موضوعات داغ

بررسی تیونینگی از هوندا سیویک ، وقتی سامورایی پیر زنده می‌شود

15 بهمن 1395
عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس

مقدمه:

در میان خودرو دوستان وقتی صحبت از خودروهای ژاپنی می‌شود همیشه نام برند هوندا و گل سرسبد آن یعنی سیویک می‌درخشد. این خودرو از زمانی که تولید شده رفته رفته به دست تیونرها با موتورهای مختلف و شرکت‌های قطعه‌سازی مختلف تیونینگ شده و در اکثر نقاط جهان هنوز که هنوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی شرکت‌های تولید قطعات افترمارکت هر سال محصولات خودشان را به روزتر کرده و به خریداران پیشنهادهای جدیدتری می‌دهند. این بار در پایتخت ایران به دیدار یکی از همین دسته خودروهای دهه 90 ژاپنی یعنی هوندا سیویک رفته‌ایم تا ببینیم چه طور می‌توان آن را به یک خودرو جذاب و دوست داشتنی تبدیل کرد.

معرفی خودرو:

سیویک‌های دو درب و هاچ بک با کد اتاق EG6 معروف هستند. خودرو مورد نظر ما از همین دسته و نمونه‌های وارد شده به کشور است که با خرج و هزینه‌های سنگین به همراه قطعات جانبی فراوان چهره آن دیگر مثل قبل نبوده و چشم هر بیننده‌ایی را به خود خیره می‌کند.

سیویک مورد بحث ما متعلق به سال 1992 میلادی می‌باشد که در آن زمان به صورت کاملاً استاندارد و با موتور 1500سی‌سی کاربراتوری وارد کشور شده‌اند. موتوری که بر روی این اتاق و نمونه‌های EL و EX که به صورت چهار درب و صندوقدار هستند به همین شکل 1500 سی‌سی بوده و با کد D15 شناخته می‌شوند. سیویک مورد بحث در بخش انتفال قدرت کمی با کلاس‌تر بوده و گیرباکس اتوماتیک بر روی آن نصب بوده است.

بدنه:

در ابتدا این خودرو به همین شکل قرمز رنگ بوده ولی به دلایلی مثل برخورد ها و آفتاب سوختگی دیگر آن برق و جلای قبل را ندارد. به همین دلیل رنگ خودرو به طور کل تراشیده شده از نو پاشیده شده تا هم به روز تر بوده و نقصی در آن نباشد. درب صندوق عقب سیویک‌های هاچ‌بک دارای یک محفظه است که پلاک در آن جای می‌گیرد و به دلیل کوچک و مربعی بودن پلاک‌های ژاپن این محفظه جای کمی دارد. در زمان‌های قدیم مشکلی برای قرار گیری پلاک نداشتند ولی بعد از سال‌های 82-83 با بزرگ شدن پلاک‌ها مشکل برای سیویک سواران تراشیده شد و به همین دلیل یا پلاک را پشت شیشه قرار می‌دادند یا لبه های پلاک را خم می‌کردند. اما راه حلی برای این مشکل وجود دارد و آن استفاده از درب صندوق‌های سفارش اروپا است که جای پلاک بزرگی دارد. کمی بالاتر را که نگاه کنیم بال عقب زیبایش را می‌بینیم که معروف به مدل بک یارد اسپون SPOON است و چهره جالبی به خودرو بخشیده SPOON یکی از آن دسته شرکت هایی است که برای برند هوندا قطعات فوق قوی و گران قیمتی تولید می‌کند.

وجود یدک کش یا بکسل بند و منبع اگزوز برند formula به رنگ طلایی تیره و همرنگ بودن آن ها با رینگ‌هایش هم نکته جالبی به نظر می‌رسید.

