موضوعات داغ

ولوو XC90 ، لوکس به سبک ولوو

12 خرداد 1395

مقدمه

چند سالی و اگر بخواهم بهتر بگویم حدود 10 سال است که خودرو جزئی از زندگی مان شده است. در طول این سال ها همیشه به خودرو علاقه داشتیم، از زمانی که کوچک تر بودیم و برای گردهمایی ها، محافل خودرویی و افتتاحیه ها مدرسه را به قول معروف می پیچاندیم، تا امروز و این روزها که برای تست یک خودرو کلیه ی قرارها را کنسل می کنیم تا به مراد اصلی دل برسیم.

همه چیز حول محور خودرو می چرخید و می چرخد و قدرت این عشق و علاقه به میزانی بالاست که اولویت های کاری مان که غیر از ماشین بود در عرض چند ثانیه به تعویق می افتاد، یاد ندارم در طول این چند سال اگر زنگ یا پیغامی داشتم و از آن طرف تلفن صحبت از ماشین و قرار خودرویی باشد و کل کارهای روزمره را به روز دیگر موکول نکنم.

اما به آخرین داستان در این زمینه می رسیم، شب حدود ساعت 2 بود که به بنده اطلاع داده شد که شرایطی برای تست و بررسی آخرین محصول تولیدی کمپانی سوئدی میسر شده و نگارنده کما فی السابق تمامی قرارهای روز پیش رو را کنسل کرده تا با فراغ بال و تمرکز کامل به سراغ این زیباروی تازه وارد بروم. دوربین و تجهیزات آن را به همراه کاغذ و قلم که جزو جدایی ناپذیرم در روزهای تست است آماده و در هوای بهاری و زیبای پایتخت آماده ی چشم تو چشم شدن با شاسی بلند فول سایز ولوو شدیم.

نسل دوم ولوو XC90 که دست پخت طراح معروف توماس لیگنالت می باشد، در نمایشگاه ژنو 2015 در دو مدل بنزینی و هیبریدی با 3 نوع تجهیزات رفاهی از جمله R-Design، Momentum و Inscription به نمایش گذاشته شد و از شواهد و قرائن تغییرات بنیادین این نسل نسبت به نسل گذشته چه در نمای خارجی و چه در نمای داخلی مشخص بود که ولوو قصد رقابت و جدال جدی با 2 خودروساز لوکس ساز یکی از بریتانیا (رنجروور) و دیگری از آسیا (لکسوس) را دارد،هرچند به صورت مصداقی رقبای آن را می توان بی ام وX5، آئودی Q7 و رنجروور اسپرت قلمداد کرد.

طراحی خارجی

ولوو نیز همانند تویوتا در نسل های جدید خودروهای تولیدی خود توجه ویژه ای به مقوله ی زیبایی می کند و این موضوع را می توان با کنار هم قرار دادن عکس های نسل اول و دوم این خودروبه راحتی لمس کرد. تمامی خودروسازان فهمیده اند یکی از کلیدی ترین دلایل خرید یک خودرو، زیبایی ظاهری محصولات است به همین دلیل ولوو علاوه بر سرمایه گذاری های کلان در زمینه ی ایمنی، در خصوص طراحی هم در این اتاق حرف های زیادی برای گفتن دارد.

در نمای جلوی خودرو اولین نکته ای که جلب توجه می کند جلوپنجره ی مستطیل شکلی است که با 17 خط عمودی پوشانده شده و آرم زیبای ولوو در میانه ی آن جاخوش کرده است.

چراغ ها با فرمی چشم مانند که قسمت انتهایی آن تا روی گلگیر امتداد یافته اند به زیبایی طراحی شده اند، درون کاسه چراغ ها ضمن بهره بردن از چراغ های روشنایی در روز که به شکل T خوابیده می باشند از LED های متعددی برخوردارند که شب هنگام جلوه ای زیبا به نمای بیرونی خواهند داد.

پایین تر از چراغ ها ورودی هایی برای خنک کردن سیستم ترمز تعبیه شده اند که در مدل Inscription با خط افقی کرومی زیبایی تزئین شده اند که لوکس بودن این شاسی بلند را دو چندان جلوه می دهد. ورودی هوا در پایین ترین قسمت سپر با دو خط افقی جهت تامین هوای مورد نیاز برای توربوشارژر تعبیه شده اند.

چراغ های هالوژن نیز در کناره های ورودی هوا و در گوشه های دوطرف خودرو با فرمی قایق شکل درون سپر جایگذاری شده اند. کاپوت پف کرده با خطوط روی آن کمک شایانی در جذاب جلوه دادن نمای جلو کرده است.

به سراغ نمای جانبی می رویم که به شخصه معتقدم سخت ترین قسمت برای طراحی خودرو می باشد و نیاز به دقت و وسواس زیادی دارد. رینگ های 10 پره سفارشی آلومینیومی که نشان ولوو در میانه ی آن ها قرار دارد جذابیت زیادی به این قسمت هدیه کرده است، کروم کاری روی رکاب که مخصوص مدل Inscription طراحی شده لاکچری بودن خودرو را تشدید می کند، خط شانه ی برجسته از گلگیر جلو آغاز و پس از عبور از بالای دستگیره های درب به چراغ های عقب متصل می شود، همچنین خطی دیگر در پایین در موازی با خط شانه طراحی شده است، گلگیرها نیز عضلانی می باشند.

پایه ی آینه های جانبی درون درب های جلو فرو رفته اند و خود آینه با بهره مندی از چراغ راهنما زیباست. دور شیشه های جانبی با کروم تزئین شده است که نشان دهنده ی تاکید خودروساز به لوکس بودن محصول تولیدی است. به نمای عقب می رسیم، چراغ ها شباهت زیادی با ولوو XC60 دارد و از ستون های کناری آغاز و با فرمی خاص امتداد یافته اند، روشن شدن چراغ های عقب در شب جلوه ای زیبا به این قسمت می دهد و بسیار خاص است. پایین شیشه نوشته ی ولوو در میانه ی این قسمت با فواصل یکسان حروف این برند تداعی کننده ی عبارت پورشه در پشت پورشه 911 است.

پلاک در میانه ی قسمت عقب که عبارت XC90 و T6 را در دو طرف خود دارد در جای مناسبی قرار گرفته اند، همچنین در کناره ی عبارت T6 نوشته Inscription و AWD دیده می شود. درون سپر چراغی افقی که بیرون آن کروم کاری L شکلی موجود است در دو طرف ظرافت طراح را به رخ بیننده می کشد.

در پایین ترین قسمت سپر خروجی های اگزوز 4 ضلعی کرومی جلوه ای دوچندان به این قسمت داده است علاوه بر آن رنگ متفاوت پایین ترین قسمت سپر تقارن رنگ جالبی با رنگ سفید دارد.

در یک جمع بندی کلی می توان نمای جلوی خودرو را جذاب و زیبا ارزشیابی کرد اما نمای عقب با همه ی ریزه کاری ها و ظرافت های اعمال شده نمی توان در حد خودرویی 550 میلیون تومانی قلمداد کرد و شباهت زیاد آن با مدل ارزانتر XC60 چندان جذاب نیست هرچند نمره ی قبولی را کسب می کند.

طراحی و فضای داخلی

سوئیچ هوشمند را از مالک محترم تحویل گرفتم و اقدام به بازکردن درب خودرو نمودم، با بازکردن درب متوجه می شوید ولوو سورپرایزی بزرگ را برای شما تدارک دیده است، بوی چوب و چرم طبیعی و نویی خودرو به مشام می رسد، کیفیت کابین عالی است، استفاده ی گسترده از چوب و چرم فضایی مشابه سوئیت بسیار کوچکی در هتل هیلتون را به نگارنده القاء می کند!

