موضوعات داغ

بررسی ولوو C30 در تهران، شیطان سرخ اسکاندیناوی

10 مهر 1396

مقدمه

حضور ولوو در بازار ایران روایت عجیبی دارد، از واردات نسبتا پر شمار محصولات این کمپانی در دهه 70 و واردات محدود در دهه 90 میلادی که زمینه ساز سابقه خوب و خوش نامی ولوو در ایران شده است تا واردات مدل های جدید ولوو از سال 2012 به بعد که چندان موفقیت آمیز نبوده است و این مسئله را می توان از شرایط نه چندان جالب ولوو ها در بازار دسته دوم متوجه شد.

به هرحال ولوو خودروسازی است که بر خلاف بسیاری شرکت های دیگر به کیفیت و ایمنی سرنشینان حتی بیشتر از استاندارد های روز پیشرفته ترین کشورهای اهمیت می دهد و خودروهایی با دوام را مخصوص شرایط سخت و سرمای جان سوز کشوری مانند سوئد تولید می کند.

در این مقاله قصد داریم تا جذاب ترین و اسپرت ترین محصول ولوو راه یافته به کشورمان را مورد بررسی قرار دهیم، هاچ بک داغ C30 که به شکل رسمی می توان از آن به عنوان سریعترین هاچ بک موجود در بازار ایران یاد کرد.

طراحی ظاهری

اگر به محصولات ولوو علاقه مند باشید یا مدل های کلاسیک این خودروساز را دیده باشید، با یک نگاه درخواهید یافت که C30 براساس اصول طراحی کلاسیک ولوو شکل گرفته است.

طراحی بدنه جعبه ای شکل و بسیار خشک و سخت مدل های قدیمی حالا اندکی نرم تر شده و جای خود را به انحناهای نه چندان پر رنگ داده، اما همچنان در محصولات ولوو خطوط مردانه و اتو کشیده نقش پر رنگی را بازی می کند و از طراحی فضایی و عجیب و غریب (به سبک برخی خودروهای آسیایی) خبری نیست.

C30 از طرفی، مدل به روز شده و اصطلاحا مدرن شده از یک محصول کلاسیک ولوو تحت عنوان P1800 SE و دنباله رو مدل 480 محسوب می شود و برخی ابعاد و اندازه ها مانند طول نسبتا زیاد کاپوت یا ارتفاع بلند شیشه های جانبی و درب تمام شیشه ای عقب، همگی ماحصل نگاهی مدرن بر این خودروهای کلاسیک هستند.

یکی دیگر از سنت های ولوو، طراحی کشیده و عمودی چراغ های خطر عقب بر روی ستون های C است که سال هاست برای مدل های هاچبک، استیشن و SUV (به طور کلی ولوو های فاقد صندوق عقب) اجرا می شود.

علاوه بر مدل پایه، C30 با کیت بدنه اسپرت موسوم به R DESIGN نیز عرضه می شود که شامل بال عقب، جلوپنجره اسپرت، رینگ های متفاوت و...می شود.

همچینن جالب است بدانید که C30 خودروی سبزی محسوب می شود و تا حدود 85 درصد قابلیت بازیافت را دارد که حداقل در اروپا نکته حائز اهمیتی برای خریداران دوستدار محیط زیست است.

فضای داخلی

طراحی ساده و در عین حال بی پیرایه ولوو در فضای داخلی نیز به بهترین شکل خود را نشان می دهد، شاید در مقایسه با برخی خودروهای لوکس یا هم قیمت، کابین ولوو سی 30 بیش از حد ساده به نظر برسد، اما طبق جمله یا فلسفه مشهور "سادگی زیباست" می توان این سبک طراحی را تا حدی دلنشین و جالب توصیف کرد.

به خصوص که در بخش مرکزی داشبورد، یک صفحه بزرگ فلزی به عنوان پنل اصلی استفاده شده که فرمی مدرن و متفاوت از سایر خودروها را در فضای کابین ایجاد کرده است.

طبیعتا با وجود تنها 2 درب، دسترسی به فضای صندلی های عقب چندان ساده نیست و باید انعطاف پذیری بدنی مطلوبی برای نشستن در عقب سی 30 داشته باشید، اما با این وجود می توان گفت که صندلی ها از فضای ارگونومیک و نسبتا مناسبی برخودارند و سی 30 به عنوان یک هاچ بک اسپرت کوچک برای استفاده 4 سرنشین نمره قبولی می گیرد.

