موضوعات داغ

نگاهی دیگر به تویوتا پریوس ، پرفروش‌ترین هیبریدی دنیا در ایران

17 اردیبهشت 1396

نگاهی دیگر به پریوس

تویوتا پریوس، خودروی پرافتخار تویوتا که سال‌ها است در صدر پرفروش‌ترین خودروهای هیبریدی جهان یکه‌تازی می‌کند. تویوتا پریوس قطعاً خودرو عادی هیچ بازاری نیست و عقبه پرافتخار آن در بزرگ‌ترین بازارهای جهان چنان است که نمی‌توان به راحتی از آن ایرادی گرفت. اما شاید خریدن یک پریوس در بازار کشورمان همانند واکسن آنفولانزا است که در اول پاییز باید بزنیم! اصلاً جای بحث هم ندارد، چه خوشکل چه زشت، چه تلخ چه شیرین، "باید" به صورت کلان مصرف شود تا منفعتی به همه جامعه برسد!

پریوس سال گذشته با تاخیری زیاد نسبت به بازارهای جهانی به ایران آمد و توانست در همان سال اول عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایرتویا را بدست آورد یعنی به عبارتی دیگر، پریوس در سال 95 بیش از تویوتا راو4 فروخت! حال پس از حدود یک سال از شروع عرضه این خودرو در ایران، دوباره فرصتی دست داد تا با همکاری ایرتویا، تویوتا پریوس را به فرودگاه افلاک آسیا ببریم، جایی که پیش از این بارها برای تست و بررسی خودروها به این باند رفته بودیم و قطعاً خوانندگان خودروبانک با محیط این فرودگاه شخصی فوق سبک آشنایی دارند.

همانطورکه یاد دارید، در مقاله‌ای جداگانه به بررسی کامل تویوتا پریوس پرداخته‌ایم و به صورت ریزبینانه‌ای این خودرو را تحلیل کرده بودیم، اما در این مقاله قصد داریم نگاهی متفاوت به آن داشته باشیم و از ناگفته‌ها بگوییم.

تویوتا پریوس، پاک‌تر از پژو 206

تویوتا پریوس از سال 1997 توسط تویوتا معرفی شد و تا بحال 4 نسل از این خودرو عرضه شده که خودرویی که ما در حال حاضر در بازار ایران داریم، چهارمین نسل تویوتا پریوس است. فروش تویوتا پریوس در طول سالیان عرضه خود به 90 بازار خودرویی جهان چنان خوب بوده که در ژانویه 2017 توانست رکورد 4 میلیون خودرو را رد کند و جایگاه خود را دوباره به عنوان پرفروش‌ترین هیبریدی جهان تثبیت کند.

پریوس به دلیل مصرف بسیار کم بنزین و تولید آلایندگی پایینی که دارد، خودروی محبوبی در سراسر جهان بوده و با تیراژ بالایی در ناوگان های تاکسیرانی جهانی استفاده شده است. امری که شاید در ایران تقریباً به آن بی‌تفاوت بوده ایم. اجازه دهید راحت‌تر در مورد این خودرو و استفاده آن در ناوگان تاکسیرانی صحبت کنیم. با یک خودرویی سر و کار داریم که مصرف سوخت ترکیبی آن 3.6 لیتر در هر صد کیلومتر است. در بازارهای جهانی خودرو هیبریدی به دو دلیل محبوب است: 1. در خارج از کشور قیمت بنزین بسیار بالا است و قطعاً خودروی کم‌مصرف‌تر باعث هزینه‌های کمتر برای سوخت می‌شود و 2. در خارج از کشور دارندگان خودروی نقلیه به ازای میزان تولید CO2 تولید شده از خودرویشان باید مالیات سالانه پرداخت کنند (که اصلاً در ایران اکثر فعالین هیچ توجهی به میزان تولید دی‌اکسیدکربن خودروها نمی‌کنند). لذا خودرویی که دی‌اکسید‌کربن کمتری تولید کند، نه تنها کمتر هوا را آلوده می‌کند بلکه دارندگان آن مالیات کمتری پرداخت می‌کنند.