رنگ چرم شتری با چوب کاری های متعدد و تقارن رنگ این دو به شدت جذاب است، صندلی ها نیز همانند مبل های راحتی گران قیمت چشم ها را نوازش می دهد، بدون اغراق می توان از کابین ولوو XC90 به عنوان یکی از بهترین و باکیفیت ترین خودروهایی که مجوز واردات به کشور را دارا هستند نام برد که قطعاً کابین S کلاس اتاق جدید ستاره ی همیشه پرفروغ مرسدس در مرتبه ای بالاتر از این خودرو قرار خواهد گرفت اما قطعاً نمای داخلی این ولوو جزو 5 تا از بهترین کابین های خودروهای وارداتی است.

فرمان سه شاخه با نشان ولوو در میانه ی آن و چوب اعلای استفاده شده حس خاصی را به راننده منتقل می کند، در دو طرف فرمان نیز کلیدهای قطع و وصل تلفن های ورودی، تنظیم سیستم صوتی، کروز کنترل، سیستم سیرو که مشابه آن در محصولات اپل قابل مشاهده است دیده می شود که به تمامی خواسته های راننده پاسخ می دهد.

صفحه کیلومتر شمار و دور شمار موتور با امکان تغییر حالت در پشت فرمان، قرار گرفته اند، همچنین در میانه ی آن ها تصویری کامپیوتری از نمای بالای خودرو نمایش داده می شود که به آن دوربین 360 درجه گفته می شود تا موارد ضروری را به راننده اطلاع دهد، در کنار این قسمت کلیدی برای تنظیم نور صفحه کیلومتر و دور شمار موتور در نظر گرفته شده است.

صفحه ی LCD لمسی 12.5 اینچی که برخلاف سایر خودروها به صورت عمودی است در میانه ی داشبورد قرار دارد که با قابلیت لمس آن می توان به تنظیمات سیستم صوتی، سیستم تهویه،سیستم ناوبری، تنظیم نوع رانندگی، تلفن و سایر امکانات پرشمار این مجلل سوئدی دست پیدا کرد، به عبارت ساده تر صفحه ی نمایش امکان برقراری ارتباط با اکثر سیستم های خودرو را داراست که تنظیمات صندلی و آینه ها در آن جایی ندارد. دریچه های سیستم تهویه مطبوع در کناره های صفحه LCD و در دو گوشه ی داشبورد با امکان تنظیم مستقل برای سرنشینان جلو و عقب فرمی عمودی دارند. پایین تر از صفحه LCD کلیدهای سیستم صوتی، فلاشر، گرم کن شیشه عقب و ... قرار گرفته است که به صورت خطی افقی که در میانه ی آن تنظیم ولووم می باشد مشابه ساعت مچی است.

دسته دنده با فرمی زیبا در دستان راننده به خوبی قرار می گیرد که در بالاترین قسمت آن شاسی کوچکی قرار گرفته که برای خارج کردن گیربکس از حالت دنده عقب به پارک نیامند است که آن را فشار دهید. بالاتر از دسته دنده کلید استارت خودرو با نوشته ی Engine روی آن همانند الماسی زیبا می درخشد، بالاتر از آن دکمه ی Drive Mode برای تنظیم حالت های مختلف رانندگی قرار گرفته، همچنین در این قسمت کلید ترمز دستی که مکانیزم الکترونیکی دارد و Auto Hold برای راحتی راننده در عبور از سربالایی و سرپایینی ها به شکلی زیبا طراحی شده است.

زیر آرنجی از جنس چرم اعلا با آرنج راننده سخنان ارزشمندی را رد و بدل خواهد کرد! صندلی ها راحت با قابلیت تنظیم 12 حالته با 3 حافظه ایده آل ترین شرایط را برای راننده و سرنشین کناری به ارمغان می آورد. روی دری راننده کلیدهای بالا و پایین آورنده ی شیشه ها، قفل و باز درب ها، تنظیمات آینه ها و حافظه ی صندلی تعبیه شده است.

به ردیف دوم صندلی ها می رویم در این قسمت فضای کافی برای 3 سرنشین موجود است اما تنظیمات سیستم تهویه دوگانه می باشد که 4 دریچه برای آن در نظر گرفته شده است که دوتای آن روی ستون های دوطرف و 2 تای دیگر در کنسول میانی قرار دارد.

هرچقدر جلوتر می رفتیم یاده حرفی می افتادم که چندین سال پیش به دلیل علاقه ی شخصیم به خودرو به پدرم میزدم و می گفتم خانه ی مان را بفروشیم و ماشینی گران قیمت بخریم و درونش زندگی کنیم که هر بار جواب او این بود خودرویی پیدا کن که بشود درونش زندگی کرد و نگارنده نیز هربار بی جواب می ماندم، اما امروز روزی بود که آن خودرو را پیدا کردم.

با بازکردن درب صندوق، با فضایی بزرگ مواجه شدیم که دو صندلی خوابیده نیز مشاهده می شد، با تلاش مالک و عکاس محترم صندلی ها را باز کردیم، ولوو XC90 دارای سه ردیف صندلی می باشد به عبارتی شما با خرید این خودرو می توانید 7 نفر مسافر را پذیرا باشید، البته صندلی های ردیف سوم برای کودکان و نوجوانان مناسب بوده زیرا فضای پا بسیار محدود است و مناسب افراد بالغ نیست، همچنین در این ردیف نیز برای سرنشینان دریچه های تهویه در نظر گرفته شده است، نکته ی جالب اینکه با بازکردن صندلی های ردیف سوم با اینکه فضای زیادی از حجم صندوق بار اشغال می شد اما باز هم فضای کافی برای قرار دادن وسایل سفر فراهم بود به همین دلیل می توان این ولوو را یکی از ایده آل ترین خودروهای این کلاس دانست که مناسب خانواده های پرجمعیت بوده که آخر هفته ها را به سفر اختصاص می دهند.

در خصوص فضای کابین باید گفت فضا برای راننده و سایر سرنشینان عالی است و هیچکدام احساس تنگی جا ندارند، حتی در ردیف دوم زمانی که صندلی راننده در بهترین حالت برای رانندگی تنظیم شده بود فضای کافی برای پا در این قسمت موجود بود و خبری از مماس شدن پا با صندلی جلو نبود، البته همان طور که پیش تر شرح آن رفت ردیف سوم برای نشستن افراد بالغ در نظر گرفته نشده است به همین دلیل نمی توان توقع جای پا و راحتی برای این گروه سنی داشت. لازم به ذکر است سوار و پیاده شدن برای ردیف سوم به سختی امکان پذیر بود.

در انتها و یک جمع بندی در خصوص کابین این خودرو به یاد یکی از دبیران سخت گیر دوران دبیرستان افتادم که در برگه های امتحانی دانش آموزان به قول معروف مو را از ماست می کشید و ما به او خورده می گرفتیم حالا و چندین سال بعد، نگارنده با کاغذ و قلم در جستجوی نقصی در کابین این خودرو بودم که به یک مورد برخوردم و آن این است که اگر فکر می کنید با یکبار نشستن پشت فرمان ولوو XC90 می توانید به تمام امکانات آن دسترسی پیدا کنید سخت در اشتباهید، تعدد آپشن ها، کار کردن با آن ها را مشکل کرده است و نیازمند تلاش و زمان است.

