موضوعات داغ

بررسی بی ام و 125i کوپه، کارکرده جذاب باواریایی

15 مرداد 1396

مقدمه

بی ام و سری ۱ اولین بار در سال ۲۰۰۴ و به عنوان یک خودروی هاچ بک معرفی شد. اما بی ام و به معرفی این اتاق هاچ بک بسنده نکرد و به دنبال آن مدل های مختلفی از این خودرو را روانه ی بازار کرد. مدل هاچ بک چهار در این خودرو با کد اتاق E87، هاچ بک دو در با کد اتاق E81، مدل کوپه با کد اتاق E82 و در نهایت مدل کانورتیبل نیز با کد اتاق E88 شناخته می شوند. بی ام و سری ۱ در نسل اول خود از یک طراحی دیفرانسیل عقب با تقسیم وزن ۵۰:۵۰ سود می‌برد و موتور ان نیز مانند دیگر محصولات بی ام و به صورت طولی نصب شده است که همگی این موارد سبب شد تا این خودرو مورد توجه دوستداران رانندگی قرار گیرد. مدل M Power این خودرو نیز در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و به یکی از خودروهای محبوب جرمی کلارکسن تبدیل شد. مدل های مختلف سری ۱ از هاچ بک تا کوپه و کانورتیبل به بازار ایران نیز راه پیدا کردند که البته به دلیل سلایق خاص این بازار چندان مورد توجه قرار نگرفتند اما این عدم اقبال در بازار ایران به هیچ وجه چیزی از ارزش بالای این خودرو کم نمی کند. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا به بررسی یکی از مدل های بسیار سالم این خودرو که بپردازیم و با جزئیات آن بیشتر آشنا شویم.

طراحی ظاهری

مدلی که پیش و روی ما قرار دارد مدل کوپه‌ی سری ۱ است که این مدل را باید در حقیقت ادامه دهنده ی راه بی ام و ۲۰۰۲ در دهه‌ی شصت و هفتاد میلادی دانست که امروزه این وظیفه بر عهده‌ی بی ام و سری ۲ کوپه است و دیگر در نسل جدید خودروهای بی ام و، سری ۱ تنها به صورت هاچ بک آن هم از نوع دیفرانسیل جلو تولید می شود. در نمای جلویی تفاوتی با مدل هاچ بک مشاهده نمی شود و به سختی می توان مدل کوپه را از مدل هاچ بک تشخیص داد. چراغ های جلویی حالتی اخمو و سایزی بزرگ دارند و در بین آن ها نیز جلو پنجره ی مخصوص بی ام و جا خوش کرده است.

نمای جانبی اما کاملا اسپرت بوده و گلگیرها نیز عضلانی و پف کرده هستند. طراحی خودرو طوری است که ابعاد آن کوچک تر از آنچه در واقعیت است احساس می شود. یکی از زیباترین بخش های نمای جانبی سری ۱ کوپه را باید طرح پنجره ی عقبی دانست که این طرح هنوز نیز در محصولات بی ام و مورد توجه است. نمای عقبی سری ۱ کوپه ساده ولی هیجان انگیز است چراغ ها حالتی مربعی شکل با لبه ی بریده شده دارند که ابعاد آنها نیز همانند چراغ های جلو کمی بزرگ تر از حد معمول است. طراحی سپر عقب هم کاملا ساده است و تنها دو خروجی اگزوز در کنار یکدیگر در یک سمت آن کار شده اند. چراغ خطر سوم هم به زیبایی بر روی لبه ی درب صندوق بار نصب شده است.