حال به ایران باز می‌گردیم. اصلاً در بازار نمی‌دانند که CO2 چیست! اگر هم بدانند برایشان مهم نیست! شاید با وضعیت هوای همیشه آلوده کلان شهرها که کم‌کم به بحران تبدیل شده، مهم‌تر از میزان سوختی که خودروها مصرف می‌کنند، میزان دی‌اکسیدکربنی باشد که آن‌ها تولید می‌کنند پس ممکن است از نظر هزینه مصرف سوخت، خرید یک خودروی هیبریدی به دلیل کمتر بودن مصرف سوخت با لیتری 1000 تومان آنچنان دلیل قانع کننده‌ای نباشد اما قطعاً این که هر پریوس بسیار کمتر از یک پژو 405 خودمان تولید دی‌اکسیدکربن دارد، کاملاً دلیل قانع‌کننده‌ای است که به صورت کلان از این خودرو در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود تا شاید لااقل به کمتر شدن آلودگی هوا کمک کند. برای اینکه عمق فاجعه را بهتر درک کنیم بگذارید کمی با اعداد و ارقام این موضوع را ملموس‌تر کنیم، یک تویوتا پریوس در هر کیلومتر تنها 76 گرم دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند اما پژو 405 به صورت میانگین بیش از 170 گرم دی‌اکسیدکربن در هر کیلومتر به شش‌های ما روانه می‌کند که عرض خسته نباشید خدمت ایشان داریم. یا مثلاً پژو 206 با موتور 1.6 لیتری 153 گرم تولید می‌کند که با این مقایسه ساده می‌توان فهمید که پریوس چقدر پاک است! پس اینجا بحث "چقدر" سوزاندن نیست، بلکه بحث "چگونه" سوزاندن است!

پریوس چگونه کار می‌کند؟

پریوسی که هم‌اکنون در مقابل ما قرار دارد چهارمین نسل از این خودرو به حساب می‌آید. در این نسل تویوتا تمرکز اصلی خود را بر روی کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان قرار داده است. در این خودرو از باتری‌های جدید، موتورهای الکتریکی کوچک‌تر ولی قوی‌تر از قبل و موتور بنزینی با راندمان حرارتی بالاتری در مقایسه با نسل قبلی استفاده شده است به طوری که راندمان حرارتی موتور این خودرو به ۴۰ درصد رسیده که عددی بسیار عالی برای یک خودروی احتراقی محسوب می‌شود. (راندمان حرارتی نسل قبلی نیز معادل ۳۸ درصد بود). تست‌هایی که خود ژاپنی‌ها بر روی این خودرو انجام داده‌اند نشان داده که با هر لیتر بنزین می‌توان ۴۰ کیلومتر مسافت را با پریوس طی کرد و تست‌های EPA نیز مصرف سوخت این خودرو را عددی در حدود ۴.۱ لیتر در هر صد کیلومتر عنوان کرده است.

موتور این خودرو یک چهار سیلندر ۱.۸ لیتری است که با دو موتور الکتریکی هم نشین شده تا بالاترین گشتاور و کمترین مصرف سوخت را به راننده هدیه کند. قدرت موتور بنزینی این خودرو ۹۵ اسب بخار و قدرت موتور برقی نیز ۷۱ اسب بخار است اما مجموع قدرت تولیدی ۱۲۱ اسب بخار است و دلیل آن این است که موتورهای برقی هیچگاه با حداکثر توان خود کار نمی‌کنند تا مصرف متعادلی داشته باشند. نیروی مجموعه هیبریدی از طریق یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند و این ژاپنی را می‌تواند در عرض ۱۰.۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت رسانده و رسیدن به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت را نیز میسر کند. از نظر هندلینگ نیز پریوس با اینکه جزو بهترین‌ها نیست اما عدد ۰.۸۲ جی برای شتاب جانبی نیز چندان بد نبوده و توانایی‌های لازم را در اختیار این خودرو قرار می‌دهد.

با خرید پریوس با تروریست بجنگید!

اجازه دهید یک داستانی را برای شما نقل کنم که وسط این مقاله پر از اعداد و دود و خفگی، خستگیمان در برود! جیمز وولسی James Woolsey یکی از مدیران سازمان CIA آمریکا یک دستگاه تویوتا پریوس دارد و دلیل خود را کم مصرف بودن این خودرو می‌داند. او اعتقاد دارد که سازمان‌های تروریستی در جهان با فروش نفت قدرتمندتر می‌شوند و کسانیکه خودروهایی پرمصرف‌تر و با پیشرانه‌هایی حجیم‌تر می‌خرند، در حقیقت در حال کمک به این سازمان‌ها هستند و او پیشنهاد می‌دهد با خرید خودروهایی چون تویوتا پریوس، به تضعیف این گروه‌ها کمک کنیم. او حتی در پشت خودروی خود یک استیکر چشبانده که روی آن نوشته شده: "بن‌لادن این خودرو را دوست ندارد!".

زنگ تفریح کافی است و به خودرو بازگردیم!

