موضوعات داغ

با چراغ نفتی در قرن 21، مقایسه وانت باردو و آریسان

28 فروردین 1395

عکس و آزمایش: حسین ریاحی

پیشینه ی پیکان به دهه ی شصت میلادی باز میگردد در آن زمان امتیاز تولید این خودرو که نام اصلی آن روتس آرو (Rootes Arrow) میباشد به شرکت ایران ناسیونال فروخته شد. پیکان که همان ترجمه ی ارو در انگلیسی است نامی بود که برای این خودرو برگزیده شد. با گذشت دهه ها از قرار داشتن در خط تولید سرانجام در سال 1383 آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاده شد، اما این فقط مدل سدان این خودرو بود که تصمیم به توقف تولیدش گرفته شد. مدل پیک آپ پیکان تحت نام باردو همچنان در خط تولید قرار داشت.

پس از سالها مثل اینکه بالاخره ایران خودرو تصمیم گرفته وانت بار جدیدی را عرضه کند. تصاویر این وانت جدید را قبلا در فضای مجازی دیده بودم اما همواره در صدد بودم که از نزدیک این خودرو را مورد آزمایش قرار دهم تا ببینم محصول جدید، در تعاریف خودروسازی ما که همواره متفاوت با تعریف سایر خودروسازان است این بار چه مفهومی دارد. آنچه از نظرتان می گذرد مقایسه ای است بین وانت باردو و آریسان!

بدنه و کابین

صحبت در مورد طراحی باردو بسیار سخت است. ظاهر پیکان کاملاً جعبه ای بوده و کوچکترین آثاری از یک خودروی مدرن در آن دیده نمی شود. البته در این نسخه های اخیر سپر جدیدی که طراحی جالبی هم ندارد به خودرو اضافه شده و چراغ ها نیز تغییراتی را به خود دیده اند. دو عدد راهنما نیز روی گلگیر ها نصب شده و به سپر عقب هم دو عدد شبرنگ اضافه شده است که صد البته ظاهر آنها با طرح خودرو هیچ همخوانی ای ندارد.

چراغ های عقب نیز با نمونه ای جدید عوض شده که نکته ی خاصی در مورد آنها وجود ندارد، شاید بتوان گفت تنها نکته ای که کمی قسمت عقب باردو را از سادگی در آورده نوشته ی ایران خودرو روی در قسمت بار باشد. مکانیزم باز شدن درب قسمت بار نیز همان روشی است که از چهل سال گذشته استفاده می شده و با توجه به عدم دقت کافی در تولید و مونتاژ قطعات کار با آن نیاز به کمی زمان و البته زور دارد! بگذارید کمی ریزتر به طراحی مدل اورجینال یعنی روتس ارو نگاه کنیم. شاسی این خودرو از نوع مونوکوک بوده یعنی در حقیقت خود بدنه نقش شاسی را بازی میکند. استفاده از طرح مونوکوک برای یک خودروی سواری نکته ی مثبتی است اما برای یک خودروی باربری نه. شاسی نمونه ی سدان پیکان وزنی حدود 240 کیلوگرم داشت و قابلیت تحمل گشتاور پیچشی معادل 4650 پوند نیز برای سال 1966 عدد خوبی به حساب می آمد. البته متاسفانه این اعداد را برای نمونه ی وانت نتوانستم پیدا کنم اما برای یک خودروی بابری استفاده از شاسی نردبانی گزینه ی بهتری است، مخصوصا این که علیرغم تولید پیکان به عنوان یک وانت سبک در کشورمان گاهی مشاهده می شود که بار های بسیار سنگینی به وانت ها زده می شود.

وقت آن رسیده تا قدم به فضای داخلی تنگ و کوچک پیکان بگذاریم و به بررسی این قسمت بپردازیم. باز کردن درب ها همانند همان نمونه های اولیه همچنان با فشردن کلید انجام می شود و اما کابوس پس از آن جای دادن بدن در فضایی کوچک است که قابلیت تنظیم محدود صندلی هم در این بین به مشکلات شما در این خودرو خواهد افزود. فرمان، داشبورد، نشان دهنده ها و سایر ادوات همان هایی هستند که در سری های آخر پیکان موجود بودند. البته پیشرفت قابل ملاحظه ی خودروساز این بوده که برای رفاه حال راننده و سرنشین یک زیر آرنجی روی در ها تدارک دیده است! این زیر آرنجی خود قسمت عجیبی است و محل نصب آن واقعا انسان را به فکر فرو می برد و چند سوال را در ذهن ایجاد می کند. یکی اینکه آیا طراح این قطعه خودش سوار این ماشین شده تا ببیند نتیجه ی نهایی چطور از آب در آمده یا خیر؟ یا اینکه اصلا این زیر آرنجی برای شخصی با چه قدی طراحی شده که انقدر پایین نصب شده است؟ نگارنده که قد بلندی ندارم با قد 171 سانتی متری کمی مجبورم شانه هایم را پایین تر بیاورم تا دستم روی این زیر آرنجی قرار گیرد.

پیشرفت دیگر خودروساز در باردو عدم تحویل پخش صوت است که تنها جای خالی آن در داشبورد موجود بوده و به جای پخش صوت مقداری پول تحویل خریداران می گردد. شما مجبورید پس از خرید خودرو با صرف هزینه ای پخش صوت را خریداری و نصب کنید. فندک هم که در پیکان موجود بود در باردو حذف شده است. البته مثل اینکه در بیرون تعدادی از خدمات دهندگان اقدام به نصب این آپشن لوکس برای باردو می کنند، در این رابطه مالک باردو نیز قصد تجهیز خودرو را به این آپشن داشت و برای آن از یکی از نمایندگی ها نیز مشورت گرفته بودند که با پاسخ عجیبی روبرو شده و از این کار صرف نظر کرده بودند. پاسخ نمایندگی این بوده که بدلیل پایین بودن کیفیت سیم کشی در این وانت پیکان های جدید اگر فندک را نصب کنید ممکن است داغ شدن بیش از حد سیم ها سبب بروز آتش سوزی در خودرو شود! بعد پیشنهاد داده بودند که روش مطمئن تر این است که برق فندک را مستقیما از باتری بگیرند. جای شکرش باقیست که حداقل این مورد را گوشزد کردند.

