موضوعات داغ

نقد و بررسی خودرو تویوتا آریون 2010

20 مرداد 1394

عکس و نوشته: محمدحسین مارینی

مقدمه

پس از ورود خودروهای خارجی به بازار، رونق نسبتاً خوبی در این عرصه ایجاد شد. هرچند کما فی السابق دو خودروساز بزرگ و نسبتاً محترم کشورمان بدون رقیب به خدمت رسانی مشغولند(!) و به بالابردن قیمت و افت هرچه بیشتر کیفیت می‌اندیشند!

اما اگر توان نخریدن(!) خودروهای داخلی را داشته باشید گزینه های بسیاری روی میز خواهند بود!

تویوتا آریون 2009-2011 خودرویی است موفق از برندی معتبر با طراحی شکیل و پیشرانه‌ای مثال زدنی که همچنان بازار خرید و فروشش پررونق و جذاب است. در این روزها این خودرو با توجه به کارکرد، سال ساخت و سلامت بدنه از 110 تا 150 میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود، لذا گزینه طیف نسبتاً گسترده‌ای از خریداران خواهد بود. ممکن است که برخی افراد خودروهای صفر کیلومتر کره ای و حتی ژاپنی (اما متوسط) را ترجیح بدهند اما هنوز هم هستند کسانی که مشتاقانه به دنبال خودرویی با پیشرانه برندی همچون لکسوس بگردند! هرچند با ظاهر تویوتا.

معرفی و بررسی کیفیت

خودروسازی تویوتا در سال 1937 توسط کیشیرو تویودا در قسمتی از کارخانه ریسندگی پدرش شروع بکار کرد و هم اکنون با در اختیار داشتن برندهای دینو - دایهاتسو - لکسوس - سایون و هینو صاحب عنوان‌های رتبه نخست تیراژ تولید در جهان و معتبرترین برند بازار آمریکای شمالی طی سال‌های گذشته و ... را داراست.

پس از تحقیقات تیم‌های فنی تویوتا درباره بازار و مردم استرالیا تویوتا آریون با هدف این بازار تولیدش آغاز شد. خودرویی مستحکم، ایمن، قدرتمند و در عین حال بسیار ساده و شکیل و به دور از هرگونه هیجان در طراحی. این ذائقه مردم استرالیا که ما در فرهنگ خودمانی به آن پیرمردی می‌گوییم(!) کم کم به بازار خاورمیانه و ایران نیز راه یافت و موفقیتش هم کاملاً مطلوب بود. هرچند انتظارات بیش از این بود اما قیمت بالای خودرو در کشورمان بسیاری از معادلات را بر هم می‌زند.

تویوتا آریون از یک موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری به حجم دقیق 3456 سی‌سی بهره می‌برد که توانایی تولید 268 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور تولیدی 343 نیوتن متر در 4700 دور در دقیقه را داراست که توسط گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخها منتقل می‌شود.

طراحی

اگر بخواهیم طراحی آریون را خلاصه کنیم می‌توان نوشت با وقار و اصیل و در عین حال شیک! در نمای جانبی خودرو شباهت زیادی به کمری وجود دارد. عدم استفاده از خطوط زیاد و حجیم نیز در جهت طراحی ساده و شکیل است که هدف تویوتا در تولید این خودرو بوده.

یک خط از بالای گلگیر عقب کشیده شده که تا چراغ‌های جلو دامه دارد. خطی دیگر نیز از روی دستگیره‌ها حرکت کرده که این خط هم به چراغ جلو ختم می‌شود. در کل با وجود استفاده از 3 خط در نمای جانبی همچنان نمای جانبی ساده و بدون هیجان است. رینگ‌های 10 پره 17 اینچی با طراحی زیبای خود هم کمک کرده تا هر چه بیشتر نمای جانبی خودرو شکیل و چشم نواز باشد.

نمای عقب خودرو نیز در جهت اهداف تویوتا و در هماهنگی کامل با سایر قسمتهای خودرو طراحی شده است. چراغهایی به شکل متوازی الاضلاع با 2رنگ قرمز و سفید طراحی بسیار موزون و زیبایی دارند. البته با توجه به کشور سفارش دهنده فرم درونی چراغ‌ها اندکی متفاوت می‌شود. خودروی در اختیار ما سفارش خاورمیانه (عمان-فول) بود. نکته‌ی دیگر نمای عقب باله روی صندوق است که باز هم با توجه به سفارش امکان وجود یا عدم وجودش در زمان تولید فراهم بود. سپر عقب نیز دارای دو خط به صورت موازی در قسمت پایینی سپر است. دو مه شکن هم به شکل ذوزنقه در دو طرف سپر قرار گرفته که همخوانی مطلوبی با طراحی چراغها دارد. دو خروجی اگزوز هم در زیر سپر وجود دارد که با توجه ساده بودن طراحی خودرو نشان از کیفیت فنی پیشرانه قدرتمند خودرو دارد و در جهت بهبود عملکرد تعبیه شده و هدف اسپرت کردن نمای عقب نبوده است.

در نمای جلویی خودرو دو خط از ستون‌های A حرکت کرده و تا دو طرف جلو پنجره ادامه دارد. روکش کرومی جلوپنجره کمک بسیاری به زیبایی نمای جلو کرده است. چراغ‌های ذوزنقه‌ای جلو نیز علاوه بر همخوانی با چراغ‌های عقب طراحی زیبایی دارند بخصوص ترکیب خطوط شکسته و منحنی با هم. دو مه شکن گرد نیز در فضای ذوزنقه ای در دو طرف سپر جلو خودنمایی می کنند.

