موضوعات داغ

هیوندای سوناتا YF بخرم یا تویوتا کمری؟

2 اردیبهشت 1396
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده و عکاس

مقدمه

سالهای سال بود که تنها رقبای تویوتا کمری را هوندا آکورد و یا نیسان آلتیما تشکیل میدادند، اما این ژاپنی خوش سابقه در دو سه نسل اخیر خود با رقیبی بسیار جدی به نام هیوندای سوناتا مواجه شده است. در سالهای اخیر سرعت پیشرفت کره ای ها آنقدر زیاد شد که در برخی بازارها گوی سبقت را از رقبای ژاپنی و امریکایی ربوده و به موفقیت های بسیاری دست یافتند. قطعا استفاده از افراد مشهور و متخصصی نظیر پیتر شرایر در بخش طراحی کیا هیوندای در دستیابی به این موفقیت تاثیر زیادی داشته است. در بازار ایران نیز کره ای ها حضور کاملا موفق تری نسبت به ژاپنی ها دارند که البته بخش اعظم این موفقیت را مدیون قیمت مناسب تر و امکانات رفاهی بیشتر خود هستند. امروز در خودروبانک دو سدان پرفروش از شرق آسیا یعنی سوناتا نسل ششم و کمری نسل هشتم را در برابر هم قرار دادیم تا ببینیم این دو مدعی چه برای رقابت با یکدیگر چه چیزی در چنته دارند.

سوناتا YF، مدعی کره ای

هیوندای سوناتا YF ششمین نسل از این خودرو به شمار می‌رود و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ روی خط تولید هیوندای قرار داشت. طراحی هیوندای سوناتا YF رگه هایی از مرسدس بنز CLS را با خود به همراه دارد که این تشابه سبب شد تا در ابتدای ورود به بازار لقب CLS کره ای را بخود بگیرد. سقف خودرو دارای حالتی کمانی بوده و با شیب تندی به صندوق عقب می رسد. در بخش جلویی خودرو جلوپنجره ی بزرگ کره ای بارزترین مشخصه ی سوناتا است که کمی به محصولات فورد نیز شباهت دارد اما این شباهت در همانجا و با رسیدن به چراغ های جلو به پایان می رسد. طراحی چراغ های جلو و عقب سوناتا نیز زیبا و متناسب است و نمی توان ایرادی از آن ها گرفت. کابین سوناتا دارای طراحی جوان پسند و اسپرتی است. داشبورد و فرمان دارای یک حالت X شکل هستند و اصول ارگونومی نیز در داخل کابین رعایت شده است. طراحی نشان دهنده های سوناتا به وضوح بهتر از کمری است و از دو استوانه تشکیل شده است. اما یک ایراد بزرگ در کابین سوناتا وجود دارد و آن کیفیت مواد بکار رفته است. مخصوصا سوناتای مورد آزمایش دارای تریم مشکی-کرم کابین بود و ضعف کیفی پلاستیک های داخل کابین آن بیشتر به چشم می آمد.

خودروهای کره ای در بازار ایران با بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی خود عرضه می شوند و اینجا نیز سوناتا هر چند از گونه‌ی فول نبود اما همچنان در وضعیت بهتری نسبت به کمری قرار دارد. امکانات رفاهی سوناتا شامل، صندلی های چرمی مجهز به گرم کن، سقف پانوراما، شیفتر دنده پشت فرمان و حافظه برای صندلی راننده است، که هیچکدام در کمری وجود ندارند. در بخش ایمنی نیز هرچند هر دو خودرو توانسته اند از موسسه ی NHTSA امریکا پنج ستاره ی ایمنی دریافت کنند اما سوناتا در این بخش امتیازات بیشتری دریافت کرده است. سوناتا بصورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری مجهز است و شش عدد ایربگ دارد و این در حالی است که ایربگ جانبی و سیستم کنترل پایداری در کمری نسل هشتم بصورت آپشن عرضه می شود. البته سیستم کنترل پایداری از سال ۲۰۱۴ بصورت استاندارد روی کمری قرار می گیرد.

سوناتا YF در بازار ایران با پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی با حجم ۲.۴ لیتر عرضه شد. این پیشرانه از سری موتورهای چهار سیلندر هیوندای به نام تتا است که حاصل همکاری هیوندای با کمپانی های کرایسلر و میتسوبیشی تحت عنوان آلیانس جهانی موتور است. ضریب تراکم این موتور ۱۰.۵ به ۱ است و توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتون متر را دارد. این موتور از نوع DOHC بوده که به معنای وجود دو میل سوپاپ در بالا است. سوناتا از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ ها روی میل سوپاپ هوا بهره می برد. تمام سیستم تایمینگ این موتور ساخت کمپانی مشهور بورگ وارنر است. بلوک موتور سوناتا کاملا از آلومینیوم ساخته شده و برای دستیابی به استحکام بالا، در تولید آن از روش ریخته گری تحت فشار یا اصطلاحا دایکستینگ استفاده شده است. برای کاهش لرزش ها در این موتور از یک شفت بالانسر نیز بهره گیری شده است. مانیفولد دود سوناتا نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. نرم افزار مورد استفاده در ECU موتور تتا نیز ساخت کمپانی آلمانی زیمنس است و EMS II نام دارد.

نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته ی خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. عملکرد موتور و گیربکس برای یک استفاده ی روزمره مناسب و قابل قبول است و تعویض دنده ها به نرمی و در آرامش کامل انجام می گیرد. اما نباید انتظار زیادی از سوناتا داشته باشید چون گیربکس سوناتا گاهی به فرمان راننده چندان اهمیتی نمی‌دهد و فرامینی را که از طریق شیفترهای پشت فرمان به آن می‌دهید را اجرا نمی کند.

سیستم تعلیق سوناتا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است. هندلینگ سوناتا نسبت به کمری در وضعیت پایین تری قرار دارد ضمن اینکه در زمینه ی نرمی سواری نیز این کمری است که سواری نرم تری را ارايه می‌دهد. اما اگر خیلی اهل فشار آوردن به خودرو نباشید هندلینگ سوناتا رضایت شما را جلب خواهد کرد به خصوص اینکه سیستم کنترل پایداری نیز در مواقعی که احتمال از دست رفتن کنترل خودرو وجود داشته باشد به کمکتان می‌آید. فرمان خودرو نیز نرم و دقیق بوده و اطلاعات خوبی را از سطح مسیر به راننده منتقل می‌کند.

سوناتا از لحاظ ابعاد دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4820، 1835 و 1470 میلی متر است با وجود داشتن فاصله ی محوری بیشتر (2795 میلی متر در مقایسه با 2775 میلی متر در کمری) اما در بحث فضای سر، سرنشینان عقب سوناتا به دلیل فرم سقف دارای فضای کمتری در بالای سر نسبت به کمری هستند. اما فضای پای مناسبی در اختیار سرنشینان است.

کمری، ژاپنی خوش سابقه

سوناتا و کمری در بخش طراحی بدنه از دو زبان کاملا متفاوت استفاده می کنند. در سمت مقابل سوناتا، کمری با طراحی محافظه کارانه و اصطلاحا شارپ خود قرار دارد. بر خلاف سوناتا که خطوط منحنی حرف اول را در بدنه ی آن می زنند در تویوتا کمری به وفور از خطوط تیز و زوایای تند استفاده شده است. طراحی ظاهری سوناتا طرفداران بیشتری دارد و بروز تر از کمری به نظر می رسد اما در دراز مدت این تویوتا کمری است که با طرح ساده تر خود، دیرتر مالک خود را خسته خواهد کرد.

ابعاد خارجی کمری در طول ، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل 4850، 1820 و 1470 میلی متر است. طراحی داخلی تویوتا کمری همانند بیرون آن ساده است و تقریبا نکته ی خاصی در مورد آن وجود ندارد اما ایرادی نیز نمی توان از آن گرفت تنها نکته ای که به نظر نگارنده در کمری می توانست بهتر باشد طرح بیش از اندازه ساده ی نشان دهنده ها است. در مقابل، در هر صورت نگاهی به خیابان ها به شما نشان خواهد داد که کدام طراحی مقبولیت بیشتری بین خریداران دارد و این سوناتا است که توانسته علاقه مندان بیشتری را جذب خود کند. کمری هر چقدر در طراحی از سوناتا عقب تر است اما در بخش متریال این ضعف را جبران کرده است.

