موضوعات داغ

چند صباحی با بی‌ام‌و X3 XDrive 28i در شمال کشور

8 بهمن 1393

عکس: مهدی فلاح

نوشته: سجاد حیدری

مقدمه

کلاس شاسی بلندها یا به اصطلاح کلاس SUV، جایی که خودروسازان آمریکایی قدرت خود، خودروسازان اروپایی تکنولوژی‌های خود و خودروسازان آسیایی سرسختی خود را به رخ یکدیگر می‌کشند. این کلاس در صنعت خودرو همیشه جایگاهی ویژه داشته و در بین مشتریان به خصوص مشتریان ایرانی هم از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. این محصولات در کشور ما نیز همیشه جایگاهی ویژه داشته و اکثر خودروسازان برای افزایش سهم خود در بازار ایران، تلاش‌های فراوانی می‌کنند. در میان محصولات شاسی بلند موجود در کشور، بی‌ام‌و X3 یکی از برترین و محبوب‌ترین مدل‌های کمپانی آلمانی بی‌ام‌و به حساب می‌آید که کاربران ایرانی همیشه نگاهی ویژه به محصولات این کمپانی داشته و در عوض کمپانی بی‌ام‌و هم با ارائه بهترین‌ها در محصولات خود، مشتریان خود را بدون کوچک‌ترین مشکل راضی نگه می‌دارد. بی‌ام‌و X3 برای نخستین بار در سال 2003 بود که کمپانی یک کراس‌اوور بر مبنای شاسی نسل قدیم سری 3 را روانه بازار کرد و آن زمان در مقایسه با رقبای خود یک سر و گردن بالاتر بود که رقیبانی همچون آئودی و مرسدس‌بنز را مجبور به ارائه محصولی جدید در حد و اندازه X3 کرد. از سال 2003 تا سال 2010 کمپانی بی‌ام‌و برای این مارک تجاری تنها بروزرسانی‌هایی سطحی را در نظر می‌گرفت که همین امر موجب نزول شدید محبوبیت و فروش در این محصول شد تا در نهایت بی‌ام‌و را مجبور به ارائه نسل دوم X3 در سال 2012 با ظاهر کاملاً متفاوت با آپشن‌های متفاوت کرد. یکی از محصولات زیر مجموعه X3، بی‌ام‌و X3 XDrive 28i است که در کشور ما هم به واسطه نمایندگی پرشیا خودرو یا آزاد تردد می‌کنند که چندی پیش موفق به تست این محصول در شمال کشور شدیم.

XDrive چیست؟

XDrive در حقیقت به سیستم چهارچرخ محرک متشکل از یک کلاچ چند صفحه‌ای مرطوب واقع در خروجی گیربکس محصولات بی‌ام‌و گفته می‌شود که با کمک سیستم‌های ABS و DSC وظیفه تنظیم بهترین حالت کشش و تقسیم صحیح نیرو بین چرخ در شرایط مختلف را بر عهده دارد. این سیستم در حالت عادی نیرو را به نسبت 40:60 بین چرخ عقب:جلو تقسیم می‌کند که در شرایط مختلف همچون سر پیچ‌ها، سطوح لغزنده و ... این نسبت بین چرخ‌ها را تغییر می‌دهد. XDrive به طور استاندارد در محصولات شاسی بلند بیامو از جمله X1، X3، X5 و X6 مورد استفاده قرار میگیرد که به صورت سفارشی میتوان بر روی سری 1 الی 7 بیامو هم استفاده کرد.

