موضوعات داغ

مزدا 3 تیپ 3 یا رنو مگان 2000؟

19 خرداد 1394

نوشته: محسن آل‌طه

عکس: کاظم احمدی

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به مقایسه دو خودروی قدیمی و البته مدعی بازار دست دوم‌ها بپردازیم. اگرچه در رنج قیمتی حدود 70 تا 80 میلیون تومان و در رده سدان‌های متوسط شهری، می‌توان خودروهای چینی صفر کیلومتر مختلفی را خریداری کرد، اما کماکان بسیاری تمایل دارند به جای خرید یک چینی صفر کیلومتر با انبوهی از امکانات و تجهیزات، یک ژاپنی و یا اروپایی دست دوم را خریداری کنند و به قول معروف برند سوار شوند! برای چنین افرادی در این رده قیمتی دو گزینه اصلی وجود دارد، یکی مزدا 3 که در کامل‌ترین مدل تیپ 3 است و از طرفی خودروی معروف و قدیمی رنو مگان که اخیراً تولید آن متوقف شده است.

برای اینکه بهتر مشخص شود نمونه‌های دست دوم هر خودرو چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، سعی کردیم خودرو‌هایی با کارکرد و مدل (89) مشابه را روبروی هم قرار دهیم تا با تست و بررسی هر کدام، تفاوت‌های آن‌ها را مشخص کنیم. اگرچه بین مگان و مزدا 3 تیپ 3 از زمین تا آسمان تفاوت‌های وجود دارد(!) ولی با توجه به فاکتورهایی که معمولاً در بازار بیشتر به آن‌ها توجه می‌شود، می‌توان تفاوت‌های این دو را به هفت مورد اصلی تقسیم کرد که در ادامه به صورت جداگانه و بسیار خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی اجمالی دو رقیب

اجازه دهید از مزدا شروع کنیم. مزدا 3 مورد بحث ما اولین نسل از این خودرو است و تا بحال سه نسل از آن معرفی شده است. این مزدا در حقیقت در سال 2003 به بازار معرفی شد و در کشورهایی مانند چین و ایران تولید می‌شد و حتی هم‌اکنون در کلمبیا هنوز در حال تولید است. این خودرو از همان ابتدای عرضه توانست به موفقیت‌های بسیاری در زمینه فروش دست پیدا کند و حتی در سال 2006 دومین خودروی پرفروش بازار کانادا شد. اگرچه این خودرو با موتورهای 1.4 لیتری تا 2.3 لیتری توربو عرضه شد ولی در ایران تنها پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی روی این خودرو نصب شد و تمامی تیپ‌های مزدا 3 از همین پیشرانه بهره می‌برند.

در مقابل مگان با سابقه‌ای بسیار طولانی‌تر از مزدا 3 قرار دارد. مگان مورد تست در حقیقت مگان 2 است و در سال 2002 به بازار معرفی شد (اولین نسل مگان مربوط به سال 1995 است). از همان ابتدای عرضه مگان، طرز تفکر جدیدی از سوی رنو به بازار عرضه شد و توانست نام خود را به عنوان یک خودروی مناسب برای بازارهای اروپایی بر سر زبان‌ها بیندازد و این تا جایی پیش رفت که همان سال اول عرضه یعنی 2003 توانست عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند. رنو با معرفی مگان دو آپشن یعنی دکمه استارت و سقف پانوراما را برای اولین بار در این سگمنت معرفی کرد و بعد از آن دیگر رقیبان به تبعیت از آن چنین تجهیزاتی را ارایه کردند.

اگرچه نام مگان در کشور ما به همین خودرو برمی‌گردد ولی تا بحال نسل بعدی یعنی مگان 3 نیز وارد بازارهای جهانی شده و در ایران از سوی نگین خودرو و با نام اسکالا وارد بازار شده است. در نسل سوم از مگان دیگر خبری از نسخه سدان نیست و وظیفه جنگ در سگمنت سدان‌های متوسط شهری به عهده مدل فلوئنس افتاد.

1. طراحی

شاید از پایه هدف از تولید دو خودرو متفاوت بوده است. مزدا از طراحی مدل 3 در کنار تولید یک سدان خانوادگی، به دنبال جذب جوانان و القای روحیه اسپرت در آن بوده ولی در مقابل مگان از پایه خودرویی خانوادگی و با صلابت است.

مزدا 3 با دماغه‌ای تیزتر نسبت به مگان و بدنه آیرودینامیک و چراغ‌های عقب نه چندان زیبا ولی قابل قبول کاملاً در رنج خود راضی کننده و کافی است و بی‌شک هنوز هم نمی‌توان با توجه به قیمتش ایرادی از آن گرفت. اما مگان اگرچه در طراحی خود بسیار محافظه‌کار بوده و هیچ هیجانی در آن دیده نمی‌شود ولی چهره متفاوت آن بسیار ماندگار بوده و در زمان تولیدش توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. اما این موضوع را باید اذعان داشت که با وجود اینکه رنو مگان چهره‌ای قدیمی دارد اما در مقابل مزدا 3 و به عنوان یک سدان شهری کاملاً خانوادگی حرف‌هایی برای گفتن دارد و بیشتر مناسب میانسال‌ها می‌باشد و در مقابل یقیناً مزدا 3 چهره‌ای جذاب‌تر برای جوانان دارد و شاید مگان برای آنان اصلاً مورد پسند نباشد.

2. هندلینگ، پیشرانه و عملکرد گیربکس

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بین مزدا 3 و مگان هندلینگ است. ابتدا سوار مزدا 3 می‌شویم. ارگونومی داخل کابین و صندلی‌ها و نوع قرارگیری راننده در خودرو بسیار خوب و مناسب طراحی شده و همه چیز به خوبی در اختیار شماست. از زیاده‌گویی پرهیز می‌کنیم و سریعاً موتور را روشن می‌کنیم تا عملکرد موتور آن را بسنجیم. پیشرانه به خوبی به پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و تعویض دنده‌ها نرم است. غربیلک فرمان نیز آنچنان نرم نیست ولی خوب و راضی کننده است. اما موضوع اصلی در مورد مزدا 3 هندلینگ خوب آن است به طوری که نوع قرارگیری شما در خودرو به صورتی است که کاملاً حس یک خودروی اسپرت به شما القا می‌شود و فرمان‌پذیری عالی آن موضوعی است که در مورد مزدا 3 غیر قابل انکار است. اما اصل مطلب زمانی مشخص می‌شود که بلافاصله بعد از آن به داخل مگان می‌رویم تا متوجه شویم که نسبت به مزدا چه تفاوت‌هایی دارد.

نوع قرارگیری راننده در مگان کاملاً متفاوت است و خیلی بالاتر از مزدا 3 است. در رنو به این توجه شده که راننده بتواند به خوبی به اطراف احاطه داشته باشد و شاید حسی که به او القا می‌شود چندان اهمیتی نداشته است. صندلی‌ها به اندازه مزدا 3 اسپرت نیستند ولی بسیار راحت هستند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. بالاخره به وسیله دکمه استارت (در مزدا 3 به کمک چرخاندن سوئیچ) موتور را روشن می‌کنیم. اولین چیزی که به ذهن می‌رسد این است که صدای وارد شده به داخل کابین در مگان بیشتر از مزدا است. دنده را در حالت D قرار داده و ترمز دستی خوش استیل آن را آزاد می‌کنیم. با شروع حرکت و تعویض چند دنده بلافاصله می‌توان چند تفاوت اساسی دیگر را بین مگان و مزدا متوجه شد.

در مگان تعویض دنده آنچنان نرم نیست و مزدا عملکرد گیربکس بسیار بهتری نسبت به آن دارد اما درمقابل فرمان مگان نسبت به مزدا بسیار نرم‌تر است و در شهرهای شلوغ کار کردن با آن کمتر راننده را خسته می‌کند. همچنین با چند شتاب‌گیری و معکوس کشیدن متوجه خواهید شد که در مزدا هماهنگی مناسب‌تری بین گیربکس و موتور وجود دارد و دنده‌ها نرم‌تر و هوشمندانه‌تر تعویض می‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که در مگان اوضاع بسیار خراب است و اگر فردی هستید که آرام رانندگی می‌کنید و مانند بسیاری از جوانان مرتب در حال سبقت گرفتن و شتاب‌گیری نیستید، مگان کاملاً راضی کننده خواهد بود و شاید حتی فرمان نرم و خوش دست آن بیشتر برای شما جذابیت داشته باشد.

در نهایت باید گفت که مزدا 3 هندلینگ بسیار خوبی دارد و عملکرد موتور و گیربکس بهتری نسبت به مگان دارد و در مقابل مگان فرمان نرم‌تری دارد و خودروی مناسب‌تری برای استفاده روزانه و داخل شهر است.