مشخصات فنی

برای ولوو XC90 یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر در نظر گرفته شده است که به سیستم های پرخوران موتور از جمله سوپر شارژر و توربوشارژر مجهز شده است تا توان حرکت این جثه ی 2 تنی را داشته باشد، با توجه به بهره مندی خودرو از توربو شارژر و سوپر شارژر توان خروجی خودرو به 320 اسب بخار در 5700 دور دقیقه رسیده است و همچنین قادر خواهد بود 400 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه نیرو تولید کند که با توجه به گیربکس 8 سرعته Aisin که به هر چهارچرخ نیرو انتقال می دهد، شتاب صفر تا صد را طبق اعداد کاتالوگ در 6.9 ثانیه کسب کند، همچنین حداکثر سرعت این خودرو 250 کیلومتر بر ساعت تخمین زده شده است.

توضیحاتی که شرح آن رفت مربوط به مدل T6 می باشد که مجوز واردات به کشور را کسب کرده است اما ولوو مدل دیگری با نام T8 هم به بازارهای جهانی عرضه کرده است که مدلی است هیبریدی و از پیشرانه ای مشترک با T6 برخوردار بوده و از باتری لیتیوم یون کوچکی بهره می برد که توان خروجی آن را به 400 اسب بخار ارتقاء می دهد.

امکانات ایمنی و رفاهی

ولوو برای شاسی بلند اندازه بزرگ خود امکانات ویژه ای را تدارک دیده است، این کمپانی XC90 را با 3 نوع سطح تجهیزات به بازارهای جهانی عرضه کرده است که مدل مورد آزمایش با سطح تجهیزات اینسکریپشن فول ترین مدل موجود در بازار بود که امکانات رفاهی و ایمنی آن در ادامه می آید:

سیستم ترمز ABS ، EBD ، EBA و DSTC ، ترمز دستی الکترونیکی، کیسه هوای جانبی و پرده ای، کیسه هوای راننده و سایر سرنشینان، چراغ های هوشمند کمکی، سوئیچ خاموش نمودن کیسه هوای سرنشین، کمربند سه نقطه ای به همراه پیش کشنده، قفل کودک درب ها و شیشه های عقب، سیستم حفاظت داخل کابین، سیستم حفاظتی صندلی در تصادفات، سیستم محافظتی ضربه های جانبی، مانیتور رنگی 12.3 اینچی با قابلیت لمسی، نویگیشن، سیستم کروز کنترل هوشمند، آینه های جانبی هوشمند با تنظیم اتوماتیک و گرمکن، Head-up Display، سنسور دنده عقب، سنسور جلو، سنسور باران، سنسور نور، قابلیت چرخش چراغ های جلو در هنگام پیچیدن، صندلی های طبی، دوربین دنده عقب، بخارزدایی اتوماتیک شیشه های عقب برحسب دما، گرم کن صندلی های جلو،صندلی برقی 12 حالته با 3 حافظه برای راننده و سرنشین جلو، پشت سری های برقی، صندلی تاشوی عقب، صندلی ردیف سوم، سیستم استارت هوشمند، سیستم ورود بدون کلید، صفحه کیلومتر شمار دیجیتال با قابلیت تنظیم نور، چرم طبیعی صندلی ها، دست دنده با روکش چرم، فرمان چوبکاری شده به همراه چرم، پدال های اسپرت آلومینیومی، آینه های جانبی برقی تاشو، سیستم هشدار و ترمز اتوماتیک، سیستم هشدار خواب آلودگی راننده و انحراف از مسیر، سیستم هشدار موانع با قابلیت فاصله، رادار نقاط کور در رانندگی، سیستم هشدار رانندگی بین خطوط با آلارم، سیستم کنترل کشش و پایداری دینامیکی، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، سیستم پارک اتوماتیک، سیستم حفاظت داخل کابین در زمان واژگونی، سیستم تشخیص عابران پیاده، سیستم تشخیص گاردریل های کنار جاده و تنظیم خودکار فرمان، اتوهلد، سیستم صوتی با پشتیبانی از USB، کابل AUX و iPod و سی دی MP3 با 19 بلندگو با توان 300 وات، محافظ قسمت بار، اندازه گیری درجه حرارت بیرون، تنظیم اتوماتیک شعاع نور چراغ های جلو، آینه ی داخلی الکتروکرومیک، تنظیم حالت های مختلف رانندگی، سیستم تهویه 4 گانه با قابلیت تصفیه هوای اتوماتیک، سقف پانوراما، درب صندوق عقب برقی، چراغ های زنون، چراغ های روشنایی در روز، ریل سقفی، شیشه شور چراغ های جلو و ...

مواردی که ذکر شد فقط بخشی از امکانات این خودرو می باشد که به دلیل ضیق جا به همین میزان بسنده می کنیم.

تجربه رانندگی

سوار و پیاده شدن به لطف درهای بزرگ جانبی به راحتی صورت می گیرد، درب راننده را بازکرده و سوار بر خودرو شدم، صندلی ها راحت با امکان تنظیمات چند (12) حالته، فرمان با چوبکاری روی آن راحت و دلپذیر است.

کلید استارت را که با فرمی زیبا در زیر دست راننده قرار دارد و کلمه ی Engine روی آن نقش بسته است لمس کرده و با حرکت آن به سمت راست خودرو روشن می شود. عایق بندی اتاق به خوبی صورت گرفته و کوچکترین صدایی به داخل کابین نفوذ پیدا نمی کند.

گیربکس را با فشردن پدال ترمز از حالت P به D حرکت دادیم و ترمز دستی که مکانیزم الکتریکی دارد به صورت هوشمند غیر فعال شد و شروع به حرکت کردیم، حرکت به آرامی و نرمی است و همانند ثابت بودن خودرو خبری از نفوذ صدا به کابین نیست که البته قانونی است نانوشته که همیشه برای خودروهای لوکس تعریف شده، برخلاف خودروهای اسپرت که از نفوذ صدا به داخل کابین به عنوان نکته مثبتی یاد می شود.

گیربکس 8 سرعته هوشمند با توجه به شرایط رانندگی دنده ها را تعویض می کند، از آن جایی که خودرو از سوپر شارژر و توربوشارژر برخوردار است و همواره سعی کرده ام به گوش هایم احترام بگذارم و یکی از صداهای مورد علاقه ام در حین رانندگی گوش کردن به سمفونی زیبای توربوشارژ است تصمیم گرفتم شیشه خود را مقداری پایین داده و هوای مطبوع کابین را فدای این صدای زیبا کنم.

طی چند سال گذشته حتی بزرگترین خودروسازان جهان نیز که هیچگونه اعتقادی به استفاده از پرخوران در خودروهای خود نداشتند و همواره از موتورهای تنفس طبیعی بهره می جستند به سوپر شارژر و بیشتر توربو شارژر روی آورده اند. پرخوران ها مزایای زیادی دارند که مهم ترین آن کاهش مصرف سوخت است ولی هزینه ی نگهداری بالایی دارند و شاید با توجه به کیفیت بنزین داخلی باید بیشتر حواستان به آنها باشد.

مقداری که به گاز فشار وارد می کنید و با افزایش دور موتور متوجه می شوید توربوشارژر وارد مدار شده است و صدای زیبای آن بهترین راه برای تشخیص است. ولوو ابداع کننده ی استفاده ی هم زمان از 2 پرخوران در یک خودرو است که سوپر شارژر که همواره در مدار است بتواند تاخیر یا لگ توربو را جبران کند که تا اندازه ای هم موفق عمل کرده است، هرچند باز هم تاخیرهایی از زمانی که پا روی پدال گاز می گذارید و موتور واکنش نشان می دهد، دیده می شد اما اصلا قابل قیاس با خودروهایی که فقط از توربوشارژراستفاده می کنند نبود.

