موضوعات داغ

فولکس واگن بیتل یا آلفارومئو جولیتا – هنر ایتالیایی در مقابل صنعت آلمانی

9 آذر 1395

مقدمه

با وجود این همه برند نوپا وتازه به دوران رسیده که این روزها از هر گوشه و کناری سبز شده اند هنوزهم جایگاه خودروسازان اصیل و قدیمی در قلب عاشقان اتومبیل محفوظ مانده است. برندهای انگشت شماری که نه تنها در قدیمی ترین و سخت ترین دوران، جور صنعت خودرو را به دوش کشیده اند بلکه هنوز هم در مقابل بسیاری از رقبای تازه نفس عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشته و در توسعه و پیشرفت اتومبیل پیشگامند. اکثر این خودروسازان به قدری به گذشته خود افتخار میکنند که همچنان در قرن 21 از محصولات قدیمیشان اقتباس نموده و با این کار به برندهای تازه کار طعنه میزنند که "خودروساز بودیم؛ زمانی که خودروسازی مد نبود!" حتی برخی از آنها با ساخت مدل های بسیار مشابه به تولیدات موفق قدیمی خود سعی میکنند این قضیه را پررنگ تر هم جلوه دهند. با این مقدمه امروز به سراغ دو محصول از قدیمی ترین و مشهور ترین برند های دنیای خودرو آمده ایم که هر دو با ابعادی جمع و جور، قابلیت های حرکتی مناسب و ظاهری جذاب و منحصر به فرد جوانان را مجذوب خود ساخته اند.

معرفی

احتمالاً میدانید که کمپانی فولکس واگن به دستور هیتلر و با هدف تولید محصولات ارزان قیمت که هر آلمانی توان خریدش را داشته باشند تاسیس گردید. این وظیفه دشوار به فردیناند پورشه محول شد و او هم با استعداد بی نظیرش اتومبیلی بنام بیتل از خود به یادگار گذاشت که تا سالهای سال در قلب میلیونها آلمانی و غیر آلمانی رخنه کرد و هنوز هم مردم با دیدنش حس خوبی بدست می آورند. اهداف فولکس در ارزان و مردمی بودن بیتل تا اندازه ای موفقت آمیز بوده که تاکنون بیش از 23.5 میلیون دستگاه از نسخه های مختلف این اتومبیل به فروش رسیده و آنرا در لیست پر فروش ترین اتومبیل های جهان قرار داده است. البته درست است که رقبایی نظیر تویوتا کرولا، فورد سری اف و فولکس واگن گلف در این لیست به فروش بالاتری دست یافته اند اما هیچ کدام از آنها در نسل های مختلف به این شدت به چهره ی اولیه خود پایبند نبوده اند و همین قضیه بیتل را به یکی از ماندگار ترین اتومبیل های تاریخ خودروسازی جهان بدل نموده. زمانی که این محصول دوست داشتی پا به سرزمین آریایی ها گذاشت ما بلافاصله نام قورباغه را به رویش گذاشتیم چون به نظرمان بیتل (به معنی سوسک) بیشتر از اینکه شبیه به موجودات چندش آور داخل حمام باشد به قورباغه شباهت داشت! اما اگر تجسمتان را از حشرات موذی آپارتمانی خارج کنید، یک نوع سوسک با مزه در طبیعت وجود دارد که بینهایت به این خودروی ژرمن ها شبیه است! این اسطوره ی آلمانی از سال 1938 تا قرن 21 بارها دست خوش فیس لیفت و تغییرات جزئی و کلی شده و حالا ما با یکی از نوادگانش که متولد سال 2012 میلادی است روبرو هستیم. البته اتومبیل امروز ما با علامت تیونر معروف ABT ممکن است برخی را گمراه کند ولی این بیتل در قسمت فنی تغییراتی نسبت به مدل معمولی ندارد و در ظاهر هم خبری از گزینه هایی مثل ابروئی و زیر سپر ABT نیست.

اما در سمت دیگر میدان نیز یک برند با سابقه و مطرح بنام آلفا رومئو قرار گرفته که از ابتدای تاسیس (سال 1910 میلادی) تا کنون به خلق لذت و هیجان مشغول میباشد. جدای از تعدادی محصول ناموفق که گویا از دست آلفا رومئو در رفته و معمولی و کسالت آور از آب درآمده اند سایر تولیدات این خودروساز از جذابیتی قابل توجه بهره میبرند تا حدی که برخی از آنها به فراری های ارزان قیمت معروف شده اند! ضمناً آلفا رومئو نیز از آن دسته خودروسازانی است که به اصالت کاملاً پایبند بوده و همواره سعی میکند ضمن جلب نظر مشتریان جدید، طرفداران قدیمی و وفادارش را راضی نگه دارد. امروز ما به سراغ یک محصول هاچ بک اسپرت از این کمپانی با نام جولیتا آمده ایم تا ببینیم آیا عملکردی در حد و اندازه های نام آلفا رومئو از خود نشان میدهد یا خیر.

طراحی بدنه

ابتدا نگاهی به بیتل می اندازیم. در جلو که همان قورباغه ی معصوم خودمان است که فقط لباس های مد روزتر به تن کرده و با چشمانی گرد و لبخندی مهربان مارا به یاد جد بزرگش می اندازد. البته این سپر برآمده و گلگیرهای برجسته در عین شباهت با بیتل های قدیمی کاملاً امروزی به نظر میرسند و فولکس واگن به شکل فوق العاده ای موفق شده یک چرتکه را بدون در هم شکستن سنت ها به آیپد تبدیل نماید! در نمای کناری هم حالت نیم دایره ای معروف این خودرو در تلفیق با گلگیرهای پف کرده و رینگ های زیبای 19 اینچی ظاهری جذاب و مدرن به اتومبیل بخشیده است. در بخش انتهایی نیز هرچند همچنان با همان اصالت و خطوط آبا و اجدادی فولکس قورباغه ای مواجه میشویم اما حالا مقداری خشونت و جسارت هم چاشنی کار شده و چراغ های زیبا و اسپویلرعقبی بهمراه سپر بلند و اگزوزهای دوگانه، قورباغه ی ما را بسیار چالاکتر و عصبانی تر از قبل نشان داده اند. البته با توجه به اینکه فولکس بیتل به نوعی کدهای ژنتیکی مشترکی با پورشه دارد به نظر میرسد که این مورد یک صفت موروثی در خانواده شان باشد! چرا که فرزندان پورشه نیز معمولاً در بخش عقبی طراحی جذاب تر و وحشی تری نسبت به سایر زوایای خود داشته و دارند.

به طور خلاصه ظاهر بیتل در سه پارامتر: اصالت، مهربانی و خاص بودن خلاصه شده که شاید این سه فاکتور برای جلب نظر خیلی ها کافی نباشد اما دل طرفداران پر و پا قرص بیتل را حسابی برده است.

