موضوعات داغ

معرفی و تست خودروهای دست دوم (پروتون Gen2)

11 مرداد 1394

عکس و نوشته: امین امیری فر

مقدمه

بسیاری از خودروها در ابتدای ورود به بازار امید زیادی به کسب موفقیت دارند و با دیدن اولین نمونه هایشان در خیابان به نظر میرسد که به زودی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص خواهند داد، اما گاهی بر خلاف انتظار این اتفاق نمی افتد! مثلاً سوزوکی کیزاشی با توجه به ویژگی های فنی بسیار خوب و بستری که ویتارا برایش مهیا کرده بود و یا پژو 407 و سیتروئن C5 با آن همه موفقیت گذشته محصولات فرانسوی در ایران، همگی نوید پیروزی های بزرگ و استقبال گسترده را می دادند اما با چند اشتباه به ظاهر ساده (از جمله قیمت گذاری نامناسب، سیاست های اشتباه درعرضه و ...)، تمام رویاهایشان را نقش بر آب دیدند و مات و مبهوت شاهد موفقیت سایر خودروها، حتی انواع بی کیفیت تر یا گمنام تر از خودشان شدند! (البته در اینجا ما کاری به خودروهای ناموفقی مثل لوبو یا چری A15 نداریم و صحبتمان در مورد اتومبیل هایی است که پتانسیل پیروزی را داشتند اما شکست خوردند) یکی از این خودروها که بر خلاف انتظارات توفیق چندانی در کشور پیدا نکرد پروتون جن-2 نام داشت. اتومبیلی با ظاهر جوان پسند از برندی مالزیایی که توسط زاگرس خودرو قدم به کشورمان گذاشت و هرچند نسبت به رقبای قیمتی اش در آن زمان یعنی رنو (مگان) و هیوندای (آوانته) و سیرتوئن (زانتیا) گمنام به نظر می رسید اما دست خالی هم به میدان نیامده بود و به هیج عنوان رقیب از پیش بازنده ای محسوب نمی شد.

در واقع با تبلیغاتی که روی پشتوانه ی میتسوبیشی ژاپن و لوتوس انگلستان برای پروتون وجود داشت، در کنار حضور ولو کمرنگ جن-2 در بازار رقابتی اروپا و طراحی خاص و متفاوتش میتوانست نظر بسیاری از هموطنان را به سوی خود جلب کند و امیدوار بود که خاطره ی تلخ شکست مدل ویرا را از ذهن زاگرس خودرو محو نماید، که البته همانطور که گفتیم هرگز اینگونه نشد.

امروز با یکی از نمونه های کم کارکرد و سالم این محصول همراه شدیم تا ضمن یک بررسی کلی ببینیم اتومبیلی که در زمان ارائه موفقیت چندان زیادی در کشور نداشت آیا می تواند در نمونه های دست دوم، ما را از خرید صفر کیلومترهایی مثل ام وی ام 530، 315 یا پژو پارس و دست دوم هایی مثل آوانته، مگان یا زانتیا منصرف کرده و نظرمان را به سوی خودش تغییر دهد یا خیر؟

البته نمونه های تولیدی 2007 و 2008 قیمت پایین تری دارند اما سری وارداتی سال 2009 اکثراً با اختلاف قیمت نسبت به مدل های قدیمی تر در رده ی اتومبیل های 40 تا 50 میلیونی بازار قرار می گیرند. این اختلاف قیمت از آنجا ناشی می شود که بسیاری از این سری بدلیل پاره ای مشکلات با تاخیر سه چهار ساله ترخیص شدند و با وجود سن شناسنامه ای نسبتاً بالا، سالهای کمتری را بر روی آسفالت خیابان ها دویده اند و به اصطلاح چند سالی در حالت صفر کیلومتر خوابیده بودند! (البته برخی از 2008 ها هم با تاخیر یکی دو ساله ترخیص شدند اما این زمان برای 2009 ها بیشتر بوده) مثلاً همین مهمان امروز ما از وارداتی های سال 2009 است که در سال 2013 ترخیص شده و طبیعتاً قیمتی گرانتر از یک خودرو 6 ساله (و البته ارزانتر از اتومبیل 2 ساله) دارد، یعنی رقمی در حدود 44 میلیون تومان.

طراحی ظاهری

شاید برای بسیاری افراد (بخصوص آنهایی که دوران جوانی را پشت سر گذاشته اند) طراحی بدنه با ابهت بیشتر و به اصطلاح سنگین خودرویی مثل مگان صندوقدار در اولویت باشد ولی برای جوان ترها هاچ بک بودن اتومبیل نه تنها عیب نیست بلکه یک حسن بزرگ نیز محسوب می شود! این کلاس از خودروها با قابلیت مانور بالا در شهر به قول ماشین بازها خوراک شیطنت های خیابانی هستند و با توجه به امکانات خانوادگی محدودتر نسبت به انواع سدان به نوعی خودروی مخصوص مجردها به حساب می آیند و شاید هم همین امر باعث جذابیت و جلب توجه بیشتر آنها شده است! (البته امیدوارم همسرتان با خواندن این قسمت از مقاله شمارا مجبور به تعویض خودروی هاچ بک محبوبتان با یک سدان یا استیشن خانوادگی نکند!) اما این مورد تنها دلیل محبوبیت جن-2 در میان قشر جوان نیست و با یک نگاه کلی به بدنه ی اتومبیل و مشاهده ی طراحی اسپرت تمامی قسمت ها از جلوپنجره مشبک گرفته تا طراحی خاص چراغ ها، فرم سپرها و حتی آینه های جانبی کاملاً مشخص است که پروتون در مدل جن-2 چه قشری از مشتریان را هدف قرار داده است.

طراحی داخلی

طراحی اسپرتی جنتو به بدنه ختم نشده و در داخل کابین حتی با شدت بیشتر ادامه می یابد. فرمان سه شاخه که بی شباهت به خودروی اسپرتی مثل لوتوس الیزه نیست، صندلی های بلند یکپارچه مسابقه ای، آمپر های سفید و چیدمان متفاوت کلیدهای کنترل تهویه مطبوع در همان نگاه اول حس یک خودروی اسپرت ارزان قیمت را به بیننده القا می کنند. البته یک ساعت عقربه ای در قسمت بالایی دریچه های کولر قرار گرفته تا شاید حال و هوای داشبورد یک خودروی اقتصادی را به اتومبیلی لوکس نزدیک کند اما با اولین نگاه تفاوت این ساعت با چیزی که در خودرویی مثل پورشه 911 دیده ایم کاملاً مشخص است!

در کنار این نکات مثبت کاستی هایی هم وجود دارد. مثلاً در سمت شاگرد از درب داشبورد خبری نیست و برای مخفی یا دور از دسترس نگه داشتن وسایل شخصی باید به صندوق عقب مراجعه کنید. جنس داشبورد و تو دری ها خشک است و در مورد طراحی هم می توان گفت هرچند جن-2 موفق به القای حس اسپرت در داخل کابین شده اما نتوانسته این حالت را به خوبی خودروهایی نظیر مزدا 3 یا سراتو کوپ با چاشنی زیبایی تلفیق نماید.

اما در هر صورت، با نگاهی به قیمت این اتومبیل و در نظر داشتن رقبا باید اعتراف کنیم که طراحی داخلی و خارجی پروتون کاملاً قابل قبول است و حتی از نظر ظاهری نیم نگاهی هم به خودروهای کمی گرانتر از خودش می اندازد.

موتور و توانایی های حرکتی

بر خلاف ظاهر جسورانه و جوان پسند، در زیر کاپوت خبر چندان هیجان انگیزی برای دوست داران شتاب و سرعت نداریم! رو به رو شدن با یک موتور کوچک 1.6 لیتری (حجم دقیق 1597 سی سی) که قادر به تولید 110 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 است و در 4000 دور در دقیقه می تواند 148 نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد، جسارتی که با دیدن ظاهر جنتو به ما دست داده بود را تا حدودی خنثی کرد.

البته خیلی هم ناامید نشوید، این اعداد و ارقام در کنار وزن 1185 کیلوگرمی پروتون و گیرباکس 5 سرعته دستی حرف هایی هم برای گفتن دارد و با شتاب صفر تا صد 11.2 ثانیه در مدل دنده ای (برخی منابع 10.5 ثانیه) می تواند خودروهایی مثل مگان و پژو 206 تیپ 5 را به رقابت دعوت کرده و با تکیه بر راندمان بهتری که نسبت به بسیاری از چینی های بازار دارد با همین موتور کوچک، خودروهای قوی تری مثل ام وی ام 530 و جیلی امگراند 7 را با فشار پدال گاز از شیشه ی کناری به آینه وسط منتقل نماید. هر چند با توجه به قشری که این اتومبیل را انتخاب می کنند شکست از سدان های خانوادگی و بدور از جذابیت های اسپرتی ظاهری مثل آوانته و زانتیا حس چندان خوبی برای راننده نخواهد داشت.

خوب پس به طور کلی با اسب بخار نه چندان بالای جن-2 دنده ای می شود کنار آمد و گاهی با فشردن پدال گاز لبخند رضایتی هم بر لب داشت، اما قسمت ناامید کننده ی ماجرا در مورد پروتون های اتوماتیک است که با گیرباکس 4 سرعته ی قدیمی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت به 13.5 ثانیه (برخی منابع 13 ثانیه) زمان احتیاج دارند. این عدد یعنی نه تنها این اتومبیل با آن ظاهر اسپرت و صندلی های مسابقه ای حتی برای پشت سر گذاشتن خودرویی در حد سمند طولانی شده ی ایرانخودرو! (یا همان سریر) مشکل دارد بلکه احتمالاً در سربالایی ها و سبقت گیری های جاده ای هم واکنش مناسبی به درخواست شتابگیری شما نشان نخواهد داد. با توجه به این صحبت ها باید گفت که علیرغم علاقه روز افزون مردم به خرید خودروهای اتوماتیک، در مورد جن-2 شخصاً مدل دنده ای را پیشنهاد می کنم.

ضمناً حداکثر سرعت اعلامی برای مدل دنده ای 190 (اتومات 185) اعلام شده که برای یک خودروی 1.6 لیتری عدد مناسبی است.

امکانات رفاهی و ایمنی

آپشن های این اتومبیل در زمان خود قابل قبول بودند ولی اگر بخواهیم با خودروهای امروزی بسنجیم (بخصوص چینی هایی که در هر قیمتی مثل نقل و نبات از آپشن های ریز و درشت استفاده می کنند) جای خالی برخی گزینه ها احساس خواهد شد. اما اگر علاقه ای به چینی ها ندارید با این قیمت و سن و سال سایر انتخاب ها هم امکانات کم و بیش مشابه جن-2 به شما ارائه خواهند داد.

از این امکانات می توان به ترمزهای مجهز به سیستم ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلویی، هر 4 شیشه بهمراه آینه های جانبی دارای قابلیت تنظیم برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب، رینگ های آلومینیومی 15 اینچی، مه شکن، سیستم پخش صوتی (که متاسفانه از فرمت MP3 پشتیبانی نمی کند)، دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان و ... اشاره کرد.

تجربه رانندگی

پشت فرمان پروتون Generation 2، یا همان جن-2 نشسته و موتور Campro، 1.6 لیتری را استارت می زنیم. صندلی راننده با وجود اینکه چندان نرم نیست، راحت است ولی بطور کلی به نظر می آید برای مسافرت های طولانی این حالت یکپارچه و نبود پشت سری قابل تنظیم باعث خستگی زودتر نسبت به صندلی های مبله معمولی شود. فرمان کوچک و خوشدست است و با توجه به ابعاد خودرو حس تسلط به اندازه ی کافی وجود دارد اما دید عقب بدلیل فرم خاص طراحی محدود می باشد و می بایست همواره از سالم بودن سنسورهای دنده عقب مطمئن باشید چون قطعاً به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد!