دید اطراف به لطف آینه های بزرگ عالی است، همچنین در این قسمت با سامانه های هشدار نقطه ی کور مواجه می شوید که روی آینه خطی هلالی شکل قرار گرفته که در صورت وجود خودرویی در گوشه ها به رنگ قرمز در می آید و در صورت عدم توجه راننده به طرز معجزه آسایی فرمان به دستور شما اطاعت نکرده و به مسیر اصلی برمی گردد! دید عقب نیز مناسب ارزیابی شد که برای دنده عقب رفتن دوربین این قسمت فعال و از طریق LCD بزرگ به نمایش در می آید که علاوه بر آن وجود سنسورهای عقب از بروز برخورد احتمالی با جسم خارجی پیشگیری می کند.

فرمان در حین رانندگی عملکردی لخت داشت و اطلاعات کاملی را از سطح مسیر به راننده انتقال نمی داد، همچنین فرمان از سامانه ی سروترونیک برخوردار بود که در صورت افزایش سرعت فرمان سفت شده و حرکت دادن آن مشکل می شود تا از بروز حرکت های شدید و خطرناک در سرعت های بالا جلوگیری شود.

تعداد آپشن های این ولوو به میزانی زیاد است که در زمان رانندگی آلارم هایی شنیده می شد که حتی مالک خودرو نیز اطلاع کاملی از بروز آن ها نداشت!

به طور کلی دغدغه همیشگی ولوو مسئله ی ایمنی و امنیت نه تنها برای سرنشینان خودرو بلکه برای عابرین پیاده هم بوده است و مبالغ هنگفتی برای امنیت خودروهای خود طی چند سال گذشته هزینه کرده است که جوابگو نیز بوده است چنان که ولوو XC90 عنوان ایمن ترین خودروی شاسی بلند دنیا را با خود یدک می کشد که اگر با آن رانندگی کنید کاملاً متوجه خواهید شد که چرا به این مقام نائل آمده است.

سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمک فنر تیغه ای همراه است موجب شده کابین آرام و مطلوبی برای سرنشینان فراهم شود،هرچند با تغییر حالت رانندگی به اسپرت تکان هایی به اتاق منتقل می شد و دست اندازهای پرشمار پایتخت به خصوص در ردیف دوم کمی آزار دهنده بود،هندلینگ و پایداری خودرو نیز در بهترین های این کلاس قرار می گیرد، اما نبود شیفتر پشت فرمان از نکات ضعف محسوب می شود علاوه بر آن عملکرد ترمز با مقدار زیادی فشار روی پدال ترمز همراه است.

سوار شدن به خودروی شاسی بلند غروره خاصی را به راننده منتقل می کند که این حس در صورت لاکچری بودن کابین دوچندان خواهد شد،موردی که به شدت در هنگام رانندگی آن را لمس نمودم.

به طور کلی سوپر شارژر و توربوشارژر سیستم های کمکی موتور محسوب می شود که توربوشارژر انرژی اش را از فشار گازهای خروجی از موتور می گیرد در حالی که سوپر شارژر انرژی اش مستقیماً از خود موتور تامین می شود اما مزیت سوپرشارژر به توربوشارژر این است که سوپرشارژر با روشن شدن خودرو وارد مدار قرار می گیرد موردی که توربوشارژر از آن بی بهره است و پس از رسیدن به دور موتوری خاص به نسبت هر خودرو در جریان قرار خواهد گرفت، مورد دیگر لگ یا تاخیر توربوشارژر است، علاوه بر آن هزینه های نگهداری توربوشارژربالاست.

طی چند سالی که از واردات خودروهای خارجی می گذرد. خودروهای زیادی مجهز به توربوشارژر وارد کشور شده اند اما متاسفانه همانند بسیاری از پدیده های اجتماعی که ابتدا وارد جامعه و پس از مدت تقریباً زیادی فرهنگ سازی مناسب در خصوص آن صورت می گیرد این سیستم نیز به این آفت گرفتار شده است و هیچگونه اطلاع رسانی دقیقی در خصوص نگهداری و تعمیر توربوشارژ صورت نگرفته است که در صورت بی توجهی می تواند هزینه های زیادی را به مالک تحمیل کند، موارد دیگری که در خصوص توربوشارژها مطرح است عدم وجود اشخاص ماهر به تعداد کافی برای تعمیر این سیستم و همچنین عدم سازگاری بنزین های کشور با توربوشارژهاست که قطعاً در صورت عدم نگهداری صحیح، در طول زمان موجب آسیب رسیدن به آن ها خواهد شد.

جمع بندی

شاسی بلند ولوو از بهترین های این کلاس است که می تواند از نظر ایمنی، امکانات و لوکس بودن خریدار را به طور کامل راضی کند، اما این خودرو را نمی توان مناسب افراد جوان دانست، آپشن های متعدد و تنظیمات زیاد موجب شده که بیشتر برای افراد 40 سال به بالا مناسب باشد، در حالی که جوانان خواهان تنظیمات مختصر و شروع حرکت در چند ثانیه هستند.

از رقبای ولوو در کشور می توان به لکسوس LX570 و پورشه کاین S اشاره کرد که از نظر شتاب در مقامی بالاتر از لکسوس و پایین تر از پورشه کاین قرار می گیرد، از نظر مصرف سوخت نیز علی رغم استفاده از پیشرانه ای 4 سیلندر و 2 لیتری ولوو موفق به گرفتن مقام قهرمانی نیست و پس از پورشه کاین S با مصرف ترکیبی 10.5 لیتر، در مقام دوم با مصرف میانگین 13.8 قرار میگیرد که پایین تر از خود لکسوس LX را با مصرف 16 لیتر در 100 کیلومتر در تعقیب خود دارد.

همان طور که پیشتر عرض شد مزیت خودروهایی که از پرخوران استفاده می کنند کاهش مصرف سوخت است موردی که ولوو برخلاف پیش بینی های خود به عنوان کم مصرف ترین خودرو در این کلاس موفق نشد به این مقام دست پیدا کند به گونه ای که دو رقیب بزرگ ولوو XC90 یعنی بی ام و X5 و آئودی Q5 که از پیشرانه های 6 سیلندر برخوردارند، مصرف تقریبا یکسانی با ولوو XC90 دارند.

اگر بخواهیم از نظر قیمت و امکانات ایمنی و رفاهی ولوو را با رقبای خود قیاس کنیم باید اذعان کرد ولوو با چندین پله بالاتر در مقام اول می نشیند، علاوه بر اینکه امکان خریداری نمونه های صفرپورشه کاین S و لکسوس LX میسر نیست.

پورشه کاین S در مدل های 2011 تا 2013 در بازار کشور موجود است که از قیمت 550 میلیون در مدل 2011 نه چندان تمیز موجود و تا حدود قیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان معامله می شود که حتی در فول ترین مدل هم از امکانات کمتری نسبت به مدل های فول ولوو بهره می برند البته نباید از اعتبار برند پورشه به خصوص در کشور چشم پوشی کرد، لکسوس LX نیز در مدل 2013 با رنج قیمت 780 میلیون تا بیش از 1 میلیارد تومان در بازار کشور موجود است که باز هم روی کاغذ می توان ولوو را برنده دانست.