برای مشاهده لیست مشخصات فنی و اطلاعات پیشرانه مزدا 3 به این صفحه و برای رنو مگان به این صفحه مراجعه کنید.

3. ترمزها

یکی از موضوعاتی که رنو همیشه به آن پایبند بوده ترمزهای قوی است که این موضوع را می‌توان در رنو مگان قدیمی گرفته تا رنو کولیوس مشاهده کرد. رنو یکی از بهترین‌ها در این زمینه است و این ترمزها به شدت حس امنیت را به راننده می‌دهند.

در هر دو خودرو هر چهارچرخ به ترمزهای دیسکی مجهز شده‌اند هر دو به سیستم‌های ABS و EBA مجهز شده‌اند ولی عملکردی که رنو مگان در ترمزگیری دارد بسیار بهتر است و شاید مزدا در این مورد حرفی برای گفتن نداشته باشد. همانطورکه گفتیم رنو به ترمزها اهمیت ویژه‌ای می‌دهد و حتی اگر سوار شاسی‌بلند این شرکت یعنی کولیوس شوید، از قدرت ترمز خوب آن شگفته زده خواهید شد.

4. فضای سرنشینان و صندوق عقب

از مهم‌ترین فاکتورهای خرید در ایران فضای صندوق عقب و سرنشینان است. ابتدا درب صندوق‌ها را باز می‌کنیم که خوشبختانه هر دوی آن‌ها به کمک جک‌ها بکار رفته در دو طرف باز می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود بهتر بتوانید از فضای داخل آن استفاده کنید. اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر این دو را مقایسه کنیم، رنو مگان حجم صندوقی برابر 520 لیتر دارد و در مقابل مزدا 3 حجمی برابر 419 لیتر دارد.

درب‌های عقب را باز کرده و از همکارمان می‌خواهیم که در هر خودرو نشسته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کند. با وجود اینکه صندلی‌های هر دو خوب و راحت هستند اما تفاوت اصلی این است که در مزدا صندلی‌های عقب مانند جلو اسپرت می‌باشند و به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرد اما در مقابل مگان صندلی ساده و در عین حال راحتی دارد و شاید باید اعتراف کرد که در مسافرت‌های طولانی مگان کمتر خسته کننده باشد و مناسب‌تر برای استفاده خانوادگی است.

همچنین فضای پای سرنشینان عقب در مگان بسیار عالی است که این موضوع را می‌توان با فاصله بین دو محور بیشتر آن (2690 میلیمتر برای مگان و 2639 میلیمتر برای مزدا) توجیح کرد.

لذا در نهایت باید گفت که فضای بار و صندلی‌های مگان در عین سادگی، بسیار راحت و مناسب هستند و برای مسافرت‌های طولانی کاربردی می‌باشند و در مقابل مزدا 3 صندلی‌های اسپرت و در عین حال فضای پای کمتری دارد و برای استفاده‌های کوتاه مدت مناسب‌تر می‌باشد.

5. امکانات و تجهیزات

از نظر سطح امکانات و تجهیزات نصب شده نمی‌توان گفت که دو خودرو در یک سطح هستند و مزدا 3 چند آپشن بیشتر از مگان دارد. البته مگان مورد بحث ما مگان‌های آپشن‌دار نیست که اخیراً توسط پارس‌خودرو با قیمتی بالاتر عرضه شد و آن مورد طبیعتاً قیمتی بالاتر از این مقایسه دارد (قیمت رنو مگان آپشن‌دار صفر کیلومتر از بین 100 تا 110 میلیون تومان است!). هر دو به سنسور نور برای روشن و خاموش شدن خودکار چراغ‌ها و همچنین سنسور باران مجهز هستند. روی مگان استارت به صورت دکمه‌ای انجام می‌شود ولی در مزدا 3 همانند خودروهای معمولی باید با چرخاندن سوئیچ موتور را روشن کنید. همچنین روی دو درب عقب و روی شیشه عقب به صورت استاندارد پرده نصب شده که باید گفت اگرچه مورد خاصی نیست ولی بسیار کارآمد است. اما در مقابل، مزدا 3 چند آپشن بیش از مگان دارد. سیستم صوتی آن نه تنها سی‌دی چنجر دارد، بلکه MP3 هم می‌خواند (اینکه مگان MP3 نمی‌خواند واقعاً مایوس کننده است!)، گرمکن صندلی‌های جلو، 6 کیسه هوا (در مدل‌های مونتاژی مگان تنها دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو به کار رفته است) و روکش چرمی صندلی‌ها. البته اگر در عکس‌ها دقت کنید مگان مورد تست دارای روکش چرمی است ولی این مورد توسط مالک خودرو (کمتر از یک سال) انجام شده و روکش‌های مگان به صورت استاندارد پارچه‌ای می‌باشد اما از جنس مرغوبی است و با وجود گذشت چندین هزار کیلومتر کارکرد، کماکان کیفیت خود را حفظ کرده است.

6. سیستم تعلیق

برای اینکه سیستم تعلیق هر خودرو را بسنجیم، سه تن از همکاران ما در هر خودرو نشسته و مسیری مشابه که دارای دست انداز نیز بود را طی کردند. باید گفت که تعلیق مزدا 3 کمی به سطح زمین نزدیک است که این مورد در مزدا 3 جدید حادتر نیز شده و باعث می‌شود در بعضی از مواقع کف خودرو به خیابان گیر کند! البته موضوع به حادی مزدا 3 جدید نیست ولی اتفاقی است که می‌افتد و باید همیشه مراقب آن باشید. البته همین ارتفاع کم باعث شده تا هندلینگ بهتری برای مزدا 3 وجود داشته باشد و کنترل بیشتری روی خودرو داشته باشید. در مورد مزدا 3 باید بگوییم که اگرچه خودرو در حدود 40 کیلومتر کار کرده بود ولی هیچ صدایی از کابین خودرو به گوش نمی‌رسید که حاکی از کیفیت خوب ساخت یک خودروی ژاپنی است و اینجاست که فرق یک ژاپنی با مثلاً کره‌ای مشخص می‌شود. ضربه‌‌های وارد شده به کابین نیز به خوبی جذب می‌شد ولی اگر حقیقت را بخواهید به عنوان سرنشین خودرو در مگان راحت‌تر هستید و ضربات وارد شده به کابین بهتر دفع می‌شود.

مگان با توجه به اینکه ارتفاع بیشتری نسبت به مزدا 3 از سطح زمین دارد اصلاً مشکل برخورد با کف خیابان را ندارد و حتی اگر خودرو را تا خرخره(!) نیز پرکنید می‌توانید به راحتی و بدون نگرانی دست اندازهای خیابان‌ها را رد کنید! همانطورکه گفتیم جذب ضربات وارد شده به کابین در مگان بهتر انجام می‌شود و این همان مسئله‌ای است که در مسافرت‌های طولانی بیشتر به چشم می‌آید.

موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که مگان مورد تست در حدود 50 هزار کیلومتر کار کرده بود و کابین نسبتاً بی‌صدا و آرام بود اما در بعضی مواقع که ضرباتی قوی به کابین وارد می‌شد صدایی از کابین به گوش می‌رسید که شاید همین موضوع را باید در خرید یک خودروی مگان دست دوم مدنظر قرار دهید زیرا ممکن است در صورتیکه دارنده مگان در مدل‌های مونتاژ شده کمی بی‌توجه به نگهداری از خودرویش بوده باشد، صدای کابین بیش از این‌ها نیز باشد.

7. کیفیت

اما یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در خرید یک خودرو کیفیت ساخت آن است. آیا بعد از خرید یک خودروی صفر کیلومتر مشکل ساخت وجود دارد؟ آیا مرتب احتیاج به مراجعه به نمایندگی خواهید داشت؟ آیا بعد از گذشت چند ده هزار کیلومتر کارکرد، کماکان عملکرد موتور به خوبی روزهای اول است و افت کیفیت مواد بکار رفته چطور خواهد بود؟ این‌ها موضوعاتی هستند که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت و مخصوصاً برای کسانی که قصد استفاده از خودروی خود به مدت چندین سال را دارند بسیار حیاتی به نظر می‌رسد.

در مورد مگان تا بحال گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. به یاد دارم که چندین ماه پیش در یکی از مجلات معروف داخلی گزارشی کوتاه در مورد تجربه بسیار بد از یک مگان را خواندم که نگارنده مشکلات بسیاری با این خودرو داشت و مشکلات متعددی برایش بوجود آمده بود. اما صاحب خودروی مگان مورد تست ما، که خودرویش مونتاژ پارس‌خودرو است و آن را به صورت صفر کیلومتر خریداری کرده بود، اصلاً چنین گلایه‌هایی نداشت و گفته که در مدت این چند سال با وجود استفاده بسیار و مسافرت‌ها متعددی که با آن رفته تنها آب و روغن عوض کرده و هیچ مشکل کیفیتی و ساخت نداشته است.