طراحی داخلی و امکانات

کابین این خودرو از اصول طراحی سایر بی ام و ها تبعیت می کند و فضای ان برای بی ام و سواران آشنا خواهد بود. فرمان سه شاخه، دسته دنده و نشان دهنده های پشت آمپر همگی مواردی هستند که در سایر بی ام و ها نیز می توان آنها را مشاهده کرد. در این بین باید به طراحی بسیار ساده ی کنسول مرکزی اشاره کرد که مجموعه ی سیستم صوتی و کنترلرهای سیستم تهویه را درون خود جای داده است. در مدل های فول یک نمایشگر نیز در بالای کنسول مرکزی نصب شده است. کیفیت مواد بکار رفته در داخل کابین بالا و رضایت بخش است و با وجود گذشت سال ها از عمر آنها هیچگونه افت کیفیتی در هیچ جای کابین نمی توان دید. صندلی های جلو هر دو دارای تنظیم برقی هستند و راحتی بالایی را به سرنشینان ارایه می دهند. بی ام و سری ۱ کوپه یک خودروی چهار نفره است و در وسط صندلی های عقبی یک فضایی برای وسایل کوچک پیش بینی شده است. در برخی مدل ها امکان دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین نیز وجود دارد که این آپشن در مدل مورد بررسی وجود نداشت. فضای داخلی سری ۱ کوپه را نمی توان خیلی جادار نامید و تنها کمی از خودرویی چون تویوتا GT86 بزرگتر است اما راحتی مناسب صندلی های این خودرو سبب خواهد شد تا سرنشینان گلایه ای نداشته باشند. البته فضای پای سرنشینان عقب خیلی کم است که این مورد با توجه به ابعاد خودرو پذیرفتنی است. در خصوص ابعاد اتاق E82 باید به طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴۳۶۰، ۱۷۴۸ و ۱۴۱۱ میلی متری اشاره کرد ضمن اینکه فاصله ی محوری نیز ۲۶۶۰ میلی متر تعیین شده است.

با توجه به سال ساخت و تیپ خودرو انتظار چندانی در بخش امکانات وجود ندارد اما بی ام و این محصول را به تجهیزاتی چون، چراغ های روشنایی در روز، چراغ ترمز هوشمند، چراغ شور، سیستم کنترل پایداری فعال، سیستم کنترل کشش، تهویه ی مطبوع دوگانه، چراغ های اصلی زنون، تنظیم برقی صندلی ها، استارت دکمه ای، تودوزی چرمی، سانروف برقی، فرمان چرمی و تنظیم برقی آینه ها مجهز کرده است. در پایان نیز باید به صندوق بار کوچک ۳۰۵ لیتری سری ۱ اشاره کرد.

مشخصات فنی

بی ام و سری ۱ با موتورهای متنوع بنزینی و دیزلی در بازار جهانی عرضه می شد که موتورهای بنزینی آن از ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تا شش سیلندر ۳ لیتری توربو را شامل می شدند. مدل مورد بررسی ما با کد 125i به موتور شش سیلندر خطی به حجم ۳ لیتر مجهز است که این موتور N52 نام دارد و یکی موتورهای پر طرفدار و قدرتمند بی ام و شمار می رود. موتور N52 در نسخه های ۲.۵ و ۳ لیتری موجود است و در سال های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ در بین ۱۰ موتور برتر جهان از دید Ward قرارداشت.

این موتور تنفس طبیعی می تواند ۲۱۸ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتون متر گشتاور را تولید کند. بی ام و فناوری های بسیاری را در این موتور بکار برده است تا کارایی ان را تا حد ممکن افزایش دهد. بلوک موتور N52 از آلومینیوم و منیزیم ساخته شده و استفاده از منیزیم در این بخش با هدف کاهش وزن موتور انجام گرفته است. لایه ی داخلی سیلندرهای این موتور هم با آلوسیل روکش شده اند که این ماده توانایی بالایی در نگه داشتن روغن دارد و به این ترتیب روغن بیشتری بر روی دیواره ی سیلندر باقی می ماند. بی ام و آلوسیل را جایگزین روکش نیکاسیل کرد و دلیل این امر این بود که بنزین های گوگرد دار در برخی کشورها می توانست به روکش نیکاسیل آسیب برساند اما با استفاده از آلوسیل دیگر این مشکل وجود ندارد.

