موضوعات داغ

ایلان ماسک کیست؟

عکس نویسنده
فرهاد کاشانی
نویسنده
عکس مطلب اول
به نقل از وبسایت مهندس فرهاد کاشانی: ما معمولاً اسم ” ایلان ماسک ” را مترادف با تسلا می شناسیم و ماشین الکتریکی، ولی ایلان ماسک در تأسیس حدود ده شرکت مشارکت داشته و در حال حاضر مدیرعامل تعدادی از آنها نیز می باشد.

شرکت های ایلان ماسک به ترتیب تأسیس عبارتند از:

ZIP2 یک شرکت نرم افزار اینترنت بود که در سال ۱۹۹۵ تأسیس شد به قیمت ۳۴۱ میلیون دلار به کامپیوتر کامپک فروخته شد.

X.COM در مارس ۱۹۹۹ تأسیس شد و یک سال بعد با شرکت Confinity یکی شدند و نام PAYPAL را برای خود برگزیدند. شرکت PAYPAL بعدها به قیمت ۱٫۵ میلیارد دلار به ebay فروخته شد و ایلان ماسک ۱۶۵ میلیون دلار گیرش آمد.

در سال ۲۰۰۸ شرکت اسپیس ایکس اولین شرکت خصوصی جهان شد که ماهواره ای را در مدار زمین قرار داد و در همین سال قرار داد ۱٫۶ میلیاردی از ناسا گرفت که جانشین شاتل ناسا شده و ماهواره به فضا بفرستد. در سال ۲۰۱۵ اسپیس ایکس اولین شرکت موشکی جهان شد که توانست موشکی را پس از پرتاب دنده عقب فرود بیاورد و موشک را هدر ندهد. این قدم بزرگی در ارزان کردن سفرهای فضایی شد.

SPACE-X اکنون بزرگترین شرکت تولید موشک خصوصی جهان می باشد و رکورددار قدرت کشش نسبت به وزن در موشک ها می باشد. ماسک امیدوار است که تا سال ۲۰۴۰ هشتاد هزار انسان را به کره ی مریخ بفرستد که در آنجا یک تمدن تشکیل بدهند.

شرکت تسلا که در سال ۲۰۰۳ توسط همکار من در شرکت وایس تکنولوژی مارتین ابرهارد و مارک تارپینگ تشکیل شده بود. در سال ۲۰۰۴ ایلان ماسک با سرمایه ی زیاد به کمک آنها آمد و مدیرکل شرکت شد ولی در سال ۲۰۰۸ خود را مدیرعامل نمود و در سال ۲۰۱۲ تسلای مدل S را تولید کرد و در سال ۲۰۱۵ مدل X و در سال ۲۰۱۷ مدل ۳٫

شاید جالب باشد بدانید که تسلا موتورهای برقی مرسدس کلاس A، کلاس B، اسمارت و تویوتای RAV4 را تأمین می کند و ماسک توانست این دو شرکت بزرگ را به عنوان سرمایه گذار وارد تسلا بکند.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

بسیاری او را با هنری فورد در رشته ماشین سازی و با استیو جابز برای عوض کردن همه دانسته های قبلی برابر می دانند. حقوق ایلان ماسک سالی یک دلار است ولی سهام وی در تسلا از بیست میلیارد دلار متجاوز است.

در سال ۲۰۱۴ ایلان ماسک در یک حرکت عجیب اعلام کرد که تمام اختراعات ثبت شده تسلا می تواند توسط بقیه سازندگان مورد استفاده قرار بگیرد. این حرکت برای بیشتر نمودن تعداد سازندگان ماشین الکتریکی و شکست ماشین های بنزینی بود.

ایلان ماسک در سال ۲۰۰۶ شرکت سولارسیتی را با پسرخاله اش شروع کرد و در سال ۲۰۱۳ این شرکت دومین سازنده ی صفحه های سلول خورشیدی در امریکا شد.

در سال ۲۰۱۴ ایلان ماسک شرکت هایپر لوپ را برای ساخت قطارهای زیرزمینی با سرعت فوق العاده زیاد تأسیس کرد. این کپسول ها توسط هوای فشرده و روی هوا در تونل های دایره ای حرکت خواهند کرد.

ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ شرکت OPENAL و در ۲۰۱۶ شرکت نورالینک را تأسیس کرد.

ایلان ماسک

ایلان ماسک

آخرین شرکت ایلان ماسک Boring Company میباشد. این کمپانی در کار ساخت تونل های زیرزمینی خواهد بود که برای پروژه های خود ایلان ماسک یا دیگران خواهد بود. باز هم ایلان از شگردهای بازاریابی اش استفاده کرده و نامی دوپهلو برای شرکتش گذاشته که یک معنی آن “کندن تونل” و معنی دیگر “شرکت خسته کننده” می باشد و همین باعث می شود که نام شرکت بخاطر بماند.

وی جوایز بسیاری را از ناسا و از مؤسسات مختلف گرفته است. اگرچه وی متولد و بزرگ شده ی آفریقای جنوبی است مادرش کانادایی امریکایی الاصل می باشد، پدرش آفریقای جنوبی انگلیسی الاصل و خودش سیتی زن آفریقای جنوبی، کانادا و آمریکاست. وی تا بحال ده ها میلیون دلار به مؤسسات خیریه کمک کرده است. ایلان متولد ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ است.

او لیسانس فیزیک خود را از دانشگاه پنسیلوانیا، لیسانس اقتصاد را از همین دانشگاه گرفته و دو روز بعد از شروع برنامه دکترا PhD در applied physics در دانشگاه استنفورد دانشگاه را ترک و به تأسیس اولین شرکت خود روی آورد. او یکی از نوابغ قرن بیست و یکم می باشد و جانشین برحق استیو جابز.

نظرات کاربران

3 نظر