تجهیزات

وقتی که با یک تویوتا مواجه هستیم میدانیم که کیفیتی کم نظیر، ایمنی فوق العاده و عملکرد فنی عجیبی مقابل ماست و در یک کلام میدانیم که یک تویوتا در برابر ماست!

پس حتی اگر تجهیزاتی عجیب در تویوتا ندیدید نگران نشوید جای دیگری جبران خواهد شد! هرچند که تویوتا لیست معقولی از تجهیزات را ارائه می کند.

سیتم ورود و استارت بدون کلید، سنسور نور و باران، سنسور پارک، سنسور پر شدن باک (که با توجه به خراب بودن اکثر قطع کن نازل های بنزین بسیار کاربردی است!)، روکش چرمی، بلوتوث، تهویه دوگانه، شیشه شور چراغ و ... البته آینه‌ها به صورت برقی باز و بسته نمی‌شوند که برای این خودرو کمی عجیب است.

همانطور که گفتیم آریون به هیچ وجه خودروی کم آپشنی نیست اما شاید در مقابل کره‌ای ها کم بیاورد و اینجاست که برنده تقابل کیفیت و تجهیزات را مشتری رقم می‌زند!

از نظر ایمنی هم آریون با شش ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب و جانبی و سیستم های VSC، EBD، ABS و ... و کسب 4 ستاره ایمنی از موسسه امنیت ترافیک اروپا EURO N-CAPدر شرایط کاملاً مطلوبی قرار دارد و از لحاظ ایمنی هم کاملاً قابل اطمینان است.

نمای داخلی خودرو همانند خارج خودرو منظم و شیک و ساده طراحی شده. شاید بهترین عبارت برای اتاق آریون این باشد:

کمری فول ِ فول ِ فول!

کاملاً شبیه به کمری است فقط در مواردی مثل سیستم تهویه (در آریون تهویه خودرو دوگانه اتوماتیک است) و صفحه کیلومتر متفاوت است. صفحه کیلومتری که در بازار برای خود سبکی شده و فروشندگان محترم خودرو در مورد دیگر خودروها نیز از عبارت "پشت آمپر آریونی" استفاده می کنند!

تریم طوسی-نقره‌ای با ترکیب طرح چوب نمایی چشم نواز ایجاد کرده است. اتاق جادار با دکمه‌های کاربردی و منظم که به هیچ وجه گیج کننده نیست و خیلی زود به آن عادت می‌کنید. فرمان چهار شاخه با دکمه های کنترل سیستم صوتی دقیقاً مشابه کمری GLX بود با این تفاوت که دارای دور فرمان چرمی بود. صندلی ها نیز بصورت برقی تنظیم می شدند و اجزاء کابین بسیار مستحکم و باکیفیت سر جای خود قرار داشتند. البته ممکن است طراحی داشبورد با ذائقه جوانان جور در نیاید و کسل کننده باشد اما باید پذیرفت که شیک و اصولی است.

در مورد کیفت اجزاء هم نیازی به توضیح نیست. آریون هم یک تویوتاست! تنها یک مورد است که کمی توی ذوق می زند آنهم رنگ رفتگی قسمت نقره‌ای رنگ فرمان است که در تویوتا کمری نسل پیشین هم بسیار شایع بود. نکته منفی دیگر آریون گرانی تجهیزاتش است پس اگر مشکلی برایش پیش بیاید هزینه‌اش کمی آزار دهنده است هرچند که نقاط مشترک بسیار با کمری برایش یک مزیت است و تا حدی این مشکل را هم پوشش می‌دهد اما در قسمت فنی چون با برند لکسوس مواجه هستید خرج بالا و بالا می‌رود! (البته اگر بجز سرویس‌های دوره‌ای خرجی در کارش باشد!)

پیشرانه و تجربه رانندگی

وقتی پشت فرمان نشستیم حسی مابین تویوتا و لکسوس داشتیم. داشبورد به ما می‌گفت که شما در کمری هستید اما صندلی‌ها و ابعاد نظرشان چیز دیگری بود تا زمانی که دکمه استارت انجین را فشار داده و موتور را روشن کردیم! مطمئن شدیم که خودرویی فراتر از تویوتا سوار شده‌ایم! پیشرانه 3.5 لیتری V6 بدون لرزش روشن شد. خودرو بسیار آرام و بی صدا کار می کرد اما به محض لمس کردن پدال گاز همین موتور آرام تبدیل به محرکی قدر می‌شد! پدال ترمز دستی را فشار داده و گیربکس را در حالت DRIVE قرار دادیم خودرو بدون تکان و مکث به آرامی شروع به حرکت به جلو کرد تا اینکه کمی به پدال گاز فشار آوردیم. آریون به ما ثابت کرد که خون لکسوس در رگ‌هایش جاری است! پاسخ پدال گاز فراتر از انتظار بود و خودرو بسیار پرشتاب و به اصطلاح تیز بود به گونه‌ای که زمان رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت در حالت D از وضعیت ایست کامل 8.6 ثانیه بود که برای این کلاس و نسبت به رقبا عددی بسیار قابل توجه است.