قبلا در مقاله ی تست تویوتا کمری به معرفی بخش های فنی این خودرو پرداخته ایم که اینجا نیز به آن موارد اشاره خواهیم کرد. موتور تویوتا کمری نسبت به سوناتا دارای جدود صد سی سی حجم بیشتر است که همین حجم بیشتر سبب شده تا قدرت و گشتاور بیشتری به میزان ۱80 اسب بخار و ۲۳۵ نیوتون متر را تولید کند. از مزایای موتور کمری نسبت به موتور سوناتا به جز قدرت و گشتاور بالاتر باید به دوام و طول عمر بیشتر و همچنین استفاده از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود را نام برد. کمری در هنگام رانندگی در مقایسه با سوناتا کاملا گوش به فرمان بوده و عملکرد مجموعه ی موتور و گیربکس در کمری اسپرت تر از سوناتا است و در تست درگی که بین دو خودرو انجام دادیم کمری توانست سوناتا را شکست دهد که البته در سرعت های بالاتر این اختلاف محسوس تر است. گیربکس کمری در مقایسه با سوناتا بیشتر به فرامین راننده عمل می‌کند و این نیز از عواملی است که لذت رانندگی با کمری را بیشتر می‌کند هر چند بخشی از این لذت بلافاصله و با دیدن طراحی بیش از اندازه ساده‌ی نشان دهنده‌‌ها از بین می‌رود. پاشنه‌ی آشیل کمری اما کمبود امکانات رفاهی در برابر بهای پرداختی آن است که ضعف بزرگی برای این خودرو به شمار می‌رود. اگر اقدام به خریداری یک سوناتای فول کنید گرمکن جلو و عقب، سقف پانوراما، سردکن جلو، تودوزی چرمی و دنده ی پشت فرمان را خواهید داشت که هیچ یک از این موارد در کمری به چشم نمی خورند. کمری حتی دارای پوشش چرمی صندلی هم نیست گرچه پوشش مخملی با کیفیت آن برخی مزایا را با خود به همراه دارد اما در این رنج پرداختی خریداران معمولا به تودوزی چرمی علاقه دارند. البته در عوض کمری لذت سواری بیشتری را در پس این ظاهر ساده‌ی خود دارد و در نبود رقیبی قدری چون مزدا ۶ در بازار کشور و همچنین اگر هوندا آکورد را فاکتور بگیریم باید گفت که هندلینگ و سواری کمری در این سگمنت بسیار خوب و رضایت بخش است و به نوعی باید گفت که کمری توانسته تعادل بهتری را در بخش توانایی های حرکتی خود ایجاد کند.

در بحث مصرف سوخت نیز دو خودرو نتایجی بسیار نزدیک به هم دارند اما کمری با اختلاف بسیار کمی مصرف کمتری از سوناتا دارد که به نظر نگارنده دلیل آن را باید در وجود سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ برای سوپاپ دود دانست که به موتور کمری اجازه می دهد کنترل دقیق تری را روی راندمان خود داشته و علیرغم حجم بیشتر سوخت کمتری از شما طلب کند.

نتیجه گیری

با نگاهی به وبسایت های فروش اتومبیل می توانید ببینید که یک کمری بسته به کارکرد و تیپ قیمتی بین ۱۳۵ الی ۱۶۰ میلیون تومان و سوناتا نیز قیمتی بین ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیون دارد که تا اینجای کار همه چیز به نفع سوناتا پیش رفته است. در این مقایسه قصد نداریم خودرویی را به عنوان برنده و یا خودروی برتر معرفی کنیم چون خریداران باید بر اساس نیازها و انتظارات خود به دنبال این دو خودرو بروند. اگر خودروی دست دوم مطمئنی را برای استفاده ی طولانی مدت می خواهید و امکانات رفاهی و طراحی اهمیت چندانی برای شما ندارند و در عوض بخواهید خودرویی با قابلیت حرکتی بهتر را داشته باشید کمری ماشین شماست، اما اگر ارزش در برابر بهای پرداختی، امکانات رفاهی، طراحی و در انتها بازار دست دوم بهتر مد نظر باشد یک راست به سراغ سوناتا بروید. در پایان ضمن تشکر از مالکین محترم خودروها آقایان علیرضا دلجویی و امین حیدر زاده و همچنین از آقای افشین نیکوبخت که هماهنگی تست را انجام دادند، توجه شما را به جدول مشخصات دو خودرو جلب می کنیم.

مشخصات فني
مدلهیوندای سوناتا YFتویوتا کمری
پيشرانهچهار سیلندر خطیچهار سیلندر خطی
حجم موتور2395 سی سی 2494 سی سی
حداکثر قدرت177 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه180 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور228 نیوتون متر در 4000 دور بر دقیقه235 نیوتون متر در 4100 دور بر دقیقه
شتاب رسمي10 ثانیه 9.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي8 لیتر در هر صد کیلومتر7.8 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1451 کیلوگرم1470 کیلوگرم
قيمت110 الی 140 میلیون تومان130 الی 160 میلیون تومان