طراحی داخلی و خارجی

طراحی بی‌ام‌و X3 مورد بررسی ما در سال 2012 و برای بازگشت X3 به روزهای اوج خود صورت گرفت، طراحی ظاهری جدید با اندامی بزرگ‌تر و پلت فرم و شاسی جدید که پیشرفت‌های زیادی نسبت به مدل قبل خود داشته و مورد توجه مشتریان خود قرار گرفته و به عنوان یک شاسی بلند جوان پسند معرفی شد. با نگاهی اجمالی می‌توان تغییرات صورت گرفته و ورود به یک نسل جدید را کاملاً احساس کرد. اولین اتفاقی که در طراحی نسل دوم X3 نسبت به نسل قبل رخ داده است. ابعاد شاسی جدید F25 است که در مقایسه با نسل اول حدود 12 میلیمتر بلندتر، 83 میلیمتر طویل‌تر، 28 میلیمتر پهن‌تر و 12 میلیمتر هم ارتفاع آن از سطح زمین بیشتر شده و فاصله بین دو محور جلو و عقب آن هم افزایش 15 میلیمتری را تجربه کرده‌اند.

طراحی جلو اتومبیل هم به مراتب تهاجمی‌تر و خشن‌تر از نسل اول شده است، قاب چراغ‌ها به شکل ساده‌تر و همانند قاب‌های چراغ جلو هیوندای سانتافه طراحی شده و درون آن هم کم مصرف‌ترین لامپ‌های صنعت یعنی لامپ‌های LED گنجانده شده است و برای زیباتر کردن آن هم در اطراف قاب چراغ‌ها یک نوار کرومی رنگ تعبیه شده است و همچنین پس زمینه این چراغ‌ها هم کمی تاریک و مشکی رنگ در نظر گرفته شده که جذابیت خاصی به نمای جلو بخشیده است.

در میان چراغ‌ها هم بی‌ام‌و نماد کمپانی خود یعنی جلوپنجره‌های کلیوی شکل را با ستون‌‌های عمودی باریک‌تر، بزرگ‌تر کرده است. سپر جلو خودرو هم با خطوط منحنی متعدد طراحی شده و قسمت ورودی هوای رادیاتورها هم اصلاح شده و همچنین در مجموعه سپر هم چراغ‌های مه‌شکن گردی شکل هم از پایین سپر به بالا و در اطراف سپر منتقل شده است.

در نسل قدیم بی‌ام‌و X3 همچنین گلگیرهای اتومبیل کمی بدفرم طراحی شده بودند که با زاویه‌ای تند از بدنه بیرون زده بودند، اما در نسل دوم X3 گلگیرها اصلاح شده و با زاویه و قوس ملایم طراحی و در اطراف خودرو نصب شده‌اند.

با توجه به اینکه تغییرات جلویی خودرو موجب شباهت زیاد X3 به نسل اول X5 شده و از دور قابل تشخیص و تفکیک نیست، اما عقب خودرو از دور شناسنامه پلتفرم F25 نسل دوم X3 را رو می‌کند. در قسمت طراحی عقب خودرو اگر از پایین آن شروع کنیم، قسمت خروجی اگزوز به دو لوله خروجی تبدیل شده و سپر عقب هم با فرمی باد کرده جایگزین سپر لاغر و خشک نسل اول شده است و شب نماهای زیر سپر هم به وسط مجموعه سپر و در اطراف درب عقب خودرو منتقل شده‌اند.

کمی بالاتر هم چراغ‌های دو تکه تمام LED قرار دارند که همچون نسل اول قسمتی از آن بر روی بدنه نصب شده و قسمت دیگر آن هم بر روی درب عقب اتومبیل نصب شده، اما قاب و الگوهای آن مورد بازبینی و طراحی مجدد قرار گرفته‌اند. در قسمت بالایی این مجموعه هم بی‌ام‌و یک شیشه عقب کوچک‌تر را ترجیح داده اما قوس سقف را بیشتر کرده که موجب یک شکستگی و تغییر زاویه ناگهانی در طراحی عقب بدنه و درب عقب شده است.

فضای داخلی اتومبیل هم همچون خارج آن، بطور کلی تغییر کرده است که بیشتر این تغییرات هم در مجموعه داشبورد متمرکز شده است. فرمان سه شاخه لوکس اسپرت به همراه قابلیت تنظیم تلسکوپی در 2 حالت برقی و روکش شده با چرم و کلیدهای ریموت کنترل صوتی و کروز کنترل، صفحه کیلومتر جدید با نشانگرهای جدا از هم در مقابل راننده قرار گرفته و برای سهولت در کار کردن با اتومبیل هم کمپانی بی‌ام‌و کنسول مرکزی خود را نسبت به نسل اول X3 خلوت‌تر کرده است و صفحه نمایشگر بالای کنسول هم به یک صفحه نمایشگر بزرگ 8.8 اینچی LCD تبدیل شده و به مرکز و داخل کنسول مرکزی و داشبورد منتقل شده است.