نکته جالب اینکه مالک خودرو توجه زیادی به خودرو نمی کرد و می توان گفت که خودرو در بهترین وضعیت فنی خود به سر نمی‌برد. کابین بسیار راحت بود و سیستم تعلیق خودرو بسیار نرم و حساب شده عمل می کرد بطوریکه به راحتی می شد حدس زد که می‌توان کیلومترها با خودرو رانندگی کرد و خم به ابرو نیاورد! آرامش اتاق نیز ستودنی بود و بعد از کارکرد 85000 کیلومتری خودروی در اختیار ما، اتاق همچنان بی صدا بود. صدای موتور نیز در دورهای بسیار بالا به طرز گوش نوازی به اتاق نفوذ می‌کرد.

ترمزهای آریون همانند پیشرانه فوق‌العاده بود هرچند که با کمی سختگیری می‌توان گفت که می‌شد بهتر هم باشد اما کاملاً جوابگوی اتاق نسبتاً سنگین و پیشرانه قدرتمند خودرو بود. ترمز با کمترین فشار به پدال عکس‌العمل نشان می‌داد و از این حیث بسیار قابل ستایش بود چرا که مشکل بسیاری از خودروهای این رده عکس‌العمل با تاخیر ترمز یا به قول معروف پایین گرفتن ترمز است. در تستی که ما انجام دادیم برای رسیدن به ایست کامل از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت باید 35.5 متر پیش می‌رفتیم که نتیجه‌ای کاملاً قابل قبول است و در کنار دیگر تجهیزات ایمنی و پیشرانه می‌تواند شما را به فشار دادن هرچه بیشتر پدال گاز ترغیب کند!! (البته ما از شما تقاضا داریم که این کار را نکنید!)

مصرف خودرو با توجه به موتور6 سیلندر و حجم نسبتاً بالا مصرف مناسبی داشت. آریون در شهر حدود 13 لیتر و در جاده نزدیک به 8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر مصرف می‌کرد. شبیه به سمند ال ایکس خودمان با موتور XU7!! (البته با 4 سیلندر و حجم 1800سی سی!)

جمع بندی

تویوتا آریون خودرویی با پیشرانه و بدنه‌ای قدرتمند از خودروسازی است که تولیداتش همیشه جزو بهترین‌ها بوده و هست پس از این منظر معلوم‌الحال است! طراحی‌اش ساده و بدون هیجان اما شکیل است و به این زودی‌ها دل صاحبش را نمی‌زند و تکراری هم نمی‌شود. کیفیتش بی‌نظیر است اما هزینه نگهداری و تعمیرات احتمالی آن بیشتر از رقیبان کره‌ای‌اش است در عوض ایمنی، راحتی و قدرت بیشتری در اختیارتان می‌گذارد.

پس اگر ملاک انتخابتان مزایای آریون است در خریدش شک نکنید اما اگر نقاط ضعف آریون بیشتر به چشمتان آمده بهتر است که به سراغش نروید. بخصوص که یکی از معایبش هزینه نگهداری بالایش است!

در انتها از آقای یونس ملارحمان کمال تشکر را داریم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