59 عکس

نظرات کاربران

85 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/2/2
به شخصه تجربه رانندگی با دوتاشون رو داشتم
سونوتا 2013 رو وقتی باهاش رانندگی کردم از داشبورد صدا میومد و از سان روف هم صدای باد میومد کف ماشین هم در صورت 4 سرنشینه بودن در حد آزار دهنده ای گیر میکرد ولی ماشین بسیار زیبا و جاداری بود و از نظر امکاناتی کامل بود و مدلی که من داشتم دنده پشت فرمونم داشت
اما در مورد کمری باید بگم که در حد آزار دهنده ای آپشن نداره مگر اینکه مدل سوپراسپشیال باشه ارتفاع ماشین هم کمی پایینه ولی از سونوتا بالاتره ولی از نظر فنی فوق العاده
من تو رانندگی بی ملاحظگی زیاد میکنم و برام کمری به مراتب خیلی بهتر بود باور کنید دوستان اون آپشن هایی که ماشین های هیوندای یا کیا دارن سالی یه بار هم به کارتون نمیاد
والسلام
1398/1/25
اره سانروفش واسه ی من هم صدا میداد ولی بهد مدتی قطع شد
1396/2/2
تویوتا به 500cc حجم موتور بیشتر فقط 3 اسب بخار قدرتش بیشتره ! واقعا هیوندای سونوتا Yf یکی از بهترین ماشین های بازاره در برابر قیمتی که پرداخت میکنی
1396/2/2
با وجود حجم موتور بالاتر و توان بیشتر مصرف سوخت کمتری داره.
1396/2/2
کمری 100 سی سی حجمش بیشتر از سوناتاس
اونجا اشتبا نوشته چون سوناتا 2400 سی سی حجم داره
اما در عمل کمری با موتور 4 سیلندر 2500 سی سی در حد یه ماشین مثل ازرا گرنجور با موتور 6 سیلندر 3000 سی سی زور داره و اصلا قابل قیاس با اپتیما و سوناتا نیس
1396/2/2
دوست عزیز مهم اینه که شتابش بیشتره ، مصرفش کمتره باز با حجم بالاتر ، سواری بهتر ، همه چیز بهتر
از همه مهتر حس پلاستیک کهنه و گاری بهت دست نمیده
دوست عزیز شما ماشین و تو عکس دیدی فک میکنی خیلی ماشین خوبیه ، در و باز کنی بشینی توش هر چی تو ذهنت بوده میپره !!!!!
1396/2/2
جناب zak جهت اطلاعت اختلاف حجم دوتا موتور 99cc
سواد نداری که نظر الکی میدی
پیشنهاد میدم بری از اول دبستان مجدد شروع کنی درس بخونی دیپلم که گرفتی بعدبیا نظر بده
1396/2/2
ماشالله مهندس ....دمت گرم خیلی حالیته :))))
1396/2/3
من میخوام تورو به عنوان کارشناس عنفورماتیک استخدام کنم.
1396/2/9
navid جان از گوگل سرچ کردی متوجه شدی ؟؟ بنده خودم میدونم حجم موتور این ماشین ها چقدره پس چرت و پرت نگو نظر دادم ببینم فوضولش کیه که پیدا کردم و حامی جان اگر یه کارشناس ععنفورماتیک تو دنیا باشه اون تویی عزیزم که PHD گرفتی پس حرف مفت نزن
1398/12/6
خیلی بی ادب تشریف دارین
1396/2/2
بعد از پنچ شيش سال سال كاركرد هم آيا سوناتا از نظر صداي اتاق و كيفيت كابين در مقابل كمري حرفي براي گفتن داره؟
ماشين هاي كره ايي با تمام آپشن ها و ظاهر دلفريبشون پس از گذشت چند سال با هزينه هاي نگهداري سرسام آور و عجيب و غريبي همراه هستن
كيفيت و هندلينگ بالاي محصولات ژاپني در برابر ظاهرشلوغ و اغواگرايانه ي كره ايي ها
انتخاب با شماست...!
1396/2/3
اخوی مگه چندتا سوناتا داشتی . مگه چندتا سوناتا عوض کردی که اینقدر با اطمینان حرف میزنی . مگه چندتا سوناتا تا حالا تو جاده دیدی مونده باشن . زشترین کار اینه که بخوای با تحقیر نظر دیگران نظر خودتو تایید کنی .
1396/5/16
سلام.
اولا 11سال سوناتا دارم 217000تا کارکرده و اصلا مشکل ندارم...
دوما از کی تا حالا اپشن های ایمنی و پایداری اغواگرایانه شده..ها
سوما کسی که کره ای داشته میدونه کره ای چی وقتی سر پیچ ماشین از دستت در رفت این esp که ب کمکت میاد نه کیفیت دکمه های رو فرمون...خخخ
1396/2/2
من ي بار تويه اين سوناتاها نشستم بخدا قسم سواريه ماشين كپه ٤٠٥ بود ماشين به شدت مي كوبيد و اگه رؤيه قسمت هايي كه اسفالت خراب و تيز مانند بود كمي تند مي رفتيم سر و صداهاي بسيار عجيب و بد جوري از تويه قسمت داشبورد و اتاق ماشين شنيده مي شد ماشينم ١٠٠تا كار نكرده بود هنوز....ماشين هم به شدت تنبل بود و واقعا وقت شتاب گيري جون مي كند تا رَآه بي افته....قبل از سوار شدن به اين ماشين خيلي تصور بهتري نسبت بهش داشتم اما بعد سوار شدن ديگه اون تصور قبل رو نداشتم نسبت بهش،...با توجه به تجربه رانندگيه ٢ روزه اي كه با كمري داشتم كمري رو گزينه ي بسييييار بهتري مي دونم و به نظرم فرقشون مثل پرايد و زانتياس
1396/2/2
عه؟ پس عکس های موتور کمری کو؟
1396/2/2
چیزی که میدونم اینه که با خرید تویوتا کمری کسی پشیمون نمیشه
ولی با خرید سوناتا احتمال پشیمونی وجود داره
1396/2/2
ماشینای تویوتا و لکسوس اصلا افت قیمت ندارن و همیشه گرون تر و گرونتر میشن از لندکروز تا یاریس و لکسس های مختلف و با قیمت گرفتن در بازار متوجه افزایش قیمت زیادشون میشیم و همیشه سوده خریدشون
1396/2/2
به طور کلی رابطه ی تعرفه هایی ک وجود داره رو با خودروسازای داخلی میشه تشبیه کرد به نعره خری که کاری واسه در آوردن خرج زندگیش نمیکنه و خرج زندگیش رو پدر گرامی(دولت) میپردازه
1396/2/2
ایرتویا موفق نشد سری جدید کمری رو وارد کنه و پول کسایی که ثبت نام کرده بودن رو پس داد یعنی کلا کمتر از ۱ سال سری هیبرید وارد شد با توجه به تعداد کم کمری هیبرید قطعات به سختی پیدا خواهد شد
1396/2/2
کاری به هیوندای ندارم و نظری هم در مورد این مقایسه ندارم، اما دوستانی که ""صرفا"" بر اساس کشور سازنده در مورد ماشین ها نظر می دن لطفا خودشون رو ماشین باز ندونن.
1396/2/3
صرفا از روی هرچیزی حساب کنیم کمری سره
1396/2/2
سلام خسته نباشين بابت جمع آوري مطالب خوبتون
ميخواستم فقط اين مطلبو بهتون يادآوري كنم كه موتور سوناتا از سال 2009 به بعد كه فيست ليف كوچكي روش انجام شد موتورش هم داراي دو ميل سوپاپ هم واسه دود و هم واسه هوا شد كه اين موتور از اين به بعد روي ماشين هاي كيا و هيونداي نصب شد مثل اپتيما ، پس خواهش ميكنم براي دادن اطلاعات درست به مخاطبين اين مطلبو تصحيح كنين ، با تشكر
1396/2/2
من به دور از هرگونه تعصب طرفداری برند پرستی و ... عین واقعیت میگم
قیل از عید می خواستم ماشین تهیه کنم ، یکی پیشنهاد یه yf 2014 داد ، تو مارون 20000 کار واقعی
فقط برای تست سوار ماشین شدم ، کیفیت داشبورد واقعا پایین بود ، خیلی پایین بود
صدای موتور حتی با رانندگی آهسته و دور موتور پایین زیاد بود
واقعا به هیچ کس پیشنهاد نمیکنم دوره وای اف بره
نمگم ژاپمی بخر و ...
ولی وای اف اصلا نه ، تو کره اپتیما بهتره
1396/2/2
سوال داره ؟ 100 درصد کمری !!
1396/2/2
140 میلیون بدی سوناتا بعد گیربکس به دستورت اهمیت نده ... خخخخخ
ولی بجاش گرمکن صندلی داره سرما نمیخوریم
1396/2/2
من نميدونم دوستاني كه سوار ماشين ها نشدن چطوري نظر ميدن !!!
من به شخصه سوناتا yf 2014 فيس ليفت و كمري هيبريد 2016 را داشتم و نظرمو مينويسم
كيفيت داخل كمري نزديك ٤٥ درصد بهتر از سوناتا
نرمي كمري به دليل رينگ 17 نسبت به رينگ 18 سوناتا نرمتر
ارتفاع هر دو ماشين به شدت پايين و ازار دهنده هنگام سرنشينان زياد و وضعيت بهتر كمري
به دليل سقف پاناروما سوناتا صدا از سانروف مياد كه حتي تو bmw هم هست
گيجي فرمان و پيش از اندازه نرم در سوناتا كه خيلي بد بود
قدت موتور سوناتا نسبت به وزنش سنگينش كمي ضعيفه ولي شتابش راضي كننده است . كمري هم كه هيبريد هستش و قضيش متفاوته
ولي سوناتا واقعا نسبت به قيمت كه اون زمان ١٤٠ ميليون فولترين آپشنش را خريدم عالي بود .
1396/2/3
واقعا کمری سر تره، ولی خداوکیلی 45درصد رو از کجا حساب کردی ؟!!! چرا 40درصد نه؟ چرا 50 درصد نه؟ چرا 45درصد؟
1396/2/3
من کاری ندارم که چی خوبه ، چی بد. فقط به من بگو چطور به عدد 45 درصد رسیدی؟ چه جوری حساب کردی که شد نزدیک 45 درصد؟ یعنی اینقدر تو مغزت دقیق حساب میکنه که اعشارشم بهت میگه و تو رندش میکنی میگی نزدیک به 45 درصد؟ احتمالا 44.78 بوده!!!!!!
1396/2/3
دوستان
منظور من اینه که کیفیت داخل کمری تقریبا نزدیک به نصف از سوناتا بهتره که اگر نصف را حساب کنیم میشه 50 درصد پس عدد 45 درصد برای نشان دادن تفاوت منطقی هست.
بعدشم گیربکس سوناتا تمایل عجیبی به معکوس کشیدن داره به یاد دارم که در تبریز یک جای جاده سر بالایی بود که داشتم با 110 تا میرفتم و میخواستم سرعت را بکنم 112 با فشار خیلی کم روی گاز ماشین معکوس میکشید در صورتی که لازم نیست البته با دنده پشت فرمان و استفاده از حالت دستی قدرت واقعی سوناتا مشخص میشه که من با این دنده پشت فرمونش خیلی حال میکردم و احساس ماشینی مثل agera را در فیلم need for speed داشتم و یک چیزیش که خیلی رو اعصاب بود اینه که ماشین روی رد لاین که روی 6500 دور هست اصلا نمیومد و همیشه در حداکثر فشار روی 6000 دنده عوض میشه (به دلیل استهلاک کمتر)