اما موضوع حائز اهمیت این است که متاسفانه در بلبشوی خودروهای وارداتی و نمایندگی های خودروهای خارجی در کشور که خدمات چندان مطلوبی را به خریداران ارائه نمی دهند یکی از بدترین آن ها نصیب برند ولوو شده است به همین دلیل ولوو به جایگاه مناسبی از نظر فروش که لایق آن است در کشور نرسیده است به گونه ای که به 2 نفر از دوستان که اطلاع چندانی از خودروها نداشتند عکس خودروی مورد تست را نشان دادم و هیچکدام باور نمی کردند قیمت این خودرو در بازار کشور حدود 550 میلیون تومان است.

البته نباید فراموش کرد که مردم کشور همواره در هنگام خرید خودروی چند صد میلیونی دست روی 4 برند پورشه، بی ام و، مرسدس و مازراتی می گذارند و کمتر به خرید ولوو فکر می کنند.

به طور کلی ولوو XC90 از نظر تجهیزات ایمنی و رفاهی علی الخصوص در مدل فول هیچگونه کم و کسری برای مالک نمی گذارد و اگر کمی بیشتر (حدود 50 میلیون) از حدود نیم میلیارد تومان برای خرید خودروی شاسی بلند ایمن کنار گذاشته اید و خانواده ی پر جمعیتی دارید که آخر هفته سفر را به خانه نشستن ترجیح می دهید، اصلاً تردیدی در خرید این خودرو نکنید.

در پایان ضمن پرسش از مالک خودرو در خصوص میزان رضایت از نماینده ی ولوو شرکت افراموتور با جواب هایی روبرو شدیم که تاسف بار بود، ایشان فرمودند در شهریور 94 با مبلغ 470 میلیون خودرو را پیش خرید کرده اند و قرار بر این شده که 4 ماه بعد خودرو تحویل ایشان شود که متاسفانه تحویل خودرو با 3 ماه تاخیر از موعد مقرر به دست ایشان رسیده است و قیمت تمام شده حدود 520 میلیون تومان محاسبه شده است.

به دلیل تاخیرهای به عمل آمده مالک ایمیل هایی با دفتر اصلی ولوو در سوئد انجام داده که نماینده مذکور اعلام کرده اند ما هیچگونه نماینده ی رسمی در کشور ایران نداریم(!) که در نوع خود جالب بود.

در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو آقای امیرحسین منصوبی که کمال همکاری را با تیم تست خودروبانک انجام دادند، برای مشاهده لیست کامل مشخصات فنی و تجهیزات می توانید به صفحه ولوو XC90 مراجعه کنید.