در مورد مزدا 3، صاحب خودرو آن را زمانی خریداری کرده بوده که در حدود 20 هزار کارکرد داشته و خودرو در شرایط بسیار خوبی بوده است. ایشان نیز پس از گذشت چند سال استفاده از این خودرو و استفاده‌های روزمره اذعان داشت که هیچ مشکل ساخت و کیفیتی با آن نداشته و همانند مگان تنها آب و روغن را تعویض کرده است. البته در مورد مزدا و آن هم با شعار Zoom Zoom نمی‌توان انتظاری جز این داشت.

اگر به داخل کابین هر دو خودرو نیز نگاهی بیندازیم هنوز دکمه‌ها کیفیت اولیه را دارند و حتی چاپ روی آن‌ها نیز از بین نرفته است و هنوز کیفیت ساخت داشبورد هر دو خوب بود که باید از این حیث به هر دو نمره قبولی را بدهیم. یادم می‌آید چند وقت پیش سوار کیا سراتو مدل 2010 یکی از آشنایانمان شده بودم که بعد از گذشت حدود 40 هزار کیلومتر کارکرد، سر و صدای زیادی از کابین به گوش می‌رسید و کیفیت مواد داخل داشبورد به صورت شدیدی افت کرده بود و حتی چاپ روی بعضی دکمه‌ها نیز رفته بود (فرض کنید دکمه‌ای بر روی داشبورد باشد که چیزی روی آن نوشته نشده باشد و باید عملکرد آن را حدس بزنید)! البته این آشنای ما آنچنان اهل خودرو نیست و آنچنان به نگهداری خودروی خود اهمیت نمی‌دهد که مزید بر علت نیز شده بود ولی بعضی موارد را نمی‌توانید تقصیر فامیل‌های ما بیندازید(!) و قطعاً کیفیت ساخت موضوعی غیر قابل چشم پوشی است.

قیمت و جمع‌بندی

تا همین چند وقت پیش هنوز مگان روی خط تولید پارس‌خودرو بود ولی مدت‌ها است که مزدا 3 دیگر با گروه بهمن خداحافظی کرده و همین باعث می‌شود بتوانید نمونه‌های بسیار کم کارکرد بیشتری از مگان را در بازار پیدا کنید. اگر به بازار آزاد بروید، مزدا 3 تیپ 3 در مدل 89 و با کارکرد حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر حدود 74 تا 78 میلیون تومان قیمت دارد و در مقابل مگان مدل 1389 با همین کارکرد حدود 68 تا 73 میلیون تومان قیمت دارد.

به صورت خلاصه باید مگان را خودرویی خانوادگی، راحت در سفرهای طولانی و استفاده شهری، با گیربکسی نسبتاً کند و قدیمی، فرمان بسیار نرم و خوش دست و بازار دست دوم بهتر دانست و این گزینه را مناسب کسانی بدانیم که بیشتر میانسال هستند و قصد دارند از آن به عنوان خودروی خانواده استفاده کنند.

در مقابل مزدا 3 هندلینگ بسیار خوبی دارد و عملکرد گیربکس و موتور آن مناسب است. چهره اسپرت‌تر و رانندگی کردن با آن برای جوانان جذابیت بیشتری دارد و مناسب برای افرادی است که جوان هستند و قصد دارند بیشتر از خودروی خود در مسیرهای کوتاه و داخل شهر استفاده کنند.

در انتها از همکاری آقای احسان حسینی برای تهیه این گزارش کمال تشکر را داریم.