قبل از هر چیز دنده را درگیر کرده و پا را تا انتها بر پدال گاز فشردیم تا شتابگیری این آسیایی جسور مورد آزمایش قرار گیرد. دنده ها کمی سفت تعویض می شوند ولی این سفتی آزار دهنده نیست، همانطورکه در بخش معرفی موتور عنوان شد شتاب پروتون نسبت به موتور 1.6 لیتری 110 اسبی راضی کننده است اما با حالت ایده آل و توقعی که از شکل و شمایلش میرود فاصله دارد. ضمن اینکه این شتابگیری با ورود صدای موتور (البته در حد معمولی) به داخل اتاق همراه بود.

بدلیل ضرایب گیرباکس و ویژگی های موتور این خودرو، جن-2 در دورهای پایین عملکرد کندی داشت اما با رسیدن به حدود 3500 دور در دقیقه ناگهان جان تازه ای گرفته و شما را برای چسباندن عقربه به ردلاین تشویق خواهد کرد. در واقع اگر میخواهید روند شتابگیری جن-2 بشکل مناسبی ادامه پیدا کند و در سربالایی ها نیازی به معکوس دادن های پیاپی نداشته باشید حتماً باید موتور را در دورهای بالا نگه دارید چرا که در غیر این صورت با تعویض دنده، شتاب با افت زیادی روبرو می شود. البته این ویژگی برای رانندگی معمولی مشکل خاصی ندارد اما در جایی مثل جاده های کوهستانی باعث افزایش مصرف سوخت خواهد شد. قطر دایره گردش پروتون کمی زیاد است اما فرمان پذیری آن در سرعت های بالا در کنار پایداری مناسب، حس اعتماد به نفس خوبی به راننده منتقل می کند. یکی از دلایل این هندلینگ خوب وجود استرس باری است که به صورت فابریک روی خودرو نصب شده. در واقع جن -2 توانسته حس لذت رانندگی را به کمک طراحی اسپرت، فرمانپذیری مناسب، پایداری بسیار خوب و ترمزهای قابل قبول به راننده هدیه دهد و در صورت وجود موتور قوی تر میتوانستیم حتی نمره ی بالاتری از این حیث به این کوچک مالزیایی بدهیم.

اما در مورد نرمی سیستم تعلیق، این اتومبیل راحتی تا حدودی فدای تعادل بهتر کرده و در برخورد با سرعت گیرها و دست انداز های وطنی! ضربات در اتاق احساس می شوند، هرچند با توجه به ذات اسپرتش می توان با دید ارفاق به این قضیه نگریست.

با توجه به سایز و کلاس بدنه نمی توان انتظارات خانوادگی زیادی از این خودرو داشت ولی به هر حال سری به نیم تنه عقبی زدیم تا ببینیم وضعیت چگونه است. فضای پای سرنشینان عقب نسبت به ابعاد خودرو قابل قبول و حداقل برای افرادی با قد متوسط مناسب می باشد اما بدلیل صندلی های بزرگ جلو و طراحی پنجره های کناری دید نفرات عقبی بسیار محدود شده و احتمالاً در مسیرهای طولانی از اینکه روی صندلی جلویی ننشسته اند خوشحال نخواهند بود! فضای صندوق عقب هم با در نظر گرفتن انتظاری که از این سایز خودرو داریم کار را راه می اندازد.

مصرف سوخت این خودروی آسیایی با رانندگی بدون تنش در اتوبان های خلوت می تواند تا کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر کاهش یابد (هرچند تجربه ی مالک کمی بالاتر و در حدود 6.5 لیتر در اتوبان بیان شد که با توجه به نوع بنزین معمولی، ارتفاع از سطح دریا و موارد دیگر طبیعی است)، اما در شهر و یا شتابگیری ها با توجه به ویژگی های گیرباکس و موتور، اشتهای جن-2 برای نوشیدن مایع حیاتش به حدود 10 لیتر افزایش خواهد یافت. در حالت میانگین یا به عبارتی سیکل ترکیبی پروتون به ازای هر صد کیلومتر پیمایش مسیر به حدود 7 لیتر بنزین احتیاج دارد.

نکاتی در مورد این قبیل خودروها

به طور کلی داشتن خودوری که تعداد محدودی از آن در خیابان ها یافت می شود هم حس خوبی دارد و هم دردسر ساز است! از طرفی بدلیل تعداد کمتر، اتومبیلتان خاص و منحصر به فرد نسبت به رقبای قیمتی به نظر می رسد و حتی برای خود شما هم دیرتر از چشم خواهد افتاد اما از طرف دیگر به همان نسبت دریافتن قطعات یدکی و تعمیرکار متخصص هم محدودیت هایی وجود دارد. مثلاً در مورد همین پروتون کم شدن تعداد عرضه کنندگان قطعات یدکی تا حدودی بازار را انحصاری کرده و در نتیجه برای خرید برخی قطعات، بویژه آنهایی که مصرف محدود دارند (مثل برخی قسمت های بدنه) با قیمتهای سلیقه ای فروشندگان روبرو می شویم! البته هنوز در تهیه قطعات مصرفی عادی مثل لنت و فیلترها (بخصوص در شهر های بزرگ) مشکل خاصی وجود ندارد. ضمناً سرعت تبدیل اتومبیل به پول نقد برای این قبیل خودروها (نسبت به موارد اصطلاحاً بورس بازار) کمی کندتر است و هنگام فروش باید صبورتر باشید.

با توجه به خواب 4 ساله ی جن-2 امروز ما جا دارد نکته ای هم در مورد خودروهای خوابیده با کارکرد پایین اما سن بالا بگوییم. بسیاری از قطعات، صرف نظر از کیلومتر پیمایش بعد از چند سال فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند، پس اگر خودرویی با سن بالا اما کارکرد بسیار پایین خریداری کردید برای تعویض لاستیک ها، تسمه ها و برخی موارد دیگر منتظر رسیدن کیلومتر به رقم پیشنهادی کاتالوگ نشوید. در صورتیکه صاحب قبلی اقدام به تعویض برخی قطعات و سیالات نکرده با مشورت یک مکانیک مجرب اقدامات لازم را انجام دهید تا با خیال آسوده از خودروی محبوب خود استفاده نمایید.