رینگ ها از برند معروف BBS انتخاب شده و ساخت شرکت‌های آلمانی بوده که به سفارش شرکت تویوتا ژاپن ساخته شده است. نکته بسیار جالب آیینه‌های جانبی می‌باشد که با نمونه اصلی SPOON تعویض شده که مثل نمونه فابریکش به صورت برقی قابل تنظیم است. در قسمت جلو یکی از قطعاتی که بر روی نمای جلو تاثیر فراوانی گذاشته و چشم ما را به سمت خودش کشاند لیپ سپر طرح موگن آن بوده که به همراه پروژکتورهای سیویک هاچ‌بک و کمی بالا‌تر راهنماهای یک تکه به رنگ نارنجی زیبایی خاصی به خودرو بخشیده و ترکیب رنگ‌های جالبی را درست کرده است.

کابین:

به سراغ فضای داخلی یا کابین می‌رویم. درب کشیده آن را که باز می‌کنیم با صندلی‌های ریسی برند SPARCO مواجه می‌شویم. با وجود نمای زیبا همچنین وقتی بر روی آن‌ها می‌نشینیم حس خوبی را به ما منتقل می‌کند.

روبرو ما فرمان چوبی پیتون بوده که وقتی آن را از جایش خارج می‌کنیم در پشت فرمان امضاء شرکت سازنده را می‌بینیم که نشانگر اصلی و معتبر بودن آن است و خوش دستی و نمای جالبی را با خود به همراه دارد. نکته بسیار جالب دیگرش وجود یک کویک ریلیز برند SPARCO در پشت فرمان است که با فشردن آن می‌توان فرمان را به طور کل از جایش خارج کرده و جنبه نمایشی دارد که در عکس‌ها مشخص می‌باشد.

نگاهی به پشت آمپر و پنل کولر اسپرت می‌کنیم که با چراغ‌های رنگی نمای متفاوتی را به همراه دارد و این دسته از قطعات متعلق به برند MOMO بوده که در شب و به هنگام روشن کردن آن‌ها نمایان شده و این خود حس متفاوت بودن و اسپرت بودن را به همراه دارد. وجود یک سر دنده سنگی کروی شکل به رنگ قرمز در میان کنسول میانی که متعلق به نمونه‌های سیویک SI بوده خود نمایی می‌کند. تفاوت کنسول‌های سیویک SI با بقیه وجود 2 جای لیوان و یک محفظه کنار دست سرنشینان است که برای این خودرو نصب و مورد استفاده قرار گرفته شده. آخرین نکته در فضای کابین وجود کمربند های قرمز رنگ است که بیش تر در بنز ها و بی ام و های جدید دیده می شود و این کمربند ها هم از جمله آپشن های بنز بوده است.

موتور:

درب موتور را بالا زده تا ببینیم در آن جا چه چیزی یافت میکنیم. اولین قطعه وجود هدرز استیل برند VMS است که در جلو موتور خودنمایی میکند و از دیگر تغییرات گیرباکس اتوماتیک بوده اما این گیرباکس مربوط به موتور های VTEC هوندا است که قوی تر و دارای طول دنده بلندتری نیز می‌باشد. متاسفانه موتور دیگر تغییراتی نداشته و به صورت استاندارد می‌باشد.

تعلیق:

وجود 4 عدد کمک و فنر قابل تنظیم یا کویل اوور های برند TEIN که وظیفه سفتی و نرمی و ارتفاع خودرو را دارند استفاده شده و در آخر بوشینگ‌ها و زیر بندی خودرو است که از جنس و مواد پلی اورتان که به سادگی له و خراب نمی‌شوند، استفاده شده است.

رانندگی:

سوار بر خودرو شده و قرار دادن سوییچ و اقدام به روشن کردن موتور این سامورایی می‌کنیم. بعد از روشن شدن صدای اگزوز به وضوح به گوش می‌رسد و با چند بار فشار دادن پدال گاز صدای آن را بلند تر می‌کنیم و لذت می‌بریم. اهرم دنده را به سمت پایین فشرده و در حالت D قرار می‌دهیم و حرکت می‌کنیم. با تخت کردن پدال گاز خودرو شروع به سرعت‌گیری می‌کند و به دلیل این که گیرباکس از نوع VTEC و بلند بوده دنده‌ها کش آمده و تا نزدیک‌های 8000 هزار RPM دور موتور بالا می آید و گیرباکس اقدام به تعویض دنده می‌کند در این جا یک نکته را باز کنیم و دلیل بلند بودن این دنده ها را بیان کنیم. در هونداهایی که از موتور VTEC استفاده شده باید این گونه باشد چون بسته به نوع موتورها و ECU ها معمولاً بعد از رد شدن دور موتور از 5000 دور در دقیقه موتور به دستور VTEC عمل کرده و تا دورهای بالا یعنی تقریباً 9000 دور در دقیقه دور می‌خورد و به این دلیل است که گیرباکس ها از ضریب و طول دنده بلندی برخوردار هستند تا جواب گوی این حجم دور باشند. سیویک به طور استاندارد از هندلینگ و پایداری بالایی برخوردار است و در این خودرو با استفاده از کویل اوور این هندلینگ چندین برابر شده است و سر پیچ ها با اطمینان هرچه تمام تر می‌توان اقدام به فشردن پدال یا حتی معکوس کردن دنده برای سرعت گیری کرد.

در پایان از آقایان هادی افتخاری و مالک محترم آقای امین متحیر پسند بابت در اختیار قرار دادن خودروشان به تیم خودروبانک جهت تست و بررسی تشکر می‌کنیم.