59 عکس

نظرات کاربران

61 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/5/20
خداییش تو این رنج از همه بهتره کیفیتش که حرف نداره
1394/5/20
مرسی بررسی خیلی خوبی بود ولی کاش فیلم ازش تهیه میکردید هر چند که تا اینجا هم فراتر از سایت های داخلی عمل کردین.
واقعا خسته نباشید به جرات میشه گفت این سایت یه سر و گردن از تمام سایت های خودروی داخلی بالاتره
1394/5/20
با تشکر بی صبرانه منتظر فیلم بررسی تویوتا آریون هستم.
مطمئن هستم دوستانی که ماشین کره ای سوار میشن با دیدن فیلم بررسی نظرشون به کلی تغییر میکنه.
آریون واقعا فوق العادست.در حال حاضر به قیمت ترین ماشینه
1394/5/20
یجوری میگی انگار در مورد سی ال اس داری صحبت میکنی.شما یبار سوار گرانجور بشو ببینی ماشین چیه
1394/5/20
اقا یه چیزی میگید گرنجور مسخره ترین ترمز رو داره کمترین شتاب رو داره بدترین کیفیت رو داره از نظر ظاهری هم بخوایم بگیم اریون خیلی از گرنجور بهتره
1394/5/20
هومن تو همین سایت فیلم برسی شتاب گرنجور و ترمز ها و اینا را ببین خجالت اوره
برادر من نشستی توی پس الکی گرنجور تعریف نکن
گرنجور شتابش با تویوتا راو 4 یکیه
ههه
1394/5/21
اون گرنجور که تستش کردن حتما یه مشکلی داشت وگرنه گرنجور اصلا کند نیست.ترمزش هم آنچنان ضعیف نیست ترمزش رو زیاد باید فشار بدی...اول پشتش بشین تست کن...
اون آقایی هم که تست میکنه هیچوقت از ماشینای کره ای تعریف نمیکنه هر ماشینی میدن دستش از ماشینای ژاپنی میگه.خودش مشخصا با کره مشکل داره
1394/5/20
واقعا آریون یک خودرو فوق العاده عالی در کلاس خود است .فقط کسی که آریون سوار شده باشه میفهمه این ماشین چیه.
تویوتا یعنی کیفیت و دوام به معنای واقعی. کره ای ها واقعا در مقابل تویوتا فقط یه اسباب بازی پر زرق و برق هستند
1394/5/20
مشخصه تویوتا انقدر ضعیفه که همیشه طرفداراش میخوان اثباتش کنن میگن ماشینای کره ای خوب نیست.شما همون اوربون سوار شو که تکنولوژیش در حد دوره غار نشنیاست با اون اسمش که اسم بیماری هم هست و اون قیافه در حد گاریش.خوشم میاد بعضیا آتیش میگیرن ماشینای کره ای رو میبینن حرص بخورین حال کنیم.بازار دست کره هستش و میمونه
1394/5/22
داداش کسی با شما کاری نداره! شما کیا هیونداتو سوار شو فکر کن سوار سفینه شدی! ولی این واقعیت که تویوتا یه سر و گردن از خیلی از برندهای خودرویی بالاتر هست رو عوض نمیشه! آریون واقعا یه ماشین ایده آل و فوقالعاده است و خیلی از رقیباش مثل کادنزا و آزرا از لحاظ گیربکس و موتور جلوش کم میارن
1394/5/20
ماشین یاباید ایرانی باشه که پول کمتری بدیم واینکه ارز خارج نشه یا اگه مجبور بودیم باکیفیت زاپنی
1394/5/20
تویوتا این قدر کیفیت داره که خودت سوارمیشی بعد میرسه به وراث(مرگ نداره)
1394/5/20
خیلی ماشین خوبیه ولی چرا باید هزینه نگه داریش بالا باشه......
چون تویوتا یعنی کیفیت و دوام
1394/5/20
به نظر من آریون بیشتر لکسوسه تا تویوتا
1394/5/20
عشقه این ماشین..
انصافاً ماشین شیک و زیبایی هست..
وقتی نگاش میکنی مثل یه حیوان خونگی فقط نگاهت میکنه!
ولی توی نسل بعدیش (فک کنم 2012) از نظر ظاهری خیلی بد عمل کرد و چیزی شبیه سپرهای دست ساز روش گذاشت!
به قول بچه ها "عرب پسند" شدش!
1394/5/20
با سلام و عرض تشکر بی پایان به دست اندرکاران بهترین وبسایت خودرویی ایران.
اگر یه روزی بیام تو سایت و بررسی الفارومئو جولیتا و تویوتا gt86 رو ببینم شاید از خوشحالی دیوونه شم.
خواهشن اگه در توانتون هست انجام بدین
1394/5/20
اون دوستمون (هومن) که میگه بازار دست کره هست، منظورش کدوم بازاره؟ بازار جهانی یا بازار داخل؟ نکنه فکر کرده چون توی ایران هیوندای و کیا زیاده همه جای دنیا اینجوریه؟
کره ای ها خیلی پیشرفت کردند ولی هنوز کار داره تا به ژاپن برسن
1394/5/20
اون پایین سپر مه شکن نیست . شب نما هست . اشتباه نوشتید
شتابش هم باید حدود 7 ثانیه باشه چرا اینقدر زیاد شده
http://www.aparat.com/v/ZY5sQ
http://www.aparat.com/v/TZqdJ
http://www.aparat.com/v/S40ce
1394/5/20
به نام خدا
سلام
این قدر از تویوتا تعریف میکنین که آدم تعجب میکنه حالا یک مقدار به جای هزینه کردن برای قیافه خودرو مثل کره‌ای ها هزینه. میکنه برای کیفیت
خوب تویوتا هم خراب میشه اما کم تر از کره‌ای ها
1394/5/21
موافقم. جالبتر اونه كه ديدم مثلا خودروي هوندا آكورد با لكسوس باز مقايسش ميكنن! كلا توهم زده هستيم! البته نميگم اين ماشين مشكل داره خيلي هم خوبه ولي ژن ايراني جماعت عقده اي شده هركي هرچي داره بهترينه! بنظرم آريون در شكل ظاهري هيچ فرقي با كمري نداره حتي بيرونش فقط موتور قوي تر حالا دلت خوش باشه كه پشت آمپرش عوض شده! الان خودرو تبديل به كالاي مصرفي شده ، سالهاست كه باقيمت گزاف هم به دستت ميرسه و خدمات پس از فروش هم كه در ايران افتضاح هستش ، درست اينه كه وقتي به ماشين پول ميدي هواست به بازارش باشه تا سرمايت سوز نكنه وگرنه در اصل اين موضوع كه كره اي بهتره يا ژاپني كسي شك نداره.
1394/5/21
همین تویوتا بودنش ضامن جلب رضایت مشتریه...
1394/5/21
متاسفانه مردم ما صفر و یک هستند، اصلا حالت بینابین رو نمیتونند بپذیرند. مثلا برند های تویوتا ، ام جی ، یا کره ای ها هر کدوم خوبی و بدی دارند و با سلایق مختلف جور در میاند . ولی ما مردم عادت داریم اگه از چیزی خوشمون بیاد میخوام بگیم هیچ عیبی نداره و اگه از چیزی بدمون بیاد میگیم آشغاله و هیچ خوبی ای نداره. این فقط در مورد ماشین نیست. مثلا یه مربی فوتبال هم اگه 4 تا بازی ببره میگیم این آدم یک ابر انسانه که از فضا اومده و امپراتوره و سلطانه و شاهه و ... و بعد اگه 4 تا بازی ببازه میکشیمش به فحش که هیچی بارش نیست و رشوه بگیره و عوضیه و...خلاصه همیشه صفر و یکیم .. بابا هر چیزی ایراد داره و خوبی هم داره. خیلی انتخاب ها بسته به سلیقه فرد داره . شما فکر کنید بخوایم به کیفیت و آپشن و زیبایی و شتاب و ایمنی و مصرف سوخت و هزینه خرید و هزینه نگهداری و .... نمره بدیم . خوب حالا این نمره ها ضریب هم دارند مثل کنکور. ضریبش رو سلیقه شما مشخص میکنه. مثلا برای من شتاب ضریب 4 داره و زیبایی ضریب 2 و آپشن ضریب 1. ممکنه برای پدرم شتاب ضریب 1 داشته باشه و آپشن ضریب 4. پس من و پدرم یه ماشین رو انتخاب نخواهیم کرد. دلیل نمیشه من به ماشین اون بگم آشغال و اون به ماشین من بگه آشغال . نمیدونم تونستم منظورمو برسونم یا خیر. البته صحبت من کلی بود و کاری به طرفداران و مخالفان این ماشین ندارم. کلا خودم و هموطن هام رو گفتم .