اما به سراغ آریسان برویم که نمیدانم معنی نامش چیست. پژو پارس به جرات موفق ترین فیس لیفت خودروسازی ایران تاکنون است و مثل اینکه این موفقیت به مذاق سازنده خوش آمده و تصمیم به ارائه ی نسخه ی وانت این خودرو گرفتند. البته وقتی یک خودرو طرح زیبایی دارد دلیل نمی شود آن طرح را حتما وانت بار یا هر چیز دیگری کنیم و باز هم نتیجه ی کار زیبا باشد اما در خودروسازی ایران همچین کاری را می کنیم که خودروهای بد شکلی مانند سایپا 141 و آریسان هم از آن دسته اند. آریسان در نمای جلو یک پژو پارس است که تنها جلوپنجره، سپر، و تغییر جزیی در چراغ ها نسبت به پارس مشاهده می شود.

البته سپر آریسان کمی عضلانی تر و بروز تر از پارس است که بهتر بود آن را همرنگ بدنه تولید می کردند. پروژکتور ها نیز تنها پیش بینی شده اند و از نصبشان خبری نیست، اما اگر خواستید نصب کنید جایش موجود است. نمای نیم رخ نیز چندان زیبا نیست و هیچ نکته ای ندارد اما طول 4.6 متری خودرو کمی جلب توجه می کند. نمای عقب آریسان فوق العاده ساده است و تنها یک عدد خط روی درب صندوق بار به چشم می خورد وحتی اثری از برند خودرو نیز وجود ندارد! این نما کمی بیش از اندازه ساده است که مرا یاد آن خودروهای بی نام و نشانی می اندازد که در بازی های کامپیوتری قدیمی در جاده ها تردد می کردند و مدام با آنها تصادف می کردم! در آریسان یک نکته ی بسیار مثبت وجود دارد و آن جایگیری کپسول گاز در کف قسمت بار است که باعث شده این کپسول بزرگ هیچ فضایی از قسمت بار را اشغال نکند. فضای داخلی آریسان بسیار بزرگتر از باردو است و طرح داشبود هم بروزتر و مشابه پژو پارس های جدید است؛ با این تفاوت که کنترل سیستم تهویه مطبوع بصورت دستی است و رو دری ها نیز نه متعلق به پارس که از پژو 405 به عاریت گرفته شده اند.

لاستیک زاپاس آریسان به شکل عمودی در پشت صندلی شاگرد قرار گرفته است که این نحوه ی قرار گیری نه تنها تنظیمات صندلی شاگرد را محدود کرده بلکه باعث شده در هنگام نشستن، بیش از حد و کمی غیر عادی به شیشه ی جلو نزدیک باشید. اما با برداشتن این لاستیک فضای مناسبی در اختیار سرنشین خواهد بود. هر دو خودرو مجهز به ترمز ABS هستند و آریسان امکانات بیشتری مانند دو عدد کیسه ی هوا، ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، کولر و شیشه های برقی را دارد.

مشخصات فنی

آریسان و باردو هر دو از موتوری یکسان استفاده می کنند. با بالا زدن کاپوت تنها تفاوتی که مشاهده می شود وجود پمپ هیدرولیک فرمان و کمپرسور کولر در آریسان است. البته رادیاتور آریسان هم از سایز بزرگتری نسبت به باردو برخوردار است. بلوک موتور از جنس چدن و سرسیلندر آن آلیاژ آلومینیوم است. این موتور، چهار سیلندر خطی با حجم 1.7 لیتر است که افزایش حجمی در حدود صد سی سی را نسبت به پیکان انژکتوری نشان می دهد. سیلندر های این موتور دارای قطر و طول کورس 70.8 در 87.3 هستند. همچنین دارای هشت سوپاپ است که برای سیستم سوپاپ ها از طراحی OHV استفاده شده است. این طراحی به این معنی است که بر خلاف موتور های SOHC و DOHC سوپاپ ها در سرسیلندر قرار دارند و میل سوپاپ در خود بلوک موتور جای گرفته و ارتباط میل سوپاپ با سوپاپ ها از طریق اسبک ها و میله های رابطی تحت عنوان Push Rod صورت می پذیرد.

این طراحی امروزه در قریب به اکثر موتور های شرقی و اروپایی منسوخ شده است اما برخی موتور های امریکایی همچنان به این طرح وفادار مانده اند. یکی از مزایای طرح OHV کاهش ارتفاع موتور بدلیل کوچک تر بودن سرسیلندر است، مورد مثبت دیگر این است که اگر نیاز شد سرسیلندر را باز کنید تایمینگ موتور شما بهم نخواهد خورد، چرا که میل سوپاپ در بلوک باقی مانده و تایم آن به هم نمیخورد. ایرادات چنین طرح هایی هم کم نیستند، در موتور های OHV بدلیل وجود قطعات بیشتر و به دنبال آن اصطکاک و مقاومت بیشتر، دور موتور کمی محدود شده و دیگر از حد خاصی بالاتر نمیتواند برود. استفاده از طرح OHV امکان مانور روی طرح سرسیلندر هم کم می باشد بطوری که اکثر موتور های OHV دارای تنها دو سوپاپ در هر سیلندر هستند اما در موتورهایی که میل سوپاپ آنها در سرسیلندر قرار گرفته امکان استفاده از سه، چهار یا پنج عدد سوپاپ در هر سیلندر وجود دارد. ایراد دیگر تولید صدای زیاد توسط این گونه موتور ها و نیاز بیشتر به سرویس و مراقبت است. با این تفاسیر این موتور قدرت و گشتاوری معادل بترتیب 86 اسب بخار و 140 نیوتون متر را خواهد داشت. کیفیت قطعات مورد استفاده در موتور هم پایین بوده و در حالی که هر دو خودرو در شرایط بسیار مناسبی نگهداری شده اند و مخصوصا آریسان تقریبا نو بوده و به تازگی خریداری شده بود اما در هر دوی آنها نشتی روغن از درب سوپاپ مشاهده می شد که برای خودرویی با کارکرد کم اصلا قابل قبول نیست.

رانندگی

کار را با پیکان شرع کردم سوئیچ خودرو همان جایی قرار می گیرد که چهل سال پیش هم قرار میگرفته و موتور با نعره ی بلندی روشن می شود. موتور پیکان طوری صدا میدهد که در دور موتور مثلا سه هزار دور بر دقیقه اگر قبلا پیکان را نرانده باشید و به عقربه دور موتور سنج نگاه نکنید فکر خواهید کرد که دور موتور واقعی خیلی بیشتر از اینهاست.