128 عکس

نظرات کاربران

111 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/3/19
من این دو تا ماشینو نداشتم ولی تجربه رانندگی با هردوشون رو داشتم من به شخصه با مزدا 3 بیشتر حال کردم تا مگان
1394/3/19
من یک خواهش دارم مگان رو با پراید مقایسه کنید.دوستام داشتن.اصلا شتابش خوب نیست.امکاناتم نداره.به نظر من.مگان برابر با اشغال
1394/3/19
دوست عزیز شما تا زمانی که تجربه رانندگی با مگان رو ندارید خواهش میکنم نظر ندین و برید همون پرایدتون رو سوار بشید
در ضمن این مقایسه بین مگان نیمه فول و مزدا تمام فول بود که عادلانه نیست
1394/3/20
راستش اون اول هایی که مگان اومده بود وقتی میدیدم میگفتم این دیگه چیه حتی اسمش هم نمیدونستم نه سوار شده بودم نه چیزی فکر میکردم اشغال ترین ماشین دنیاست ولی بعد ها بابام خرید بعد فهمیدم واقعا عالیه حتما یه چیزی هست که توی اروپا اینقدر فروش کرده شما هم لطفا بدون تجربه لازم نظر ندید
1394/4/5
دوستات مگان داشتن زیاد نمیتونه برات تجربه ایجاد کنه ایشالا هر وقت سوارت کردن یه سر باهاش رفتی مثل بقیه تشریف بیار تجربه چند ثانیه ایتو با تعصب بنویس
1394/3/19
با تشکر از شما و سایت خوبتون
1394/3/19
مگان mp3نمیخونه یعنی در سیستم صوتی از پراید پایین تره.نرمیش زیاد جالب.فرمانش نرمه اینو قبول دارم.شتاب نداره.صندلیش چرم نیست.قیمتش زیاده.امکانات نداره.تنها امکاناتش گیربکس اتومات بدردنخور.شیشه های عقب پرده دارن.زیره پای راننده جای مخفی داره.
و در مورد صنعت خودرو فرانسه هر وقت تولید جهانیش متوقف میشه و فروشی هم نداشته این نوع ماشین به ایران میان ماشیناش با قیمت های زیاد.من در بعضی سایتها دیدم نوشتن به دلیل مزاکرات ایران و نتیجه داشتن مزاکرات خودروهای فرانسوی دوباره وارد ایران میشن و ایرانخودرو جدیدا چند تا خودروی فرانسوی رو نمایی کرده با قیمت های گران.من از شما سوال دارم آخه خودروهای فرانسوی چی دارن که ما منتظر باشیم تا ببینیم مزاکرات چی میشه که آیا خودروهای فرانسوی وارد بشن.اینقدر شرکت هست بریم سراغ فرانسه.اخه بدبختی هرچی هم میشه تولید ماشیناش رو به ایران متوقف میکنه.خوب مگر دیوانه هستیم.نخریم فرانسوی. و یک سوال دیگه تاکسی های فرانسه بنز هستند به نظر شما با عقل جور در میاد که مگان تو فرانسه فروش داشته باشه
1394/3/19
من خودم با مزدا 3 بیشتر حال می کنم ولی اگه بابام بشینه میگه خیلی خشکه!
ولی مزدا یک چیز دیگس!
1394/3/19
سلام دوستان من ١ سوْال داشتن لطفا جوابمو بديد پيشاپيش تشكر:
اين مزدا ٣ هاي نيو مونتاژ هستن يعني قطعاتشون مي أد تو ايران و سرهم مي شن يا نه همون تو ژاپن سر هم مي شن و ماشين بدون دخالت إيراني ها ساخته مي شه؟؟؟
1394/3/19
خیلی مقایسه ی خوب و کامل و جامعی بود ضمن اینکه شیوه ی نگارش کاملا عالی و خودمونی بود و باعث میشد که بهتر مقایسه رو لمس کنیم.با تشکر از نگارنده.خب مزدا به نظرم کلا و میتسوبیشی رقیب خودش بیشتر خودرو های اسپرت تولید میکنند و نباید خیلی سطح توقع زیادی داشت برای استفاده ی خانواده.من امروز رفتم با لنسر یکی از دوستان بیرون.ماشین کااااملا اسپرت بود.هندلینگش عالی بود و هیچ کمی کسری از لحاظ یک خودروی اسپرت نداشت.ولی فضای صندوق عقب افتصاح بود حتی اگه ساب داخل صندوق رو برداری.که این نشون میده که برای جوون ها طراحی شده.مگان هم باهاش مسافرت طولانی داشتم که خیلی راضی نگه داشته منو و خستگی کمی حس کردم.
1394/3/19
مزدا3صدشرف داره به رنو مگان
1400/12/16
من مگان را انتخاب میکنم چون ارتفاع بلند تره و صندوق عقب مگان بزرگ تره
1394/3/19
دوستاني كه مزدا3 قديم و جديد داشتند بفرمايند ارتفاع اين دو خودرو از زمين چقدر ميباشد؟
1394/3/19
vala ma mazda3new darim aslan in tor k migan nist to dasandaz haye tehranaslan gir nmikone ag moraat koni hata ag 20 nafaram tosh bashan chon poshtesh kheily balae jolosham zire mehshekanesh ye felape on gir mikone ro sandevichi ha. vali. sini pelasiki ziresh dare aslan chizish nmishe ina hamash chertee
1394/3/19
آخه چه لذتی داره آدم بره یه ماشینی بگیره که تو مسافرت عذاب بکشه.هم سفته و هم تا خرخره خوابونده تا مثلا هندلینگ داشته باشه .نه صندوق درست وحسابی نه فضای عقب خوب فقط قیافه نسبتا خوبی داره.
1394/3/19
اولا مثلا نه، قطعاً هندلینگ خوبی داره، بعدشم چرا بری ماشینی بخری که نه ظاهر زیبایی داره، نه هندلینگ خوبی داره، نه شتاب خوبی داره، نه گیربکسش خوب عمل میکنه، اپشناشم که معمولیه.، اون هندلینگی که مزدا داره و میتونی با 160 کیلومتر سرعت پیچو بپیچی می ارزه به کل هیکل مگان
1394/3/19
آقا سینا کی گفته هندلیگ مگان بده؟؟؟؟شما یک بار بشینی متوجه هندلینگ فوق العاده و نرمی خیره کننده فرمان میشین
در ضمن آپشن های این مگان که مقایسش کردن کمه و بعبارت دیگر ارزان ترین مگان موجود در بازار با موتور 2000 هستش
آپشن های مدل فول 2000:مانیتور لمسی
Gps/نویگیشن/Mp3/DVD /VCD/USB/AUX/SD CARD
کارت کلید هوشمند و دکمه استارت پرده های جانبی.قابلیت بالا بردن شیشه ها با سوئیچ و... هستکه خیلیهاشونو مزدا نداره.تو برتری شتاب مزدا حرفی نیست اما این به این معنی نیست که شتاب مگان کمه.ظاهر هم که امری سلیقه ایه
1394/3/19
لطفا بگید مزدا3 نیو مدل90 یا کیا سراتو 2011 هر دو 2000cc اند.
1394/3/20
مزدا 3
1394/3/20
من شخصا تجربه ی هردو رو داشتم . البته سراتو 2012 . مزدا 90. از لحاظ سواری تقریبا یکی هستن. البته توی سراتو سروصدا زیاده . هردو تقربا خشکن. چیزی که برام خیلی روشن بود اینه که سراتو فقط روی کاغذ نسبت به مزدا نیو قدرت بالاتری داره. با اینکه سراتو رو صفر خریدم و مزدا رو با 90000 کارکرد. من حودم با مزدا خیلی حال کردم. هر چیزی رو که یه جوون بخواد داره. قدرت عملی شتاب بالا عکس العمل عالی پدال گاز و موتور . ترمز عالی و .... نمیگم سراتو اینارو نداره. من با کندی و سنگین بودنش حال نکردم .
1394/3/19
الان میخواستید مزدا 3 رو خراب کنید که با این آشغال مقایسش کردید یا مگانو میخواستید ببرید بالا...؟!!!!!!!!!!!!
1394/3/20
بنده شخصا مگان ندارم ولی به هیچ وجه نمیگم اشغاله بابام حدود 3 سال سوارش بود واقع عالی هست در مورد گیربکس هم باید بگم اگه دندش دستی باشه پا به پای زانتیا هم میره ولی نمیتونم بگم مزدا 3 ماشین بدی هست راستی عموم هم مزدا 3 داشت همراه بابام فرخت دوتاشون ازرا خریدن هر دوشون ماشین های عالی هستن لطفا بدون اطلاع نظر ندید ... !! راستی شما کدومش رو دارید که الان میگید اشغاله
1401/5/9
من خودم مکان دارم و رفیقم مزدا اون میگه مزدا خیلی اشغاله. خشکه کفخوابه، کیفیت دکمه و داشبورد بده. اما میگه مگان بهتره. دوستانی که میگن شتاب نداره پاهاتون با گیربکس هماهنگ نیست اگه شتاب نداره چجوری برا من خوبه؟ امکاناتشم عالیه هرکس میگه نداره من از الان بگم بعضی از امکاناتش فعال نیست مثل سنسور باد تایر، کروز کنترل و .... من که راضیم و به شخصه میتونم بگم از مزدا بهتره. مزدا خیلی خشکه، هندلینگش خوب نیست، گیربکس ۲ ثانیه مکس داره اگه سر بالایی برم گیر می‌کنه اگه یا آدم ۱۰۰‌ کیلو و ۸۰ و ۴۰ کیلو بشینم تو سربالایی گیر می‌کنه
1394/3/19
مقایسه خیلی خوبی و بجایی بود .
فقط یه چیزی : تو متن بالا قسمت کارکرد مزدا 3 نوشته شده 40 کیلوکتر کارکرد . ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
لطفاً درستش کنید .
با تشکر
1394/3/19
این مقایسه فنی به درد 5 سال پیش میخوره و بارها توی سایتهای دیگر انجام شده. خودرو بانک ضعیف عمل میکنه توی تست خودرو
1394/3/19
شما گویا نفست از جای گرم بلند میشه
الان اکثر مردم توی همین رنج قیمت دارن خرید می کنند و قطعاً بررسی این دو گزینه توی بازار دست دوم ها خیلی مفیده
1394/3/19
این مقایسه از خودرو بانک بعید بود مگان نیمه فول ( مدل پایه ) و مزدا فول؟ اگر مگان فول را با مزدا فول مقایسه میکردید نه تنها مگان سیستم صوتیش پایین تر نبود بلکه بالاتر هم قرار میگرفت و آپشن های بیشتری نیز داشت.مثلا مانیتور.GPS/USB/AUX/SD CARD/ دوربین و سنسور دنده عقب از جمله این امکاناته.درضمن اتومات بودن هر 4 شیشه و قابلیت بالا بردن شیشه ها با سوئیچ در مگان(که تو صرفه جویی زمان خیلی تاثیر داره)رو نگفتید
1394/3/20
از لحاظ قیمت هم باید در یه رنج باشن دیگه
1394/3/19
پس چرا دنا رو بررسی نمیکنین؟
1394/3/19
خیلی بررسی کاملی بود
دستتون درد نکنه
اینکه قسمت به قسمت بررسی کردید کار جالب و مفیدی بود
به شخصه حاضرم به جای بسترن صفر کیلومتر برم یک مزدا 3 تیپ 3 کارکرده بخرم
هم کلاس بیشتری داره هم ماشین پدر مادر داریه!
1394/3/21
خیلی درست گفتی!!! چون دقیقا من هم بعد از کلی تحقیق که باعث شد بفهمم بسترن ماشین پدر مادر داریه و از پلتفرم تا جزئیاتش کار مهندسان درست و حسابی است خریدمش و بسیار بسیار هم از این خرید راضی هستم.
1394/3/24
البته بحث سلیقه است ولی من باشم بسترن صفر کلیومتر رو به مزدا 3 اتاق قدیم کارکرده و مزدا 3 جدید 1600 کارکرده ترجیح میدادم. شکی نیست که مزدا ماشین خوبیه ولی خب الان صفرکیلومترش پیدا نمیشه دسته دوهاشم قیمتهاش بالاست. اگه مثل یکی دو ماه قبل مزدا 3 نیو فول آپشن 110 ثبت نام کنند البته خرید بسترن و خیلی ماشینهای دیگه توجیه نداره ولی فعلاً که وضع به همین منواله و دسته دو ها هم قیمت بالا دارند و مشکلات خاص خودشونو. بسترن هم کم و بیش حس سواری مزدا رو داره. شاسی مزدا6 قدیم، موتور با تکنولوژی مزدا، و گیربکس ژاپنی چیزهای خوبیه که در کنار قیمت متعادلش نمیشه ازش راحت گذشت.
1394/3/20
با سلام.اول از همه باید تشکر کنم از سایت خوب خودرو بانک با این بررسی های خوب و مفید.به نظر من اگه خودرو بانک بررسیهاش رو ببره به سمت خودرو های شاسی بلند زیر 100 ملیون یا روی مرز 100 ملیون .با توجه به اینکه تعداد این خودرو ها زیاد است ولی مقایسه یا بررسی تک تک شان جالب و مفید است.یا اگه سمت بررسی های خود رو ببره روی خودرو های ام جی اونم بررسی خوبی از اب در بیاد.
1394/3/20
سلام دستتون درد نكنه فقط لطف كنيد mg6 هم بررسي كنيد ممنون
1394/3/20
پژو 407 از هردوش بهتره بهترین گزینه در رنج 70 تا 80 میلیونه.
1394/3/21
من هم با شما موافقم . پژو 407 واقعا بی نظیره در این رنج قیمت .
1394/3/20
من پسر عموم مزدا 3 داره 88 و خودم قبلا مگان داشتم.از نظر راحتی مگان سر تر بود.ولی از لحاظ آپشن و سرعت مزدا.در کل من مزدا رو ترجیح میدم.ولی یه نکته که به گیفیت گفتین ماشین پسر عموی من 80 هزار تا کار کرده بود و داخل ماشین رنگ لوگوی مزدا هم حتی روی فرمون رفته بود.در صورتی که الان سانتافه من 80 هزارتا کار کرده و کاملا درون ماشینم نو هستش.شک نکنین نگهداری ماشین خیلی تاثیر داره
1394/3/20
سلام، مقایسه خیلی خوبی بود، بنظر من هم که تجربه بلند مدت استفاده از هر دو خودرو رو دارم نتیجه گیری کلی درست و منصفانه ارزیابی شده بود و هر دو خودرو ماشینهای خوب و با کیفیتی در رنج قیمتی خودشون هستند ولی یک اشتباه در این مقاله هست که بهتره اصلاح بشه اونم اینه که مزدا 3 قدیم در هیچ تیپی صندلی برقی نداره! ممنون
1394/3/20
سلام.
من تجربه رانندگی با هردو خودرو را داشته ام(پدرم نمایشگاه ماشین داره و ماشین های دیگه نیز زیاد تست کرده ام) باید بگم بنظر شخصی من وقتی بعد از مگان سوار مزدا میشی،حس سوار شدن به ماشینی مدرنتر رو القا می کنه،لذت رانندگی مزدا بیشتر از مگانه،گیربکس مگان گاها ناامید کننده است،ترمز هردود خودرو کاملا مشابه هست،هندلینگ و پایداری مزدا قابل قیاس با مگان نیست،سواری مزدا خشکتر هست(اما آزار دهنده نیست) در عوض در سرعت های بالا صدای حرکت روی سطح زمین همچنین باد در مگان کاملا قابل توجه است و بیشتر از مزدا است،فرمان برقی مزدا دقیقتر هست اما مگان نرمتر،شتاب در مزدا به طور محسوسی بهتر از مگان هست(شاید گیربکس مگان تاثیر زیادی در این مورد داشته باشه)مشتری ها هم کمتر پیش آمده از مزدا گلایه کیفی و خرابی داشته باشند که درمورد مگان گاهی این مورد هست.درکل مزدا خودرو جوانپسند تر و دلچسب تری هست برای علاقه مندان به ماشین و لذت رانندگی.
سایت خودرو بانک رو معمولا سر میزنم،سایت خیلی خوبی هست اما امید دارم و مطمئنم که تست خودرو ها و مقایسه هاش دقیقتر و با جزیات بیشتر بشه هنوز جای کار زیاد داره.
ممنون.
1394/3/20
نمیدونم این دشمنی با ماشینای کره ای از کجا میاد ؟ من قبلا مگان داشتم فوق العاده ازش راضی بودم الانم سراتو دارم به قطعو یقین باتجربه استفاده شخصی از هر دو ماشین ( نه ماشین دوستمو ماشین همسایمونو ماشین فامیلمونو و... ) میگم کیفیت سراتو کره ای از مگان ایرانی بهتره حالا هر کی که 5 دقیقه سوار ماشین داییش اینا شده هر چی میخاد بگه بگه ...
1394/3/21
دوست عزیز بعضی از نمایندگی های خودروهای خارجی متاسفه برای خراب کردن بازار نسبتا خوب ماشین های کره ای اقدام به شایعه پراکنی و ... در مورد ماشین های کره ای می کنند. اینو شخصا اطلاع دارم!!! مخصوصا بعد از رکورد زدن سانتافه به عنوان پر فروش ترین ماشین وارداتی شدت بیشتری هم گرفته.
1394/3/21
کلا با ماشین کره ای مشکل دارن این همه ماشین گیر دادن به سراتو کلا تو فیلماشنوم همین طوره
1394/3/21
ولی من تو خیلی مقاله هشون هم دیدم که از ماشین های کره ای تعریف کردند . مثلا معرفی سونتو جدید یا اوانته قدیم و ..
پس به نظرم خودروبانک با کره ای ها لج نیست. خوب این واقعیته که کیفیت سراتو یکم از مزدا پایین تره ولی کسی هم نگفته پس هر کی سراتو بخره اشتباه کرده. سراتو ی 4 ساله از مزدای 4 ساله 10 میلیون ارزون تره!! لوازم یدکیش هم ارزون تره . کاملا هم وارداتیه. پس میتونه انتخاب خوبی باشه. نویسنده فقط گفته کیفیت ماندگاری قطعاتش پایین تر از مزداست که اونم باز گقته بخشیش بخاطر نگهداری بد ماشین بوده. منظورم اینه که نگفته سراتو ماشین بدیه. فقط گفته ماندگاری مزدا یکم بهتر بوده. ( البته این برداشت من از خوندن متن بود و نمیگم قطعا حق با منه )
1394/3/21
من قبلا مزدا 3 داشتم بنا به دلایلی فروختمش و 4 ماه بعد میخواستم یکی دیگه کم کارکرد بخرم اما یکی از دوستان بسترن رو بهم معرفی کرد ، بررسی کردم و خریدمش ، باور کنید بسترن از نظر سواری کاملا حس مزدا رو بهتون میده و کیفیتش هم خیلی خوبهگیربکسش حتی بهتره ، حتی سانروفش از نظر ظاهری کاملا با مزدا 3 یکی هست. ( جدا از موتور و شاسی که مال مزدا هستش ) .خیلی خوبه ، تعصب رو کنار بذارید یکبار سوار بشید اگه بد بود بعد برید مزدا 3 دست دوم بخرید
1394/5/12
خواهشآ اسم مزدا که یه برند جهانی هست را در کنار ماشین های چینی مثل بسترن که حتی فکر نکنم به جزء ایران تو افغانستان هم مشتری داشته باشه نیارید !!!!!
یه مشت گروه بهمنی جمع شدن اینجا وسط هر بحث و مقایسه بسترن بسترن میکنن !!!
ممنون
1394/3/21
اقا واقعا خسته نباشید کارتون عالیه.
واقعا پیشرفت کردین.ولی یه مشکلی دارین اونم اینکه با برند ام جی مشکل دارین.
فیلم ببررسی ام جی۶ رو بزارید
ممنون
1394/3/26
وحید جان اینا کلا به ام جی حسادت میکنن . چشم دیدن این ماشین با اصالت انگلیسی رو ندارن . میترسن روی دست مزدا 3 دوست داشتنیشون بیاد !!!!
1394/3/21
خودروبانک چه قدر مزدا 3 دوست داره !!!
1394/3/21
بله منم باشما موافقم مزدا 3 رو خیلی دوست دارن . به نظر من علتش هم اینه که مزدا3 با مالیدن کفش به جاده در تمیز کردن وپاکیزه نگه داشتن آسفالت سطح شهر موثره و خودروبانکم اینطوری ازش تجلیل و قدر دانی میکنه ...!!!!!!
1394/3/21