این موتور شش سیلندر دارای دو میل سوپاپ در بالا است که بر روی هر دو میل سوپاپ آن سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ اختصاصی بی ام و با نام VANOS نصب شده است تا به این ترتیب کارایی موتور در دورهای بالا افزایش پیدا کند. ضریب تراکم این موتور نیز ۱۰.۷ به ۱ است که خیلی بالا نیست ولی توصیه می شود از بنزین سوپر برای این موتور استفاده کنید. دیگر فناوری مهمی که در این موتور وجود دارد سیستم لیفت متغیر سوپاپ یا Valvetronic است که این سامانه نه تنها گشتاور موتور را در بازه ی بیشتری از دور موتور در دسترس قرار می دهد بلکه سبب می شود تا موتور با سرعت بیشتر و تاخیر کمتری گاز بخورد. عملکرد این سامانه به این صورت است که با استفاده از یک موتور برقی و بادامک ها می تواند میزان پیشروی سوپاپ ها به اتاق احتراق را بین ۰.۱۸ تا ۹.۹ میلی متر تغییر دهد و به این ترتیب می تواند با دقت بالایی میزان هوای ورودی به داخل محفظه ی احتراق را تنظیم کند. این سیستم وظیفه ی تنظیم دور موتور را نیز بر عهده دارد و دیگر همانند موتورهای متداول دور موتور توسط دریچه گاز تنظیم نمی شود، البته دریچه ی گاز حذف فیزیکی نشده است و برای مواقع ضروری و در صورت از کار افتادن Valvetronic موجود است.

برای بهبود راندمان موتور در دورهای پایین و نیز در هنگام گاز دادن از سیستم مانیفولد هوا با طول متغیر نیز در موتور N52 بهره گیری شده است که این سیستم در محصولات بی ام و با نام DISA شناخته می شود. نسخه ی ۲.۵ لیتری موتور N52 این ایراد را داشت که روغن موتور زیادی را مصرف می کرد و تبخیر روغن موتور در آن بالا بود اما در نسخه ی ۳ لیتری با استفاده از رینگ پیستون های جدید این مشکل دیگر مشاهده نمی شود.

موتور N52 را باید یکی از قابل اعتمادترین و با دوام ترین موتورهای بی ام و دانست که در بازار دست دوم نیز با اطمینان خاطر بیشتری می توان به سمت آن رفت. می توان گفت که اگر روغن خوب (ویسکوزیته ی 5W-30 و 5W-40 برای این موتور پیشنهاد شده است) درون آن بریزید و نگذارید روغن موتور بیشتر از ۶ هزار کیلومتر کار کند این موتور دردسری برایتان ایجاد نخواهد کرد. برای علاقه مندان به تیونینگ نیز موتور N52 بی ام و یکی از بهترین موتورها است به طوری که بدون نیاز به تغییر قطعات داخلی آن می توان با کمک سوپرشارژر ARMA تا ۳۵۰ اسب بخار را از آن بیرون کشید. با تغییرات نرم افزاری هم امکان افزایش قدرت موتور تا حدود ۲۳۰ اسب بخار وجود دارد.

تجربه ی رانندگی

پشت فرمان سری ۱ حسی آشنا و اسپرت دارید. با شروع حرکت اولین نکته آرامش بیشتر کابین در مقایسه با رقبایی چون هیوندای جنسیس کوپه است. اما با فشردن پدال گاز صدای غرش موتور شش سیلندر و انتقال ۲۱۸ اسب بخار به چرخ های عقب را با کمک گیربکس ۶ دنده ی خودکار شاهد هستیم که می تواند این کوپه‌ی کوچک ۱۵۱۰ کیلوگرمی را در عرض ۶.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. البته با توجه به کیفیت بنزین و ارتفاع از سطح دریای تهران امکان ندارد بتوانید شتاب زیر ۷ ثانیه را به ثبت برسانید. گاز خوردن این موتور تنفس طبیعی در یک کلام فوق العاده است و در هیچ دور موتوری به درخواست راننده برای شتاب گیری جواب رد نمی دهد. هماهنگی بالای گیربکس و موتور هم مزید بر علت می شود تا لذت بیشتری از راندن 125i ببرید. حداکثر سرعت این خودرو نیز ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است که تست آن برایمان میسر نشد.

