خودرو

▪️با توافق وزرای اقتصاد، صنعت وکشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی که تاکنون ۵۵ درصد بوده به ۱۳۰ درصد افزایش می یابد.

🔹واردات خودرو مدت‌ها است که متوقف است و از تیرماه امسال، دولت به دلیل مثبت شدن تراز تجاری و جلوگیری از واردات بی‌رویه خودروها، ثبت‌سفارش را ممنوع اعلام کرده است.اما بر اساس توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، پیشنهادی به هیات وزیران ارایه شده که بر مبنای آن، تعرفه واردات خودرو از کف 40درصدی به 50درصد افزایش یافته و در عین حال هم، پیشنهاد شده تا تعرفه خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی نیز که تاکنون 55درصد بوده؛ به 130درصد افزایش یابد.

بر اساس این تصمیم که در جلسات آتی هیات دولت نیز طرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد، تغییرات تعرفه خودرو به شرح زیر مورد جمع‌بندی قرار گرفته است:

۱- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی از ۴۰ درصد به ۵۰ درصد

۲- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی از ۴۰ درصد به ۹۵ درصد

۳- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد

۴- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۵۰ درصد

۵- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۵۰ درصد

به گزارش مهر، شنیده‌ها حکایت از این دارد که این تغییرات تعرفه‌ای در دولت مخالفان جدی دارد، اما به هرحال، ۵ عضو کابینه یازدهم که اتفاقا اعضای شورای اقتصاد هم هستند، در این خصوص به توافق رسیده و تفاهم‌نامه‌ای را هم به امضا رسانده‌اند.
1396/9/27
باسلم
تا موقعی که دولتی ها تاجران اصلی کشور هستند و خودشان یا عواملشان افسار تجارت را در دستان مبارکشان دارند ، مبنای تصمیمات و مصوبات سمت و سوی خاصی را دنبال خواهد کرد .وقتی مجری و ناظر یکی باشد،نتیجه کار را خودتان حدس بزنید . خیلی از ما ایرانیا حرفمان با عملمان زمین تا آسمان فاصله دارد.آیا الان اتفاق خاصی افتاده که آقایان را مجبور به افزایش تعرفه نموده است ؟احتمالا خودشان خرید ماشین خارجی را به انجام رسانده اند ودیگر نیازی ندارند . لازم داشته باشند دوباره تعرفه را کاهش می دهند.
صرفا "جهت اطلاع
1396/9/28
احتمالا کشته نشدن ملت در هنگام تصادفات، استفاده ایرانی از ماشین با کیفیت، کاهش آلایندگی هوا و .... از مطالبات مقامات عالیه نظام از دولت نیست؟؟؟ بهتره بگیم پر شدن جیب مقامات عالیه نظام از پول و خون این ملت جزء مطالبات است...
1396/9/28
حرف حق...