دوستاني كه مزدا3 قديم و جديد داشتند لطف کنند بفرمايند ارتفاع اين دو خودرو از زمين چقدر ميباشد؟
1394/3/21
ممنون از بررسی خوبتون
ما خودمون مگان 2000 داریم البته مدل 6 دنده دستی و اصلا هم مزدا سوار نشدم که بخوام مقایسه درستی بکنم
از لحاظ ظاهر که مزدا جوون پسند تر و ناز تره. البته مگانم زننده نیست و شاید بشه گفت واسه سن بالا ها ظاهر مگان مناسب تر باشه
یه عیب مگان به نظرم دیر جواب دادنش نسبت به فشار پدال گازه.منظورم ضعیف بودن موتور نیست. 206 تیپ ۲ که دریچه گازش برقیه نسبت به مگان عکس العملش سریع تره.
فرمون برقی هم انصافا خیلی چیز خوبیه
اصلا کار درستی هم نیست که طرفدارای یه ماشین به اون یکی میگن آشغال و از این جور حرفا. هرکدومشون یه خصوصیاتی دارن.مثلا ما اگه قرار بود اتوماتیک بخریم بازم امکان نداشت مزدا بخریم. مگان واسه کسی که بیشتر از 50 سال سن داره ظاهرش مناسب تره
1394/3/21
یبار پشت مزدا بشینین متوجه میشین چیه . هیچ نقصی جز ارتفاع کم نداره . مگان چیزی نیس در برابر مزدا
1394/3/21
جالبه که تاهمین یک هفته پیش من درگیر همین سوال بودم، مزدا 3 یا مگان. بیش از 10 تا مگان دیدم و سوار شدم، 5 یا شیش تا مزدا 3، بعدش در حرکتی پیش بینی نشده یه آی سی 2010 خریدم. مبارکم باشه :) حال می کنم باهاش
1394/3/22
سلام
من یه مزدا 3 مدل 87 داشتم چند سال پیش ...البته به صورت دسته دوم 100 هزار کار خریدم ! درسته اول که اومد خوب بود .. مدل های صفر اون بی نظیر بود !
باید بگم مال بنده بدترین ماشین زندگیم بود /... اونقدری که این ماشین عذابم داد پرشیا که قبلش داشتم اذیتم نکرد ..
این ماشین کلاً مشکل سیستم خنک کننده داره ... واسه خودم که یه بار جوش آورد و مخزن رادیاتور پوکید !
خدا نکنه آب و روغن قاطی کنه که 7 میلیون هزینه داره ..
هر 5 هزار تا باید تنظیم موتور کنی .. و .. و.. و..