ممنون از خودرو بانک که تا حد ممکن بی طرف مینویسه
1394/5/22
شاهین جان ما پیر شدیم نتونستیم به این جماعت بفهمونیم که باید به سلیقه های هم احترام بذارید، زود قضاوت نکنید و به برندهای خارجی تعصب بی جا نداشته باشید و............ شما هم تلاش بیهوده نکن!
1394/5/22
متاسفانه ادبیات تمسخر آمیز...........
از دیگر مشکلات جامعه دقیقن قضاوت نسنجیده و بدون تامل یا به قول آقا ایمان زود قضاوت کردن می باشد.
بنده اعتقاد راسخ دارم خودروی ژاپنی با کیفیت تر و خودروهای کره ای سرسخترین رقیب تمام برندهای با اصالت می باشند ودر سرعت پیشرفت طی دهه گذشته نشان از رتبه اول دارند. مشکل اصلی در صنعت خودرو، اینجا، دلال و حقوق تعریف نشده مشتری می باشد. نظر بنده در خصوص انتخاب هم تابع حفظ سرمایه می باشد یعنی هیچ وووووووقت سراغ آریون یا دیگر برندهایی که کمتر توجه بازار را بخود جلب کرده اند؛ نخواهم رفت.
1394/5/21
خیلی عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییه
1394/5/21
ظاهرا اینجا شده بحث دعوا
ببینید آزار تا خرخره آپشن داره و این برتری نسبت به آریون محسوب می شه و آریون هم یه سری امکانات داره که از آزرا برتره .
ضمنا آریون برای شتاب و ظاهری جوان پسندانه طراحی شده. ولی آریون برای راحتی و نرمی طراحی شده.
همه خوب می دونن برای شتاب و سرعت گرفتن فنر بندی نمی تونه خیلی نرم اباشه چون دردسر ساز می شه. پس نباید ماشین اسپورتی رو با ماشین نرم و راحت مقایشه کرد؟مثل مقایسه پورشه 911 با بنز اس 500 که بنز این مدل برای راحتی طراحی شده ولی اون مدل پورشه برای دور گرفتتن.
در مورد بررسی: بررسی خیلی عالی بود فقط به نظر می رسه راننده داره ماشین رو می کشه.
چون خودم مدل 2009 گرند دارم بیش از 100 هزار تا کار کرده ولی هنوز روی نقره ای فرمون سالمه فقط دسته دنده چرمیش یکمی رنگ رفته. ضمنا اصلا متوجه نمی شین دنده عوض می شه و وقتی هم پدال گاز رو یکمی قلقلک بدین معکوس می کنه و دور می گیره یعنی همیشه آماده دور گرفتنه.
در مورد شتاب من تو اهواز با بنزین سوپر تست کردم 8 ثانیه در اومد که اگه تیک آف نمی زد تا 7 یا حتی کمتر هم در می اومد.
اینم آدرسش :
http://www.aparat.com/v/P3KW0
1394/5/21
من به شخصه اگر قرار باشه ماشینی داشته باشم حاصرم برم تویوتا ساخت 1990 رو بخرم ولی 50 میلیون بابت یک چینی صفر ندم برای این کارم هم دلیل دارم و اون هم تجربه است خدا رو شکر خانواده ما زیاد تویوتا داشتن انواع مختلف هیچ کدام از ماشینشون پشیمان نبودن تنها ماشینی که بعد از بنز آلمان کیفیت ساختش در حدی هست که برای یک عمر بمونه تویوتا هست و تمام نیازهای شما رو برآورده میکنه البته اگر به معنای واقعی خودرو بخواید نه برای دور دور و ....
1394/5/22
واقعا احسنت، دست مريزاد، مرحبا، براوو
به اين نگارش كامل و كم نقص،
يعنى شخصى كه اصلا اوريون رو نديده باشه و داخلش ننشسته باشه، كاملا با اين متن گويا و رسا، ميتونه برداشت جامع و شايسته اى از ماشين داشته باشه، انقدر كه عالى در جزء جزء رانندگى ماشين، بحث شد.
عالى بود، پس از انتقادى كه به تفسير ب ام و مورد آزمايش اخيرتون داشتم، حسابى از دلم درآوردين و شادمانم كردين.
شما كه به نظر خواننده هاتون اهميت ميدين، جا داره كه از طرف مراجعين و خواننده ها، معرفى بيشتر و درخور ارزش والايتون بشين،
سپاس ،
1394/5/22
با سلام
"دسترسی به بهترین انتخاب"
اگرچه گروه خودروبانک با این شعار تلاش دارد از طریق این وبسایت به هموطنان عزیز کمک کند تا انتخابی آگاهانه داشته باشند. ولی کاملن با شما موافق هستم. و باید صبور بود!
1394/5/22
فقط مصرف سوختش توی شهر اذیتم می کنه چون توی دو ساعت رانندگی و سرعت حدودا 100 کیلومتر نزدیک به یک چهارم خالی می کنه.
ولی از اهواز می رم اصفهان سه چهارم باک می ره در صورتی که با پژو 405 یه باک کامل می ره یعنی بیرون شهر با ثبات دنده و دور موتور از 405 هم کمتر می شه.
شتاب رو بچسب وقتی پشت چراغ قرمزی تا سبز می شه باید تخته کنی اگه نکنی همه می پرن جلوت از این شتابش خیلی خوشم میاد فقط اگه تیک آف نزنه خیلی عالی می شه . در حالت ثابت اگه روی 2000 بندازی روی d تیک آف می زنه حتما باید روی 1500 باشه تا دور بگیره و گرنه تایر ها رو یه ماهه بای بای (قدرت بالای موتور و ناتوانی سیستم در مهار گشتاور)
1394/5/22
به عنوان كسي كه شتاب وقدرت ماشين برايم در أولويته بأيد بگم يك اريون ٢٠١١ دارم كه حدود صد هزار تا كار كرده و در اين مدت تنها يك بار لنت هاي ان را عوض كرده ام كه قيمت لنت جلو در نمايندگي حدود ٢٥٠ هزار تومان ولي يكي از دوستاني كه خودش ان را وارد مي كند ان را حدود ١٤٠ تومان به داد ولنت عقب را حدود ٨٠ هزار تومان كه عليرغم ارزانتر بودن خوب كار مي كنند. صافي بنزين را نمايندگي حدود يك ماه قبل حدود ١٥٠ هزار تومان برام عوض كرد.اين ماشين به جاي تسمه تايم زنجير دارد كه نيازي به تعويض ندارد تسمه دينام فابريك وشمع ها حدود ١٥٠ هزار تا كار ميكنند و قيمت تسمه در نمايندگي حدود ٢٧٠ هزار وهر شمع حدود ٤٠ هزار تومان قيمت دارد.جلو بندي واتاق كاملا سالم وبي سروصدا است وتاكنون غير از صافي وفيلترها وروغن ولاستيك وباطري نياز به هيچ قطعه اي نداشته .موتور و جعبه دنده بي نظيره وبه هيچ وجه تعويض دنده احساس نمي شه.در حالت دنده دستي كاملا وحشي وبيقراره وبا كوچك ترين اشاره به گاز از جا كنده مي شه.ميزان مصرف با كروز در سرعت ١١٠ به زحمت به ٧ ميرسه وأين را بارها امتحان كرده ام.هيچ گونه ساييدگي در صندلي ها وفرمان به وجود نيامده وكاملا سالمند.در مقايسه با اپتيما ي ٢٠١٠ كه سابقا داشتم فرسودگي وساييدگي أصلا نداره.درمجموع چنانكه در مقالات مربوط به اين ماشين نوشته اند كساني كه عاشق شتاب وقدرت وكيفيت ساخت هستند در اين محدوده قيمت بي رقيبه.ضمنا هميشه اولين جمله اي كه ماشين شناس ها در مورد اين ماشين ميگن اينه كه اريون ماشين خيلي خوبيه. در اخر ازدوستان خودرو بانك وزحماتي كه مي كشند كامل تشكر را دارم .