پریوس: خوب، زشت، زیبا

شاید یکی از نقاط پربحث پریوس، چهره آن است. خودرویی که اولویت طراحی آن، خودرویی با بهینه‌ترین مصرف و عملکرد مناسب در مقابل مقاومت هوا بوده و سپس به زیبایی پرداخته است. لذا در نهایت خودرویی تولید شده که از نظر علمی، عملکرد بسیار خوبی در مقابل مقاومت هوا و در نهایت کاهش مصرف سوخت دارد اما با نگاهی به چهره آن مخاطبان به دو دسته تقسیم می‌شوند. اول کسانیکه با آن سریع خو گرفته و از آن به عنوان خودرویی متفاوت و مدرن خوششان می‌آید و دوم افرادی که با خود می‌گویند: "مگر می‌شود کسی خودرویی با این قیافه عجیب و نامتعارف را بخرد!؟"

اما اگر جزو دسته اول باشید یا دوم، طراحی کشیده جانبی، نوع شیشه عقب و دماغه جلویی و ... همگی به کمک پیشرانه آمده تا کمترین میزان سوخت در این خودرو مصرف شود و باید آن را چه زشت یا زیبا، کاربردی و قابل تقدیر بدانیم.

تویوتا پریوس بخریم یا نه؟

اول از همه باید به این سوال پاسخ دهید که آیا از چهره این خودرو خوشتان می‌آید یا خیر؟ اگر جواب مثبت است به مرحله بعدی می‌رویم. سوال بعد: آیا تجربه رانندگی با خودروی هیبریدی را داشته‌اید؟ سوال بسیار مهمی است زیرا یک خودروی هیبریدی در حین حرکت گاهی موتور بنزینی خود را خاموش می‌کند و تنها با برق کار می‌کند و در حقیقت شما سوار خودرویی هستید که هیچ صدایی از آن در نمی‌آید! تجربه عجیبی است مخصوصاً برای ما مردمانی که یک دهه را با پرایدی سر کرده‌ایم که در هر حالتی از همه جایش صدا می‌آید! پس اگر اهل معکوس کشیدن‌های متعدد، رانندگی پرهیجان و خلاصه از صدای زوزه موتور لذت می‌برید، باز هم پریوس گزینه خوبی برای شما نیست. اما اگر فرد آرامی هستید و با چهره تویوتا پریوس مشکل خونین ندارید، در خرید آن شک نکنید و به کم شدن آلودگی هوا و همچنین تضعیف تروریست کمک کنید!

در زیر می‌توانید مشخصات کامل فنی این خودرو را مشاهده کنید و در مقاله تست تویوتا پریوس با این خودرو به صورت ریزبینانه و فنی‌تری آشنا شوید.

مشخصات فنی
مدلتویوتا پریوس
پيشرانه4 سیلندر خطی به همراه موتور الکتریکی
حجم موتور1798 سی سی
حداکثر قدرت 121 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور142 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
شتاب رسمي10.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي3.3 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1375 کیلوگرم
قيمتحدود 150 میلیون تومان