نتیجه گیری کلی

اگر به دنبال خودرویی پرقدرت با شتاب عالی و کابینی خانوادگی هستید همچنان اتومبیل هایی مثل هیوندای آوانته و سیتروئن زانتیا در این حدود قیمتی انتخاب های کامل تری به نظر می رسند (البته با توجه به تفاوت قیمت ها این نکته را هم در نظر داشته باشید که مثلاً با بودجه ی خرید یک آوانته با کارکرد بالای 100 هزار می توان یک جن-2 با کارکرد زیر 50 هزار خرید) و اگر به هر دلیلی از جمله سکونت در شهر های کوچک یا مشغله فراوان، خواهان گستردگی نمایندگی ها و در دسترس بودن قطعات یدکی باشید، باز هم بهتر است پروتون را فراموش کرده و انتخابتان را از میان دست دوم های اصطلاحاً رند بازار یا صفر کیلومترهای ایرانی و چینی انجام دهید (هرچند اگر مثل مهمان امروز ما، موفق به خرید یک نمونه ی سالم و کم کارکرد شدید، پروتون خیلی دیر به دیر گذرتان را به تعمییرگاه خواهد کشاند)، اما اگر به دنبال خودرویی منحصر به فرد هستید که بدلیل طراحی خاص و تعداد کم در خیابانها کمی جلب توجه کند و در عین حال از نظر فنی، کیفیت و لذت رانندگی نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد، قطعاً جن-2 نسبت به قیمت یک گزینه ی مناسب برای شما خواهد بود.

در پایان جا دارد از همکاری صمیمانه آقای مهدی فرشاد که وقت و اتومبیل خود را جهت تهیه مقاله در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند تشکر نماییم.

61 عکس

نظرات کاربران

66 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/5/11
پروتون جن 2 لیفت بک هست.چه جوری از شما بردیدش تو رده بندیه خودرو های هاچ بک؟
1394/5/11
نه عزیز لیفت بک نیست. یه چیزی بین هاچ بک و لیفت بکه و بیشتر به هاچ بک نزدیکه. تو سایت پروتون یو کی و ویکی پدیا هم هاچ بک نوشته .
http://www.proton.co.uk/gen-2/
https://en.wikipedia.org/wiki/Proton_Gen-2
1394/5/11
این حرکتی که شروع کردین و خودروهای دست دوم رو تست می کنید خیلی عالیه
واقعاً بدرد بخوره

لطفاً ماکسیما رو هم تست کنید، هنوز که هنوزه توی مردم خیلی محبوبه
1394/5/11
سلام خسته نباشید