همه ی این سر و صداها را اما با شروع حرکت از یاد خواهید بردم، چرا که دیگر وقت آن است تا روی رانندگی تمرکز کرده تا حادثه ای به بار نیاید. فرمان پیکان بسیار بسیار سفت شده و آخرین باری که سالها قبل یک پیکان قدیمی تر را رانده بودم فرمان مدل قدیمی نرم تر از این باردو بود. فرمان خودرو در هنگام حرکت کمی به یک سمت تمایل داشت و در هنگام ترمز گیری این تمایل به انحراف بیشتر هم خود را نشان میداد. ترمز ها هم با این که قوی نیستند اما خوب است که به سامانه ی ضد بلوکه مجهز هستند. تعویض دنده ی باردو هم حکایتی دارد، دنده ها با صدای لق و لوقی جای میروند و درگیر شدن آنها گاهی این حس را ایجاد می کرد که دنده به درستی جا نرفته است.

این قضیه را وقتی بیشتر احساس می کنید که از یک خودروی دیگر به پشت رل باردو بروید. البته گیربکس باردو اینطور که شواهد و تجربه نشان داده جنس مرغوب و مطمئنی نیست برای مثال خودروی مورد آزمایش که فقط با آن بارهای سبک جابجا شده بود و راننده ی آن نیز در طی استفاده به خودرو فشار نمی آورد اما در کیلومتر ده یا یازده هزار دچار مشکل در گیربکس شده و تعمیراتی روی گیربکس آن انجام شده بود. خوشبختانه مجموعه ی مولد قدرت هم آنقدر دقیق و با کیفیت است که کافیست کمی دنده را زود تر از حالت عادی سبک کنید تا صدای خر خر موتور از موتور بلند شود.

با قرار گرفتن روی صندلی آریسان خود را در فضایی راحت تر و بزرگتر خواهید دید. طراحی داخلی و دور شمارها هم در وضعیت خوبی قرار دارند هرچند کیفیت متریال به سمت پراید میل میکند. آریسان رانندگی بهتر و کم استرس تری را نسبت به باردو ارائه می کند و کنترل بهتری روی خودرو خواهید داشت. اما اضافه وزنی تقریبا 200 کیلویی هم در مقایسه با باردو دارد که سبب شده خودروی کندتری باشد. در تستی که با استفاده از جی پی اس گرفتیم شتاب صفر تا صد آریسان 19 ثانیه ثبت شد. این در حالی است که باردو را بدلیل نگرانی از وضعیت گیربکس مثل آریسان زیر فشار نبردم ولی شتاب صفر تا صد کیلومتر آن 15 ثانیه ثبت شد. قطعا اگر یک باردوی سالم در اختیارم بود و یا مالک خودرو خودم بودم با وارد کردن فشار روی خودرو زمان بهتری را هم می توان ثبت کرد اما خودرویی که برای تست در اختیارم بود به خاطر نگرانی از بروز دوباره ی ایراد در گیربکسش ترجیح دادم از به چالش کشیدن توانایی های حرکتی اش منصرف شوم و به همین ارقام حدودی رضایت دهم.

در زیر می توانید فیلم شتاب گیری آریسان را مشاهده کنید:

Loading the MediaPack player...

تست تاپ اسپید را هم فراموش کنید که با این وضعیت ایمنی به هیچ عنوان صلاح نبود به سراغش برویم اما چیزی که کارخانه اعلام کرده 160 کیلومتر بر ساعت برای هر دو خودرو است. گیربکس آریسان با این که یک دنده نسبت به باردو اضافه دارد ولی بنظر میرسد ضرایب دنده اش سبک تر هستند و در دنده های بالاتر روند شتاب گیری نسبت به باردو کند تر می شود. توانایی حمل بار آریسان هم نسبت به باردو افزایش یافته است. فنر بندی هر دو خودرو در عقب از نوع فنر شمش است، این فنر ها معمولا برای وانت ها گزینه ی مناسبی هستند ولی ایرادشان ارئه ی سواری بسیار خشک در هنگام خالی بودن است.

نتیجه گیری

اگر بنا باشد از این مقایسه خودرویی به عنوان برنده انتخاب شود این برنده آریسان خواهد بود اما با در نظر گرفتن قیمت، انتخاب باردو منطقی تر به نظر می رسد؛ چراکه اختلاف قیمتی حدود ده میلیون تومان دارند و آریسان واقعا به اندازه ی ده میلیون تومان بهتر از باردو نیست اما با انتخاب آن، خودرویی راحت تر، جادار تر و با امکانات بهتر تحویل میگیرید. اگر هر کدام از این دو خودرو برنده ی این مقایسه باشند، بازنده ی اصلی صنعت خودروی کشورمان است که در تمام این سالها نظاره گر پیشرفت سایرین بوده، این که یک خودرویی را که متعلق به چند دهه ی پیش است روی خط تولید نگه داریم و هر از گاهی تغییرات کوچکی روی آن انجام دهیم پیشرفت به حساب نمی آید که پسرفت هم هست. تصور کنید مثلا شرکتی مانند JVC یا SONY نوار های VHS را تا الآن در خط تولید نگه میداشت، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر این کار را می کردند با نوار VHS در سال 2016 به چه چیزی میخواستند دست یابند؟ چه چیزی عاید کمپانی و مشتریانش می شد؟ اگر اینطور می بود شما چه دیدی به این کمپانی ها میداشتید؟ آنها محصولاتشان را تغییر دادند چون زمان هم تغییر کرده بود. داستان خودروسازی ما هم مانند این قضیه است، منتهی مثل اینکه صنایع مان هنوز متوجه گذر زمان نشده اند. هر چند خریدار داخلی با وجود قیمت بالای وانت های استاندارد و روز دنیا چاره ای جز انتخاب بین همین سه چهار گزینه ی موجود را ندارد (وانت زامیاد و مزدا را هم اضافه کنید).

از مالکین خودروها آقایان حسام الدین ریاحی و شهریار داداشی بابت همکاری با خودروبانک تشکر می کنیم.