موفق باشید
1396/2/4
آقای کیوان احساستون در مورد ماشین agera تو فیلم need for speed باعث شد من حسابی بخندم، ممنونم ازت هم به خاطر اون 45 درصد هم بخاطر agera ، شاد شدیم
1396/2/2
خیلی خوب بود ولی چرا این قدر از داخل کمری کم عکس گرفتید
1396/2/2
تا رینج 2500 سی سی هیچ ماشینی با موتور تنفس طبیعی به گرد پای کمری هم نمیرسه
تویوتا بهترین پکیج از موتور و گیربکس رو داره و به همین خاطر واقعا لذت رانندگیش بالاس چون شتاب و قدرت فوق العاده ای داره
تو این رینج قدرتمندترین موتور و گیربکس رو داره و گیربکس اتوماتش واقعا حرف نداره
کمری ماشین واقعا چون قدرت فوق العاده و شتاب عالی داره و واقعا دوست داشتنیه
1396/2/2
با سلام بنده مدت 3 سال است کمری مدل 2011 دارم. اولا صدای موتور به دلیل تنظیم هوشمندانه دنده بر اساس سرعت خودرو، در داخل کابین بسیار کم و شاید صفر باشد و فقط صدای لاستیک ها به گوش می رسد. دوما گیربکس کمری آنقدر سریع و هوشمندانه به درخواست راننده پاسخ میدهد که فکر نکنم نیازی به دنده پشت فرمان داشته باشد و یا حتی بخواهی دنده را بصورت دستی عوض کنی. مصرف سوخت عالی ( 7.5 در جاده )، هزینه نگهداری بسیار کم، شتاب عالی حتی در سرعت های بالای 140 و در یک کلام، کمری همیشه از ابهت خاصی بین مردم برخوردار است و نظر هر بیننده ای را به طرف خود جلب میکند.
1396/5/16
سلام ...
کمری واقعا خوبه
اما سوناتا از نظر من بهتره
ولی گیبکس سوناتا یچیز دیگست باید حتما امتحان کنید یادمه توبزرگراه با نزدیک720تا سرعت حرکت می کردم (یکم شلوغ بود) یه فاصله ی زیادی با ماشین روبهروم داشتم خواستم فقط یکم گاز بدم ولی ماشین با همون نیش گازم معکوس کشید و ان چنان شتابی پیدا کرد که نزدیک بود بزنم به جلویی...
1396/2/2
تویوتا یه چیز دیگست...100در100کمری مدل 2005هم باشه بهتره تا سوناتا
نمیگم سوناتابد هست خیلیم خوبه ولی کمری چیز دیگه ای هست
1396/2/3
همین کمری مدل سوپر اسپشیال (SPL) هم داره که امکاناتش کامله . . . تودوزی چرم فوق العاده باکیفیت، گرمکن صندلی، ماساژور صندلی، دنده پشت فرمون، زنون و چراغ شور و جالب تر از همه "هدآپ دیسپلی" ... رینگاش بزرگتره و سپرش قشنگ تر از این مدلی که تست کردید.
1396/2/3
قاتل بي رحم اين سگمنت فقط مزدا ٦ عه كه به لطف مافياي دوستان وارد نميشه.وگرنه كي ميدونست كه ديگه فروش اپتيما و سوناتا و كمري و تليزمن چجوري كله پا ميشد.مزدا ٦ = كيفيت ژاپني،زيباييه كره اي
1396/2/3
دوستان امکانات رفاهی و زیبائی دراین سالها مهمه یکی از دوستان از اینکه سوناتا گرمکن داره میخندید گرما و سرما صندلی ها خیلی مهمه ۱۴۰ تا ۱۶۰ میلیون مگه شوخی پول زیاد دادی که امکانات کامل باشه گر چه این دست دوم ها انور آب ده هزار دلار بیشتر نیست پس اپشن بسیار حیاتی و مهمه
1396/2/3
بعد از تجربه رانندگی با هر دو ماشین
100% کمری انتخاب بنده هست
واسه من مهمترین فاکتورها واسه خرید خودرو مورد علاقم هندلینگ و مهمتر از همه بی صدایی داخل کابین می باشد
هندلینگ رو تا حدودی می تونید تو سوناتا پیدا کنید ولی همه ماشینهای کره ای از سیستم تعلیق خشک رنج می برن کافیه فقط تو یه مسافرت عقب بشینید تا دل و روده آدم از ین کوبش کره ها بریزه بیرون
نمره تعلیق همه کره ها 00000000000000000000000
مطلب بعدی هم که دوستان هم اشاره کردن لاق و لوق پاناروما وای اف هستش
خودرو میان رده عمری اول تویوتا بعد رنو
به تجربه میگم تویوتا و رنو ماشینه خرکارین داخل کابینشون هم تو همه مدلاش از ارزانترین تا گرانترین کیپه کیپه
1396/2/3
از همین رنو گفتنتون معلومه ال ممد سوارین..
1396/2/15
در جواب ابولفضل...همون ال 90 خدایی از همه داخلیا بهتره و بی دردسرتره...من تقریبا همه داخلیا رو داشتم و تنها ماشینی که واقعا میشه اسمشو ماشین گذاشت تو داخلیا همین ال90...در مورد موضوع مقاله مسلما انتخاب من هم تویوتاست به دلیل دوام بالاتر سواری نرم تر و بی دردسری...تووی دبی تاکسی همین مدل کمری تو 3 سال 700 هزار کارکرده..بخاطر 3 شیفت بودن تاکسیای دبی یعنی تقریبا خاموشی نداشته و هنوز توش میشینی انگار نوه
1396/5/16
سلام
اولا ایول به کسایی که حتی کره ای سوار نشدن ولی همینکه یجا از کره ای ها بد میگن سریع میان لایک رو میزنند (همینجوری بدون اطلاع)
دوم اینکه سوناتا های قدیم از نظر نرمی و سکوت شاهکار هستند اینو هرکی که سوار شده میدونه و ...
اینم بگم که من ماشین ندیده نیستم و از ماشین ژاپنی وچینی کره ای و انگلیسی هم داشتم..
تویتاکمری 2017 کرولا2017هم سوار شدم ..(خواستم بگم که فکر نکنید ندید پدیدم..)
1396/2/3
ببینید دوستان یه بحثی که کسی کمتر توجه میکنه اینه که اصلا بیاید توجه کنید کره ای ها چجوری به اینجا رسیدند
جواب: مدریت فوق زیرکانه
یعنی اینکه اینا اومدن با سلاح اپشن در کشورهای جهان سوم مثل ایران با قیمت ارزونتر، طراحی فانتزی ولی با ماندگاریه ۲ ساله اسم و رسم واسه خودشون درست کردن
حالا این سلاح ها در اروپا و امریکا جواب نمیداد پس چاره چیه؟؟؟
جواب: اومدن در اروپا و امریکا با ایجاد اسان ترین و راحت ترین شرایط فروش بدون بهره و گارانتی طولانی تر از همه کمپانی ها واسه خودشون بین قشر کم درامد مشتری پیدا کردن
من انگلستان هستم، اینجا مشتری هیوندا و کیا دو قشر هستن ۱ قشر کم درامد ۲ قشری که فقط دنبال ماشین با شرایط فروش اسون و گارانتی طولانی هستن (حالا شنیدم بعضیا میگن کره از بس به ماشیناش مطمعنه گارانتی طولانی میده ولی خیر اصلا اینجور نیست و کمپانی فقط واسه حفظ اسم و رسم و جذب مردم زیر بار این هزینه میره)
اینجا امثال این کمپانیا هر جور که شما تصمیم بگیرید بهتون ماشین میدن یعنی شما تعین تکلیف میکنید با چه شرایطی ماشین میخرید نه اونا
در ضمن پول زیادی خرج تبلیغات کردند و هنوز ادامه داره، یه مدت تو لندن انقدر تبلیغ هیوندا رو در و دیوار، اتوبوس تاکسی و... بود که حال ادم دیگه به هم میخورد
حالا نتیجه این مقایسه:
راستش به نظر من این مقایسه در ایران با اروپا و امریکا فرق خواهد داشت چون تو ایران مردم عاشق سقف پانوراما هستن این مقایسه حدود ۶۰ به ۴۰ درصد به نفع کمری تموم میشه
ولی در کشور توسعه یافته بدون شک این مقایسه با بیش از ۹۰ درصد به نفع کمری خواهد بود
موفق باشید
1396/2/3
اول میگه عمر دو ساله بعد گارانتی طولانی. چرت پرت
1396/2/3
من 4 سال انگلستان درس خوندم خط به خط کامنتت چرت و پرت بود!!!!در و دیوار تبلیغ هیوندایی؟؟؟؟خخخخخخخخخ
1396/2/5
همنچین میگه قشر کم درامد و متوسط انگار کمری رو قشر پر درامد و لاکچری هاش میخرن
1396/2/3
ممنون ازین مقاله
تویوتا خوبه ولی دوستان توجه کنن قیمت خیلی مهمه
کمری کنترل پایداری نداره؟!
تویوتا بلده آپشن بذاره ولی تو لکسوس همه اینارو ارائه میده
هیوندا تو آمریکا تونسته بازار داشته باشه(حالا به هر روش) چیزیکه رنوی اروپایی هم نتونسته
در مورد طراحی سوناتا هم چرا میگن زودگذر؟! نمای جلوی گرنجورم خیلی شبیه سوناتاس یا مگه بنز cls الان از مد افتاده؟!
در کل خیلی پول باشه آلمانی کمتر باشه ژاپنی یه کم کمتر هم کره‌ای
1396/2/3
متاسفانه تو فضای مجازی یه عده بدون داشتن ذره ای تجربه و صرفا بر اساس سلیقه و تعصب نظرات مسخره میذارن!
بنده سوناتا yf داشتم و حدود 120هزارتا هم باهاش رانندگی کردم قبلا هم کمری مدل 2009 داشتم.
بعد از 120 هزارتا اصلا و ابدا اتاق سوناتا سر و صدایی نداشت و جز یه باتری هیچگونه خرجی واسه من نداشت!! دوستان یه جوری از سوناتا حرف میزنن انگار در مورد سمند دارن میگن!!! خواهشا پرت و پلا نگید اگر کسی هم میخوات بخره تو بازار تا دلتون بخواد سوناتا هست و میتونید تست کنید تا متوجه پرت و پلا گفت 4 تا بچه تو فضای مجازی بشید!
شخصا بعد از 120هزار کیلومتر رانندگی با سوناتا فهمیدم واسه چی قابلیت اطمینان سوناتا در سال 2015 در جی دی پاور بالاتر از کمری بود چون عملا با کمری قبلی که داشتم در دراز مدت تفاوت کیفیتی نداشت! بخصوص از نظر فنی. درسته جنس مواد به کار رفته در کابین کمری بهتر از سوناتا هست ولی اینجوری نیست که سوناتا سر و صدا داشته باشه! در عوض ظاهر و امکانات بهتر و بازار بهتری.
خواهشا به جدتون قسم اگر تجربه ندارین رو هوا و بر اساس تعصب و سلیقه کامنت نذارین!!!!!!!!!!!!!!!
1396/2/5
نظر منصفانه ای بود
1396/2/3
در جواب ابوالففضل
شکر خدا سوار باشیم یا پیاده
اصالت و ادب داریم تا به نظر دیگران احترام بزاریم