خوب سری هم به جولیتا بزنیم. این ایتالیایی ها هر کاری که بلد نباشند در امر طراحی استادند! فرقی نمیکند هدف، تولید مازراتی و لامبورگینی باشد یا محصول ارزان قیمتی مثل فیات500! در هر حال ایتالیائی ها تمامی سعیشان را میکنند که چشم بیننده را نوازش دهند. در قسمت جلوئی قبل از هر چیز جلوپنجره معروف آلفارومئو توجه را به سمت خود جلب میکند که این طرح خاص به نوعی امضاء این برند نیز محسوب میشود. چراغ های جلو همانند بیتل از چیدمان داخلی زیبایی برخورداند اما چشمان جولیتا اندکی کشیده تر و پر جذبه تر از رقیب آلمانی طراحی شده. این موارد در کنار سپر اسپرت جلویی و رنگ قرمز مسابقه ای حال و هوای پیست و ریس را در دل انسان زنده میکنند. البته نا گفته نماند که بر خلاف مدل جولیا که در تمامی زوایا با همه ی سلیقه ها جور در می آید، جولیتا نتوانسته در قسمت جلوئی تائید تمامی دوست داران اتومبیل را به دست بی آورد و برخی با طراحی دماغه اش ارتباط خوبی برقرار نمیکنند. اما شاید همین طراحی ساختار شکن به خاص تر شدن این هاچ بک پر ادعا یاری رسانده باشد. در قسمت کناری انحنای سقف بهراه خطوط بدنه و رینگ های زیبای 18 اینچی حالتی پویا به خودرو داده اند. دستگیره های عقبی نیز در انتهای شیشه ها مخفی شده اند تا در عین حال که هنوز درب های عقبی را در اختیار داریم (و درنتیجه برای سوار و پیاده شدن نیازی به رکوع و سجده نیست!!) نمای جانبی جذابیتی نزدیک به خودروهای دو درب را به بیننده القاء نماید. اما زیباترین بخش طراحی مربوط به قسمت عقبی است که چراغهایی کشیده و جذاب با خطوطی ساده و حساب شده در هم آمیخته شده اند و حاصل کار بسیار شکیل از آب درآمده.

البته این جولیتا مدل سال 2015 میباشد و نسبت به مدل های قبلی، دست خوش یک فیس لیفت جزئی نیز شده. هرچند باید بگوئیم که این تغییر چهره آلفا رومئو مشابه زمانی است که همسرتان رنگ موهایش را نیم درجه تیره یا روشن کرده و همزمان یک میلیمتر هم چتری هایش را کوتاه نموده و حالا توقع دارد شما به محض ورود به منزل این موارد را تشخیص داده و ذوق مرگ شوید! خوب در مورد جولیتا هم تغییرات در همین حد محدود و نامحسوس است. مثلاً ضلع بالایی جلوپنجره حذف شده و مه شکن های جلو اندکی تفاوت را تجربه نموده اند. اما راستش را بخواهید من خوشحالم که جراحی زیبایی مدل جدید بسیار اندک بوده چراکه اصلاً دوست نداشتم روی این چهره جذاب تغییرات زیادی ببینم. (البته یک سری تغییرات مختصر هم در سال 2016 اتفاق افتاده که چهره ی جولیتا را اندکی خشن تر کرده است که ما در این مقاله اشاره ای به آن نداریم)

به طور کلی نمیتوان به این راحتی ها طراحی یکی از این دو را برتر از دیگری دانست چرا که حس و حالشان کاملاً متفاوت میباشد. بیتل به یاد یک محصول قدیمی و خاطره انگیز و با چهره ای شاد و دوست داشتنی خلق شده و جولیتا با ظاهر پر جذبه تر و در برخی زوایا خشن سلایق دیگری را نشانه گرفته است. اما در یک جمع بندی کلی و با وجود اینکه هر دو اتومبیل کاملاً متفاوت و منحصر به فرد میباشند اما جولیتا کمی عامه پسند تر طراحی شده. در واقع درست است که همه با دیدن ظاهر بانمک بیتل در خیابان به وجد می آیند و دوست دارند به تماشای این اثر ماندگار بنشینند اما در هنگام خرید، اکثریت قیافه ی جذاب جولیتا را ترجیح خواهند داد!

طراحی داخلی

در این مدت به قدری با اتومبیل های چینی سر و کار داشته ایم که اصلاً فراموش کردیم یک داشبورد زیبا و جذاب میتواند با کیفیت هم باشد! اما خوشبختانه امروز کمبود چندانی از این حیث احساس نشد. طراحی داخلی بیتل به نسبت ظاهر تغییرات بیشتری داشته اما همچنان اصالتش را در برخی موارد حفظ نموده است. استفاده از دایره های زیاد در قسمت های مختلف تناسب خوبی بین ظاهر گرد و قلمبه بیتل با داخلش به وجود آورده اند و دقت در مونتاژ قطعات هم همانطور که از آلمانی ها توقع داشتیم بی نقص میباشد. البته بسیاری از قطعات استفاده شده در داشبورد و تو دری ها جنس خشکی دارند و با لمس آنها تا حدودی بوی اقتصادی بودن به مشام میرسد اما با این وجود نمیتوان از واژه ی بی کیفیت برایشان استفاده نمود. شاید اگر قیمت ارائه شده در کشورمان به قیمت های جهانی نزدیکتر بود توقع ما هم اندکی کاهش می یافت اما در هر صورت به نظر میرسد بیشتر پولی که پای بیتل میدهید در راستای ویژگی های فنی و کیفیت باطنی اتومبیل هزینه شده تا قسمت های ظاهری. هرچند با این وجود همچنان پشت فرمان بیتل با این چیدمان کلاسیک که با قسمت های فیبر کربنی آراسته شده حس خوبی به انسان دست میدهد. داخل کابین، فضای پا و سر برای راننده و سرنشین کناری عالی است اما صندلی عقب فقط برای افرادی با قد کمتر از 170 سانتی متر مناسب به نظر میرسد؛ راستی سوار و پیاده شدن سرنشینان عقبی بیتل نسبت به بسیاری از اتومبیل های دو درب که تجربه شان را داشته ام آسان تر صورت پذیرفت که شاید این مورد چندان مهم به نظر نرسد اما در بسیاری مواقع جلوی غرغر فردی که به صندلی عقب دعوت کرده اید را خواهد گرفت.

به آلفارومئو بازگردیم. با گشودن درب جولیتا احساس بهتری از کیفیت و لوکس بودن به انسان دست میدهد. مخصوصاً اگر دیوانه ی سرعت و مسابقه باشید با این رنگ بندی جذاب و طراحی اسپرت بیشتر هم هیجان زده خواهید شد. البته در گذشته انتقاداتی به کیفیت و طراحی داخلی جولیتا وارد بوده که به نظر میرسد در محصول جدید تا حدود زیادی به این موارد رسیدگی شده است. بسیاری از قطعات داشبود و تو دری ها نسبت به بیتل نرم تر و در ظاهر با کیفیت تر هستند؛ هرچند که این مورد دلیلی بر دوام بیشتر و طول عمر بالاتر قطعات داخلی آلفا نخواهد بود و حتی شاید در گذر زمان قضیه کاملاً برعکس شود چرا که معمولاً ایتالیایی ها نسبت به آلمانی ها از آینده نگری کمتری برخوردارند! فضای سرنشینان در قسمت جلوئی مشابه فولکس است اما روی صندلی عقبی جای پای بیشتری در اختیار داریم. البته همچنان فضای جولیتا نیز برای راحتی 5 بزرگسال کافی به نظر نمیرسد که خوب با توجه به کلاس بدنه و ابعاد همچین توقعی هم از هیچ کدام از اتومبیل های مورد تست نمیرود. محفظه ی صندوق عقب هر دو خودرو نیز نسبت به خودشان کافی است و حتی از بسیاری از رقبای هم سایز فضای بهتری در اختیار قرار میدهند.