تنها پیشنهادی که میتونم بتون بکنم اینه که دسته دوم این ماشین رو نخرین که فقط هزینست !
1394/3/22
مزدا هندلینگ و سواری فوق العاده ای داره مخصوصا مزدا نیو و اونم مدله هاچبکش! زمانی که پشت فرمان مزدا میشینید کاملا حس مدرن دارید در صورتیکه مگان حسی در حد رانندگی با 206 اتوماتیک رو داره و دکه های گیربکس آزارتون میده
1394/3/22
وقتی رو صندلی مزدا میشینی مخصوصا نیو کیف میکنی هم سواری هم هندلینگ هم داشبورد فوق العاده زیباش ولی مگان انقدر طراحی داشبوردش زشته که میخوای زود تر به مقصد برسی قیافه نحس داشبوردو نبینی ولی با مزدا دوس نداری از ماشین پیاده شی به نظر من ژاپن اصلا با فرانسه قابل قیاس نیست
1394/3/22
سلام خسته نباشید نمیدونم چرا اکثر مردم مگان رو قبول ندارن ولی من از بین این دوتا مزدا 3 رو انتخاب میکنم هم ژاپنیه هم با دوامه هم شیکه یکمی هم خرج موتور و تزئینات داخلی و خارجیش بکنی بهترین ماشین میشه
1394/3/22
بنظرم مگان در مقابل مزدا 3 حرفی واسه گفتن نداره،
1394/3/25
مزدا 3 مثل 206 قدیمی هستش که مثل قلکه!!!!!!!
هر چی پول توش می ریزی تموم نمی شه و هر روز خرج برات در میاره
دوستانی که هر دو ماشین رو داشتن خواهشا نظر بدن و یه طرفه قضاوت نکنن
من که جفتش رو داشتم انصافا با اینکه مگان تنبله ولی رو هم رفته نسبت به مزدا خیلی سرتره و ماشین خیلی مطمينتر و راحتتریه
جون می ده برای مسافرت
1394/3/26
بله مگان کمی تنبله و طراحیش قذیمی میزنه اما بسیار نرم تر و راحت تر از مزدا هست(منظور مزدا 3 قدیمیه نه نیو) و قطعاتش هم راحت تر پیدا میشه و خرجش کمتره و خرابیشم به مراتب کمتره من با مزدا 3 نیو یه سفر تهران تا بوشهر رفتم واقعا اذیت شدم فقط خوبیش اینه که شتاب گیری فوق العاده داره تو 140 تا گاز بده صدای موتورش جوونت میکنه عقربه روون میره بالا جون نمیکنه!
1394/4/3
دوستاني كه مزدا3 قديم و جديد داشتند محبت کنند منت بزارند بفرمايند ارتفاع اين دو خودرو از زمين چقدر ميباشد؟
1394/4/5
من نمیدونم این خودرو بانک چه پدر کشتگی با ماشین های کره ای داره حدود هفت سال هست یه توسان دارم صدو نود هزار تا کارکرده اخ نگغته چه از نظر ادوات داخلی چه از لحاظ ظاهر کل خرجی هم که براش کردم تا حالا فقط روغن و لنت و تعویض لاستیک بوده انقدر از ژاپنی ها تعریف میکنه انگار خبر نداره تو دو سال اخیر ژاپنی ها بیشترین فراخوان را برای رفع نقص داشتن یا مثلا همکاری مشترک مزدا و تو یوتا جهت جلوگیری از شکست در مقابل گروه هیوندا کیا بعد از اعتراض های فراوانی که در امریکا به طراحی کمری در مقابل سوناتا شد بر اساس اعلام jdpower هم بعد از پورش ماشین های کیا کمترین خرابی رو داشتن و تو همون لیست ژاپنی ها در وسط جدول قرار دارن
1395/4/4
ما که هرچی کره ای داشتیم انواع اقسام مشکلاتو داشته
1394/4/5
سلام! من میخوام یه مزدا 3 مدل 86 تیپ دو یا سه بگیرم! ولی هیچ اطلاعی از خرج و خرابی های احتمالی این ماشین ندارم! لطفا اگه میدونید بگین خرج های احتمالی این ماشین و هزینه سرویس دوره ای این ماشین چقدره؟ اگه کسی کامل توضیح بده ممنون میشم!مرسی...
1394/4/7
خودم بخوام بخرم مزدا میخرم ولی بزا روشن تر بگماگه جوونین و اهل اسپورتی رانندگی کردنین مزدا کار شما رو را میندازه همچنین کیفیت ساخت مزدا اصن با مگان قابل مقایسه نیست از لحاظ جا داری مگان برندس از لحاظ امکانات مزدا خیلی خوبه قیافه هم که معلومه مزدا کاملا ماشینیه که در حدود قیمت خودش بسیار جوان پسند و زیباست و یک مورد جالب که نشونه کیفیت خودرو هستش اینه که اگه بعد یک سال استفاده از هر دو ماشین دقت میکنین که مزدا کم تر ضرب دیدگی بهش وارد شده و هنگام عبور از چاله ای کوچک میفهمید که جلو داشبورد مگان مالی نبوده
1394/4/11
بنظر من این دو خودرو تو رنج خودشان غول محسوب میشوند و به جرات میتوان گفت هیچ خودرویی از نظر کیفیت اصالت کارایی واز همه مهمتر خوش فروش بودن به پایشان نمیرسه
1394/4/14
مزدا 3 بیشتر برای قشر جوون مناسبه، شتاب و کشش فوق العاده ای داره و هندلینگش هم بهتره . ولی رنو مگان بهترین انتخاب برای خانواده هستش، فوق العاده سواری نرمی داره و احساس خستگی به راننده و سرنشین ها دست نمیده. فرمون پذیری و سیستم ترمزش حرف نداره همچنین قطعاتش و تعمیراتش نسبت به مزدا کم هزینه تره.باز سلیقه ای انتخاب بین افراد
1394/5/5
من سال 86 مزدا3 خریدم خیلی خوب بود تو 4سالی که داشتم فقط روغن ولنت عوض کردم یکبارم جلوبندی ولی به دلایلی مجبور شدم بفروشم در حال حاظر مگان دارم به نظر من مزدا شتاب بهتری داره و از نظر کیفیت قطعات بهتره .
در مقابل راحتی و سواری مگان خیلی بهتره. لوازم مگان راحت پیدا میشه و ارزون تر .
در کل هر کدوم که سالم بود پیدا کردین بخرین چون اگر به خرج بیوفتن بیچاره میکنن. (در نظر داشت باشین که ارتفاع مزدا خیلی کمه و برای کسانی که بی دقت رانندگی می کنند خوب نیست با این جاده ها).
1394/5/12
بسیار تشکر از مقاله شما
1394/5/22
من سه ساله رنو مگان 2000 دارم خیلی ازش راضیم الان حدود 90000تا با ش راه رفتم به غیر از تسمه تایم و ترمز و آب روغن هزینه ای دیگه نداشتم راحتیش محشره با هیچ ماشین دیگه ای قابل مقایسه نیس ولی خوب ماشین خانوادس این یه واقعیته ترمز معرکس ولی اگه دنبال کورس گذاشتن و جونی کردن هستید بدردتون نمی خوره
1394/5/25
باسلام وعرض ادب، با تشكر از حوصله وزحمتي كه در اين مقاله كشيديد .
1394/10/11
از گزارش و عکس عای خوبتون ممنون ولی فک می کنم یه چیز مهم رو نگفتید : اینکه مگان ماشین پر دردسری نیست که تو خرج بیفته اما مزدا3 اگه سالم نباشه خیلی اذیت می کنه
ضمنا شتاب مزدا 3 هم خیلی بهتر از مگان هست
1394/10/30
لطفا در مورد سیستم های صوتی خودرو ها هم توضیحی بدین که چند اسپیکر و چه کیفیتی دارند . مرسی
1395/1/22
اينجا ادمو ميخندونيد اولا مزدا نيو حتي سوناتا رو با موتور ٢٤٠٠مخوره بعدشم كيفيت لوازم مزدا اينقدر بالايه كه با مگان قابل قياس نيست به جرعت ميتونم بگم مزدا تا ٨سال بدون خرج كار ميكنه دومم داشبورد مزدا خيلي كيفيتش بالاست ولي مگان اشغاله سريع خط ميوفته قدرتم نداره. مقايسه اين دو ماشين باهم يه چيز الكيه مسخره ترين ماشين ها هم مال فرانسه هستش همه ميدونن
1394/11/24
اولا مگان خیلی بهتره
دوما شما چرا مگان نیمه فول اووردین ولی مزدا 3تیپ 3
خب باید مگان فول اپشن میاووردین چون هم مانیتور داره هم کروز کنترل داره
به خاطر همین کلی داخل ماشین زیبا تر میشه
لطفا چاپ کنید
1394/12/8
از نظر طراحی مزدا 3
از نظر موتور و پرقدرت بودن مگان
1395/1/14
جوک قشنگی بود....مزدا از لحاظ موتور و شتاب تو رده خودش حداقل تو ایران که رقیب نداره.مگان یه ماشین خیلی خوب واسه پیر مردای بالای 80 ساله که نمیخان از 80 تا بیشتر برن و هیچ اپشنی هم از ماشینشون نمیخان.این مقایسه کاملا اشتباهه چون اساسا بجز سایز مگان که جای پای بیشتری بهتون میده عملا مگان هیچ برتری فنی و ظاهری نسبت به مزدا نداره
1395/6/20
داداچ وقتی اطلاعی نداری حرف نزن بقیه دوستانو گیج کن . مزدا ۳ هندلینگ خیلی بهتری داره . من ۲ سال مزدا تیپ ۳ داشتم واقعا عالی بود . سیستم ترمز عالی .صندلی های راحت ک برا مسافرت طولانی عالی بود. شتابگیری عالی .گیربکس خیلی خوب . من مگان هم ۳ سال داشتم (فول) هندلینگ ضعیف تری نسبت ب مزدا داره . گیربکس خوبی داره . صندلی های راحتی داره . سیستم ترمز خیلی عالی داره ولی مزدا یه پله بالا تره . البته ب نظر خودم
1397/2/3
سلام مزدا ماشین جوان پسند تری هست وهمچنین امکانات بهتری نسبت به مگان داره و موتور پرشتاب تر و برای گاز دادن و شتاب گرفتن بالاتر از خودروفرانسوی میباشد وکم مصرف ولی بسیار خشک اما هندلینگ سرپیچ خوبی داره اما در عوض مگان خیلی نرم تر از مزدا 3 عمل میکنه وکوبش کم تری داره وهمچنین فرمان برقی بسیار روان برای شهر وپارک داره وهمچنین صندلی هاش از مزدا نرم تر وراحت تره واتاق جادار تری داره از نظر ایمنی هم خیلی خوب بوده وترمز های عالی داره وبیشتر برای خانواده ها جواب میده بر خلاف مزدا که برای یه خانواده 3 نفری بهتره از نظر طراحی هم سلیقه ای هست اما مزدا اسپرت طراحی شده همچنین کابین اسپرت تری داره ومگان هم پارامتر های طراحی رو خوب رعایت کرده از نظر استهلاک هم من مگان رو کم استهلاک تر از مزدا میشناسم قیمت قطعات مزدا هم بالاس با تشکر