مشخصات فنی
مدلباردوآریسان
نوع موتورOHVG IIOHVG II
حجم موتور1696 سی سی1696 سی سی
قدرت86 اسب بخار86 اسب بخار
گشتاور140 نیوتن متر140 نیوتن متر
تعداد سوپاپ88
استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4
حداکثر سرعت160 کیلومتر در ساعت160 کیلومتر در ساعت
شتاب15 در روز آزمایش19 در روز آزمایش
فاصله بین دو محور2644 میلیمتر2505 میلیمتر
وزن خالص960 کیلوگرم1240 کیلوگرم

50 عکس

نظرات کاربران

79 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/1/28
ببخشيد خودرو بانك كم كم مقايسه خر مشتي رحمان وقاطر اقا كاظم هم بزاريد بد نيستا😂
1395/1/28
این خودروها در جامعه ما تولید و استفاده میشود و اتفاقا خودروهایی که در کشور استفاده میشود باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مقالاتی در مورد آنها تهیه شود
1398/7/25
آریسان عالیه من یه ماهه مدل۹۶شا خریدم واقعا ارزش خرید داره.
1398/8/17
به من بدبخت چکار داری اونا ماشین های لوکس رو با هم مقایسه نمیکنن حالا تو باید در مورد من حرف بزنی؟معلومه من از قاطر وحشی حاج کاظم بهترم
1395/1/28
عالی بود مقایسه
واقعاً از خنده ترکیدم، هیچ کس به فکر مقایسه این مدل ماشین ها نبود،
ولی نتیجه گیری آخرش واقعاً گریه داشت
1395/1/28
زیبای ایرانی!!!
1395/1/28
حیف از وقت و هزینه ای که بابت این مقاله صرف کردید.
بهتر بود دو مدل فرغون را مورد بررسی قرار میدادید تا دوستانی که قصد ساخت و ساز دارند بتونند گزینه ی کار آمدی رو برای رفاه حال کارگران ساختمانی انتخاب کنند.
با تشکر از سایت خوبتون
1395/1/28
سلام و ممنون از این مقایسه جالب و نایاب!
در مورد پیکان وانت و یا وانت نیسان ( زامیاد ) همیشه مردم از نحوه رانندگی اینها شاکی هستند و به نوعی بودن در اطراف اینها خطرناک است...
اما از قضیه فرهنگ راننده و آموزش های ندیده وی که بگذریم ، طراحی داخلی این خودرو ها را تا داخل آن نشینید ، درک نخواهید کرد!
اصلا اینه و دید جانبی و آسایش و فرمان و صندلی و ترمز و ... هر کدام داستانی دارند.. و اگر مثلا شما برای رانندگی در 405 حدود 30% از تمرکز مغز استفاده کنید و 70 % برای رسیدگی به سایر موضوعات و اطراف و فرهنگ و ... در اختیار داشته باشید!! باید بدانید که در این وانت ها اینطور نیست. و مثلا 80% تمرکز شما صرفا به راه بردن این وسیله و جلوگیری از حوادث فقط روبرو است! دیگر توانی برای اطراف و پشت سر و چراغ و فرهنگ و قوانین نخواهد ماند!!! D: حالا موارد فشار به گردن و کمر جای خود ...
1395/1/28
خودرو بانک میشه یه بررسی تخصصی یا فیلم بررسی از x4 رو تهیه کنید؟!
1395/1/28
اتفقا دست شما درد نکنه گزینه در دسرس مردم همین ماشین ها است
1395/1/28
رقيب مستقيم تويوتا هايلوكس....از وقتي ايران اين دو خودرو رو توليد كَرد به كل بازار هايلوكس و تعطيل كرد و در اروپا و أمريكا فاتحه بازار تويوتا و هايلوكس و خونده....و در كشور هاي حوزه خليج فارس و شيوخ همگي استقبال بي نظيري از اين خودروها كرده و به سافاري با انها مشغول شده اند...زنده باد خوروسازان داخلي كه اينقدر خوب نياز بازار هاي خارجي رو تشخيص داده و كمر تمام خودرو سازان و رقيب مستقيم اين خودرو يعني هايلوكس و شكستن!!!
1395/1/28
مقایسه لکسوس و بی ام و کجا و این کجا.
1395/1/28
دوستان قدری واقع بین باشید اریسان با توجه به کابین زیبا و جادار، فضای صندوق بزرگ به خاطر نداشتن زائده گلگیر و کپسول و البته لبه های بلند و قیمت خوب 20 تومنی گزینه بسیار مناسبیه، مقایسه کنید با وانت کارا مزدا تک کابین با موتور پیکان و البته قیمت 27 تومنی...
1395/1/28
وقتی قیمت رو کارخونه نمی‌تونه تعیین کنه، کیفیت کم میشه!
وقتی قیمت رو کارخونه تعیین می‌کنه ، مشتری نمی‌تونه بخره!
1395/1/28
من یک وانت باردو دارم در سرعت 80 کنترل ماشین از دست میرود .
همسرم از سوار شدن به آن میترسد زیرا آنقدر بالا و پایین میرود که دیسک کمر گرفته.
صندلی جلو بسیار عمودی است بعد از نیم ساعت آدم خسته میشود.
فرمان آن بقدری سفت است که برای پیچاندن آن مجبور شدم به کلاسهای بدن سازی بروم در ضمن برای پارک کردن عذا میگیرم.
یکبار که اتفاقی برای آوردن دخترم به مدرسه او رفتم وقتی دخترم برگشت چند ساعت گریه کرد گفت که سلیر دخترهای مدرسه اورا مسخره کرده اند.
اما برای ما که پول خریدن شاسی بلند نداریم حس شاسی بلند بودن به آدم دست میدهد.