مشخصات فنی

هر دو خودرو دارای موتور های توربو با تکنولوژی بالا و از نوع دیفرانسیل جلو هستند که قدرت قابل قبولی را تولید مینمایند؛ اما در عین تشابهات نسبی، تفاوت های زیادی میان این دو وجود دارد.

در زیر کاپوت جولیتا یک موتور 1.4 لیتری ( حجم دقیق 1368 سی سی) قرار گرفته که از نظر حجم با 206 تیپ 2 برابری میکند اما "میان ماه من تا ماه گردون، تفاوت از زمین تا آسمان است!" این پیشرانه ی کم حجم به کمک سیستم پرخوران توربو و انواع تکنولوژی ها از جمله سیستم مولتی ایر (Multi Air) به راندمان بالایی دست یافته و حالا در مود رانندگی Dynamic با فشار پدال گاز میتوانیم حداکثر 170 اسب بخار در دور 5500 و 250 نیوتن متر گشتاور در دور 2500 از این پیشرانه ی کوچک و قدرتمند استخراج نمائیم. با توجه به وزن خالص 1305 کیلوگرم و گیربکس 6 سرعته دو کلاچه فوق العاده ی آلفا این قدرت به هدر نخواهد رفت و اتومبیل میتواند خود را در عرض 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت رسانده و شتابگیری را تا سرعت 218 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. ضمناً این پیشرانه یورو 5 در عین قدرت بالا کاملاً کم اشتها است و در سیکل ترکیبی با کمتر از 6 لیتر سوخت، مسیری برابر 100 کیلومتر را طی خواهد نمود.

اما بیتل بر خلاف ظاهر آرام و متواضعش موتور قویتر و خشن تری در چنته دارد. پیشرانه ای 4 سیلندر با حجم دقیق 1984 سی سی که این یکی هم به توربو مجهز شده و قادر است 200 اسب قدرت را از دور 5100 تا 6200 و 280 نیوتن متر گشتاور را از دور 1700 تا 5000 در اختیار راننده قرار دهد تا علیرغم وزن بیشتر (1439 کیلوگرم) شتاب و سرعت بهتری به نسبت جولیتا ارائه نماید. در حقیقت این قورباغه ی سنگین وزن با شتاب صفر تا صد 7.5 ثانیه و حداکثر سرعت 223 کیلومتر نشان داد که نباید از روی ظاهر کسی را قضاوت کرد! گیربکس بیتل نیز مثل آلفا رومئو 6 سرعته خودکار دبل کلاچ است اما توانایی های اسپرتی جعبه دنده جولیتا بیشتر میباشد که در بخش تجربه ی رانندگی به تفاوت این دو اشاره خواهیم نمود. در مورد مصرف سوخت نیز هرچند بیتل با مصرف 6.5 لیتر بنزین در ازای صد کیلومتر پیمایش در حالت ترکیبی اندکی شکموتر از جولیتا به نظر میرسد اما با دقت به تفاوت حجم موتور، قدرت و وزن ، خواهیم فهمید که در این مورد اگر عملکرد بیتل بهتر از جولیتا نباشد بدتر هم نبوده است.

البته متاسفانه بنزین عصر حجری ما با این موتور های مدرن کمی سر ناسازگاری دارد و در نتیجه اعداد اعلامی فوق به سختی بدست می آیند اما با این حال باز هم با کمک بنزین سوپر میتوان شتاب قابل قبول و مصرف مناسبی را با این کوچولوهای بازیگوش تجربه نمود.

امکانات رفاهی و ایمنی

بیتل امروز ما فول ترین نمونه ی وارداتی نیست و با کمبود آپشنهایی از قبیل سیستم ورود و استارت بدون کلید، پدال های تعویض دنده پشت فرمان، سیستم صوتی حرفه ای فندر (Fender) و حتی نبود گزینه ی تنظیم برقی صندلی ها در برابر بسیاری از رقبا ساده به نظر میرسد. اما با این وجود همچنان هم گزینه های نسبتاً زیادی از قبیل سیستم های ترمز و پایداری متنوع ABS ، EBD ، EDL ، ESC ، EBA ، ASR ، XDS ، HBA و کیسه هوا برای سرنشینان جلوئی بهمراه جانبی و پرده ای ، نمایشگر بزرگ با 18 گیگابایت حافظه داخلی، سه آمپر جذاب وسط داشبورد، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، نشانگر باد تایرها TPMS ، سقف پانوراما و ... در دسترس هستند که به نسبت قیمت جهانی قابل قبول اما در شرایط کشور ما متوسط به حساب می آیند. (البته نمونه های فول وارد شده آپشن های بیشتری دارند که به تعدادی از آنها در بالا اشاره گردید)

اما نماینده ایتالیا با توجه به قیمت گزینه های زیادتری پیش رویمان قرار داد که بطور خلاصه میتوانیم به انواع سیستم های کمکی ترمز و کنترل پایداری شامل ABS ، EBD ، DSC ، VDC ، ASR ، HBA ، CBC و HILL-HOLDER و گزینه های رفاهی و ایمنی شامل 6 کیسه هوا ، تهویه دوگانه اتوماتیک، پدل شیفتر، سقف پانوراما، سنسور نور و باران و گرد خاک، صندلی های برقی سرنشینان جلوئی، سیستم صوتی حرفه ای BOSE بهمراه نمایشگر چند منظوره و پشت سری فعال و... اشاره نمود.

ضمناً اگر سری به سایت رسمی Euro NCAP بزنید مشاهده خواهید کرد که هر دو اتومبیل با رعایت استاندارد های لازم موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه شده اند.

تجربه رانندگی

خوب ما از اتومبیل های هاچ بک اسپرت شهری توقع سواری نرم، توام با آرامش خانوادگی نداریم و اگر هم داشتیم قطعاً بیتل و جولیتا ما را نا امید مینمودند! اما میزان خشکی سواری این دو در مقایسه با هندلینگ عالی که ارائه میدهند نسبتاً راضی کننده است. هر دو از دقت فرمان، ترمز و قابلیت های دینامیکی بسیار مناسبی برخوردارند و در صورتیکه رانندگان خوبی پشت فرمان خود داشته باشند قادرند برخی از اتومبیل های پر شتاب تر و قویتر را نیز از میدان به در کنند. حتی اگر اهل کل کل های خیابانی نباشید (که خودروبانک هم امیدوار است همینطور باشد) باز هم آنقدر لذت رانندگی در کالبد این خودروها نهفته شده که میتوانید به تنهایی از راندن در جاده های پر پیچ و خم لذت ببرید و بدون شک پس از رسیدن به مقصد برای بازگشت به پشت فرمان لحظه شماری خواهید کرد! ضمناً دید راننده به جلو و طرفین در هر دو اتومبیل قابل قبول است اما در پشت سر محدودیت هایی وجود دارد.

