موضوعات داغ

بررسی تخصصی تیونینگ آلفارومئو میتو توسط Novitec در تهران

28 فروردین 1396
عکس نویسنده
محمد حسین اخلاقی
نویسنده و عکاس

مقدمه:

در بخش تیونینگ این بار به سراغ یکی از خودروهایی رفته‌ایم که در سطح شهر آن را کمتر از دیگر رقبایش می‌بینیم. این خودرو به لطف مالک خوش سلیقه‌اش زیر تیغ جراحی رفته و از نظر بدنه و قوای محرکه تغییراتی را تجربه کرده است. خودرو مورد نظر ما آلفارومئو میتو می‌باشد که متعلق به سال 2012 میلادی است و به صورت افترمارکت با استفاده از قطعات شرکت NOVITEC تیونینگ شده و با جثه کوچکش حرف‌هایی برای گفتن پیدا کرده است. در ادامه تمام قطعات به کار رفته را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم چه طور می‌توان از یک خودرو کوچک شهری، یک خودرو سریع و فرز ساخت و در خلال آن با اجزای مختلف این خودرو بیشتر آشنا شویم و نوع کارکرد و تاثیر آنها را بیاموزیم.

معرفی خودرو:

میتو به طور استاندارد دارای یک موتور 4 سیلندر خطی با حجم دقیق 1368 سی‌سی است که از سیستم پر خوران یا توربو شارژ بهره می‌برد. توان این موتور طبق گزارش‌های کارخانه 135 اسب بخار در 5250 دور در دقیقه و گشتاور آن نیز 230 نیوتون متر در دور موتور 1750 دور است. با این حساب آلفارومئو میتو می‌تواند با کمک گیربکس 6 سرعته 2 کلاچه خود شتاب 0 تا 100 را در زمانی در حدود 8 ثانیه ثبت کند. این ایتالیایی زیبا همراه برادر خوش تیپش جولیتا وارد کشور شده و توانسته‌اند طرفدارهای خودروهای خاص را به سمت خودشان جذب کنند.

بدنه:

به سراغ میتو مورد بحث می‌رویم و از نمای بیرونی شروع می‌کنیم. وقتی از رو به رو نگاه می‌کنیم کاملاً اسپرت بودن را در استخوان‌بندی خودرو حس می‌کنیم. در همین حین متوجه کشیده شدن سپر می‌شویم که به قسمت زیرین سپر یک لیپ 3 تکه اضافه شده که در تصاویر شاهد آن هستید. 2 تکه بزرگ در طرفین سپر که تا زیر پروژکتورها هم کشیده شده و در بین آن‌ها یک فضای خالی است که توسط یک قطعه استیل به یکدیگر متصل شده‌اند. همین لیپ سپر باعث عضلانی‌تر شدن و زیباتر جلوه دادن قسمت جلوی خودرو شده است.

با کمی دقت متوجه این می‌شویم که چراغ‌های جلو با نمونه دیگری تعویض شده به شکلی که سطح کاسه چراغ دارای رنگ مشکی است و با چراغ روز یا LED تزیین شده که از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. این قطعه بر عکس تمامی لوازم از برند NOVITEC نبوده و از برند خاصی و معروف دیگری هم نمی‌باشد ولی با این شرایط باز هم اورجینال و وارداتی است.

قاب آینه استیل این خودرو به رنگ کروم آب‌کاری مجهز شده تا با تضاد رنگ‌ها جلوه زیباتری به خودرو ببخشد. در طرفین خودرو زیر درب‌های کشیده‌اش شاهد رکاب‌های جدید هستیم که این بار هم برای زیبایی و عضلانی‌تر نشان دادن خودرو و هم سطح بودن جلو و اطراف خودرو این قطعه نصب شده همان طور که مشاهده می‌کنید قسمت انتهایی آن پهن بوده و به یک باره وقتی که به شیار درب می‌رسد قطرش کم شده و ادامه‌اش به قسمت زیرین درب می‌رود.