1394/12/11
به نظر من اگه دوستان بین داشبورد و فرمان هر دو ماشین رو نگاه کنن مشخص می شه کدوم بهتره.در ضمن این مبازه خیلی یه طرفه و به نفع مزدا3 بود.
1395/9/30
بابا مگان خیلی بهتره من مگان رو درسته دارم ولی فقط این ها بخاطر ضاهر مگان می گویند بده ولی ان ها از شتاب وسرعت مگان خبر ندارن
1395/1/29
سلام دوستان
من پس از برسی فراوان خودرو های دست دوم حدود 50 میلیونی را رتبه بندی کرده ام(لطفا به من اطمینان کنید)
رتبه اول:مزدا3 قدیم مدل 86 و 87
رتبه دوم:مشترکا مگان2000 مدل 89 و آوانته مدل 89
رتبه سوم:تویوتا کرولا 2006 سالم
رتبه چهارم:سیتروئن زانتیا مدل 89
رتبه پنجم:کیا سراتو مدل 2008
1395/2/1
دمت گرم داداش
1395/6/30
407 مدل 2009 رو هم بهتون پیشنهاد میکنم باقیمتی حدود 60 تا 70 تومن یه تمیزش گیرتون میاد حداقل یه خودرو عالی در کلاس جهانی هستش که مجوز ورود به آلمان رو گرفته مطمعن باشید خیلی بهتر از مگان هستش من خودم تندر 90 فول دارم که 5 ساله دستمه به باغ و روستا هم زیاد میرم جز تعویض آب و روغن و تسمه تایم هیچ خرجی برام نداشته خودرو های رنو بدون خرج هستن ولی زیبایی ندارن خودم که میخوام یه 407 بخرم
1395/4/14
باسلام
بنده مقاله شمارا با دقت فراوان خواندم
به نظر من این مقاله نا جوانمردانه بود
چرا شما مزدا 3 تیب 3 را برای تست انتخاب نمودید ولی مگان را فول ابشن انتخاب نکردین
خب شما باید اخرین مدل مگان یا همان فول ابشن ان را که امکاناتی نظیر مانیتور 7اینچی -دوربین دنده عقب-سنسور دنده عقب -ناوبری یا همان GPS-تلویزیون -بلوتوث برای اتصال به موبایل و ................را انتخاب میکردین نه این مدل را
در کل خوب بود ولی اگر اصلاح شود عالی میشود
لطفا نشر کنید
ممنون
1395/4/14
راستی یادم رفت که بگم مگان فول ابشن کروز کنترل هم داره
ممنون
1395/4/15
از نظرم رنو در حدی نبود که بخواد با مزدا3 مقایسه شه..بهتر بود ماکسیما رو با مزدا3 مقایسه میکردید چون این دو به هم نزدیک تر هستند.(البته هردو همچنان خوش فروش).
1395/4/20
اگه ظاهر مهم نباشه آوانته هم گزینه خوب و کم استهلاکیه واقعا.
1395/5/27
من یه مگان 1600 وارداتی مدل 2010 دارم 39 هزار تا کار کرده خودم روش مانیتور و رینگ و رو کش انداختم با هاش از اینجا تا تفلیس رفتم ماشین آخ نگفت خلاصه هر کسی براش آپشن مهم نیست باید به طرف مگان بره در مورد صدای داخل خودرو هم در مدل دستی نسبت به مدل اتوماتیک خیلی کم تره .
1395/9/25
سلام یه برتری دیگه ی مزدا3 نصبت به مگان اینکه تسمه تایم نداره مگان اتومات چهاردنده هست ومزداپنج دنده که درمگان باسرعت بالا به موتورمگان فشارزیادی میادودرنتیجه اصطحلاک میره بالاواین که مزدا3 آپشن هاش بیشتره ولی اگه مگان بامزداتیپ1مقایسه بشه من بازم مزدارو انتخاب میکنم مزداکلاخوشکل تره و...کلانظرمن این بودامیدوارموردتوجه تون قراربگیره خدانگهدار
1395/9/29
مزدا ۵ دنده نیست ۴ دندس داداچ در کل مزدا میخوره مگان رو
1396/3/14
سلام داداش مزدا 3 نیو 5 دنده است قدیمیها 4 دندس
1397/3/12
استهلاک
1395/9/25
تویوتاکمری اس ای هم خوبه یه سربهش بزنید
1395/9/30
میبینی مزدا 3 را با مگان و بقول شما با تویوتا کمری دوماشین ابلقدرت مقایسه میکنند
1395/10/29
اولا این پست رو میزارم چون بعضی از شما بدون اطلاع و از چیزی ک توی بعضی ازسایت هانوشته نضر بیخود میدید من نیمدم بگم مزدا فلان یا بهمان واصلا تکه . ولی مزدا توی رنج خودش البته توی ایران ازموتور قدرت مندی بهره منده . کابین خیلی اسپرتی داره . طراحیش هم اسپرته . ترمز عالی . راستی بنا ب صحبت بعضی از اقایون ک میگن هندلینگ مزدا قدرت موتور مگان . اگر برید توی سایت های معتبر میبینید ک مزدا در حالت منو ال شتاب رو در ۹.۵ میزنه ودرحالت اتومات در ۱۰.۵ میزنه یعنی مگان که صفر تاصد ۱۳.۷ سانه ای داره چ عرض کنم سوناتا اپتیما وخیلی از ماشین های دیگرو هم میگره . اگر کسی بین مزدا و مگان گیر کرده کدوم رو بخره اگر شتاب مهمه شک نکن مزدا اگر یه ماشین جادار وخوانوادگی میخای مزدا
1397/4/29
ماشین خونواده و جادار مزدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
1395/11/22
با سلام خدمت همه دوستان گرامی . بنده مگان 2000 کاملا فول دارم که همه چیزی روش نصبه . نظر همه عزیزان برای من محترمه ولی من شتاب 11.64 با مگان زدم تو شرایط کاملا استاندارد دقت کنید که گفتم کاملا استاندارد . و این که ناوگان پلیس بی دلیل مگان رو انتخاب نکرده و خودم متوجه قدرت مگان شدم و هر وقت بهش فرمان هر کاری بدین سریع و درست عکس العمل نشون میده من واقعا راضیم . سوار مزدا 3 هم شدم اونم عالیه دنده رو نرم عوض میکنه و شتابش 1 تا 2 ثانیه بهتر مگانه . ولی توی خرید مگان شک نکنید در ضمن بدونید درمورد ماشین ها " سرحال داریم و ماشین داغون فنی هم داریم به این نکته توجه کنید . من تو این مدتی که داشتم فقط اب و روغن عوض کردم . من میگم ولی باورش با خودتون 130 تا داشتم میرفتم که با سوناتا 2015 کورس گزاشتم و تونستم برنده این درگ بشم چون ماشین من سرحال تر از اونی هست که فک میکنید واقعا سر حاله و مگان حقیقتا شتاب ثانویه عالی داره و در ضمن به نظرم شتاب اولیه 11.64 ثانیه ای برای یه ماشین خیلی هم خوبه .{ چش نخوره و نخورم ماشاالله } جاست فور لف هههههه . بازم میگم نظرات همتون برای من قابل احترامه .
1396/1/10
با سلام. ممکنه راهنمایی کنید بین خودروی مزدا۳ . ام جی . سراتو مونتاژ و بنز c240 و ماکسیما کدوم رو انتخاب کنم که هم کم خرج باشه و هم راحت فروش بره؟؟
1397/4/28
سلام خدمت شما دوست عزیز.اگر بخواید که ماششین راحت فروخته بشه باید دور ماشین های چینی رو خط قرمز بکشید.کلا سراغ سراتو مونتاز هم نرید.میمونه مزدا 3 و ماکسیما و بنز.مزدا هم که قطعاتش مثل بنز و بی ام و و لکسوس گرونه.پس میمونن بنز سی240 و ماکسیما.ماکسیما هم قطعاتش واقعا ارزونه و موتور پرقدرتی داره.دنده ای هاش بازار فروش خوبی ندارن اما اتومات هاشو رو هوا میزنن.فقط سعی کنید یه دونه سالمشو پیدا کنید.بنز ها هم که مزایده ای هستن همگی.معلوم نیست چه بلایای الهی که سرشون نیاردن این سربازا...خرجشونم چنددن جالب نیست اما راحت فروختهمیشن.ماکسیما بهترین گزینه س.اما اگر میخرید سعی کنید مدل های 81 -82 اینا نخریدونمیدونم چرا اما اکثرا موتور هاشون احتیاج به تعویض پیدا میکنن .اگر هم یه ماکسیما موتور تعویض پیدا کردید توی خریدش شک نکنید.
1396/5/13
با سلام.اون اقایونی که میگن چرا مزدا3تیپ 3با مگان فول مقایسه نکردید و اینکه میگن این نامردیه
خدمت دوستان گلم عرض کنم که این مقاله داشت این دو مدلو واسه سال89برسی میکرد
چطوریه که اون موقع مگان فول بوده باشه؟؟؟؟؟
1396/5/23
در تکمیل تذکر شما این رو هم بگم که فول آپشنی که دعواشو میکنن 20-30 میلیون گرونتره .پس نگارنده هم از لحاظ سال و هم از لحاظ قیمت تست رو رعایت کرده.
اگر با مگان فول بخواد مقایسه شه اونوقت پای مزدا 6 میاد وسط که کلی خجالت زده میکنه مگان رو
1396/10/2
من خودم هم مزدا داشتم هم مگان دنده.واقعا مگان دنده تو شتاب میتونه با ماشین های 2500 سی سی رقابت کنه.تو سرعت نهایی هم من تا 245 کیلومتر با دنده رفتم.با اینکه رو ماشینم رینگ 16 سنگین انداختم و کلی اپشن اضافه کردم ولی از لحاظ موتوری کم نیاورده.مزدا با موتور 2000 سی سی اگه تو سرعت 240 تست بشه که من انجام دادم دور موتور میاد روی 7000 اما مگان دور موتورش با موتور 1600 و گیربکس دستی 6750 بود.یعنی کارایی و قدرت موتور از لحاظ اسب بخار بیشتره تو عمل.تو کاغذ شاید حرفی برای گفتن نداشته باشه.استحلاک مگان در مقابل مزدا واقعا ناچیزه.اگه اینکاره باشی و چرخی تو بازار بزنید متوجه میشید.از لحاظ بدنه به نظر من یه ماشین باز اگه دست روی سر و صورت مگان بکشه و اپشن بهش اضافه کنه مزدا حرفی برای گفتن نداره.
1396/11/23
خوشحالم که در این شرایط نابسامان کشور جوک های شما ما رو شاد می کنه آخه کیفیت ژاپن کجا و فرانسه کجا
1397/2/30
احتمالا کیلومتر مگان شما 60 الی 70 کیلومتر خطا داره ببرید نمایندگی
1397/4/28
برادر مومن تو اومدی موتور ال 90 آشغالو که گذاشتن رو مگان دنده ای داری با (حالا نمیدونم هدفت از گفتن
((2500cc))چی بود) ماشین هایی که 2500 cc حجم دارن یعنی تویوتا کمری 2007 و هیوندای کیا اسپورتیج و سوناتا نیو مقایسه میکنی دیگه؟؟؟