بعد از گفتن این همه نقاط مشترک بهتر است کمی هم از تفاوت ها بگوئیم؛

گیربکس 6 سرعته خودکار DSG بیتل عملکرد کم نقصی دارد و به خوبی دنده ها را برای پیشرانه سرو مینماید اما اگر حالت رانندگی جولیتا را روی Dynamic تنظیم نمائید عملکرد گیرباکس TCT بخصوص در شروع حرکت وحشی تر و تند و تیزتر از بیتل به نظر میرسد. در حقیقت بر خلاف برخی از اتومبیل ها که انتخاب حالت های مختلف رانندگی در آنها تغییر محسوسی را به راننده نشان نمیدهد در مورد جولیتا عملکرد کلید های DNA (سه حالت Dynamic برای رانندگی اسپرت، Natural برای رانندگی عادی و All weather برای شرایط مختلف آب و هوایی و سطوح لغزنده) کاملاً ملموس است و واکنش های پدال گاز، گیربکس، فرمان و حتی ترمز ها را به خوبی به نسبت انتخاب شما تغییر میدهد.

اما در مورد فولکس واگن این قدرت و گشتاور است که حرف اول را میزند. حرکت اتومبیل در شروع بسیار ملایم و عادی است اما هر چه عقربه ها بالاتر میروند اوضاع هیجان انگیزتر میشود. در حقیقت میتوان گفت که ظاهر بیتل بی نهایت غلط انداز است! مثل یک قاتل بی رحم که با چهره ای معصوم و عینک گرد و لبخند خجالتی اعتماد همه را به خود جلب کرده و فقط زمانی پی به هیولای بیرحم باطنش خواهیم برد که دیگر کار از کار گذشته است. فولکس به ظاهر معصوم و مظلوم ما هم آنقدر آرام و مهربان به نظر میرسد که ممکن است شما پشت فرمان تویوتا جی تی 86 و یا سراتو کوپ خود از سر دلسوزی به آن راه داده یا اجازه دهید از شما سبقت بگیرد! و شاید خبر نداشته باشید که اگر همین قورباغه اراده دویدن کند اسب های شما کار سختی در پیش خواهند داشت! پس پیشنهاد میکنم اگر اتومبیل خیلی قدرتمندی ندارید سر به سر این آلمانی خنده رو نگذارید چرا که باخت به اتومبیلی با ظاهر بی ادعا تحقیر آمیز تر هم خواهد بود! در مقایسه با جولیتا با وجود اینکه از روی اعداد و ارقام نتیجه ی درگ را میدانستیم برای روشن شدن بهتر ماجرا و فهمیدن میزان حدودی اختلاف تست کوچکی را انجام دادیم که میتوانید نتیجه اش را در ویدئو زیر مشاهده کنید:

همانطور که در فیلم ملاحظه نمودید در ابتدای حرکت جولیتا موفق میشود به کمک وزن سبک تر و سیستم لانچ کنترل، کمبود اسب و گشتاور خود را مخفی نموده و عملکردی مشابه بیتل از خود به نمایش گذارد اما در ادامه و با افزایش سرعت بیتل قدرتمند، برتری هایش را به جولیتا دیکته کرده و در نهایت با اختلاف مناسبی مسافر ایتالیا را پشت سر میگذارد. در واقع اگر در فولکس واگن امکان لانچ بهتر و خاموش نمودن سیستم کنترل کشش وجود داشت احتمالاً این اختلاف از لحظه استارت آغاز و در نهایت شدید تر هم میشد! البته ناگفته نماند که فیلمبرداری بدلیل محدودیت های زمانی و مکانی در یک سربالائی صورت گرفت و این قضیه رقابت را کمی به نفع اتومبیل قویتر (یعنی بیتل) تغییر داد. اما در مسیر بدون شیب نیز جولیتا فقط قادر بود اندکی بیشتر مقاومت نموده و باز هم اگزوز های بیتل را پیش چشمان خود مشاهده میکرد!

خدمات پس از فروش

مالکین هر دو اتومبیل تا کنون از نظر سرویس های دوره ای و تامین قطعات یدکی مشکل خاصی نداشته اند اما با سوالی که از چند نفر از دارندگان این اتومبیل ها پرسیده شد و با توجه به تداوم و تعداد واردات و نمایندگی های فعال، مشخص شد که آلفا رومئو شرایط بهتری نسبت به رقیب آلمانی اش در کشورمان دارد. ضمناً با نگاهی به قیمت جهانی این دو به نظر میرسد که آلفارومئو با قیمت منطقی تری در حال فروش است و چه بسا اگر وارد کننده بیتل، این اتومبیل را با قیمتی منصفانه تر ارائه مینمود میتوانست به فروشی مشابه آلفا رومئو دست پیدا کند چرا که بیتل محبوب و قوی بدون شک پتانسیل بالاتری نسبت به وضعیت کنونی اش داشته است.

نتیجه گیری

خوب هر دو اتومبیل امروز ما بسیار دوست داشتنی، خاص و قدرتمند هستند. اما تفاوت سلیقه و کاربرد مورد انتظار میتواند یکی از آنها را برنده رقابت نماید. مثلاً افرادی که چهره های خشن و پر جذبه را ترجیح میدهند محال است که بتوانند با ظاهر بیتل (حالا هر چقدر هم که اسب بخار تولید کند!) ارتباط برقرار کنند یا افرادی که شتاب بهتر را به هر گزینه ای ترجیح میدهند غیر ممکن است که جولیتا را برتر بدانند. اما در یک جمع بندی کلی اگر بدنبال توانایی های حرکتی بالاتر (بخصوص در شتاب ثانویه) و چهره ای خاص تر هستید بدون شک فولکس واگن بیتل انتخاب ارزنده تری برای شما خواهد بود اما اگر یک خودرو عامه پسند تر با آپشن های بیشتر و قیمت مناسب تر را ترجیح میدهید بهتر است آلفا رومئو جولیتا را خریداری نمائید. اما در هر صورت شما با انتخاب هر کدام از این دو، خودرو ای خوب و منحصر به فرد را برگزیده اید.