41 عکس

نظرات کاربران

44 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/17
بدرد مسافرت میخوره با یه باک کل ایران بگردی
1396/2/17
جلوی کنسول لگن دستشویی گذاشتند
1396/2/17
قلمت یکی یدونس اقای محسن خان
1396/2/17
نمی تونم جلوی خودمو بگیرم و نگم که : به طرز وحشتناکی پشت ماشین زشت طراحی شده، مخصوصا اون نوار پهن مشکی، همیشه پیش خودم فکر میکردم چطور میشه این ماشین اینقدر تو دنیا محبوب و پرفروش باشه! این همه تویوتای زیبا یا اینهمه ماشین زیبای کم مصرف هیبریدی و برقی و بنزینی و...
1396/2/18
شما یکم تحقیق کن ببین با چه قیمت و چه شرایطی ( اعم از گستردگی شبکه خدمات پس از فروش، شرایط فروش، مالیات، قیمت سوخت، بازار دست دوم و.....) داره تو بازار دنیا بخصوص آمریکا عرضه میشه!!!!!!!!!! خودت میفهمی چرا پرفروش هست.
بعد با بازار ایران مقایسه کن!
خنده داره که واسه هزینه کمتر بابت سوخت(یکی از مهمترین دلالیل فروشش در دنیا) بخوای 150 میلیون! هزینه کنی.خخخخخخخخخخخخخخخخ
1396/2/17
همین که پرفروش ترین هیبریدی در (دنیا)شده
1396/2/17
فوق العادس
1396/2/17
ای کاش فیلم میذاشتید
1396/2/17
سلام بر دوستان عزیزم
من این خودرو را آذر ماه خریدم وتا الان باهاش 8000 کیلومتر رانندگی کرده ام.
سواری بسیار راحت ولذت بخشی داردو کیفیت قطعات داخل کابین بسیار عالی است وارگونومی صندلی وفرمان خیلی خوب است.
شتاب وقدرتش در حد قابل قبولی است ومثل بقیه هم رده هاش است .قدرتش کمتره ولی به لطف تکنولوژی شتابش خوبه.هندلینگش در جاده خوبه .
فقط یک مشکل بزرگ داره نمایندگی بسیار ضعیف وخدمات پس از فروش ونوع برخورد ایرتویا ونوع تحویل خودرو . تحویل 90 روز ایرتویا یعنی تقریبا یک سال. وقتی برای سرویس اولیه وسرویس 5000 خودرو را به نمایندگی بردم برای تعویض روغن با دستمزد ومالیات حدود 340 هزار تومان ازم گرفتند .پس از تحقیق متوجه شدم نوع روغنی که برام فاکتور کرده اند (اگر هم ریخته باشند قیمتش تو بازار 140 تومان است واگر بیرون چنین کاری کرده بودم با همه هزینه ها 200 تومان برام تمام میشد.
این تعویض روغن در نمایندگی اجباری است. ومیگن اگه بیرون انجام بدین ماشین از گارانتی در میاد . باید بیارین تا ما ازتون پول بیشتر بگیریم وباهاتون دولا پهنا حساب کنیم.وگرنه ماشینتون از گارانتی در میاد.تازه فقط گیربکس وموتور جز گارانتی است!!!!!
1396/2/17
آقا محسن موتور و گیربکس هم چون خودشون میدونن تا یه 20 سالی مثل ساعت کار میکنه گارانتی کردن...یه تویوتا کرولا دیدم توی کیش که 1500000 کیلومتر کارکرده بود و صاحب ماشین گفت تا الان موتور هیچ کاری نداشته...فقط شانس آوردی که ماشین با کیفیتی هست وگرنه برای پیدا کردن قطعات یدکی اگه ایرتویا بخواد اقدام کنه یه 6 ماهی طول میکشه
1396/2/20
با سلام، از اقای محسن که فرمودن با این ماشین 8000 تا رانندگی کردن، یه سوال دارم، میشه لطفا بفرمایید این ماشین در شهر دقیقا تا چه سرعتی میتونه بدون موتور بنزینی کار کنه؟ یعنی میخواستم بدونم تحت چه شرایطی کاملا بدون بنزین میشه رانندگی کرد؟ با تشکر
1396/2/20
سلام به دوستان عزیزم
اشکان عزیز معمولا در سرعت زیر 40 کیلومتر اگر باتری شارژ باشه با برق کار میکنه .
در مدل من آپشن ev mode هم داره که میتونه با حداکثر امکان از باتری استفاده کنه. اگه با سرعت پایین وثابت وبدون فشار ناگهانی پدال گاز رانندگی کنی گاهی مصرفش به زیر 1 هم در شهر میرسه!!!!!. با یک باک 40 لیتری در شهر وجاده تقریبا 1000 کیلومتر میره.
درمورد طراحی داخلی اش بنظرم قرینه وارگونومیک وزیبا است. صندلی هایش بسیار راحته.از روی عکس نباید قضاوت کرد. باید در اتوموبیل نشست وباهاش رانندگی کرد تا کیفیت سواری را درک کنید. بنده تجربه 18000 کیلومتر رانندگی با الانترا 2015هم داشته ام.سواری ونرمی هندلینگ پریوس خیلی بهتره . مصرفش هم حدود 40 درصد الانترا است.
