موضوعات داغ

تقابل پیکاپ‌های ژاپنی و چینی در بازار ایران، بررسی تویوتا هایلوکس و فوتون تونلند

19 مهر 1396
عکس نویسنده
آریا محسنی
نویسنده و عکاس

مقدمه

در دنیا پیکاپ‌های سایز متوسط، بیش از آن‌که به عنوان یک خودروی کار و تجاری شناخته شوند، خودرویی جذاب برای رشته مهیج آفرود محسوب می‌شوند. اما در گذشته در ایران به دلیل عدم شناخت کافی مردم از این دسته خودروها‌، با استقبال چندان خوبی مواجه نمی‌شدند. چندسالی است که به دلیل روی آوردن جوانان به رشته‌ آفرود، خودروهای دو دیفرانسیل از جمله وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل مورد توجه بسیاری قرار گرفته‌اند. تویوتا هایلوکس را می‌توان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پیکاپ در زمینه آفرود دانست که به دلیل توانایی و عملکرد منحصربفردی که دارد، در سال‌ها دفاع مقدس نیز به خدمت ایرانیان درآمد. همین موضوع سبب شده تا این خودرو در میان ایرانیان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. باوجود این‌که سلیقه بازار این روزها به سمت پیکاپ‌ها نیز گرایش پیدا کرده است، بازهم شاهد تنوع این سگمنت در بازار نیستیم. که البته یقیناً یکی از دلایل این موضوع، عدم واردات خودروهای 2500 سی‌سی به بالا نیز خواهد بود.

با این حال چندسالی است که یک مدعی چینی توانسته بخشی از نیازهای جوانان علاقه‌مند به آفرود را برآورده کند. فوتون تونلند پیکاپ دو دیفرانسیلی است که به دو صورت بنزینی و دیزلی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو در دوره‌ای به بازار عرضه شد. شاید به عقیده بسیاری، یک خودروی چینی توانایی آفرود در شرایط سخت را نداشته باشد. اما جالب است بدانید که این پیکاپ چینی در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. برای اثبات و سنجیدن این موضوع، ما دو دستگاه تویوتا هایلوکس 2016 و فوتون تونلند را راهی مناطق شمالی تهران کردیم تا ببینیم این مدعی چینی در برابر رقیب کارکشته ژاپنی چند مرده حلاج است. در این مقاله قصد نداریم به صورت ریزبینانه به هر خودرو نگاه کنیم و قبلاً تویوتا هایلوکس را به صورت کامل تست و بررسی کرده‌ایم و می‌توانید با این خودرو در صفحه تست و بررسی تویوتا هایلوکس بیشتر آشنا شوید. در این قسمت ابتدا نگاهی به هریک از این دو خودرو خواهیم داشت و در نهایت تقابل آن‌ها را در مسیر خارج از جاده‌ای مورد بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر به بررسی و تجربه‌ای عملی به توانایی فوتون تانلند خواهیم پرداخت. با خودروبانک همراه باشید.

نگاهی بر تویوتا هایلوکس 2016

کمپانی ژاپنی تویوتا از سال 1968 میلادی مدل هایلوکس را به سبد محصولات خود اضافه کرد که تاکنون هشت نسل از آن راهی بازار جهانی شده است. این خودرو را نمی‌توان تنها به عنوان یک وانت باری نگاه کرد زیرا عملکرد آفرودی هایلوکس بیش از هرچیز دیگری مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است. همه این موارد سبب شد تا هایلوکس عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ جهان را به خود اختصاص دهد. همچنین کیفیت بالا و دوام این خودرو نکته مثال‌زدنی است که موجب شده هایلوکس در بسیاری از مناطق صعب‌العبور با شرایط جوی نامناسب دوام بیاورد، به همین خاطر لقب جان‌سخت نیز به آن اطلاق می‌شود.

خودرویی که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم، مدل 2016 بوده که آخرین نسل یا هشتمین نسل هایلوکس به شمار می‌رود. شاید هایلوکس را یکی از استثناهای خودروهای وارداتی دانست که به دلیل حجم موتور 2700‌سی‌سی، مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کند. علت آن‌هم این است که در دسته خودروهای کار و تجاری قرار می‌گیرد. با نگاه کلی به نمای تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ که از زبان طراحی جدید تویوتا استفاده کرده و روی شاسی جدید تویوتا تاکوما طراحی‌شده است، می‌توان این خودرو را یک پیکاپ زیبا و جذاب دانست که نسبت به نسل قبلی خود از نمایی خشن‌تر، باابهت و جذاب‌تر برخوردار است. در نسل هشتم تویوتا هایلوکس، شاهد سپری باز طراحی‌شده هستیم که ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و مناسب رانندگی‌های خارج جاده‌ای است زیرا زاویه ورود و خروج خودرو را بیشتر کرده است. در دو طرف سپر مه شکن‌ها به زیبایی در حاشیه‌های کرومی قرارگرفته‌اند که این طراحی کرومی شکل در قسمت‌های دیگر خودرو مانند جلوپنجره، زیر سپر، آینه‌ها، دستگیره‌ی درها و سپر پشت دیده می‌شود. شاید همین ادوات کرومی باشد که هایلوکس را به خودرویی لوکس در بازار تبدیل کرده است. زیرا هایلوکس در بازار جهانی خودرویی تجاری محسوب می‌شود و به عنوان یک خودروی لوکس شناخته نمی‌شود.

اوج طراحی در نسل هشتم به همان نمای جلو ختم می‌شود، جایی که شباهت بسیاری با نمای جلوی تویوتا کرولا دارد. اما در نمای جانبی و پشتی تغییرات چندانی مشاهده نمی‌شود. تنها حجیم‌تر شدن بدنه و به خصوص گلگیرها، نکته بارزی است که در نگاه اول ممکن است توجه را به خود جلب کند.