قبل از اتمام صحبتمان این را هم بگوئیم که اگر با خواندن این مقاله از خرید اتومبیل های صفر کیلومتر کره ای و ژاپنی پشیمان شده اید و در فکر خرید یک بیتل یا جولیتا دست دوم فرو رفته اید باید به این نکته توجه داشته باشید که این اتومبیل ها از نظر هزینه های نگهداری با انواع کره ای و حتی ژاپنی قابل مقایسه نیستند! در واقع از محدودیت های معمول اتومبیل های اسپرت شهری که بگذریم شاید تنها ایراد این دو خودرو همین هزینه های نگهداری سرسام آورشان باشد که در برخی موارد حسابی شما را شوکه خواهند کرد. به عنوان مثال قاب کوچک روی بکسل بند همین بیتل امروز ما یک بار دزدیده شده و هزینه ای برابر 500 هزار تومان روی دست مالکش گذاشته است! و یا در مورد جولیتا در صورت بدرفتاری با گیرباکس ممکن است خیلی زود (مثلاً در کیلومتر 60 هزار) با یک هزینه حدوداً 7 میلیون تومانی برای سرویس کیت کلاچ دوبل مواجه شوید! پس با اینکه در برتری این دو اتومبیل نسبت به بسیاری از رقبای آسیایی موجود در کشور شک و شبهه ای وجود ندارد اما حواستان به این قسمت ماجرا نیز باشد تا بتوانید از اتومبیل مورد علاقه تان لذت کافی را ببرید.

در پایان ضمن تشکر از آقای مهبد گلدوزان مالک فولکس واگن و آقای کامران خرامان مالک آلفا رومئو توجه شما را به صفحه ی مشخصات و آپشن های بیتل و جولیتا جلب مینمائیم.

مشخصات فني
مدلآلفا رومئو جولیتافولکس واگن بیتل
پيشرانهچهار سیلندر خطی مجهز به توربوشارژرچهار سیلندر خطی مجهز به توبوشارژر
حجم موتور1368 سی سی1984 سی سی
حداکثر قدرت170 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه200 اسب بخار در 5100 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور250 نیوتون متر در 2500 دور بر دقیقه280نیوتون متر در 1700 دور بر دقیقه
شتاب رسمي7.7 ثانیه7.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي5.2 لیتر در هر صد کیلومتر 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1305 کیلوگرم1439 کیلوگرم
قيمت173 میلیون تومان180 الی 195 میلیون تومان

83 عکس

نظرات کاربران

44 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/9/9
یجا خوندم کولر جولیتا باد اونچنان خنکی نمیده داخل.
خب ملومه! اونور آب کولر لازم ندارن!
1395/9/9
با توجه به قیمت 170 م جولیتا 17 و 250م نمایندگی بیتل 13 به نظر میاد جویتا انتخاب بهتر باشه. با ابن حال افت بیتل هم تو بازار دسته دوم به نسبت بیشتره
1395/9/9
اولین کامنت خودمم!!! طراحی الفا صددرصد بهتر از فولکسه همچنین از نظر قدرت هم برتری داره راستی من موندم در عقب الفا از بیرون چجوری باز میشه دستگیره هم که نداره!
1395/9/10
آرش جان دستگیره داره. نقل قول از همین مقاله:
دستگیره های عقبی نیز در انتهای شیشه ها مخفی شده اند تا در عین حال که هنوز درب های عقبی را در اختیار داریم (و درنتیجه برای سوار و پیاده شدن نیازی به رکوع و سجده نیست!!) نمای جانبی جذابیتی نزدیک به خودروهای دو درب را به بیننده القاء نماید.