رینگ‌های مورد استفاده همانند تمام قطعات از برند معروفNOVITEC است و اندازه و سایز 18 اینچی این رینگ‌ها چشم هر بیننده‌ایی را به سمت خود خیره می‌کند. همچنین این رینگ دارای پهنای 225 میلی‌متری و ارتفاع 4 سانتی‌متری می‌باشد که بزرگ‌ترین سایزی است که می‌توان برای این خودرو استفاده کرد.

در قسمت پشت و زیر سپر عقب خودرو یک دیفیوزر مشاهده می‌شود که به سپر اضافه شده است. دیفیوزر علاوه بر این که به سپر زیبایی و فرم خاصی می‌بخشد، کمک به پایداری و تعادل خودرو هم می‌کند به این صورت که وقتی هوای با سرعت از زیر خودرو عبور می‌کند آن را هدایت و به چرخش در می‌آورد و از پشت خودرو خارج می‌کند.

در همان قسمت چشممان به جمال یک منبع اگزوز استیل خوش فرم با 2 خروجی روشن می‌شود که لوگو یا نماد برند NOVITEC روی آن حک شده است. در ادامه و در قسمت فنی خودرو راجب کیت کامل اگزوز و تغییرات صورت گرفته در این بخش توضیح خواهیم داد.

کابین:

به سراغ کابین خودرو می‌رویم. درست مثل چهره‌اش داشبورد همان طور اسپرت و دوست داشتنی است که به شکل و طرح فیبرکربن بوده است. داخل کابین تغییری نکرده و دست نخورده باقی مانده است. فقط در زیر فرمان یک کلیدی قرار داده شده که مربوط به GP1 می‌باشد که کاربرد این قطعه را هم در ادامه توضیح می‌دهیم.

قوای محرکه:

به سراغ بخش فنی خودرو می‌رویم. درب کاپوت را بالا می‌زنیم و اولین چیزی که نظر ما را به خودش جلب می‌کند (CARBON DYNAMYC AIRBOX) یا کیت هوای آن است که وظیفه آن بالا بردن راندمان و تنفس بهتر خودرو می‌باشد. اجزا تشکیل دهنده آن عبارت است از فیلتر هوای مادام‌العمر و قابل شستشو که داخل یک باکس قرار گرفته است. این باکس هوا از 3 لایه الیاف فیبرکربن تشکیل شده که وظیفه خنک نگه داشتن هوا را در خود دارد. در ادامه این فیلتر و باکس لوله‌کشی استیل را می‌بینیم که مستقیم به توربو متصل شده و هوا با سرعت و تحت فشار به دریچه گاز هدایت می‌شود.

قطعه بعدی که در محفظه موتور دیده می‌شود (POWER JET) یا همان چیپ ECU می‌باشد که محصولی از شرکت NOVITEC است که با نصب و در مدار قرار دادن آن شاهد افزایش قدرت به میزان 25 اسب بخار و افزایش گشتاور تا 40 نیوتن متر هستیم. همچنین از دیگر مزایای آن کاهش مصرف سوخت و از بین بردن تاخیر اولیه موتور است و به راحتی می‌توان آن را از مدار خارج کرد و به طور کارخانه‌ایی از ECU خودرو استفاده کرد. این قطعه مورد تایید و استانداردهای اروپا و به خصوص شرکت آلفارومئو است و هیچ‌گونه عیب و مشکلی در سیستم برق و ECU خودرو ایجاد نمی‌کند.

کمی به عقب باز می‌گردیم. گفته شد در قسمت زیرین فرمان قطعه قرار داده شده به نام GP1 که در این جا در موردش بحث می‌کنیم. همانطورکه می‌دانید پدال‌ها و دریچه گازهای برقی معمولاً یک تاخیر کمی به هنگام فشردن پدال گاز دارد. GP1 یک قطعه الکترونیکی است که در کمتر از 10 دقیقه بر روی خودرو نصب می‌شود و وظیفه‌اش از بین بردن تاخیر پدال گاز است و توسط همان ریموت کنترل زیر فرمان قابلیت تنظیم در 3 حالت خاموش و نرمال و حرفه‌ایی یا رانندگی اسپرت را دارد. یعنی راننده می‌تواند با فشردن دکمه بصورت کامل سیستم را خاموش کند و به رانندگی معمولی بپردازد. همچنین توسط همان دکمه می‌تواند سیستم را در حالت نرمال قرار داده و فقط همان تاخیر پدال گاز را بگیرد. در حالت سوم یا حالت اسپرت دریچه گاز کاملاً حساس و آماده گاز خوردن و باز شدن سریع است که این قطعه هم از نظر استانداردهای اروپا و شرکت آلفارومئو تایید شده و مشکلی در سیستم خودرو ایجاد نمی‌کند.