در مورد قیمتش هم این خودرو در مدل پایه هم قیمت راو4 است.(حدود 25000 دلار) ولی به دلیل گمرکی پایین بخاطر هیبریدی بودن تو ایران حدود 100 تومان از راو4 ارزونتره. بنابراین ارزش خرید داره. یکی از معدود ماشین های بازاره که تقریبا دارین معادل قیمت جهانی میخرین. اگه به اتحادیه اروپا ،آمریکا وکانادا سفر کنین .به وفور در خیابان ها این ماشین را میبینین.خیلی جاهای دنیا به دلیل کیفیت بسیار بالا واستهلاک بسیار پایین ازاین ماشین به عنوان تاکسی استفاده میشه.ومردم دنیا خیلی از این ماشین استقبال کرده اند. درسال 2016پریوس به عنوان کم استهلاک ترین خودرو دنیا معرفی شده ،حتی از کمری وکرولا هم کم استهلاک تره. علت قدرت وحجم موتور پایینش هم به خاطر همین طراحی تویوتا است که بهترین بازده وکمترین استهلاک را داشته باشه. عمر باتری اش هم بر اساس شواهد سایت های خارجی حدود 10 ساله. ایرتویا هم زرنگه که باتری اش را7 سال گارانتی کرده.چون تو 7 سال خراب نمیشه.این ماشین حدود 20 ساله(از1997) که تولید انبوه میشه و امتحان خودشو پس داده واکثر خریداران در خارج از کشور بسیار راضی هستن . تو ایران تازه وارد شده وکمی طول میکشه مردم با قیافه وطراحی خارجی و داخلی اش عادت کنن و با امکاناتش ومشخصاتش آشنا بشن.قطعا در سالهای آینده تو خیابان های ایران هم پر میشه.
فقط تنها مشکلش گارانتی وخدمات پس از فروش ایرتویا است.
در مورد هزینه بنزینشم من حدودا سالی 35000 کیلومتر با خودرو رانندگی میکنم. اگه بنزین 1000 تومان بمونه نسبت به الانترا حدود 1700000 تومان سالیانه صرف جویی میشه. در مورد طرح ترافیکش هم سال 95 طرح رایگان داشتم ولی در سال 96 حدود 1200000 تومان پرداخت کردم.امیدوارم دولت حمایت بیشتری بکنه که اکثر مردم بتونن خودروی هیبریدی بخرن که آلودگی هوا ودر نتیجه سلامت بیشتر ومصرف سوخت هم کمتر بشه.
1396/2/21
سلام
از اينكه از اين نوع ماشين ها همايت نميشه و فقط شعار همايت و رفع آلودگي هوا ميدن بايد افسوس خورد، چرا بايد اير تويا اينچنين با مشترياش برخورد كنه و هيچ نظارتي نباشه! بدتر از اون و چيزي كه دلم خيلي براش ميسوزه اينكه چرا شما براي خريد طرح ترافيك يكساله بايد ١٢٠٠٠٠٠ پول بدين ، هيچ جوابي در اين مورد قانع كننده نيست!!! شما جريمه بشي از اين كمتر در مياد و تازه اختلاف قيمت بنزينت را هم با الانترا داري پرداخت ميكني!!!
1396/2/17
من نه با چهرش مشكل دارم نه مصرفش نه قدرتش نه مسايل ديگه من با قيمتش مشكل دارم 150 ميليون ؟؟؟؟ يعني من بيام 150 ميليون بدم كه از اونور 5 هزار تومن كمتر هزينه بنزين بدم چه فرقي ميكنه اونوقت پولي كه قراره براي بنزين بدم چند صد برابرشو بايد بدم واسه خريد پريوس من با پرايد 132 خودم بايد 50 سال برونمو بنزين بزنم تا هزينه بنزينش بشه 150 ميليون
اين ايرتويا با اين همه ادعاش هر موقع تونست با قيمت 30 ميليون بفروشتش مطمعن باشه من خودم تو صف اول خريدش ميرم
در ضمن لاستيك و رينگش نسبت به بدنه زيادي كوچيك نشون ميده كه به نظر من چهره زيبايي از رو به رو نداره
و كاش اين قابليتو داشت كه هر موقع راننده ميخواست ميتونست از موتور برقي يا بنزني به انتخاب خودش استفاده كنه
و اي كاش پلاگين هيبريد بود
1396/2/17
آقای آل طه از نگارش شما و تستی که انجام دادید لذت بردیم. فقط جسارتا در اکثر موارد در این مقاله، به جای تروریست باید از واژه تروریسم استفاده می کردید.
موفق باشید.
بازهم ممنون.
1396/2/17
من کلا از ماشین هیبریدی خیلی خوشم میاد ولی با این حال الان پولشو داشته باشم نمیخرم
علتشم قیمت زیاد ( قیمت خیلی زیاد ) نسبت به امکاناتشه. ارزش ماشین خیلی بالاس ها ولی قیمتش خیلی بالاست.
1396/2/17
نمیدونم چرا موتور بنزینیش انقدر بازدش کمه
1396/6/3
کمه چون ماشین این مدلی طراحی شده ک کمترین الودگی و مصرف رو داشته باشه یه ماشین کاملا اقتصادی کم هزینه و کم استهلاک و برای استفاده طولانی مدت و مدام با کمترین هزینه نگهداری.برای همین ک بازدهش کمه
1399/10/17
سلام اصلا قدرت موتور کم نیست
موتور گشتاور آنی داره یعنی به محض فشردن گاز ماشین از جاش کنده میشه
1396/2/17
به نظرم طراحی بیرونی خوبه اما طراحی داخلیش جالب نیست. ولی مصرف سوخت فوق العاده و کیفیت خوب به همه بدی هاش می ارزه . این ماشین برای کسایی خوبه که خیلی از ماشین استفاده میکنن و اکثرا داخل شهر
1396/2/17
باشه قبول بيرونش براهوا زشت ولي اخه داخلش چرا زشته؟! در ضمن چرا يه رينگ نداره