اگه عکس های نیم رخ ماشینو ببینی ته شیشه عقب اونجا که باید لچکی باشه یه دستگیره است. برای خوشگلی گذاشتند اونجا.
1395/9/10
تبریک می گم که کامنت اولی ! خخخخ ,در عقب دقت کنی با دستگیره پلاستیکی گوشه در عقب باز میشه مثل بقیه ماشین ها فقط جاش عوض شده
1395/9/10
پشت شيشه هاي عقب يه قسمت سياه هست، دستگيره اش اونجاس.
1395/9/10
دستگیره عقب کنار شیشه عقبه.
1395/9/10
شما سوار بیتل شدی تا حالا عزیز ؟ نشدی که اینجوری بی اطلاع نظر میدی .جولیتا در مقابل بیتل هیچ حرفی نداره . هیچی :))
خودم تست کردم و بعد خرید کردم
1395/9/10
شما سوار بیتل شدی تا حالا عزیز ؟ نشدی که اینجوری بی اطلاع نظر میدی .جولیتا در مقابل بیتل هیچ حرفی نداره . هیچی :))
خودم تست کردم و بعد خرید کردم
1395/9/9
اگر جولیتا۱.۸بود نتیجه برعکس میشد
1395/9/9
واقعا بعضی سایتای دیگه جالبن مثلا جولیتا رو بررسی کردن نتیجه گرفتن گیربکس دو کلاجش مخصوصا تو سربالایی ها از نیسان وانت کندتره!!!اونوقت دانگ فنگ با موتور ایرانیزه 206 رو بردن تو سربالایی دیوانه کشش و قدرتش تو سربالایی شدن!!!یا کولرش از تیبا ضعیف تره!! توربو که جلوی ماشین هست از کوره هم حرارت بیشتری می ده!!عجیبه واقعا!!!
1395/9/9
جولیتا در سال 2011 ایمن ترین ماشین compact تا آن زمان در ارزیابی euroncap شناخته شده است.
1395/9/9
مقاله خوب و کاملی بود و جنبه های طنازانه هم عالیست زنده باد .
1395/9/9
اگه یه ماشین با مهندسی فوقالعاده میخواین بیتل گزینه خوبی ولی آلفارومو دقیقا یه ماشین با عشق و روح ایتالیاییِ
1395/9/9
سبک نگارش خیلی خوب بود ممنون از این تست
1395/9/9
دوتا هاچ بک اسپرت خشگل دوست داشتنی! همه دوسشون دارن! دست ما ک نمیرسه ولی اگه میرسید یا جی تی ۸۶ با کیت اسپرت میخریدم جفتشونو میخوردم یا یه جنسیس کوپه ک هیچی نداشته باشه خدای قدرته نسبت ب قیمت! ۳۰۰ اسب شتاب عالی! ولی خودروی بی دردسر با این پولا کمری کرولا سراتو اینان
1395/9/9
من گیربکس کایرون سانگ یانگ را سال گذشته در نمایندگی رامک خودرو تعویض کردم و 32 میلیون تومان پول پرداخت کردم.ماشینم بعد از 3 سال گیربکسش ترکید. تازه خودم مکانیک هستم و میدونم با ماشین چه جوری رفتار کنم.جالب است بدانید سال 91 این کایرون را صفر از نمایندگی به قیمت 64 میلیون خریده بودم. ماشین کره ایی تا قبل از بروز مشکل کم خرج است.
1395/9/10
هر دو اسپورت و خاص هستند و مشتری های خاص خود را می طلبند مشتریان این دو خودرو کسانی هستند که از خرید کیا اسپورتیج و هیوندای توسان صرفه نظر کرده‌اند و دوستدارند خاص باشند و خودرویی اسپورت داشته باشند، هردو زیبا طراحی شدن ولی آلفا رومئو خشن تره ولی فولکس واگن چهره آرام تری دارد با وجود اینکه کیفیت هیچ کدام پایین نیست و هر دو معروف ترین برندهای دنیا هستند، من فولکس بیتل رو انتخاب می‌کنم
1395/9/10
2تا ماشین دوست داشتنی و خوب،نمیشه به طور قطع یکیشو دوست داشت.ولی یکم بیشتر جولیتا.کاش موتور 1،8 پلاک بشه.الان بهترین موقع برای وارد کردن موتور قویترش بود.
1395/9/10
آخه این چه مقایسه ایه. ماشین 1400 رو با باید 2000 مقایسه کرد آیا؟!
1395/9/10
این جور مقایسات تقابل برند ها نیست که همه چیشون عین هم باشه تا ببینیم برند الفا بهتره یا برند فولکس.
اینا برای اینه که یه نفر تو ایران که 170 داره مثلا ببینه کدومو بخره. وگرنه بیتل تو خارج اینقدر گرونتر از الفا نیست. یا مثلا تو خارج الفا 1.8 هم داریم و ..
ولی تو ایران زیر 200 دنبال هاچ بک باشی چند تا گزینه بیشتر نیست متاسفانه.
ممنون از خودروبانک
1395/9/10
خودرو بانك به جرّأت مي گم الان بيش از يك ساله كه دنبال يه تست يه مقايسه يه درگ از اين دو خودروم و چيز مناسبي پيدا نكردم اما شما بعد از يك سال اين نياز من و به بهترين شكل بر طرف كرديد فوق العاده بود ممنون....
اما من با اين حرف كه جوليتا عامه پسند تَر از بيتله كاملا مخالفم به نظرم كاملا بر عكسه بيتل عامه پسند تره. جوليتا خيلي خاص تر...
من جوليتارو انتخاب مي كنم اما نه قرمزشو نوك مدادي يا مشكيشو و البته نه ١.٤ ليتريشو ١.٨ ليتريشو كه ٢٥٠ اسب قدرت داره...مي دونم اين ماشين با انجين ١.٨ وارد نمي شه اما خيليييي راحت مي تونيد يه دونه وارد كنيد واسه خودتون و هيييچ مشكلي نداره....كه با پرس و جو هاي من حدود ٢٦٠ ملييون اون مدل با همه ي هزينه هاش براتون در مي اد...براي سرويس و خرابي ها احتمالي مي تونيد ببريد دبي و سرويس ها كه طبق پرس و جو هاي من يك روزه تمام مي شه انجام بديد و برگرديد به نظرم كسي كه بتونه ٢٦٠ تومن بده براي يه ماشين هاچبك!!! يه پول بليط هواپيما و نهايتا يه روز أقامت توي دبي اونم ٦ ٧ ماهي يك بار چيز زيادي نمي شه (هم فأله هم تماشا).....اما در عوض با جوليتايه ٢٥٠ اسبيش مي تونه غول هاي شتاب ايران مثل جنسيس و اوريون و ٥٢٨ و....رو به چاله بكشه مخصوصا وقتي همه از جوليتا يه موتور ١.٤ ليتري ١٨٠ اسبي مي شناسن و قبل از كل كل قطعا مي گن (اين و كه چند بار ديگه زدم ) و با اعتماد به نفس كامل وارد كل كل يا درگ مي شن اما نمي دونن اين بار اين جوليتا با بقيه فرق داره و شوكه مي شن اينش خيلي حال مي ده....
1395/10/3
اقای Kk شما چه جور نسخه 1800 رو وارد میکنی اگه جایی میشناسی که وارد میکنه به ماهم بگو ممنوون
1395/9/10
هيچ چيزي حريف صنعت آلماني نميشه .
1395/9/10
پوریا جان شما ی تحقیق بکن ببین فراری و لامبورگینی و پاگانی اصلیتش کجاس ...ایتالیا خیلی بزرگ تو صنعت خودرو
1396/5/19
نظرت کاملا درسته تو المان ‌کمپانی های خودرو سازی فوق بزرگی مانند بنز bmw ائودی پورشه فولکس واگن و... رو داره که همشون فوق العادن
1395/9/10
من بيتل رو خيلي بيشتر مي پسندم و قطعا انتخاب خيلي بهتري نسبت به الفارومئو به دليل موتور قوي تر كه قدرت و گشتاور بيشتري توليد مي كنه.
1395/9/10
عاشق جفتشونم امکانش بود هردو گزینه های بسیار خوبی هستند برای استفاده های شهری و بین شهری حتی برای یک خانواده 2 تا 3 نفره
1395/9/10
بسم الرحمن الرحيم
تشكر ميكنم از آقايان بامداد - مهراد - محمدحسن رزاقي - محسن آل طه كه در شغلشون بسيار موفق عمل كرده اند تهيه خبر عكاسي خبرنگاري و هماهنگي خودرو است واقعا بي نظير عمل ميكنند و رودستشون نيست و نبيومده و خيلي قبولتون دارم
1395/9/10
به شخصه چندین مرتبه با جولیتا تقویت شده خودم با بیتل کورس گذاشتم و هر بار با اختلاف زیادی باختم! مخصوصا وقتی که حریفم یک ABT کامل بود! خیلی خوب میرفت
1395/9/10
کاش تویوتا gt86 هم میاوردید. تازه قرار بود فیلمش هم بسازید.
1395/9/10
اقا مشخصات فني لكسوس nx هيبريدي و بنزيني رو اشتباه نوشتيد
1395/9/10
جالبه یکی از سایت ها آلفا جولیتا رو بررسی کرده و گفته رودری ها و کیفیت داشبورد کمی بهتر از 206 هست!!!!!جالبه این سایت ها تو بررسی هایی که ماشین از طرف شرکت تولیدکننده یا واردکننده ارائه میشه در تمجید و تعریف سنگ تموم میذارن ولی تو سایر بررسی ها چنان سختگیرانه برخورد میکنن و ایرادات بنی اسرائیلی میگیرن که آدم خنده اش میگیره
1396/3/29
بله متاسفانه بنده هم مشاهده کردم
سایت اسب بخار چنان تو پاریس از رنو تلیسمان تعریف میکردند که ...
جالبه جولیتا عملکرد مشابه گیربکس دوکلاجه با تلیسمان داره هر دو دوکلاجه اند و اگر جولیتا بهتر نباشه هم سطح تلیسمانه
تو تست رنو میگفتن واو عجب گیربکسی تو تست الفا رومئو میگفتند تو سربالایی ها 4 تا 5 ثانیه مکث داره :|
اخه چهار ثانیه شتاب ماشین 7 ثانیه هست بعد 4 ثانیه مکثشه
خودروبانک تنها سایتی هست که من دیدم که خیلی خوب و منطقی قضاوت میکنه نه از روی احساسات
1395/9/11
من قبل تر از اقاي اميري فر نوشته هاي نسبتن خوبي رو خوندم، اما اينبار عجيبه كه اينهمه از عقبه ي فولگس بيتل گفتند و نوشتند و هيچ اشاره اي به پَسِ پُشتِ و بَكگراندِ الفارومئو -جوليتا- نكردند، خودرويي كه قدمتش به جرات ميتونم بگم هم سن و سال با كمپاني آلفاست، يعني قريب به صد سال ، اين خودرو در دوره هاي مختلف از تاريخ پر فرازونشيبِ خودروسازي از همون حوالي سالهاي دهه ي بيست و سي ميلادي توليدش شروع شده و همواره شركت آلفا بر پاسداشت اين عنوان اِبرام و پافشاري داشته، داره و خاهد داشت. اساسن تنها خودرويي ست كه شركت الفا در طي دهه هاي مختلف تحت همين نام و در قالب چهره هاي متفاوت به بازار خودرو اروپا و دنيا عرضه مي كرد - كافيه يه نگاهي به خودروهاي كلاسيك تو كوبا بندازيم - اين موضوع حتي زماني كه ايتاليا درگير هزار بدبختي و جنگ و فاجعه بود نيز ادامه داشته و در اون برهه از تاريخ هم قله هاي بازارهاي بين المللي رو فتح مي كرد و آمار توليدش تا رقمِ جادوييِ صد وچند هزار نسخه هم رسيده بود - اين قضيه براحتي با گشت و گذاري تو موزه ي الفارومئو قابل اثباته)، خودرويي كه در دوره تسلط مافيا بر ايتاليا به اوج دوران كاري خودش رسيد و تموم خيابونا و پيست هاي اتومبيلراني رو فتح كرد تا به همگان ثابت كنه كه ميشه قدرت رو با زيبايي تركيب كرد و مهر ساخت ايتاليا رو روي اون زد . تو اون روزها اونجور كه تاريخ ميگه ديگر برندهاي ريز و درشت اروپايي حرفي براي گفتن نداشتند، بگذريم ....
با همين خودرويي كه شما قياسي مع الفارغ بين اون و فولگس بيتل انجام دادين از تجربه ي شخصيم ميگم كه در مسير چهارصدمتري - فاز سه مهرشهر كرج - بي ام پونصد و بيست و هشت، بنز سي - دويست، تويوتا جي تي هشتاد و شش، جنسيس كوپه و خيلي از اين ريز و درشت هاي كره ايي رو تو درگ زده و حرفي براي گفتن نداشتند ، تازه ماشين من دوهزار و سيزده هستش و دوهزار و شونزده هم نيست( هرچند اعتقادي به اين جَنگولك بازيا ندارم و معتقدم به خودروهاي توليدي شركت الفا رومئو بايد با ديدي ديگه نگاه كرد، ويزوري سرشار از شخصيت و وقار .
بايد منطقي باشيم،بيتل رو نمي دونم اما جوليتا به اعتقاد من و خيلي ديگه از مالكان اين خودرو داراي گيربگسيبسيار بسيار حساس هستش و هر كسي نمي تونه ازش به شكل صحيح نگهداري كنه، كافيه بيشتر از بيست ثانيه دنده رو در ترافيك خلاص نكنيد تا مجبور باشيد نزديك به ده ميليون براي ريكاوري ماشين از جيب مبارك هزينه كنيد ، حتي اگر ماشين گارانتي داشته باشه و فقط دويست كيلومتر ناقابل راه رفته باشه، اينم ميگم كه تا آخرش رو بخونيد: اگر ترافيك سنگين باشه و شما دنده رو بطور مرتب از دي به اِن انتقال بديد هم باز چراغ گيربكس روشن خاهد شد و حتمن بايد پنج تا ده دقيقه بايستيد- خودرو بايد روشن باشه - تا گيربگس خنك بشه و مجددن به حزكت ادامه بدين؛ كلن اين خودرو بدرد تهران نميخوره، مگر واسه آخر شب و اون كارايي كه خودتون ميدونيد ! دوستان خدمات پس از فروش هم هيچ پاسخي ندارند كه به شما بگن، هيچ كاريش هم نميشه كرد چون بقول خودشون گيربگس تي سي تي اين خودرو سيستم خنك كننده نداره و خيلي خيلي زود گيربكس يا به صورت جزيي تر كيت كلاچ اون داغ مي كنه.نكته ي دوم اينه كه خدماتش بسيار گرونه - تقريبن گرونترين بين خودروهاي اروپايي وارداتي - و به نظرم مديران الفا موتور مردماني رند و نون به نرخ روز خور هستند؛ اساسن بقول خودشون تموم درامدشون از راه خدمات پس از فروشه و نه فروش خودرو.
مطلب رو كوتاه مي كنم و راجب زيبايي محصولات آلفا هم حرفي نمي زنم ، چون قبل تر توضيحاتي دادم زير پُستِ "مانور اعجوبه ي ايتاليايي در تهران " كه توسط همين سايت و اقاي "محسن آل طه " در گذشته نوشته شده بود كه اينجا تكرار مكررات نمي كنم، ايتاليايي ها در هر چيزي كه با طراحي و هنر سروكار داشته باشه بي نظيرن؛ شاهد مثالش هم در معماري، شهرسازي، صنعت ، مدلينگ ، خودرو و خيلي چيزهاي ديگه ست كه اينجا جاش نيست راجبشون حرفي زده بشه، ما ايرانيها هم چنين ويژگي هايي در گذشته داشتيم كه ......
بگذريم كه همين امسال مجله ي ماشين يه مقايسه ي اينچنيني بين اين دو خودرو انجام داده بود كه اون كجا و اين كجا .
1395/9/11
درسته بهزاد جان جولیتا هم سابقه طولانی ای داره ولی فرقش با بیتل توی دو تا نکته است. اولی اینکه جولیتای نسل قبلی هیچ شباهتی به این امروزوی ها نداره ولی بیتل چهره قدیمیشو حفظ کرده . دوم اینکه جولیتا دو دوره مقطعی تولید شده یعنی مثل ده سال تولید شده بعد ده سال نشده باز چند سال شده باز قطع شده. بعد 25 سال دوباره ساختن که البته این جدیده هیچ ربطی هم به اون قدیمی هاش نداره و اصلا کلاس اتاقش هم هاچ بکه و متفاوته و فقط اسمش جولیتا است. ولی بیتل همیشه همین فرم بدنه بوده. حالا اینا که گفتم منظورم این نبود که بیتل بهتره ها نه. من خودم عاشق جولیتام و قطعا جولیتا رو ترجیح میدم به بیتل قورباغه! ولی فعلا تو ایران جولیتا 1.8 که موتورش مثل الفا 4c نیومده پس از نظر شتاب و سرعت بیتل بهتره و کسی بخواد درگ رو ببره باید بیتل بخره . ولی واقعا روحی که ماشین های ایتالیایی دارن رو هیچ ماشینی نداره. من یه لامبورگینی که آتیش میگیره و خراب میشه رو به یه بنز که یه میلیون سال بدون خرابی کارکنه ترجیح میدم.
1395/9/11
ممنون از بررسی خوبتون . دو نکته به نظرم رسيد . يکی اينکه مدل sportiva Line مربوط به سال 2014 ميشه . واردات 2015 شرکت همشون از مدل QV Line بودن با فرمون D شکل . دوما در پاسخ دوستمون که فرمودن توقف 20 ثانيه در حالت D باعث آسيب به کلاچ ميشه يه نقد کامل از عملکرد کلاچ رو توی تيونينگ تاک گذاشتم که کپی اون رو اينجا ميارم ... ضرر نميکنيد اين نقد رو بخونين.