1395/1/29
شاهرخ جان به دختر خانمت بگو خجالت را آن افرادي بايد بكشند كه حق امثال من و تو رو خورده اند و يك شبه از راه دزدي و رانت و فساد به بالا بالاها رسيده اند.
شما سرت رو بالا بگير كه از نظر من هر انسان زحمت كش و پر تلاشي باهر دين و آيين و مسلكي با هر رنگ پوست و نژادي خواه ثروتمند باشد خواه فقير مهم اين هستش كه انسان اند نه مشتي گرگ كه امثال اين گرگ كم در ايران نيستند
1395/1/29
شاهرخ عزیز
هرگز نمیشه دهن مردم رو بست فقط باید بی تفاوت گذشت
یادمه موقعی که ابتدایی و حتی راهنمایی بودم
خیلی از بچه ها مسخرم میکردن به خاطره لباسام که کهنه بود و اکثرا برای اشنایانی که وقتی نمیخواستند بپوشند به بنده لطف میکردن و من با اشتیاق میپوشیدمشون بگذریم اما بعد از گذشت سالها خداوند عنایت کرد و تلاش هم چاشنی ان بود حالا همونایی که مسخره میکردند حسرت امروز بنده رو میخورن من یه بنده ی ناچیز و کوچک ترین هستم ولی یه سیب که به هوا پرتاب میشه ده ها دور میزه
با سپاس از حسین ریاحی عزیز و سایت وزین خودروبانک
1395/1/28
واقا کارتون عالیه خودرو بانک ! همه جور ماشین ایرانی و خارجی رو مورد بررسی قرار میدین ، بهترین سایت نقد و بررسی خودرو، خیلی بالاتر از سایت های مثلا رقیب هستید ! بار هم ممنون
1395/1/28
شتاب ها را برعکس نوشتید
خوبه که این ماشین ها را هم مقاسیه میکنید
ممنون
1395/1/28
دوستانی که به این بررسی ها گیر میدند در نظر داشته باشند که عده ای از مردم هم میخواهند وانت بخرند و این سایت مختص میلیاردرهای پورشه سوار و یا افردای که دنبال ماشین سواری عادی هستند نیست. بلکه به همه اتومبیل ها و همه مردم تعلق داره. وانت هم یه نوع اتومبیله که هزاران نفر از طریقش نون میخورند. خوبه که همه خودروها بررسی بشند . من خودم نمیدونستم اریسون اینقدر اشغاله ظاهرش گولم زده بود!
1395/1/28
کلا از بین این چهار تا لگن وانت بنظرم زامیاد و مزدا بهترن، زامیاد از نظر زور و قدرت و مزدا از نظر شتاب و سرعت، البته زورشم کم نیست
1395/1/29
لطفا ساینا رو بررسی کنید
1395/1/29
لامصصصبا !!!!! یه سری امکانات از ماشینای دیگه میدزدن میذارن رو یه آهن دیگه، یه اسم اضافه میکنن چند میلیون میکشن روش. در نهایت همون آهن پاره رو تولید میکنن.
1395/1/29
سلام من با باردو رانندگی کردم فرمونش واقعا سفته یعنی پیچوندنش زور فیل میخواد دوستم از وقتی این ماشینو خریده خیلی بازو اورده ماشاء الله باردو برا خودش یه پا باشگاه بدنسازیه
1395/1/29
یه چیزی تو عکسا خیلی جالب بود. یه زمان کاپوت پیکانای قدیم زمان کاربراتوری میزدی بالا جلوی موتور یه پروانه بود که مستقیم با روشن شدن موتور می چرخید و از همون لجظه سرد بودن موتور، رادیاتو مثلا خنک میکرد که بعد از داغ شدن ووتور قضیه مثل اول نبود...بعد موتورا انژکتور شد فقط پروانه مستقیمورو برداشتن و حالا هنوزم قلمبه چرخان سرش با همون پیچ هایی که برای سفت شدن پروانه به سر به اصطلاح پولی بود، هنوزم مثل اثر فسیل دایناسورها جلب توجه از روزگار های دیرین ما قبل تاریخی این موتور منسوخ شده داره...نمیدونم وفاداری اینا به یه موتور اشغال از وفاداری شیرین و فرهاد هم بیشتره که اگه بگی کوه بیستونو هم بکنن، بازم میکنن تا همچنان یه چیز مسخره تولید کنن
1395/1/29
اگه میشه شتاب وانت مزدا با موتور۲۰۰۰میتسوبیشی را تست کنید،ترجیها نمونه تک کابین!
1395/1/29
منم موافقم، یه تست بزارین، یکبار سوار شدم خیلی شتاب داشت
1395/1/29
واقعا نقدی عالی و منطقی بود ...ممنون. واقعا برای خودروسازی کشورم متاسفم که خودروهای قدیمی و از رده خارج را با کیفیتی نا مناسب تولید و با قیمتی گزاف به مردم تحمیل میکند و از طرفی دایما مدعی پیشرفت و شعار حمایت از تولید داخل را میدهد...به بهانه تولید ملی حمایت از تولیدات داخلی از طرفی گمرک سنگین بر خودروی وارداتی میبندد تا مردم قدرت خرید ماشین خارجی نداشته باشند و از طرفی با خالی کردن میدان رقابت ماشینهای آشغال و بی کیفیت و قدیمی خودش را با قیمتی گران به هموطنش میفروشد...ایران خودروی به ظاهر محترم اگه فکر میکنی محصولاتت خوبه و از محصول خودت خاطر جمعی واردات خودرو خارجی رو آزاد کنند که ببینیم یه نفر هم به سمت محصولات بی کیفیت شما حتی اگر نصف قیمت فعلی بدین خواهند رفت یا نه....؟!!!
1395/1/29
دوستان همگی سلام
دم خودرو بانک گرم که به فکر قشر زحمت کش و کشاورز نیازمند به بارکش هم بود
دوستان پدر بنده زمین کشاورزی دارن و از حدود بیست و هفت سال پیش با وانت های مختلف سر و کله زدن
نمی دونم اسم وانت مزدا شرکت پسته ای رو شنیدین یا نه
که اکثرا متعلق به سال نود و یک یا دو میلادی هستن
به معنی واقعی ماشینن
هم از لحاظ موتوری،هم بدنه،هم تعادل،هم قدرت،هم نرمی و جاداری اتاق و کابین
خود من تو جاده تا صد و هشتاد تا رو هم راحت باهاش پر میکنم(ولی به خاطر چهار دنده بودن یه کم زیادی گاز میخوره توی این سرعت)
فقط وسایلشون یه کم گیر اوردنش مشکله ولی توی کرمان تا دلتون بخواد هست و گیر میاد
تانکر سمپاش دو هزار لیتری رو راحت میکشه
و زمان بار زدن هم تا دو تن توش می زنیم و راحت میبره(خلاصه کنم زندگی در شرایط سخت رو راحت دووم اورده چند ساله)