کابین نسل هشتم هایلوکس جایی است که بیش از هرچیز دست‌خوش تغییرات زیادی شده است. با ورود به کابین اولین موردی که جلب توجه می‌کند، صفحه نمایشگر لمسی است که با طراحی خاصی که دارد، به‌صورت جداشده از داشبورد و سایر ادوات، خودنمایی می‌کند. همچنین قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع در زیر صفحه‌ نمایش که چهره‌ نسبتاً به‌روز و قابل‌قبولی در اختیار شما قرار می‌دهد، پیشرفت چشم‌گیر آن نسبت به نسل قبل محسوب می‌شود. فاصله 3090 میلی‌متری بین دو محور در این خودرو سبب شده تا فضای کافی کابین برای سرنشینان ایجاد شود که به لطف صندلی‌های راحت و سیستم فنربندی خوبی که دارد، تجربه لذت‌بخشی از سفرهای آفرودی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

فوتون تونلند، آفرودر ارزان‌قیمت چینی

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، به دلیل محدود بودن فضای رقابتی میان وانت‌های دو دیفرانسیل قدرتمند در بازار، گزینه‌های چینی که تعدادشان نیز محدود است، توانسته‌اند بخشی از بازار را به خود اختصاص دهند. یکی از گزینه‌های اخیر بازار، فوتون تونلند بوده که حاصل همکاری مشترک ایران‌خودرو دیزل با کمپانی چینی فوتون است و بیشتر آن را به پیکاپ ایران خودرو دیزل می‌شناسند. این محصول که به صورت بنزینی و دیزل توسط ایران‌خودرو عرضه می‌شود، باتوجه به قابلیت‌های بالایی که دارد، و جالب است بدانید که همین خودرو در کشورهایی نظیر استرالیا نیز عرضه می‌شود.

در نگاه اول به این خودرو، جثه بزرگ و تنومندش توجه را به خود جلب می‌کند. ظاهر باابهت و نسبتاً ساده تونلند سبب شده تا این‌روزها بعضی آفرودرها نیز سراغ این خودرو بیایند. نمای جلوی تونلند که از یک جلوپنجره کرومی بزرگ بهره‌ می‌برد، در حقیقت نقش اصلی در با ابهت کردن آن ‌را بازی می‌کند. چراغ‌های بزرگی که در طرفین آن نصب شده‌اند، به وضوح طرحی چینی را نمایان می‌کنند. سادگی بدنه نیز همانند سایر چینی‌ها در دراز مدت ممکن است سبب خستگی شود. نمای جانبی و پشتی شباهت‌های زیادی به تویوتا هایلوکس دارد که البته اکثر پیکاپ‌های بازار چنین طراحی ساده‌ای را در نمای عقب دارند. از آن‌جایی که مالک خوش ذوق خودروی مورد نظر، تغییراتی روی آن انجام داده، دارای ظاهری اسپرت و جذاب شده است. لازم به ذکر است که تغییرات انجام شده در راستای بالابردن عملکرد آفرودی بوده که بارزترین آن ‌را می‌توان تعویض رینگ و لاستیک آفرودی دانست. همچنین تجهیزات آفرودی نصب شده روی آن علاوه بر زیبایی بصری، مفید و کاربردی است.

اما نقطه ضعف طراحی تونلند را می‌توان کابین آن دانست. زیرا با وارد شدن به کابین و دیدن طرح ساده آن، به خصوص داشبورد و ادوات نصب شده روی آن‌، ناامید شوید. کابین تونلند به دلیل بزرگ بودن ابعاد کلی، در قسمت جلو برای سرنشینان جلو جادار و برای سرنشینان عقب آنچنان جایی ندارد (برای افراد بلند قد بسیار مشکل ساز می‌شود). صندلی‌های پارچه‌ای که دارای طراحی ارگونومیک برای راحتی بیشتر سرنشینان نیستند، ممکن است در سفرهای طولانی موجب خستگی سرنشینان شود. این سادگی طرح را می‌توان در داشبورد پلاستیکی به خوبی مشاهده کرد. بخش‌های چوبی که درون داشبورد خودنمایی می‌کنند، نه تنها بر زیبایی کابین نیافزوده، بلکه موجب شده ناهماهنگی در طراحی به چشم بخورد. تمامی این نکات موجب شده تا توقع خریدار از یک خودرو با قیمتی بیش از 100 میلیون تومان برآورده نشود.

رقابت ناعادلانه اما جذاب

در ابتدا باید خاطرنشان کرد که مقایسه تویوتا هایلوکس با فوتون تونلند چندان منطقی و عادلانه به‌نظر نمی‌رسد، زیرا سال‌ها تجربه در پس زمینه تویوتا هایلوکس، توانسته این خودرو را به یکی از بارزترین پیکاپ‌های آفرودر تبدیل کند. اما تونلند نیز باوجود تجربه و سابقه کمتر، توانسته توانایی‌های خود را در این زمینه ثابت کند. از آن‌جایی که تونلند با دو پیشرانه توربودیزل و بنزینی عرضه می‌شود، طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان را می‌تواند پوشش دهد. خودروی مذکور به پیشرانه چهار سیلندر بنزینی با حجم 2.4 لیتری مجهز بوده که توانایی تولید نیرویی معادل 138 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی 200 نیوتن‌متر در 3 هزار دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط موتور به کمک جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. اما پیشرانه دیزلی این خودرو نیز از توانایی بالایی برخوردار بوده که از نوع چهار سیلندر 2.8 لیتری توربودیزل با توان تولید 164 اسب‌بخار و 360 نیوتن‌متر گشتاور است. گشتاور عظیم این پیشرانه، توان کشش بسیار بالایی به این جثه 1860 کیلوگرمی می‌بخشد. به بیان دیگر در خودروهای آفرود و پیکاپ‌ها، گشتاور اهمیت بیشتری نسبت به قدرت دارد.