لطفا بررسی لیفان ایکس 60 رو هم انجام دهید

چندباره که گفتم ولی متاسفانه هنوز که بررسی نکردید

خیلی ممنون
1394/5/11
خسته نباشید پروتون همچین مالی نیست تولید هم که نمیشه ولی این برای ما افته که خودروی مالزیایی مونتاژ کنیم با این همه منابع طبیعی و جوان های تحصیل کرده باید یه خودروسازی در اندازه فیات و هیوندا داشته باشیم .وقتی یک ایرانی به تنهایی لامبورگینی میسازه چرا ما نتوانیم دسته جمعی با کمک دولت یه خودروسازی مدرن راه اندازی کنیم .
1394/5/12
خیلی شما خوشحالی،خوش بحالت.
1394/5/12
نوکرم داداش
1394/5/16
اتفاقا جنتو تا رنج نهايت ٤٥ م تومن واقعا ماشين ارزنده ايه. داشتم كه ميگم. طراحي داخلي اسپرت و جذاب. طراحي بيروني قابل قبول. موتو گيربكس عالي. كم استهلاك. بي سر و صدا. ولي عيب اصليش اينه كه راحت فروش نميره همين. قطعاتش هم هست. فقط وسايل يكم گرونه
1394/9/6
مافیای خودروسازی اجازه حرکت به من وشما نمیدهد .نمونه زاگرس خودرو با خودروهای خوب بخاطر سنگ اندازی های مختلف تعلیق شده است
1394/11/6
کسی هست طرز تایم گیری پروتن جنتو رو بدونه لطفا راهنمایییم کنید مرسی
1394/12/6
دوست عزیز اینکه میفرمایین بد فروشه صحیحه ولی راجب خودرویی که نداشتین نباید قضاوت کنید . بنده 8 ساله impian دارم و فوق العاده ازش راضیم . کسانی که سوار شدن متوجه صحبتم هستند. خودرویی با قدرت مانور بالا و بدنه محکم.
1394/5/12
هنوز کسی هست که پافشاری کنه که هر ماشینی با هم قیمتی هاش مقایسه میشه و هر نوع مقایسه دیگه مردوده ؟؟؟؟؟ بازهم نویسنده در قسمت شتاب تاکید کرده در مقایسه با حالت ایده آل ...
1394/5/12
آقای m شما تا آخر عمرت میخواید هر روز بیاید این حرف رو زیر مقاله ها بنویسید و بحث رو ادامه بدید؟! همه جای دنیا ماشین ها در یک سگمنت با هم قیمت ها مقایسه میشند . مثلا نوشتن این جمله که شتاب 206 تیپ 5 خوبه یا حتی عالیه منظور این نیست که این ماشین از لامبورگینی یا گرونقیمت ترین هاچ بک های توربو جهان هم تند تر میره. اینی که میبینید در مقاله ها تاکید میشه با حالت ایده ال فاصله داره بنظرم بخاطر اینه که شما و امثال شما از بس به این مورد مشخص گیر دادید برای اینکه شما هم راضی باشید این رو مینویسند که بلکم شما هم راضی بشید .چون بقیه خودشون درک میکنند که منظور از شتاب خوب 206 تیپ 5 در مقایسه با هم سگمنت های هم قیمته نه لامبورگینی اونتادور. طبق نظر شما باید در هر جمله هر مقاله این مورد نوشته بشه که نسبت به چه خودرویی این خودرو خوبه یا بده. مثلا تو همین مقاله نوشته هندلینگ پروتون خوبه. خوب الان شما میتونید بیاید گیر بدید که نسبت به چه ماشینی خوبه؟ نسبت به فراری 458 یا نسبت به گلف جی تی آی یا خودروهای همقیمت داخل ایران؟ نویسنده حدس زده خود شما میدونید منظور مورد سومه. نیازی نیست هر جمله این قضیه تکرار و تاکید بشه. فکر میکنم اولین بار در مورد ام وی ام من و شما این بحث رو شروع کردیم که شما اصرار داشتید چرا نوشته ترمزهای ام وی ام قابل قبوله و در مقاله ی دیگه ای نوشته ترمزهای گرنجور خوب نیستند!؟ خوب عزیز من ام وی ام با ماشین های ایران خودرو مقایسه شده و گفته قابل قبوله و گرنجور با ماشین های ژاپنی مثل آریون مقایسه شده و گفته ترمزهاش خیلی عالی نیست. این دلیل نمیشه که شما فکر کنید ترمزهای ام وی ام از گرنجور بهتره. انگار یکی بگه رنو مگان 1600 ماشین تنبلیه بعد شما بگید نه خیر غلط نوشته چون نسبت به پیکان خیییییلییی پر شتابه هر دو سدان هستند و نویسنده ننوشته نسبت به چه ماشینی مگان 1600 تنبله! آقا شما بدون منظور نویسنده همیشه هم قیمت ها است. اگه اینو به وضوح نوشته بود که شما خیالت راحت میشه ، اگرم ننوشته بود بدون که منظور هم قیمت ها در یک سگمنت بوده. خودتو ناراحت نکن.
1394/5/12
اول اينكه ميخواستم بگم شاهين عالى گفتى
دوم اينكه من اصلا فاز اين m رو نميدونم چيه!!واقعا نميفهمه يا خودشو به در نفهمى زده؟؟
1395/10/15
داداش تو احتمالا از این نو جوانایی که هنوز گواهی نامتم نگرفتی
1394/5/12
من خودم انواع پروتون را داشتم(ئر حال حاضر هم ایمپیان دارم)تو قیمت خودشون اگر با بازار فروش و یدکی(که البته همه چیزش هست)مشکلی نداشته باشی واقعا خوب هستند و مهترین مزیت نسبت به رقبا که در مقاله اشاره نشده بود استحلاک فوق العاده کم این ماشین ها هست که از هر دارنده ای بپرسید این موضوع را تایید می کنه که این موضوع این ماشین رو از زانتیا و حتی آوانته در این مورد پیش می اندازه،در مورد شتاب هم چندتا تست شتاب از 0 و یا 70 کیلومتر این ماشین در مقابل زانتیا و باقی خودرو ها هم سطح هست(البته وطنی و شاید نچندان معتبر) که این خودرو زانتیا و باقی رو جا میذاره بخصوص در سرعت های بالای 120-130 کیلومتر در ساعت که شاید آیرودینامیک خوب این خودرو بی تاثیر نباشه.درکل پروتون ها ماشین های خوبی هستند و دینامیک رانندگی قابل قبولی دارند و با چینی های ارزانتر و وطنی ها قابل قیاس نیستند.