قیمت دست دومشم خیلی مناسبه
از اون وانتای مزدای ایرانی هم دو سال یکی دستمون بود که هم موتورش به روغن سوزی افتاد و هم بدنه ش شروع کرد به پوسیدن و رنگ کاپوتشم که دیگه خودتون تصورشو بکنید
قصدم جانبداری از صرفا این وانت نبود
وانت های دیگه ای هم هستن مثل تویوتاهای نود و یک یا میتسوبیشی که خیلی از این لگن های وطن ساز بهتر و سرترن
هر چی هم فکر میکنم نمی دونم دلیل سوق مردم سوی اینا چیه
اگه طرف فکر میکنه ماشین صفر میخرم تا چند سال راحتم از خرجش که دارید میبینید نتیجه ش برعکسه!
طرف یازده هزار تا کار نکرده ماشینش گیربکسشو برده تعمیر
سرتون رو درد اوردم ببخشید دوستان
امیدوارم یه روز بشه پشت هم وایسیم و با وعده های.... همدیگه رو نفروشیم(کمپین)
1395/1/29
لطفا درصورت امکان نقدوبررسی هاوال h2 (ملانی) را که قراراست توسط عظیم خودرو وارد شوددرسایت قرار دهید چون اینجانب درتاریخ هفتم اسفند در نمایشگاه خودرو در تهران این خودرورا که ازنزدیک دیدم واقعا ازلحاظ کیفیت ساخت قطعات و مونتاژ درمیان خودروهای چینی یک سروگردن بالاتراز بقیه میباشد باتشکر ازسایت خوب شما دوستان
1395/1/29
بنظرتون ۲۰۰گرم رنگ واسه سپر آریسان واسه ایرانخودرو چقدر خرج داره!
1395/1/29
دمت گرم برای منم سواله !!
1395/2/13
دلیل نداشتن رنگ سپر بخاطر اینه که وانت استفاده کاری داره و خیلی زود با ضربه خوردن رنگش خط خطی میشه و از ریخت می افته دقیقا مثل 132 که این مشکل داره
1395/1/29
یه پیکان با این همه کامنت چه خبره
1395/1/29
سلام لطفا فیلم بررسی خودرو های قدیمی مانند gmc suburban را تهیه کنید
1395/1/29
لطفا مگان دنده و اتومات رو با هم مقایسه کنید
1395/1/29
خیلی خوبه که ماشینا رو تو هر کلاس و قیمتی مقایسه میکنید واقعا سایت خوب و کاملی دارین
با تشکر از سایت خودرو بانک موفق باشید.
1395/1/29
واقعا خیلی ممنون که بررسی این طیف و سطح قیمتی پرداختین ؛ مسلما اکثریت افراد بودجه ای در همین حدود دارن ( از 10 تا 60-70 میلیون ) و اینطور پست براش خیلی کاربردی تره
این پست کاملا نشون دهنده ظلم بی کفایتی مسئولین خودروساز و اوج بی هنریشونه
وقتی سرمایه ، ارامش و زندگی ادما براشون کوچکترین اهمیتی نداره
1395/1/29
در سال 1393 که راهنمایی و رانندگی به ایمنی پیکان وانت هشدار داده بود تولید این خودرو متوقف شد فقط تولید اتاقش
اتاق جدید روی موتور نصب شد الان در حال حاضر آریسان یک پیکان 20 میلیونی است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ایران خودرو همه رو دیوونه کرده!!! مگه میشه خودروی لوکس ایران خودرو یعنی پژو پارس بشه وانت
دقیقا مثل این است که خودرو هیوندای آزرا وانت بشه!!!!!!!! البته بلا نسبت آزرا
1395/1/30
بازنده اصلی صنعت خودروی کشورمان است... این جمله خیلی به دلم نشست. بدون شک ایران خودرو بی انصاف ترین شرکتیه که در تمام دنیا میشه پیدا کرد. معنی واقعی بی اعتنایی به حقوق مصرف کننده رو میشه در این شرکت دید. من قبلا یه وانت پیکان مدل 63 داشتم و بعدها یه مدل 87 رو خریدم. واقعا بی دردسری اون وانت 63 قابل مقایسه با مدل 87 نبود و الان که خیلی هم بدتر شده. ولی ایران خودرو باید مطمئن باشه که خون مردمی که به ناحق روی آسفالت جاده های ایران ریخته میشه و دلیلشم فقط ناامن بودن و معیوب بودن تولیدات اوناس، دامنشونو خواهد گرفت. دوستان فقط یه لحظه تصور کنید بجای این وانت های فعلی، وانت های دوج و فورد با قیمت جهانی وارد ایران میشد.
1395/2/24
وقتی خودرو سازی در انحصار 2کمپانی ایرانخودرو . وسایپا باشد . هرطور بخواهند سر مردم مببرند . مردم مجبور به تحملند . البته قشر ضعیف . پولدار ماشین خارجی سوار میشه ...وانت فقط تویوتا .
1395/6/31
اين ما هستيم كه باعث شديم خودروسازاي داخلي اصلا برامون حقي قايل نباشند كه حالا بخوان به اين حق اعتنا كنن يا نكنن، اي كاش فقط يك سال رو با هر سختي بود تحمل مى كرديم و باديدن وام هاي اين خودروسازا دست و پامون به لرزه نمى افتاد . شايد مى تونستيم براي يك عمر از دست همشون راحت شيم، و به بهاي اشتغال هموطنامون ، مرگ عده ي ديگري از هوطنامون رو شاهد نباشيم. اونوقت شايد با اومدن خودروسازاي خارجي ، مشكل اشتغال اين كارگران هم حل مى شد.
ما بايد براي خودمون حق قايل مى شديم و به خودسازا و دولت مى گفتيم كه اين ماشينا رو حتي اگر مجاني هم بهمون بديد نمى خوايم، چون ما براي زندگيمون و براي خودمون ارزش قائليم.
1395/1/30
نکته خیلی مهم اینکه اگر اتفاقی برای آریسان بیوفته باید هزینه تعمیرات پرشیارو براش انجام بدی چون درب موتور و گلگیر ها دقیقاً عین هم هستن لعنتیا نکردن حداقل یه تغییر خیلی کوپیک ایجاد کنن همون قابل عجبا..
1395/2/12
باتشکر از نظر شما باید تنها بگویم که صنعت خودرو سازی ایران بسیار ضعیف است.
1395/1/30
حیف وقتی که سر بررسی این دو اشغال گذاشتید...ن به بررسی ماشینای قیمت نجومی ون به بررسی ماشینای عهد بوووووق
1395/2/12
به خودشون ربط داره.
1395/8/29
اقا محمد گویا شما از ادب بویی نبردی و اینهایی که بهش میگی اشغال بالاخره مجبوری هست و راه درامد برخی افراد هست....خجالت بکش محمد