مشخصات فنی و آپشن های رفاهی

ولوو سی 30 بر روی پلت فرم مشترکی با فورد و مزدا ساخته شده است و یکی از محصولات جهانی ماحصل مشارکت این سه خودروساز به حساب می آید. سی 30 های موجود در ایران به یک پیشرانه پنج سیلندر 2.5 لیتری توربو با توان 230 اسب بخار و گشتاور 320 نیوتن متر مجهز است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس پنج سرعته خودکار به چرخ های جلو می رساند.

در واقع قدرتمند ترین مدل تولید انبوه C30 همین نسخه است، هرچند شمار معدودی از سری تیون شده پل استار نیز با توان و گشتاور بیشتر توسط ولوو به بازار عرضه شده است.

شتاب صفر تا صد حدود 7 ثانیه ای و حداکثر سرعت 235 کیلومتر در ساعت از دیگر مشخصات این هاچ بک آتشین محسوب می شود که سی 30 را در زمره خودروهای اسپرت سریع موجود در بازار قرار می دهد.

سی 30 همچنین مانند تمام خودروهای ولوو از نظر مشخصات ایمنی یکی از کامل ترین خودروهای موجود در بازار است و هیچ کم و کاستی از این حیث ندارد.

تجهیزاتی چون سانروف،کروز کنترل،دما سنج،تنظیم برقی صندلی های جلو و سه حافظه برای صندلی راننده،سیستم صوتی حرفه ای با 8 بلندگو، سیستم ورود بدون کلید و بسیاری تجهیزات رفاهی معمول در خودروهای مدرن برای این ولوو ریز نقش لحاظ شده اند.

عرضه C30 در بازار جهانی تا 2013 ادامه داشت اما در نهایت پس از فروش حدود 200 هزار دستگاه جای خود را به مدل V40 داد که از پلت فرم یکسانی بهره می برد و به عنوان یک هاچ بک/ کراس اوور شهری، قابلیت های بیشتری نسبت به یک هاچ بک اسپرت دارد.

تجربه رانندگی

سی سی مانند تمام خودروهای جدید و اسپرتی که اخیرا به بازار ایران وارد شده اند، از یک پیشرانه نسبتا کم حجم توربو و گیربکس اتوماتیک مدرن برخودار است.

ساختار دیفرانسیل جلو هم مزید بر علت می شود که برخلاف ظاهر فوق العاده اسپرت، عملا رانندگی راحت و بی دغدغه ای را شاهد باشید. چرا که حداقل برای خودروهای دیفرانسیل عقب در صورت شیطنت رانندگی و ریسک بیش از حد، شانس وقوع بیش فرمانی را دارند، اما خودروهای دیفرانسیل جلو اینگونه نیستند و ذاتا ملال آورتر ظاهر می شوند.

به هرحال به غیر از ب ام و سری 1، فعلا تمامی خودروهای هاچ بک حاضر در این کلاس دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک هستند و از این رو نمی توان ضعف بزرگی به C30 را وارد دانست.

شتاب گیری واقعا به شکل چشمگیری عالی است و این ولوو با صفر تا 60 مایل رسمی 7 ثانیه ای یارای مبازره با خودروهای اسپرت گران قیمت تری نظیر انواع بنز و ب ام و را دارد، هرچند شاید در یک رقابت پایاپای در نهایت برتری از آن رقبای آلمانی شود اما سی 30 به هرحال شایسته لقب سریعترین هاچ بک موجود در ایران است چرا که حتی از آلفارومئو جولیتا نیز پیشی می گیرد.

البته باید اذعان کرد که هندلینگ این ولوو ریز نقش آنقدر که توقع داریم تحسین برانیگز نیست، به خصوص که در صورت فشار آوردن به خودرو در پیچ ها شاهد کم فرمانی کاملا محسوس و درگیر شدن سامانه های ایمنی متعدد آن خواهید بود.

بنابراین اگر به فکر لذت بردن از خودرو اسپرت خود در پیچ های جاده فشم یا چالوس هستید، بهتر است به جای این ولوو به سراغ ب ام و های دست دوم یا حتی آلفارومئو جولیتا و حتی میتو بروید که بالانس و هندلینگ بهتری را ارائه می دهند.