با تشکر از روندی که پیش گرقته اید.
1394/5/13
man 3 sal in mashino to malezi dashtam model 2008 hame jaham bahash safr raftam,,,vaghean age salemesho gir biyari kheili kam kharje,,,,,estelake besiyar paeni dareeee,,ma ke razi bodim faghat roghan avaz krdim batry yebaram lent tormoz
1394/6/6
آقا میثم به شخصه خیلی از جنتو خوشم میاد و به برخی از دوستان هم که حوصله چند روز تحمل برای رسیدن قطعه از تهران رو داشتن پیشنهاد خریدشو دادم .ولی این دلیل نمیشه دیگه بزرگنمائیهای غیر واقعی بکنیم شما جنتو سرحال رو با یه زانتیا 10سال کارکرده در هر شرایطی و هر سرعتی تست بزن محاله بتونه از زانتیا جلو بیفته.حقیقتا زانتیا در زمینه شتاب و کشش و هماهنگی موتور و گیربکس یک ماشین معیاره و نمیشه به هیچ دنده ایش ایراد بگیری مثلا بگی دنده 3زانتیا سبکه و کشش نداره.اصلا اینجوری نیست در تمام دنده ها با قدرت و کشش عالی حرکت میکنه.اینو گفتم چون وقتی یه ذهنیتی برای دیگران ایجاد میکنی کافیه با تمام خوبیهای جنتو مثلا در یه تست با زانتیا و یا آوانته از پسشون بر نیاد کلا ماشین از چشم نفر میفته و اینطوری به ضررش کار کردی.در کیفیت جنتو همین بس که با وجودی که از آخرین مدلش 6سال میگذره ولی تمام جنتوهائی که میبینیم بجز اونهائی که ضربه خوردن انگاری همین دیروز رنگ شدن واصلا نه ا لحاظ بدنه و نه رنگ هیچ افتی نکرده.
1394/5/12
سلام
دوستان بنده مالک خودرویی هستم که تستشو در بالا مشاهده میکنید . با کمال میل حاضرم تا جایی که میتونم به سوالاتتون در مورد همین ماشین پاسخ بدم .
1394/5/13
جناب فرشاد: ایا خرید دست دوم پروتون را توصیه می کنید و اینکه قطعات و تعمیرات و هزینه های ان مناسب است.
1394/5/22
آقای فرشاد
کیفیت روکش صندلی هاش چطوره؟ آیا فابریکش رو میشه جایی پیدا کرد یا باید بدیم بدوزن؟ مثلاً فابریک همینطوریش ولی مشکی
1398/12/13
سلام
قیمت این روزهاش بین ۷۰ تا ۹۰ تومانه و بعضیاشونم تا ۱۳۰ بالا میره
لطفا اگه کسی تجربه داشتن جنتو رو داره راهنمایی کنه
مصرف سوخت(باتوجه ب بنزین۳تومانی)
تهیه و قیمت قطعاتش
راحتی سرنشین و....
ممنون از مقاله جالتون
1399/4/15
ببخشید قابلیت پخش mp3 نداره ؟ ):
1400/11/25
عجب خوب جواب مردم را دادی
آفرین خخخخخخم
1394/5/13
سلام ، ممنون از بررسی جالب شما . من هشت سال پروتن جنتو داشتم و ماشیم فوق العاده ای است. کم مصرف و با دوام. در سال هفتم صفحه کلاچ آن را عوض کردم بعد از 160 هزار کیلومتر. سال دوم برایش از مالزی هدرز 4-2-1 خریدم و بسیار در کاهش مصرف و افزایش شتاب تاثیر داشت. خیلی ازش راضی بودم و تمام ایران هم باهاش رفتم. آمپر آب در این هشت سال یک میلیمتر بالا و پایین نشد!
1394/5/13
امیر جان ماشین فوق العاده و خوبیه البته نسبت به پولی که میدی . . اگر صفر2015 این ماشین موجود بود قیمتش از صد رد میشد . البته به نفع ما که میتونیم صفرشو به قیمت 52 خرید کنیم . که کم بودن قیمتش به خاطر اینه که از 2009 تا 2013تو گمرک خوابیده . از نظر لوازم همه چیزش موجوده . توی خیابون ملت سه چهار تا فروشگاهش هست . در زمینه تعویض روغن و فیلتر هوا و فیلتر روغن جالبش اینه که مکانیکش میاد توی منزل و با هزینه 115/000 تومان انجام میده . اگه خواستی شماره تماسشو میدم . قیمت قطعات از پرشیا بالاتر ولی خیلی خیلی از مزدا 3 کمتره . مثلا چراغای جلوی خودرو 280/000 تومان ولی مزدا 3 بالای دو میلیونو پونصد واست آب میخوره . درضمن یه کارکرده سالمشو اگه بگیری نیاز به تعمیرگاه نداری مگر اینکه تصادف کنی که اونهم با بیمه بدنه حل میشه . من اگر قصدخرید مزدا 3 نداشتم اصلا نمیفروختمش. الان یه نمونه مثل ماشین منو میتونی با قیمتی حدود 44 یا 45 پیدا کنی.
1395/1/14
سلام آدرس دقیق مغازه هایی که تو ملت قطعات یدکی رو دارند میفرستید برام لطفا
1394/5/14
در نگارش متن دقت کنید در پاراگراف اول سیتروئن اشتباه نوشته شده در شان سایت خودرو بانک نیست
1394/5/14
کجاش اشتباهه؟
سیتروئن رو شما چطوری می نویسی؟
1396/2/9
بدبختتتت...
1394/5/19
سلام با تشکر از بررسی هایی که زحمت می کشید لطفا سیتروئن زانتیا و لیفان x60 راهم بررسی کنید با تشکر از سایت خوبتون
1394/5/22
واقعا ماشین خوبی هست...مخصوصا ظاهر وطراحی متفاوتش
1394/5/25
نسخه های 1.8 لیتریشم تو ایران موجوده من دیدم خیلی هم زیاده این اولین جنتویی بود که دیدم 1.6 هست
1394/6/2
با سلام
تشکر از سایت خودرو بانک بابت برسی فوق العاده
ما خودمون یه جنتو داریم و یه ایمپین
واقعا عالین
تو این مدت فقط روغن و بنزین خرجش کردیم
استهلاکش فوق العاده پایینه
1394/6/16
سلام دوستان.من قصد خريدشو دارم بين اتومات و دستي موندم.اهل تند رفتن نيستم فقط ميخوام بدونم گيربكس اتوماتش خوبه يا مثه 206 اذيت ميكنه؟؟؟؟
1394/6/24