قطعا اگه کوچکترين درگيری گيربکس در توقف کامل وجود داشت ، در صورت تعويض گيربکس بين D و N تغيير دور موتور هرچند ناچيز به چشم می خورد . اتفاقی که توی گيربکسهای اتومات و دوال کلاچ روغنی و CVT ميافته ....ولی اينجا نه ، ،،،،سيستمهای دوال کلاچ خشک در مکانيزم انتقال نيرو از صفحه کلاچ به فلايويل به شدت مثل گيربکس دستی عمل ميکنن و اگه حرف شما يا نمايندگی درست باشه صفحه کلاچ سه سوته Overheatو مستهلک ميشه چون يا بايد موتور به ريپ بيفته و احتمالا خاموش شه ويا بخش زيادی از انرژی موتور در 1000+ RPM بايد توسط صفحه کلاچ هضم بشه (جالبه من از نمايندگی هم که پرسيدم نتونستن دليل بيارن )!!!! بنابراين منطقا ECU با تشخيص توقف کامل ، اکچويتور کلاچ بصورت خودکار Disengage ميشه والبته شما چون ليوِر رو تو وضعيت D رها کردی نمايشگر همون D رو نشون ميده. همين مکانيزم در زمان عملکرد Start/Stop هم اعمال ميشه. ... البته که برای احتياط ميشه دنده رو خلاص کرد و زحمت زيادی هم نداره ولی بنظرم يه حرکت اضافه است .
در توضيح دقيق تر بايد گفت ECU با تشخيص توقف کامل به TCU فرمان ميده و اونهم، بصورت خودکار وضعيت دنده رو به 1 تغيير ميده وکلاچ رو Disengage ميکنه البته شما چون ليوِر رو تو وضعيت D رها کردی نمايشگر همون D رو نشون ميده.چون در غير اينصورت يه خطای Inconsistancy برای TCU بوجود مياد.