آدمی گر بی ادب است آدم نیست
فرق بنی آدم و حیوان ادب است


اگر شما از فکر ال نود سوار شدن من لذت می بری فک کن من ماشین هم ندارم تا بیشتر لذت ببری
1396/2/3
جواب قشنگی بود
1396/2/3
البته جنابعالی چندان با ادب ننوشتی نه ابوالفضل. یه مشت بیسواد میان پرت بالا مینویسن . مثل قضیه ولستر که پرت پلا مینوسن بده و فلان.. شعور و مطالعه خوب چیزیه
1396/2/4
عزیز دل برادر اون بالا هم میتونستی جواب بدی..
لامصب من اگه گفتم ال ممد سوارین به این دلیل بود که غیر از ال ممد ماشین دیگه ای از این برند بطور انبوه پیدا نمیشه تو ایران که خودشو ثابت کرده باشه و شما بتونید در طولانی مدت کیفیت اون رو لمس کنید.....اما بزرگان این هیته هم رنو رو در حد محصولات کره ای نمیدونن پس خیلی مسخره هستش که مقایسشون کنیم..همین چن وقت پیش اسپورتیج برترین خودروی کارکرده سال شد.....
اینجاش برام جالب بود که کسی از ادب حرف میزنه که خودش از ادب بویی نبرده..خخ
موفق باشید
1396/2/3
مهمترین اصل مقایسه خودرو ارزش خرید هستش یعنی چقد پول بدی چقد آش بخوری
به نظرم سوناتا موفق تره قیمت متعادل تری داره
1396/2/4
ممنون میشم اگر سراتو آپشنال رو هم تست کنید چون شما درباره این اتاق سراتو فقط یک ویدیو مریوط به مدل ۲۰۱۰ را دارید که از نظر فنی و تجهیزات تفاوت های زیادی دارند ممنون
1396/2/4
نبینم دفعه بعد اینجوری مقایسه کنید.دوتا خودرو با رنج قیمت مشابه رو مقایسه کنید.
خصوصیاتشون یکیه ولی اختلاف قیمتشون 40 تومن.مشخصه کیفیت کدوم بهتر میشه.
1396/2/5
باشه چشم دفه بعد خواستن مقایسه کنن میگم از شما اجازه بگیرن😄
1396/2/7
خوب راست میگه.مشخصاتشون یکیه.قیمتشون فرق میکنه.مثل اینکه تیتر بزنیم جنسیس بخریم یا کمری؟
الله اکبر
1396/2/5
سلام بررسی هاتون عالیه هم بصورت متن هم فیلم اما لطفا قبلش ماشیناتون یه موتور شویی ببرین خوشکل تر باشه عکسایی که از موتور میگیرن
1396/2/6
نکته ای که هست در بازار ایران اگر دنبال ماشین خارجی هستید ببینید مردم نسبت به کدوم ماشین زیاد علاقه نشون میدن بر فرض اگر YF یا اپتیما مدل 2012تا 2013 رنگ سفید خواهان زیادی داره علت آن است که حداقل نیاز مردم رو فراهم کرده .از جمله قیمت مناسب ظاهر امکانات رفاهی خرید و فروش راحت و غیره...اما خیلی از ماشین های ژاپنی هستن که مردم تمایلی به خریدشون ندارن و علت به بی کیفیتی اون محصولات نیست نتیجه تجربه مردم نسبت به اون محصول می باشد.برفرض سال2006 که ازرا واردشد مردم زیاد تمایلی به خریدش نداشتن اما به ماکسیما می گفتن سلطان جاده ولی از سال 2010به بعد مردم علاقه خاصی به خرید ازرا مدل 2007 الی 2008پیدا کردن و خرید و فروشش از دوچرخه تا همین پارسال راحتتر بود.چون خیلی از نیازهای مردم رو برطرف می کرد (بنا به تعریف جمله بنز سواران رو می گفتن اگه ازرا سوار شی دیگه سوار هیچ ماشین دیگه نمی شی)اکثریت مردم ایران هم وقتی از امسال ما ماشین می خرن دنبال این نیستن از ماشین با تمام جونشون استفاده کنن برعکس جونشون رو میزارن برای ماشین.و وقتی هم یک برند می خرند طوری از ش تعصب دارن که خالق اون برندن خودشون رو می بینن.
اما واقیعت اینه که اگر شما قصد خرید خوردرو دارید و می گید اصلان برام مهم نیست قیافه و بازار خرید و فروش برید سراغ کمری اریون..چون واقعا کیفیت خوبی دارن و مقاوم در دراز مدت کارکردن هستن.اما اگه می خواید هر چند وقت ماشین عوض کنید و تنوع داشته باشید برید سراغ سوناتا و اپتیما ...چون پول نقد (لازم به ذکر کیفیت خودرو کره ای خیلی کمتر از ژاپنی نیست)
1396/2/8
دوستان سلام
من نه کمری دارم نه سوناتا
ولی هر دوشون رو سوار شدم
اول سوناتا، مدل ۱۱، ۱۱۵ هزارتا کار، فول
واقعا سوناتا قشنگه ولی الان دیگه خیلی خز شده همه دارن ولی بازم قشنگه. صاحبش به دلیل خشکی بیش از حد لاستیک های فاق بلند انداخته بود که از کنار باز هم زیبا تر شده بود، سوارش شدم اولین نکته اینکه ماشین مدل ۲۰۱۱ چرم صندلی هاش تهران عوض شده بود که اسم اون فروشگاه هم حک شده بود روش، دومین نکته نصفه باز شدن کاور سانروف عقب بود که صاحبش گفت خودش خود به خود اینطور شده
ماشین روشن کردیم کولر هم زدیم حرکت کردیم. اولین نکته صدای زیاد کولر داخل ماشین بود که خیلی تابلو سروصدا میکرد، اولین سرعتگیر رو رد کردیم که مثل وانت عقب ماشین رفت بالا اومد پایین خیلی تعجب داشت صاحبش گفت به خاطر تعویض لاستیک ها اینطور شده. قسمتی از جاده که اونو با کمری گرند ۱۴۰ تا رفتیم با این به زور ۹۰ تا رفت!!! نمیگم می‌بایست به اندازه گرند ۶ سیلندر بره ولی ۹۰ تا اونم به زور هم خیلی تابلوئه، بعد با همین ۹۰ تا زدیم رو ترمز، اینجا خیلی جالبه، ماشین ترمز هاش تکه تکه قفل میشد بعد آزاد! پیاده شدیم تکه تکه رد لاستیک افتاده بود روی آسفالت. ولی گیربکسش کاملا بدون تقه دنده عوض میکرد روی حالت دستی هم تا ۵۵۰۰ تند تند معکوس میکشید ولی این بدنه موتور قوی تر از این رو نیاز داره
حقیقتا این سوناتایی که من سوار شدم با اینکه مدل ۲۰۱۱ بود ولی اصلا جالب نبود
صاحبش قبلش مگان داشت ولی از مگان خیلی بهتره!
کمری مدل ۲۰۱۴ که سوار شدم جلو پنجره اش کروم بود، صندلی چرم داشت، خیلی خوب بود خدایی خیلی ماشین گوش به فرمون بود، منتظر بود تا یه چی بهش بگی تا بلافاصله عمل کنه
به نظر من بهترین مزیت کره ای ها تو ایران بازار فروش خوبشونه خیلی راحت فروش میرن مثل پول نقد میمونه برا آدم ولی ژاپنی ها به اندازه کره ای ها خوب فروش نمیرن البته قیمت بالاتر هم تو این مسئله کم دخیل نیست
1396/2/9
شما داستان سرای خوبی میشی آفرین
1396/2/11
داداچ گولت زدن...جای سوناتا پرشیا مدل83 سوارت کردن