سلام اگر دیروز به سایت یاهو سر میزدید میدیدید که چقدر نخریدن خودروی صفر توسط مردم نتیجه بخش بوده پس مردم لطفا به نخریدن خودروی صفر ادامه بدید تا نتیجه ی اصلی یعنی ارزان شدن خودرو ( حالا که همه توی یک چیز یک دل شدیم تا آخرش پاش وایسیم ) ممکنه حتی با سیاست خودرور را گرون کنند که مردم به خودشون بگند که خب تا گرون تر نشده بریم بخریم ولی خب نباید گول این نوع سیاست ها رو خورد
1394/7/9
اقا رسول شما احتمالا اطلاعاتی ازش نداری و نظر الکی میدی.اولا اونایی که دارن میدونن چقدر سواری لذت بخشی داره دست دومش میارزه به تولیدات ویران خودرو و فرقونهای چینی و چرخش می ارزه به تولیدات سایپا.اونایی که نمیدونن این ماشین طراحیش با لوتوس انگلیس بوده موتور و گیربکس برای هوندا ژاپن و قطعات برقیش بوش آلمان.حتی ساعتش هم برای زیمنس هست.سواریش حرف نداره با استرس باری که داره سواریش مطمئن تر از بقیس.استهلاکش خیلی کمه نسبت به قیمتش الان توو بازار یک خرید فوق العاده هوشمندانه هست
1394/8/7
این اقا رسول یا هیچ اطلاعی از پروتون نداره یا نماینده فروش محصولات مزرخرف ایرانی.
من چندین ماهه جنتو دارم فوق العادست..از هر لحاظی عالی و بی خرجه..ماشین بازم و اکثر ماشینا رو تست کردم..پروتون جنتو یکی از شاهکارهای طراحی بدنه و موتور گیربکسه.
دست کم پنجاه میلیون میرزه.دوستانی که دارند میدونن.
1394/10/24
پروتون واسه چه کشوریه
1395/2/26
مال مالزیه...ولی موتورش تحت نظر انگلستاته فکر کنم مارک لوتوس...خودم نداشتم ولی با تعاریفی که شنیدم خیلی خوبه
1395/4/26
درود بر شما خودرو پرشیا ۸۵ کاملا سالم دارم. و تمایل به تعویض با خودرو جنتو سالم دارم
سپاس
1395/6/10
سلام دوستان پروتون اتوماتیک قرمز دارم که واقعا سالمه و از لحاظ فنی هیچ مشکلی نداره و قصد فروش دارم اگر کسی مایل بود در خدمتشم چون واقعا دوست دارم به مصرف کننده بدمش و دست دلال نیوفته چون حیفه و میدونم توی این سایت همه دوستان مصرف کننده هستند. 09334115762 در خدمتم مرسی از سایت خودرو بانک
1395/8/19
باسلام و خسته نباشید
سه ساله که این ماشین رو دارم البته دنده اتومات
با کارکرد 28000 تا اونو خریدم و بسیار بسیار هم راضی هستم
اصلا هم به فروشش فکر نمیکنم چون آپشن هاش در حد عالیه نسبت به قیمتش.
باید جنتوشناس و ماشین شناس باشی و توی این خودرو سوار شده باشی تا بدونی که از هر حیث خودرویی بسیار عالی است.
اگه فقط بیمه بدنه باشی اون هم برای شهری مثل تهران دیگه خیالت از هر بابت راحته.
دارم فکر میکنم اگه بفروشمش چی با پولش بخرم واقعا !!؟؟
1395/9/7
سلام می خواستم ماشین ال ۹۰بهتره یا جن تو کدامشون لطفا من را راهنمایی کنید
1395/9/29
با سلام
دوستان خوبم بین خرید جنتو و پژو 206 موندم لطفا راهنمای کنید
با سپاس
1395/10/30
با اینکه 10 سال ازش می گذره مشکل بشه با 35 تمن یکیشو خرید حس اسپورتش اینقدر بالاس که هرکی سوارش بشه عاشقش میشه
1396/3/16
بنده بطور اتفاقی بکی از نمونه های اتوماتشو سوار شدم و باید بگم با توجه به 4 دنده بودنش گریبکس بسیار عملکرد خوبی داره به جا معکوس میده و با کمترین زمان نسبت به پدال گاز واکنش نشان میده و هیچ تقه ای هم نداره به شما اطمینان میدم اگه با هر خودروی 4 دنده اتوماتی رانندگی کرده باشین و گیرو گور اونها رو بدونین وقتی سوار جن 2 میشین شگفت زده خواهید شد
1396/3/17
سلام به همه عزیزان
دوستانی که دارن میشه در مورد قطعات یدکی و استهلاک این ماشین توضیح بدین ؟!!
1396/8/6
کم استهلاکه اما لوازم خاص اگه بخای توی شهرستانا نیست
1396/9/15
استحلاکش خیل
1396/4/24
سلام
٢٠۶ سفید مدل نود دارم میخوام جن٢ بگیرم ...اگه كسی هست دردخدمتم
1396/4/25
من یکماهی هست که ایمپیان اتومات 2007 گرفتم البته اوایل با استرس واحتیاط خیلی زیاد بخاطر تامین قطعات ومشکل عدم تولید این ماشین .ولی بعد از یکماه به این فکر میکنم که چرا زودتر اینکارو نکردم واقعا عالی .از لحاظ نرمی راحتی مصرف سوخت بی سروصدایی .قبلش یه سمند 94داشتم از همه جاش صدا درمیومد .
1396/4/29
باسلام
من از سال ٨٩ جنتو سوار ميشم ،٥ تا جنتو دنده اي و اتومات عوض كردم.هر دفعه هم فروختم دليلش اصرار خريدار بوده كه تو خيابون يا بيرون شهر چراغ زنان اومده و قيمت پرسيده و خريده.بايد بگم تا ٥٠ ميليون ماشيني رقيب جنتو نيست.فقط و فقط اونا كه داشتن ميدونن اين ماشين بسيار عاليه تنها و تنها دو مشكل داره ...يكي بدليل كم بودن خودرو قطعات فروش ها قيمت بالاتر از حد معمول ميگن البته بايد بگم جنتو تا يبار بره تعمير ماشين ايراني و چيني ٥ بار تعميرگاه تشريف فرما شده و دومين ايراد براي فروشش نبايد انتظار داشت كه مثل ماشين معمولي هر بنگاهي رغبتي برا خريد داشته باشه ازتون و در كل مثل خود ماشين كه كمه و تكه خريد فروشش هم به اين نسبته.تشكر از نظرات تخصصيتون ياحق
1396/7/15
با عرض سلام .....میخواهم یه مد دست دوم بخرم آیا کار درستیه؟
1396/10/28
قطعاتشو میشه پیدا کرد؟؟؟
1396/11/2