95 عکس

نظرات کاربران

71 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/3/12
عـــــــالی ،کیفیت با آدم حـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرف میزنه........
1395/3/12
چیزی جز ابهت به ذهنم نمیرسه
فقط یه نادان میتونه بگه فیس ماشین خوب نیست که خب باید بره جک اس فایو سوار شه
1395/3/12
داداش قیمتو مقایسه کن!!اصلا قابل مقایسه نیستن.
1395/3/12
ماشين خوبيه و از اينكه توسط شركت چيني جيلي طراحي و اجرا شده خوشحالم ولي قيمتش گرونه و در ايران بازار نداره. مردم راغبا به جايي كه اينو بخرن بي ام وه X3 يا X4 رو بخرن هم دندش پشت فرمونه هم خود سيستم گيربكسش فوقالعاده عوض ميشه و خلبانيه و خيلي آپشنهاي ديگه و خدمات پس از فروش و به راحتي همجا پارك ميشه و گنده و بي خاصيت نيست .
1395/3/12
داداش این راحت x5 رو زمین میزنه حالا چون بازار ما آپشن پسنده دلیل بر بی خاصیت بودن ولوو نیست تو بازار شاید اسکالید 2016 یا q7 2016 بتونن باهاش رقابت کنن
1395/3/12
داداش از صحنه خارجی ها، کی گفته ولوو توسط جیلی طراحی و اجرا شده؟؟؟!!! یه مقدار اطلاعاتتون رو ببرید بالا و مطالعه کنید بعد نظر بدید!!!
جیلی فقط سهام ولوو رو خریده و هیچ دخالتی در ساخت و طراحی و تولید خوده ولوو نداره!!! تمام ماشین های ولوو در سوئد توسط خوده ولوو طراحی و ساخته میشن و جیلی هیچ دخالتی در این امر نداره، شما حتی میتونید پرچم کشور سوئد رو کنار صندلی ها ببینید!!!
اینکه بگی جیلی اینو طراحی کرده اشتباهه و مثله این میمونه که بگی فراری رو فیات طراحی و اجرا کرده!!!
جیلی صاحب شرکت ولوو هست نه اینکه خودرو های ولوو توسط جیلی طراحی و ساخته میشن، تولیدات و طراحی جیلی و ولوو کاملا جدا از هم هستن!!!
در ضمن امکانات و ایمنی و رفاه و آسایشی که ولوو XC90 داره بسیار بیشتر از X4 و X3 هست و به قیمتش واقعا می ارزه!!!
خودرو بانک جونم قربون دستت لطفا منتشر کنیی هاااااا!!!
1395/3/12
بیشتر نظر بده از نظرات کارشناسیت استفاده کنیم
1395/3/12
با موتور 2 لیتری چه قدرتی داره!!!
ولوو عالیه.
ممنون خودرو بانک
1395/3/12
ماشین فوقالعاده ایه درست.اصلاشکی نیس.ولی بااین قیمت خیلی سنگین و نبود نمایندگی و ازهمه مهمترکمبودتعمیرکارای ماهراصلا به صرفه نیس توی کشوری مثل ایران خریدش.بازاردست دومشم فک کنم تعریفی نداره.من اگه بخوام ماشینی تواین رنج قیمتی بخرم مرسدس یاپورشه یالکسوس یاهیوندای سنتنیال خواهدبود.
1395/3/12
جالبتربن قسمت مطلب آخرش بود
ولوو هیچ نماینده رسمی تو ایران نداره ....
1395/3/12
دوست عزیز اکثر نمایندگیهای داخل ایران نمایندگی رسمی نیستن...فکر میکنم فقط پرشیا خودرو رسمی باشه...رامک خودرو اطلس خودرو آسان موتور معین موتورز همین افرا موتور و حتی ایرتویا هم رسمی نیستند و در سایت رسمی این کمپانیها هیچ اسمی از شرکتهای فوق الذکر نیست!!!...این خودروها از کشورهای عربی مثل عمان کویت و امارات وارد میشن...بخاطر همین اکثرا گرمکن صندلی ندارند چون هوای اونجا گرمه و نمایندگیهای عربی سفارش نمیدهند...اگر شرکت دیگه ای مجوز رسمی داره دوستان دیگه اشاره کنند...ممنون
1395/3/13
داداش رضا تجربه میگه نمایندگی داشتن یا نداشتن یه برند هیچ تاثیری تو فروشش نداره مثال همین DS که نمایندگی رسمی داره و یه شاهکار حساب میشه در نوع خودش ولی مردم استقبال نکردن
کاتالوگو نیگا میکنن هر چقدر آپشن بیشتر =ماشین بهتر
1395/3/12
آخه مگه یه ماشین چقدر میتونه خوب باشه
بهترین شاسی بلند ایران و جز 3 تای جهان هستش
1395/3/12
الان باز یه چنتا مث اون آقا که هیوندای با دوتا قلب کنارشه میان میگن سانتافه بهتره! اصن وقتی خسته شدی بیا عکسارو ببین حظ کن :)
اصلا صفتی به ذهنم نمیاد برا این ماشین بگم...
1395/3/12
دوست عزیز شما باید قیمت اصلی ماشینو که تو کشورای خارجی فروخته میشه یا قیمتی که کمپانی میزاره رو ماشین رو مقایسه کنی تا به ارزش یک ماشین پی ببری .مثلا همین سانتافه رو قیمت اصلیشو با یه بی ام و یا مثلا همین ولوو در نظر بگیر مثلا ۵هزار دلار تفاوت دارن.به میزان همون ۵هزاردلار تفاوتشونه در اصل . نه تو کشوره ما که مثلا بین یه بی ام و یا یک ولوو چیزی حدود ۳۰۰تومن اختلاف میوفته.ایا واقعا ولوو ۳۰۰تومن برتری داره نسبت به سانتافه ااا؟؟؟
1395/3/12
من یدونشو تو منطقه آزاد دیدم ، اینقدر این ماشین زیبا و پر ابهته پرچی در وصفش بگم کافی نیست !!
1395/3/12
خوندن این بررسی xc90 خیلی حال داد
مرسی بابت زحمتی که کشیدین!
1395/3/12
همه ماشین یه طرف
اینکه از یه موتور 2 لیتری 320 اسب بخار نیرو میگیرن یه طرف...
البته مورد های مشابهی هم داشتیم که دوستان از یه موتور 1/8 لیتری 100 اسب بخار نیرو گرفتن...
1395/3/12
در کلاس جهانی این ماشین اصلادر سطح بی ام و x3 نمیباشد بلکه کاملا در کلاس x5 هستش. این در حالیه که تقریبا در حدود قیمت x3 در ایران به فروش میرسه که از این نظر خیلی خوبه. اما متاسفانه به دلیل عدم شناخت کافی از خودرو و نماینده معتبر هنوز نتوانسته بازار را از آن خود کند.
1395/3/12
والا 200 میلیون اختلاف قیمت نمیدونم کجاش حدود x3 هستش
1395/3/12
دستتون درد نکنه ، این خودرو جزو یکی از خودرو های مورد علاقه منه ، خیلی با کیفیت و ایمنه ، تست خودرو هم خیلی کامل واضح بود ، ممنون موفق باشد ، راستی من کشته مرده اون برچسب انرژی شدم😂😂
1395/3/12
اين ماشين عاليه ولي حيف كه قطعه اش نيست و قيمت فضايي هم داره.
1395/3/12
جز زیبایی و کیفیت و لوکس بودن و زیبایی چیزی به ذهنم نمیرسه
ولی متاسفانه متاسفانه متاسفانه... تو ایران هیچ لذتی نداره سوار شدنش (بنظر من) چون خیابونا پره از آشغال های داخلی و زباله های چینی و هر آن ممکنه یه وانت نیسان قراضه بزنه بهت اطرافت هم پر از پراید سورانی هستش که فحشت میدن!!! این عیب اول که برای خیلی ها عیب محسوب نمیشه!
عیب بعدی هم بازار سخت دست دومش و همچنین لوازم یدکی هستش که خودش عیب بزرگی هستش همون طور که در آخر متن اومده
ولی در کل عالیه،و به امید روزی که سایپا و ایران خودرو تخته بشن ان شاء الله، یا اینکه خودرو با کیفیت تولید کنند...
1395/3/12
بازار دسته دوم چیه، بخدا قسم یک ماه میشه پدرم یه دونه XC90 سفید خریده خدا شاهده به قدری از این ماشین راضیه که میگه 10 سال میخوام اینو نگهش دارم!!!
انقدر این ماشینو دوست داره که حتی نمیذاره من بهش دست بزنم یا باهاش رانندگی کنم!!!
تو ایران هیچ ماشین در این رنج قیمت به پای ولوو نمیرسه، اصلا ابهت و اصالت و رانندگی نرم و لذت بخشش قابل قیاس با خودرو های دیگه نیست!!!
همین بس که توو سایت caranddrivers دومین ماشین لوکس 7 نفره بعد از آئودی Q7 هست!!!
منو که یه ماهه پدرم توو خماری گذاشته ولی آرزو میکنم همه یه روز بهترین ماشین رو که لیاقت ایران و ایرانی هست سوار بشن!!!
1395/3/13
اینو سوار شی پرایدیا فحش میدن؟؟؟؟این چه حرفیه میزنی آقا خیابونا پر بنز و بی ام وس کی فحش میده؟؟
1397/7/23
آره عزیز جان. فحش میدن. جلوت میپیچن. با عصبانیت نگاهت میکنن جوری که انگار ارث پدرشون رو بالا کشیدی. در صدش خیلی کمه ولی حتی یک درصد هم خیلی زیاده وقتی شما میری تو خیابون و حداقل از کنار 1000 تا ماشین دیگه عبور میکنی. خیلی از کسائی که ماشین های لوکس سوار میشن، زحمت زیادی کشیدن. دلال نیستن. رانت خوار نیستن. کارآفرین ها، مهندس ها، دکتر ها و ... حق دارن از حاصل دست رنج خودشون بهره ببرن. اینکه شکاف طبقاتی نتیجه چیه، به اون آقای مهندس یا دکتر یا کارآفرین ربطی نداره. مسئولش اشخاص دیگه هستن.
1395/3/12
جیلی طراحی کرده واقعا
1395/3/12
خیر جیلی طراحی نکرده و جیلی فقط صاحب برند ولوو است و تولیدات و طراحی های این دو شرکت کاملا از یکدیگر جدا هستن!!!
همانند گروه صنعتی فولکس واگن که صاحب بوگاتی و آئودی و لامبورگینی و پورشه و بنتلی هست ولی به هیچ عنوان در تولیدات این خودروسازها دخالتی ندارند کما اینکه میبینید تولیدات این خودرو سازی ها کاملا از هر نظر با یکدیگر متفاوت هستند!!!
جیلی تنها صاحب ولوو است و فقط همین و دیگر هیچ دخالتی در امور خودروسازی ولوو که در سوئد هست ندارد!!!
تمامی خودروهای ولوو در سوئد طراحی و ساخته میشوند!!!
1395/3/12