و البته هشدار ب نويسنده مطلب : منظور اون فردي ك گفته مبارزه با تروريسم منظورشون ما هم هستيم كاش بيشتر دقت بشه در نوشتن مطالب
1396/2/17
پریوس رو از روی کاردستی نوه مدیر کارخونه تویوتا ساختن!!!!!هرچقدر تویوتا تو استهلاک بهترین باشه تو طراحی ضعیفه این یه واقعیته.
1396/2/17
چقدر زشته!!!
1396/2/18
خودروی اصل ژاپن باسواری نرم و شتاب عالی و زیبایی خاصش البته که خریدار خاص هم میخواد
من دی ماه ثبت نام کردم و یه هفته بعد تحویل گرفتم
وواقعا زیرپاش توی این رنج قیمت رقیب نداره
باید سوارش بشی تا بونی چی میگم
ضمنا رنگ مشکیش مشکل زشتی شیشه ی اضافی صندوق عقبش که برای دید بهترطراحی شده رو حل میکنه
1396/2/18
خیلی زیبا نوشتی آقا محسن
1396/2/18
ماشین فوق العاده ایه اما خدایی 150 میلیون بدی موتور ب نسبت ضعیفی سوار شی زور میگه.143 نیوتون متر گشتاور برای وزن 1375 کیلو واقعا کمه.ممکنه توی سربالایی حتی ی پژو 30میلیونی بیاد ازت جلو بزنه.نهایتا 110 می ارزه
1396/9/20
سلام دوست عزیز .این ماشین دو موتور داره خیلی از ماشینا رو میزاره تو جیبش.تو هفته گذشته با الانترا کورس گذاشتم گردش رو هم جمع نکرد.در ضمن سواریش هم خیلی لذت بخشه
1396/2/19
تویوتا حرف نداره..از همه نظر به غیر از ظاهر....و زشت بودن رو تو پریوس به حد علی رسونده!
1396/2/20
سلام آقا محسن!
بسیار بررسی منصفانه و خوبی بود این خودرو فوق العاده و زیبا و اقتصادی و مدرن و هر چند با قیمت نامتعارف هستش!