در سمت شاگرد هم بی‌ام‌و همچون دیگر نقاط، خوب عمل کرده و با پنل‌های چوبی و الیاف چرمی داشبورد را سر و سامان داده است و در کنسول ابزار بین راننده و شاگرد هم جا لیوانی‌ها از عقب دنده به جلو آن منتقل شده و جای آن‌ها را چند شاسی و یک کلید چرخشی مربوط به ماساژور و گرم کن‌های صندلی و... پر کرده است. از دیگر ویژگی‌های داخل هم به طور مختصر می‌توان مواردی همچون صندلی‌های جدید و راحت‌تر با پنل‌های اصلاح شده درها و فضای بیشتر داخل کابین به لطف افزایش ابعاد شاسی جدید را نام برد.

امکانات، تجهیزات رفاهی و ایمنی

ایمنی هر خودرو در قدم اول با تعداد کیسه‌های هوای ایمنی بکار رفته در آن سنجیده می‌شود که در این مورد بی‌ام‌و برای نسل دوم X3، تعداد 9 عدد کیسه هوای ایمنی را در نقاط مختلف از جمله جلو و کناره و پرده‌ای جلو در نظر گرفته است. دومین فاکتور برای سنجیدن ایمنی یک خودرو هم سیستم‌های بکار رفته در آن است که بی‌ام‌و طبق معمول برای خودری کم نگذاشته و انواع و اقسام سیستم‌های ایمنی و کمکی و پایداری نظیر DTC، BA، EBV، EBD، DSC، CBC و ABS را در خودرو گنجانده است که در کنار آن‌ها برای افزایش ایمنی، سیستم‌ها و امکانات دیگر همچون ترمزهای دیسکی، سیستم کلید هوشمند با استارت دکمه‌ای، سیستم ضد سرقت، قفل در اتوماتیک، ستون جمع شونده فرمان در هنگام تصادفات، قفل فرمان هوشمند و... به خدمت گرفته شده‌اند.

در بخش رفاهی خودرو هم بی‌ام‌و برای هدایت بهتر و راحت‌تر اتومبیل سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان با دو نیروی قدرتی الکتروهیدرولیکی ( برقی و هیدرولیکی ) را به مجموعه فرمان اضافه کرده است. بی‌ام‌و همچنین برای راحتی سرنشینان جلو از صندلی‌های روکش چرمی با سیستم هوشمند پشت سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف و قابلیت تنظیم در 8 جهت به صورت برقی مجهز به گرم‌کن صندلی‌ها و تنظیم گودی کمر استفاده کرده و برای سرنشینان عقب هم صندلی‌های چرمی با قابلیت تا شوندگی مجهز به سیستم پشت سری‌های فعال همچون صندلی‌های جلو را در نظر گرفته و برای راحتی کلیه سرنشینان هم از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک کمک گرفته است.

از دیگر ویژگی‌های این بخش هم می‌توان به آینه‌های برقی مجهز به گرم‌کن، چراغ‌های زنون و LED جلو و تنها LED عقب، سنسورهای باران، سیستم کروز کنترل، سیستم ناوبری یا GPS، رینگ‌های 17 اینچی با لاستیک‌های جلو و عقب تیوبلس 225/60 میلی متری، سیستم تعلیق طبق دوبل یا دو جناغی جلو و چند طبق یا مولتی لینک عقب، مخزن سوخت 67 لیتری و وزن 1820 کیلوگرمی و... اشاره کرد.