در خصوص هندلینگ هم سری ۱ کوپه را باید به عنوان معیار سنجشی در این کلاس به حساب آورد که به راحتی رقبای خودرو را شرمنده می کند. سیستم تعلیق دوبل جناغی در جلو و مولتی لینک مستقل در عقب یک تجربه ی مثال زدنی و بی نظیر از هندلینگ و پایداری را برایتان به نمایش می گذارند. هندلینگ سری ۱ آنقدر بالا است که اعتماد به نفس راننده را نیز در پیچ ها افزایش می دهد. در این مورد بهتر است بگوییم که سری ۱ فوق العاده عمل می کند و بدون اغراق می توان گفت که این خودرو در سر پیچ ها می تواند خودروهایی با قیمت بسیار بالاتر از خود را هم شکست دهد. فرمان خوش دست، صدای خاص موتور بی ام و بازی عقربه ی دور موتور در کنار حمایت خوبی که صندلی ها از بدن سرنشینان به عمل می آورند همگی دست به دست هم می دهند تا رانندگی لذت بخشی را برای شما فراهم کنند.

برای متوقف کردن این کوچولوی وحشی هم جای نگرانی وجود ندارد و دیسک های ترمز خنک شونده در محور جلو و عقب و سیستم ترمز ضد قفل به راحتی از پس مهار کردن اسب های باواریایی بر می‌آیند.

نکته ی دیگری که در این بین جلب توجه می کرد مصرف سوخت مناسب این خودرو بود به طوری که در جاده می تواند کمتر از ۷ لیتر بنزین را در هر صد کیلومتر بسوزاند و مصرف شهری آن هم ۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای یک خودروی اسپرت با عمر چند ساله عدد بدی نیست. بهتر است این خودرو را با بی ام و های مدرن امروزی که همگی نیز توربو هستند مقایسه نکنید.

نتیجه گیری

در حال حاضر می توان با مبلغی بین 100 تا 120 میلیون تومان به سراغ بی ام و 125iرفت. از همین ابتدا باید بگوییم که مالکیت یک بی ام و فقط مبلغ خرید آن نیست و قطعات این خودرو قیمت بالاتری در مقایسه با سایر خودروها دارند ضمن اینکه در نگهداری از یک بی ام و نیز باید دقت بیشتری به خرج داد. اما اگر می خواهید یک تجربه ی ناب از لذت رانندگی خالص را داشته باشید بی ام و سری 1 کوپه می تواند در مقایسه با انتخاب های دیگری چون جنسیس کوپه و تویوتا GT86 انتخاب شایسته تری باشد. نکات مثبت این خودرو را باید هندلینگ عالی، قدرت موتور بالا و ایمنی بالا نکات منفی آن را هزینه ی نگهداری بالا، فضای کم عقب و سواری نسبتا خشک عنوان کرد.

در انتها جا دارد از آقاى على مردانى صاحب خودرو جهت همكارى با سايت خودروبانك كمال تشكر را داشته باشيم.

مشخصات فني
مدل

بی ام و 125i
پيشرانه۶ سیلندر خطی
حجم موتور۲۹۹۶ سی سی
حداکثر قدرت۲۱۸ اسب بخار در ۶۱۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور

۲۷۰ نیوتون متر در ۲۵۰۰ تا ۴۲۵۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمي۶.۸ ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن۱۵۱۰ کیلوگرم

