موضوعات داغ

ملاقات با لوتوس الیز S، کوپه 4 ثانیه‌ای بریتانیایی

22 خرداد 1396

لوتوس الیز خودرویی دو نفره، موتور وسط و دیفرانسیل عقب است که از سال ۱۹۹۶ توسط این کمپانی در بازار جهانی عرضه می شود. این خودرو یکی از سبک وزن ترین و در عین حال سریع ترین خودروهایی است که در رنج قیمتی خود قرار دارد و کمتر خودرویی در این کلاس وجود دارد که یارای رقابت با لوتوس را به خصوص در بخش هندلینگ و پایداری داشته باشد.

برای دستیابی به کمترین وزن در این خودرو، لوتوس دارای بدنه ای تمام فایبر گلاسی است که سبب شده وزن تمامی مدل های الیز زیر یک تن باشد، به این ترتیب به دلیل وزن بسیار پایین این خودرو نیازی به قرار دادن موتوری قدرتمند نیز وجود نداشته است و اگر دقت کنید تمامی نسل های این خودرو دارای موتورهایی کوچک و کم حجم بوده اند ولی در عین حال توانایی رقابت با خودروهای هست سیلندر را دارند که دلیل آن به همین وزن بسیار پایین این خودرو بر می گردد.

تا کنون سه نسل از لوتوس الیز به بازار عرضه شده است که با نام های سری۱، سری ۲ و سری ۳ شناخته می شوند. اولین نسل این خودرو در بین سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر روی خط تولید قرار داشت. این خودروی ۷۲۵ کیلوگرمی مجهز به یک موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر بود که می توانست تنها ۱۱۸ اسب بهار قدرت را تولید کند. اما به لطف وزن پایین، با همین موتور نسبتا ضعیف، شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو چیزی در حدود ۵.۸ ثانیه بود. لوتوس الیز نسل اول در زمینه‌ی پایداری، مصرف سوخت و توانایی ترمزگیری نیز خودرویی بسیار توانا و قابل بود که یکی از دلایل این امر نقطه ی ثقل بسیار پایین این خودرو بود که در ارتفاع ۴۷۰ میلی متری از زمین قرار داشت. بعدها نسخه های قوی تری نیز از این خودرو عرضه شد که قوی ترین آنها ۱۹۳ اسب بخار قدرت داشت.

نسل دوم الیز بین سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ به بازار عرضه می شد. از این نسل لوتوس اقدام به استفاده از موتورهای ساخت تویوتا در محصولاتش کرد که این رویه تا کنون نیز ادامه یافته است. الیز نسل دوم یا سری ۲ که خودرویی ۸۶۰ کیلوگرمی بود به موتور سری Z تویوتا مجهز شده بود که برخی قطعات آن برای کارایی بیشتر توسط یاماها مورد تیونینگ قرار گرفته بودند. موتور ۱.۸ لیتری دو میل سوپاپ این خودرو که با گیربکس ۶ دنده ی دستی ساخت تویوتا کوپل شده بود می توانست این خودرو را در عرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. برای سال ۲۰۰۸ لوتوس اقدام به بهینه سازی مدل الیز کرد که نتیجه ی این بهینه سازی ها افزایش وزن خودرو به ۹۱۰ کیلوگرم و افزایش قدرت به ۲۰۸ اسب بخار شد.

اما امروز نسل سوم این خودرو پیش روی ما قرار دارد که از سال ۲۰۱۱ تولید آن آغاز شده است. خوشبختانه این مدل در بازار ایران نیز عرضه می شود که شرکت ایلیا موتور به عنوان زیر مجموعه ای از هولدینگ افرا از سال ۱۳۹۴ نمایندگی عرضه و خدمات پس از فروش لوتوس را در ایران بر عهده دارد.مدل های مختلفی از این خودرو وجود دارند که یکی از قوی ترین آنها مدل لوتوس الیز S است که امروز مقابل ما قرار دارد. این خودرو برای علاقه مندانی طراحی شده است که می خواهند در کنار یک استفاده ی خیابانی از خودروی خود هرازگاهی نیز سری به پیست مسابقه بزنند. وزن این مدل تنها ۹۲۴ کیلوگرم است. موتور مورد استفاده نیز ساخت تویوتا و از سری موتورهای 1ZR-FE تویوتا است که در تویوتا کرولا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. این موتور جهار سیلندر خطی از نوع دو میل سوپاپ در بالا بوده و حجم دقیق ان ۱۷۹۸ سی سی است. سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها نیز بر روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود وجود دارند. این موتور در حالت عادی توانایی تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت و ۱۷۳ نیوتون متر گشتاور را دارد اما لوتوس برای بیرون کشیدن اسب های بیشتر برای خودرو چابک خود اقدام به نصب یک سوپرشارژر ساخت Mangnuson از نوع R900 کرده است که سبب شده پس از اعمال این تغییرات قدرت موتور خودرو به ۲۱۷ اسب بخار در ۶۸۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور آن به ۲۵۰ نیوتون متر در ۴۶۰۰ دور بر دقیقه برسد.

با این حساب شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو تنها به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز دارد. گیربکس این مدل نیز همچنان همان گیربکس شش دنده ی دستی ساخت تویوتا است که با مدل های دنده دستی کرولا یکسان است. استفاده از موتور و گیربکس تویوتا در این خودرو را باید به حق یکی از بزرگترین مزیت های لوتوس در مقایسه با رقبا دانست چون خودروهایی در این کلاس معمولا خودروهایی پر استهلاک و پر هزینه هستند اما لوتوس به مدد فناوری تویوتا خودرویی کم مصرف، بادوام و کم استهلاک را به مشتری عرضه کرده است. به نوعی می توان گفت که خودروی سوپر اسپرتی سوار هستید که در صورت بروز هر مشکلی در بخش پیشرانه و گیربکس خرجی در حد یک تویوتا کرولا را روی دستتان خواهد گذاشت.

بهینه سازی دیگری که بر روی این مدل انجام شده است استفاده از دیفرانسل قفل شونده است. نسبت دنده ها نیز نزدیک به هم هستند تا شتابگیری ثانویه نیز همانند شتاب اولیه خوب و رضایت بخش باشد. الیز اس در بخش ابعاد خارجی دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۳۸۲۴، ۱۷۱۹ و ۱۱۱۷ میل متر است که نشان دهنده ی ابعاد بسیار کوچک این خودرو است. فاصله ی محوری نیز تنها ۲۳۰۰ میلی متر است و بنابراین نباید انتظار فضای داخلی خیلی جاداری را از این محصول داشت.

شاسی این مدل برای دستیابی به پایین ترین وزن ممکن از جنس آلومینیوم ساخته شده است. سیستم تعلیق نیز از نوع مستقل دوگانه با میل تعادل است که از کمک فنرهای گازی بالستین و فنرهای حلقه ای Eibach Coaxial در آن استفاده شده است. سیستم ترمز در هر چهار چرخ دیسکی است و از دیسک های خنک شونده ی سوراخ دار به قطر ۲۸۸ میلی متر در جلو و عقب استفاده شده است که کالپرهای جلوی ان از نوع دو پیستونه از برند AP Racing و کالپرهای عقب نیز از نوع تک پیستونه از برند مشهور برمبو هستند. سیستم های ایمنی که در این خودرو وجود دارند نیز شامل سیستم ضد بلوکه ی ترمز (ABS)، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل ترمز در پیج (CBC) و سیستم مدیریت پایداری داینامیک لوتوس با نام (DPM) هستند. جالب است بدانید که این خودرو نیز همانند یکی از اصلی ترین رقبایش یعنی آلفارومئو 4C فاقد سیستم فرمان هیدرولیکی است و از سیستم فرمان ساده ی چرخ دنده ای در آن استفاده شده است و البته دلیل این مورد نیز یکی وزن کمتر و دیگری حس رانندگی بسیار خالصی است که در این نوع سیستم فرمان وجود دارد.

اما به بخش امکانات و آپشن ها می رسیم جایی که شاید انتظار بیشتری از خودرویی با این قیمت داشته باشید. امکانات استاندارد لوتوس شامل پنجره های برقی، روکش چرمی فرمان، دسته دنده و ترمز دستی آلومینیومی، صندلی پارچه ای کامپوزیتی، کمربند ایمنی پیش کشنده، استارت دکمه ای، قفل مرکزی، رادیو و پخش ۴ بلندگو، ایموبلایزر، کیسه ی هوای راننده و سرنشین، سیستم تهویه ی مطبوع و کیت پنچرگیری می شود. آپشنی هم که برای مشتریان وجود دارد قابلیت انتخاب رینگ های آلومینومی فورجکاری شده به رنگ مشکی نیز برای مشتریان وجود دارد.

قیمت لوتوس الیز اس در بازار ایران در حال حاضر چیزی حدود ۳۸۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان است که در مقایسه با رقیب اصلیش یعنی آلفارومئو 4C که دارای قیمتی بالای ۵۰۰ میلیون توام است خرید معقول تری محسوب می شود ضمن اینکه هزینه ی نگهداری کمتری نیز خواهد داشت. انتخاب بین این دو تا حدودی به سلیقه ی افراد نیز باز می گردد چون آلفا یک اثر هنری است اما لوتوس را بیشتر قیافه ای شبیه به خودروهای پیست مسابقه دارد. و این بستگی دارد که کدام یک را بیشتر بپسندید.

32 عکس

نظرات کاربران

28 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/3/22
لوتوس یکی از بهترین تیم های مهندسی خودرو جهان رو داره و واقعا حیف بود که تو این وضعیت بود . از اینکه جیلی خریدش خیلی خوشحالم و بنظرم خیلی میتونه زیر سایه جیلی و ولوو رشد کنه و کاش از این به بعد بجای موتور تویوتا از موتور ولوو استفاده کنه !
برای اینکه درک کنین که این شرکت چقد توپه باید بگم شاسی نیسان GT-R با همکاری لوتوس ساخته شده
1396/3/23
از اینکه جیلی خریدتش خوشحالی و می‌تونه زیر سایه جیلی رشد کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مثل اینکه شما از برند و جایگاه لوتوس اطلاع نداری اون جیلی که می‌تونه از دانش لوتوس بهره مند بشه
1396/3/22
منتظر نظرات حضرات متخصص هستیم که از موتور 1.8 این اتومبیل ایراد بگیرند که با این قیمت موتور باید 8 سیلندر و بالای 400 اسب بخار قدرت داشته وگرنه ارزش خرید نداره
1396/3/22
نه تجربه رلنندگی نه ... پس چی بود شما فقط معرفی کردید
1396/3/22
این دیگه چه ماشین زشتیه!!! مردم رو چه حساب باید اینو بخرن اخه؟
1396/3/22
سلام دوست عزیز اولا که ظاهر سلیقه ای هست و به نظر من خوشگله بعدم رو حساب اینکه ماشین های 25 سال پیش 35 الی 40 میلیون اند پس مردم هم برا خاص بودنش این میخرن
1396/3/22
400 میلیون؟! کسی که برای عشق به رانندگی اینو بگیره فقط میتونه توی پیست باهاش کیف کنه. و خب لابد حاضره برای این شتاب عالی همچین پولی رو هم بده به علاوه مقداری چاشنی خاص بودن.
ولی کسی رو که فقط به خاطر خاص بودن و جلوه گری 400 میلیون پول ماشینی رو بده که فرمونش با پیکان یکیه رو من راجع بهش نظری ندارم.!
میخوای خاص باشی و جلب توجه کنی؟همش فلاشر بزن 400 میلیون هم ضرر نکن! :)))))
1396/3/22
عزیزم پیکان پیشرفت کرده ما خبر نداریم بعدم کسی که دائم فلاشر بزنه جلب توجه نمیکنه
1396/3/22
یه انتقاد کلی هم به عکاس های خودرو بانک دارم: وقت میگذارید و کلی دردسر تحمل میکنید برای عکاسی . به جزئیات هم توجه کنید که عکس خوب بگیرید. کادر بندی ها بعضی وقتها خیلی بده ( مثل عکسهای رولز رویس بقل جوی آب زشت و چر از آشغال ) یا مثلا اینجا اون بند فلش مموری . عکس کمتر و با دقت تر بندازین خیلی بهتر جواب میده
1396/3/22
ادم با این پول یا یه ذره بیشتر میره پورشه 718 باکستر میخره.هم خیلی خوشگل تره و هم خیلی قوی تره و هم اپشناش بیشتره و اینکه برند پورشه با لوتوس قابل مقایسه نیست.البته حدود صد و بیست ملیون تفاوت دارند ولی برای کسی که تا حدود 500 و یا 600 میلیون میخواد ماشین بخره 718 خیلی مناسب تره.
1396/3/22
قیافش به جوریه انگار نیشخند میزنه
ولی بین این و الفا رومئو 4c به نظرم 4c بهتره
1396/3/22
از یه موتور 138 اسبی یک و نیم برابر با توروبو شارژ قدرت گرفتن قطعا استهلاکش در حد خودروهای توربو و حساس به کیفیت و نگهداریه و هزینه هاشم همچین پایین نباید باشه
1396/3/22
درسته نسبت به الفا ارزونتره ولی امکاناتی هم نداره و در حد یک خودروی کاملا مناسب پیسته فک نمیکنم نگهداری و هزینه های سرویسش کمتر باشه بوست کمی از توربو و قدرت کمی از موتور نگرفته
1396/3/22
داشبوردش یه کوچولو شبیه پراید مخصوصا دریچه های کولرش و قسمت مخصوص شاگرد
1396/3/26
دقیقا داشبورد و دریچه های کولر برگرفته از محصول سایپا 132 هست .
1396/3/22
تنها ايرادش گيربكس دستي هستش، لذت و آرامش رانندگي كه گيربكس اتومات با پدال پشت فرمون داري هيچ گيربكس دستي ديگه اي نداره ....
1397/3/11
ماشین باز نیستی دیگ هیچی به اندازه دنده دستی واسه یه یه ماشین باز لذت نمیده حتی شیفتر یا به قول شما پدال پشت فرمان
1396/3/22
طراحی داخلی یه کمی نا امید کنندس
ولی خب برای کسایی که می خوان خاص باشن و مقدار زیادی هم پول دارن خوبه
1396/3/22
داشبورده پرایده.لامصبا از سایپا کپی کردن😂
1396/3/23
خداوكيلي تويه مسائل فني فوق العادس قبول دارم شكيم توش نيست.رو دست نداره واقعا تويه رنج خودش....ولي انصافا خيلي زوره اييييينهمه پول بدي فضاي داخليه ماشينت اين اتوبوسايه خط واحد باشه....مي دونم كه خيلي از اين سادگي براي سبك سازيه...و اصلا هدف شركت سازنده كابين شيك و لوكس نبوده ....ولي به خدا مي شه سبك خوشگلم ساخت!!!
1396/3/23
دوستان یکی بمن بگه زیر پایی راننده و شاگرد کوووووو!!!
اون فلز کف ماشین ، فلز بدنه ست؟؟!
ینی موکت اینا ، کلا هیچی؟؟؟؟
1396/3/23
چرا پدال گاز و ترمز و کلاچ نداره؟!!!!
1396/3/23
خواهشاااااا فیلم بزارین حیفه واقعا
1396/3/24
این الان چطوری راه میوفته ؟؟
1396/3/24
سلام.دوستان من این ماشینو البته مدل اکسیج بودم فک کنم دیدم... زیباست خیلی ارتفاعش کمه و جلب توجه میکنه کیفیتشم خوبه ...و اینکه میگید مثل پرایده شاید طراحی خوبی نداشته باشه داخلش اما از لحاظ حس و کیفیت قابل مقایسه نیست....اما در هرصورت خودم باشم اصلا سمتش نمیرم الفا فور سی از هر لحاظ بهتره و قابل قبول تر که تمام اینا توی ایران قیمت درستی ندارند
1396/3/27
اینهمه پول بدی،آپشن و طراحی داخلی در حد رنو pk.فنی هم که کرولا
1396/4/15
دوستان عزیز این ماشین برای کسانی که حس رانندگی اسپرت با گیربکس دستی را ترجیح می دهند مناسب است . با پراید هم مقایسه اش خنده دار است با بدنه حساب شده لوتوس و قدرت بالا اما مناسب خیابان های پر دست انداز وطنی نیست و بیشتر مخصوص پیست است تا خیابان
1396/4/20
فعلا که در مالکیت جیلی چین هستند و یک دفتر دارند تو انگلیس... البته از انگلیسها نباید توقع ماشین سازی داشت چون این کاره نیستند؛ این حرف من نیست، میشه به تیکه هایی که بروبکس تخت گاز به صنعت خودروسازیشون میندازن نگاه کرد