نمیدونم چرا بعضی از دوستان با چه منطقی میگن خریدx3 به صرفه تره من خودم پول خرید ماشین های لوکسو ندارم ولی خیلی عشق دارم سوارشون شم من سوار همه اینا شدم سوار x3 که شده بودم فضا برا سرنشینای جلو و عقب بسیار کوچک بود تازه کلتم اگ قدت بلند بود به سقف میخورد تازه کیفیت قطعاتش خیلی پایین تر بود ولی xc90حتی اگه یک سر به سایتهای خارجی بزنید برتری بی چون و چراشو نسبت به x5 وlx570و q7 تو صندوق عقب فضا پا برای همه سرنشینان میبینیم حتی اگرم صفر اینا بیان بازم بدون تعصب دارم میگم اگه نمایندگی افرا خودشو درست کنه بازم حرف اول و اخرو این میزنه الان که هیچکدوم نمیان سلطان جاده های ایرانه بعد i8 بعدشم چرا خوردو بانک میگی جوونا از این ماشین خوششون نمیاد من و دوستام از هزار تا خودرو اسپرت بیشتر تو فکریشیم گیربکس 8 تایی و شتاب 6.1 راستی چجوری اومده 6.9 ؟
خودتون شتاب گرفتبن؟
1395/3/12
آقا علیرضا برای کسایی که میان ولوو رو با X4 و X3 و X5 و بسیاری از خودروهای دیگه مقایسه میکنن باید اون قسمت تهویه هوا برای سرنشینان عقب رو نشون بدی تا تفاوت کیفیت رو بدونن!!! صفحه نمایش لمسی تهویه هوا قسمت عقب ولوو کجا و واسه بی ام و کجا؟! اصلا واسه بی ام و مثله این میمونه که از پلاستیک بازیافتی ساخته شده ولی واسه ولوو به حدی متریال خوب هست که واقعا حس لوکس بودن رو به آدم القا میکنه!!!!
1395/3/12
الان حجت میاد میگه فلوعنس از این بهتره
1395/3/12
تمام مقاله رو خوندم
خیلی خوب و کامل بود
تمام مقاله یک طرف اون یک تیکه آخر مقاله که در مورد افراموتور بود یک طرف
مرسی از خودروبانک که بدون در نظر گرفتن منافعی داره طرف مردم رو میگیره و مثل بعضی مجله ها تعریف و تمجید الکی نمیکنه
1395/3/12
خودروبانک دستتون درد نکنه بابت بررسی ولی میدونین شما تنها سایتی هستین که صفر تا 100 مدل t6 ولوو رو نوشیتن 6.9 خدا وکیلی از کجا اومده 6.9 الان اکثر سایتا گفتن 6.1 و بعضی ها هم 6.5
1395/3/12
ماشين فوق العاده ايه
من خودم چند ساعت سوارش شدم ولي بازم به نظرم كيفيت سواري الماني ها ي چيز ديگه اس حس بهتري موقع رانندگي به ادم ميده
1395/3/12
در اینکه ولوو برند معتبری هست شکی نیست ولی مشکلی که ولوو داره اینه که هم نمایندگی و خدمات پس از فروش مطلوبی نداره و هم بازار دست دوم ضعیفی داره.
اگر من باشم لکسوس nx میخرم حالشو می برم
1395/3/13
اخه این nx هیکل ریز رو میای با این خودرو 7 صندلی فول سایز که 80 تا قوی تر از اونه مقایسه میکنی! اخه کجای دست دومش بازار نداره الان xc90 نو روزی داره حدود 5 میلیون گرون تر میشه و حتی دست دومای ولوو هم جلو چشم دو تا فروختن چطور میگی بازارنداره الان قیمت دست دوماش هم قیمت دست اولاش نسبت به سال قبله اتفاقا یک بازار پر سودی هم داره فقط چون که خدماتش بده میشه اینو گفت وگرنه این مملکت به امثال خودرو ها زیاد پول میده الان xc90 بیش 60 تا فروختن
1395/3/12
بنظر من از لندکروز افسانه ای بهتره چون هم لوکس تره هم زیباتر تازه توی ولوو مردن هنره تقریبا امکان مردن نذاره من مدل cx60دارم که انصافه هم کم اصطحلاکه هم ایمن
1395/3/13
واقعا خوندن تست این ماشین لذت داره چ برسه به سواریش واقعا عاشقشم
بعضیا میان میگن کمبود لوازم یدکی!!!!!مطمین باش این ماشین تا 15 سالم اگه این ماشین دست اهلش باشه هیچ نیازی به لوازم یدکی نداره ولی نبود نمایندگی خیلی بده
1395/3/25
از لحاظ کیفیتی شکی نیست ولی از عقب یکی بهت زد چراغ و سپرش گیرت میاد؟ بحث اینه البته بگم این مشکل همه خودروهای وارداتیه
1395/3/13
اقا این ماشین ایربگ عابر پیاده داره!!!!!
وقتی این جمله رو خوندم نمیدونستم گریه کنم یا بخندم
ماشین های ما همون دو تا ایربگشون درست کار نمیکنه و هر موقع دوست داشته باشن عمل میکنن اون وقت این ماشین ایربگ عابرپیاده
1395/3/13
اقای مشکوری عزیز .مرسی از مقاله ی عالیتون.امیدوارم که مقاله ی بررسی رقبای xc90 را بزودی در سایتتون مطالعه کنم
1395/3/13
این خودرو رو هرکسی از نزدیک دیده باشه و سوارش شده باشه عاشقش میشه و اگه امکان خریدشو هم داشته باشه که توو خرید این خودرو تامل نمیکنه، ولی صحبت من در مورد شرکت افرا موتور هست که متاسفانه شیرینی و لذت خرید این خودرو رو از بین میبره، بنده هم جزو کسانی هستم که 7 ماه پیش این ماشین رو از افرا موتور پیش خرید کردم و قرار بود که اسفند سال پیش این ماشین تحویل بشه ولی الان با گذشت 3 الی 4 ماه از اون زمان تحویل ندادن، مساله بعدی نوع رفتار پرسنل شرکت افرا موتور هست، شما زمانی که میخای ماشین بخری ، رفتار بسیار خوبی با شما میشه البته تظاهر میکنن ولی بعدش کاملا رفتارا تغییر میکنه، به هیچ عنوان حرف منطقی و درست و حسابی به شما نمیزنن، هر وقت حرف از تحویل خودرو میزنی وعده های سرخرمن میدن ، به هیچ عنوان به تعهداتی که به شما میدن چه قراردادی و چه اخلاقی عمل نمیکنن، تنها موردی که میتونم بگم اینه که دوستانی که این موضوعات رو میدونن به کسانی که قصد خرید از افرا موتور رو دارن اطلاع رسانی کنن تا بقیه مثل ما گرفتار این شرکتها نشن، در یک جمله شرکت افرا موتور بسیار شرکت بی اعتبار و بی برنامه ای هستش...
1395/3/13
منم از مشهد این خودرو رو 8.5 ماه پیش خریده بودم جالب این بود که به من زنگ زدن و گفتن خودروتون امادست و تهران اومدم و منو تا زمانی که هواپیمام پرواز کرد
نزدیک به 7 ساعت تو نمایشگاه منو نگه داشتن از ترس اینکه مبادا تعطیل کنن این تو موندم تا با گفتن تصویب قانون حمایت مشتری که میگفت بعد موعد مقرر خودرو تحویل داده نشد سود سالانه 12 درصد افزایش پیدا میکنه یعنی از اسفند میشه 38 درصد سود! و کلی داد و بیداد بالاخره منو به گاراجشون بردن و یک خودرو فول امکانت که کامل ترین مدل اینسکریپشن بود دادن
1395/3/13
راستی اقا مهدی وقتی باهاشون دوستانه صحبت میکنی اونا بهت میگن ماشین نداریم یا مثل من میگن ماشینا 1ساعت دیگه تا 1 ساعت دیگه قسم به خودم میرسه تا همین جوری منو 7 ساعت نگه داشتن تا این با گفتن این قانون حمایت از مشتری و یکمی باهاشون مثل حیوان رفتار کردم اونا منو ساعت 11 شب به گاراجشون بردن اینجا xc90 دست نخورده فول امکانات اینسکریپشن بود گفتن اگه همین خوبه الان بهت با سوییچ بدیم کاراشو انجام بدیم جالبه میفهمی که چی میگن دارنو نمیدن البته فکر کنم به خاطر این باشه که این خودرو تا اول ماه 4 وارد میشه ظاهرا گمرک دیگه اجازه وردشو نخواهد داد که بعد پولتون بهتون احتمالا پس میدن و میگن دیگه خودرو نمیاد که اگه اینجوری بشه قیمتش از 1 میلیاردم بیشتر میشه فک میکنم برا همین قضیه نمیدن
1395/3/13
فوق العاده اس این خودرو با قیمت بسیار مناسب نسبت به رقبا
1395/3/13
این یه ماشین خاص و قابل احترامه ای کاش کلیپش کرده بودید. بازم مرسی خودروبانک
1395/3/15
سلام لطفا فیلم بررسی جیلی اگراند 7 رو بذارید...
1395/3/15
اين خودرو كه براي تست به شما داده شده است اصلا فول نيست
1395/3/17
سلام امکانش هست بگید مدل فول در بازار ایران چه آپشن هایی اضافه بر این مدلی که اینجا تست شده دارن؟
1395/3/16
پدال ترمزش کو ؟ فقط یک پدال تو عکس دیده میشه !!
1395/3/17
این پدالی که میبینید همون ترمزه . پدال گاز سمت راستشه که معلوم نیست تو عکس
1395/10/10
اون یکی پدالش زیر فوم کف پا هستش .پدال اسپورته
1396/1/3
علیرضا داداش تویی؟ خخ.ترمز کلاچ گاز؟
1395/3/18
این چین هم دست انداخته رو برندهای معتبر و اونا رو میخره و تولید میگنه، البته انتقال تکنولوژی هم داره براش ولی خوب همین xc90 که تو چین تولید میشه رو اکه تو سوید تولید میشد رو بیشتر مورد پسند بود
1395/3/18
واژه تحت لیسانس همین هست حتی اگه مالکیت یاسرمایه گذار یک شرکت دیگه باشه - چون مهندسی و طراحی همه چیز را شامل میشود از خط تولید تا محصول آخری و حتی رویه های مونتاژ و....
فقط کارگران مونتاژ تغییر میکنند،
1395/3/18
دوست عزیز یکم مطالعت رو ببر بالا تنها خودرو ولوویی که در چین تولید میشه s60 هستش و تا حالا هیچ ولوویی در کشور غیر سوید و امریکا فعلا تولید نخواهد شد این چه جور ماشین چینی هست که قیمتش بالا 500 میلیونه مگه ادم عقلشو از دست داده بیاد به یک ماشین تولیدی تو چین بیاد این قد پول بده؟
1395/3/23
خطاب به علیرضا
الان هرچی دور ورمون میبینیم ساخت چین هست ولو هم همینطور هست بنزو بی ام و و ماشین های جنرال موتورز و فولکس و.... همه تو جین هم ساخته میشن (نه مونتاز)
شما یکم مطالع کنی بد نیست
Volvo moved production equipment of the first generation to China and ended Swedish production at the end of 2014,
ولو تجهیزات خط تولیدش رو در سوید متوقف کرد و به طور کامل به چین برد در سال 2014... ادامه...
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90