مارو چی فرض کردی دقیقا؟؟؟؟؟


مزدا هرچقدرم خسته باشه هیچ مگانی نمیتونه بگیرتش






راستی.نمیدونم 245 تارو از کجات درآوردی؟آخه لیمیتر مزدا توی سرعت 210 اجازه افزایش سرعت نمیده.حالا دیگه مگانو نمیدونم.درضمن کیلومتر شمار مگان جزو پر خطا ترین کیلومتر هاست.طبق گفته رنو کیلومتر مگان وقتی داره عدد 210 رو نشون میده در واقع داره فقط 180 تا میره(خودتون برید تحقیق کنید).
1397/2/12
سلام خدمت تمام دوستان
من سال ۹-یه مگان ۲۰۰۰فول گرفتم در کل ماشین خوبیه ولی یکسری معایب داره که خدمتتون عرض میکنم
۱:صدای موتورش وحشتناک اخل کابین میاد بخصوص وقتی باهاش معموس میکشی احساس میکنی موتور میخواد بترکه
۲:در هنگام معکوس کشیدن یه مکسمیکنه ماشین بعد شروع به حرکت میکنه که ضد حاله
۳ماشین من بعد سه سال دستگیره های سمت راننده پوست پوستشدن که نشان از کیفیت پایین قطعاته
۴اصلا ماشین کم استهلاکی نیست بعد اینکه کیلومتر از ۱۰۰هزار گذشت هر روز باید بری تعمیرگاه قیمت قطعاتشم ازماشینای به روز کره ای گرونتره
ماشین فوق العاده تنبلیه من ترکوندم موتورشونهایت ۲۰۰تا رفت حالا دوستان چجوری با ۱۶۰۰سی سی۲۴۰تا رفتن واقعا نمیدونم
تو شتاب تو جاده با سورن انداختم منو سوسک کرد
اینا تجربیات واقعی من بودن در حال حاضرم بعد تحقیقات فراوان تصمیم به خرید مزدا ۳نیو گرفتم واقعا با همقابل قیاس نیستن
1397/5/23
راجب صداي متور هيچ حرفي توش نيست. دسته دراشا شما چيكار كرديد خداااااااا ميدونه ما كه صد هشتاد هزار باش رفتيم دسته دراش كه تكون نخورده بحث بعدي بعد از١٠٠ هزار كيلومتر طبق گفته هاي شما هر روز بايد بره تعمير گاه اين حرف خنده داريه كه ميزني يه تسمه تايم ميخادبس يني ما كه اينطوري بوده شما احيانن با ماشين كشتي ميگرفتي . شتاب اوليه خوبي نداره درست چرا خارش ميكني ديگه تو ثانويه كم نمياره با اي ال ايكس من كل انداختم البته از سرعت ٥٠ كيلومتر كه پا به پا ميومد ولي در كل مگان جلو تر بود .
1399/2/23
چرا حرف رو نسنجیده ثبت میکنی. من خودم با مگانم در مقابل سوناتا و سراتو و مزدا 3 که همه باهم کورس گذاشته بودیم. همه رو مگان بالای 130 کیلومتر سوسک کردم. چرا حرف مفت میزنی
1397/3/18
فقط مگان
1401/1/8
من هردو این هارو داشتم،مزدا سه خرج کمتری داره اما قطعات یکم گرون تره و مجان خیلی صدا زیاد میاد تو حتی بیشتر از یه پارس ولی مزدا سه نه و گیربکس مگان واقعا تعطیله و مشکل برقی هم زیاد داره به نظر من مزدا سه بخرید بهتره