تکه تکه قفل میشد؟؟خخخ...چیزی به اسم ترمز ضد قفل به گوشت خورده داداچ؟اشتب میزنیا
1396/2/14
بازم میگم سوناتا yf مدل۱۱
فول فول بود ۴ گرمکن, esp و ... همه چی داشت البته به جز سردکن جلو که میگفت اون سال هیچکدوم ندارن
ترمز abs تند تند قفل میکنه بعد آزاد نه اینکه خط ترمز های نیم متری روی زمین بندازه
1396/3/10
متاسفانه افرادی مثل شما که بعیده تا قرن آینده پول یه کمری مستهلک دو نسل قبل رو داشته باشن و اکثرا از قشر جوان و بیکاری هستند که کار و شغلشان به جز وبگردی چیز دیگه ایی نیست میان و داستان بافی میکنن که این فلانه و این ...دوست عزیز مطمئنم شما پراید کارکرده هم نقد نکردی،خط ترمز بافاصله!!قفل تا وسط!! تو وبسایت جی دی پاور سوناتا امتیاز بسیار خوبی رو کسب کرده (البته اگه بدونید چی هست)،وای به حال مملکتی که امثال شما ایندش رو بسازید...
1396/3/20
حتما سوناتای2222222200000کار کرده تمام رنگ بوده و تو قبلش یک بنزs500 سوار شده بودی....
1396/2/13
در مورد قیمت خودروها اشتباه نکردید؟
1396/2/14
سلام به نظر من کسی که میخواد این پول رو هزینه کنه یه اریون 2012نیو مسخره خیال خودشو راحت میکنه قدرت شتاب هندلینگ با اپشن کم نسبت به اسباب بازیهای کره ایی ولی تفاوت از زمین تا آسمان هست همون سوناتایی که شما می‌فرماید در مقایسه با پزو 508 که شما مقایسه کردین من با یه تیپ 5با دوتومن تقویت موتور گیربکس لهش میکنم کردم کردم ما فقط دنبال زیبایی و اپشن هستن اونهایی که دنبال چیزای دیگه هستن قطعا تویوتا رو انتخاب میکنن
1396/2/17
پرت پلا گویی اینترنتی .همین مردم کم عقل جامعه به این روز افتاده
1396/3/20
طرفداران کره ای ها با مدرک میان جلو ...ولی طرفداران ژاپنی با خاطره، حس، احساس درونی و... میان جلو
تو یکی از سایت ها یک ژاپنی سواری نوشته بود من احساس می کنم سوناتا(نسل قدیم) ایمنی نداره در حالی که توی تست ایمنی که ازش گرفتن امتیازش کمی ار کمری بالا تر بود
بنظر من ادم باید نگاه کنه تو هر رنج قیمتی کدوم ماشین از همه تعدادش بیشتره که فعلا تو ایران معلوم...
میگن ماشینای کره ای بعد 3 سال بصدا می افته در حالی که سوناتای بابام بعد از 11سال تازه فقط موجگیراش کمی صدادار شده که اونم با 200تومن حل میشه
1396/5/4
متاسفانه تعصب و عدم واقع بینی و عدم تست حقیقی باعث میشه قضاوت های دور از انصافی روی سوناتا YF و چه بسا اکثر خودرو ها صورت بگیره (خودمم گرفتار این 3 موردی که عرض کردم بودم)
بنده قصد خرید یه خودروی 100 میلیونی اخره سال 97 دارم, تا قبل از سوار شدن سوناتا YF طبق تعریف تیکه پاره ی دوستان و مردم اونو یک ماشین لش بدرد نخور, پر سر و صدا و مرده میدونستم که همه میگفتن راه نمیره و جون نداره از همه میخوره
(همین 206 خودمون روز اولی که وارد شد همه میگفتن بدرد نمیخوره چون امپرش رو 90 وایمیسته یا زاپاسش زیره میدزدن یا کوچیکه چپ میکنه)
منم طبق این تعاریف همین موضع رو نسبت YF گرفتم و همین تعاریف رو برای بقیه بازگو میکردم تا قبل از اون روزی که دوستم 2011 YF کم کارکرد خرید و من سوارش شدم
اول شرمنده ی خودم شدم که چنین قضاوت های اشتباهی رو نسبت بهش داشتم
اتاق بی سر و صدا بود و ماشین نسبتا نرم بود تو سربالایی شتاب بسیار خوب و باور نکردنی داشت در صورتی که اون بزرگوار اون بالا گفت به زور 90 تا میرفت, تعویض دنده ها اصلا حس نمیشد
زیبایی داخلی و خارجی بی نظیر فضای پای سرنشینان عقب عالی مصرف بنزین مناسب و....... ولی معایبی هم داشت که مثلا داشبوردش پلاستیک خشکه و چند مورد دیگه
دوستان عزیز خشکی ماشین 100% دلیلی داره که اونم هندلینگه!!! شما برین تو یوتوب فیلم های وحشی بازی سعودی ها با YF رو ببینید بعد قضاوت کنید!!! طرف با 140 تا سرعت جوری به ماشین فرمون میداد که عقب ماشین 90 درجه از اینور بزرگراه به اونور بزرگراه کشیده میشد اما از مسیر اصلی منحرف نمیشه و ذره ای ماشین از زمین بلند نمیشه بخاطر سیستم تعلیق و عملکرد بینظیر ESP این ماشین!!!! تست تصادفش هم که فقط باید ببنید (من بودم از 5 ستاره ایمنی 6 ستاره میدادم خخخخ)
الان گزینه نهایی و 100% خرید ماشینم YF 2011-2012 است
بنده 206 تیپ 5 مدل 84 دارم (سلطان تعلیق خشک) صفر خریده بودم امسال هم روش ESP فابریک خودش که تو ایران حذف شده رو بستم (میتونید سرچ کنید) و اکسلش رو با مدل بازویی دار صندوقدار عوض کردم و استرس بار بستم با رینگ 17 اینچی!!!! به شخصه جوری تو 80-90 تا سرعت فرمون میدم و لایی میکشم که پژو, پرشیا و وطنی ها که هیچی, زانتیا هم نمیتونه اینجور فرمون بده پس نتیجه میگیریم خشکی مزیت هم هست (همه هم میگن ماشینت رو بده فرقون بگیر از بسکه خشکه)
با تشکر از دوستان و سایت خودرو بانک
1396/5/16
سلام...مایلم حاصل 3 سال و حدود 50000 کیلومتر رانندگی با سوناتا رو با دوستان عزیز در میان بگذارم؛
قطعا سوناتا، اپتیما، کمری در بازار ما از پرفروش های رده خودشون هستن و هرکس قصد خرید سدان متوسط رو داشته باشه به این سه تا فکر میکنه
من سوناتا رو انتخاب کردم به چند دلیل؛
1. بازار بهتر و افت قیمت کمتر ماشین های پرفروش کره ای که به هر حال برای هرکسی از فاکتور های مهمه
2. خدمات پس از فروش خوب و به نسبت بهتر کره ای ها..
3. ظاهر تا یه حدی سلیقه ایه، ولی اینکه ظاهر سوناتا کلا بهتر از کمری هست، از سلیقه گذشته !...ظاهر هم به هرحال از فاکتورهای خریده
4. قیمت کمتر سوناتا که در متن مقاله هم اشاره شد...سوناتا کلا 10 تا 15 تومن ارزون تر از کمری های فول هم مدل خودش هست...مگر اینکه کمری های بسیار لو آپشن بگیری...بعضی کمری ها و تویوتا کرولا ها در ایران حتی شیشه بالابر برقی و مه شکن جلو هم ندارن چه برسه به سانروف !!
5. قدرت موتور کمری های 2014 به بالا افزایش داشته...کمری های مدل زیر 2013 اکثرا دارای موتور 2500 با حدود 156 اسب بخار قدرت هستن
یه تحقیق کوچیک به من ثابت کرد که سوناتا حتی حدود 20 اسب قدرت بیشتر از کمری داره !...موتور قبلی کمری که 156 اسب قدرت داشت] هم اکنون رو لیفان 820 هم نصبه%
در کل...چند تا ویژگیاز سوناتا خودم میگم که البته برای کمری هم وجود داره...
1. تعلیق سوناتا خوبه...شاید به نرمی کمری نباشه ولی راضی کننده و مناسبه...سفرهای من با سوناتا معمولا بالای 600 کیلومتر هستش که واقعا از ماشین راضی هستم و به هیچ وجه خستگی وجود نداره
2. وزن ماشین من با متعلقات حدود 1700 کیلوگرم هستش، با این وزن و 4 سرنشین و صندوق پر و کولر روشن، ماشین به هیچ وجه کم نمیاره و توی گردنه ها و سربالایی ها هم هیچ ضعف قدرتی رو احساس نمی کنم...برعکس بعضی خودروهایی که اسم نمی برم و کلا پدر خودشون و تو رو در میارن تا بخوان راه برن%