Will the U.S. say yes to a 'Made in China' car?
http://edition.cnn.com/2015/04/20/asia/shanghai-auto-show-volvo/
1395/3/26
پرچم سوید به این گندگی رو صندلیش ببین این دلیل نمیشه که اینم برای ایرانی ها چینیه چون چین بازار اختصاصی خودشو داره
1395/6/7
خطاب به ایمان:
والا میشه واسه من یه مرسدس بنزی که مونتاژ چینه رو نام ببری که وارد ایران شده؟یا همون ب ام و؟یا همون جنرال موتورز؟درسته خط تولید دارن تو چین اما فقط جهت بازار چین هست و هیچگونه صادراتی از چین ندارند و ولوو فقط به دلیل اینکه سهامش رو جیلی چین خرید تو چین مونتاژ میشه
1395/3/18
دوستان یه چیزی کلی هست اونم اینه که اگر بخواید با سلیقه اکثر مردم ایران خرید کنید باید قید ماشین خوب و برندها پر سابقه و بنام رو بزنید خوشبختانه یه تغییراتی داره صورت میگیره یکم تعداد راو4 ها تو شهر به نظرم افزایش پیدا کرده (نسبت به سانتافه) خودروهای لوکس هم طالب ها خاص خودش رو داره و نباید انتظار داشت ولوو اندازه کیا بفروشه به نظرم ورودش به بازار ایران یه اتفاق خوب بود و الان هم که طراحی هاش واقعا زیباست
1395/3/19
اینجا منطقه آزاد اروند توی نمایشگاه گذاشتن 210 میلیون . با پلاک اروند
1395/3/30
لطفا هیوندای سنتنیال هم بررسی کنید
1395/4/23
ی سوال دنده تو فرمون و دید در شب داره؟
1395/5/19
لوکس، پرقدرت، بروز و خاص...
اما... امان از این خدمات پس از فروش که کمر چنین ماشین هایی رو توی ایران میشکنه إ
1395/6/7
واقعا باعث تاسف میباشد که نویسنده سایت معتبری مثه خودروبانک انقدر از کمبود سواد خودرویی رنج ببره
اولا که اون دکمه روی لیور دنده جهت حرکت لیور از قسمت دنده عقب هست فقط و هیچ گونه ارتباطی به خارج کردن لیور از دنده عقب به پارک نداره و کاراییش فقط تغییر لیور از دنده عقب میباشد
نکته دوم اینکه اخر مقاله ذکر نمودید دو رقیب بزرگ این خودرو bmw x5 & audi q5 با پیشرانه های 6 سیلندر...لازم به ذکر میباشد که اولا رقیب این خودرو audi Q7 میباشد و ثانیا audi q5 موجود در بازار ایران از پیشرانه 2000 سیسی توربوشارژ استفاده میکنه
به امید روزی که افراد با سواد و دانا به بررسی چنین خودروهایی بپردازند
1395/6/7
خیلی جالبه که شما همینطوری میای میگی این بی سواده، اون بی سواده،
اولا اسم شما که با سواد هم هستی گویا امیرمحمد هست و بهتره Ctrl+shift بزنی قبل نوشتن
دوماً رقیب این ماشین مگه حتماً باید تو ایران باشه؟ رقبای خارجیش آدم نیستن؟ یعنی هیچ کس جز شما نمیفهمه که بی ام و X5 تو ایران نیست؟ اون هم با موتور 6 سیلندر؟
یکم بهتره قبل از نوشتن به دیگران هم احترام بذارین و فکر کنین
1395/7/20
سلام
ماشین 67000 دلاری که به تومن میشه 234 میلیون را دارن میفروشن 520 میلیون تومن
یعنی روی هر ماشین 220 میلیون میخورن
1395/8/1
این ماشین با 2000 کیلو وزن + 7 سرنشین که جمعا حساب کنید میشه 2500 کیلو بازم اینقدر دقیق مهندسان سوئدی حساب کردن که 210 کیلومتر در ساعت سرعت بره و کم نیاره ماشین عمری و با دوام میسازند
ضمنا کسی میدونه چرا افرا موتور اطلاعات غلط تو سایتش میزنه سرعت نهایی این ماشین زده 250 کیلومتر محدود شده اما سایت های خارجی زدن 210 کیلومتر
یه مساله دیگه اونایی که میگن ولوو در چین خط تولید داره میتونن به ولوو ایمیل بزنن جوابشو هم اینه که ولوو در چین خط تولید نداره و فقط به چین صادرات انجام میده
وقتی طرفداران بنز و بی ام دبیلو در ایران به یک برندی مثل ولوو حسودی میکنن که چرا با نصف قیمت بنز و بی ام دبیلو کیفیت و امکانات اونا را میده باید گفت
حتی در دشمنی هم جوانمرد باشید
1395/9/22
د وستان داغ. يده به نظرتون از نمايودگي بخرم فولشو يا از بازار ازاد ايا قيمتا فرق دارن؟؟ تا قبل از عيدم ميخام اين ماشينو
1397/5/19
داداش میخوای چرخش رو بخری یا دست گیرشو
1400/12/7
عشق ولوو