1395/5/16
این که خرجش از مگان هم کمتره. لنت عقب مگانو جدیدا عوض کردم با هزینه دستمزدش 270 هزار تومان شد. تعویض تسمه تایم با پولی هاش 1.6 میلیون که هر 60000 کیلومتر باید انجام بشه و ... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. تازه قیمت مگان2000 یک سوم این خودرو می شه
1395/7/19
با جمله اول بهنام موافقم ولی با بقیش نه..مگان دارم،لنت جلوش 100 تومنه،عقب یادم نیس ولی گرونتر نیس....تسمه تایم و این قیمتایی که میگی و با توجه به قیمت لنتت جسارتا کلاهبرداری کردن،از 88 مگان دارم.نمایندگی هم همه کاراشو انجام میدم.با جمله اولت که موافقم اینه که مگان استهلاک نداره و سرویس میخواد فقط،تویوتا که دیگه هیچی نمیخواد.این قیمتایی که بالا برای تویوتا نوشتی به جز لنت همش هم خرج مگانه...پس زیاد هزینه ای نداره
یک خودروی 7 ساله مگان بسیار بسیار کم خرج تر از پژو پارس و 405 صفره...این یک تجربه خیلی دقیقه...چون مگان من که هزاران افرود باهاش رفتم هنوز اطاقش اصالتشو حفظ کرده ،هیچ خرجی نداشته تو 7 سال(دوبار سرویس جلو بندی،یک بار زیربندی و بوش ها) و بسیار کم هزینه تر از ماشینای زیر 60 ت.منه صفره که دوستای بدبختم هر روز مکانیکین
زنده باد تویوتا بی استهلاک که هدفم خریدشه
1395/8/17
با سلام خدمت دوستان میخواستم یه آریون بخرم لطفا راهنماییم کنین
1394/5/22
اقا لطفا از ازرا 2011 هم گزارشی تهیه کنید چون هم خودرویی نسبتاکم هست و هم مشتری زیادی دارد واز لحاظ فنی هم خودروی بسیار قابل قبولی است و کدنزا هم خوبه
1394/5/22
بفرما
http://khodrobank.ir/Video/1009/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D8%B1%D8%A7
1394/5/24
سلام به نظر من وقتی با این پول میشه یه جنسیس تقریبا هم مدل یا یه مدل پایین تر خرید جنسیس بهتره (زیباتر-شیک تر-امکانات بیشتر-موتور قوی تر و ... )
1394/5/26
سلام.
من یبار سوار شدم، زیاد هم نچرخیدیم باش، کاری با امکاناتشم ندارم ولی سواریش فوق العادست اصلا ادم بعدش دلش نمیاد پیاده بشه...
1394/5/27
من برای یک هفته دستم بود این ماشین
معتقد هستم که این وب سایت به صورت سلیقه ای کلن طرفدار پر و پا قرص ژاپنی ها هست.
در مورد این ماشین چند تا بعد داره این ماشین.
از نظر فنی (شتاب و سیستم تعلیق) شما با ماشینی بی نظیر رو به رو هستید در حدی که تعجب می کنید.
از نظر ظاهر فرم جانبی و پشت خودرو زیبا و قابل قبول هست.
اما معایب
این ماشین از جلو رخش رسمن یک ماشین پپه هست.
یک سری آپشن های ساده باید وجود داشته باشه که نداره برای نمونه آینه تا شو برقی برای این ماشین با این اندازه لازم هست و گرنه تا کردن آینه توی جاهای باریک خیلی سخته.
به عنوان یک خودروی بزرگ سال 2011 آپشن در حد تاکسی هست.حداقل یک سرد کن روی صندلی آپشن خاصی نیست که تویوتا حذفش کرده.
اما یک نکته که اصل مطلب هست رو من میخام بگم به هیــــــــــــــــــــچ وجه اون بتی که ایرانی ها از نظر کیفیت از تویوتا ساختن که هر ماشینی رو در مقایسه با تویوتا میگن آشغال نیست.
من وقتی این ماشین رو گرفتم مدلش 2011 بود و 80 هزار تا کار کرده بود رنگ فرمون و حتا سر دنده رفته بود و ماشین توی کنسول وسطی به شدت صدای آزار دهنده ای داشت شاید باور نکنید اما کابین آزرای خودم که سال 2007 هست خیلی سر حال تر از کابین این تویوتای 2011 بود.
اما باز تاکید می کنم از هیچ نظر هیچ خودروی 2011 در رنج زیر 200 میلیون به هیـــــــــــــچ وجه یارای مقابله از نظر فنی با آریون رو نداره.و این تنها حسن آریون هست.
1397/6/15
با سلام
اینکه کابین ماشین با این کیفیت مونتاژ به صدا افتاده احتمال زیاد ربط به صاحب های قبلی ماشین داره که چطوری با ماشین تا کردن هر ماشین دست دومی تمیز موندنش ربط به صاحابش داره
1394/5/28
شتاب 0 تا 100 آريون 7 است نه 8.6
1394/5/28
اقا ازرا 2011 یا کدنزا رو مقایسه کنید با این ماشی یا حداقل یک گزارش کامل از یکی از این دو خودرو تهیه کنید اگر ازرا 2011 باشه که عالیه (قابل توجه دوستان همیشه در صحنه ازرا 2011 یا ازرا سپر بلند یکسال بین مدل قدیمی و ازرا گرنجور تولید شده الان لینکه ازرا گرنجور را نزاریز
1394/6/5
ممنون از نقد خوبتون
تویوتا ممکنه که ابشن هایی مثل کره ای هایی مثل هیوندا یا کیا نداشته باشه ولی کیفیت و راحتیو صد هزار مرتبه بهتر داره البته این ویزگی برای هر ماشین ژاپنی حکم میکنه
اما خارج از انصاف هم نباشه بعضی از محصولات کره ای هم ممکنه در راحتی از ژاپنی ها بالاتر باشد مثل پرچم دارانی چون جنسیس و کادنزا
لطف کنین هوندا اکورد هم بزارین
اگر ماشین های قدیمی مدل 1992الی1999هم بزارین مورد توجه قرار میگیره
1394/6/16
خيلي خيلي متن روان و توضيحات كامل و دقيقي داشت. تشكر ميكنم از نويسنده اين مقاله و البته سايت خودروبانك
1394/8/30
مهندس مثل همه تحليل هات اين يكي هم عالي و بينظيربود
1394/10/16
منم آریون میخام یه ال90 دارم با آریون سر میزنم خخخخخخ
1394/12/8
چراغ های پشتش بسیار شیکه ولی جلوش خیلی ساده است
رقیب اصلی ماکسیما حساب میشه انتخاب سخت شد
تویوتا ثابت کرده از فرانسوی ها جلو افتاده ولی برای جلو افتادن از آلمان ها و آمریکایی ها هنوز زوده چون اونا خیلی پیش مردم محبوبند
1395/4/7
خداشاهده اگه جای این اریون یه کره ای بود بهتر از این....اینجا اووووضاعی بودا

دقت میکنین کره ای بازا ب سلیقه ی هیشکی توهین نمیکنن...
خیلی خوشم میاد...
1396/12/28
داداش گلم توهین که کلا خوب نیست اما جلوی ژاپنی ها حرفی برای گفتن ندارن و سرشون پایینه آریون یه اسطوره بی رقیب هستش
1395/4/9
واقعا این نقد عالی و بی نقص بود.
کارت عالی بود آقای مارینی.
همون طوری که آقا بابک گفت.
1395/7/15
بنظرم ادمای ظاهر بین و دنبال امکانات میرن سراغ کره ای ها(گرچه کیفیت کره ای ها هم انصافا خوب شده)
ادمای خاص و ماشین سگ جون میرن سراغ ژاپنی ها
ادمایی که هر دو رو میخوان میرن سراغ المانی ها
1395/10/3
بنده با اریون ۲۰۰۹ شتاب صفر تا صد رو تو ۵.۷ ثانیه رفتم و واقعا باور نکردنیه این ماشین
میتونم بگم کم نظیره تو ایران
1396/1/9
با سلام و تبریک سال نو خواهشا مقاله ای در باب خودرو های دست دوم الترناتیو در بازه های قیمتی مختلف بگذارید مثلا دربازه ی 40 تا50 میلیون رنو ساندرو بهتره یا یه دست دوم5سال پیش با تشکر
1396/2/4
هیچ وقت تویوتای ژاپن رو ب آپشن های امروزی نفروشید .کره هیچ وقت از نظر محکمی ب پای تویوتا نمیرسه فقط آپشن داره ماشین کره ای و گرنه برای کسی ک عمری بخواد باشه تویوتا خیلی شرف داره ب ماشین آپشن دار کره ای و نرمی تویوتا بخاطر فاق لاستیک زیادش خیلی بهتره تا ماشین های کره ای جدید .توی آمریکا کمترین فروش ماشین ماشین های کره میباشد و بیشترین فروششون ماشین فورد شورلت و تویوتا میباشد
1396/4/24
بنده قسمتی از نوشته شما حدود چند خط رو کپی کردم و در جای دیگه گذاشتم بدون ذکر منبع.. انشالله راضی باشید
1396/6/9
با سلام لطفا در مورد تفاوت بین اریون سفارش عمان و کویت راهنماییم.کنین با تشکر
1397/7/28
من امروز لکسوس es350 رو مجبور شدم با اریون عوض کنم واقعا ناامید شدم لکسوس یه چیز دیگه است
1397/8/2
من از لکسوس ES350 داشتم موتورشون یا اوریون یکیه ولی به لحاظ شتاب و هوشمندی گیرباکس و نرمی فرمان و سواری خیلی فرق میکرد ولی قیمتش تو بازار خیلی متفاوت نیست
1398/1/6
مونتاژ کردن تویوتا اریون مدل ۲۰۰۹ که موتور یاتاق زده و باید موتور جمع شود اسمبل کردن موتورش بصورت ودیویی
1398/8/21