1395/1/31
دوستان اینقدر بی انصافی نکنید خواهشا کنار نکات منفی نکات مثبت رو هم ببینید
1-مخزن cng به زیر محل بار منتقل شده که بارگیری و امنیت رو بیشتر میکنه
2-درسته موتور پیکان قدیمیه ولی مرگ نداره میتونید از راننده تاکسی ها بپرسید( به نظر من بهترین برای کاره)
3-بدنه ایرودینامیک شده که روی مصرف سوخت و الودگی هوا تاثیر داره
4-قیمت مناسب برای قشر ضعیف جامعه
فقط خواستم نکات مثبت هم دیده بشه .....
1395/2/1
دوست عزیز:
1- این که مخزن رفته زیر از نظر افزایش فضای بار خوبه ولی در مورد ایمنی نمیشه همینجوری گفت بهتره و باید تست کرد که مطمئنم ایرانخودرو این کار نکرده
2-بدنه ایرودینامیک تر شده ولی وزن هم سنگینتر شده که باعث افزایش مصرف میشه
3- قیمت مناسب؟؟؟؟؟خدایی اینو جدی گفتی؟ حدود 20 میلیون برای این لگن مناسب؟ دیگه بیشتر از این راه نداشته که گرونش کنن چون خودشون هم خندشون میگرفت
4-اون دسته موتور هم قبول دارم که خوبه ولی خودت هم گفتی تاکسی نه وانت .این ماشین هیچ خوبی نداره
لعنت به ویران خودرو...
1395/2/17
حالا بذار بگم
فرمان بسیار بسیار سفت مگه نمی گی برای قشر ضعیف اگه بازوهاش آورد پولش کجا بود بره دکتر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما هم الان با نوار موزیک گوش کن
پیکان از قبل از انقلاب بوده و موتورش هیچ تفاوتی نکرده
قیمت تو سرشون بخوره مگه هرچی ارزونه باید خرید؟ خر هم ارزونه همه باید بخرن تو همه خونه ها باید پر باشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تندر پیکاپ که میدن 35 میلیون باید بشه 20 میلیون که واقعا الکی گرونه
1395/3/1
پدرام جان تو ایران حتی خر هم گرونه ، چون خیلی کمیاب شده ، من بچه بودم میرفتیم روستامون اکثرن خر داشتن ولی الان هیچ خری دیگه وجود نداره و همه رفتن موتور سیکلت و وانت خریدن
فکر کنم خودرو بعدی ایرانخودرو موتورسیکلت وانت باشه تا یاد خر ها زنده باشه ، خخخ ، فکر کنم قیمتش هم به 20 میلیون برسه و بهش وام 25 میلیونی هم بدن
1395/4/20
دوست عزیز تندر پیکاپ تنها وانت سبک استانداردی هست که همزمان با بازارهای جهانی در ایران عرضه میشه
جدا از این که ایران خودرو برای فروش آریسان به شدت از آپشن های تندر پیکاپ کم کرده
اما همچنان قیمت این ماشین به علت داخلی سازی با کیفیت قطعات تندر از قیمت جهانیش پایین تره
این ماشین تحت برند نیسان در آفریقای جنوبی عرضه میشه وقیمت نمونه با موتور و تجهیزات مشابه تندر پیکاپ داخلی در بازار کاملا آزاد اونجا حدود 38 میلیون تومن قیمت داره و خودروی پرفروش و موفقی هم هست
میتونید اطلاعات بیشتر رو در لینک زیر ببینید
https://www.nissan.co.za/vehicles/new/np200.html
1396/6/7
همین طرز تفکر شما است که باعث میشه خودروسازی پیشرفت نکنه. اگر مردم سطح توقع خودشونو بالا ببرند خودروسازی هیچوقت به خودش اجازه نمیده با تولید این محصولات به شعور مردم توهین کنه! اما متاسفانه این نوع تفکر قناعت پیشه موجب میشه بی کیفیت ترین محصولات با قیمت های گزاف فروخته بشه و لذا هیچ پیشرفتی صورت نگیره. تویوتا هایلوکس یک خودرو طراحی شده برای باز زدن و استفاده به عنوان وسیله حمل و نقل است اما توی کشور ما به عنوان یه ماشین لوکس خرید و فروش میشه !!! چون اگر با قیمت واقعیش فروخته بشه قطعا خودروساز ورشکست میشه ! تحلیل شما درسته اما سطح تحلیلتون مشکل داره !
1395/2/1
اریسان یعنی مانند زنبور
1395/2/12
آفرین به شما.
1395/2/17
آریسان مثل قایق می مونه قسمت بارش خیلی بلنده و اصلا خودرو رو ناموزون کرده کلا جلوش لوکسه
پشتش خیلی ضایعست
1395/2/8
با سلام و تشکر از گروه تست خوردو بانک به خاطر توجه به وانت سوارها
پیشنهاد من و شاید دوستان دیگر از گروه تست اینه که گزارشی از تست رانندگی و مقایسه بین وانت مزدا 2000 و وانت کارا 2000 انجام شود تا انتخاب در این مورد هم برای خیلی از دوستان راحت باشه . آیا واقعا خرید وانت مزدا کارا 2000 جدید با موتور طراحی شده توسط میتسو بیشی منطقی تره که گفته شده موتوری بروزتر و کم مصرف تره یا اینکه همون مزدا 2000 قدیمی؟
با تشکر
1395/2/10
ممنون از شما به خاطر وارد کردن پیکان به برنامتون.
1395/2/13
تصور کنید مثلا شرکتی مانند JVC یا SONY نوار های VHS را تا الآن در خط تولید نگه میداشت، چه اتفاقی می افتاد؟ اگر این کار را می کردند با نوار VHS در سال 2016 به چه چیزی میخواستند دست یابند؟ چه چیزی عاید کمپانی و مشتریانش می شد؟ اگر اینطور می بود شما چه دیدی به این کمپانی ها میداشتید؟ آنها محصولاتشان را تغییر دادند چون زمان هم تغییر کرده بود.
حرف شما زمانی درسته که انحصار وجود نداره اکه دسترسی به سی دی نبود تو اون کشور می دیدید همون VHS با چه هزینه ای تحویل مردم می شد.
باید بگم تا وقتی انحصار وجود داره و همین خودرو ها تنها گزینه های خرید هست معلومه که ایران خودرو با کمترین دردسر و کارایی محصول که چه عرض کنم اسباب بازی تحویل مردم می ده و با جونشون بازی می کنه.