23 عکس

نظرات کاربران

35 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/11/15
چه خودروی خوبی رو تست کردین، ایول خودروبانک،
ماشین بازهای قدیمی عاشق این هستن، موتورش قابلیت تیون شدن خیلی زیادی داره!
1395/11/15
مقاله خیلی کاملی بود
کاش مدلی رو تست میکردین که موتور هم تقویت شده باشه
1395/11/15
اون بال عقبش رو عشق است.....کل آیرودینامیک ماشین رو برده زیر سوال...هاهاها....
1396/9/22
آون بال عقب باعث ایجاد داون فورس زیادی میشه که برای کسانی که سر پیچ ها تند می پیچن یا اهل لایی کشیدن توی سرعت هستند, بسیار هم مفیده.
1395/11/15
چرا جلوی ماشین تو نصف عکسا پلاک داره تو نصفه بقیه پلاک نداره،یعنی مثلا وسط تست ماشین پاک کنده شده😮😮😮
1398/9/29
اغا چرا اینطوری میکنین هر کی سیویک داره شمارشو بزاره...
1395/11/15
تست فنی و شتاب ؟؟ هیجان ؟؟؟
1395/11/15
آقا خواهشا از این جور ماشینا زیاد بررسی کنید. ما که نه می‌تونیم ماشین وارداتی بخریم نه با اومدن ترامپ دیگه امید تحول خودروسازی برامون مونده حداقل دلمون به تیونینگ این قراضه ها خوش شه.
1395/11/16
تو الان به یه کلاسیک دهه نودی گفتی قراضه؟!
گمونم قیامت نزدیکه!
1395/11/16
یعنی ترامپ گفته ماشین ۱۲۰ ملیونی رو بدن ۲۵۰ ملیون.یا ترامپ جزوه مافیای خودروسازی ماست.اا
1395/11/15
فرمون هیلمن و قالپاق کالسکه ای که انداخته یه جفت چراغ نیسان آبی و آینه بقل رنو 5 هم بندازه دیگه عالی میشه !!!!خز
1396/5/18
دوست عزیز قالپاق نیست رینگه
1395/11/16
اقا دمه مالک گرم انگار ماشین از کمپانی اومده بیرون دست رو داشبوردش بکشی جیغ میزنه, بازم دمش گرم بازم دمش گرم
1395/11/16
با عرض خسته نباشید
مطلبتون خیلی ناقص بود - کاش در مورد تجربه رانندگی بیشتر صحبت میکردین
یا حد اقل شتابش رو میگفتین .
1395/11/17
کاش یه کلیپ از دور گرفتن موتور بزارید. من چشمم اب نمیخوره این تا 8000 و 9000 دور بگیره.
1395/12/24
آقای اخلاقی من همیشه مطالب شما رو میخونم و از طرفدارهای شما هستم می خواستم خواهش کنم از این مطالب بیتشر کار کنید و دوست دارم از نزدیک شمارو ببینم اگر فرصت دارین ((((:
1396/11/12
سلام دوستان خریدار هندا سویک مشکی هستم . ممنون
1398/2/17
من يه سيويك مشكى بسيار سالم دارم و فروشنده ام
1396/11/28
سلام میخواستم بدونم که یه همچین ماشینی تو چه رنج قیمت میشه گیر آورد
1399/1/16
الان حدود ۴۰تا ۱۸۵میلیون!!!
1397/5/19
واقعا آدم لذت میبره ! نگارنده محترم، جان هر کی دوست داری یکم اطلاعات بده راجع به اینکه چجوری میشه این ماشینا رو پیدا کرد، خرید و از هم مهم تر چطوری تیونینگ کرد !؟ کجا انجام میدن این کارها رو!؟ اصلا جای مشخصی داره یا باید خودت بلد باشی، خودت بگردی دنبال قطعات، ببندی رو ماشین !؟
والا من حاضرم یک ماشین قدیمی بخرم تیونینگ کنم و کلی هم خرجش کنم ولی پول پای ماشین ایرانی و چینی ندم ! نگران نباش اگه یکم اطلاعات بدی موجب تعطیلی صنایع خودروسازی کشور نمیشه به خدا ! یکم اطلاعات بده بابا ثواب داره !
1397/5/24
سلام وقت بخیر لطفا یک مکانیک عالی برای سیویک اتومات معرفی کنید
میخوام برای خرید ماشین رو ویزیت کنه
ممنون
1398/1/12
سلام به همگی...
جووووون بااااو خوراکه دریفت و دودکشی
جووووون باااو باهاش برم کلوپ ماشینااا
جووووون باااو آینده هوندا سیویک میخرمش
جووووون باااو با غرش صدا پلیسارو بترسونم
جووووون باااو باهاش برم جاده های شمال بچرخم
اهل دلا اهل ماشین بازا زحمت میکشن واسه ماشیناشون
دمه تک تکتون گررررررم 😘
1398/4/4
دوس خوش ذوق من این ماشین دیفرانسیل جلوعه با چیچیش میخوای دریفت بکشی؟؟
1398/2/5
ماشین های ژاپنی بودن که ماشین های آمریکایی را از دور رقابت خادج کردند و انتقام حمله اتمی را با کار صادقانه و پیشرفت در صنعت از آمریکا گرفته و میگیرند برعکس ما که غرق در محصولات آمریکایی هستیم و مرگ بر آمریکا هم میدهیم لطفا کمی تفکر
1398/2/17
هوندا سيويك مشكى بسيار سالم فروشى ١٢ سال خوابيده!
1398/2/30
خریدارم
1398/3/22
پیام بده خریدارم
1398/5/4
داداش شمارتو لطف کن بگو خریدارم
1398/9/9
سلام.خسته نباشید.مصرف سوختشون چنده،قیمت سیویکتون چنده.برای استفاده خانواده هوندا آکورد خوبه یا سیویک
1398/5/14
داداش شمارتولطف کن بفرس چندسوال درموردخودرو دارم.مرسی
1400/9/11
سلام واقعا این ماشین عالیه دیدم نوشتن دریفت با این ماشین تو حالت عادی نمیشه این کارو کرد چون دفرانسیل جلو هست اما این قابلیتم داره که با کمی دست کاری حالت دفرانسیلشو عوض کرد و دفرانسیل عقب کرد اما فکر نکنم لوازمش تو ایران گیر بیاد تو یوتویوب میتونیین ببینید در اولین فرست من هم همین کارو انجام میدم دارم کارگاه خونگیمو تجهیز میکنم سال دیگه منتظر ویدیو های من باشیو 🙃🙃🙃
1401/10/14
خیلی هم خاص این ماشین خداست خدا
1402/7/18
عالی بود عجب سیویکی جمع کرده و عجب رنگی!
فقط کاشکی فرمونش فاب بود این فرمون مسابقه ای وسط رانندگی تو شهر حس خوبی نمیده فرمون فاب سیویک خیلی قشنگتره!
1402/10/9
سلام دوستان،کسی میدونه هوندا سیویک تسمه تایم پاره کنه سوپاپ کج میکنه یا نه؟