3. سوناتا گیربکس خییییییلی خوبی داره، از گیربکش بشدت راضی هستم...با وجود اینکه حدود 142000 تا با ماشین راه رفتم، هیچ تقه و مشکلی نداره، توی سربالایی ها بشدت حرف شنوی داره....به راحتی معکوس میده و نیازی هم به استفده از حالت منوآل نیست، با توجه به مقدار فشار پدال و سرعت فشردن پدال بین 1 تا 3 معکوس به ماشین میده و ماشین در سربالایی ها کند خیلی خوبی داره
4. مصرف سوخت سوناتا واقعا عالیه، می دونم که کمری هم همینطوره، مصرف من در جاده حتی با کولر و بنزین سوپر همیشه زیر صدی 8 بوده...به نظرم برای یه موتور 2400 واقعا عالیه
البته براساس تجربه، اگر به ماشین فشار کمتری بیارید و از کروز استفاده کنید، میشه مصرف زیر صدی 7 رو هم تجربه کرد
5.استهلاک ماشین من واقعا کم بوده و جز موارد معدود مثل خراب شدن کلید شیشه بالابر، سوختن بوق ماشین که البیته به لطف صاحب قبلی بوق پژو روی سوناتا گذاشته بود که خداروشکر آب خورد و سوخت، نشتی جزیی کولر که تقریبا توی 10 دقیقه گرفته شد و الان ماشین کاملا سالمه.
6. بعد سال ها کارکرد، داخل سوناتا من واقعا از هر نوع خودرو چینی و ایرانی، بسییییییار نو تر و کیفیت اجزا هم بالاتره، اتاق صدایی نداره و کابینش تا سرعت حدود 180 که من رفتم، آرومه و استرسی رو نداره، از هتدلینگش هم راضیم و کلا از نظر کیفیت و دوام و استهلاک شاید مثل کمری نباشه ولی بد هم نیست و راضی نگهتون میداره%
7. ترمز های سوناتا کلا خوب نیست...خودرو ایرانی من، که برای داخل شهر تهیه کردم، ترمزهاش به مراتب بهتر از سوناتاست که این ایراد در آزرا هم مشهوده
به عنوان نکته آخر می خوام بگم که
سوناتا، اپتیما، کمری هرسه خودروهای خوبی هستم که هرکدوم مزایای خودشون رو دارن ولی در کل هیچ کدوم آدمو پشیمون نمی کنن
فقط لازمه این رو بر اساس تجربه خدمت دوستان عرض کنم؛ با توجه به سایز نسبتا بزرگ، و دید نه چندان خوب و قیمت نسبتا بالای قطعات بهتره که اگر قصد خرید سدان هایی مثل سوناتا یا کمری رو دارید، حتما در کنارش به فکر خرید یک خودرو نسبتا ارزان قیمت با استهلاک کمتر باشید% اینکار باعث میشه
1. استهلاک هر دو خودرو شما پایین بیاد...خصوصا اگر از خودرو خارجی در شهر استفاده نکنید، صرفه جویی بزرگی در هزینه ها و نگهداری خودرو کردید
2. استفاده از خودروهای کوچک و ارزان تر در شهر، استرس رانندگی در ترافیک های سنگین رو کمتر می کنه و برای رفع نیاز های روزمره و پیدا کردن جای پارک مناسب تره
3. کلا داشتن 2 اتومبیل برای 2 استفاده متفاوت، هم به صرفه ست و هم جذاب تره، با این کار می تونید تنوع بیشتری رو در رانندگی تجربه کنید
4. جا داره کسایی که خودرو خارجی میخرن، به جهت حمایت از تولیدات ملی، یک خودرو ایرانی ارزان قیمت هم تهیه کنن...به هرحال آشغال هم که تولید کنیم، انگار باز هم محکوم به حمایت هستیم :))
اگرچه از بین سوناتا و کمری هیچ کدوم شما رو پشمون نخواهند کرد...با این حال
پیشنهاد من به دوستان، خرید خودرو سوناتا هیبریدی با قیمت نسبتا ارزانتر از مدل بنزینی و امکانات و کیفیت بسیار خوب و قدرت موتور بسیار بالاتر و مصرف بسیار پایین تر است%
....با تشکر
1396/5/31
آقا محمد سلام
از بابت کامنت صادقانه و بدون تعصبت متشکرم. راستش پس از بیش از چهل سال کار و زحمت مبلغی پس انداز کرده ام و قصد دارم این آخر عمری خود روی تهیه کنم که از سوار ی آن لذت ببرم نه آنکه وبال گردنم باشد.لطفا بدون تعصب بین سوناتا ۲۰۱۵ و asx ۲۰۱۵ و سوناتا ۲۰۱۵ قضاوت کن. کدام خودرو را بخرم که انتخاب بهتری باشه؟
1396/6/3
دوست عزیز، آقا رضا خودرویی مثل میتسوبیشی asx در رده کراس اوورهای کوچک و سوناتا یک سدان متوسط هست که طبعا در درجه اول باید شما بالاخره نیاز خودتون رو در نظر بگیرید و ببینید که شاسی سوار هستید یا اینکه سدان رو انتخاب می کنید.
در ضمن بنده تجربه رانندگی با میتسوبیشی ندارم ولی طبق تجربه بقیه یکسری مزایا و معایب در مورد میتسوبیشی asx و کلا خودرو های کراس اوور خدمت شما عرض می کنم؛
چیزی که من از asx میدونم؛ سیستم تعلیق نسبتا خشک ، موتور 2000 که کلا 148 اسب بخار قدرت داره و قابل مقایسه با سوناتا نیست، همچینین ضعیف بودن بازار و کم مشتری بودن و خدمات پس از فروش ضعیف تر که طبعا مثل کره ای ها نیست% من نمی دونم شما ساکن کجای ایران هستید ولی در خیلی از شهرستان ها مردم ماشینی به اسم میتسوبیشی asx نمی شناسن !! ...درکل میتسوبیشی یک ماشین با کیفیت ژاپنی هست که طرفداران زیادی داره ولی خرید asx در "ایران" خیلی توجیه اقتصادی نداره...در واقع میشه گفت asx خوبه ولی خوب تر از اون زیاد داریم%
چند نکته در مورد همه کراس اوورها ؛ کراس اوور از هر برندی که باشه، نرمی سواری سدارن رو نداره و همچنین نباید انتظار "آفرود" ازش داشت، در کل کراس اوور ها از چینی گرفته تا آلمانی بیشتر حس شاسی بلند سواری رو دارن درحالیکه قابلیت خاصی ندارن و خرید شاسی بلند کوچکی مثل asx به امید راحتی رانندگی بالاتر نسبت به سدان در جاده کلا اشتباهه %
اما قبل از اینکه پیشنهادم رو به شما بگم یک توصیه مهم دارم؛ آقای رضا در خرید خودرو آینده اگر پولتون رو دوست دارید این نکات رو رعایت کنید :
1. اگر خواستید ماشین خارجی سایز بزرگ مثل سوناتا، اپتیما، کمری، نیسان تینا و...بخرید، سعی کنید در کنارش حتما برای استفاده شهری یک خودرو ارزون قیمت هم تهیه کنید ( دلایل این کا رو توی کامنت اولم مفصلا گفتم% )
2. هرگز ماشین خارجی رو بدون بیمه بدنه سوار نشید !....از روی تجربه می گم، بیمه بدنه برای ماشین خارجی از بیمه شخص ثالث هم واجب تره !
این توصیه رو جدی بگیرید من در این زمینه موارد زیاد با هزینه های سنگینی دیدم.
3. بعضی ها هستند که ماشین خارجی می خرن ولی حاضر به پول خرج کردن نیستن ! خرید خودرو خارجی به امید استهلاک صفر و بدون خرج بودن غیر ممکنه! اون کسی که برای سوناتا بوق پژو میذاره معلومه که کلا نباید سوناتا سوار شه...ممکنه ماشین ایرانی 10 بار خراب شه و کلا 1 میلیون خرج برداره ولی اگر یه کاسه چراغ مزدا3 بشکنه بیشتر از 2 میلیون تومن خرج داره...لطفا خودتون رو با قیمت بالای قطعات خودرو خارجی وفق بدید.
4. لطفا و خواهشا تمام پولتون رو برای خرید خودرو هزینه نکنید...متاسفانه در کشور ما طرف 50 تومن هم پول نداره بعد میره به صورت قسطی ماشین چینی 95 میلیونی می خره...این خیلی عادت بدیه...به نظر من اگر 150 میلیون پول داشتید ماشین 140 میلیون به بالا نخرید...من آدم اهل ریسک نیستم و قانون خودم برای خرید خودرو اینه : اگر پولی رو به قصد خرید خودرو جمع کردی، نهایتا 90 درصدش رو باید برای خرید خودرو هزینه کنی% دلیلی نداره که آدم برای خرید خودرو حساب بانکی شو کلا خالی کنه !.. با اون هموطنانی هم که خونه میفروشن ماشین خارجی میخرن کلا حرفی ندارم :))