اما نکته‌ای که در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، کیفیت پایین گازوئیل در جایگاه عرضه سوخت است، زیرا وجود میزان زیادی گوگرد در گازوئیل، ممکن است در درازمدت آسیب جدی به پیشرانه‌های توربودیزل وارد کند.

اما در آن‌سوی میدان رقیب سرسخت ژاپنی قرار دارد که در زمینه مشخصات فنی نیز برتری قابل توجهی نسبت به تونلند دارد. قلب تپنده‌ تویوتا هایلوکس جدید از یک پیشرانه‌ چهار سیلندر خطی با حجم 2694 سی‌سی تشکیل‌شده است که از سیستم‌های VVTI و DOHC استفاده می‌کند و توانایی تولید 164 اسب‌بخار قدرت را در 5200 دور بر دقیقه و گشتاور 245 نیوتون متر را در 4000 دور بر دقیقه دارد. تمام این 164 اسب‌بخار تولیدی موتور، توسط جعبه‌دنده‌ 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک در صورت نیاز به چرخ‌های عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می‌شود که به‌صورت دستی از داخل کابین قابل انتخاب است (خودروی مورد بررسی ما از جعبه‌دنده اتوماتیک بهره می‌برد).

حال پس از بررسی مشخصات فنی هردو خودرو، سراغ توانایی و عملکرد آن‌ها در مسیرهای ناهموار خارج از جاده می‌رویم، باتوجه به اینکه از پیش می‌دانیم تویوتا هایلوکس می‌تواند در بدترین شرایط هم از پس سختی‌های مسیر برآید، از آن به‌عنوان خودروی پیشرو استفاده کردیم. تا مسیری مناسب را برای تست انتخاب کنیم. اما نکته‌ قابل توجه، همراهی فوتون تونلند در تمامی مسیر بود. در ابتدا برای صعود از شیب نسبتاً تندی اقدام کردیم که با تنظیم وضعیت دیفرانسیل هردو خودرو روی حالت چهار چرخ سبک، توانستیم به راحتی با فوتون تونلند پا به پای آفرودر کهنه‌کار به بالای تپه صعود کنم. نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت بود، سیستم تعلیق خوب و قابل اعتماد تونلند است که باتوجه به چینی بودن خودرو، ضربات و تکان‌های ناشی از ناهمواری راه را به خوبی جذب می‌کند، البته در مقام مقایسه با تویوتا هایلوکس 2016 باید گفت که به مراتب از تعلیقی خشک‌تر بهره می‌برد.

اما یکی از مسایلی که در روز تست چندین بار ما را به خود درگیر کرد، تغییر وضعیت حالت دیفرانسیل در فوتون تونلند بود. این کار با سه کلید 2H، 4H و 4L انجام می‌پذیرد که هربار اقدام به تغییر وضعیت می‌کردیم، تغییر حالت صورت نمی‌گرفت و ما مجبور به خاموش و روشن کردن خودرو می‌شدیم. این دست از اشکالات سیستم برقی که مربوط به کلیدهای تغییر حالت دیفرانسیل در تونلند می‌شد، در محصولات تویوتا به ندرت دیده می‌شود که همین موضوع تفاوت‌های این دو پیکاپ را نشان می‌دهد. موضوع دیگری که ممکن است زمانی که در آفرود پشت فرمان تونلند می‌نشینید متوجه آن شوید، کیفیت پایین‌تر آن نسبت به هایلوکس بوده که همین موضوع سب می‌شود ناخودآگاه محتاطانه‌تر رانندگی کنید. زیرا به دلیل کمبود قطعات یدکی فوتون تونلند در بازار، مالک ترجیح می‌دهد ریسک کمتری برای خرابی خودرو کند. زیرا ممکن است برای رفع مشکل چندین هفته درگیر شود.

در ادامه مسیر باتوجه به سطح راه، تونلند در یکی از پستی‌ و بلندی‌ها سه لنگ شد، که برای ادامه دادن به حرکت مجبور شدیم دیفرانسیل را روی حالت چهار چرخ سنگین قرار دهیم. معمولاً در چنین وضعیتی باید خونسردی را حفظ کره و با کمترین عجله و شتاب اقدام به خروج خودرو از وضعیت پیش آمده کرد. در این وضعیت، در حالت چهارچرخ سنگین توانستیم خودرو را از وضعیت سه لنگ خارج کرده و به سطحی پایدار و مسطح انتقال دهیم.

آیا فوتون ارزش خرید دارد؟

در این که هایلوکس جزو خودروهای حرفه ای آفرود است شکی نیست و این شایستگی را بارها در بازارهای مختلف اثبات کرده است. اما این روزها قیمت سرسام آور آن در بازار داخل، این پیکاپ را تقریباً از دسترس بسیاری خارج کرده است.

در مقابل با نگاهی به شرایط بازار و قابلیت‌های فوتون، باید گفت که فوتون تونلند می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کسانی باشد که قصد دارند آفرود را با خودروی شخصی تجربه کنند و تاکنون هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته‌‌اند. زیرا تونلند خودرویی است که با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان، می‌تواند عملکردی نسبتاً رضایت‌بخش را به شما ارائه دهد ولی به دلیل محدودیت خدمات و کمبود قطعات در بازار، شاید نباید خیلی بلند مدت به آن فکر کرد و قطعاً برای آفرودهای سنگین نیز خودروی مناسبی نخواهد بود. لذا اگر در زمینه آفرود مهارت و تجربه کافی را دارید، توصیه می شود که با کمی افزایش قیمت یک دستگاه هایلوکس کارکرده مدل پایین‌تر را خریداری کنید که کماکان کیفیت اولیه خود را حفظ کرده‌اند و با خیالی آسوده به دل طبیعت بزنید.