اما نوبت به سیستم اگزوز خودرو می‌رسد. این قسمت محصولی دیگر از شرکت NOVITEC است که برای موتور 1400 سی‌سی با توان پایه 135 اسب بخاری میتو می‌باشد. این کیت به طور میانگین قادر به افزایش و تولید قدرت از 5 تا 22 اسب بخار طبق گزارش‌های رسیده از طرف شرکت سازنده است. این بخش شامل 4 تکه مجزا از هم است که شامل MID PIPE، FLEXIBLE PIPE، DOWN PIPE، SILENCER است که از قسمت هدرز توربو شروع و به قسمت کاتالیزور و منبع میانی و انباره آخر می‌رسد. این کیت علاوه بر افزایش راندمان و خروج دود سریع و آسان از صدای بم و دل‌نشینی برخوردار است که به هنگام تردد در شهر چشم هر بیننده‌ای را به سمت خودش خیره می‌کند.

موتور خودرو از نظر لوازم اصلی مثل میل‌لنگ و شاتونو پیستون استاندارد و دست نخورده و گیربکس نیز هیچ تغییری پیدا نکرده و از همان نمونه کارخانه‌ای استفاده شده است.

در قسمت تعلیق خودرو از سیستم کمک و فنر کویل اوور مجزا از هم استفاده شده یعنی کمک و فنر روی هم دیگر قرار نداشته و قابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دلخواه را دارد. در این قسمت نیز هم کمک و هم فنر هر دو از برند NOVITEC هستند.

تجربه رانندگی:

سوار خودرو می‌شویم تا شیوه گاز خوردن و شتاب‌گیری آن را بررسی کنیم. وقتیGP1 را در حالتHigh یا اسپرت قرار می‌دهیم و POWER JET را وارد مدار می‌کنیم، خودرو آماده شتاب‌گیری است. تنظیمات اولیه خودرو و کارخانه‌ایی را در حالت اسپرت قرار می‌دهیم و به یکباره پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهیم. خودرو بدون تاخیر و مکث شروع به شتاب‌گیری می‌کند و توربو زیر بار می‌رود. در این موقعیت به صندلی فشرده شده و شاهد شتاب‌گیری بسیار عالی آلفارومئو هستیم. سواری خودرو به دلیل کم بودن ارتفاع آن به سطح زمین و استفاده از سیستم تعلیق اسپرت نسبتاً خشک بوده که این مشخصه همه خودروهای تیونینگ شده است. همین خشکی در سر پیچ‌ها و سرعت‌های بالا کمک زیادی در امر حفظ تعادل خودرو می‌کند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی تخصصی این خودرو و اجزای نصب شده روی آن بپردازیم تا ضمن آشنایی بیشتر با این قطعات، مواردی را پیرامون تیونینگ حرفه‌ای خودرویی چون میتو بیاموزیم.

32 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/1/28
یک تیونینگ استاندارد و حرفه ای . بسیار عالی.
فقط خوب میشد اگه هزینه ای که این تیونینگ برای مالک خودرو داشته هم ذکر میکردین.
1396/1/28
هزینه و میزان افزایش شتاب!؟؟؟
1396/1/28
عالی بود
اگر امکانش هست حدود قیlت قطعات اضافه شده رو هم بگین که افرادی که دنبال تیونینگ هستند بتونند یه براورد قیمت هم داشته باشند
1396/1/28
فکر کنم آخر مقاله درست بسته نشده، شتاب چقدر بهبود یافت؟
در مورد حدود هزینه ها هم صحبت بشه ممنون میشیم.
1396/1/29
داخل کابین رو فرمون و یه جاهای دیگه پلاستیکه خیلی خوشم نیومد ظاهر فیبر کربن رو هم خراب کرده.
اما طراحی خارجی بیسته بیسته