پیشرانه و انتقال قدرت

قدرت پیش برنده بی‌ام‌و X3 در مدل مورد بررسی ما یعنی XDrive 28i توسط یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری با حجم دقیق سیلندر 1994 سی‌سی تویین‌پاور (Twin Power) مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت تامین می‌شود که حداکثر قدرت تولیدی با میانگین مصرف سوخت تقریبی 13.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت پیموده شده در شهر و 10 لیتر در بزرگراه، در دور موتور 5000 الی 6500 دور بر دقیقه به 240 اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن هم به لطف یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک در دور موتور 1250 الی 4800 دور بر دقیقه به 352 نیوتن متر گشتاور می‌رسد.

تجربه رانندگی

بالاخره دکمه استارت را زده و پیشرانه 2 لیتری توربوی این باواریایی را روشن می‌کنیم. صدای وارد شده از موتور به داخل کابین بسیار کم است و عایق کاری به خوبی انجام شده است.

ترمز پارک برقی را آزاد کرده و شروع به حرکت می‌کنیم. شاید گفتن آن لزومی نداشته باشد که هندلینگ یک محصول از کمپانی بی‌ام‌و فوق العاده عالی است و می‌توان یکی از دلایل پیشرو بودن این شاسی‌بلند در این سگمنت را همین هندلینگ و فرمان پذیری خوب آن دانست.

یکی دیگر از مواردی که در هنگام رانندگی با این خودرو متوجه می‌شوید، سیستم تعلیق نرم و عملکرد خوب آن است که باعث شده با وجود اینکه کمی به خارج از جاده رفته و در سطحی کاملاً ناهموار حرکت کردیم، ولی موجب نارضایتی هیچ کدام از سرنشینان خودرو نشد و سیستم تعلیق به خوبی ضربات وارد شده به کابین را جذب می‌کرد.

یکی از سیستم‌های بسیار مفیدی که در این خودرو استفاده شده، سیستم Start/Stop است. این سیستم بدین صورت کار می‌کند که در هنگام توقف خودرو و فشردن پدال ترمز، پس از چند ثانیه پیشرانه به صورت خودکار خاموش می‌شود و با فشردن پدال گاز، مجدد و به سرعت روشن می‌شود و می‌توانید بدون هیچ وقفه‌ای به حرکت خود ادامه دهید. این سیستم برای شرایطی مانند توقف پشت چراغ قرمز و یا در ترافیک است و باعث می‌شود تا مصرف سوخت و به تبع آن میزان تولید آلایندگی را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

قیمت و نتیجه گیری

بی‌ام‌و X3 مدل 2013-2014 در ایران با قیمت تقریبی 360 تا 380 میلیون تومان در بازار آزاد و 405 میلیون تومان در نمایندگی خرید و فروش می‌شود که در این بازه قیمتی تنها شاسی بلندی که می‌توان پیدا کرد، تویوتا پرادو 4 درب فول با قیمت 325 میلیون تومانی است و سایر رقبا در این سگمنت هم قیمتی بیش از 450 تا 500 میلیون تومان قیمت دارند که مقایسه آن‌ها باX3، امری غیر معقول به نظر می‌رسد.

البته لازم به ذکر است که اخیراً نمونه‌های 2015 از بی‌ام‌و X3 نیز وارد بازار شده که مشابه نمونه تست شده است و تنها جلوپنجره آن فیس‌لیفت شده و شبیه نسل جدید X5 شده است. قیمت مدل‌های 2015 از X3 نیز در بازار آزاد 370 تا 385 میلیون تومان است.

در انتها از آقای احسان باطبی تشکر می‌کنیم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