سلام دوستان.بنده یه جنتو سفید ۲۰۰۷ با کارکرد ۱۷۶۰۰۰ و سالم دارم که متاسفانه به دلیل مهاجرت و نیاز به پول مجبور به فروشش هستم.دلم نمیخواد به دلال بدم.سر قیمت هم واقعا با مصرف کننده واقعی راه میام.کسی خواست بنده در خدمتش هستم...در ضمن تهران هستم. ۰۹۰۱۹۷۰۳۹۸۳. اسماعیلی
1396/11/8
جنتو واقعا فوق العادس، من سه ساله دارمش از نظر سواری قابل قیاس با 206 و... نیست بعلاوه اینکه حسابی سگ جونه، الان که از یادها رفته قیمتش اومده پایین البته بالا بودن نسبی قیمت لوازمش هم بی تاثیر نیست ولی اگه فروم های قدیمی رو ببینین جنتو تو دوره خودش رقیب مزدا 3 و مگان بود نه 405 و 206...
1396/12/6
با سلام
من میخوام یه جنتو مدل ۸۶ با کارکرد ۱۹۰تا بگیرم راستش دو دلم که بگیرم یا نه... خواستم نظرتونو بدونم
1397/3/30
با سلام من یک ساله جنتو مدل ۲۰۰۸ با کارکرد ۸۰۰۰۰ هزار دارم واقعا خودرو ایده عالی هست با توجه به قیمت پاینش چرخش می ارزه به ماشینهای داخلی و چینی هر کی یه سالمشو و حتی کم کارشو بخره ضرر نمیکنه باید بشینی پشت فرمونش تا بفهمی من چی میگم
1397/9/25
سلام دوستان من خودم نه داشتمش نه قصد خرید شو دارم ولی واقعا ماشین خوب و نرمیه و بی سر و صدایی چند بار پشتش نشستم.واسه م جالبه مرور تاریخ این چند دهه ورود ماشین به کشور اوایل که هیوندای اومد به بازار مردم روی خوش بهش نشون ندادن و ماشین های فرانسوی رو بورس بود تا مردم متوجه شدن بعدش این مالزیایی اومد همینطور تا مردم متوجه شدن و بعد ها ماشین های چینی مردم متوجه میشن.درسته کارخانجات با ماشین های فرانسوی مردم رو گول زدن ولی مردم ایران متاسفانه ماشین شناس نیستن پس تعجبی نداره از وضعیت کنونی بازار خودرو کشور.با تشکر
1397/10/20
من چند سالي هست كه جنتو دارم و واقعا ازش راضي هستم و خدايي با هيچ ماشين زير ١٠٠ تمن عوضش نميكنم فقط بعضي مشكلا هست كه اشكال ماشين نيست مشكل ما هست كه قطعات خوب گير نمياد ، مثلا در رادياتور رو تو ٦ ماه من ٣ بار عوض كردم خراب ميشه همش و متاسفانه دفعه اخر كه دوباره در راديات رو عوض كردم با اينكه از نمايندگي هم گرفتم خيلي زود خراب شد و منم پيش خودم گفتم قطعه اصلي بستم ديگه خراب نميشه حواسم ديگه به درجه اب نبود ، در راديات قفلش خراب شده بوده از جاش در ميره كل اب راديات خالي ميشه و متاسفانه منم متوجه نميشم وقتي ميفهمم كه ماشين از شدت گرما خاموش ميشه و خلاصه تا اب پيدا كنم و اينا حدود نيم ساعتي ميكشه و تمام مدت مجبور بودم ماشينو با گاز دادن روشن نگه دارم كه قفل نكنه موتور خلاصه هر ماشيني بود بعد اين اتفاق موتور بايد عوض ميشد ولي ماشين من فقط يه مقدار گوشه واشر خورده سده بود كه همون جوري ١٥ هزارتا باز راه رفتم بدون مشكل كه تمام اين مشكلات واسه من فقط به خاطر در نبود در راديات اصلي به وجود اومد و ضمنا تا وقتي در اصلي رادياتش بود هيچ مشكلي نبود از وقتي اون تو مكانيكي گم شد داستان من با ابن در راديات ها شرو شد و هنوز هم مشكل دارم سرش فقط هر دفعه نگاه ميكنم درجه اب رو ديگه
ولي خدايي هر ماشيني بود اون جوش كه من اوردم بايد كل موتور رو عوض ميكردم و ضمنا ابن تنها خرج موتوريه كه غير مصرفي ها تا حالا واسه ماشينم كردم ١٩٠ تا راه رفته ماشينم اين تنها قطعه اي هست كه عوض كردم ولي مصرفي ها رو كاملا به موقع عوض كردم و صد درصد به هر كسي كه بتونه قطعات اصلي رو پيدا كنه حتما پيشنهاد ميكنم ارزونترين جنتويي كه ميتونه رو بگيره چون موتور گيربكس اينا انگار خراب بشو نيست خدايي هم خيلي بلا سر ماشينم اوردم تا حالا فقط يه بدنه سالم با سيستم تعليق سالم پيداكنيد موتور گيربكس كم خراب ميشه سوار شيد لذتشو ببريد
1397/11/28
سلام. تو بعضی قطعات میتونید از فابریک ماشینهای دیگه استفاده کنید. مثلا فیلتر هوای واسه پژو 2000میخوره.فیلتر روغن ماکسیما و پژو
فیلتر بنزین پژو
خودم وایر ها رو پراید ساژم انداختم البته واسه در اوردنشون یه تکه سیم به بدنه وایر بستم که راحت در میاد
. حتما در ب رادیات ماشینای داخلی بهش میخوره که باید ریو و پراید رو تست کنیم
1397/12/17
با سلام من در آخرين روزهاي سال ٩٧ تصميم گرفتم جنتوي برادرم رو كه ٦ سال بدون خرج داره ميرونه بخرم
بي خط و خش با كاركرد ٤٠ تا قيمت چند ميرزه لطفا راهنمايي كنين
1399/2/4
سلام. بنده میخوام پروتون ویرا بخرم.اگه میشه بررسی اونم بزارید. منتظرم...ممنون
1401/9/30
پروتون جنتو داغونش شرف داره به ماشین های داخلی من مدل جن تو 2007 داشتم تصادف کردم و فروختم و مجدادا یکی دیگه گرفتم فقط ماشین قبلیم سفید بود انقدر از این ماشین راضی ام که با هیچی عوضش نمیکنم
1401/9/30
جنتو ماشینی که سیم کشی خیلی سبک و مرتبی داره مثل ماشین های داخلی نیست کاپوت بزنی بالا وحشت کنی من دومین جن تو ی که خریدم نسبت به جنتو قبلیم یکم ضعیفتر بود از اونجایی که قبلا این ماشین داشتم و میدونستم این ماشینیه که یکبار خرج کنی یک عمر سوار میشی خریدمش و الان بعد 8 سال فقط لنت روغن لاستیک عوض کردم جنتو از نظر امکانات و طراحی کابین و صندلی های شیک و داشبورد فرمون هیچی از ماشین های اقتصادی روز دنیا کم نداره.