لطفا کلیپ بررسی این خودرو رو هم با همکاری استودیو بسازید حتما...

ممنون
1396/2/20
با سلام خدمت دوستان محترم
من این ماشین را قبل از عید تحویل گرفتم و تا الان حدود 7000 کیلومتر باهاش رانندگی کردم.
همون طور که گفتن راننگدی و هندلینگش خوبه اما من چند تا ایراد توی این ماشین میبینم:
1) وقتی داخل شهر زیاد باهاش رانندگی کنید تعدد روشن و خاموش شدن موتور بنزینی یه مقدار آزار دهنده میشه.
2) توی جاده مخصوصا وقتی ماشین پر باشه موقع شتاب گیری خیلی به موتور فشار میاد و صدای داخل کابین زیاد میشه.
اما نکته سوم که فکر میکنم خیلی مهمه و یکی از مشکلات اساسی این ماشینه، خدمات پس از فروشه؛
توی کتابچه ای که خود کمپانی داخل ماشین گذاشته نوشته شده که هر 10000 کیلومتر ماشین باید سرویس بشه (شامل تعویض روغن و فیلتر روغن و چک کردن فیلتر هوا و ...) اما شرکت "ایرتویا" میگه که ماشین هر 5000 کیلومتر باید سرویس بشه و وقتی من واسه سرویس 5000 بردم تمام فیلتر ها و روغن را عوض کردند حتی 6800 تومن هم واسه مایع شیشه شور گرفتند که جمعا با مالیات شد 375 هزار تومن.
حالا شما خودتون حساب کنید این ماشینی که توی کل دنیا به هزینه کم نگهداری معروفه ما باید هزینه دو برابری واسه نگهداریش بدیم (البته بگذریم از قیمت های بالای نمایندگی)
از سایت محترم خودرو بانک هم خواهشمندم اگر میتونن یک مقاله در مورد هزینه های نگهداری این ماشین بنویسند.
با تشکر
1396/2/21
Salam....roye sohbatam ba dostanist ke in khudroye barghiro be khatareh masraf pain o gheirogheire entekhab mikunan bayad begam inja irane pas ziad ro in mozoat kar nashude hata farhang sazi ham nemishe az tarafi age az tarahi in khudrobadghir badetun miad mitunin ba kami tuning krdm o sport krdm khudro zaher behtario ijad kunin ke ro ye in mashin kheili khabel ghabol tare yaani chehrasho vasatun ziba tar mikune kochiki charkhharo ham mishe taghir dad fekr nemikunam hazineye kheili ziadi vasatun dashte bashe...mn khudam asln ba in mashin hal nemikunam chun dost darm vaghti gaz midam mashin zir pam arbade bekeshe az tarfi gheimat kheili balash kami adamo aziat mikune nemidunam che mafiayi poshteshe savar taxi mishi mashin barghi bashe keraye bishtari bayad bedi ama mashin benzini o hibrid nabashe gheimat kam tari bayad be pardazi miduni in masael bayd hal beshe baad ye khudro vared ye keshvar beshe daghighan mesle in mimone ke shuma ye mashinio vared kuni o hich kas azash etelaei nadashte bashe nadone chera in mashin tolid shude khub hatman bayad be vaze keshvar negah kard o motabegh ba parametr hayi ke ye keshvar lazem dare kario anjam dad chera bayad khudro barghi kharid dar sorati ke moshkel benzin hanoz hal nashude o migan benzin iran euro 4 hast ama haghighat ine ke asln hich estandardi nadare in alodeghi mashina o manbaesh az benzin mast na khudro haye benzini khubi ke vojod dare hadaghelesh mishe kheili jelosho gerft mn nemifahmam chera darim soratmasalaro pak mikunim ...movafagh bashin
1396/3/2
دکتر جان فهمیدیم انگلیسیت خیلی خوبه برا ما بی سوادا فارسی تایپ کن
1396/3/5
آدم فکر می کنه با اون گوشی قدیمی نوکیاها که زبان فارسی نداشت تایپ کردی. مطمئن باش هیچ کسی کامنتتو نمی خونه تا زمانی که اینجوری تایپ کنی
1396/3/16
حوصله خوندن ندارم فارسی بنویس آخه این چ کاریه که فینگلیش مینویسی؟ چرا انگلسیا به زبان فارسی تایپ نمیکنن ولی ما میکنیم؟؟؟
آی ام وری وری بی حوصله
1398/3/20
این چیه دیگه
1396/2/29
سلام
تویوتا شرکت واقعا بزرگ و قابل احترام و اعتمادیه
توی خیلی فاکتورها تو حوزه خودرو پیشتازه
ایندفعه خواسته قابلیتشو تو طراحی نچسب اثبات کنه. سایونارا سامورایی
1396/3/22
نفرت انگیزه...
عزیزم اینجا ایرانه...ایران!
1396/4/28
اگر تویوتا پریوس به باتری ابرخازنی مجهز بشه ارزش خریدن داره منظورم تو خوزستان هستش. در مناطق کرم باتری خودرو های هیبریدی بازده بسیار پایینی دارن و سریع خراب می شن.
1396/7/22
سلام. خودروی پریوس پر فروش ترین خودروی هایبریدی دنیاست؛ پر فروش ترین خودروی ژاپن در سالهای متوالی و یکی از محبوب ترین مدلها برای استفاده روزمره با هزینه های بسیار پایین در بازار اروپا و آمریکا. این رو گفتم برای اون دسته از عزیزانی که این خودرو رو خریدن که بدونن چی خریدن! ولی از اونجایی که این موضوعات هیچ وقت هیچ ربطی به کشور ما نداره و اصولا برای هیچکس اهمیتی هم نداره، لازم می دونم چند نکته رو ذکر کنم که شاید در انتخاب های بعدی تون موثر باشه (اینکه اونچه که می گم رو باور کنید یا نه با خودتونه و من هیچ اصراری به این موضوع ندارم پس لطفا قبل از جبهه گیری اگر به افراد مطلع دسترسی دارید تحقیق کنید). در تمام کشورهای دنیا خرید خودروهای هایبریدی و یا الکتریکی شامل معافیت های مالیاتی بی نظیری می شود که در کشور ما بیشتر شبیه یه جوک می مونه! به نظر شما چه اتفاقی افتاد که ورود خودروهای هایبریدی در کشور ما اینقدر زیاد شد!؟ آیا عده ای به فکر کاهش آلودگی هوای کشور افتادن!؟ مسلما خیر! مثل تمام محصولات تولیدی در کارخانجات همواره تعدادی از محصولات دچار نواقصی در حین تولید می شوند که به دلایل مختلفی اتفاق می افته. کارخانجات این محصولات رو به بازارهای کشورهای پیشرفته نمی فرستند (چون جرات چنین کاری رو ندارن!!!) و اونها رو به بازارهای کشورهای جهان سوم و عقب مونده پیشنهاد می کنن! جالبه بدونید تنها کشوری این خودروهای معیوب با راندمان پایین رو با آغوش باز پذیرفت کشور عزیزمان ایران بود! زیرا کشوری که با تولید پراید و تیبا و ام وی ام 110 اون هم با تیراژ بالا و همچنین تولید و ورود خودروهای نا امن و معیوب چینی، کوچکترین ارزشی برای جان مردمش قائل نیست، چرا باید به فکر سرمایه مردمش باشه!!!؟؟؟ اینکه دوستمون گفتن سرویس 10هزار کیلومتری هر 5هزار کیلومتر انجام میشه بخشیش به این دلیله که مالک خودرو از مسأله نامرغوب بودن سیستم های خودروی 160 میلیونی خود که اخیرا گرانتر هم شده آگاه نشه ضمن اینکه کاسبی مناسبی هم برای شرکت ایجاد میشه! کلیه خودروهای هایبریدی موجود در کشور مثل کمری، پریوس، سوناتا و غیره با همین پیش فرض خریداری می شن! از اونجایی که از لحاظ عملی بر طرف کردن یک عیب اساسی در یک سیستم بسیار پر هزینه است و توجیه اقتصادی نداره، بنابراین شرکتها ترجیح می دن محصول معیوب رو به قیمت بسیار پایینی به فروش برسانند که این خود یک عامل وسوسه انگیز برای تاجر است و می تواند بقیه پول رو صرف خرید بازرسان سازمانهای نظاره گر بکند که در کشورهای عقب مانده یک امر بدیهی و عادی است! و برای اینکه بتواند محصول بسیار ارزان قیمت و اقتصادی که در آمریکا همچون تیبا خرید و فروش می شه رو حتی در مدل پایه و با امکانات ابتدایی به قیمت یک خودروی لوکس و گران قیمت بفروشه -که در کشور ما یک موضوع حل شده است! (چون مردم فقط با چشمانشون تصمیم می گیرن و عقل و منطق کوچکترین نقشی در انتخاب افراد نداره)- میاد چند مورد پیشنهاد احمقانه میده و میگه طرح ترافیک همیشگی! مگه من راننده تاکسیم که همیشه توی طرح بچرخم تازه اون هم هنوز با راهنمایی و رانندگی در گیری دارن چون شیتیلشون رو نگرفتن. یا مواردی شبیه به این. با وجود باتری های معیوب با وزن زیاد که فضای زیادی از صندوق رو اشغال می کنه و همچنین موتور ضعیف تر نسبت به مدل بنزینی و همینطور هزینه سرویس و نگهداری بالای سیستم هایبرید در بلند مدت، در واقع شما خودرویی رو می خرید که از نظر قدرت و شتاب ضعیف تر است، از نظر وزن سنگین تر است، حجم صندوق کوچکتری دارد، هزسنه نگهداری بالایی دارد، بازار فروش ضعیفی داره، تقریبا کسی از سیستم هایبریدی سر در نمیاره پس تعمیرکار مناسبی هم نداره بنابراین هر قسمت خراب بشه -اگر بتونن تشخیص بدن- فقط اون رو تعویض می کنن و نهایتا شما رو کاملا نا امید میکنه. (توضیح اینکه وقتی میگم معیوب منظورم دقیقا باتری و سیستم هایبریده نه گیربکس یا موارد مشابه).
حال انتخاب با خودتون؛ می خواید ادای آدمای روشن فکر رو در بیارید و بدون تحقیق و فقط به خاطر نام برند یا ظاهر خاص خودروی خودتون رو خریداری کنید یا دوست دارید با اطلاع قبلی از محصولتون از خودرویی که خریداری می کنید رضایت کامل داشته باشید؟ شاد و پیروز باشید
1396/9/7
به نظر من شما با این همه اطلاعاتی که دارید باید میرفتید در شرکت تویوتا استخدام میشدید. چون همه این مطالبی که گفتید هیچکدام به عقل این جماعت نرسیده و نمیدانستند که این ماشین کیفیت لازم را ندارد! شما ماشینی را با ارزش دلاری بالا و تعرفه وارداتی پائین میخرید با مصرف بسیار کم و همه کسانی که در خرید این خودرو شک دارند نگران خرابی این ماشین هستند ولی نکته ای که هست که شما آیا داری مگر پژو 405 ایران را میخری ؟ ماشین خارجی که تا 5 سال خرابی ندارد. همین الان کسانی که کرولا، مگان، کمری دارند بپرسید چند بار به تعمیرگاه مراجعه کردند؟ مساله دیگر اینکه شما ماشین سفارش امارات را میخری با 5 سال گارانتی و 7 سال گارانتی باطری. امارات هم جز کشورهای عقب مانده است ؟
1396/11/1
طراحیهای تویوتا زشتن این هم دیگه اوج زشتی
واقعا پیش خودشون چی فکر میکنن
1396/11/3
می تونید آستین بالا بزنید ویه طرح اجرایی وخوب براشون بفرستید شاید مقبول افتاد
1400/1/15
متاسفم برای شما و امثال شما
کسایی که هیچ اطلاعاتی درباره خودرو ندارند و فقط از سر بیماری میان و اظهار نظرهای بیخود و ناشیانه می‌کنند
تویوتا شرکتی نیست که از سر حواس پرتی بخواد ماشینی طراحی کنه قطعا پشت طراحی ‌های تویوتا داستان و قضیه‌ای هست
داستان پریوس هم همین‌طوره
شما هم اگر داستان پشت طراحی پریوس رو بفهمید قطعا به خودتون اجازه نمی‌دید این چرت و پرت‌ها رو بگید
امیدوارم به این سطح از شعور و فهم برسید
التماس تفکر
موفق باشید
1401/4/18
لگن به معنی واقعی کلمه