قيمت

۱۰۰ الی ۱۲۰ میلیون تومان بسته به کارکرد

35 عکس

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/5/15
ضمن عرض تشکر از گروه خودرو بانک بابت مطالب خوبشون خصوصا اقای حسین ریاحی.
به نظرم یک ماشین در قیمت ۱۲۰ میلیون اون هم با موتور ۳۰۰۰ و دنده اتومات و ۲۱۸ اسب بخار فوق العادست‌. اونم چی اگر اون ماشین بی ام و باشه و المانی هم باشه
خیلی عالیه. فقط یکمی خرج میخواد تا محشر بشه
از خیلی از ماشین های هم قیمت صفرش بهتره
1396/5/15
کیا اپیروس 2009، موتور 3800، 270 اسب، 350 تورک، 12 کیسه هوا، اپشن هم هرچی دلت بخواد
تمیزش تا 120 نهایتا، هیچ خرجی هم نداره
1396/5/15
امین جان یه سری اپشن و قدرت از کاتالوگ و سایت خوندی میایی اطلاعات غلط میدی ؟ هیچ خرجی نداره ؟ مرد حسابی اینا کاتالیزورشون الان خراب شده کم کم 5 میلیون هزینشه، بعدشم کلی مشکلات دیگه میتونه پیدا کرده باشه! یه اپیروس به شدت تمیز یکی از دوستان من داره بدون رنگ، همینجوری داره خرج میکنه براش!
1396/5/16
من نمیدونم چرا اینجا همه فک میکنن همه پراید سوار میشن
دوست عزیز من اپیروس داشتم 2009 140 هزار تا کارکرد
هیچ مشکلی باهاش نداشتم، شتاب وحشتناک وبه شدت نرم ، غیر از لوازم مصرفی خرجی نداشت برای من ، حتی مصرفش هم خیلی معقول بود
من گفتم تمیزش شما تمیزی رو به رنگ میدونی؟؟؟؟؟ منظور اینه که صاحبای قبلیش درست با ماشین رفتار کرده باشن
حالا ماشین رفیق شما خراب بوده به اپیروس ها چ کار اخه
1396/6/22
دوست عزيز منم اپيروس داشتم شتاب خوبي داشت گيربكس عالي
درست ميگي خرجي جز مصرفي نداشت (نسبتا البته)
ولي قطعات مصرفيش گرون بود نسبت به كمري 2006 كه قبلا داشتم
بعد مطمئمني مصرفش معقول بود
مال بنده تا 19 20 ميرفت ها
رفتم نمايندگي گفت همينه ماشين سنگينه
دوستان هم كه داشتن هم مصرف بنزين را دور ور همين اعداد مي گفتن
البته مصرف را خودم حساب مي كردم كاري به كامپيوتر ماشين نداشتم
خلاصه خرج داشت دوست عزيز
1396/5/15
با سلام و عرض خسته نباشید.با تمام احترامی که برای شما قائلم اما این بی ام و نوشتن شما رو واقعا نمی پسندم.شاید چیز مهمی نباشه واقعا اما یه جورایی رو اعصاب میره.خواهشا یا ب ام و بنویسید یا بی ام دبلیو یا اگه مشکله بنویسید BMW و طرز خوندنش رو به مخاطبین بسپرید.باز هم خسته نباشید میگم به تمام خودروبانکی های عزیز.
1396/5/15
با سلام و تشکر از نظرتون
دوست عزیز متاسفانه یا خوشبختانه به دلیل اینکه املای بی ام و بیشتر از سایر اشکال نوشتن نام این خودروساز در گوگل سرچ میشه به همین دلیل ناچارا برای اینکه علاقه مندان راحت تر بتونن مطالب مورد نظر خود را سرچ کنن باید ما هم از املای بی ام و استفاده کنیم. دلیل این مورد بیشتر از اینکه به تلفظ یا املا بر گرده به راحت تر شدن جستجو برای علاقه مندان بر می گرده
1396/5/16
بی ام و درسته چون BMW به آلمانی نوشته شده که دابلیو تلفظ نمیشه وِ تلفظ میشه و تو جهان اسم برندو همونطوری که به زبانش نوشته میشه تلفظ میکنن
1396/5/21
در تایید فرمایش علی آقا لغت B در آلمانی ب خوانده میشه و در انگلیسی بی ...
پس BMW در زبان آلمانی خوانده میشه ب. ام . و
بد نیست دوستان قبل از اعلام نظر نادرست در یوتیوب نگاهی به فیلمهای بررسی و معرفی خودرو های این کمپانی بندازن تا با تلفظ صحیح در زبان انگلیسی و آلمانی آشنا بشن.
1396/5/15
واقعا فوق العاده و بينظيره.با اينكه مدلش براي خيلي سال پيشه ولي هنوز هم جذاب و دوست داشتني هست.
1396/5/15
لطفا يه مقايسه بين بي ام و i8 و مازراتي گرن توريسمو بزاريد.
1396/5/15
واقعا عالی بود. اگر بیشتر از تجربه رانندگی میگفتین بهتر هم میشد
1396/5/15
نمیدونم چرا همیشه سواری خشک ماشین های کوپه و اسپرت رو نکته منفی میدونین! بابا خشک بودن سیستم تعلیق اینطور خودرو جزو مزیت هاشون هست، اصلا لذت رانندگیش به همین خشک بودنه
1396/5/15
سلام دوستان يهزسوال دارم ممنون ميشم جواب بديد من پرايد 132دارم هميشه روغن موتور بهران سوپر پيشتاز ميريزم و هر 8000 كيلومتر عوض ميكنم ميخواستم بدونم 8000 كيلومتر براي اين روغن و موتور پرايد مناسبه يا زياده؟؟؟؟؟
1396/5/15
داداش هر روغنی هم بریزی تو پراید بیشتر از ۵۰۰۰ تا نباید کار کنه
1396/5/16
اگه 20-50 بهران رو میریزی هر 5000 تا عوض کنی عالیه
اگه 10-40 میریزی تا 7000 هم فکر کنم جا داره
پیشنهاد من گزینه اول
1396/5/16
با توجه به ۸ سوپاپ بودنش توی کاتالوگش که نوشته سرویس روغن هر ۱۰ هزارتا حالا هرطور راغبی.
1396/5/16
ممنون از روغن دون سعيد و امين يه سوال ديگه داشتمًبا توجه به اينكه من هميشه 8000 تا عوض ميكردم و ماشنمم تا الان 40700 تا كار كرده ايا به موتور اسيب زده؟؟؟
1396/5/27
نه ولی از این به بعد اینو رعایت کن:

((اگه 20-50 بهران رو میریزی هر 5000 تا عوض کنی عالیه
اگه 10-40 میریزی تا 7000 هم فکر کنم جا داره
پیشنهاد من گزینه اول))
1396/5/15
سلام و خسته نباشید
لطف میکنید تست و بررسی هیوندای کوپه 2008 رو انجام بدید چون قصد خریدش رو دارم
خواهش میکنم
1396/5/15
سلام . خیلی ممنون از سایت خوبتون .
چرو فیلم بررسی جدید نمیزارین تو سایت ؟
1396/5/15
این ماشین مدل 2009 هستش و بنظرم تو این دوره زمونه که الان هزار جور آپشن روی ماشین هاست، تقریبا واسه قشر اغنیا جامعه که توان خرید چندین ماشین رو دارن بعنوان یه ماشین دوم یا سوم که میخوان بعضی اوقات یه کم به ماشین شون فشار بیارن گزینه خوبی میتونه باشه
1396/5/15
چرا اینقدر سنگینه با این یه ذره جسه !!؟؟ ۱۵۱۰ کیلو!!؟؟
ماکسیما با اون جسش ۱۴۲۰ کیلو وزنشه. به نظر من که اصلا ارزش خرید. نداره . یکی از آشناهامون داشت هزینه نگهداریش خیلیه. من ماکسیمت رو ترجیح میدم. البته شتابش یک ثانیه کندتره ولی هم کلی ارزونتره هم سگ جون تره هم خرجش با پژو یکیه
1396/5/16
نمیدانم ملت چی توی ماکسیما دیدن

قدش که کوتوله س
دراز و کشیده که نمیشه لایی کشید
طراحی به شدت قدیمی
مونتاژ ایرانم هست
آپشنم در حد سمند
قیمتش نامعقول
کارکرد و سن بالا

اونوقت با بی ام دبلیو مقایسه میکنید؟؟
1396/6/20
در جواب آقای امین عرض کنم که شما قطعا ماکسیما سوار نشدی وگرنه اینجوری از ماکسیما انتقاد نمیکردی، شما همون سمندتو سوار شو !
1396/5/16
سلام وسپاس فراوان از خودرو بانک خییلی خییلی مطلب جذابی بود .من عاشق این مدل هستم. این ماشین فوق العاده است .قابل توجه کسانی که با این مبالغ دنبال ماشینهای چینی میرن .با 120 میلیون میشه آلمانی خرید بله میشه یک بی ال و خرید .بازهم از مطالب خوبیتون ممنونم