قیمت و شرایط بازار

ولوو C30 به عنوان اسپرت ترین و سریعترین مدل ولوو در کشورمان با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان (175 میلیون تومان در ماه های اولیه) عرضه می شد که البته در سال های بعد با افزایش قیمت روبرو شد، اما حالا افت قیمت این خودروها در بازار دست دوم بسیار زیاد به نظر می رسد که از یک سو نشان دهنده مناسب بودن قیمت آن ها برای خرید است و از سوی دیگر از بازار ضعیف و نگرانی مالکان از شرایط خدمات پس از فروش و نگهداری این ولوو ها حکایت می کند.

به هرحال واقعیت این است که حتی برای عشاق دو آتشه خودروهای خاص و منحصر به فرد که خواهان یک هاچ بک اروپایی تند و تیز هستند، آلفارومئو جولیتا با تعداد بیشتر و شرایط مشخص تر خدمات پس از فروش و بازار خرید و فروش بهتر در دسترس قرار دارد، بنابراین ولوو برای رقابت موثر در بازار فعلی به تبلیغات بسیار گسترده و بهبود شرایط خدمات و تامین قطعات محتاج است.

به خصوص که با توجه به پایان عرضه C30 و C70 در بازار جهانی، شرایط بازار دست دوم این مدل ها نیز مناسب نیست و در بلند مدت نیز ممکن است شاهد تشدید دشواری مالکین برای تعمیر و نگهداری از خودروهایشان باشیم، از این رو شرکت وارد کننده بهتر است در راستای رفع نگرانی مشتریان و تثبیت بازار محصولات خود در شرایط رقابتی پس از برجام، اقداماتی نظیر سرویس های ویژه خدمات پس از فروش را به همراه اطلاع رسانی مناسب لحاظ کند.

ولوو C30
مثبت ایمنی فوق العاده، شتاب و عملکرد بسیار خوب، تمایز با سایر خودروهای موجود در بازار
منفی عدم سازگاری با بنزین ایران، محدودیت در خدمات پس از فروش، افت قیمت زیاد، هندلینگ نه چندان فوق العاده در مقایسه با رقبا
مشخصات فني
مدلولوو C30
پيشرانه5 سیلندر توربو
حجم موتور۲.۵ لیتر
حداکثر قدرت230 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه
حداکثر گشتاور320 نیوتون متر در 1500 دور بر دقیقه
شتاب رسمي7.1 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر
وزن1437 کیلوگرم
قيمتحدود ۱۵۰ میلیون تومان

42 عکس

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/10
طراحی جلوی ماشین زیباست ولی به نظرم طراحی پشتش میتونست بهتر باشه و داشبوردشم به نسبته قیمتش یک مقدار سادست (ولی خب بحث طراحی یک ماشین کاملا سلیقه ایه)
1396/7/10
فرمون و داشبوردش چقد شخمیه!!!
کی پشت فرمون همچین ماشینی میشنه :\
1396/7/11
شما نشین پشتش، اگه رایگان ماشینو بهت دادن بگو نه ممنون فرمون و داشبوردش زشته پرایدمو میرونم !!
1396/7/11
باشه تو گاریتو سوار شو (ولستر سوار بدبخت)
1396/7/12
شما نشین ...
همه که شعورش در حد ولوو نیست
کره ای و چینی بهت میاد
1396/7/11
چرا حداقل یه فیلمی از شتاب گیری ماشین نمیزارین؟؟؟!! فقط نوشتن که نمیشه
1396/7/11
فرمونش مثل پرایده تقریبا
1396/7/12
عالیه..مدلشم خیلی خوبه .قسمت جلوش شبیه مزدا 3..در کل ولوو همیشه کارش درسته
با تشکر
1396/7/13
آئودی از یه موتور ۵ سیلندر ۲.۵ لیتری۴۰۰ اسب میده بیرون
خواستم خدمت شما عرض کنم
1396/7/15
باتوجه به قیمتش ادم انتظار طراحی داخلی بهتری داره هرچند از نظر فنی و طراحی بیرونی به نظرم خوبه
1396/12/13
آقایون آخه چی رو با چی دارید مقایسه میکنید ، ولوو سوار باید باشی تا بدونی چیه !