مشخصات فني
مدلتویوتا هایلوکسفوتون تونلند
پيشرانه4 سیلندر خطی4 سیلندر خطی
حجم موتور2.7 لیتر2.4 لیتر
حداکثر قدرت164 اسب بخار138 اسب بخار
حداکثر گشتاور245 نیوتن متر200 نیوتن متر
شتاب رسمي13 ثانیه16 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي11 لیتر در هر صد کیلومتر10.5 لیتر در هر صد کیلومتر
وزن1860 کیلوگرم 1895 کیلوگرم
قيمتحدود 240 میلیون تومانحدود 100 میلیون تومان

46 عکس

نظرات کاربران

49 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/7/19
اخه اصلا ماشين ژاپني با چيني قابل مقايسه نيست.اين كارتون مثل اينه كه بي ام و سري 5 رو با سوناتا lf مقايسه كنين.
1396/7/22
دوست عزیز این مثالی که شما زدی موقعی درسته که مقاله در مورد چیز دیگری باشه مثلا در مورد دو مدل موبایل باشه و شما بگی مثل اینه که ب ام و رو با سوناتا مقایسه کنی! چون تو این مقاله تویوتا رو با فوتون مقایسه کرده دیگه نیازی به مثال نیست
1396/7/24
اتفاقا مقایسه درستی بود .اشغال ژاپنی و چینی تو یه رده هستند.دست خودروبانک درد نکنه .تازه پیروز این مسابقه به نظره من فوتونه .قیمت مناسب تر و دوام قطعات و ابهت و قدرت مثال زدنی
1396/7/25
دوست عزیز شما گویا کلا با ماشین های ژاپنی مشکل داری. لطف کن در فضای مجازی چیزی که حقیقت داره و حاصل تجربیات علمی و جمعی است رو درج کن. نه نظرات بیهوده متعصبانه. چون مردم نظر شما رو می خونن و خیلی ها ممکنه با همین یک نظر شما ، تصمیم اشتباهی بگیرن.
در ضمن بهترین پیکاپ آفرودی 4 سیلندر جهان ، همین تویوتا هایلوکسه که اگر یکبار سوارش بشی و تجربه آفرودش رو داشته باشی ، دیگه به خودت اجازه نخواهی داد که با ماشین دو رگه چینی - ایرانی مقایسه ش کنی. تنها ایرادش همین قیمت بسیار بالاشه که همش تقصیر ایرتویا و بازار افتضاح کنونی خودروست
1396/8/15
@A
«ابهت مثال زدنی»
! :)) ماشینه شکل عقب‌مونده‌هاس.
1396/7/19
لطفا پیکاپ ریچ پارس خودرو را هم بررسی کنید.
1396/7/19
وای وای بین این مدل هایلوکس فول هم نیست قفل هم نداره سیستم صعود و فرود هم نداره بازم سگه سگ 240 حالا اگه فولش بود چی میشد حیف
1396/7/19
پرفروش ترین پیکاپ جهان فورد سری F هست
1396/7/21
جناب اول اطلاعات بالا ببر بعد اینطور قاطع حرف بزن. فقط توی بازا امریکا اینطور بوده اونم نه همیشه بلکه برای چند سال متوالی. در کل فروش کشورها پرتیراژ ترین وانت هایلوکس بوده!
1396/7/20
تشکر از بررسی خوبتون
منتهی یه نکته باید عرض کنم
در خودروهای چهار چرخ نیمه وقت ( هر دو خودرو حاضر در تست ) دیفرانسیل مرکزی ( دف سوم ) وجود نداره. بجاش از سیستمی بنام ترنسفر کیس transfer case استفاده شده .و بکار بردن کلمه دکمه دیفرانسیل...تغییر حالت دیفرانسیل.... برای حالتهای 4h-2h-4l اشتباه هست چون اصلا خودرو دف مرکزی نداره...و صحیح تر هست اگه بجای کلمه دیفرانسل کلمه ترنسفر کیس رو بکار ببریم
امیدوارم مراجع تخصصی خودرو در ایران مانند شما بیشتر ب این جزییات مهم بپردازن
با تشکر
1396/7/20
یه عده الان میان فوش میدن که خوشبختانه تایید نمیشه از طرف سایت یه عده دیگه هم هستن خیلی متعصب اند میان به خودرو بانک یه فوش معمولی میدن تایید میشه و میگن چرا چین و ژاپن کنار هم گذاشتین با هم مقایسه کردین :/
1396/7/21
چین کجا و ژاپن ؟ وقتی که خودرویی پیکاپ می خریم یا قصد افرود داریم یا حمل نقل ، این دو نوع استفاده اولین چیزی که نیاز داره کیفیت و دوامه ، حالا کدوم خودرو چینی دوام و کیفیت رو داره ، فقط ظاهر داره ، مثل گل مصنوعی فقط واسه دل خوشیه ،
1398/10/15
در این مورد به خصوص «آفرود و کارهای سنگین» حق با شماست. ولی کلا نه!
شاید بشه گفت که خودرو های چینی، دست دومشون اینطوریه. از روی تجربه حرف میزنم. و موضوع مهم دیگه هم اینه که بین کاربری خودرو و روندنش تناسب باشه؛ یه خودروی شهری ۲-۳ بار بره جاده نا مناسب خاکی، قطعا نیاز به تعمیر پیدا میکنه «چه چینی، چه کره‌ای، چه ژاپنی، چه آلمانی و آمریکایی! »
1396/7/21
چین و کره پیشرفت کردند ولی به ژاپن نمی رسند

گرچه مقایسه کاملا درست هست و در دنیای امروز مهم تکنولوژی و مهندسی ساخت هست نه نام های قدیمی
در واقع استفاده از کلماتی مانند آشغال کره ای و چینی صحیح نیست
1396/7/22
کره مثل چین نیست داداش. اصلا نمیتونی صنعت خودروی کره رو کنار چین بذاری. فکر می کنی چرا هیوندا و کیا تا حالا هیچ پیکاپی نساختن؟ نه به خاطر اینکه نمی تونن . نه. وقتی چین پیکاپ تولید کنه ، کره که مثل آب خوردن می تونه . ولی مسئله اینه که کره مثل چین فقط به فکر فروش و قالب کردن ماشین هاش نیست. اعتبار خودش و رضایت مشتری و کیفیت خودرو هم براش مهمه. لذا چون در کلاس پیکاپ های باری و آفرودی ، مهم ترین ملاک بحث دوام و کیفیت ماشینه ، و از طرفی هم کره هنوز به اون سطح دوام ژاپنی ها نرسیده ، پس فعلا صبر کردن تا بتونن تکنولوژی ساخت و موتوربندیشون رو بالا ببرن تا بتونن پیکاپ های قدرتمند و با دوام بسازن که مثل ژاپنی ها به درد مردم بخورن. نه اینکه مثل چینی ها قیمت ماشین رو خدا تومن بذارن و بعدش یک آشغال بی مصرف به مردم بندازن.
در واقع این کره است که داره پا روی جا پای ژاپن می ذاره. چین نه دنبال کیفیته نه دنبال تکنولوژیه نه دنبال مشتری مداری و اعتبار. فقط به دنبال جمع آوری پلاستیک و مواد اولیه آشغال و ارزان قیمت و جمع بندیشون تو ماشینه تا بتونه بعدا با چند برابر قیمت به کشورهای جهان سومی مثل ایران بفروشه. چون میدونه تو کشورهایی غیر از ایران ، با پول رفتگری میشه بعد از چند سال هایلوکس خرید و هر کس هم که بتونه هایلوکس بخره ، دیگه لگن چینی سوار نمیشه. لذا فقط کشوری مثل ایران میتونه منافعش رو تضمین کنه که اونم دلیلش مسئولین بی کفایت و بی مسئولیت ماست متاسفانه.
1396/7/24
دقیقا دلیل اینکه کره رو کنار چین قراردادی چیه؟ همین الان کیا بالاتر از تمام برندها بیشترین آمار رضایت رو در بین مردم آمریکا داره. چین کجا کره کجا باز میگفتی کره و زاپن یک چیزی
1396/7/22
کاش میشد فیلم بالا رفتن از سراشیبی رو هم میذاشتید
1396/7/22
توایرانم جدیدا سپر نیسانو سفیدزدن دو تا اگزوزم بهش زدن اسمشم گذاشتن ریسان
1396/7/25
در بین پیکاپ های چینی کاپرا با نصف قیمت و خدمات بهتر از فوتون خیلی منطقی تر بنظر میرسه
1396/7/28
بعضیا کمبود و عقده برند دارند یه ارم تویوتا بچسبونید رو پیشونی.منصفانه بگیم فوتون خوبه مردم ما ظاهر بینن حاضرن برا اسم تویوتا خداد تومن بدن که کم عقلیو میرسونه.تویوتا خوبه ولی نسبت کیفیت ب مبلغ پرداختی باعث میشه خرید خوردو چینی معقول بشه.شما ارم ماشینارو بکن بررسیشون کن و پول خرج کن ایم میشه خرید عاقلانه.وگرنه میشه پز و اظهار نظر بیهوده
1396/7/28
اره شما راست میگی. یعنی فوتون با اون کیفیت افتضاحش و اصالت چینی اش که قیمتش 100 میلیون بیشتره ، گرون نیست ؛ فقط هایلوکس گرونه . نه
یعنی منطق امثال شما فقط همینه. دوست عزیز هیچوقت حاضر نباش ماشین چینی رو حتی به نصف قیمت هم بخری. چه برسه به اینکه بخوای 3 برابر قیمت واقعی اش پول بدی براش. فوتون یک لگن کامله و فقط موتور گازوئیلیش قدرت داره که اونم زود به استهلاک و خرج میفته. وقتی از کنارت رد میشه انگار تراکتور رد میشه. پر سر وصدا و رو اعصاب. سوارش هم شدم. تراکتور نرم تره. سواری خشک و بی کیفیت . گول ظاهر بزرگ توخالی اش رو نخور . به یه چزخ هایلوکس هم نمی ارزه
من باشم با 110 میلیون ، یک هایلوکس تمیز 2011 میخرم و حالشو می برم. نه اینکه برم یک لگن 50 میلیونی رو به قیمت 110 تومن بخرم و کلاه سرم بره
بزرگترین اشتباه خودرویی ، خرید ماشین بی کیفیت چینیه. اونم با چند برابر قیمت
1396/7/30
مثل همیشه عالی بود اقای محسنی👌
1396/8/12
خب چرا باید چنین مقایسه ای صورت بگیره با قرار دادن هایلوکس کنار فوتون شان و شعور زیر پا قرار می گیرد
1396/8/15
گی به قبر چین و چینی.
1398/12/21
این حرف را دو سال قبل اینکه کرونا شیوع پیدا کنه زدی ، الان دیگه چیا که نگی 😂😂😂
1396/9/26
مقایسه پراید با بنز!!
1396/12/20
برای بهبود کیفیت گازویل در وانتهایی مانند فوتون چه باید کرد؟
گازویل مرغوب در شهرستانها نیست و اکثر وانتهای گازویل سوز دچار مشکل میشوند
دنبال راه حل ساده ای هستم برای بهبود کیفیت گازویل..حالا یا با فیلتره کردن خاصی و یا افزودن مواد خاصی..
بعضا گفته میشه افزودن الکل یا بنزین به نسبت مشخص مشکل را تا حدی حل میکنه.نظر شما چیست؟
حامد
بجنورد
1397/2/4
با عرض سلام
دوستان من یک پیک اپ تونلند دیزلی دارم که ساله 93 تهیش کردم.بسیار بسیار راضی هستم ازش چون از لحاظ قدرت ماشین کاملا ارضام میکنه تقریبا سالی 3 بار هم افرود خیلی سنگین باهاش میرم.در این که ماشین های ژاپنی مثل هایلوکس خیلی خوب و رضایت بخش هستن شکی نیست ولی لطفا همه جوانب رو در نظر بگیرید مثل قیمت سرسام اور هایلوکس حقیقتا من میخواستم 250 میلیون پول ماشین بدم محال بود هایلوکس بخرم ...البته الان که قیمتش رفته بالای 300.اون عزیزانی که در قدرت تونلند دیزل که از موتور وحشیه cuminsامریکا بهره میبره(موتور doge ram 2.8 هم همین هستش)شک دارند بنده حاظرم با هایلوکس که چه عرض کنم با لندکروز یک چالش افرودی از هر مسیری انجام بدم و اگر ماشینم کم اورد سوییچشو با کمال میل تقدیم کنم...لطفا نسنجیده قضاوت نکنید
1397/3/13
قابل توجه همه دوستانی ک فقط با اطلاعات محدود خود و اطلاعات داخل نت و بدون سوار شدن ماشین در مورد آن نظر میدن پدر من سراتو ۲۰۱۰ داشتم خداییش جز مشکله شتابش چهار سال مشکلی نداشت و من سال ۲۰۱۳ جیلی امگرند سون خریدم .سراتو تا سال۲۰۱۴ خوب بود ولی بعد اون اشک هممونو در اورد و حتی بعضی مواقع در راه باهاش گیر کردیم و مجبور شدیم امداد بگیریم ولی جیلی هنوز ک سال۲۰۱۸ عه جز روغن موتور و روغن گیربکس و روغن ترمز و لنت و یک بار تعویض شمع هیچ خرج دیگه ای برام نتراشیده.بعد شما بگید چینی آشغال و کره ای با کیفت
1397/4/23
اقا کم خودتونو مچل کنید یه پیکاب پنجاه ساله به یه لش پلاستیکی چینی اصن خنده داره مقایسه هایلوکس بااون مثلا پیکاپ چینی
1397/4/29
سلام دوستان ، نمی دونم چرا بعضی از دوستان در خصوص برخی از برندها حساسیت خاصی دارن ، اینگار که این برند تولید داخلی هست و می خوان هرطور شده از اون تمام قد دفاع کنن ، دوستان این دو خودرو هر دو ساخت کشور دیگری است ، چطور وقتی کسی هر دو خودرو رو نداشته و رانندگی نکرده و تجربه هیچکدام و یا حداقل فقط تجربه یکی رو داره ، اینطور با تعصب نظر بده که فلان برند کجا و فلان برند کجا ، آخه دوست عزیز مگر دفاع از برند خاصی برایمان نفعی دارد ، باید یادمان نرود برند های چینی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز عرضه می شود ، حال اگر بازرگانان ما دنبال کیفیت نیستند ، مقصر خودمان هستیم ، ضمنا اگر تولیدات روز افزون چین نبود ، کشور ما که در حال تحریم هستیم به شدت به مشکل برمی خوردیم ، من قبول دارم حق ما این است که از یهترین محصولات جهان استفاده کنیم ، ولی دوستان واقع بین باشید ، اختلاف دو خودرو فوق 140 میلیون تومان است ، قطعا مثل روز روشن است که مقداری از این مبلغ بابت برند خاص می باشد ، که اونهم حاصل سالها زحمت و تلاش بوده است ، خواهشا هر کسی که این دو خودرو را حداقل مدت دو سال سوار بوده نظر بدهد تا دیگران نیز استفاده نمایند . با تشکر
1397/7/17
دوست عزیز شما تحقیقاتت رو تکمیل کن ، هیچ میدونی کلیه ماشینهایی که بنام خودروی ژاپنی در امارات ابتدا از سپر گرفته تا صندلی و آینه و حتی تو دوزی و .... رو با لوازم چینی تعویض میکنن و فقط شاسی و موتور ژاپنی بهتون غالب میکنن ؟؟؟ یه سری به حضرت گوگل (ع) بزنید و سرژ کنید و مطالعه ای در این باره داشته باشی بد نیست چون مآشینهای ژاپنی به هیچ عنوان نمیتونی با چینی مقایسه کنی
1397/8/22
در مورد قیمت تویوتا هایلوکس اشتباه زده
چون نیمه فولش کم کم 650 تومنه تازه ماه مهر اینقدر بوده الان نزدیک 800 تومنه صفرش
1397/8/22
سلام به همگی
خب در این که هایلوکس با اصالته و کهنه کار آفرود و اقتصادی هست شکی نیست.
اما توجه کنید اینجا ایرانه و تعریف ایرنی جماعت از وانت در 90 درصد مواقع نگاه اقتصادی و باربری هست نه آفرود البته هستند افرادی که آفرودر هستن ولی تعداد بالا نیستن.
اینجا ایرانه یعنی اینکه قیمت حرف اصلی رو می زنه نه ظاهر نه موتور نه اصالت نه کیفیت بله قیمت چون طبق بند قبل هدف مردم باربری هست تا آفرود.
اونایی که دنبال کیفیت هستن حتما تویوتا می خرن بعدشم کمتر کسی رو دیدم که از هایلوکس بابری داشته باشه چون هزینه نگهداریش درسته کیفیت بالا هست ولی هزینه زیادی داره وبا گرونی شدید شما هایلوکس رو بیشتر دز مناطق آزاد یا ارگانهای نظامی و دولتی می بینید تا شخصی و ملی.
هیچ وقت قانون ایران رو با قانون دنیا مقایسه نکنید. قانون دنیا اینه که وانت باید با کیفیت باشه قیمت مدنظر نیست ولی ایران فقط قیمت.
امید وارم نظرم بی طرفانه باشه و طرفداران برند ها به هم دیگر احترام بگذارند.
1397/10/10
مقایسه عادلانه نیست. تویوتا هایلوکس باید با فورد F150 آمریکا مقایسه بشه. فوتون هم با کاپرا و آمیکو اسنا. اینطوری نتیجه بهتری بدست میاد. مرسی
1397/10/11
سلام دوستان من تو دوره ی سربازی هردوی این ماشین هارو سوار شدم البته مدل دیزلی تونلند رو.مغرضانه هم نظر نمیدم چون خودم سمند دارم اما دوستان واقع بین باشین الان ک من این متنو مینویسم تونلنو ۲۵۰ تومنه هیلوکس بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ قیمتشه.تویوتا خب درسته تویوتاس حرفی واسه گفتن نمیزاره اما کسی که به قول دوستان آفرودره میدونه آفرود چه هزینه ای واسه سرویسو نگهداری داره حتی اگه ماشینت هایلوکس باشه شما اگه آفرودری و میخوای یه هایلوس بخری اگه تو شرایط سخت قرار بدیش حداکثر شیش هفت سال با خرج کم همراهته بعد اون غمگینت میکنه بجای اون می تونی تونلند بخری ۵۰۰ تومنم بزاری بانک ماهی ۱۱ تومن سودشو بگیر.تو این مقایسه تویوتا قطعا بهتره چون هردوشونو سوار شدم اما به لحاظ آفرود من تجربم اینو ثابت کرد ک هایلوکس به لحاظ آفرود(نه دوامو امکانات بخصوص مدل۲۰۱۶)حداکثر ۱۰ درصد بهتره من معمولا وقتی میرفتیم قاچاق پشت فرمون تونلند(یا تانلند)بود یعنی جایی نبود که تویوتا بره و تونلند نره .نیسان پیکاپم ک کلا تعطیل بود کار من تو اون گیر وا گیر شده بود در آوردن پیکاپ از برف.بخدا تانلند دیزلی هیولا بود حالا من چون قبلا با پاترول در حد نیمه آماتور آفرود رفته بودم معمولا منو میبردن.تونلند توربوش تو دور ۱۵۰۰ میومد رو مدار یه لحظه ماشین از زیرت در میرفت و من ایرادایی ک دیدم این بود ک دکمه چهار چرخش بعضی وقتا عمل نمیکرد و اینکه بقول فرماندمون پهنای داشبوردش عین پیکان بود انگار یه تیکه تخته چسبوندی جلو راننده هم هایلوکس عین کشتی بود پشت فرمونش انگار پشت بی ام و نشستی.تو دوزی خیلی شیکی داشت.اما تو ایران به لطف دلالی ایرتویا قیمتش سر به فلک کشیده.بیچاره فرمانده همیشه میگفت ماشینای بالای ۲۵۰۰ تا سال ۲۰۱۳ اومدن بعد قطع شدن اما نمیدونم هایلوکسای ۲۷۰۰ نمیدونم چطوری تا ۲۰۱۷ وارد شدن کسیم اعتراض نکرد که کدوم گردن کلفت داره میاره هرچند واضحه کی وارد میکرد.امیدوارم مطالبم ب دردتون خورده باشه.با تشکر از خودرو بانک
1398/7/21
سلام دوستان فوتن برابربا ی فرغون . بخدا حیف حتی ده میلیون که بدی فوتون بخری .حیف حیف حیف پول . گول حرفای این بازارگرم کنارا نخورین
1398/9/15
دوستان عزيز
من فوتون تونلند توربو ديزل يورو پنج دارم كه تمام ضعف هاي يورو چهار كه در متن اشاره شده رو بر طرف كردند و اسب بخار و گشتاور ماشين خيلي بيشتر شده و فضا كابين هم خيلي شيك شده دوربين ٣٦٠ درجه esp و غيره اضافه شده شايد چيني باشه ولي هايلوكس و لند رو تو قدرت ميزنه و رو دست نداره
1398/8/13
ببینید دوستان یه عده واقعا دارن تعصبی برخورد میکنن شاید بیشترشون حتی پشت هیچکدوم از این ماشینا ننشسته باشن من خودمم پشت هایلوکس ننشستم تا حالا ولی خب یه دفعه فوتون دیزل سوار شدم درسته نمیتونه با هایلوکس رقابت کنه ولی خب خیلی ماشین خوبیه
از قدیم میگن هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری
هر چیزی قیمت خودشو داره الان همین هایلوکس تو ایران داره به قیمت یه فورد راپتور تو خارج به فروش میرسه در حالی که نصف راپتورم نیست از لحاظ قدرت و آفرود
همین الان میشه با پول همون فوتون یه پاترول جمع کرد که هایلوکس که هیچ حتی لندکروزم نتونه تو آفرود پا به پاش بیاد
ماشین یه چیز سلیقه ایه و بستگی به هزینه ای که شما میکنید داره پس خواهشاً اول اطلاعاتتونو کامل کنید بعد نظر بدین و فقط با شنیدن اینکه هایلوکس خیلی ماشین خوبیه نظر ندین و مردم رو گمراه نکنید
1398/9/28
لازم به بحث نیست که سری G از Mercedes-Benz رقیبی در زمینه ی افرود نداره و خوشبختانه شما این ماشین ها رو دست افراد (در افریقا و ...) مبتدی و یا کسانی فقط برای کار کشیدن‌ به سراغ خودروی Off-road می رن نمی بینین
سری G ابزار هنر رانندگی خارج جاده یا art of off-road هست و کسی دست به فرمون هست این کاملا می فهمه و چیزی نیست با کلیپ و فضای مجازی بشه بهش رسید
Mercedes-Benz
1398/10/15
من خودم اول طرفدار خودروهای امریکایی مثل غولشون فورد هستم و بعد ژاپنی غولشون تویوتا و بعد چینی مثل hongqi و baic دانگ فنگ و هاوال ووو خیلی های دیگه تو این مقاله خوب هایلوکس سر تره حرفی توش نیست ولی تو پیکاپ های تویوتا ضعیف ترین پیکاپ تویوتا هایلوکس هست و قویترین پیکاپش لندکروز سری 70 این یه مقایسه غلط بود چون بدون شک برگ برنده دست هایلوکس چین انقدر برند خوب با خودروهای شاسی بلند پیکاپ سطح بالا داره که برای بازار روسیه امریکا استرالیا ..‌. هست و تو این مقاله میتونست جایگاه به راحتی عوض شه هایلوکس سر جاش باشه جای فوتون یه پیکاپ تنومند چینی برای مقایسه انتخاب میکردن که حرفی برای گفتن نداشته باشه هایلوکس مثل خیلی از پیکاپ های جدید غول چین با ابعاد بزرگ موتور قدرتمند و همینطور که لندکروز نمیتونه حرفی پیش خودروهای چینی مثل baic bj90 یا hongqi ls5 بزنه خوب اونا هم چینی هستن دیگه ولی از سیستم چهار چرخ محرک 4ماتیک استفاده میکنه موتور v8 با 600نیوتن متر خیلی بیشتر از قدرت لندکروز 20سانتیمتر طولانتر ارتفاع بیشتر پهنا 2100 میلیمتر و قیمت خیلی بالا تر از لندکروز اگه در همین زمان قرار باشه رقابتی بین ژاپن چین صورت بگیره ژاپن حرفی برای گفتن نداره میتونید خودروی لیموزین 12 سیلندر چین هم ببینید ساخت gongqi اما اینجا فقط ام وی ام 110 اوردن کلا ذهنیت ما چیز دیگه شده و گرنه خودروی با اون قدرت استقامت ابعاد مثل چیزی که گفتم داره با خودروهای امریکایی رقابت میکنه لندکرورچز کجای کاره
1399/9/17
سلام. من برای کار و حمل بار نیاز به یک وانت خوب دارم یکی اشنایان نسخه دیزلی فوتون رو پیشنهاد دادن ولی موقعی که درباره این وانت تحقیق کردم همه از تاثیر گذار بودن کیفیت پایین گازوییل روی پیشرانه این ماشین میگفتن می خواستم بدونم چقدر تاثیر گذار هست و ممکن به خسارت های سنگین هم کشیده بشه؟ چون در حال حاضر با قیمت 3000 تومن بنزین و سوخت بالای وانت ها موقع حمل بار گازوییل به صرفه تر هستش. و این که من مسافت های طولانی رو باید برای کارم طی کنم.
لطفا فقط دوستانی که این ماشن رو دارن و یا قبلا داشتن نظر بدن و کسانی که هیچ تجربه ای از این ماشن ندارن و صرفا بر اساس دیده هاشون نظر میدن اظهار نظر نکنن من واقعا به راهنمایی درست نیاز دارم.... ممنون از خودرو بانک
1399/10/17
فولاد پرقدرت ژاپنی رو با بشقاب چینی مقایسه نکنید.
یهو دیدی فولاد زد چینی رو شکست
1399/11/8
کشورهای آسیایی چون تا الان نتونستن و نخواهند توانست از نظر تکنولوژی لا اقل به گرد پای اروپاییها برسن به محض اینکه یکیشون یه چیزی تولید میکنه براشون میشه مثل یه بت و شروع میکنن به تعریف و تمجید و اسطوره سازی. تویوتا هم یکی از این موارده!!!! تویوتا زمان جنگ تویوتا بود نه الان که دست کم نصف پولش ماله اسمشه نه تکنولوژیش.خودروهای تویوتا عملیاتی و اداری هستند نه لوکس و شهری.
1400/8/14
من خودم تویوتا سوارم ولی فوتون هم یه دوره دیزل داشتم ماشین بدی نیست هم کدوم یه سری بدی خوبی ها دارن هایلوکس تو افرود خیلی بهتره و قطعات کیفیت تو بلند مدت و خیلی فرز جوست چاو هست اما تونلند شاسی محکم تری داره و نسخه دیزلش قدرت موتور خیلی بالا تری داره که به درد بیشتر بار بری میخوره نه افرود در کل تونلند هم عالیه خیلی سگ جونه خرابی تو کارش نیست خلاصه برا افرود طبیعت بیراهه هایلوکس قطعا بهتره اما کارای سنگین فوتون که فوتون میتونه بیراهه نوردی هم کنه که نسبت به قیمت یه ماشین سه میلیاردی خوب با یه ماشین یه میلیاردی قطعا تو کیفیت اینا خوب فرق داره کیفیت منظورم قطعات داخلی هست و گرنه فنی حرف نداره
1401/3/4
آقا بیا بدون تعصب صحبت کنیم هایلوکس هرچی باشه ژاپنی هست و حداقل کیفیت خیلی بالاتر از تونلند است ولی از نظر قدرت اگه بخوام با تونلند مدل ۲۸۰۰ دیزل توربو صحبت کنم خیلی قوی تر از هایلوکس هست و میتونه داخل افرود خیلی قویتر باشه یا اگه قوی تر نباشه هم اندازه هایلوکس قوی هست
1402/6/30
کسی تویوتاراباهمه چینی های بازاردرخیالش هم آفرود نمیزند،اگرتوانستیدیک فوتون ۷سال بعد پیداکنیدبرنده اید
1402/7/17
با توجه به قیمت هر دو خودرو خرید هایلوکس جنبه لوکس به خود گرفته که قطعا این طور نیست
1402/7/17
با توجه به قیمت هر دو خودرو خرید هایلوکس جنبه لوکس به خود گرفته که قطعا این طور نیست