5. آقا رضا اگه خواستی ماشین کارکرده بخری هرگز به کیلومترش دقت نکن، متاسفانه امروزه کیلومتر مرسدس بنز رو هم خیییییلی راحت کم می کنن ! بیشتر به سلامت فنی ماشین دقت کن، کیلومتر ماشین یه زمانی واقعی و قابل اعتماد بود ولی الان بچه های 16 ساله هم یه دستگاه دستشون گرفتن دارن کیلومتر <<ب ام و>> رو هم کم می کنن ! خیلی وقت ها اینکار با دیاگ زدن هم مشخص نمیشه%
اما پیشنهاد من به شما
1. اگر براتون مقدور هست حدود 180 هزینه کنید و سوناتا هایبرید صفر رو بخرید که از نظر کیفی خیلی خوبه و راضی نگهتون می داره
اگر مقدرو نیود
2. نیسان تیانا یک ژاپنی 6 سیلندر با کیفیته که توی ایران توسط سایپا مونتاژ شده و بهترین مدل هاش حدود 140 قیمت داره و از نظر خدمات پس از فروش، قدرت موتور و راحتی و لذت رانندگی ماشین خیلی خوبیه...نمونه های وارداتی تمیز تیانا زیر 120 قیمت دارن و ماشینای به صرفه ای هستن
3. آزرا گرنجور ماشین خیلی خوبیه که با حدود 150 تومن میشه 2012 تمیزشو خرید ، آزرا در واقع یک ماشین راحت و پرقدرته که بازار و خدمات خیلی خوبی داره
4. یه ماشین کره ای درجه یک داریم به نام کیا اپیروس که خیلی با ارزشه...بهترین قدرت موتور و راحتی و لذت رانندگی عالی که واقعا از آزرا هم بهتره. اپیروس یک سدان درحد لوکسه که بهترین مدل هاش در ایران زیر 120 تومن قیمت دارن...مشکل آزرا و اپیروس اینکه کلا قدرت خیلی زیادی دارن که زیاد به کار نمیاد و همچنین مصرف سوخت و قیمت نسبتا زیاد قطعات آزرا و به خصوص اپیروس و استهلاک طبیعی بالاتر باعث شده تا مردم کمتری به سمت اپیروس یا حتی آزرا برن ....بنابر این بین خودروهای کارکرده پیشنهاد جدی تر من همون تیانا برای استفاده معقول جاده ای هستش%...یا حق.
1396/5/16
سلام
من اول فکر میکردم تویتا فقط در طراحی افت کرده ولی وقتی مکری2017 سوار شدم فهمیدم که تو همه چی افت کرده(بدون تعصب میگم) کیفیت بسیار پایین در ها ... تعلیق افتضاح نسبت به نسل های قبل ...
صدای بسیار زیاد لاستیک ها و صدای زیاد باد نسبت به نسل قبل...البته فضای داخلیش مثل قبل بزرگ بود...
1396/5/31
من بخاطر کارم هر دو ماه دبی هستم.بخاطر علاقه ای که به ماشین دارم هر سری یه ماشین رو اجاره میکنم و سوار میشم و تقریبا یک هفته زیر پامه.قیمت اجارش هم برا ماشین هایی مثل کمری یا توسان یا نیسان بین ۹۰ تا ۱۳۰ درهم روزی درمیاد که اگه تنها باشی تقریبا میشه گفت برات بالا درمیاد اما اگه چند نفر باشی خیلی بصرفه تر از تاکسیه.بگذریم.
چون قدرت خرید این ماشی ها تو ایران پایینه بخاطر قیمت های نامعقول سوار شدنشون و تستشون خالی از لطف نیس و اینکه میشه حتی ماشین های امریکایی و آلمانی هم اجاره کرد که بالا در میاد.
تو بین ماشین هایی که سوار شدم و خیلی حال کردم هوندا آکورد بود و تویو تا کمری.
سوناتا و میتسوبیشی و النترا و اکسنت و توسان رو هم تست کردم .(خودم تو ایران ال ممد سوارم)
.اونجا هم شما دقت کنین اولویت اول ماشین های ژاپنیه بعد اولوبت دوم و سوم کره ای و امریکایی.تقریبا از فرانسوی ها خبری نیس.
ماشین های ژاپنی یه چیزی دارن به اسم راحتی و هندلینگ خوب.خیلی اندازه کره ای ها رخ ندارن اما شما یه کمری ۶۰۰ هزار کار کرد رو بیا با سوناتای ۶۰۰ هزار کار کرد مقایسه کن.قطعا کمری بهتره و سر حال تر.اینو بخاطر این میگم که تو تاکسی های اونجا که ۹۰ درصد ژاپنی هستن شایدم بیشتر تا ۹۵ درصد دیدم.یعنی نگاه میکنی ماشبن ۳۰۰ هزار تا کار کرده اونم تو هوای امارات با اون گرمای طاقت فرسا و دائم کولر ماشین ۲۴ ساعت روشنه باز ماشین مثل ساعت کار میکنه.شما دقت کنین تاکسی های فرودگاه امام هم همگی اکثرا تویوتا هستن که من ۸۰۰ هزار کار کرد هم دیدم.خیلی ماشین جون سختیه واقعا بقول خودشون حواست به روغن کیربکس و روغن موتور باشه دیگه حله برو تا ابد.
حالا تو قیافه و رخ و آپشن قبول دارم کره ای ها گوی سبقت رو بردن اما.... تو فنی بی انصافیه بگیم کره ای ها به ژاپنی ها رسیدن .شاید یکی بگه یه ماشینو تهش هر ۳ سال باید عوض کنی اما اگه مقایسه فنی رو بخاین شامل دوام و استهلاک و از دست ندادن فیزیک ماشین در نطر بگیریم کی میتونه بگه سوناتا بهتره؟
همه دوست دارن که سوناتا رو رقیب کمری کنن چرا چون کمری جوابشو سالیان ساله پس داده و میخان بگن سوناتا دست کمی از کمری نداره.قبول دارم ژاپنی ها باید رو فیس تویوتا کار کنن اما از نظر فنی تو هم قیمت هاش لامصب رقیب نداره.البته منتظر کمری ۲۰۱۸ باشین که کولاکه.
در ضمن خودم ال ممد سوارم تو ایران و ایندفعه امارات میخام مزدا ۶ اجاره کنم.
ماشین اول و آخر تو آسیا ژاپن والسلام.
1396/8/20
شما اتاق و صندلی یه سوناتا ۲۰۱۱ که ۱۰۰هزار کارکرده با یه کمری ۲۰۰۷ مقایسه کنید . کیفیت مشخص میشه. البته که سوناتا قشنگ تره
1396/10/17
باسلام...دوستان اگه میتونین راهنماییم کنین الان یه مقدار پول دارم میخوام ماشین بخرم...به نظر شما یه کمری2007glx بخرم یا سوناتاyf2013 یا2011؟یا به طور کل نظربدین چیکار کنم؟؟؟؟
1397/1/8
مقایسه هیوندا با تویوتا اصن مقایسه جالبی نیس
چون هیوندا رو‌ هیچ جا دنیا قبول ندارن و حتی نمیشناسن
هرکسی که حتی یک بار این دو ماشینو سوار شده باشه متوجه میشه که تویوتا ژاپن و هیوندای کره
نباید باهم مقایسه شوند
هبوندا تقریبا یک مرحله جلو تر از ماشینای چینی هستش و فقط پر از آپشن های بازاری هست و اصلا راحتی و کاربرد بودن تویوتا رو نداره
1397/5/9
بسمی تعالی
سوناتا بسیار ماشین خوبی ست من با این ماشی 5 دقیقه راندم و می خام زمین هامو بفرشوم بخرم. من الان رنو کولئوس دارم ولی مشکل من با این خودرو ظاهر بسیار زشتش هست. من یک چوپان هستم.
1398/5/8
ببخشید تاپ اسپید و شتاب واقعی سوناتا ۲۰۱۱ چنده؟
1398/7/4
ما تازه خریدیم ۲۰۱۱ . عالیه عالیه . مثل فشنگ . نرم و پرشتاب مصرفشم عالیه
1398/10/8
ماشالله چقد مهندس و کننده داریم ،😅😅
1399/1/27
سوناتا صندلی های خیلی خیلی نرمی داره که به راننده کمک میکنه در مسافرت های طولانی خسته نشه اپشنهای زیادی داره مثل کول باکس سرد کن گرمکن ساروفشم بزرگه بیرونش خیلی قشنگه مخصوصا چراغا ش شرکت هیوندا حجم موتور ماشین هارو کم میکنه اما شرکت تویوتا رفته رفته حجم موتور ماشین هارو زیاد کرده مثل همون تویوتا کمری حجم موتورش 2400بود کرده 2500 6سیلندر من خودمم الان میخام سوناتا بخرم