موضوعات داغ

چالشی سخت برای مدیران ژاپنی؛ افت 50 درصدی فروش تویوتا پریوس در بازار امریکا

عکس مطلب اول
سالیان سال تویوتا پریوس نماد یک خودروی کم مصرف و انتخاب برتر به عنوان خودروی سبز بود. از زمان معرفی این خودروی هایبرید در سال 2000 که در آن زمان 5562 دستگاه از آن فروش رفت، محبوبیت آن به طور پیوسته افزایش یافته است. به لطف طراحی جذاب تر، پیشرانه هایبرید ارتقا یافته، ارائه این خودرو با انواع بدنه های مختلف و قابلیت انتخاب گزینه پلاگین هایبرید مجموع فروش این خودرو در سال 2012 به 236.655 دستگاه رسید.
این مقدار فروش برای یک خودروی هایبرید بسیار بالا بود زیرا در نظر داشته باشید که یک خودروی کاملا الکتریکی مانند نیسان لیف در تمام طول حیاتش 350 هزار دستگاه در سرتاسر جهان به فروش رسیده است.
ولی فروش پریوس از سال 2012 به بعد به طور پیوسته یک روند نزولی داشته است و روی هم رفته در سال گذشته تنها 108.661 دستگاه فروش داشته است که به معنای بیش از 50 درصد افت فروش در مدت تنها 5 سال است و بدترین قسمت داستان این است که به نظر نمی رسد دلایلی برای امید به بهبود این وضعیت وجود داشته باشد.
این افت شدید فروش چندین علت دارد. اول اینکه پریوس دیگر تنها هایبرید موجود در بازار نیست و بسیاری از خودروسازان دیگر نیز گزینه های وسوسه انگیزی تولید کرده اند.

موتور تویوتا پریوس

موتور تویوتا پریوس

دلیل دوم این است که خودروهای الکتریکی به کندی ولی با قاطعیت این جنگجوی محیط زیست را تحت سلطه خود در آورده اند و باعث شده اند تویوتا پریوس اندکی احمقانه به نظر برسد! مانند خودرویی که تکلیفش با خودش مشخص نیست! پریوس بسیار ارزانتر از یک خودروی الکتریکی ولی گرانتر از یک خودروی بنزینی معمولی است و با توجه به کاهش قیمت سوخت، کم مصرف بودن این خودرو زیاد معنادار نیست.
مسئله دیگری که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت بحث طراحی خارجی جدیدترین نسل پریوس است. از زمان معرفی پریوس جدید، با تعجب و نارضایتی ملایم از آن استقبال کردند و بعید است که تویوتا از گروه های تحقیق و پژوهش که باید قبل از معرفی این خودرو آنها را اداره می کرد نیز همین واکنش را دریافت نکرده باشد، بنابراین تصمیم برای ادامه دادن این طرح متضاد گیج کننده به نظر می رسد.

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس

در پایان می توان اینطور خلاصه کرد که در کل علت این افت فروش ناتوانی تویوتا در واکنش نشان دادن به یک بازار جهانی در حال تحول و اتکای بیش از حد به بازار داخلی (یعنی بازار ژاپن) بوده است. نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد تویوتا تغییر کرده و به پیشرانه های تمام الکتریکی روی آورده است ولی در حال تلاش است تا در این زمینه به دیگران برسد. جالب است که بدانیم آیا در آینده اصلا نسل جدیدی از پریوس عرضه خواهد شد یا نه و در صورتی که جواب مثبت باشد تویوتا از این نام تجاری در کجا استفاده خواهد کرد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد