موضوعات داغ

تویوتا پرادو یا تویوتا FJ کروزر، گودزیلا علیه گودزیلا

13 مرداد 1396
عکس نویسنده
حسین ریاحی
نویسنده و عکاس

مقدمه

امروز اگر نگاهی به بازار خودروهای SUV کشور بیاندازید گزینه های خیلی زیادی را پیش و روی خود نخواهید داشت چون قانون منع واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر بسیاری از شاسی بلندها را از ورود به بازار کشور محروم کرده است یعنی یا باید مبالغ هنگفتی را صرف خرید خودروهایی چون پورشه ماکان و یا ولوو XC90 کنید و یا به کراس اوورهایی مانند سورنتو و اتولندر اکتفا کنید. اما برای کسانی که بخواهند برای یک خودروی SUV دست دوم مبلغی بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون تومان را هزینه کنند هنوز گزینه های جذابی در بازار موجود است که امروز می خواهیم دو مورد از آنها را رو در روی یکدیگر قرار داده و بررسی کنیم. این دو خودرو هر دو از محصولات سرزمین آفتاب تابان یعنی ژاپن هستند، پس با خودروبانک همراه باشید در مقایسه ی کوتاهی که بین تویوتا لندکروزر پرادو و FJ کروزر خواهیم داشت.

طراحی ظاهری

طراحی پرادو در نمای جلو ساده و همانگ بوده که در این بخش طرح برآمده ی چراغ ها و لبه ی بالا آمده ی کاپوت جلب توجه میکند البته بنا به ادعای سازنده این کناره های برآمده تنها برای زیبایی نیستند بلکه به دید بهتر راننده کمک میکنند و اطلاع دقیقی از ابعاد خودرو را به راننده میرسانند. طرح جلو پنجره نیز با خطوط ضخیم عمودی جلوه ی قدرتمندی دارد. در نمای جانبی خط پف گلگیر که از زیر چراغ جلو شروع شده تا آینه ادامه داشته و سپس محو میشود. برآمدگی گلگیر عقب نیز دارای طرحی بسیار زیباست که بخشی از در عقب را نیز در بر گرفته است و تا چراغ عقب ادامه دارد. طراحی قسمت عقب همچنان آثاری از نسل قبل را با خود دارد و نکته ای که به این بخش لطمه زده عدم جایگیری پلاک های ملی در محل پیش بینی شده است. البته این نکته ی منفی در مدل هایی که لاستیک زاپاس آنها در زیر خودرو است دیده نمی شود. در کل پرادو دارای طرحی ساده و هماهنگ با کلاس خود است که البته از زرق و برق خودرو های کره ای در آن خبری نیست.

نمای FJ در جلو کاملا یاد آور لندکروزر های دهه 70 است و طرح راهنما ها در کنار چراغ های گرد طرحی فانتزی در عین حال اصیل به این خودرو بخشیده. روی کاپوت و در بالای جلوپنجره یک ورودی هوای باریک بچشم میخورد که به عضلانی تر شدن نمای جلو کمک میکند,در این بین وجود سه عدد برف پاک کن نیز به خاص تر شدن خودرو کمک کرده. از نکات مثبت FJ طرح سپر است که با توجه کاربری خودرو بسیار کاربردی است. در نمای جانبی FJطرحی بسار ساده دارد,زاویه ی شیشه تقریبا عمودی است و از ستون B نیز خبری نیست,در این بین ضخامت زیاد ستون c جلب توجه میکند. نمای عقب FJ کاملا ساده است و همان مشکل محل نمره ی خودرو مانند پرادو در خودرو وجود دارد. FJ دارای طرحی خاص تر و کمتر عامه پسند نسبت به پرادو است.

کابین

با ورود به داخل پرادو خود را در فضایی با ارگونومی مناسب می یابم,کیفیت مواد بکار رفته نیز بالا بوده و از لحاظ طراحی مشکلی بچشم نمیخورد.طراحی پشت آمپر نیز ساده و زیباست که بدلیل پایه بودن تیپ خودرو نمایشگر چندمنظوره ی آمپر ها رنگی نیست .خودروی مورد بررسی ما از گونه ی TXL بود که پایین ترین سطح امکانات رفاهی را دارد و حتی صندلی ها برقی نبودند. ردیف سوم نیز وجود دارد که در صورت نیاز از کف صندوق بالا آمده و در محل خود قرار میگیرند. البته نحوه ی باز کردن آنها مشکل تر از خودرویی چون هیوندای iX55 است. چهار شیشه ی خودرو اتوماتیک بوده و گرمکن صندلی های جلو نیز موجود میباشد دوربین دید عقب و ایرکاندیشن جداگانه برای سرنشینان عقب از دیگر امکانات خودرو است. فضای داخلی پرادو جادار است و فضای کافی برای ۵ سرنشین وجود دارد. همچنین با توجه به شکل جعبه مانند اتاق خودرو فضای سر حتی برای ردیف سوم نیز کافی و صندوق بار نیز به دنبال آن مکعبی شکل و کاملا کاربردی است.

در بدو ورود به کابین FJ سبک کاملا متفاوتی با پرادو را مشاهده می کنید. در های جلو به حدی بزرگ هستند که برای آنها آفتابگیر جانبی جداگانه تعبیه شده. طرح داشبورد نیز بسیار ساده و فاقد هرگونه تزییناتی است و از تهویه اتومات نیز خبری نیست. دید عقب چندان جالب نیست و فضای سرنشینان عقب نیز کمی تنگ احساس میشود. نکته ی منفی FJ این است که برای باز کردن در های عقب حتما باید در های جلویی را باز نمود. طراحی پشت آمپر نیز ساده و هماهنگ است.

مشخصات فنی

هر دو خودرو از پیشرانه های مشابه سود میبرند که با کد 1GR_FE شناخته می شود. این موتور 4 لیتری, شش سیلندر وی شکل بوده و با ضریب کمپرس 10:1 و طول کورس95 میلیمتر توانایی تولی 236 اسب بخار را داراست. البته در سال 2010 تغییراتی روی این موتور صورت گرفت که که شامل نصب سیستم Dual VVT_i میشد و توان تولیدی را تا 254 تا 285 اسب بخار افزایش می داد. سیستم Dual VVT_i با اعمال زمانبندی متغییر سوپاپ ها بر روی هر دو میل سوپاپ ورودی و خروجی نصب می شود و عملکرد موتور را بهبود می بخشد. رینگ پیستون های این موتور دارای روکش آنادایز شده هستند و برای کاهش اصطکاک نیز پیستون ها دارای یک روکش از جنس رزین هستند. همچنین قطعاتی چون پیستون ها و میل لنگ در نسخه‌ی آپدیت شده ی این موتور وزن کمتری دارند. موتور 1GR موتوری است که با موفقیت بر روی خودروهای آفرودی تویوتا مورد استفاده قرار گرفته است و در اکثر بازارها نیز رضایت بالایی از آن وجود دارد. این موتور در صورتی که از آن به خوبی نگهداری شود عمری بالایی ۳۰۰ هزار کیلومتر خواهد داشت. نکاتی که در خصوص این موتور باید به آن توجه کرد اول کنترل مایع خنک کننده‌ی است چون نباید اجازه داد موتور بیش از اندازه گرم شود. مورد بعدی صدای تق تقی است که در صورت بالا زدن کاپوت از این موتور خواهید شنید که البته جای نگرانی ندارد و مربوط به انژکتورهاست. با توجه به ضریب تراکم ۱۰.۴ به ۱ در این موتور نیز در صورتی که بوی نامطبوع گوگرد مانندی را از اگزوز استشمام کنید می توانید از محلول اکتان افزا استفاده کنید. موتور 1GR برای تیونینگ نیز گزینه ی مناسبی است و کیت سوپرشارژر TRD برای آن موجود است که می تواند قدرت موتور را تا ۳۲۰ اسب بخار و گشتاور آن را تا ۵۰۰ نیوتون متر افزایش دهد. گیربکس دو خودرو نیز مشابه است و هر دو اتوماتیک 5 دنده هستند با این تفاوت که در پرادو قابلیت تیپ ترونیک تعبیه شده و در طرف دیگر اف جی در سیستم دنده کمکی خود گزینه ی 2Hرا دارد که میتوان انتقال نیرو را به محور عقب محدود کرد که در پرادو بدلیل 4 چرخ دایم بودن این گزینه موجود نیست.

تست رانندگی

در هنگام رانندگی با پرادو ارتفاع بالای این خودرو اولین موردی است که جلب توجه می کند. شروع حرکت خودرو نرم و کم صدا بوده و تعویض دنده ها با بالاترین دقت و به نرمی انجام می شوند. شتاب صفر تا صد کیلومتر نیز حدود ۱۰ ثانیه به دست می‌آید. موردی که در پرادوی مورد آزمایش کمی ناراحت کننده بود این بود که این خودرو از نوع پایه بود و فاقد سیستم KDSS بود و به همین دلیل در هنگام دور زدن شاهد زاویه گرفتن بیش از اندازه ی کابین بودیم که حس چندان جالبی را منتقل نمی کرد که این مشکل در مدل های مجهز به KDSS وجود ندارد. نرمی خودرو بسیار خوب بوده و سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و پنج اتصالی در عقب به خوبی وظیفه ی خود را در جذب ناهمواری ها انجام می دهد. ترمزها در هر چهارچرخ دیسکی است و سیستم ضد بلوکه و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز بر روی آن‌ها نصب شده است. دیسک های ترمز در هر چهار چرخ از نوع خنک شونده هستند و دیسک جلو دارای قطر ۳۳۸ میلی متری و دیسک ترمز عقب دارای قطر ۳۱۲ میلی متری است. کالیپر ترمز هم در جلو از نوع چهار پیستونه و در عقب از نوع تک پیستون است. عملکرد ترمزها را نمی توان خیلی عالی ارزیابی کرد اما رضایت بخش و کافی است. سیستم های اتوهلد و فرود از سراشیبی نیز در تمامی مدل های پرادو به صورت استاندارد موجود هستند.

کابین تویوتا FJ کروز حال و هوایی کاملا متفاوت با پرادو دارد و کاملا حس یک خودروی آفرودی تمام عیار را منتقل می کند. دید اطراف به دلیل پنجره های کم ارتفاع خودرو محدود است و در این بین وجود سه عدد تیغه برف پاک کن در جلو حس جالب دارد. گرچه دو خودرو از نظر فنی اشتراکات زیادی دارند اما اف جی به دلیل داشتن وزن کمتر واکنش های تیز تری را در مقایسه با پرادو از خود نشان می دهد. در درگی هم که بین دو خودرو داشتیم fj کروزر به راحتی پرادو را پشت سر می گذاشت. اف جی کروزر با توجه به فاصله‌ی محوری کمتر و زوایای حمله و فرود بهتر می تواند عملکرد بهتری را نیز در مسیرهای خارج جاده ای از خودنشان دهد. در تجربه ی کوتاهی که با هر دو خودرو در یک مسیر کوهستانی داشتیم البته هر دو خودرو عملکردی رضایت بخش را داشتند و نکته ی جالب آن‌ها حفظ نرمی و راحتی ماشین حتی هنگام حرکت در چنین مسیرهایی بود. البته مسیری که خودروها در آن مورد آزمایش قرار گرفتند آنقدر صعب العبور نبود که نیاز باشد از تمامی توانایی های خودروها استفاده کنیم و هر دو خودرو حتی بدون نیاز به استفاده از دنده ی کمکی و یا قفل دیفرانسیل موفق به صعود به تپه شدند. آرامش داخل کابین دو خودرو نیز نزدیک به یکدیگر است اما اف جی کروزر به دلیل آیرودینامیک نامناسبی که دارد در جاده و در سرعت های بالا صدای بیشتری را داخل کابین منتقل می کند. سیسم تعلیق تویوتا اف جی در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع مولتی لینک است و کمک فنرهای آن نیز گازی هستند. هندلینگ این خودرو روی جاده برخلاف ظاهر آن مناسب است که یکی از دلایل آن استفاده از میل موجگیر در تعلیق این خودرو است. اف جی به سیستم A-TRAC هم مجهز است که سیستم کنترل کشش فعال اختصاصی تویوتا برای خودروهای آفرودی اش است. این سیستم با استفاده از اعمال کنترل بر روی ترمزها تعیین می کند که چه میزان گشتاور به کدام چرخ منتقل شود.

نتیجه گیری

اف جی کروزر خودرویی نیست که بتوان آن را هر روز مورد استفاده ی روزمره قرار داد و بهتر است به عنوان خودروی دوم به آن نگاه کنید قیمت این خودرو در حال حاضر بین 270 الی 300 میلیون تومان است که بهایی زیاد برای چنین خودرویی به شمار می رود. البته برای افرادی که تمکن مالی کافی دارند و به دنبال یک آفرودر تمام عیار هستند گزینه ای بهتر از اف جی وجود نخواهد داشت. نکات مثبت این خودرو شامل شتاب گیری سریع، توانایی های خارج جاده ای عالی و فضای صندوق بار زیاد و نکات منفی آن شامل دید کم، مصرف سوخت بالا، هندلینگ پایین در جاده و استفاده ی زیاد از پلاستیک در داخل کابین هستند.

پرادو در مقایسه با اف جی خودروی متمدن تر اما در عین حال با توانایی های کمتری است که می توان بر روی آن به عنوان یک شاسی بلند قابل اعتماد و راحت خانوادگی حساب باز کرد البته قیمت این خودرو نیز بسیار غیر منطقی و بالا است و کمی آزار دهنده خواهد بود اگر بدانید خودرویی با رنج قیمت حدود ۲۸۰ الی ۳۵۰ میلیون تومان حتی صندلی راننده اش نیز به صورت دستی تنظیم می شود. نکات مثبت پرادو را نیز می توان در توانایی خارج جاده ای خوب، کابین جادار و فضای بار زیاد و نکات منفی آن را نیز در هندلینگ متوسط، قیمت بسیار بالا و ضعف پیشرانه در مدل های چهار سیلندر عنوان کرد. در انتها ضمن تشکر از مالکان خودروها آقایان سبحان مرآت و افشین نیکوبخت و فربد امینی شما را به دیدن گالری تصاویر و جدول مشخصات دو خودرو دعوت می کنیم.

مشخصات فني
مدلتویوتا پرادوتویوتا FJ کروزر
پيشرانهV6 تنفس طبیعیV6 تنفس طبیعی
حجم موتور3956 سی سی3956 سی سی
حداکثر قدرت271 اسب بخار270 اسب بخار
حداکثر گشتاور381 نیوتون متر381 نیوتون متر
شتاب رسمي9 ثانیه7.3 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي13 لیتر در هر صد کیلومتر12.4 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن2125 کیلوگرم1948 کیلوگرم
قيمت280 الی 350 میلیون تومان250 الی 300 میلیون تومان

36 عکس

نظرات کاربران

57 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/13
گودزیلا فقط برازنده nissan GT-R هستش.
1396/5/13
کاملا درسته...
1396/5/13
اینا گودزیلاهای قدرت و آفرود هستند. gtr گودزیلای شتاب و سرعت ... پس نویسنده درست عنوان گذاری کرده.
1396/5/13
دوستان بنظر من تویوتا پرادو اصلا نخرید. چون الان نسخه های 2012 و 2013 اخرین نسخه ها هستن که تا 400 تومن هم معامله میشن و واقعا غیر عقلانی است این قیمت. اف جی کروزر هم که کلا ماشین خیابون نیست پس بیخیال. کسی که اهل افرود باشه جیپ و پاترول عالین برا این کار. بنظرم اگه دنبال شاسی خوب میگرده با این قیمت لکسوز rx و nx و bmw x3 بهترین گزینه ها هستن
1396/5/13
دوست عزیز. نسخه هایی از پرادو که ۴۰۰ میلیون فروخته میشن خیلی کمه. در ضمن پرادو یه ماشین عالیه. من که خودم ۲ سال پرادو دو در داشتم الان به علت تصادف شدید فروختم و سانتافه صفر خریدم. از پرادو بیشتر راضی بودم درسته امکاناتش کمه. ولی میفهمی که داری رو یه ژاپنی سوار میشی.
اتفاقا اف جی هم میتونه یه سوپر suv اسپرت شهری باش. چرا که نه؟
1397/10/26
سلام دوست عزیز هشت ساله پرادو چهاردرب دارم دوبار فروختم اولش ب ام و ایکس ۳ خریدم یک روز بعدش فروختم چون احساس میکردم تو کاغذ دارم رانندگی میکنم یکبار هم سانافه خریدم اونم بعد از یکهفته رفتم شکار برگشتم فرداش فروختم و رفتم دوباره پرادو خریدم، واقعا مدتی پشتش بشینی دیگه هیچ ماشینی بهت حال نمیده و احساس امنیت نمیکنی
1398/2/20
دوست غزیز اف جی نرمی و راحتی که داره در خوردوهای شاسی بلنده نامداره
برای استفاده شهری هم مناسبه فقط مشکل دید اطراف داره
هزینه نگهداریش نقریبا صفره
پرشتاب و گر قدرته و نباید با ایکس 3 مقایسه شه
ایکس 3 یه کراس اور شیک و ظریفه که در این مقایسه جایی نداره
ضمن اینکه هزینه های ایکس 3 هم سرسام اوره
1396/5/13
اقا هر دو ماشين خوب عالي محضر شكي نيست توش...ولي خداوكيلي زور نيست ٣٠٠-٤٠٠ تومن پول بدي ماشين دست دو سوار شي؟؟؟!!!! من كه هههههرگز حاضر نيستم اين مقدار پول رو بابت ماشين دست دو بدم هرچقدر هم كه ماشين نو و تر و تميز و سالم باشه بازم دلم نمي اد...البته به قول نگارنده اگر كسي بخواد يه ماشين فول افرود بخره چاره اي نداره...اما من يه crv يه راو ٤ يه اوتلندر و xtrail رو با اينكه هرگز با خودرو هاي مورد بحث در اين مقاله قابل قياس نيستن رو ترجيح مي دم!!! ترجيح مي دم يه كلاس پايين تر ماشين بخرم اما در ازاي ٢٠٠-٢٥٠ تومن پولي كه مي دم ماشين صفر زير پام باشه و از همون اول زير پاي خودم باشه و بدونم چي به چيه !!!! با اينكه عاااااااااشق پرادوي دو درب هستم اما چون نمونه ي صفرش نيست و نمي تونم به نمونه ي كار كرده اعتماد كنم بيخيالش شدم!!!
1396/5/13
به نظر من fj میتونه بهتر باشه چون هم اسپرت تره. شتاب بیشتر. امکانات بیشتر و در اخر قیمت کمتر. عالیه🖒 و پرادو هم میتونه یه ماشین عالی ولی با امکانات کم باشه
1396/5/16
امكانات پرادو بيشتره يا افجى؟!
1396/5/13
ماشینای ژاپنی انقدی هم ک میگن جالب نیستن.مثل تویوتا.بیخودی گندش کردن.ماشینای زمخت و باامکانات کم و خیلی گرون.پرادوخوبه ب شرطی که نهایتا۲۰۰تومن باشه.باپول پرادو میشه ماشین آلمانی خرید.مثل بی ام دبلیوx3
1396/5/13
ماشینای ژاپنی ( تویوتا ) جزو پرفروش ترین ماشین های جهان هستند. به نظر من لکسوس lx570 از بی ام و x6 المانی بهتره
1396/5/13
دوست عزیز تویوتا امکانات و اپشن های خوبی داره ولی اینایی که به ایران وارد میشن کم اپشن هستن.بعدش شما داری یکی از بهترین خودروهای آفرود رو با x3 مقایسه میکنی؟!!!
x3 فقط میتونه رو آسفالت راه بره نه تو کویر و بیابون.
1396/5/14
دراینکه ماشین های آلمانی حرف ندارن شکی نیستاما شمام قطعا ماشین ژاپنی تا حالا سوار نشدی،شرکت های ژاپنی هم بیش از 100 سال برخیشون سابقه دارن در بازار رقابتی دنیا،نه مثل ایران،تجربه ژاپنی داشته باشی هیچ وقت این حرف رو نمیزنی،این دو ماشین هم قابلیت آفروز فوق العاده ای دارن هرچند کسی 300 میلیون نمیده واسه آفرود تو ایران اما رقیب خاصی هم تو ایران براشون نیست.
1396/5/13
تویوتا =خوروساز واقعی
نه مثل بعضی ها که بدرد ویترین ها خورن
1396/5/13
به نظرم اف جی بهتره. چون هم اسپرته هم قویه هم شهریه هم زیباست. پرادو هم خوبه ولی امکاناتش یکم کمه
1396/5/13
سلام و عرض ادب خدمت گروه حرفه ای خودرو بانک
مثل همیشه عالی ولی خیلی بهتر میشد جناب ریاحی عکس از کابین ماشین ها هم قرار میدادید در هر صورت تشکر.
1396/5/13
سلام، در قسمت تصاویر از داخل کابین ها عکس نزاشتید و اینکه در مورد تفاوت کیفیت تریم داخلی و چرم و رودری ها صحبتی نشده...تستهایی که انجام میدید و مقایسه هایی که میکنید خیلی سطحی و عوامانه هستن، به نکات ریز دقت نمیکنید و صرفا بروشور تبلیغاتی ماشین رو تووی جملات بلند توصیف میکنید!
ولی در هر صورت خسته نباشید ،ممنون
1396/5/13
با سلام و تشکر از نظرتون
دوست گرامی حق با شماست و نقدتون رو کاملا قبول دارم متاسفانه به دلیل ضیق وقت در زمان تست درایو نتوانستیم به تعداد کافی عکس تهیه کنیم و به همین دلیل هم در ابتدای مقاله اشاره کردم که گذری کوتاه بر دو خودروی مذکور خواهیم داشت و انشاالله تست های جامع تری را برای آینده آماده خواهیم کرد.
1396/5/13
میگم دوستان ایا به صرفه است برم پرادو دو درب ۶ سیلندر فول ۲۰۰۹ رو به ۱۵۰هزار کارکرد ۲۳۰میلیون بخرم خواهشن اگر کسی میتونه جواب قانع کننده ای بده اخه خیلی دوسش دارم ماشین جمع وجوریه و موتورش هم خوبه
1396/5/13
سلام . در جواب امید عزیز که راهنمایی خواسته و سایر دوستان که به این ماشین انتقاد کردن بابت اینکه چون صفر نیست نمیخرن و ارزش ندارن

خلاصه بگم یه پرادو 2005 1000 مرتبه بهتر از سانتافه 2017 صفره
راو 4 هم یکم فقط از سانتافه نرمتره
سنتافه یا راو 4 شاسی بلند نیست که اسمش رو بزار کنار اینا
شاسی بلند یعنی بدنه مستقل شاسی مستقل
پشت فرمان یه پرادو 2005 هم بشینید بعد پشته رول سانتافه یا راو صفر
رانندگی کنید ببینید کابین کدوم بی صداست؟؟؟!!!!!
با پرادو وقتی تو خاکی میره لامصب مثه اینکه با یه سدان تو اسفالت راه میری

فقط موقع خرید پرادو دست دوم حتما حتما به نمایندگی مراجعه کنتید تا از اول تا آخر ماشین رو چک کنید اگه ایرادی بود بهتون میگن
اگه بر فرض مثال پرادو هزینه فنی داشت خرجاش رو بذارید بازم 10 سال دیگه واستون کار می کنه
یعنی لوازم پرادو خرابی حالیشون نیست

امید عزیز اگه بودجت می رسه حتما در خرید پرادو شک نکن
ولی اگه با حوالی 100 م میخوای یه اس یو وی مناسب داشته باشی حتما رو توسان و اسپورتیج های 2010 اتاق قدیم هم فک کن چون این دو درسته ظاهر خوبه ندارن ولی تو رنج قیمت خودشون هم 6 سیلندرن هم ارتفاع خوبی دارن هم امکانات خوب لوازم ارزون

ماشین کارکرده هم موقع خریدن خوبش رو بخر مثه لینکه پایینی که متعلقه به یه پرادو محشر ه تو شهره ما
1396/5/13
نه داداش . نظر منو میخای کلا ماشین بالای 70 هزار کارکرد نخر خیلی خیلی ریسکه
1396/5/13
نه نخر تیگو فایو بخر پنج سال گارانتی دارنه
1396/5/14
یا امام زمان پرادو رو با تیگو۵ مقایسه میکنن این جماعت
1396/5/16
داداش طرف خيلى گرون ميده ماشينشو! ديروز رفتم نمايشگاه پرادو چهار در ٢٠١٠ هفتاد هزار تا كاركردسيصد و چهل ميليون يعنى اين ماشينى كه شما ميگين فوقش صد و چهل تومن مى ارزه تازه اونم اگه داخل كابين و تودوزى فرمون و صندلى و ... سالم باشه!
1396/5/20
سلام دوست من

من خودم یه پرادوی 2009 VX کم کارکرد دارم. اکثر ماشین های این رده از ix55 گرفته تا fj رو هم امتحان کردم ولی هیچ کدوم مثل پرادو نمی شن. سانتافه اینا رو که کلا بیخیال مثل اسباب بازین. باز البته راو4 خوبه. پرادو خیلی ماشین جون سخت و کم خرجیه، خیلی هم نرمه. فقط یه عیب کوچولوش اینه که به نسبت آپشن هاش کمتره در عوض خیلی ماشین با کیفیتیه.
توصیه میکنم حتما قبل از خرید امتحان کنید.
1396/7/4
من بعد از دو سال عشق پرادو یک پراود2008با 270 کیلومترکارکردخریدم خیلی راضیم کیف میکنم تکه فقط بنزین و روغن هیچ خرجی نداره موشک زمینی اشتباه نکن کسی که پرادو سوار شه امکان نداره ماشین دیگه ای سوار شه
1396/5/13
این بررسیها به چه دردی میخورن.اولا این ماشینا رو پولدار سوار میشن نه مردم عادی دوما هر دو به نسبت قیمت زشتن سوما مگه تو ایران جایی مونده بریم آفرود هر جا بری منابع طبیعی تابلو زده واسه ماس.دلتون خوشه بخدا
1397/1/22
سلام ببخشید ایمیل اشتباه شد شرمنده باید برای دوستم میرفت برای شما رفت
1396/5/13
Prado vxlهم دو صندلى جلو و صندلى هاى رديف سوم برقين ، دو تا قفل ديفرانسيل داره ،kddsداره تنظيم ارتفاع هم داره كه فقط مال عقب ماشينه
1396/5/13
از نظر فنی پرادو برتری داره ولی از نظر ظاهری و بصری اف جی کروز خیلی جذابتره.واقعیتش از عکسهاش زیباتره و در رنگ زردش خیلی باحاله.
1396/5/13
عشق فقط اف جی کروز
1396/5/14
به نظر میاد پیشرانه ها یکی باشه نمی دونم شاید!
1396/5/16
لندكروزر شش سيلندر و افجى و پرادو و تويوتا فورچونر موتوراشون يكيه(شش سيلندر ٤٠٠٠سي سي ٢٧٠ اسب بخار)
1396/5/14
سلام عزیزان تویوتا پرادو باز ی سئوال دارم ممنون میشم کارشناسی راهنماییم کنین
حقیقت میخام ی شاسی بلند بگیرم تا 200 و کراس آوور نمیخام مث سانتافه یا راوفور
پرادو مدل 2008 دیدم vx دو در و چهار در همچنین Gx دو در و چهار در
حقیقت امر چون تا حالا پرادو نداشتم حرف و حدیث زیاد شنیدم خواستم عزیزانی تخصص دارن و داشتن راهنماییم کنن
اینکه میگن پرادو Gx بخاطر 4 سیلندر بودنش لش هست و ارزش خرید نداره حقیقته؟ آیا دو درش هم همینجوره؟
و سئوال دومم اینکه vx چهار در مصرف سوختش بیشتره یا gx چهار در مدل 2008 ؟
بدون فرض آپشن دوستان کدوم سری رو پیشنهاد میکنن که ارزش خرید داره و واسه توی شهر بیشتر (چون آفرود زیاد نمیرم) و میخام نگه دارم چند سال
با تشکر فراوان
ممنون میشم بترتیب پاسخ بدید.یا علی
1396/5/16
اگه واستون شتاب مهم نيست و افرود هم نمى رين و كشش همچين واستون مهم نيست دو در چهار سيلندر مى تونه كافى باشه ولى چهار در ديگه زيادى خسته كننده ميشه
و از لحاظ اپشن اگه بخواين ٢٠١٠ چهار در vxl خيلى خوبه و همه ى اپشن هاى لازم و بدرد بخورو داره ولى تا دويست تومن پيدا نمى شه مگر تصادفيش كه اونم خرجش زياده و ارزششو نداره
1396/5/16
مرسی رضا جان
تصمیم گرفتم یه TX مدل 2012 بگیرم.
نمی دونم چطور از کار در میاد ولیکن باید خوب باشه.
1396/5/19
سلام علیکم بر شما و خانواده محترم تون
برادر اگه پول اضافه داشتی حتما یه پریوس هم بگیر
1396/5/14
تویوتا ماشین هایی تولید میکنه که تا سوار نشی و نداشته باشی ، به ارزش واقعی اونها پی نخواهی برد. ضمن اینکه از لحاظ دوام و کیفیت هم به راحتی میشه حتی روی کارکردهای بالای 300 هزار کیلومترش حساب کرد. چون خودم پرادوی 2009 با کاکرد 326 هزار کیلومتر سوار شدم از سانتافه و اوتلندر صفر کیلومتر کم صدا تر و نرم تر بود. و این جور جاهاست که آدم به ارزش واقعی برند معظم تویوتا پی می بره.
و به نظر من هر کس بخواد یک شاسی بلند همه فن حریف و همه چیز تمام که همیشه ازش راضی باشه داشته باشه ، لندکروز و پرادو بهترین انتخاب هستند. هم از لحاظ نرمی و راحتی ، هم قدرت و آفرود ، هم کیفیت و دوام ، هم ابهت و وقار ، هم ایمنی بالا (خصوصا به دلیل شاسی مستقل تیرآهن بدنه) و امکانات هم که من خودم سانتافه دارم الان و پر از آپشنه و صراحتا بگم خیلی از آپشن ها صرفا باعث سردرگمی راننده میشن. تویوتا واقعا اون چیزی که لازمه برای راحتی رانندگی در اختیار راننده میزاره مثل کروزکنترل و این باعث آرامش راننده و سرنشین میشه. یا مثلا سقف پاناروما که به ندرت ممکنه از هر 10 بار سوارشدن به ماشین یکبار ازش استفاده کنی ، به جاش تویوتا از سانروف استفاده کرده . مثلا یخچال که آپشن خیلی ضروری تری از ترمز دستی الکترونیکی هست فقط تو تویوتا پرادو و لندکروز دیده میشه.
از طرفی هم آرامش اتاق پرادو و لندکروز در سرعت های بالا واقعا ستودنی است. من با سانتافه 100 تا میرم احساس میکنم 150 تا دارم میرم. یعنی احساس کاذب سرعت بهم دست میده. ولی با پرادو 160 تا هم بری چندان احساس نمیکنی سرعتت بالاست .
ضمن اینکه قدرت سرمایشی کولر و قدرت گرمایشی بخاری پرادو 6 سیلندر و لندکروز بی نظیر هستند. تو اوج تابستون داخل اتاق این دوماشین احساس میکنی تو کوهستان یخی داری زندگی میکنی و تو چله زمستون هم که انگار گرمایش از کف برات روشن کردن . یعنی اگه درجه رو تا نصف قدرت قرار بدی قطعا میسوزی .
به اینا میگن ماشین و شاسی بلند واقعی . نه این کراس اوورهای سوسول جذاب فریبنده کوتاه قد توخالی که بیشتر شبیه سدان قدبلند هستند تا شاسی بلند ...
من که قطعا بعد از دو ماه دیگه که پولم تکمیل شد سانتافه رو می فروشم لندکروز میگیرم. هیچوقتم حتی با پورشه کاینم عوضش نمیکنم. چون میدونم قابلیت هاش از هر ماشینی سرتره . نگران کارکرده بودنش هم نیستم . چون تویوتاست و اعتبار خودروی حتی کارکرده ش خیلی بیشتر از خودروی صفر برندهای دیگه است.
1396/5/15
یاسر جان، با صحبت هات موافقم، منم اعتقاد دارم برای عشق شاسی بلند ها، یه لندکروز کارکرده بهتر از سانتافه و راو4 و سورنتو و کولیوس هست
ولی واقعیت اینه که ماشین هایی مثل لندکروز و پرادو نسبت به وزن واقعا ضعیفن و بسیااااااااار پر استهلاک...مصرف بعضی لندکروزر ها به راحتی بالای صدی 17 و 18 هستش
واقعیت اینه که این ماشینا ارزش این پول رو ندارن....چون ما ایرانیا بلد نیستیم استفاده شو ببریم :))
استهلاک بالا، وزن خیلی زیاد، اتاق خیلی بزرگ، قیمت زیاد ، سختی رانندگی در شهر همه از معایب لندکروز و پرادو است...من اعتقاد دارم، که بالای 90 درصد مشتریان این ماشین ها از قابلیت های ماشین استفاده نمی کنن و الکی باید هزینه سنگین نگهداری شو بپردازن...خیلیا لندکروز میخرن ولی دلشون نمیاد باهاش برن جاده خاکی ! لطفا اگر استفاده سنگین آفرودی داری سمت این ماشینا برو%
با این شرایط به نظر من، لکسوس nx به عنوان یه خودرو ژاپنی و با اصالت همیشگی تویوتا، ظاهر بشدت جذاب، تکنولوژی و امکانات روز، قیمت ارزانتر حتی نسبت به لندکروز های 2008 مدل VXR و کلی استهلاک پایین تر، میتونه به مراتب گزینه مناسب تری باشه...آخه لندکروز هم فقط vxrش از همه نظر حسابی غوله :))
در ضمن یاسر عزیز، کلا خرید کراس اوورهایی مثل راو4 یا crv و سانتافه به امید راحتی بیشتر، اشتباهه...خودروهای سدان لذت رانندگی و راحتی به مراتب بیشتری دارن
من سوناتا دارم و ازش راضیم فک می کنم برای استفاده جاده ای از سانتافه هم بهتر و راحت تر باشه...در ضمن سبک تره و قدرتش هم بیشتر به چشم میاد...اگه رانندگی راحت و نرم ارزون قیمت می خوای، می تونی به سوناتا هم فکر کنی...یه سوناتا 2017 هایبرید 200 اسبی، با مصرف زیر صدی 6، کلا 177 تومن !! ، به نظر من با حدود 250 میلیون، هوندا آکورد راحت و زیبا و با کیفته...فقط بازار و خدماتش خیلی خوب نیست
آکورد بخر با بقیه پولشم چارتا تیکه زمین بردار که تا چن سال دیگه وقتی بازار املاک از رکود اومد بیرون، بری یه لکسوس lx بگیری...این لکسوس lx از اون شاسی بلندهای لوکس درجه یک ژاپنیه،،، ولی باز اگه من یه روزی بخرم دلم نمیاد ببرمش جاده خاکی !! :))
خواهشا به جای لندکروز به لکسوس nx یا rx و آکورد هم فکر کن...از لندکروز بهتر نباشن، بدتر هم نیستن%
1396/5/16
حرفتون كاملا صحيح و منطقيه ولى بنظر من پرادو٢٠١٠ چهار درvxl ظريف تر و اسپرت تر و پر شتاب تر از لندكروزر شش سيلندره امكاناتشم يه خورده بيشتره
1396/5/17
محمد جان ؛ با صحبت ها و نظراتت موافق هستم به جز اون بخشی که گفتی لندکروز ماشین پراستهلاکیه !!!!!!!!!! که انصافا پارادوکس عجیبی بود . محمد جان اینو هر جایی بگی میخندن فکر میکنن هیچ اطلاعاتی در مورد ماشین نداری. لندکروز تویوتاست و تویوتا کم استهلاک ترین خودروهای جهان رو می سازه. لندکروز کارکردش اگه به 500 هزار کیلومترم برسه باز کم استهلاک و کم خرجه . درستش اینه که بگی لندکروز ماشین پر مصرفیه نه پر استهلاک.
ضمنا لندکروز اگه اتاق و هیکل بزرگی داره و رانندگی اش یه کم تو شهر سخته ، در عوض همین ویژگی اش باعث شده که کابین و اتاق خیلی راحت و جاداری داشته باشه که برای مسافرت و مسیرهای طولانی عالیه. در عوض می تونی یک سدان مناسب برای استفاده شهری هم بخری که دیگه مجبور نباشی همیشه از لندکروز استفاده کنی . ماشینی مثل لکسس nx که گفتی ، با تمام احترامی هم که برای لکسس قائلم ولی باید بگم که سواری خشکی داره و اصلا راحت و جادار نیست خصوصا برای یک خانواده پرجمعیت. ضمن اینکه موتورهای توربو واقعا دردسر زیادی دارن و اصلا لذت رانندگی با موتور پرقدرت 6 سیلندر رو ندارن.
در آخر هم باید این نکته رو بگم که من هم تجربه کراس اوور و هم تجربه سدان و هم تجربه suv رو دارم. درسته که نرمی و راحتی و کم تکان بودن اتاق سدان بهتره از خودروهای suv و کراس اوور ؛ اما حقیقتا حس شاسی بلند سواری و تسلط بر روی جاده و خیابان ، یک حس قدرتمندانه و عالی رو به آدم میده که این حس و حال و هیجان و لذت در سدان یافت نمیشه. خصوصا وقتی که سوار بر یک لندکروز 190 سانتی متری غول پیکر با یک سواری نرم و راحت باشی که دیگه اون موقع لحظه به لحظه رانندگی ات میشه : قدرت ، لذت ، نرمی ، هیجان ، ابهت . این خصوصیات فقط در یک شاسی بلند واقعی مثل لندکروز یافت میشن.
1396/5/17
یاسرجان مشخصه شما بیشتر دنبال غول بودن و هیکل لندکروزی...انتخابت درسته، ولی باز اگه دنبال لوکس بودن و به روز بودنی لکسوس rx و ولوو xc90 هم خیلی خوبن
البته ولوو خدمات نداره ولی احتمالا حالا حالا هم خراب بشو نیست واقعا xc90 کمبودی به جز بحث خدماتی نداره
راستی اگه اصرار دارم گزینه های دیگه رو بهت معرفی کنم فقط به خاطر کارکرد زیاد لندکروزر هست
یه چیزی یاسر جان، یه پیشنهاد برای شما که عشق غول سواری هستی ( البته شاید یکمی خنده دار باشه ) : چطوره بری یه لکسوس lx 2017 "گذرموقت" بگیری؟ خخخخ
آخه لامصب هم غوله، هم لکسوزه، هم خوشگله، هم پرقدرته، هم خاص و هم صفر کیلومتر !...کلا 500 تومن !
واقعا 500 میلیون پول کمی نیست که به یه لندکروزر 2008 بدی...اگر هم vxr نگیری، دیگه ماشین اون غولی که می خوای نیست...در هر صورت موفق باشی
1396/5/18
نه محمد جان من دنبال غول بودن نیستم. دنبال اینم که پولی که بابت ماشین میدم ، ارزش واقعی داشته باشه. ماشین هایی مثل همین rx و xc90 هر چقدر هم که لوکس و راحت و زیبا و به روز باشند ، باز درجه اطمینان لندکروز رو ندارن. البته اطمینان نه از لحاظ این که بگم کیفیت ندارن. نه . اتفاقا ماشین های فوق العاده ای هم هستند. ولی ماشین شاسی بلند واقعی به نظر من باید شاسی مستقل داشته باشه و از قدرت آفرود هم بهره مند باشه. طوری که خدایی نخواسته اگر یه روزی راهت به بیراهه و خارج جاده خورد و یا در زمستان اسیر برف سنگین شدی ، بتونی حداقل 50 درصد روی توانمندی ماشینت حساب کنی. نه اینکه فقط به سیستم 4wd دل خوش کنی. اینکه هم گفتی لندکروز فقط 8 سیلندرش غوله ؛ اصلا اینطور نیست. لندکروز 6 سیلندر موتور 4000 تویوتا روش نصبه که گشتاور فوق العاده 350 نیوتن متر تولید میکنه و با کمک دنده ضریب سنگین تویوتا ، به راحتی میتونه از 75 درصد موانع آفرودی عبور کنه. درسته موتور 8 سیلندر که گشتاورش 520 نیوتن متره قویتره ولی 6 سیلندرش هم عالیه. چون خودم از نزدیک آفرود 6 سیلندرش رو دیدم. حالا بگذریم از بحث آپشن که تفاوت قابل توجهی بین vxr و gxr هست.
البته خیلی ممنونم از راهنمایی عالی شما و من هم با نظرات شما موافقم ولی دادن پول بابت خودروی گذرموقت اشتباهه. چون فقط در محدوده ی خاص منطقه آزاد قابل استفاده ست و عملا همیشه در دسترس نیست. ضمن اینکه عوارض سنگینی رو باید به گمرک پرداخت کنی. و اینکه فروشش هم به زمان خیلی زیادی احتیاج داره.
حالا بگذریم از دردسرها و گیرهای زیادی که پلیس و نیروی انتظامی برای گذرموقت ها به وجود میاره. پلاک ملی راحت تره.
ولی من خودم ولوو xc90 رو هم خیلی می پسندم و به نظرم واقعا ماشین ارزشمندیه.
حالا ببینیم خدا چی قسمت میکنه... ممنون بابت نظراتت ...
1396/5/18
یاسر عزیز فکر می کنم با توجه به اینکه شما به معایب لندکروز از جمله مصرف خیلی زیادش آگاه هستی ، دیگه مشکلی برای خرید وجود نداره چون معایب لندکروزر از ظاهرش مشخصه
پس کسی که با مصرف بالای لندکروز و ابعادش و ...کنار بیاد مسلما با مشکل دیگه ای مواجه نمیشه
راستی ماشین های گذرموقت مثل پلاک ملی تا 6 ماه در سراسر کشور تردد دارن و خاص مناطق آزاد نیستن...البته خرید این ماشینا خیلی ریسکه ومشکلات زیادی داره و بیشتر بدرد کسایی میخوره که 500 میلیون و برای خلوت شدن حساب بانکی می خواستن بریزن سطل آشغال حالا رفتن علی الحساب یه لکسوس گرفتن تا ببینن بعدا چی میشه !!! خخخ
امیدوارم اگر انتخاب بر لندکروز شد، یه ماشین تمیز و سالم و بی دردسر گیرت بیاد%
1396/5/17
خواهشا عکسارو بدین اقای بامداد بگیره
1396/5/22
من یه فیلم طناب کشی fj cruise رو با یه جیپ صحرا قدیمی دیدم fj خیلی راحت شکست خورد با یه بلیزر هم تو آپارات دیدم شکست خورد همین طور چند سال پیش با ماکسیما دیدمش ک باز هم اف جی شکست خورد.
1396/5/24
سلام عزیزان
من یه هایلوکس 1994 شاسی بلند دارم
حدود15 ساله دسته منه و تقریبا هفته ای 4 روز روزانه حدود 100 کیلومتر تویه خاکی و مسیرهای افرود حرکت می کنم به جرات میتونم بگم این ماشین با اینکه قدیمیه اما یه شاهکار مهندسیه امکان نداره چرخ این ماشین رو با ماشین های کره ای عوض کنم
1396/5/31
داداش با پول اون هایلوکست چرخ یه ماشین کره ای هم نمیدن خیلی به خودت فشار نیار .خیلیاهم هستن که با پیکان و پراید و نیسان سالهاست جاده خاکی میرن ربطی به شاهکار مهندسی نداره
1399/11/21
محمد جان پیشنهاد میکنم بری یه قیمتی بگیری همچین ارزون هم نیست که فک میکنی
1396/5/28
پرادو از نظر امنیت وقدرت معرکه هست
1396/5/30
گزارش خودرویی، عکس از داخل خودرو‌ها نگذاشتید؟
1396/6/3
متاسفانه همه عکس ها جنبه ی هنری و تبلیغی داره
عکس فنی ای که بشه به عنوان مقایسه دوتا ماشین ازش استفاده کرد وجود نداره
حتی یدونه عکس از داشبورد دوتا ماشین ماشین وجود نداره که بشه دید طراحی هرکدوم چجوریه
واقعا تعجب میکنم!!!!
1396/6/4
سلام خدمت دوستان من خودم 6 سال میشه که یه لندکروز 2010 شش سیلندر دارم در مورد این ماشین که تا حد زیادی مثل پرادو هست باید بگم بر خلاف گفته ی دوستان استهلاک بسیار کمی داره و شتابش برای من راضی کننده هست اما هزینه ی نگهداری زیادی داره و ماشین من حدود صدی 17 لیتر میسوزونه که رقم بالاییه و اکثر روزای سال بدون استفاده هست چند وقت پیش سوار یه سانتافه ی 6 سیلندر 2009 شدم و از نظر امکانات و راحتی و شتاب خیلی راضی کننده بود و دوستم که صاحب ماشینه میگه صدی 11 یا 12 میسوزونه و چون خارج نمایندگی سرویسش میکنه حدود یک ششم هزینه ی سرویس ماشین منه تازه کوچیک تر از ماشین منه یعنی رانندگی تو شهر زیاد رو اعصاب نیست به دویتان پیشنهاد میکنم به جای پرداخت پول اضافی با حدود 110 میلیون یه سانتافه شش سیلندر یه ix55 بگیرند به نظر من که به صرفه تر و منطقی تره در ضمن کیفیت و نرمی و ایمنی این دو ماشین هم خیلی خوبه فقط دوستان شاسی سانتافه ی جدیدش رو زیاد خوشم نیومد خیلی پلاستیکیه!همه چیز داره ولی ازش خوشم نیومد امیدوارم مفید بوده باشه!
1396/6/27
سلام. خطاب به بنده خدا. داداش من برو با فیلما خوش باش . واقعیتو ، راننده ضعیفو، ماشین مستهلک و... رو بی خیال پس. ضمن من تو منطقه آزاد هستم هم پرادو و هم اف جی و خیلی دیگه آفرودرهای ژاپنی و آمریکایی رو تست کردم . نتیجه اف جی کروزر فقط ، ضمن دوستان تست کننده خودرو بانک تشریف بیارن تا اف جی صفر فول آپشن رو ببینه . داداش 2017 هرچی که فک کنی داره از کنترل کرال لندکروز تا سیستم های رفاهی مطلوب . بابا اینا که ملی تو تهرانن هیچی ندارن ضمنا قدرتش شده 275 دو باک با حجم 160 کمپرسور باد با چهر نازل برای چهار چرخ و سواری فوق العاده نرم . جهت اطلاع تو درگ لندکروز شیش که اصلا حرفی نداره هشتشم با ترس می یاد می بنده. اف جی های نسل آخر(تقریبا تولیدش متوقف شده) خیلی شاخن. من خودم پرادو 2016 6دارم ولی انصافا این اف جی ها خیلی حرف برا گفتن دارن . خودم شاهد بودن تو تپه رملی های اطراف اهواز جیپ رانگلر و رنج رور ایووک له کرد.
1396/8/4
سلام
یه قسمت جالب تو متن مقایسه بالا خوندم!پرادو تست شده TXL بوده!یعنی ۴ سیلندر و چهار در!!!چرا موتور ۲۷۰۰ رو حداقل رو کاغذ میارین تو فاز مقایسه با اف جی با موتور ۶ و ۴۰۰۰ سی سی!!حداقل VXL رو تست میکردین :)))))
1401/12/24
صد درصد تویو تا پرادو