از لحاظ سخت افزاری و مواد اولیه فرقی چندانی بین دو تا ماشین نیست جفتشون مثلا 800 کیلو آهن بردن 200 کیلو پلاستیک ولی اینکه ساده ترین قالب ها و پیش پا افتاده ترین تکنولوژی ها استفاده بشه بر می گرده به وجدان نداشته و انحصار صنعت و بی خیالی مردم ... که حتی نتونستن چند ماه جلوی دلشون رو بگیرن یا اعتراض کنند ...
برای همه متاسفم ...
1395/2/17
گوش دراز که نیستند از بالا کپی زدی؟؟؟؟؟؟؟؟
1395/3/3
اولین ماشینی که خریدم درسال 1347یه پیکان صفربود ، دوسال سربازی روبااون ماشین توجاده هادویدم وبدون مشکل بعنوان ماشینی استثنایی ازم خریدند . میدونید دوستان اگرمحمود خیامی مدیردولتی بود امتیازمسکویچ روبجای پیکان میخرید نمونه زنده اش مینی بوس فیات او ام است ، خلاصه اینکه مردم هدف آخریه مدیردولتی هستند .
1395/3/12
خدایی این ایرانخودرو خجالت نمیکشه...
1395/3/12
وانت فقط نیسان :)
اونم آبی
دوستان جوری از امنیت حرف میزنن که انگار اتوبوس مسافرتی ولوو هستش ، دیگه دو سه کیلومتر راه رفتن تو شهر که امنیت بدنه نمیخواد. اکثر حمل و نقل بین شهری هم با کامیونت و یا نیسان و مزدا2000 انجام میشه که بنز اس500 هم با اون همه امنیت مقابلشون هیچی نیستن :))))
یه عکس از نصادف نیسان با بنز از تابستون 94 هست ، بگردین تو اینستا پیدا میکنین
1395/5/8
با سلام.
نمای جلوی آریسان به دلیل اتخاذ شدن از پژو پارس طراحی نسبتا خوبی داره (البته پژو پارس خیلی بهتره)اما از عقب واقعا زشت و نا موزونه و قسمت بار خیلی بلنده و دید عقب رو هم محدود میکنه و از عقب که به اون نگاه میکنید انگار کفش پاشنه بلد پوشیده و زشته.
1395/5/15
یعنی من فقط هلاک اون طراحی هوا رسانی از فیلتر به ورودی انژکتور هستم
مصداق کامل و جامعی از لقمه دور سر چرخاندن
1395/5/20
ای بابا تورو خدا در مورد وینگل 5 هم بررسی داشته باشید دیگه چراغ نفتی روهم گذاشتی خودرو بانک :(((
1395/5/20
ننننننننننننننننننننچچچچچچچچچچچچ. باک بنزینش بو میده.
1395/7/2
در انتقاد شدید از صنعت نامحترم خودرو در داخل همه موافقیم اما ناراحت کنندست که یه عده از ما همیشه گزینه تمسخر رو به کار میبریم من سه سال با همین خودرو رانندگی کردم هر چند که الان شرایط کاملا متفاوت شده برام اما اون روزا رو درک میکنم و به دارندگان این خودرو احترام میزارم
1396/2/1
دقیقا همون پیکان وانت غراضه هست با تمام قطعات فنی پیکان که پوسته و داشبوردشو عوض کردن میتدازن به مردم...هرکی پشتش بشینه درجا متوجه میشه چقدر افتضاحه...صدایی موتور وحشتناک بلند...زیربندی و جلوبندی پیکان صفت و کمرشکن! ترمز داغون...خرابی زیاد...هرکی خریده پشیمونه..
1397/2/10
کی گفته هرکی خریده ناراضیه
بنده باردو دارم تقریبا دوسال تا یک تن باهاش بار بردم خیلی روان محکم و بدون عیب ایرادی تنها مشکل فرمان هست که با تعویض ب مدل قدیمی حل میشه
میخای ۳۰ میلیون بدی بری اریسان بخری ک هیچ ارزشی نداره میری ۱۰ میلیون پیکان وانت تر تمیز میخری کسب درامد میکنی
اگه الان مقایسه پیکان وانت با پراید وانت بود چی شما چیو انتخاب میکردین
فکر نکنید که کلی وانت داریم
وانتای خوب ما نیسان با مزدا هستش که قیمت و هزینش بالاس میمونه پبکان با پراید وانت که اگه کسی برای بارکشی بخواد حتما پیکان میخره کسی نمیره پراید وانت بخره که ۲۰۰ کیلو ظرفیت داره
1396/5/16
سلام دوستان
صنعت خودرو سازي ايران عتيقه بازه و دوست ندارهخط توليد پيكان مسدود بشه و هي داره پيكان درست ميكنه به اسم اريسان
پيكان يك ماشين عاليه اما براي زمان خودش البته اي كاش ضبط و كولر داشت واقعا براي گدا بازي ايران خودرو متاسفم
1396/6/7
به این خودروساز ها بوگاتی هم بدی یه وانت ازش درمیارن !
1396/7/25
با ساختن آریسان؛ایران خودرو فقط بی کفایتی خودش رو ثابت کرد.در جایی که میشد شاسیرو خیلی قویتر ساخت و موتورشم موتور پژو گذاشت و گیربکسشم قویتر میشد.در ضمن خیلی زود علایم فرسودگی در ظاهر ماشین ایجاد میشد که بخاطر جنس نا مرغوبه.در کل هر کی خریده پشیمونه.
1396/12/29
انقدر که شمااز پیکان وانت بد گفتید،انقدر هم بد نیست.پیکان وانت تا1تن هم می تونه ببره ولی آریسان اگه یکم بارش اضافه بشه ،شاسی اش می شکنه وخم می شه .
1397/10/2
باور می کنید این شرایط و و این تکنولوژی در دسترس مردم از قصد هست تا مردم هزینه کنند و به خیال خودشون باعث گردش پول و کار و ازین حرفا بشه والا اینا اولا تکنولوژی اوردن اون پهباد رو دارن اینا همون هایی هستن که اجازه نمی دن خودروهای تمام هیبریدی با همین کیفیت سر عت و قدرت پراید تولید انبوه بشه ، تا شما پول بنزین بدی پول روغن بدی پول .....
1399/1/29
پراید141 چه بدشکلی داره 8سال داشتمش فقط یببار خرج جلوبندیش کردم ماشین نرمی بود اولا قیمتش کمتر و اسپورت کارخونه بود دوما پلتفرم زانتیایی که داره تو شتاب و هندلینگ برتری تعادلش رو نشون میده تو جاده لاستیک عقبش ترکید چپ نشد که اگر هر پراید دیگه ای بود سریع چپ میشد
1399/3/3
مقایسه جالبی بود واقعا به واقعیت نزدیک بود یعنی با اینکه خودم پشت هیچکدومش ننشستم ولی برام قابل لمس بود
1399/11/7
پوکیدم بس که خندیدم
1399/12/14
mordam az khandeh- man ye honda accord daram 500,000 km rosheh- hameh chesh hanooz kar mikoneh