اگر دلايل من براتون کافی نيست پيشنهاد ميکنم فرايند Deceleration (کاهش سرعت تا توقف کامل) رو در دفترچه آموزشی گيربکس TCT آلفا رو مطالعه کنين.خود کمپانی واضحا بهتون ميگه که در کاهش سرعت و توقف کامل کلاچ Disengage ميشه و دنده جديد براساس دور موتور و تورک انتخاب ميشه که در توقف کامل اين دنده شماره يک خواهد بود. اگه در پيدا کردن سورس مشکل داشتيد بفرماييد راهنمايی کنم.ظاهرا نمايندگی هم به خوندن دفترچه راهنمای کاربری TCT اکتفا ميکنه و دفترچه آموزشی TCT رو نميخونه. :???:

و اما دليل اين سوتفاهم اينه که دفترچه منوال گفته در توقف طولانی دنده رو به حالت N ببريد. برای اينکه سهوا فشار پا رو ترمز کم نشه که اين موضوع ناخواسته باعث تريگر شدن Creeping ميشه و درگير شدن کلاچ ميشه.

من با اجازه و عرض پوزش از اشتباهات احتمالی ، اصلی ترين دلايل اورهيت شدن و استهلاک کلاچ رو که متاسفانه حتی نمايندگی هم بهش اشاره نميکنه ، رو جمع بندی ميکنم.

1-استفاده زياد از لانچ کنترل که البته فقط مدلهای QV دارن (خدا رو شکر چون اين يکی رو اگه داشتيم نميشد بیخيال شد)
2-Incline يا حرکت در دنده های سنگين در شيبهای زياد( مشکل تهرونيها) حتی پايين اومدن از شيب .
3-Creeping يا حرکت مداوم با دور موتور زير 1500 که که کلاچ در وضعيت Slipping قرار داره يعنی کامل درگير نيست ( مشکل شهرهای بزرگ و پر ترافيک)
4-اين يکی از همه عجيبتره.... باطری ناسالم . بدليل عملکرد الکتروهيدروليک سيستم فرماندهی تعويض کلاچ اگه الکتروپمپ جريان کافی از باطری دريافت نکنه ،فشار روغن سيستم الکترو هيدروليک پايين مياد و Actuator ها نميتونن تعويض دنده و درگير/خلاص کلاچ رو به موقع انجام دهند و خوب صفحه کلاچ بيشتر مستهلک ميشه
5-Tow کردن يا همون يدک کشی که کمتر برای ما تو ايران پيش مياد.

در پايان پرچونگی من رو ببخشيد و اگه جايی اشتباه ميکنم لطفا با دليل من رو ارشاد کنيد
1395/9/17
سلام دوست عزيز خيلي كامل و جالب بود من ماشين خودم رو وقتي توي حالت d قرار ميدم چند لحظه و حركت نميكنم بوي بدي مانند سوختن مياد كه ميگن ماله دو كلاجه بودنه و من به دوستان توصيه ميكنم 3 چيز رو رعايت كنن در سربالايي گاز بي خود ندن توي گرد و خاك گاز ندن به خاطر توربو ها و هميشه در حالت توقف حالت دنده روي nباشه كه عمر كلاج بره بالاتر
1395/9/11
دوستان فيلم رو بخصوص اون قسمت داخل کابين جوليتا در زمان شتاپ گيری رو دقت کنيد .آخه اين چه لانچ کردن و تعويض دنده ای بود که راننده جوليتا انجام داد.؟! اولش گذاشته توی منوال ولی بجای اينکه با پدال شيفتر تو وضعيت اپتيمم تورک از يک به دو و از 2 به 3 دستی عوض کنه ميزاره خود ECU عوض کنه . من اگه با ماشين خودم اينجوری دنده عوض کنم از L90 دنده دستی هم عقب ميمونم... بعدشم که دنده به 3 ميرسه ،ليور رو هل ميده تووضعيت اتوماتيک .... خيلی حرکت غير حرفه ای بود . ادعام اين نيست که جوليتا سريعتره ولی با اين سبک دنده عوض کردن هر تستی مردوده.
1395/9/19
با سلام.
نمیدونم چرا وقتی چراغای آلفا رو میبینم یاد تیبا میفتم؟!!!
1395/11/2
چراغای تیبا تقلید از سئات لئون نسل قبله
1396/5/15
سلام،لذت بردم ممنون،ولي چرا حداكثر سرعت بيتل و ٢٢٠ زدين؟!من با ماشين خودم خيلي راحت تا ٢٤٠ پر كردم فيلمشم هست،تازه تو شرايط نامساعد جوي و جاده اي با بهزين معمولي و سه نفر سرنشين،تو شرايطمساعد فكر كنم ٢٦٠ رو بره
1396/9/4
سلام كاش در متن مي نوشتيد كه آلفا ١٧٥٠ سي سي شتاب صفر تا صدش فقط شيش ثانيه است
و از بيتل خيلي بهتره
1396/12/26
ممنون از متن عالی .مقایسه خوبتون