59 عکس

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/11/8
با تشكر از خودروبانك ؛ از دوستان كسي تجربه مقايسه x1 sdrive را با x3 xdrive داشته ؟ راستش پول x3 را ندارم ، اما شايد x1 را بتونم . خيلي با هم فرق ميكنن ؟ سيستم تعليقش برام خيلي مهمه . ممنون .
1393/11/9
chiland عزیز این دو ماشین به هیچ عنوان قابل مقایسه با هم نیستند، x1 یک ماشین برای افراد اقتصادیه و حتی از نظر جنس قطعات به کار رفته در بدنه و داشبورد و سایر قسمتها در حد بسیار پایین تری نصبت به x3 قرار داره، به هیچ عنوان نمیشه این دو خودرو را با هم مقایسه کرد...
1393/11/9
kareton mahshare . merc
1393/11/9
ممنون مهرداد عزيز ؛ حدود ٢٠٠ تا ٣٠٠ ميليون ، چه مدل BMW اي را پيشنهاد ميكنيد ؟ يك مدل خانوادگي ميخوام . متشكر.
1393/11/10
salam doostam,khodrohaye jadide bmw ke vared shode be dalile dashtane torbo ba benzine ma moshkel be ham mizanan ve motoreshoon be seda miyofte va hazine servisesh besyar geroone,bmw didam too 30000ta motoresh too namayandegi baz shode bood,be nazaram mashinaye lexus az is es gs ham az nazare eghtesadi kharidesh aghlanitare ham brande ham besyar alie man khodam mikhastam 528i begiram vali har kas ke ahle fan bood rahamo zad manam ye gs250 full gereftam besyar besyar raziyam va Aliiye va besyar por emkanat va inke motorhaye lexus marg nadaran, omidvaram komaki karde basham,
1393/11/12
ممنون آقا معين .
1393/11/9
saabkylo04 برای امریکا و اروپا (خودروبانک) برای ایران.
1393/11/9
واقعا مرسی که همچین خودروی اصیل و باحالی رو مورد بررسی قرار دادین.
1393/11/10
با سلام و عرض خسته نباشید در مورد سال معرفی و ورود به بازار این نسل x3 سال 2011 صحیح است نه 2012
1393/11/10
سلام عزیزان . لطف میکنید تجربه رانندگی با گریت وال ام4 را هم بگذارید کلا خودرو هایی ک جدید گذاشتید برای خاص های جامعه هست ممنون
1393/11/10
واقعا دلتون خوشه برسی کردین از لحاظ فنی 2 خط گفتین بقیش ظاهره خودرو که تو عکسم معلومه
1393/11/12
واقعاً متاسفم برای شما
1393/11/11
سلام و وقت بخیر
واقعاً تست عالیییی داشتید
مرسی
1393/11/11
بررسی کاملی بود
1393/11/11
مرسی ولی کاش بصورت فیلم بود ..لطفا فیلم بررسی توسان رو بزارید
1393/11/11
خواهشا mg6روهم برسی کنید
1394/1/12
آقا من بین خرید این یا ام وی ام x33 موندم ...یکی کمکم کنه تورو خدا !
1394/1/21
چطور ممكنه با اينهمه اختلاف قيمت بين اين دو ماشين بموني؟ مثل اينه كه بگي بين ٢٠٦ و لامبورگيني موندي. MVM قطعا آشغاله چرا با بي ام دبليو مقايسه مي كني؟ اگه پولت ميرسه قطعا ايكس تري بخر اگر هم پول كافي نداري و فقط دوست داري متشينت شاسي بلند باشه، حتي شده دنده ش دستي باشه، برو ام وي ام بخر!
1394/4/25
لطفا قبل حرف زدن كمى فكر كن!!!!!!😭😭😭😭
1394/3/13
لطفا سانتافه فول اتوپارک را بررسی کنید
1394/4/25
با سلام و با تشكر از گروه خودرو بأنك كه همچين ماشين هاى با كيفيتى رو بررسى مى كنه أين ماشين واقعا از لحاض لذت رانندگى در بالا ترين سطح ها قرار داره و واقعا ماشين راحتى مى باشد و إز پيشرفته ترين گير باكس ها استفاده مى كنه
و در مدل هاى ام پاور شتاب به ٦/٥ ثانيه مى رسه كه براى موتور ٢٠٠٠ سى سى آن و وزن نسبتا زياد آن فوق العاده است جالب است بدانيد أين ماشين لاستذكار زاپاس ندارد.
1395/2/27
با تشکر از گروه خودرو بانک بابت بررسی کامل و بی نقصشان این ماشین در عین سادگی که در ظاه