من مدل 2010 این ماشین رو مدت 8 ساله که سوارم واقعا از نظر شتاب و سرعت و هندلینگ و فرمان پذیری و بی صدا بودن موتور حرف نداره اتاقش جادار و راحت و همه چیزش حساب شده و منطقیه فضای باکسهای داخل اتاق و کنسول و درها با داشبورد مناسب و صنوق عقب بسیار بزرگ امکان قرار دادن همه جور وسایل روبه تفکیک میده اما ایرادهائی هم داره یکی اینکه صدای جیر جیر کنسول وسط در بعضی مواقع آزار دهنده است که شنیده ام در مدل 2013 رفع شده ولی خودم امتحانش نکردم اشکال دیگر ماشین سطح پایینشه که در عبور از برخی موانع ودست اندازها مشکل آفرینه. مسئله دیگه کمبود برخی آپشنهاست مثلا جمع نشدن آینه های بغل یا پائین نیامدن آینه ها ی بغل در دنده عقب امکاناتی که اغلب ماشینهای کره ای دارند . به محاسن این ماشین البته باید استهلاک کم رو هم اضافه کرد و اما سرعتش واقعا حس خوبی به انسان میده براحتی با یک اشاره گاز به سرعت 200 و بالاتر میرسید و اصلا احساس ترس بهتون دست نمیده و در سرعتهای خیلی بالا همچنان امکان معکوس کشیدن براتون فراهمه و یک نکته خیلی جالب که خودم تجربه اش کردم مخزن بنزین اضطراریه که بعد از روشن شدن چراغ بنزین و کلی رانندگی و در حالیکه آمپر به انتها رسیده بود و منتظر بودم که هر لحظه ماشین خاموش بشه اونهم در سربالائی ناگهان در کمال ناباوری آمپر بقدر 10 لیتر بالا اومد و چراغ بنزین خاموش شد و در کمال آرامش خودم روبه پمپ بنزین رسوندم و به سازندگان تویوتا آفرین گفتم.
1398/9/14
توی یک جمله میشه گفت که آریون ته ارامش لذت و قدرت رتنتدگی و عاایه. من نه ساله آریون دارم و حاضر نیسگ یه چرخش رو با بهترین ناشین کره ای عوض کنم